اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

السلام عليكم

احب اشكر كل السادة القائمين والمشاركين في المنتدى الرائع ده 0 احنا اسرة مصرية هاجرنا الى كندا منذ شهرين 0 احنا دلوقتى ساكنين فى كيبيك مونتريال قريب من وسط البلد 0 للاسف احنا الفرنساوي بتاعنا مش كويس وكان نفسنا نتعرف على الاخوة والاخوات المصريين علشان مراتى بتعانى من الوحدة فى البيت مع الاولاد خصوصا ان الاولد صغيرين وكنا عايزين نعرف ازاى نعيش فى مونتريال ونندمج مع المجتمع الكندى بمساعدة اخوانا المهاجرين هنا0 ده الاميل بتاعى لليحب يتعرف علينا shoby72@gmail.com ومتشكر اوى اعلى اهتمامكم what we need is , egyptian family to talak with them, thats , is their anybody want to help?

اخوكم عمر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

السلام عليكم

احب اشكر كل السادة القائمين والمشاركين في المنتدى الرائع ده 0 احنا اسرة مصرية هاجرنا الى كندا منذ شهرين 0 احنا دلوقتى ساكنين فى كيبيك مونتريال قريب من وسط البلد 0 للاسف احنا الفرنساوي بتاعنا مش كويس وكان نفسنا نتعرف على الاخوة والاخوات المصريين علشان مراتى بتعانى من الوحدة فى البيت مع الاولاد خصوصا ان الاولد صغيرين وكنا عايزين نعرف ازاى نعيش فى مونتريال ونندمج مع المجتمع الكندى بمساعدة اخوانا المهاجرين هنا0 ده الاميل بتاعى لليحب يتعرف علينا shoby72@gmail.com ومتشكر اوى اعلى اهتمامكم what we need is , egyptian family to talak with them, thats , is their anybody want to help?

اخوكم عمر

و عليكم السلام و رحمه الله و بركاته

انا معرفش حاد في مونتريال وياريت كنت ااتشرف بمعرفتكم لاكن انا ساكن في فانكوفر.

قللها تتشجع كدا و تخرج تتفرج علي البلد. اتصل بأي جامع و اسألهم أكيد حيساعدوك. يعني في عرب كتير في مونتريال ومنهم عاءلات جداد زيكم.

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخىautomatic على اهتمامك وردك عليا وكم كنت اتمنى انك تكون فى مونتريال , الواحد فى البداية محتاج حد يتكلم معاه وياخد رايه فى حاجات كتير خصوصا فى حالتى مثلا انا حاصل على بكارليوس علوم قسم biochemistry ومش عارف ازاى ابدا حياتى هنا فى كندا انا عملت معادلة لشهادتى هنا تبع الولاية هنا; انا كنت محتاج استفيد من خبرات حد مصري يشور عليا واكسب من خبرتة خصوصا ان فيه ناس كتير هنا تجيب احباط: وكان نفسى الاى حاجات كتير بس الصبر جميل

رابط هذا التعليق

شكرا يا اخىautomatic على اهتمامك وردك عليا وكم كنت اتمنى انك تكون فى مونتريال , الواحد فى البداية محتاج حد يتكلم معاه وياخد رايه فى حاجات كتير خصوصا فى حالتى مثلا انا حاصل على بكارليوس علوم قسم biochemistry ومش عارف ازاى ابدا حياتى هنا فى كندا انا عملت معادلة لشهادتى هنا تبع الولاية هنا; انا كنت محتاج استفيد من خبرات حد مصري يشور عليا واكسب من خبرتة خصوصا ان فيه ناس كتير هنا تجيب احباط: وكان نفسى الاى حاجات كتير بس الصبر جميل

الفاضل عمر ...

حضرتك بتقول إنك عملت معادلة لشهادتك... بس ماقولتش خبرتك إيه؟ هل إشتغلت في مصر في مجالك؟ وهل إنت ناوي تشتغل ككميائي؟ لأن نصيحتي الأساسية هي إنك تقدم على عضوية الordre des chimistes... علشان حيبقى صعب أوي تلاقي فرصة عمل في مجالك من غيرها...

أنا عايش في مونتريال على فكرة وتحت أمرك لو محتاج اي حاجة...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

..brother Ihab was very very lucky..

أستاذ / نايت رايدر

أولا و أخير ا الرزق من عند ربنا .. و ليس حظ ... و مثلما يقولون .. لكل مجتهد نصيب .. و أنا أزعم و الله أعلم أنني قد أخذت بالأسباب و هو ما شرحته في مشاركاتي عن موضوع العمل ..

في خلال السنوات الثلاث التي فصلت بين أول زياره لي لكندا لعمل لاندينج و العوده نهائيا .. إجتهدت و حصلت على 3 شهادات بعد إجتيازي 8 إمتحانات و كذلك عملت على تحسين لغتي الإنجليزيه بالطريقه التي ذكرتها و هو ما قد يكون السبب (بعد إرادة الله) في حصولي على عمل في مجالي في وقت قصير نسبيا

لي صديق دراسه كان في الكويت و أتفقنا على الهجره لكندا سويا .. حضر الى تورونتو قبلي بأسبوعين .. و سبحان الله إشتغل قبلي بإسبوعين بالضبط

و كذلك صديقين أخرين حضرا الى كندا في 99 و 2003 و عملوا بعدها بشهور قليله و جميعنا نعمل في مجالنا .. تكنولوجيا المعلومات .. لا أعتقد أننا جميعا محظوظين

في إنتظار أن تحكي لنا تجربتك .. لتثري بها الموضوع .. و نستفيد منها

تحياتي

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

هو كله كلام كلام ...... مفيش صور

دي مجموعة صور أخذتها من وسط مدينة تورونتو .. كنت في زياره لأحد الشركات لعمل مقابله شخصيه بخصوص عمل

المكان هو ميدان نيثان فيليبس Nathan Phillips Square .. و هو أحد أشهر ميادين وسط تورونتو .. حيث تقام مهرجانات و إحتفالات كثيره و أخرها كان الإحتفال بليلة رأس السنه ..

يتوسط الميدان نافوره يعلوها أقواس و في الخلف يقع مبنى مجلس مدينة تورونتو أو toronto city hall .. يعني زي مبنى المحافظه عندنا في مصر

المبنى الحالي أقيم في الستينات بجوار المبنى القديم الذي تحول الى مبنى أثري

خلينا مع الصور

ده مبنى مجلس مدينة تورونتو ... Toronto City Hall

النافوره يعلوها الأقواس و خلفها المبنى و راجل بياكل سندوتش كلب ساخن .. Hot Dog .. كان هيطلع من عيني .. عشان كنا في رمضان

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

ولا يهمك انشاء الله ختقابل ناس كتير وطريقك يتفتحز

أنتا الي للزم تعمله انك تتكلم مع المتخصصين في مجالك و كمان المنظمات الي بيساعدو المهاجرين الجداد

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...es-offered.html

وأنا عملت بحث و لقيت وصلات ممكن تفيدك

http://www.science.mcmaster.ca/scs/discipl...job_boards.html

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

md2:

ازيكم كلكم ويارب يكون جميع اعضاء المنتدى بخير

اولا

انا متفقه فى الراى مع استاذ ايهاب حيث ان الموضوع فى الاول طبعا توفيق من الله ويليها الاخذ بالاسباب وممكن يكون فى مجال شغل مطلوب اكتر او مجال شغل مرتبه اعلى دى اكيد بتفرق جامد من واحد للتانى

والاهم ان لازم يكون الشخص عارف ومتقبل انه رايح مكان جديد وحياه جديده فيهم حاجات كتير مختلفه جدا عن اللى عاش عمره كله فيه ولازم هو يكون متقبل المتغيرات دى وعارف ومتقبل انه لازم يتعب الاول علشان يلاقى نتيجه

ثانيا

بالنسبه لاستاذ وجدى حمدلله على السلامه وبلاش البيات الشتوى ده واخبار الرابطه بتاعت المصريين ايه ؟وليه استاذ وليد وجيهان مبيظهروش ؟

وكنت عايزه اسالك سؤال بما اننا مقدمين كويبيك وطبعا مرجحين مونتريال فايه اللى يميز الحياه فى مونتريال عن تورنتو وكذلك ايه العيوب

وكنت سالت قبل كده عن المدارس الانجليزيه فى تورونتو ورد عليه استاذ وليد ان فى طبعا وان كمان فى حكومه بس مش للمهاجرين (فما معنى انها مش للمهاجرين)وانهم ممكن يدخلوها بس لازم اثبت ان الولاد درسوا ثلاث سنين انجلش وكنت سالته ان هل هو متاكد من المعلومه دى لانى الولاد فى مدارس انجلش وطبعا مش ممكن انقلهم من انجلش لفرينش فجاه بس هو مردش فياريت لو حضرتك تجاوبنى

وكنت عايزه اسال على الشغل بالنسبه لcustomar service فى مونتريال هل هو مطلوب وهل هناك دراسات معروفه فيه وما هو مستوى مرتباته

طبعا انا سالت كتير اوى بس اعذرنى احنا بنفكر 48 ساعه فى ال 24 ومش عارفه اشكرك انت وجيهان واستاذ وليد اد ايه على مشاركتكم المفيده اللى موجوده فى المنتدىبالنسبه لمونتريال وطبعا استاذ هادى واستاذ ايهاب بالنسبه لتورونتو

ثالثا

بالنسبه لاستاذ عمر انا شايفه ان لازم تكون متفائل دى اهم حاجه والاهم انكم متنعزلوش عن المجتمع بالعكس تندمجوا فيه وده هيكون وسيله لتقوية اللغه عندكوا واللى من وجهة نظرى انها اهم حاجه تعملوها الاول وانا على حسب اللى قريته من كلام الاعضاء فى المنتدى هنا ان فى تعليم لغه مجانى للمهاجرين الجدد فممكن تشوف الموضوع ده وربنا يوفقكوا ان شاء الله واحكولنا عن تجربتكم وخطوات ومواعيد الهجره علشان نستفيد منكم لان احنا مقدمين كويبيك وناويين على مونتريال برده ان شاء الله بس انا عايزه اسال سؤال ازاى الفرنسى ضعيف عنكم والمقابله بتكون بالفرنسى ؟

رابط هذا التعليق

md2:

اخوانى واخواتى اعضاء المنتدى الكريم وحشتونى جدا معلش انا كنت مشغولة الفترة اللى فاتت بامتحانات نصف العام للبنات لكن انا رجعت وكان نفسى اخبركم عن اى معلومات جديدة بخصوص الهجرة بتاعتى لكن الصبر مفتاح الفرج والحمد لله على كل شئ

استاذ ايهاب :

فعلا كلمة الشكر لا تكفى سواء على المعلومات او الصور على الرغم انى مقدمة على كيبيك ومركزة فى مونتريال لكن والله بطالع المداخلات بتاعة حضرتك بمنتهى الاهتمام فجزاك الله كل الخير وثبت خطاك اكثر واكثر ان شاء الله

استاذ وجدى :

انا ماصدقتش عينيه لما شوفت مداخلة حضرتك الف حمدلله على السلامة ولعل المانع كان خيرا فى الغياب الفترة السابقة ومرحبا بك من جديد بين اخوانك واخواتك القدام والجداد فى المنتدى

استاذ عمر :

اكيد احساس الغربة بيكون مضاعف فى الاول مع عدم وجود اى وجه مالوف او لغة مالوفة لكن ربنا ان شاء الله يهديك الى الصحبة الصالحة باذن الله وتجد من يعينك واسرتك معنويا على هذه الغربة ونحن فى انتظار اخبارك دائما للاطمئنان سواء فى مجال العمل او الاجتماعيات وبالتوفيق

اختى داليا :

حقيقى مداخلتك هايلة وقولتى للاستاذ وجدى حاجات كتير كنت عايزة اسالها انا شخصيا بخصوص الجو العام حاليا فى مونتريال ونبذة بسيطة عن اسلوب الحياة للاسرة وانا فى انتظار الردود معاكى

:roseop:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

:sad:

دعاء حمدلله على سلامتك انتى كمان بئالى كتير مشوفتش كلامك وكان برده ماخرنى فى الكتابه للاعضاء نفس السبب الامتحانات بتاعت الولاد وكورس الفرنسى بتاعى والبرد اللى عندنا كلنا فايام زحمه بصراحه فكنت بقرا المشاركات وملحاش ارد

وبالنسبه لموضوع الهجره بتاعتك ربنا يوفقكم والصبر مفتاح الفرج وان شاء الله تروحى وتحكيلنا مع استاذ وجدى وجيهان واستاذ وليد لغاية مانجلكم

بالنسبه لاسئلتى لاستاذ وجدى فدى ابسط البسيط لو عليه هافضل اسال مش هوقف بس بقول الاسئله على مراحل احسن يتخض و يسيب المنتدى :hearts:

خصوصا ان احنا اول مشفنا اسمه تانى مسدانا وادينا اسئله ربنا يجازيه خير ان شاء الله هو وكل اللى بيفيدونا

وعندى ليكى باه سؤال بما انك عملتى المقابله خلاص فهل فى فالمقابله اى حاجه بالانجلش وللا كله فرنسى ؟

رابط هذا التعليق

:hearts:

بالنسبة لاستاذ وجدى

انا كنت بسال على المدارس الانجليزى فى منتريال وليس تورونتو ( انا كنت كاتبة خطأ فى المشاركه اللى فاتت )

رابط هذا التعليق

..brother Ihab was very very lucky..

أستاذ / نايت رايدر

أولا و أخير ا الرزق من عند ربنا .. و ليس حظ ... و مثلما يقولون .. لكل مجتهد نصيب .. و أنا أزعم و الله أعلم أنني قد أخذت بالأسباب و هو ما شرحته في مشاركاتي عن موضوع العمل ..

في خلال السنوات الثلاث التي فصلت بين أول زياره لي لكندا لعمل لاندينج و العوده نهائيا .. إجتهدت و حصلت على 3 شهادات بعد إجتيازي 8 إمتحانات و كذلك عملت على تحسين لغتي الإنجليزيه بالطريقه التي ذكرتها و هو ما قد يكون السبب (بعد إرادة الله) في حصولي على عمل في مجالي في وقت قصير نسبيا

لي صديق دراسه كان في الكويت و أتفقنا على الهجره لكندا سويا .. حضر الى تورونتو قبلي بأسبوعين .. و سبحان الله إشتغل قبلي بإسبوعين بالضبط

و كذلك صديقين أخرين حضرا الى كندا في 99 و 2003 و عملوا بعدها بشهور قليله و جميعنا نعمل في مجالنا .. تكنولوجيا المعلومات .. لا أعتقد أننا جميعا محظوظين

في إنتظار أن تحكي لنا تجربتك .. لتثري بها الموضوع .. و نستفيد منها

تحياتي

yes brother,my english words were not right,yes Allah is making all our destiny,,and I know that your work field as information tech.,is one of the highest demands here,,but people who have PHD or Master in chemistry for example will not have the same opportunity..and i agree with brother Automatic,the health card is only covering the doctor visit,lab. tests and somr of the surgical expenses ..brother Ihab,iam just feeling that you'r still new here,we all expressed that WOW feeling but it is an ordinary country,and what y mentioned about schools is only applies to your ' kids' school..i pay many expenses for my kids school from the trips to the notebooks.and the child tax benefit is depending on your income,even you'r <not saying y especially,pls donot get me wronge>its not enuogh...life is so expensive here iam just trying to neutralize the over all photo of Canada...i have an advise for anyone is coming,you'r not covered by the health card for 3 months ,any new comer experienced that so PLS BRING ENOUGH ALL KIND OF MEDICINES COS if <la kadar Allah> and y needed a doctor's visit or a medication <ya gharab beetek> mfb: and just for your informations ,I cannot repair my teeth propblems even thogh i have health insurance ,the doctor told me the cost for a crown and root treatment is about 1000 dollars :blink: :sad: yes one thousand...and the rent ,,pls be carefull you can have a very small amount of money to rent appartment but be carefull it'll be in streets or communities fiiled with drug dealers,gangs and all bad other things..when i first came ,i rent appartment in one of those areas ,no one told me that my family 'll be in real danger.. i moved quickly and lost about 1000 dollars ..please be carefull about this...my intention again not to spoil the rosy picture in your mind ,as it was in my mind too, just taking the thawab from Allh to warn you take care salam alikom

رابط هذا التعليق

وعندى ليكى باه سؤال بما انك عملتى المقابله خلاص فهل فى فالمقابله اى حاجه بالانجلش وللا كله فرنسى ؟

mfb:

اختى داليا :

90 % من المقابلة الشخصية باللغة الفرنسية لكن لازم يكون فى سؤال او اتنين باللغة الانجليزية وفى نصيحة شخصية ان شاء الله لما تعرفوا تاريخ المقابلة حاولوا تعرفوا اى حد هتكون مقابلته قبل منكم ولو حتى بيوم علشان تعرفوا الافكار الرئيسية اللى بيثيرها المقابل لان كل مقابل بيكون ليه موضوع رئيسى مهم بيركز عليه وكانت السيدة اللى بتقابل فى حالتنا بتركز قوى على العمل والخبرة فيه وبتحب تشوف كل ورقة اصلية مع الترجمة بتاعتها وخاصة شهادات الخبرة الخاصة بالعمل واحنا عرفنا كده من الناس اللى قابلوا قبلنا وكنا مستعدين فى النقطة دى وربنا ييسر لكم كل الامور

:blink:

رابط هذا التعليق

الأخت داليا عثمان...

بالنسبة للأولاد عندك إختيارين... يا إما تدخليهم مدارس الحكومة ودي حتبقى بالفرنساوي... يا إما تدخليهم مدارس خاصة باللغة إلى إنتي عايزاها بس حتدفعي (حوالي 4000 دولار سنوياً و طالع للطفل على حسب المدرسة ومستواها)... الإستثناء هو إن احد الأبوين يكون تعليمه كان بالإنجليزي في كندا بس المهاجرين مايقدروش يستغلوا الإستثناء ده... هو الموضوع ممكن يبان لك غريب شوية بس النظرية هي إن كندا واسعة جداً وكلها (ماعدا كيبك ) بتتكلم إنجليزي فطالما إنت إخترتي تعيشي في كيبك يبقى طبيعي يكون الفرنساوي لغتك واللغة إلى حيتعلمها أولادك...مش عاجبك فبقية كندا واسعة...

بالنسبة لموضوع الcustomer service أنا مش عارف إنتي تقصدي إيه بالظبط... بيعمل إيه يعني؟ mfb:

موضوع مونتريال وتورونتو وفانكوفر وكالجاري ومين أحسن من مين ده بقى موضوع طويل... والمميزات والعيوب دي شي نسبي... يعني إلى ممكن يبقى ميزة بالنسبة لواحد يكون عيب لواحد تاني... بس علشان أختصر لكي الموضوع فكري فيها كدة... اي مدينة عندك فيها معارف أكتر تبقى أحسن...علشان بيسهلولك كتير في النصيحة على الأقل.. والمدينة إلي بتتكلمي لغتها أحسن تبقى أفضل فلو إنتي مابتتكلميش فرنساوي يبقى مافيش معنى تيجي تعيشي في مونتريال... والمدينة إلى فيها فرص أكتر في مجال عملك تبقى أحسن... وهكذا...فالسؤال ما يبقاش أي مدينة أحسن السؤال يبقى أي مدينة أحسن لحالتك.. وحالتك إنتي بس إلى أدرى بيها... وخدي مثلاً الفاضل إيهاب كمثال... يعني الراجل راح لمدينة له فيها معارف وأصحاب...ومجال الIT فيها واسع وبيتكلم إنجليزي فاحيبقى مافيش مشكلة في اللغة... وطبعاً بتوفيق ربنا قدر يراستأ نفسه بسرعة... لكن لو كان هو نفسه جه مونتريال وهو مايعرفش فيها حد ومابيعرفش فرنساوي (على إفتراض)... كان ممكن زمانه بيغني ظلموه...

الموضوع مافيهوش one size fits all... الموضوع تفصيل...مقاسك إيه وجاى على إيه... وفي ناس مقاسها مش على كندا كلها أو على الهجرة أصلاً...

معلش أنا رديت في السريع لكن حاحاول أفصل أكتر في مداخلات أخرى...

وبالتوفيق جميعاً...

فكأننا والماء من حولنا... قوم جلوس وحولهم ماء...

رابط هذا التعليق

الموضوع مافيهوش one size fits all... الموضوع تفصيل...مقاسك إيه وجاى على إيه... وفي ناس مقاسها مش على كندا كلها أو على الهجرة أصلاً...

يعنى الحكاية مش "إنتوا عملتوا إيه؟ أنا عاوز أعمل زيكوا" ؟ أو "أنا عاوز أحلى حاجة " ؟ mfb:

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

mfb:

اخونا الفاضل وجدى :

شكرا جزيلا على اهتمامك بالرد وبصراحة وجهة نظرك سليمة ميه فى المية لازم كل واحد يدرس حالته كويس ويعرف ايه اللى مناسب ليه ويعمله

لكن اذا اسعفك الوقت فى الفترات القادمة نحب نعرف بعض المميزات او العيوب فى المقاطعة الفرنسية كيبيك او مدينة مونتريال واللى حضرتك تحس انها ممكن تكون عامة وليست قاصرة على حالات معينة ( مثلا : العنصرية هل هى ملاحظة بشكل كبير فى مونتريال دونا عن المدن الكندية الاخرى زى ما تفضل احد الاخوة الافاضل وقال كده ؟؟ )

وارجوا ان ده مايكونش عبء كبير على حضرتك وشكرا لك مقدما

ويا ترى مازال هناك اتصال مع الاخت جيهان والاستاذ وليد ولا دوامة الحياة حالت دون ذلك ؟؟؟

:blink:

رابط هذا التعليق

اخي العزيز وجدى

انا متشكر جدا على ردك الجميل ويا رب تكون فية فرصة اننا نتقابل واتعرف عليك/ انا اشتغلت فى مصر فى معامل التحاليل الطبية وعندى خبرة كويسة فى التحاليل/ ياريت لو تبعت لى على الاميل علشان اخد تليفونك او لو تحب انا ممكن ابعتلك تليفونى/ وشكرا كمان مرة على اهتمامك وردك

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل وجدى..أخوانى الأحباء

أخوك طبيب مصرى استشارى أشعة

أنا أنهيت كل شىء وحأعمل لاندينج فى مونتريال ان شاء الله فى مارس القادم. بس مش ناوى أستقر فيها نظرا لظروف اللغة لكن فقط لأنهاء الأوراق (حسب رغبة مكتب المحامى اللى انهى الأوراق انى أعمل لاندينج فى مونتريال لأنهاء اجراءات ال PR وغيره).

طبعا انا جالى احباط من طول سكة معادلة الشهادات الطبية وبينى و بينك ماعنديش نفس للمذاكرة تانى بعد حصولى على الدكتوراة ولذلك قررت ارسال الأولاد مع زوجتى للدراسة وانا حازورهم من حين لأخر وده حيتم فى العام الدراسى بعد القادم

طبعا شرف لى انى أشوفك هناك وبما انى حأقضى حوالى 10 أيام فقط وحارجع

أولا: عاوز نصايحك أقضى الرحلة دى ازاى سياحيا سواء فى مونتريال أو تورونتو

ثانيا: نصايحك اجمالا فى ما هو أت لأنى حاسس انى مقدم على المجهول

ثالثا: أخبار الاحوال الجوية فى النصف التانى من مارس

رابعا: ايه رأيك فى فكرة ايجار سيارة من مونتريال والذهاب بها الى تورونتو وشلالات نياجرا والعودة

خامسا: يكفيك حب الناس ليك فى هذا الموقع وغيره ودعواتهم المستمرة لك بكل نجاح فى حياتك ...وأنا منهم

خالص تحياتى

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل وجدى..أخوانى الأحباء

أخوك طبيب مصرى استشارى أشعة

أنا أنهيت كل شىء وحأعمل لاندينج فى مونتريال ان شاء الله فى مارس القادم. بس مش ناوى أستقر فيها نظرا لظروف اللغة لكن فقط لأنهاء الأوراق (حسب رغبة مكتب المحامى اللى انهى الأوراق انى أعمل لاندينج فى مونتريال لأنهاء اجراءات ال PR وغيره).

طبعا انا جالى احباط من طول سكة معادلة الشهادات الطبية وبينى و بينك ماعنديش نفس للمذاكرة تانى بعد حصولى على الدكتوراة ولذلك قررت ارسال الأولاد مع زوجتى للدراسة وانا حازورهم من حين لأخر وده حيتم فى العام الدراسى بعد القادم

طبعا شرف لى انى أشوفك هناك وبما انى حأقضى حوالى 10 أيام فقط وحارجع

أولا: عاوز نصايحك أقضى الرحلة دى ازاى سياحيا سواء فى مونتريال أو تورونتو

ثانيا: نصايحك اجمالا فى ما هو أت لأنى حاسس انى مقدم على المجهول

ثالثا: أخبار الاحوال الجوية فى النصف التانى من مارس

رابعا: ايه رأيك فى فكرة ايجار سيارة من مونتريال والذهاب بها الى تورونتو وشلالات نياجرا والعودة

خامسا: يكفيك حب الناس ليك فى هذا الموقع وغيره ودعواتهم المستمرة لك بكل نجاح فى حياتك ...وأنا منهم

خالص تحياتى

الاخ العزيز Elshamy

ربنا معاك إن شاء الله ويوفقك ومعلش متزعلش من أخوك ليمبك لو سألك سؤال بايخ شوية وأنا عارف إنك كلك زوق ومش حتزعل - هو كده تبقى هاجرت؟ :roseop:

ياريت نصحى من الغيبوبة وكفاية سلبية! نحن لسنا قطيعا لكى نساق!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...