اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

سلام عليكم جميعا ياهل المنتدى الكرام -- طبعا انتم شايفين اسمي جديد عليكم لان بصراحة انا كنت مشغووول في التحضير للمعادلات بتاعت الصيدلة في كندا وامريكا وتضبيط اللغة حتى نسيت اقدم للهجرة وسبحان العلى القدير ربنا جاب لي الهجرة بطريقة عجيييبة جدا وخلاصتها عن طريق اختيار المقاطعة PNP وده خلى الهجرة مراحلها تخلص معايا في 10 شهور وكله حاجات جات لي من عند ربنا والله ليس لي دخل فيها و المهم انا في انتظار طلب الجواز للفيزا لاني خلصت المديكال وادعو الله ان ما يكونش في حاجة تاني مثل اعادة الكشف تاني على سبيل المثال والله الموفق

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

[b]الى الاخ الحبيب ايهاب الذي امتعنا بكتاباته انا بلدياتك في الغربة الاولى يعنى انا من الدوحة برضك وبفكرك بالريان والسد وكيوتل والسيتي سنتر وفلاجيو وسوق واقف وطبعا السعيد ملتقى هدايا المصريين

رابط هذا التعليق

انا عندي اقتراح جميل شفته في منتدى لهجرة كندا وهو كالاتي

ان كل واحد قدم للهجرة يبدا يعمل جدول زمني بالخطوات اللى وصلها حتى الاخوة اللي في كندا برضك يشاركونا بتواريخ الخطوات حتر استلامهم الفيزا وبتشمل الاتي على اي مكتب بعت ومن اي بلد وتاريخ ارسال الطلب و تاريخ استلام رقم الملف وتاريخ تحديث الملف وتاريخ الطلبات مثل البوليس او الايلتس وتاريخ المقابلة او الاعفاء وتاريخ الطبي وتاريخ طلب ارسال الباسبور لوضع الفيزا------ اعتقد هيكون مرجع وبيانات جميلة لاعطاء فكرة عامة عن العملية مع مراعاة اختلاف الحالات

رابط هذا التعليق

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

انا عندى سؤال مهم جدا و حيوى للاخوة اللى عندهم خبرة يا ريت تفيدونى فيه

أنا سمعت ان السفارة الكنديه احيانا بتتصل بطالب الهجرة فى عمله للتأكد انه شغال فى هذا المكان فهل حد سمع الكلام ده؟ ولو ما حدش رد ع التليفون وقت اتصالهم هل ممكن تبقى مشكله؟

الاستاذ/ايهاب

كلمه شكرا قليله عليك فعلا جزاك الله خيرا

يا ريت تعطى لنا فكره عن اسعار الاثاث المستعمل و الجديد اسعار تقريبيه كده من واقع خبرتك و هل فيه فرق كبير بينهم فى السعر؟

رابط هذا التعليق

بس ايه علاقة الموضوع بفيزة دخول كندا؟ دى بتبقى اخر خطوة فى الاجراءات؟

اختي ياسمين انا الان مقيم في كندا و معي فيزا لمدة سنتين , يعني لازم لو قدمت هجرة ادخل على ال regular application NOT simplified و كل الورق كامل ماعدا شهادة الايلتس و شوية تردد

فمن هنا جاء السؤال عن تقديم الملف و تاجيل الشهادة الى اجل اخر ...... ارجو ان اكون وضحت الفكرة

يعني اتكل على الله و اقدم من غير الشهادة و لا مقدمش و اريح نفسي :blink:

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق

و الله أنا بنتي عندها حاليا 7 سنين .. و أنا مش ناوي أدخلها مدارس إسلاميه بدلا من المدارس العامه .. لأني عايز أولادي يندمجوا في المجتمع مش يعيشوا في جيتو مسلمين .. دي مش طريقه صحيه أبدا إذا كنا ناويين نعيش في البلد دي على طول

السلام عليكم ايهاب:

بس أنا ليا تعليق هو إن المدارس الإسلامية ماهياش جيتو بأي حال من الأحوال وما هذا إلا بروبجندا سياسية. لو تفضلت بزيارة مدرسة إسلامية هتلاقي منهج متفق تماما مثل مناهج المدارس العامة وأحسن، وتوعية سياسية (من نوع اكتب رسالة لرئيس الوزراء) وزيارات من شخصيات احتماعية وتاريخ كندي وغير كده كتير.

اللي حصل إن الأحزاب السياسية لعبت على ارتكاريا المجتمع الكندي ضد المدارس الإسلامية (قال ايه طالبان والقاعدة ونقاب وكده) وبكل أسف تسبب ذلك في خسارة المصداقية لهذه المدارس حتى بين المسلمين أنفسهم.

رابط هذا التعليق

ان كل واحد قدم للهجرة يبدا يعمل جدول زمني بالخطوات اللى وصلها حتى الاخوة اللي في كندا برضك يشاركونا بتواريخ الخطوات حتر استلامهم الفيزا وبتشمل الاتي على اي مكتب بعت ومن اي بلد وتاريخ ارسال الطلب و تاريخ استلام رقم الملف وتاريخ تحديث الملف وتاريخ الطلبات مثل البوليس او الايلتس وتاريخ المقابلة او الاعفاء وتاريخ الطبي وتاريخ طلب ارسال الباسبور لوضع الفيزا------ اعتقد هيكون مرجع وبيانات جميلة لاعطاء فكرة عامة عن العملية مع مراعاة اختلاف الحالات

:blink:

استاذ pharmd :

هذا اقتراح جيد وسوف ابدا بنفسى

انا مقدمة على الهجرة الى كيبيك بالاستعانة بمستشار هجرة ( محامى )

- قدمت الطلب فى شهر 11 - 2004

- استلمت رقم الملف شهر 2 - 2005

- عملت المقابلة الشخصية شهر 6 - 2007

- جمعنا الاوراق تانى وحدثنا بعضها ووصل الملف السفارة الفيدرال 10 - 2007

- وانا الان فى انتظار الكشف الطبى ودعواتكم

:lol:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

بس ايه علاقة الموضوع بفيزة دخول كندا؟ دى بتبقى اخر خطوة فى الاجراءات؟

اختي ياسمين انا الان مقيم في كندا و معي فيزا لمدة سنتين , يعني لازم لو قدمت هجرة ادخل على ال regular application NOT simplified و كل الورق كامل ماعدا شهادة الايلتس و شوية تردد

فمن هنا جاء السؤال عن تقديم الملف و تاجيل الشهادة الى اجل اخر ...... ارجو ان اكون وضحت الفكرة

يعني اتكل على الله و اقدم من غير الشهادة و لا مقدمش و اريح نفسي :blink:

الاخ الكريم

عن تجربة لصديقة لى كانت بتدرس فى كندا وقدمت على الهجرة من هناك والحمد للة اخدتها بعد اقل من سنة وكانت عندها نفس مشكلتك وكمان ماكنش عندها استعداد تعمل امتحان اللغة ( هى كانت بتحضر للدكتوراة ) المهم عن طريق المحامية اللى مسكت ملفها قدمت لها رسالة من البروفوسور اللى مشرف على رسالتها ورسالة منها شخصية بانها متقنة للغة وتم اعفائها من شهادة الاليتس

مش عارفة انت مقيم فى كندا للعمل ولا للدراسة

قدم وتوكل على اللة وربنا معاك

يارب

إذا أعطيتني مَالاً فلا تأخذ سَعادتي

وإذا أعَطيتني قوّة فلا تأخذ عّقليْ

وإذا أعَطيتني نجَاحاً فلا تأخذ تَواضعْي

وإذا أعطيتني تواضعاً فلا تأخذ اعتزازي بِكرامتي

يارب

عَلمّنْي أنْ أحبّ النَاسْ كَما أحبّ نَفسْي

وَعَلّمني أنْ أحَاسِبْ نَفسْي كَما أحَاسِبْ النَاسْ

وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة

وَأنّ حبّ الانتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْفَ.

يارب

لا تدعني أصَاب بِالغرور إذا نَجَحْت وَلا باليأس إذا فْشلت

بَل ذكّرني دائِـماً أن الفَشَل هَو التجَارب التي تسْـبِق النّجَاح.

يارب

إذا جَرَّدتني مِن المال فاتركْ لي الأمل

وَإذا جَرّدتني مِنَ النجَّاح فاترك لي قوّة العِنَاد حَتّى أتغلب عَلى الفَشل

وَإذا جَرّدتني مَن نعْمة الصَّحة فاترك لي نعمة الإيمان

يارب

إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الاعتذار

وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ

وإذا نَسيْتك يَارَبّ أرجو أن لا تنسَـاني مَنْ عَفوِك وَحْلمك

فأنت العَظيْم القَـهّار القَادِرْ عَـلى كُـلّ شيء..

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعــــزاء

بالنسبة لى : قدمت على الهجرة فى يونيو 2004 , رقم الملف كان فى يوليو 2004 ( بدون محامى )

و حتى الآن هى in process

,و لكن لى سؤال مهم ارجو المساعدة من الأخوة الأفاضل :

1- هل من الأصلح الآن الاستعانة بمحامى و خاصة انى احتاج معرفة عما اذا كان هناك نقص فى اى مجال , و هل يمكن اعادة الآيلتس حيث اننى محتاج

درجة اضافية كى اصل الى 67 درجة ؟ و هل يمكن للمحامى معرفة الموقف و الوصول الى الملف الخاص بى ؟

خالص شكرى و تمنياتى بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تلبية لرغبة الأستاذ Pharmd

وحيث إني مقدم كيبيك :blink:

1- تعاقدت مع المحامي 5 - أغسطس - 2005

2- تم أرسال ملفي 14 - أغسطس - 2005

3- استلمت الخطاب من مكتب كيبيك بدمشق 26 - ديسمبر - 2005 وقد أفاد الخطاب بأن الملف تم فتحه بتاريخ 29 - أغسطس - 2005

4- استلمت خطاب المقابلة الشخصية 3 - أكتوبر - 2007

5- المقابلة الشخصية 19 - نوفمبر - 2007

6- فتح الملف في السفارة مع الحكومة الفيدرالية 29 - نوفمبر - 2007

حاليا في انتظار عمل المديكال

رابط هذا التعليق

و هو كذلك يا استاذ pharmd

مع ان المشوار لسه طويل لكن هذا هو السجل الماضي (فيدرال) :-

ارسلت الـ Application : ابريل 2007

استلمت ال AOR : يوليو 2007

و دمتم
تم تعديل بواسطة ahmed_saleh

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

عزيزي المصري بالفعل يمكن اعادة امتحان الايلتس اكتر من مرة لو لم ترسل لهم النتيجة.

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

عزيزي المصري بالفعل يمكن اعادة امتحان الايلتس اكتر من مرة لو لم ترسل لهم النتيجة.

السلام عليكــم ورحمـة الله وبركاتــة ،،

الأخت مصرية و مغتربة

خالص الشـكر و الامتنان على ردك .

ولكن هل معنى ذلك انه لايمكن تعديل النقاط بأى حال من الأحوال على الرغم من اننى وفقا لنظام REGULAR SYSTEM ?

مازلت فى انتظار النصيحة من الأخوة الأعزاء بالمنتدى .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لا شكر على واجب يااستاذ جوست يارب اعر افيد دايما بس على فكره هو كمان ينفع لو جيبت اى شهاده او حاجه تثبت انك بتتعامل بالانجلش او انك مستواك عالى فيه جدا ممكن يوافقوا عليها ومتحتاجش الايلتس

بالنسبه للاخ مصرى

انا مش عارفه ايه REGULAR SYSTEM هل هو التقديم العادى للفيدرال يعنى ؟وللا مختلف فحاجه ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بصراحه انا متفقه الى حد كبير فى الراى مع استاذ ايهاب فى موضوع المدارس وده لانى لو ان شاء الله تم الموضوع على خير هيكون هدفنا اننا نعيش هناك يبئى لازم الولاد يتربوا انهم عايشين فى مجتمع مش كله مسلمين وهما لازم يتكيفوا ويعرفوا يتعاملوا معاهوده طبعا مدام فى بديل اللى هو اليوم اللى فى الويك اند مع البيت بس الكلام ده يااستاذ عبدوس الوزير مالوش بالنسبالى علاقه بموضوع مصداقيه يعنى انا مش بشكك فى مستوى المدارس الاسلاميه بس هو سياسة تفكير

وده تفكيرى لغاية دلواتى معرفش لما اسافر ممكن يكون ايه او يجد عليه ايه بس انا اولادى دلواتى الولد 7 ونص والبنت 5ونص يعنى لو قلنا مشوارى تلات سنين هايكونوا اخدوا اساس كويس ان شاء الله قبل مايسافروا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا باه لسه مشوارى طويييييييييل

يادوب كملنا الورق لكويبيك وهيتبعت الشهر الجاى تقريبا :roseop: ان شاء الله عن طريق مستشار هجره (محامى)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ربنا يهون عليكى ياخت داليا وعلينا احنا تقريبا ماشيين مع بعض احنا كمان ورقنا هيتبعت الشهر الجاى

عن طريق المحامى و برده عن طريق كيبك و هبتدى انا و زوجى الكورسات الشهر الجاى

وربنا يتمم لك ويتمم لنا المشوار على خير بس صدقينى الايام بتعدى بسرعة يعنى لازم نقوى نفسنا فى اللغة و نمارسها

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اشكرك جدا على ردك ده يا اخت مصريه وفعلا ربنا يهون علينا وعليكم وربنا يتمم بخير

وفعلا انا بدات اول كورس فى الفرنسى فى المجلس الثقافى الفرنسى فى مصر الجديده ويادوب اول يوم كان الخميس وهستمر انشاء الله وجوزى كمان هيبدا بس من الكورس الجاى علشان ظروف شغله ويارب نتقابل ان شاء الله هو الموضوع طويل بس مشوار الالف ميل بيبدا بخطوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

انا مش عارفه ليه المنتدى مافيهوش حد النهارده خالص انتوا رحتوا فين ؟

اولا

بالنسبه لاستاذ وليد وجيهان واستاذ وجدى انا وجوزى ان شاء الله معاكوا لما نيجى فمتكسلوش واعملوا النادى

انا مش عارفه انتوا فين بئالكوا كتير مظهرتوش

عموما احنا المشوار قدامنا صغير خالص يادوب الورق خلص وهيتقدم هانت :)

ثانيا

بالنسبه لاستاذ ايهاب انا طبعا فريت قصتك بتفاصيلها من ساعة ماوصلت بس واضح انك خلاص لقيت شغل الحمد لله طيب موضحتش لقيت شغل بسهوله وللا كان صعب اخت وقت اد ايه هل لقيت علطول فى تخصصك وللا برده احتجت تشتغل فى اى حاجه تانيه وهل لما بقيت على ارض الواقع لقيت ان المرتبات كويسه علشان الواحد يعيش مستريح وللا حياه صعبه وطبعا مقصدش تحويش وكده انا اقصد المعيشه ولو فى دراسه لان انا شايفاها اهم حاجه فى الاول وكان ايه رد فعل الاولاد على موضوع الانتقال لمكان تانى ميعرفوش فيه حد مع العلم انهم كان اكيد ليهم اصدقاء وحياه فى المكان اللى كانوا فيه الاول

هو بصراحه انا حاسه انى سالت كتير اوى معلش بس اعذرنا احنا مبنمش من التفكير ولو عليه عايزه اسال مليون سؤال بس هحاول اخلليهم على مراحل علشان متتخضوش

رابط هذا التعليق

صحيح سيد ايهاب مكملتش اهم نقطة وهي البحث عن عمل ياتري انت عملت بحث وقدمت قبل الذهاب لكندا ولا لما رحت هناك وايه هي طريقة بحثك وهل كان بسهولة او بصعوبة وايه هي انواع الوظائف اللي ممكن يشتغلها اي شخص جديد لحين الاستقرار ارجو الافادة.

اللهم اني احمدك على كل قدرك وجميع قضاؤك حمد الرضا بحكمك لليقين بحكمتك.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...