اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

انا من الاسكندرية و كنت عايز اعرف هل ممكن اعمل امتحان delf b1 فى شهر يناير حتى ولو فى محافظة اخرى ؟؟؟

إمتحانات الدلف بتتعمل فى مواعيد ثابتة من كل سنة فى مايو و فى ديسمبر و بتتعمل فى القاهرة و غالباً الإسكندرية.

و ايه الامتحانات اللى ممكن اعملها فى شهر يناير ؟

إسأل فى السنتر عن مواعيد التيف و التى سى إف.

ما هى مواعيد امتحانات اثبات اللغة الفرنسية الاخرى ؟؟؟

إسأل فى السنتر تانى لأن المواعيد بتعاة كل إمتحان بتبقى ثابتة و متحددة من أول السنة.

و جزاكم الله خيرا

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم

بشمهندس ادهم الشرقاوى اين انت ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اختفيت فجأة !!!!!!!!! يارب تكون بخير وامورك ماشية كويس انت اختفيت من المنتدى التانى فجأة بعد مجهود رائع وهنا كمان اختفيت يا ترى حد مزعلك ولا زهقت مننا !!!!!!!!! bsh:) ياريت تتطمنا عليك وياترى وصلت لفين ؟؟!!!

وشكرا :clappingrose:

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
  • بعد 3 أسابيع...

أحبائى الكرام،

شكراً جداً لسؤالكم على، أنا موجود الحمد لله و بتابع المنتدى بس زى ما أنتم شايفين المنتدى فاضى و بيصفر من الفراغ.

أنا و لله الحمد لسه على قيد الحياة و عايش و متعايش مع الأوضاع المزرية التى تمر بها بلادى، الواحد بس مابقاش له نفس يكتب لهذة الأسباب دة غير البرود الرهيب و الغريب فى معاملة وزارة الهجرة سواء الكيبكية أو الفيدارلية و الميشنات اللى عماله تتلغى على الفاضية و المليانة و مش بتتعوض! الناس موقفه حياتها و شغلها و عمرها و باعت هدومها بقالها سنين على أمل الهجرة و هم إيديهم فى المية الساقعة فممكن أكون محبط شويتين تلاتة!

عموماً لو حد عنده إستفسار أنا فى الخدمة.

أدهم.

رابط هذا التعليق

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ صدق الله العظيم

عزيزى ادهم سيبها على الله محدش عارف الخير فين صدقنى انا معاك ان الظروف فى مصر بقيت لا تحتمل وفاقت الحدود بس دايما خلى عندك امل فى الله( وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ) صدق الله العظيم

لا تيأس وهانت ان شاء الله هو انت كنت مقدم امتى ؟!!!! انا سامع انهم دخلوا فى 2011 وان شاء الله السنة الجاية الامور تكون اسرع

طمنى عليك دايما

رابط هذا التعليق

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ صدق الله العظيم

عزيزى ادهم سيبها على الله محدش عارف الخير فين صدقنى انا معاك ان الظروف فى مصر بقيت لا تحتمل وفاقت الحدود بس دايما خلى عندك امل فى الله( وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ) صدق الله العظيم

لا تيأس وهانت ان شاء الله هو انت كنت مقدم امتى ؟!!!! انا سامع انهم دخلوا فى 2011 وان شاء الله السنة الجاية الامور تكون اسرع

طمنى عليك دايما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ارجو المساعدة لانى مش عارفة اعمل ايه ومعنى الجواب اللى جالى ده ايه. انا كنت مقدمة هجرة لكندا وجالى جواب بالفايل نمبر وخلص الموضوع على كده يوم 19 الشهر ده جالى جواب مش فاهمة منه حاجة يعنى الاوراق اللى طلبينها معناها ان الملف ضاع ولا ابه وبعدين موضع ال120 يوم علشان اجيب ورقة من المركز الثقافى تقول مستوى الفرنساوى ايه . انا رحت سالت المركز لايت ان جدول الامتحانات الجديد منزلش و مافيش امتحانات قريبة وانا مش عارفة الحل ايه لو اتاخرت الاوراق يبقى الملف اترفض ارجو الرد سريعا والمساعد . ده الجواب اللى جانى

Nous accusons réception des documents que vous nous avez fait parvenir relativement à votre projet d'établissement permanent au Québec et nous vous en remercions.

Cependant, nous avons besoin d’une preuve documentaire attestant de votre niveau de compréhension et d’expression du français.

Pour ce faire, vous devez nous transmettre les résultats d’un test d’évaluation du français adapté aux besoins du Québec, délivré par l’un des deux organismes reconnus par le Ministère de l’Immigration et des Communautés culturelles, soit le Test d’évaluation du français adapté pour le Québec (TEFAQ) de la Chambre de commerce et d’industrie de Paris (CCIP) www.fda.ccip.fr ou bien le test de connaissance du français pour le Québec (TCFQ) du Centre international d’études pédagogiques (CIEP) www.ciep.fr.

Vous pouvez également soumettre le résultat d’un des tests suivants : le Diplôme d’études en langue française (DELF), le Diplôme approfondi de langue française (DALF), le Test de connaissance de français (TCF) – tous trois du CIEP – ou le Test d’évaluation du français (TEF) – de la CCIP. Si vous choisissez le TCF ou le TEF, vous devez joindre à la fois les résultats de l’épreuve obligatoire et de l’épreuve facultative.

Pour passer un test, le candidat s’inscrit à une session dans un centre agréé près de chez-lui. Les listes de centres agréés et leurs coordonnées sont disponibles sur Internet

CCIP (TEF/TEFAQ): http://www.fda.ccip.fr/tef/tefaq

CIEP (TCF/TCFQ) : http://www.ciep.fr/tcf_quebec/index.php

CIEP (DELF/DALF) : http://www.ciep.fr/delfdalf/annuaire_centres.php

AVIS IMPORTANT AU CANDIDAT

Aucune prolongation de délai ne sera accordée, sauf, dans la mesure où la session d’examen de français la plus récente à l’envoi de cette lettre serait complète. Afin de bénéficier d’un délai supplémentaire (30 jours), vous devrez nous démontrer, preuve documentaire à l’appui (lettre de l’institution confirmant la complétude de la session ainsi que la preuve de votre inscription à la prochaine session) l’état de vos démarches confirmant le respect de nos exigences.

Seulement les tests demandés pourront être pris en compte à l’intérieur du délai. Toute autre attestation ou déclaration ne sera pas considérée.

Veuillez également soumettre :

ATTESTATIONS DE TRAVAIL

Vous

Q Attestations de travail depuis 2010 (les contrats de travail et les promesses d'embauche ne sont pas acceptés).

ATTENTION

Les attestations de travail doivent être produites sur papier à en-tête de l’entreprise et doivent contenir les renseignements suivants :

- Durée de l’emploi (date de début et date de fin);

- Le nombre d’heures travaillées par semaine;

- Votre numéro d’immatriculation à la Sécurité sociale

- Une brève description des tâches ;

- Les coordonnées de l’employeur (incluant le numéro de téléphone) ;

- Les attestations doivent être datées, signées et porter le nom du signataire.

PREUVE DE COTISATIONS SOCIALES

Vous

Q La copie certifiée conforme à l’original et la traduction de la preuve de cotisations à la caisse de sécurité sociale.

CURRICULUM VITAE

Vous

Q Curriculum vitae à jour en français ou en anglais.

Vous disposez de 120 jours, suivant la date d’envoi de cette lettre, pour nous faire parvenir les documents manquants et l’original des preuves de compétences langagières demandées. Ces résultats doivent dater de moins de deux ans lorsque nous les recevrons.

Dès que nous aurons reçu les documents manquants et votre attestation d’évaluation en français, une décision finale pourra être rendue en fonction des résultats fournis. Par contre, si vous ne donnez pas suite à la présente dans le délai indiqué, cela pourra entraîner un refus.

Nous tenons également à vous souligner que la teneur de nos dossiers étant strictement confidentielle, nous ne donnons aucun renseignement par téléphone sur des demandes d'immigration.

Nous vous prions d'agréer, Madame, l'expression de nos meilleurs sentiments

انا رحت المركز الثقافى و سالت لايت اقرب امتحان فى مايو والحجز فى مارس . ارجو الرد والمساعدة و لكم جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

طمنى عليك دايما

العزيز ميسرة،

أتوجة بالشكر و العرفان لكلماتك الرقيقة و اللى فعلاً خففت عنى إحساس مر بالبقاء فى هذة البلد، أنا مقدم من مارس 2011.

شكراً يا صديقى و لنا لقاء إن شاء الله.

أدهم

رابط هذا التعليق

غادة،

من الآخر هما طالبين منك كذا حاجة:

1. إمتحان لغة فرنسية يثبت قدراتك فى اللغة، يوافق المستويات اللى أنتى كنتى كاتباها فى الأبلكيشن ساعة التقديم أو على الأقل قريب منها.

2. شهادة خبرة موثقة و مختومة و ممضية من المؤسسة الملتحقة بها من 2010 لحد النهاردة.

3. شهادة تأمينات إجتماعية تثبت خبراتك و تغطى المدة اللى إشتغلتيها.

4. CV.

و تبعتى كل الورق دة فى خلال 120 يوم و إلا الملف هيتقفل و هيعتبر لاغى، ممكن لو إمتحان اللغة الفرنسية قدامه فترة كبيرة بتجيبى ورقة من السنتر بتثبت إنك حجزتى لللإمتحان بس الإمتحان ميعادة متأخر و دى حاجة خارجة عن إرادتك و تبعتى باقى الرق المطلوب مع رسالة بسيطة توضحى فيها موقفك و ترفقى معاها كل ما يثبت كلامك و هم متفهمين إلى أبعد مدى.

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

غادة،

من الآخر هما طالبين منك كذا حاجة:

1. إمتحان لغة فرنسية يثبت قدراتك فى اللغة، يوافق المستويات اللى أنتى كنتى كاتباها فى الأبلكيشن ساعة التقديم أو على الأقل قريب منها.

2. شهادة خبرة موثقة و مختومة و ممضية من المؤسسة الملتحقة بها من 2010 لحد النهاردة.

3. شهادة تأمينات إجتماعية تثبت خبراتك و تغطى المدة اللى إشتغلتيها.

4. CV.

و تبعتى كل الورق دة فى خلال 120 يوم و إلا الملف هيتقفل و هيعتبر لاغى، ممكن لو إمتحان اللغة الفرنسية قدامه فترة كبيرة بتجيبى ورقة من السنتر بتثبت إنك حجزتى لللإمتحان بس الإمتحان ميعادة متأخر و دى حاجة خارجة عن إرادتك و تبعتى باقى الرق المطلوب مع رسالة بسيطة توضحى فيها موقفك و ترفقى معاها كل ما يثبت كلامك و هم متفهمين إلى أبعد مدى.

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

شكرا جدا على الرد و الاهتمام ويارب يوفقنا جميعاو استسمحكم لو جانى جواب تانى اشاركم فيه لانى خايفة علشان انا مقدمة من غير محامى وبعمل الورق لوحدى و بشكرك مرة ثانية على الرد

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام علكم اخ ادهم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبير الله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو لنا رسالة من القنصلية قالو لنا ان تاشرتنا جاهزة و اعطونا موعدا في شهر يناير لاخد التاشيرة ونفكر في السفر في شهر مارس انشاء الله نذهبو كندا مونتريال هل كندا تستاهل نسامحو في كل شىء هنا في المغرب وروحو كندا مع العلم ان زوجتي ستتخلا عن عملها كموضفة في وزارة الصحة ولكم جزيل الشكر كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها

رابط هذا التعليق

السلام علكم اخ ادهم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبير الله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو لنا رسالة من القنصلية قالو لنا ان تاشرتنا جاهزة و اعطونا موعدا في شهر يناير لاخد التاشيرة ونفكر في السفر في شهر مارس انشاء الله نذهبو كندا مونتريال هل كندا تستاهل نسامحو في كل شىء هنا في المغرب وروحو كندا مع العلم ان زوجتي ستتخلا عن عملها كموضفة في وزارة الصحة ولكم جزيل الشكر كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها

Alslam Alykom brother,

My wife is nurse too and I am encourge you so much to move to Quebec and do not be care at all, Alhmd Allah there are too many jobs for nurses in Quebec and in Canada general plus their salary really high,, if your wife have 3 years experience and she speaks French she can get 40 dollars an hour and you can work as a truck driver too and this job is in high demand too and really high salary too. I met a brother from Morroco too here in US and he lives in Quebec and he is a truck driver too.So do not be afraid and depend on Allah and go a head , in chaa Allah everything will be ok

by the way, when your wife deliver the baby Canada pay her the full amount of salary for 1 year brother, I am telling you this because my best friend wife just had a baby and he told me that. so do not worry about your wife salary or your wife job in Morroco you will get 100 times more in ch

aa Allah in Quebec

Alsalm Alykom

I am sorry brother but I do not have Arabic keyboard that why I wrote to you en English and then I translated in Google but as you see Google translation is socks

Alslam Alykom شقيق،

زوجتي ممرضة جدا وأنا encourge جزيلا للانتقال إلى كيبيك ولا تكون الرعاية في كل شيء، Alhmd الله هناك وظائف كثيرة جدا للممرضين والممرضات في كيبيك في كندا والعامة بالإضافة إلى رواتبهم عالية حقا، إذا لديك زوجة خبرة 3 سنوات وتتحدث الفرنسية قالت انها يمكن ان تحصل على 40 دولارا في الساعة ويمكنك العمل كسائق شاحنة جدا وهذا العمل هو في ارتفاع الطلب جدا وعالية جدا حقا الراتب. التقيت أخ من Morroco هنا أيضا في الولايات المتحدة ويعيش في كيبيك وانه هو سائق شاحنة too.So لا تخافوا وتعتمد على الله ويقطع رأسه، في كل شيء الله chaa سوف تكون على ما يرام

من جانب الطريق، عندما زوجتك تسليم الطفل كندا يدفع لها كامل المبلغ من الراتب لأخيه 1 سنة، وأنا أقول لك هذا لأن زوجتي أفضل صديق للتو طفل وقال لي ذلك. لذلك لا تقلق بشأن المرتبات زوجتك أو وظيفة زوجتك في المغرب ستحصل على 100 ​​مرة أكثر في chaa الله في كيبيك

رابط هذا التعليق

Alslam Alykom brother,

My wife is nurse too and I am encourge you so much to move to Quebec and do not be care at all, Alhmd Allah there are too many jobs for nurses in Quebec and in Canada general plus their salary really high,, if your wife have 3 years experience and she speaks French she can get 40 dollars an hour and you can work as a truck driver too and this job is in high demand too and really high salary too. I met a brother from Morroco too here in US and he lives in Quebec and he is a truck driver too.So do not be afraid and depend on Allah and go a head , in chaa Allah everything will be ok

by the way, when your wife deliver the baby Canada pay her the full amount of salary for 1 year brother, I am telling you this because my best friend wife just had a baby and he told me that. so do not worry about your wife salary or your wife job in Morroco you will get 100 times more in ch

aa Allah in Quebec

Alsalm Alykom

I am sorry brother but I do not have Arabic keyboard that why I wrote to you en English and then I translated in Google but as you see Google translation is socks

Alslam Alykom شقيق،

زوجتي ممرضة جدا وأنا encourge جزيلا للانتقال إلى كيبيك ولا تكون الرعاية في كل شيء، Alhmd الله هناك وظائف كثيرة جدا للممرضين والممرضات في كيبيك في كندا والعامة بالإضافة إلى رواتبهم عالية حقا، إذا لديك زوجة خبرة 3 سنوات وتتحدث الفرنسية قالت انها يمكن ان تحصل على 40 دولارا في الساعة ويمكنك العمل كسائق شاحنة جدا وهذا العمل هو في ارتفاع الطلب جدا وعالية جدا حقا الراتب. التقيت أخ من Morroco هنا أيضا في الولايات المتحدة ويعيش في كيبيك وانه هو سائق شاحنة too.So لا تخافوا وتعتمد على الله ويقطع رأسه، في كل شيء الله chaa سوف تكون على ما يرام

من جانب الطريق، عندما زوجتك تسليم الطفل كندا يدفع لها كامل المبلغ من الراتب لأخيه 1 سنة، وأنا أقول لك هذا لأن زوجتي أفضل صديق للتو طفل وقال لي ذلك. لذلك لا تقلق بشأن المرتبات زوجتك أو وظيفة زوجتك في المغرب ستحصل على 100 ​​مرة أكثر في chaa الله في كيبيك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

كان عندي استفسار انا مهندس ميكانيكا هل اقدر اقدم علي الهجره لكيوبك ولا لأ وهل فرصه القبول كبيره ولا لأ. وهل لو رحت درست ماجستير هناك بعد ما اقدم علي الهجره ممكن تفيدني ولا لأ. وهل لو رحت درست علي طول بدون ما اقدم علي هجره في امكانيه بعد ما ادرس سنه او سنه ونص مثلا ماجستير هناك انو يكون فيه فرصه ليا اقعد شويه في البلد ادور علي شغل او اقدر احول الفيزا لاقامه ؟؟ ياريت حضرتك تفيدني لأن الموضوع دا شاغل بالي جدا

رابط هذا التعليق

صباح الخير يا استاذ ادهم يارب دائما بخير انا بعت الاوراق المطلوبة معدا شهادة اثبات مستوى اللغة وبعت ايميل وضحت فيه ان المركز مواعيد الانتحان ثابتة بس ده من اسبوع ومحدش رد تفتكر ابعت ميل تانى ولا اعمل ايه و اسفة على الازعاج

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ... لو سمحتو دة سؤال جوزي

أنا ماشي في اجراءت ال-landing فيزا لكيبك بس عايز أعيش في تورنتو هل فيه مشكلة اني أقدم عل شغل قبل ال-landing ولا لزم بعدها .. ولو مش ممكن ينفع انقل بعد ما أأخد ال-PR كارد ولا لأ وشكراً

رابط هذا التعليق

ارجو المساعدة لانى تايهة فى ورقى جدا انا من مصر واريد تقديم الورق باسمى ولكنى قلقة من عدم القبول رغم انى عملت تقييم ونجحت فية لكن اوراق زوجى غير مكتملة الى الان وانا اريد التقديم قبل الاجراءات الجديدة انا محاسبة وزوجى كمان ولدينا طفل انا ورقة جاهز فهل استطيع التقديم الان وبعد شهر اكمل ورق زوجى لان لدية مشكلة فى اوراق الجيش وهذا ياخذ وقت غير انى لا اعرف اين ارسل الورق لانى اعمل لوحدى وليس عند محامى ارجو الرد سريعا وشكرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...