اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

أ / أدهم ليه ماردتش على أستفسارى

السلام عليكم انا بعت ملفى وأدونى فرصه لحد شهر 7 أكون باعت شهادات الايلتس والتى سى أف ما هى نصائحك علما بأنى

بكالوريوس تجاره

السن 28

خبره فوق 4 سنوات

محاسب

الفرنساوى ضعيف

الانجليزى جيد

وشكرا

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أ / أدهم ليه ماردتش على أستفسارى

السلام عليكم انا بعت ملفى وأدونى فرصه لحد شهر 7 أكون باعت شهادات الايلتس والتى سى أف ما هى نصائحك علما بأنى

بكالوريوس تجاره

السن 28

خبره فوق 4 سنوات

محاسب

الفرنساوى ضعيف

الانجليزى جيد

وشكرا

مفيش نصايح...

يا تبعتلهم الورق و الملف يفضل مفتوح يا ماتبعتلهمش و الملف يتقفل.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ ادهم و جميع الموجودين

انا عندي استفسار صغير انا مقدمة من 2006 على الفيدرال حتى الان لم يجد جديد غير ايميل واحد من سنتين بيسئلوا عايزة الملف يفضل مفتوح و لا غيرتي رأيك قلت لا مغيرتش

بس بصراحة انا زهقت و كنت بفكر اقدم كيبك مع العلم ان مليش فى الفرنساوي خالص الا بعض الكلمات القليلة الى لسه فاكراها من المدرسة

الفكرة دلؤتي لازم اقفل الاول ملف الفيدرال و اقدم كيبك و اذكر فرنساوي و لا مينفعش اني اقدم تاني بأي صورة

و متشكرة على تعبك مع الجميع يا استاذ ادهم و المجهود الى بتبذله معانا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا استاذ ادهم و جميع الموجودين

انا عندي استفسار صغير انا مقدمة من 2006 على الفيدرال حتى الان لم يجد جديد غير ايميل واحد من سنتين بيسئلوا عايزة الملف يفضل مفتوح و لا غيرتي رأيك قلت لا مغيرتش

بس بصراحة انا زهقت و كنت بفكر اقدم كيبك مع العلم ان مليش فى الفرنساوي خالص الا بعض الكلمات القليلة الى لسه فاكراها من المدرسة

الفكرة دلؤتي لازم اقفل الاول ملف الفيدرال و اقدم كيبك و اذكر فرنساوي و لا مينفعش اني اقدم تاني بأي صورة

و متشكرة على تعبك مع الجميع يا استاذ ادهم و المجهود الى بتبذله معانا

لأ عادى ممكن تقدمى كيبك و فيدرال مفيش مشكلة بس هى كيبك دلوقتى بقت صعبة أوى بالذات بعد تغيير القوانين و خدى فى بالك إن الناس اللى قدمت قبل 2008 ملفاتها زى ما تقولى محجوزة و بياخدوا الفيزا بعد 7 سنين مثلاً من التقديم دة غير النصيب, الهجرة عموماً بقت صعبة غير زمان.

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا شباب

انا سمعت ان فى شروط جديدة نزلت حد يقدر يفهمنا ايةالجديد ؟؟ بعد اذنكم احسن الواحد مش عارف حاسس انه متعلق كدة بين السما و الارض

حصل تغيير كبير فى القوانين: http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/permanent-workers/official-immigration-application/immigration-application/index.html

يا استاذ ادهم انا عارف انه حصل تغيير كبير ممكن تشرحلنا باستفاضة و كمان هل حصل تغيير فى طلبهم لشهادات اللغة ؟؟

مساء الخير بشمهندس ادهم

ياريت توضحلنا اية التغيرات اللى حصلت وهاتطبق علي المقدمين من امتى لانى مقدم من12\2010 ومش عارف القوانين الجديدة دي هاتطبق عليا ولا لا خاصة ان لسة ماعرفتش المقابلة بتاعتى امتى

وشكرا لتعبك وربنا يوفقنا كلنا

أنتظر الرب.ليتشددوليتشجع قلبك,وانتظر الرب.(مز:127)

رابط هذا التعليق

مساء الخير يا شباب

انا سمعت ان فى شروط جديدة نزلت حد يقدر يفهمنا ايةالجديد ؟؟ بعد اذنكم احسن الواحد مش عارف حاسس انه متعلق كدة بين السما و الارض

حصل تغيير كبير فى القوانين: http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/immigrate-settle/permanent-workers/official-immigration-application/immigration-application/index.html

يا استاذ ادهم انا عارف انه حصل تغيير كبير ممكن تشرحلنا باستفاضة و كمان هل حصل تغيير فى طلبهم لشهادات اللغة ؟؟

مساء الخير بشمهندس ادهم

ياريت توضحلنا اية التغيرات اللى حصلت وهاتطبق علي المقدمين من امتى لانى مقدم من12\2010 ومش عارف القوانين الجديدة دي هاتطبق عليا ولا لا خاصة ان لسة ماعرفتش المقابلة بتاعتى امتى

وشكرا لتعبك وربنا يوفقنا كلنا

مقابلتك - إن شاء الله - فى الميشن اللى بعد اللى جاية يعنى بإذن الله فى سبتمبر 2012 أقصى تقدير و القوانين الجديدة لن تطبق عليك, ستطبق على كل من قدم ورقة بعد 21/3/2012

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

مشاركة الدكتورة رانيا من المطاريد:

كيبيك تحدد الاعداد والتخصصات المقبولة لعام 2012

السلام عليكم ورحمة الله

اصدرت وزارة الهجرة والثقافة في كيبك بتاريخ 21/3/2012 قرارا ينص على تحديد سقف لطلبات الهجرة المقدمة من كافة الفئات بما فيها هجرة العمالة الماهرة

وبناء على القانون الجديد فان اعداد المتقدمين لفئة العمالة الماهرة لكيبك تم تحديدهم مع تقسيمهم ضمن الشروط المقبولة ضمن 3 مجموعات وهي

المجموعة الاولى

المجموعة التي لم يتم تحديد سقف معين لاعداد الطلبات المتقدمة للهجرة وانما تركت مفتوحة المجال

الذين يندرجون تحت المجموعة الاولى احد الفئات التالية

1-اذاكنت تقيم مؤقتا في كيبيك بسبب حصولك على عمل مؤقت

2- اذا كنت قد حصلت على شهادة خاصة بدراسات اجريت بكيبك وتم منحها من مؤسسة تعليمية كيبكواة

3- اذا كنت تقيم مؤقتا في كيبيك كطالب

4- اذا كان المتقدم الاساسي لطلب الهجرة او المرافق ضمن قائمة التخصصات المفضلة لكيبيك والتي تستحق 12 درجة اضافية او 16 درجة

5- اذا كان المتقدم الاساسي لطلب الهجرة او المرافق يمتلك عقد عمل في كيبيك وموثق من وزارة الهجرة الكيبكواة

6- اذا كنت مواطن كندي ومقيم مؤقتا في كيبك وتقدمت بطلب الحصول على وثيقة اختيار كيبيك اثناء اقامتك

المجموعة الثانية

تم تحديد اعداد الطلبات المقبولة ب 14,300 كحد اعلى ابتداء من 21/3/2012 لغاية 13/3/2013

اللذين يندرجون تحت المجموعة التانية

1- اذا كان المتقدم الاساسي او المرافق من ضمن الاختصاصات المفضلة لكيبيك والتي لها 6 درجات اضافية

2- اذا كان المتقدم الاساسي او المرافق حاصل على شهادة من كيبيك او حاصل على تعديل شهادة من كيبيك بشرط اما ان يكون تاريخ الحصول عليها ليس اكثر من 5 سنوات عند تاريخ تقديم الطلب او ان يكون حامل الشهادة قد عمل بها بدوام كامل سنة واحدة على الاقل باخر 5 سنوات

المجموعة الثالثة

تشمل الطلبات المقدمة والتي لا تنتمي للمجموعتين السابقتين ولا تنطبق عليها احد الشروط السابقة وللاسف لن يتم قبول طلبها

رابط هذا التعليق

الف شكر لسرعة الرد يا استاذ ادهم

انا دخلت على موقع كيبك http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en

و قرأت عن التعديلات الجديدة لكن بالنسبة للمجموعة الاولى الي هي نو ليمت بيقولك لو انت بتشتغل فى وظائف محددة ممكن تنتمي للمجموعة دي بس لستة الوظائف نفسها كاتبينها بالفرنساوي

مفيش ويب سايت يكون منزلهم عربي او انجليزى

رابط هذا التعليق

صباح الخير

بعد اذن استاذ ادهم طبعا

ياريت كل الناس اللى مقدمه كيبك تخش تشوف تخصصها ضمن الحاجات المطلوبة ولا لا بعد القوانين الاخيرة بتاعت 21/3

انا هنا محمل الملفين

[(left]* group 1 (domaines-12-16.pdf)

has no limit

* group 2 14300 application(domaines-6.pdf) kk

و يبص كويس هو لازم يكون دارسه فى كيبك و لا بره كيبك عادى و مقبول و ربنا يوفق الجميع

انا عن نفسى تخصصى مطلعش ضمن الحاجات دى بس هكمل للسنه الجاية لعلى و عسى القوانين تتغير و يطلبوا مؤهلى ولا حد عنده راى تانى ؟؟؟

domaines-12-16.pdf

domaines-6.pdf

رابط هذا التعليق

صباح الخير

بعد اذن استاذ ادهم طبعا

ياريت كل الناس اللى مقدمه كيبك تخش تشوف تخصصها ضمن الحاجات المطلوبة ولا لا بعد القوانين الاخيرة بتاعت 21/3

انا هنا محمل الملفين

has no limit

و يبص كويس هو لازم يكون دارسه فى كيبك و لا بره كيبك عادى و مقبول و ربنا يوفق الجميع

انا عن نفسى تخصصى مطلعش ضمن الحاجات دى بس هكمل للسنه الجاية لعلى و عسى القوانين تتغير و يطلبوا مؤهلى ولا حد عنده راى تانى ؟؟؟

الف شكر حضرتك تعبتك معايا بس للأسف الملفات بردوه بالفرنساوي

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا برضة مش فاهم التغير اللى حصل

بالنسبة لية

انا مهندس اتصالات

28 سنة

عازب

4 سنين خبرة

خالى معاة الجنسية و عايش فى كندا

انا بادرس فرنساوى علشان ادخل امتحان delf b1

انا كدة بعد التعديلات الجديدة ينفع اسافر ولا لا, ولو لا يبقى لا لية

ياريت حد يرد عليا بسرعة, وشكرا

رابط هذا التعليق

بالنسبة لية

انا مهندس اتصالات

28 سنة

عازب

4 سنين خبرة

قدمت ولا هتقدم؟

رابط هذا التعليق

صباح الخير

بعد اذن استاذ ادهم طبعا

انا هنا محمل الملفين

has no limit

الف شكر حضرتك تعبتك معايا بس للأسف الملفات بردوه بالفرنساوي

http://translate.google.com/

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لدى استفسار قدمت أوراق الهجرة الى كيبيك فى شهر سبتمبر 2011 وحصلت على الفايل نامبر فالسؤال هو بعد كام شهر من الحصول على الفايل مامبر تكون المقابلة وما صحة انة تم قفل باب الهجرة من مصر الى كيبيك وشكرا ؟

رابط هذا التعليق

مطصفى لو انت بتدخل هنا والنبى كلمنى علشان رقمك ضاع من موبايلى مش عارف ازاى لما غيرت الموبيل نص الاراقام اتمسحت غصب عنى

انا بحاول اوصلك بش مش لاقي الرقم بتاعك على العموم ابقى كلمنى

شكرا يا درش

اخوك علاء

ياعلاء انا اتصلت على رقمك اللي موجود معايا لقيته .... غير موجود بالخدمة

ابعت ليه رقمك الجديد على الخاص علشان اعرف اكلمك

انا اسف اني اتخرت في الرد عليك ......... بس انا لسه شايف ردك ده دلوقتي والله

لاني كنت منقطع الفتره اللي فاتت علشان كنت اجازة في مصر ولسه راجع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم لدى استفسار قدمت أوراق الهجرة الى كيبيك فى شهر سبتمبر 2011 وحصلت على الفايل نامبر فالسؤال هو بعد كام شهر من الحصول على الفايل مامبر تكون المقابلة وما صحة انة تم قفل باب الهجرة من مصر الى كيبيك وشكرا ؟

لسه بدري على المقابله ان شاء الله

كل اللي تقدر تعمله انك تطور نفسك في الفرنسي ...... وتكون مستعد لو طلبوا اثبات لغة

سواء ليك .........و المدام لو متزوج

هما حاليا وصلوا لشهر اكتوبر 2010 في الملفات

باب الهجرة لكيك لم يغلق ....... لكن شروطه بقت صعبه جدا جدا ........ يعني اتحددت الاعداد بلستة وظائف + شهادة لغة فنرسية وانجلزية اجباري للمتدقم الرئيسي+ شهادة فرنسي للتابع

وده طبعا مش هينطبق عليك ..... لانك قدمت قبل التعديل ومعاك فايل نمبر

تحياتي

رابط هذا التعليق

شكر خاص للاخوة الاعزاء الي بيحاولوا يساعدوا الناس هنا ... انا هنا من كام سنة و انا في الجامعة و رجعت دلوقتي اشوف اية الجديد

انا خريج كلية العلوم جامعة القاهرة .. تخصص مذدوج ( كيمياء - فيزياء ) ... ظروع البلد اضطرتني اشتغل في شركات داوية و حاليا انا في تاني اكبر شركة ادوية في العالم شركة novartis و عندي خبرة سنتين بس المشكلة انا دي شغلة صيادلة اصلا !!!! ميديكال ريب ! مش عارف ينفع اقدم ولا لاء .. دة انا اموت فيها لو منفعش ...

لو سمحت حد يعرفني انا واللة هتقهر

trust I seek and I find in you

every day for us something new

open mind for a different view

and nothing else matters

never cared for what they do

never cared for what they know

but I know

رابط هذا التعليق

شكر خاص للاخوة الاعزاء الي بيحاولوا يساعدوا الناس هنا ... انا هنا من كام سنة و انا في الجامعة و رجعت دلوقتي اشوف اية الجديد

انا خريج كلية العلوم جامعة القاهرة .. تخصص مذدوج ( كيمياء - فيزياء ) ... ظروع البلد اضطرتني اشتغل في شركات داوية و حاليا انا في تاني اكبر شركة ادوية في العالم شركة novartis و عندي خبرة سنتين بس المشكلة انا دي شغلة صيادلة اصلا !!!! ميديكال ريب ! مش عارف ينفع اقدم ولا لاء .. دة انا اموت فيها لو منفعش ...

انا عمري 26 سنة و اعزب

trust I seek and I find in you

every day for us something new

open mind for a different view

and nothing else matters

never cared for what they do

never cared for what they know

but I know

رابط هذا التعليق

هو تخصص كمياء بس مقبول بنسبة 100% وبياخد 12 نقطة زيادة لانه من المهن المفضله

انما كمياء مزودوج مش عارف بصراحة

ولو كان تخصصك مطلوب لازم تعرف انك لازم تعمل شهادة TCF في الفرنسي ............... + شهادة ايلتس في الانجليزي علشان ملفك يتفتح

رابط هذا التعليق

بالنسبة لية

انا مهندس اتصالات

28 سنة

عازب

4 سنين خبرة

قدمت ولا هتقدم؟

لا لسة حاقدم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...