اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كل ما تريد معرفته عن (كندا)

Recommended Posts

:roseop:

نحب نعرف بعض المميزات او العيوب فى المقاطعة الفرنسية كيبيك او مدينة مونتريال واللى حضرتك تحس انها ممكن تكون عامة وليست قاصرة على حالات معينة ( مثلا : العنصرية هل هى ملاحظة بشكل كبير فى مونتريال دونا عن المدن الكندية الاخرى زى ما تفضل احد الاخوة الافاضل وقال كده ؟؟ )

:)

الفاضلة دعاء...

موضوع المميزات والعيوب العامة ده صدقيني صعب أوي... وفعلاً يختلف من شخص لأخر... العنصرية موجودة اه بس مستخبية...ومش حاقول زيادة في كيبك بس مختلفة شوية... المجتمع الكندي في الأساس مجتمع مهاجرين... أهل البلد (وإن كان صعب إنك تحددي مين أهل البلد الأصليين) إتعودوا على التكيف مع ثقافات وديانات العالم كله...يعني بالبلدي ياخدوا كل واحد على قد عقله... بس برضه ارجع وأقولك حتى موضوع العنصرية ونظرتك ليها تختلف من شخص لأخر... يعني أنا أعرف ناس شايفة إن مافيش عنصرية خالص، وناس تانية شايفاها جهنم... أنا عن نفسي لما باحط نفسي مكانهم ما بعتبرهمش عنصريين... باشوفهم خايفين ومتلخبطين...

يعني مثلاً حاقولك على شوية حوادث حصلت الواحد بيقرا عليها...

مثلاً سواق ليموزين مسلم مش عارف جاي من غانا ولا الصومال حاجة كده... طقت في دماغه إنه حايلبس جلابية علشان مش عارف مين فهمه إن ده لبس الإسلام... طيب...يروح الصبح الشغل بالجلابية...طبعاً صاحب الشغل ماوافقش على الهجص ده... ما هو مش معقول برضه يبقى بيأجر الليموزين ب200 دولار في الساعة وبدل ما السواق يكون لابس بدلة ينزل يفتح الباب للراجل بالجلابية... التاني قفش وقالك دي عنصرية ودي حاجة دينية... والجرايد مثلاً ما بتصدق وتبتدي تتكلم... فهل ده ممكن نعتبره عنصرية؟

السنة إلى فاتت كان فيه مدرسة للأطفال اليهود الأرثوزوكس (إلى بيلبسوا بدلة سودا دول وبرنيطة وفتلتين نازلين من البنطلون)...المهم إن الناحية التانية من الشارع قدام المدرسة فيه جيم... والواجهة كلها إزاز علشان الشمس تخش... قوم اليهود يعملوا هليلة عايزين الجيم يحط ستاير علشان الستات بيبقوا لابسين شورتات وباديهات وهما بيلعبوا أو بيتمرنوا والعيال بيبصوا عليهم... وإحنا ديننا كدة... قالولهم طب ما تقفلوا إنتوا الشباك... قالوا لأة... طب دي تشوفيها عنصرية ولا لأة...

الإخوة السيخ تقريباً لازم عمة على راسهم و يحطوا خنجر في وسطهم... ده في دينهم... طب دلوقتى العيال الصغيرة بتروح المدرسة ومعاها خنجر... الأهالي إشتكوا...قالوا إزاي اودي إبني مدرسة وزميله معاه خنجر...طب إفرض إتخانقوا ودول عيال... قالك بس الخنجر ده تلم وماتقدرش تقطع بيه حاجة وأنتوا كدة عنصريين وإحنا مش عارفين نمارس ديننا... طب دي ينفع تسميها عنصرية؟

أنا في رأيي الشخصي العنصرية هي إنك مثلاً تدخلي مطعم أو محل فيطردوكي منها زي مثلاً ما كان بيحصل في الزنوج في أمريكا... أو لو ليكي ومش قادرة تاخديه علشان لونك أو دينك مثلاً... وده مش موجود هنا...

أخى الفاضل وجدى..أخوانى الأحباء

أخوك طبيب مصرى استشارى أشعة

أنا أنهيت كل شىء وحأعمل لاندينج فى مونتريال ان شاء الله فى مارس القادم. بس مش ناوى أستقر فيها نظرا لظروف اللغة لكن فقط لأنهاء الأوراق (حسب رغبة مكتب المحامى اللى انهى الأوراق انى أعمل لاندينج فى مونتريال لأنهاء اجراءات ال PR وغيره).

طبعا انا جالى احباط من طول سكة معادلة الشهادات الطبية وبينى و بينك ماعنديش نفس للمذاكرة تانى بعد حصولى على الدكتوراة ولذلك قررت ارسال الأولاد مع زوجتى للدراسة وانا حازورهم من حين لأخر وده حيتم فى العام الدراسى بعد القادم

طبعا شرف لى انى أشوفك هناك وبما انى حأقضى حوالى 10 أيام فقط وحارجع

أولا: عاوز نصايحك أقضى الرحلة دى ازاى سياحيا سواء فى مونتريال أو تورونتو

ثانيا: نصايحك اجمالا فى ما هو أت لأنى حاسس انى مقدم على المجهول

ثالثا: أخبار الاحوال الجوية فى النصف التانى من مارس

رابعا: ايه رأيك فى فكرة ايجار سيارة من مونتريال والذهاب بها الى تورونتو وشلالات نياجرا والعودة

خامسا: يكفيك حب الناس ليك فى هذا الموقع وغيره ودعواتهم المستمرة لك بكل نجاح فى حياتك ...وأنا منهم

خالص تحياتى

الفاضل الشامي...

أولاً: موضوع تقضيه إزاي ده يرجع لمدى نشاطك في السفر وكمان ميزانيتك... الحياة السياحية في مونتريال بتبداً من مايو علشان الجو...أنا مش عارف إنت بتقول حاتيجي 10 أيام..دول يادوبك تخلص فيهم إجراءاتك وتتفرج شوية على المدينة... (على فكرة الPR بياخد 3 أو 4 اسابيع علشان يوصل... حط ده في حسابك)

ثانياً: مافيش مجهول ولاحاجة..واضح إن الموضوع كله علشان الباسبور... يعني كلها 3 أو 4 سنين ومنها زوجتك تكون أستفادت بالوقت في الدراسة... وحضرتك حتكون في شغلك عادي... فين المجول بقى :blush2: ... المجهول ده للي بايع إلى قدامه وإلى وراه وأستقال من شغله وودع أهله وناوي يعيش طول عمره هنا...

ماتقلقش...

ثالثا: إنت بتتكلم من -10 ل 10... إنت وحظك... 2006 مارس كان جميل...2007 مارس كان منيل...

رابعا: حضرتك بتقول حتقضي 10 أيام... الرحلة من مونتريال لتورونتو بالسيارة فيها نص يوم رايح ونص يوم راجع... ده غير التوهان...وتعب السكة وإنت معاك أطفال... مانصحكش...(أصلاً أنا مش فاهم إنت حاتيجي تعمل لاندينج وتخلص ورقك وتستلم الPR وبقية أوراقك وكمان تسافر تورونتو إزاي في 10 أيام :blush2:

خامسا: ربنا يخليك وتمنياتي لك ولأسرتك بكل خير...

الاخ العزيز الاستاذ وجدي

اري من حسن حظي ان تكون موجود معي الان اون لاين في المنتدي

يا ريت لو عندك وقت تقرا مشاركتي الاخيرة وتحاول ترد عليها حتي لو في وقت لاحق لاني فعلا بقدر رايك وراي جميع الاخوة والاخوات

الفاضل مصري إسكندراني...

الفاضل Automatic جابلك المفيد... والموضوع هنا دخل في اكتر من 1400 مشاركة ومليان تفاصيل بس يمكن ماتعرضناش كتير لأهم حاجة وهي الغرض من الهجرة وإتخاذ القرار... وأنا رايي إننا كمصريين فينا حتة التقليد والإتباع والأخطر بناء القرار على الظروف الخارجية أكتر من الشخصية...

يعني المفروض الواحد يبقى عارف هو إيه وعايز إيه وبعدين يشوف فين الإلى هو عايزه ده ممكن يتحقق..والله مالقاش الظروف الخارجية مساعداه يبقى يشوف إزاي يغيرها.. لكن إلي بيحصل هو تلاقي واحد مش عارف هو عايز إيه وبالتالي حياته مش متظبطة يقولك طب ما الناس بتروح كندا وبيقولوا حلوة... يقوم رايح...ولأنه برضه مش عارف هو عايز إيه فيفشل...

فلو واحد عايز مراته متنقبة وهو عايز يلبس القفطان الباكستاني ويقصر أوزار ويصلي حاضر في الجامع وعايز أولاده يبقوا من حفظة القرأن فمش من المنطق إنه يهاجر كندا...لكن ممكن السعودية مثلاً الظروف هناك أحسن لحالته...ولو واحد عايز يعمل دكتوراه ويسلك طريق العلم والأبحاث فممكن النظام هنا يكون أحسن لحالته... ولو واحدة عايشة طول عمرها في مصر الجديدة ويوم ما أتجوزت وراحت تعيش في المهندسين بقت بتقول يا غربتي دي ما ينفعلهاش هجرة أصلاً...وهكذا...

فنصيحتي إن إلى بيفكر في الهجرة ده يقعد مع نفسه أو مع مراته...ويجيبوا ورقة وقلم ويكتبوا هما عايزين يبقوا إيه بعد 10 سنين، وإيه الأهداف إلى عايزن يوصلولها وعايزين أولادهم يبقوا شكلهم إزاي...وإيه إلى ممكن يتغاضوا عنه، وإيه إلى مش ممكن يتنازلوا عنه... وبعدين على اساس الكلام ده يشوفوا أي بلد تنفعهم، مش العكس...

معلش أنا برغي كتير وكلام كله كلام جرايد...

تمنياتي للجميع بالتوفيق

who have canadian (immigration visa)can landing any place..you visa call it (FEDERAL VISA))

رابط هذا التعليق

• الردود 2.6k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

نحب نعرف بعض المميزات او العيوب فى المقاطعة الفرنسية كيبيك او مدينة مونتريال واللى حضرتك تحس انها ممكن تكون عامة وليست قاصرة على حالات معينة ( مثلا : العنصرية هل هى ملاحظة بشكل كبير فى مونتريال دونا عن المدن الكندية الاخرى زى ما تفضل احد الاخوة الافاضل وقال كده ؟؟ )

:)

الفاضلة دعاء...

موضوع المميزات والعيوب العامة ده صدقيني صعب أوي... وفعلاً يختلف من شخص لأخر... العنصرية موجودة اه بس مستخبية...ومش حاقول زيادة في كيبك بس مختلفة شوية... المجتمع الكندي في الأساس مجتمع مهاجرين... أهل البلد (وإن كان صعب إنك تحددي مين أهل البلد الأصليين) إتعودوا على التكيف مع ثقافات وديانات العالم كله...يعني بالبلدي ياخدوا كل واحد على قد عقله... بس برضه ارجع وأقولك حتى موضوع العنصرية ونظرتك ليها تختلف من شخص لأخر... يعني أنا أعرف ناس شايفة إن مافيش عنصرية خالص، وناس تانية شايفاها جهنم... أنا عن نفسي لما باحط نفسي مكانهم ما بعتبرهمش عنصريين... باشوفهم خايفين ومتلخبطين...

يعني مثلاً حاقولك على شوية حوادث حصلت الواحد بيقرا عليها...

مثلاً سواق ليموزين مسلم مش عارف جاي من غانا ولا الصومال حاجة كده... طقت في دماغه إنه حايلبس جلابية علشان مش عارف مين فهمه إن ده لبس الإسلام... طيب...يروح الصبح الشغل بالجلابية...طبعاً صاحب الشغل ماوافقش على الهجص ده... ما هو مش معقول برضه يبقى بيأجر الليموزين ب200 دولار في الساعة وبدل ما السواق يكون لابس بدلة ينزل يفتح الباب للراجل بالجلابية... التاني قفش وقالك دي عنصرية ودي حاجة دينية... والجرايد مثلاً ما بتصدق وتبتدي تتكلم... فهل ده ممكن نعتبره عنصرية؟

السنة إلى فاتت كان فيه مدرسة للأطفال اليهود الأرثوزوكس (إلى بيلبسوا بدلة سودا دول وبرنيطة وفتلتين نازلين من البنطلون)...المهم إن الناحية التانية من الشارع قدام المدرسة فيه جيم... والواجهة كلها إزاز علشان الشمس تخش... قوم اليهود يعملوا هليلة عايزين الجيم يحط ستاير علشان الستات بيبقوا لابسين شورتات وباديهات وهما بيلعبوا أو بيتمرنوا والعيال بيبصوا عليهم... وإحنا ديننا كدة... قالولهم طب ما تقفلوا إنتوا الشباك... قالوا لأة... طب دي تشوفيها عنصرية ولا لأة...

الإخوة السيخ تقريباً لازم عمة على راسهم و يحطوا خنجر في وسطهم... ده في دينهم... طب دلوقتى العيال الصغيرة بتروح المدرسة ومعاها خنجر... الأهالي إشتكوا...قالوا إزاي اودي إبني مدرسة وزميله معاه خنجر...طب إفرض إتخانقوا ودول عيال... قالك بس الخنجر ده تلم وماتقدرش تقطع بيه حاجة وأنتوا كدة عنصريين وإحنا مش عارفين نمارس ديننا... طب دي ينفع تسميها عنصرية؟

أنا في رأيي الشخصي العنصرية هي إنك مثلاً تدخلي مطعم أو محل فيطردوكي منها زي مثلاً ما كان بيحصل في الزنوج في أمريكا... أو لو ليكي ومش قادرة تاخديه علشان لونك أو دينك مثلاً... وده مش موجود هنا...

أخى الفاضل وجدى..أخوانى الأحباء

أخوك طبيب مصرى استشارى أشعة

أنا أنهيت كل شىء وحأعمل لاندينج فى مونتريال ان شاء الله فى مارس القادم. بس مش ناوى أستقر فيها نظرا لظروف اللغة لكن فقط لأنهاء الأوراق (حسب رغبة مكتب المحامى اللى انهى الأوراق انى أعمل لاندينج فى مونتريال لأنهاء اجراءات ال PR وغيره).

طبعا انا جالى احباط من طول سكة معادلة الشهادات الطبية وبينى و بينك ماعنديش نفس للمذاكرة تانى بعد حصولى على الدكتوراة ولذلك قررت ارسال الأولاد مع زوجتى للدراسة وانا حازورهم من حين لأخر وده حيتم فى العام الدراسى بعد القادم

طبعا شرف لى انى أشوفك هناك وبما انى حأقضى حوالى 10 أيام فقط وحارجع

أولا: عاوز نصايحك أقضى الرحلة دى ازاى سياحيا سواء فى مونتريال أو تورونتو

ثانيا: نصايحك اجمالا فى ما هو أت لأنى حاسس انى مقدم على المجهول

ثالثا: أخبار الاحوال الجوية فى النصف التانى من مارس

رابعا: ايه رأيك فى فكرة ايجار سيارة من مونتريال والذهاب بها الى تورونتو وشلالات نياجرا والعودة

خامسا: يكفيك حب الناس ليك فى هذا الموقع وغيره ودعواتهم المستمرة لك بكل نجاح فى حياتك ...وأنا منهم

خالص تحياتى

الفاضل الشامي...

أولاً: موضوع تقضيه إزاي ده يرجع لمدى نشاطك في السفر وكمان ميزانيتك... الحياة السياحية في مونتريال بتبداً من مايو علشان الجو...أنا مش عارف إنت بتقول حاتيجي 10 أيام..دول يادوبك تخلص فيهم إجراءاتك وتتفرج شوية على المدينة... (على فكرة الPR بياخد 3 أو 4 اسابيع علشان يوصل... حط ده في حسابك)

ثانياً: مافيش مجهول ولاحاجة..واضح إن الموضوع كله علشان الباسبور... يعني كلها 3 أو 4 سنين ومنها زوجتك تكون أستفادت بالوقت في الدراسة... وحضرتك حتكون في شغلك عادي... فين المجول بقى :blush2: ... المجهول ده للي بايع إلى قدامه وإلى وراه وأستقال من شغله وودع أهله وناوي يعيش طول عمره هنا...

ماتقلقش...

ثالثا: إنت بتتكلم من -10 ل 10... إنت وحظك... 2006 مارس كان جميل...2007 مارس كان منيل...

رابعا: حضرتك بتقول حتقضي 10 أيام... الرحلة من مونتريال لتورونتو بالسيارة فيها نص يوم رايح ونص يوم راجع... ده غير التوهان...وتعب السكة وإنت معاك أطفال... مانصحكش...(أصلاً أنا مش فاهم إنت حاتيجي تعمل لاندينج وتخلص ورقك وتستلم الPR وبقية أوراقك وكمان تسافر تورونتو إزاي في 10 أيام :blush2:

خامسا: ربنا يخليك وتمنياتي لك ولأسرتك بكل خير...

الاخ العزيز الاستاذ وجدي

اري من حسن حظي ان تكون موجود معي الان اون لاين في المنتدي

يا ريت لو عندك وقت تقرا مشاركتي الاخيرة وتحاول ترد عليها حتي لو في وقت لاحق لاني فعلا بقدر رايك وراي جميع الاخوة والاخوات

الفاضل مصري إسكندراني...

الفاضل Automatic جابلك المفيد... والموضوع هنا دخل في اكتر من 1400 مشاركة ومليان تفاصيل بس يمكن ماتعرضناش كتير لأهم حاجة وهي الغرض من الهجرة وإتخاذ القرار... وأنا رايي إننا كمصريين فينا حتة التقليد والإتباع والأخطر بناء القرار على الظروف الخارجية أكتر من الشخصية...

يعني المفروض الواحد يبقى عارف هو إيه وعايز إيه وبعدين يشوف فين الإلى هو عايزه ده ممكن يتحقق..والله مالقاش الظروف الخارجية مساعداه يبقى يشوف إزاي يغيرها.. لكن إلي بيحصل هو تلاقي واحد مش عارف هو عايز إيه وبالتالي حياته مش متظبطة يقولك طب ما الناس بتروح كندا وبيقولوا حلوة... يقوم رايح...ولأنه برضه مش عارف هو عايز إيه فيفشل...

فلو واحد عايز مراته متنقبة وهو عايز يلبس القفطان الباكستاني ويقصر أوزار ويصلي حاضر في الجامع وعايز أولاده يبقوا من حفظة القرأن فمش من المنطق إنه يهاجر كندا...لكن ممكن السعودية مثلاً الظروف هناك أحسن لحالته...ولو واحد عايز يعمل دكتوراه ويسلك طريق العلم والأبحاث فممكن النظام هنا يكون أحسن لحالته... ولو واحدة عايشة طول عمرها في مصر الجديدة ويوم ما أتجوزت وراحت تعيش في المهندسين بقت بتقول يا غربتي دي ما ينفعلهاش هجرة أصلاً...وهكذا...

فنصيحتي إن إلى بيفكر في الهجرة ده يقعد مع نفسه أو مع مراته...ويجيبوا ورقة وقلم ويكتبوا هما عايزين يبقوا إيه بعد 10 سنين، وإيه الأهداف إلى عايزن يوصلولها وعايزين أولادهم يبقوا شكلهم إزاي...وإيه إلى ممكن يتغاضوا عنه، وإيه إلى مش ممكن يتنازلوا عنه... وبعدين على اساس الكلام ده يشوفوا أي بلد تنفعهم، مش العكس...

معلش أنا برغي كتير وكلام كله كلام جرايد...

تمنياتي للجميع بالتوفيق

who have canadian (immigration visa)can landing any place..you visa call it (FEDERAL VISA))

BETWEEN MONTREAL AND TORONTO IS ALMOST FOUR HOURS(4 HOURS)BY CAR

رابط هذا التعليق

العزيز arad

المسافة بين تورونتو و مونتريال 550 ك وأعتقد إن هناك في إلتزام بالسرعات المقررة فبالتالي المسافة تاخد اكتر من 4 ساعات :blush2:

رابط هذا التعليق

الأخوه الأعزاء

هو الحقيقه انا خلصت كل الكلام عن تجربتي في الإستقرار في كندا و لم يتبقى شئ الا رواية بعض التجارب الشخصيه و التي يمكن ان تعطي لكم بعض الإنطباعات عن جوانب من الحياه هنا

أنا هأتكلم عن حاجه من الحاجات اللي أسعدتني و مازالت تسعدني أنا و أفراد أسرتي .. تقريبا كل يوم ..

المكتبات العامه

يمكن ناس كتير دلوقتي تقول يا عم روح مكتبة أيه و كلام فارغ ايه .. هو احنا كنا بنروح مكتبه أصلا في مصر و الا في الخليج لما هنروح في كندا

أنا كنت برضه لا باروح مكتبه و لا دياولوا..

بس بصراحه هنا .. المكتبات متعه .. للي عايز طبعا .. أنا أعرف ناس .. كل علاقتها بالقراءه هي المذاكره فقط

بعد ما يخلصوا الدراسه . مايفتحوش كتاب و لا حتى جريده ..

المكتبات العامه هنا مراكز لنشر الثقافه و المعرفه و المتعه و الترفيه لكل أفراد الأسره

نشاط المكتبه لا يقتصر فقط على فراءة و إستعارة الكتب .. بل يمتد الى نواحي أخرى

مثل حلقات القصص للأطفال .. حيث تقام حلقات في مواعيد محدده يلتف فيها الأطفال حول إحدى الموظفات في المكتبه و تقوم بقرأة قصص لهم بأسلوب تمثيلي مشوق ..

كما تقوم المكتبه بتوفير قصص بلغات مزدوجه خصيصا لاطفال المهاجرين .. إنجليزيه و لغة أخرى (لغة الطفل الأصليه).. لمساعدة أطفال المهاجرين على إكتساب اللغه .. بقرأة كل صفحه بلغتين و معرفة المرادف لكل كلمه من لغته بالإنجليزيه

كما يوجد قصص أخرى لأطفال المهاجرين مرفق معها CD عليه القصه مسموعه .. بحيث تساعد الطفل على قرأة القصه و هو يسمعها بأذنيه .. فيتعلم نطق الكلمات بصوره صحيحه

يتوفر في المكتبات أيضا خدمة تصفح الإنترنت .. للبحث عن المعلومات .. كما يوجد بها إنترنت لاسلكي .. بحيث يمكنك إستخدام الكمبيوتر المحمول الخاص بك و الدخول عل الإنترنت .. و طبعا هذه الخاصيه بالذات تساعد المهاجرين حديثا كثيرا على البحث عن عمل أو سكن عن طريق النت

كمان في رقم خاص بالمكتبه يتصل عليه الطفل ليسمح حدوته مسجله بالتليفون و بالمؤثرات الصوتيه .. بص هنا

Children's Dial-A-Storyphone.jpg

كما يمكنك إذا لم تجد كتاب أن تقترحه على المكتبه ليشتروه عن طريق هذا اللينك

Suggest a Title for Purchase

طبعا المكتبات متوفره في الأحياء بكثره لكي يكون سهل على الناس و بالذات الأطفال التردد عليها .. يعني أنا مثلا المكتبه تبعد عن بيتي 3 دقائق مشي بالضبط

المكتبات سلطه تابعه للمحليات و ليس للسلطه الفيدراليه .. يعني كل مدينه لها نظام المكتبات الخاص بها و الخدمات التي تجتهد في تقديمها للقاطنين فيها

أنا هنا أتكلم عن نظام مكتبات مدينة مسيساجا في نطاق تورونتو الكبرى حيث أقيم و ربما يكون هناك خدمات أخرى تزيد أو تقل في مناطق أخرى من كندا

و مع إن الخدمات طبعا مجانيه و مقدمه من جهه حكوميه .. لكن لا تسأل عن المعامله من موظفي المكتبه .. منتهى اللطافه و الظرافه و الأدب

يبدأوك بالتحيه قبل أن تتكلم أنت .. صباح الخير سيدي .. كيف يمكنني أن أساعدكم اليوم سيدي .. و بعد ما تخلص مصلحتك ..

have a nice day .. bye bye و إذا كان معاك أطفالك يداعبوهم بمحبه و لطف و يتجاذبوا معاهم الحديث ...

مع إنهم موظفين حكومه .. و عاملوك حلو أو وحش مفيش لهم منافس .. هتيجي هتيجي

لكنهم بيعاملوك كويس لأنها ثقافه مجتمع متراكمه .. أجيال ورا أجيال .. إنت بال default محترم و لك كل الحق في معامله كريمه

و لأنهم مش زهقانين من حياتهم زي موظفين الحكومه و الناس عامة في مصر .. عايشين مستريحين و أمنين على انفسهم و أولادهم و كرامتهم محفوظه و بيقضوا أمور حياتهم بسلاسه و يسر .. بتكون النتيجه إن الناس كلها بتعامل بعضها بذوق و لطف و أدب .. و ليه لأ

خلينا في المكتبه

لما إنتقلت من الفندق و إستقريت في الشقه .. نزلت المكتبه عملت library card .. و طبعا بيخلص في دقائق وأنا واقف و بعدين أخدت جوله في المكتبه و أنا ماشي لقيت مجموعة أطفال قاعدين في ركن بيلعبوا ب buzzles و تركيب أشكال .. و عرفت إن ألعاب تنمية الذكاء متوفره في المكتبه للأطفال .. مش كتب و بس

و بعدين لقيت رف عليه DVD's .. أفلام من كل شكل و لون .. روائيه و تسجيليه documentary و تعليم إنجليزيه و رياضه ووووو

و عرفت إن مفهوم "المصنف" الذي يمكنك إستعارته من المكتبه يتعدى الكتاب الى أفاق أخرى ..

كتاب .. DVD .. CD .. شريط كاسيت .. شريط فيديو .. خريطه .. موسوعه مرئيه أو مكتوبه .. قصص لللأطفال مطبوعه أو مسموعه أو الإثنين معا

لأنهم كلهم وسائط لنقل الثقافه و المعرفه و الترفيه .. نعم الترفيه .. و هو مطلوب لكي يكون المواطن سعيد و بالتالي منتج

نكمل في المشاركه التاليه

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،،،،،،،،

اخت دعاء انتى اكتر من رائعة فعلا مبتقدريش تنسى حد فى الرد

اكن لك كل احترامى و تقديرى وربنا معاكى

ان شاء الله لما توصلى كندا بالسلامة حاسة انك هتكونى كدة من ابطال المحاورات فى امددانا بالمعلومات ونزود على الرواد واحد

ياريت تتاكدى من موضوع فترة الميديكال لان كدة كتير قوى هل دى حاجة جديدة مثلا طبقوها على بداية السنة ولا ايه بالظبط كدة الفترة تكون طويلة قوى من بداية التقديم لحد الفيزا

استاذ مزاميزوا ان شاء الله تعدى ظروفك على خير و ترجع تنور المنتدى

استاذ ايهاب ربنا يكون فى العون وترجع تنورنا احنا فى انتظار حضرتك

اختكم المصرية

:blush2:

اختى الكريمة : المصرية

اشكرك جزيل الشكر على مجاملتك الرقيقة وربنا يوفقنا واياكم ان شاء الله لبلوغ المراد اما عن فترة المديكال الموضوع لحد الان مبهم ومتخبط لكن لو عرفت اى جديد سوف انقله لكم فورا

:blush2: مزاميزو

لو سمحت كنت عايزة اطلب من حضرتك طلب

ممكن حضرتك تعرف من المحامى الناس اللى ملفهم مفتوح من شهر 3 2007 كانت مقابلتهم امتى بالظبط مع الشكر الجزيل

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

العزيز arad

المسافة بين تورونتو و مونتريال 550 ك وأعتقد إن هناك في إلتزام بالسرعات المقررة فبالتالي المسافة تاخد اكتر من 4 ساعات :blush2:

you know better ... :blush2:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته،،،،،،،،

اخت دعاء انتى اكتر من رائعة فعلا مبتقدريش تنسى حد فى الرد

اكن لك كل احترامى و تقديرى وربنا معاكى

ان شاء الله لما توصلى كندا بالسلامة حاسة انك هتكونى كدة من ابطال المحاورات فى امددانا بالمعلومات ونزود على الرواد واحد

ياريت تتاكدى من موضوع فترة الميديكال لان كدة كتير قوى هل دى حاجة جديدة مثلا طبقوها على بداية السنة ولا ايه بالظبط كدة الفترة تكون طويلة قوى من بداية التقديم لحد الفيزا

استاذ مزاميزوا ان شاء الله تعدى ظروفك على خير و ترجع تنور المنتدى

استاذ ايهاب ربنا يكون فى العون وترجع تنورنا احنا فى انتظار حضرتك

اختكم المصرية

Dearest Our Egyptien Sister..i had sent to you 200 French Question Concern the Quebec Interview..Please if you can posted this Question her may be could be supporting to all the ppl who have interview soon..cause iam out of egypt and really i tried many time to posted but i could`t..thanks in advance...

رابط هذا التعليق

بارك الله فيك يا اخ ايهاب وان شاء الله هذا المجهود بيكون في ميزان حسناتك

انا ان شاء الله حقدم طلب الهجرة في اليومين دول وربنا جيب الي في الخير

وانا معي دبلوم تمريض اذا في حد يعرف ازاي وضع التمريض في كندا ينورنا

رابط هذا التعليق

:lol:

wst:: وجدى

اشكرك جزيل الشكر على ردك المفصل واحب اطمنك ان فكرتك وصلت وانا فهمتها كويس ولك منى كل تقدير ولعائلتك الكريمة

:roseop:ايهاب سالم

حقيقة كان العرض الخاص بالمكتبات اكثر من رائع ولقد سررت به شخصيا لاننى اخصائية مكتبات وكنت احلم بوجود هذه النماذج فى بلدنا من اجل تربية اولادنا على حب القراءة لخلق جيل من المثقفين بدلا من الصمامين الذين هم نتاج نظام التعليم هنا فشكرا جزيلا لك ونحن فى انتظار جانب من السلبيات

رابط هذا التعليق

نكمل

بعد ما وجدت قسم ال DVD .. مليان بالأفلام الروائيه و العلميه .. قلت أكيد إستعارة الحاجات دي بفلوس و أكيد فيه حدود للإستعاره .. يعني عدد معين بس .. و لمده محدوده

و اللي خلاني فكرت كده اني كنت أستأجر ال DVD في قطر ب 10 ريال .. يعني 15 جنيه و لمدة يومين فقط

قلت أسأل

حملت DVD و ذهبت للموظفه

- ممكن أستعير ال DVD ده

- طبعا

- مجانا

- (إبتسامه مندهشه) طبعا

- كام يوم

- 7 أيام و ممكن تجددهم 7 أيام كمان طالما لم يطلبه أحد غيرك

- و ممكن أستعير كام DVD

- 50

- (مبتسما) لأ أنا أقصد CONCURRENLTY (يعني في نفس الوقت)

- العدد الأقصى لل ITEMS التي يمكنك الإحتفاظ بها سواء كان كتاب أو DVD هو 50 .. لو عايز تستعير ITEM تاني لازم ترجع واحد من اللي معاك ..

- و مدة إستعارة الكتب و الMUSIC CD كام

- أي ITEM عدا ال DVD مدة إستعارته ثلاثة أسابيع .. قابلين للتجديد طالما لم يطلب نفس ال ITEM أحد أخر

- شكرا

- (إبتسامه عريضه)

U R WELCOME , SIR

50 بس .. أيه القسوه دي .. و خمسين يعملوه ايه في الزمن ده

ألية الإستعاره كمان هي اللي فيها الإبداع كله

أولا : من المفهوم انه يستحيل توفير عدد كافي من كل ال ITEMS في كل المكتبات الفرعيه ..

ثانيا : مش معقول لو واحد بيدور على ITEM معين إنه يلف المكتبات في كل الأحياء لحد ما يلاقيه

ال SYSTEM كالاتي

أنا أدخل على موقع المكتبه على الإنترنت .. بالباسوورد بتاعي .. و أبحث عن ال ITEM اللي انا عايزه .. و عن طريق المعلومات المتوفره أعرف كام نسخه متوفره من المصنف ده و كام نسخه موجوده و في أي مكتبه في أي حي و النسخ المستعاره كل واحده هترجع إمتى

و بعدين أضغط على BUTTON "حجز نسخه" .. لو كل النسخ مستعاره (و دي حاجه نادره ).. يبقى هتدخل في الدور

و لما يتوفر المصنف يتم حجز نسخه لك و تنقل من المكتبه الموجوده فيها الى المكتبه الفرعيه في الحي الذي تسكن فيه ..

ثم تستلم رسالة بريد إلكتروني أو مكالمه تليفونيه أليه (حسب إختيارك عند حجز المصنف على الموقع) تخبرك بأن المصنف اللي حضرتك طلبته متوفر في المكتبه

لو سمحت يا سعادة الباشا تعالى إستلمه

و طبعا تجديد الإستعاره أيضا يتم على موقع المكتبه ..... كمان إرجاع ال ITEMS سهل جدا .. ما عليك الا الذهاب للمكتبه في أي وقت سواء كانت مفتوحه او مغلقه و ترمي ال ITEMS في فتحه خاصه زي صندوق البريد

طبعا معندكوش فكره إزاي المكتبه مصدر سعاده لنا جميعا كأسره و مصدر إشعاع معرفي و ترفيهي لا يقدر بثمن

بس انا رويت ... و إنت ممكن تاخد الإنطباع اللي تشوفه .. حسب شخصيتك و أهدافك في الحياه

كندا مكسب أم مقلب

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

:lol:

ما زلت مستمتعة بالحوار عن المكتبات لانى بحب تخصصى جدا والكلام اللى حضرتك بتقوله درسناه فى الكلية من 10 سنين ولكن للاسف مش مطبق هنا بالحرفية دى بس ممكن تقوم باجراءات حجز شئ مستعار لاستعارته لاحقا عن طريق الهاتف وهذا ايضا غير مطبق غير فى المكتبات العامة الكبيرة فقط ( الاسكندرية - القاهرة الكبرى )

wst::

رابط هذا التعليق

استاذ ايهاب:

(لا تعليق)

حضرتك بتقول نفس النظام المطبق فى مصر بالظبط

انا عايزة بس اعرف انت قابلت استاذ فرى او استاذ صمويل او كلمتهم ؟ ولو وصلتلهم اخبارهم ايه؟

اصلهم فعلا من الناس المتفاءلين و الخدومين جدا فعلا احنا افتقدناهم اوى و اعتقد انهم كمان من الناس الى كان ليهم الفضل فى تشجيع ناس كتير على اتخاذ الخطوة دى فى الهجرة وانا عن نفسى استفدت منهم كتيير وخاصة استاذ فرى لانه كان عايز يعمل مكان لكل المهاجرين الجدد يتجمعوا فيه و ينقلوا خبراتهم لبعض و يحمسوا بعض فى الغربة لانى اعتقد ان فى ناس كتيير ممكن تفشل فى الاول بسبب عدم وجود معرفة اى شخص يساعدهم او يوجههم فى الاول

هل فعلا يا استاذ ايهاب وجدت مصريين فى كندا خدومين و بيساعدوا بعض من خلال تجربتك القصيرة ولا العكس صحيح ذى ماحنا متعودين هنا

فاكر ياستاذ ايهاب ايام استاذ فرى و استاذ هادى كان فى كام واحد فى المنتدى فى كندا و كل واحد بينقل خبرته للاخر حاليا تقريبا مفيش غير حضرتك الى بتواصل فى المنتدى من كندا تفتكر ليه و ايه السبب

اعتقد ان فى ناس كتيير استفادو منهم و سافروا و اول ماوصلوا شكرا مفيش لاحس ولا خبر

اتمنى المشاركات ترجع ذى الاول و يكون فى كتيير مثل الاستاذ ايهاب انا عارفة ان الكلام بيتكرر و الاسئلة بتكرر بس مش مشكلة لان الناس الى فى انتظار الفيزا او لسة فى بداية الطريق كلنا خايفيين من الفشل و من المجهول ياترى هننجح و لاهنفشل و خاصة لما الواحد بيكون معاه اسرة و اطفال فبيقى عايز اى كلمة تحمسه او تشجعه وتوجهه وراى يقوله احنا صح ولا غلط

وفى ناس اول متسال السؤال و اؤل متعرف اجابته مش بنشفهم تانى و شكرا على كدة

ياريت تكون فكرتى و صلت

اختكم المصرية

رابط هذا التعليق

نكمل

بعد ما وجدت قسم ال DVD .. مليان بالأفلام الروائيه و العلميه .. قلت أكيد إستعارة الحاجات دي بفلوس و أكيد فيه حدود للإستعاره .. يعني عدد معين بس .. و لمده محدوده

و اللي خلاني فكرت كده اني كنت أستأجر ال DVD في قطر ب 10 ريال .. يعني 15 جنيه و لمدة يومين فقط

قلت أسأل

حملت DVD و ذهبت للموظفه

- ممكن أستعير ال DVD ده

- طبعا

- مجانا

- (إبتسامه مندهشه) طبعا

- كام يوم

- 7 أيام و ممكن تجددهم 7 أيام كمان طالما لم يطلبه أحد غيرك

- و ممكن أستعير كام DVD

- 50

- (مبتسما) لأ أنا أقصد CONCURRENLTY (يعني في نفس الوقت)

- العدد الأقصى لل ITEMS التي يمكنك الإحتفاظ بها سواء كان كتاب أو DVD هو 50 .. لو عايز تستعير ITEM تاني لازم ترجع واحد من اللي معاك ..

- و مدة إستعارة الكتب و الMUSIC CD كام

- أي ITEM عدا ال DVD مدة إستعارته ثلاثة أسابيع .. قابلين للتجديد طالما لم يطلب نفس ال ITEM أحد أخر

- شكرا

- (إبتسامه عريضه)

U R WELCOME , SIR

50 بس .. أيه القسوه دي .. و خمسين يعملوه ايه في الزمن ده

ألية الإستعاره كمان هي اللي فيها الإبداع كله

أولا : من المفهوم انه يستحيل توفير عدد كافي من كل ال ITEMS في كل المكتبات الفرعيه ..

ثانيا : مش معقول لو واحد بيدور على ITEM معين إنه يلف المكتبات في كل الأحياء لحد ما يلاقيه

ال SYSTEM كالاتي

أنا أدخل على موقع المكتبه على الإنترنت .. بالباسوورد بتاعي .. و أبحث عن ال ITEM اللي انا عايزه .. و عن طريق المعلومات المتوفره أعرف كام نسخه متوفره من المصنف ده و كام نسخه موجوده و في أي مكتبه في أي حي و النسخ المستعاره كل واحده هترجع إمتى

و بعدين أضغط على BUTTON "حجز نسخه" .. لو كل النسخ مستعاره (و دي حاجه نادره ).. يبقى هتدخل في الدور

و لما يتوفر المصنف يتم حجز نسخه لك و تنقل من المكتبه الموجوده فيها الى المكتبه الفرعيه في الحي الذي تسكن فيه ..

ثم تستلم رسالة بريد إلكتروني أو مكالمه تليفونيه أليه (حسب إختيارك عند حجز المصنف على الموقع) تخبرك بأن المصنف اللي حضرتك طلبته متوفر في المكتبه

لو سمحت يا سعادة الباشا تعالى إستلمه

و طبعا تجديد الإستعاره أيضا يتم على موقع المكتبه ..... كمان إرجاع ال ITEMS سهل جدا .. ما عليك الا الذهاب للمكتبه في أي وقت سواء كانت مفتوحه او مغلقه و ترمي ال ITEMS في فتحه خاصه زي صندوق البريد

طبعا معندكوش فكره إزاي المكتبه مصدر سعاده لنا جميعا كأسره و مصدر إشعاع معرفي و ترفيهي لا يقدر بثمن

بس انا رويت ... و إنت ممكن تاخد الإنطباع اللي تشوفه .. حسب شخصيتك و أهدافك في الحياه

كندا مكسب أم مقلب

انتا عامل زي الطفل اللي أول مره يدخل الملاهي :lol: ......... يابختك يا عم

رابط هذا التعليق

صباح الفل على الجميع :roseop: :lol: :roseop:

يا جماعة حد يقولى ايه اللى بيحصل لموقع المحاورات ؟؟ وايه سبب انقطاعه كل شوية ؟؟

ابارح كنت متابعة استاذ ايهاب وهو بيحكى عن المكتبات فى كندا وكنت متحمسة جدا لعمل كذا مداخلة وفجاة الموقع قفل من غير مقدمات

يا ترى فيه حل للموضوع ده ولا ايه wst:: :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

استاذ ايهاب:

(لا تعليق)

حضرتك بتقول نفس النظام المطبق فى مصر بالظبط

انا عايزة بس اعرف انت قابلت استاذ فرى او استاذ صمويل او كلمتهم ؟ ولو وصلتلهم اخبارهم ايه؟

اصلهم فعلا من الناس المتفاءلين و الخدومين جدا فعلا احنا افتقدناهم اوى و اعتقد انهم كمان من الناس الى كان ليهم الفضل فى تشجيع ناس كتير على اتخاذ الخطوة دى فى الهجرة وانا عن نفسى استفدت منهم كتيير وخاصة استاذ فرى لانه كان عايز يعمل مكان لكل المهاجرين الجدد يتجمعوا فيه و ينقلوا خبراتهم لبعض و يحمسوا بعض فى الغربة لانى اعتقد ان فى ناس كتيير ممكن تفشل فى الاول بسبب عدم وجود معرفة اى شخص يساعدهم او يوجههم فى الاول

هل فعلا يا استاذ ايهاب وجدت مصريين فى كندا خدومين و بيساعدوا بعض من خلال تجربتك القصيرة ولا العكس صحيح ذى ماحنا متعودين هنا

فاكر ياستاذ ايهاب ايام استاذ فرى و استاذ هادى كان فى كام واحد فى المنتدى فى كندا و كل واحد بينقل خبرته للاخر حاليا تقريبا مفيش غير حضرتك الى بتواصل فى المنتدى من كندا تفتكر ليه و ايه السبب

اعتقد ان فى ناس كتيير استفادو منهم و سافروا و اول ماوصلوا شكرا مفيش لاحس ولا خبر

اتمنى المشاركات ترجع ذى الاول و يكون فى كتيير مثل الاستاذ ايهاب انا عارفة ان الكلام بيتكرر و الاسئلة بتكرر بس مش مشكلة لان الناس الى فى انتظار الفيزا او لسة فى بداية الطريق كلنا خايفيين من الفشل و من المجهول ياترى هننجح و لاهنفشل و خاصة لما الواحد بيكون معاه اسرة و اطفال فبيقى عايز اى كلمة تحمسه او تشجعه وتوجهه وراى يقوله احنا صح ولا غلط

وفى ناس اول متسال السؤال و اؤل متعرف اجابته مش بنشفهم تانى و شكرا على كدة

ياريت تكون فكرتى و صلت

اختكم المصرية

No the Egyptien escape from each others ..and and most of them they not help eachothers..especially whene they have kids(as u said)(KOL WAHED BEIKOL YALA NAFSY))I DON`T SAY ALL EGYPTIEN ARE BASTED..YOUR FINGERS NOT THE SAME...PLEASE OUR DEAR EGYPTIEN SISTER TRY TO POSTE THE 200 QUESTIONS WHICHE I SENT TO YOU FROM TWO WEEKS MAYBE WILL BE SUPPORTING TO THE PEOPLE WHO HAVE INTERVIEW FOR IMMIGRATION QUEBEC..THANKS DEAREST EGYPTIEN SISTER :lol:

رابط هذا التعليق

: :lol:

wst:: Automatic

هل حضرتك موجود فى كندا ؟؟ فى اى مقاطعة ؟؟ ومن قد ايه ؟؟

ويا ريت حضرتك تحكيلنا عن جانب مما واجهك فى الغربة ؟؟ وما تعرضت له من مميزات وعيوب ولك جزيل الشكر

:roseop:arad

اهلا بك عضو جديد فى منتدانا وشكرا على مشاركاتك السابقة

واذا كنت حضرتك فى كندا ممكن حضرتك تقولنا جانب من تجربتك اذا اسعفك الوقت ؟؟

رابط هذا التعليق

بارك الله فيكم اخواني واخواتي على هذه المعلومات الوافية

سؤالي اني تم قبولي للهجرة الى كيبك لكن الفرنساوي عندي ضعيف.

هل ممكن اعمل اللاندنج في مقاطعة اخرى غير كيبك, مع العلم انني وقعت تعهد اني استقر في كيبك ضمن الورق ???? :lol:

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_5e.pdf

ايضا انا لا اعرف احدا في كندا وانوي عمل لاندنج والمغادرة في اسرع وقت, ماذا تنصحونني لاستلام PR CARD, هل يجب علي الانتظار حتى استلام الكارد???

وكم يستغرق استلامه, هل شهر يكفي ??? :roseop:

مسيو عتريس - عزبة كاليه- نجع مونتريال- مركز كيبك البصل wst:: --------------

you can landing any place u want..forget about the declaration..you have federal visa...

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

كل سنة وكل اهالى المنتدى طيبين عيد مبارك ان شاء الله على الجميع

استاذ مزاميزوا شكرا لحضرتك على اهتمامك و سرعة الرد

ربنا يوفقك و يكمل لك الهجرة على خير انت فعلا زودتنا بمعلومات كتير

معلشى انا حاسة انى بتقل عليك شوية انا عندى طلب

هو بعد اذنك تبعت لى الورق الى بيساعد فى المقابلة الى يخص كيبك و هذا ايميلى

....................

استاذ ايهاب و الله احنا منتظرين حضرتك بفارغ الصبر احنا عارفين ان حضرتك مشغول

بس ايه الصور الجميلة دى تسلم ايدك فعلا يد محترف تصوير

احنا مستنين بقيت الحكاية

our dearest egyptien sister..i sent to you this

200Questions(concern the interview of Quebec)on this email address ..................do you remmber me ?i think after this prove u will have a comment...

تم تعديل بواسطة Salwa
رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

كل سنة وكل اهالى المنتدى طيبين عيد مبارك ان شاء الله على الجميع

استاذ مزاميزوا شكرا لحضرتك على اهتمامك و سرعة الرد

ربنا يوفقك و يكمل لك الهجرة على خير انت فعلا زودتنا بمعلومات كتير

معلشى انا حاسة انى بتقل عليك شوية انا عندى طلب

هو بعد اذنك تبعت لى الورق الى بيساعد فى المقابلة الى يخص كيبك و هذا ايميلى

.................

استاذ ايهاب و الله احنا منتظرين حضرتك بفارغ الصبر احنا عارفين ان حضرتك مشغول

بس ايه الصور الجميلة دى تسلم ايدك فعلا يد محترف تصوير

احنا مستنين بقيت الحكاية

our dearest egyptien sister..i sent to you this

200Questions(concern the interview of Quebec)on this email address.................do you remmber me ?i think after this prove u will have a comment...

so please try to poste this 200 question on this site in order to help alot of people for immigaration interviw to Quebec..sorry i could`t cause i am out of egypt and really i tried many time but i could`t..

تم تعديل بواسطة Salwa
رابط هذا التعليق

بارك الله فيكم اخواني واخواتي على هذه المعلومات الوافية

سؤالي اني تم قبولي للهجرة الى كيبك لكن الفرنساوي عندي ضعيف.

هل ممكن اعمل اللاندنج في مقاطعة اخرى غير كيبك, مع العلم انني وقعت تعهد اني استقر في كيبك ضمن الورق ???? :lol:

http://www.cic.gc.ca/english/pdf/kits/forms/imm0008_5e.pdf

ايضا انا لا اعرف احدا في كندا وانوي عمل لاندنج والمغادرة في اسرع وقت, ماذا تنصحونني لاستلام PR CARD, هل يجب علي الانتظار حتى استلام الكارد???

وكم يستغرق استلامه, هل شهر يكفي ??? wst::

مسيو عتريس - عزبة كاليه- نجع مونتريال- مركز كيبك البصل

you will recieve your PR card after one month or month and halp..your health card after three month..your sin social insurance number after two weeks sometimes three weeks..good luck

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...