اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

عندى سؤال يا جماعه

انا لو خلصت ان شاء الله كورسات الفرنساوى لغاية المستوى السادس مثلا ومن المركز اللى هاخد فية الكورسات هيدينى شهادة من وزارة التربية والتعليم وموثقة من الخارجية علما انى مقيم فى الامارات هل الشهادة دى تبقى كافية كأثبات للغة ولا لازم امتحن بردو الديلف او اختبارات الفرنساوى التانية ؟

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

عندى سؤال يا جماعه

انا لو خلصت ان شاء الله كورسات الفرنساوى لغاية المستوى السادس مثلا ومن المركز اللى هاخد فية الكورسات هيدينى شهادة من وزارة التربية والتعليم وموثقة من الخارجية علما انى مقيم فى الامارات هل الشهادة دى تبقى كافية كأثبات للغة ولا لازم امتحن بردو الديلف او اختبارات الفرنساوى التانية ؟

أنات و نصيبك..

و طلوبا شهادة لغة يبقى لازم لكن لو ماطلبوش بيقى حظك كويس.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

استاذ ادهم شكرا جدا على مساعدتك بس للاسف الاجابة خاطئة :blush2:

علشان هما فعلا طالبيت اثبات لغة ومحددينة فى الويب سايت بتاعهم انهم لازم يكون اختبار معتمد زى الديلف او التى سى ايف والايلتس للانجلش

عموما جزاك الله خير وشكرا

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

علشان هما فعلا طالبيت اثبات لغة ومحددينة فى الويب سايت بتاعهم انهم لازم يكون اختبار معتمد زى الديلف او التى سى ايف والايلتس للانجلش

على حسب علمي ان السفارة الكندية دلوقتي بتشترط امتحان TCF or DELF

يعني حتى شهادات الكورسات المعتمدة من السفارة الفرنسية اصبحت لا قيمة لها

يعني لازم وحتما اجراء امتحان ال TCF

الامتحان بيتعمل مرة كل شهر في المعهد الفرنسي

DELF بيتعمل في المعهد الفرنسي بس مرتين في السنة

في شهر مايو وديسمبر

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا بصراحة يا جماعه تعبت اوى بجد ونفسى الاقى كلام يريحنى ويفهمنى اعمل اية

اولا انا حاولت اعرف اكبر قدر عن الفرنساوى والكورسات بس حاسس ان الموضوع بقى متعقد شوية مش عارف لية

انا عندى مجموعه من الاسئلة اللى خلاص هتدمر دماغى

اولا بالنسبة لكورسات الفرنساوى انا مش عارف اى امتحان ينفع يعنى هل امتحان ال TCF OR DELF

ولا اى امتحان ينفع .. طيب كام مستوى مطلوب علشاتن اقدر ادخل الامتحان واية هو الاسكور المطلوب علشان تبقى الشهادة مقبولة فى الهجرة . وبالنسبة للايلتس اية الاسكور المطلوب بردو ..

كمان انا بصراحة خايف اوى موضوع دراسة الفرنساوى اولا هيبقى جهد كبير ودة مش مشكلة وفى نفس الوقت هيكلف يعنى هنا فى الامارات المستوى الواحد ب 1750 درهم يعنى علشان 7 مستويات هيبقوا بتاع 10 الاف درهم الخوف بقى بعد كل دة عقبال ما اخلص الكورسات واخلص الامتحان هيكون محتاج سنة على الاقل بعد كدة اخاف القوانين تتغير تانى وتتعمل لستة وظائف فى كبيبك .. يعنى زى ما يكون بنشترى سمك فى مية .

هل فية حلول تانية ايا جماعه .. وهل فى طريقة نذاكر بيها الفرنساوى كبداية وبعد كدة ناخد مستوى ولا اتنين برة وندخل الامتحان .. يعنى انا مشتت بصراحة حد عنده اقتراح كويس واية اللى نعملة بالظبط ..

معلش على الاطالة وارجوا بجد انى حد يفيدنى والسلام ختام

استاذ علاء

ليه حضرتك متلخبط كدة؟ الموضوع ان شاء الله سهل

الحمدلله انا بشتغل في المعهد الفرنسي بالقاهرة و عرفت معلومات لا باس بها من الطلبة الي بيقدموا على هجرة

وفيه معلومات تانية انا عرفتها من الشغل

تعالي نأخد الموضوع خطوة خطوة

1- أنت درست فرنساوي في المدرسة؟

ودرست الفرنساوي كام سنة؟

لو درست الفرنساوي في المدرسة ...يبقي احسن حل انك تراجع القواعد الاساسية و بعدين تعمل امتحان تحديد مستوي وتكمل دراسة في اي معهد

لو حضرتك عمرك ما درست فرنساوي..يبقي مفيش داعي لتضييع الوقت والتحق بأي معهد يعلم اللغة الفرنسية

طبعا لو عاوز تنجز اسرع ...يبقي هتذاكر كمان في البيت ..

نصيحتي ليك لازم تأخذ كورسات خصوصا لو كنت لسة مبتدأ

بالنسبة للامتحانات

حسب القوانين الجديدة كيبيك بتعترفش فقط بأمتحان ال TCF and DELF

طيب ايه الفرق بينهم؟

TCF

هو امتحان بيقيس مهارة التحدث والفهم الشفوي للغة الفرنسية

يعني الامتحان شفوي

وهتسمع فيه حوار بالفرنساوي وبعدين ترد على الاسئلة

سعر ال 1700 جنية مصري

الامتحان دا مفهوش نجاح وسقوط

يعني هو مجرد مقياس بيقول انت مستواك ايه

كل ما تكون الدرجات اعلى كل ما يكون مستواك متقدم

وأكيد الدرجات بتفرق ملما بتقدم الملف

الامتحان دا له صلاحية لمدة سنتين ..بعد السنتين لازم تعمل الامتحان تاني

الامتحان بيتعمل مرة كل شهر

بالنسبة لل DELF

معني اسم الشهادة هو

Diplôme d'études en langue française

دبلوم الدراسات في اللغة الفرنسية

و هي اكتر من مستوى

A1 - مستوي مبتدأ

بعد المستوى 3 ممكن تدخل امتحان هذه المرحلة

A2 - مستوي مبتدأ 2

بعد المستوى السادس ممكن تدخل امتحان المرحلة دي

B1- مستوي متوسط

بعد المستوي العاشر ممكن تدخل امتحان المرحلة دي

B2 - مستوي فوق المتوسط

ودي بعد المستوى 12

طبعا انا هنا بكلم بحسب مستوى دراسة الكورسات في المعهد الفرنسي

الامتحان بيتعمل مرتين في السنة مرة شهر مايو و مرة شهر ديسمبر

الحجز بيكون في شهر مارس

وهو امتحان فيه نجاح وسقوط..وهو دبلومة في اللغة ...يعني حاجة عليها القيمة

الامتحان بيكون تحريري و بيقيس 4 مهارات

مهارة التعبير الكتابي...يعني هتكتب موضوع تعبير

مهارة فهم النصوص..يعني نص فرنساوي هتقرأه وبعدين تجاوب على اسئلة

مهارة التحدث..امتحان شفوي

مهارة فهم النص المسموع..يعني هتسمع نص وتجاوب على الاسئلة

واسمح لي انصحك ...حرام تقدم على اي امتحان وانت اقل من المستوى السابع

لانك هتكون ضعيف ودرجاتك مش هتكون حلوة

وبكدة هتخسر وقت وفلوس

اغلب الناس الي بقابلهم بيحضروا للهجرة بيحضروا امتحان ال TCF

لانه اسهل

اخر حاجة انصحك بيها ...حاول تحب الفرنساوي علشان تعرف تتعلم صح

هو لغة جميلة ..بس اصعب من الانجليزي شوية

وعاوز مذاكرة وحفظ و جدية

أن شاء الله المرة الجاية اكتب لحضرتك تقسيمة درجات امتحان ال TCF

بحيث تكون الرؤية اكتر وضوح

وربنا معاك و يوفقك لما فيه خير ليك

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

عشان كدة..

أنت لسه هتقدم؟

يا راجل دة أنا فكرك قدمت و مستنى مقابلة زى معظم البشرية اللى هنا و عشان كدة قلتلك أنت و نصيبك, أصلى الصراحة معرفش ولا واحد قدم ملفه بعد 6 ديسمبر و أصلاً مفيش لأن صعب يكون حد معه إمتحان IELTS و TCF صالحين فى نفس الوقت و لو ماكانش معاه و حجز لأى منهم مش هيكون لسه دخله و حتى لو دخله و عداه مش هتكون نتيجتهم طلعت.

الحاجة التانية و الأهم, لو حضرتك متقدم سوبر عنتيل يعنى كيميائى مثلاُ و عندك طفلين أقل من 12 سنة و 4 سنين خبرة بتأمينات و ليك قريب فى كيبك و مراتك ممرضة أو مهندسة طيران ممكن تقدم من غير شهادة لغة لأن درجاتك هتكون معدياك من غير درجات اللغة و إبقى ذاكر فرنسى على مهلك على ما يجيلك الإنترفيو.

عموماً, برينسس وضحت الأمور بكل بساطة و وضوح, جزاها الله كل الخير على تعبها.

تم تعديل بواسطة أدهم الشرقاوى

رابط هذا التعليق

انا بعت الملف من مصر يوم 5 ديسمبر واستلموه فى كندا يوم 8 ديسمبر والملف بدون شهادات لغه فهل الملف حيتفتح ام لا وهل سيطبق عليا موضوع الايلتس والديلف ام لا وشكرا

رابط هذا التعليق

لسة والله يا ادهم مش قدمت كنت خلاص هقدم بس القانون نزل

قد الله وما شاء فعل اكيد خير ان شاء الله

وانا حاليا بدرس اهو فرنساوى مع انه غلس وسبحان الله كل ما اذاكر كلمتين فرنساوى واجى اتكلم انجلزى بعدها بحس ان لسانى بيقلب فرنساوى

ادعيلنا بس ربنا يتمها على خير ونتقابل كلنا فى بلدنا المحروسة ام الدنيا كندا

سلام مؤقت

وتحياتى ليك

رابط هذا التعليق

كان عندي استفسار مهم...لو حد عاوز يقدم على هجرة كيبيك من غير محامي...

على موقع السفارة مكتوب الشهادات الدراسية وشهادات الخبرة الي المفروض يبعتها

الموقع بيقول يجب ارسال اصل شهادات الخبرة واصل شهادات ال training

طيب لو حد مش هيقدر يبعت الاصل و بعت الصورة من الشهادات دي ايه الي هيحصل؟

بصراحة صعب اوي ان الواحد يبعت الاصل...لان الواحد هيحتاج الاصل في مصر او حتى لما يهاجر هيحتاج الاصل برضه

يعني لو بعت صور من شهادات الخبرة هل الطلب هيترفض؟؟

ياريت تقولوا لي انت عملتم ايه في النقطة دي؟

وشكرا

رابط هذا التعليق

بصراحة صعب اوي ان الواحد يبعت الاصل...لان الواحد هيحتاج الاصل في مصر او حتى لما يهاجر هيحتاج الاصل برضه

وشكرا

هو يقصد مستخرجات رسمية ممضية و مختومة من الجهات المعنية و شهادات الخبرة اللى بتطلع من الشركات بتبقى مستخرج رسمى و ممكن تطلعى غيرها طول ما أنتى لسة بتشتغلى عندهم و كذلك التأمينات بتطلع عدد لا نهاءى من المرات و لكن شهادات التدريب اللى هى الـ stage بتطلع مرة واحدة مع نهاية التدريب و فى دى إبعتيلهم الصور و ليست الأصول, هو مستحيل يطلب الأصل من أى شهادة لأن من أهداف الإنترفيو إنة يطلع على الأصول و يتأكد من صحتها.

و واضح إن التهامى سره باتع و قدر يأثر عليكى فى قرار الهجرة :blush2: و لو كنتى أخدتى القرار يبقى قرار صائب و فى محله :happy:

مدد يا تهامى!

رابط هذا التعليق

وشكرا

هو يقصد مستخرجات رسمية ممضية و مختومة من الجهات المعنية و شهادات الخبرة اللى بتطلع من الشركات بتبقى مستخرج رسمى و ممكن تطلعى غيرها طول ما أنتى لسة بتشتغلى عندهم و كذلك التأمينات بتطلع عدد لا نهاءى من المرات و لكن شهادات التدريب اللى هى الـ stage بتطلع مرة واحدة مع نهاية التدريب و فى دى إبعتيلهم الصور و ليست الأصول, هو مستحيل يطلب الأصل من أى شهادة لأن من أهداف الإنترفيو إنة يطلع على الأصول و يتأكد من صحتها.

و واضح إن التهامى سره باتع و قدر يأثر عليكى فى قرار الهجرة :blush2: و لو كنتى أخدتى القرار يبقى قرار صائب و فى محله :happy:

مدد يا تهامى!

شكرا يا استاذ ادهم على الرد

طمنتني لاني طبعا مش هقدر ابعت الاصول...انا ماشية في الموضوع دا كله لوحدي واعتمادي على ربنا سبحانه وتعالي وموقع السفارة

بالنسبة للدفع مصاريف دراسة الملف ابعتها ازاي؟ وازاي اجيب الدولار الكندي دا؟

سألت في بنك ال CIB

قالوا مش عندهم دولار كندي

انا معايا كارت Visa and ATM

فهل استخدام الفيزا في الحالة دي مضمون؟

ولو مش مضمون ازاي ابعت الفلوس هناك؟

الي شجعني على موضوع الهجرة دا البنات معايا في الشغل..كلهم مقدمين على هجرة...فاتفقنا اننا نمشي المشوار سوا

صدقني انا هقدم الملف وانا ونصيبي...لو اترفضت مش هتكون صدمة بس اكون عملت الي عليا ومضيعتش فرصة افضل اندم عليها طول عمري

مرة تانية اشكر حضرتك للرد على اسئلتي وربنا يجزيك كل خير

رابط هذا التعليق

وشكرا

مدد يا تهامى!

شكرا يا استاذ ادهم على الرد

طمنتني لاني طبعا مش هقدر ابعت الاصول...انا ماشية في الموضوع دا كله لوحدي واعتمادي على ربنا سبحانه وتعالي وموقع السفارة

بالنسبة للدفع مصاريف دراسة الملف ابعتها ازاي؟ وازاي اجيب الدولار الكندي دا؟

سألت في بنك ال CIB

قالوا مش عندهم دولار كندي

الي شجعني على موضوع الهجرة دا البنات معايا في الشغل..كلهم مقدمين على هجرة...فاتفقنا اننا نمشي المشوار سوا

صدقني انا هقدم الملف وانا ونصيبي...لو اترفضت مش هتكون صدمة بس اكون عملت الي عليا ومضيعتش فرصة افضل اندم عليها طول عمري

مرة تانية اشكر حضرتك للرد على اسئلتي وربنا يجزيك كل خير

ألف مبروك على القرار الصائب و فعلاً إعملى اللى عليكى و الموضوع فى الأول و فى الآخر نصيب بس فعلاً هى زى ما بيقولوا Once in a life time chance و اللى فى إيده و تفوت منه يبقى ظلم نفسه.

بصى, أنتى مش هتحتاجى تشترى دولار كندى كاش ولا حاجة, كل الحكاية إنك هتروحى على بنك يكون ليه فرع فى كيبك, بنك عالمى زى كريدى أجريكول أو BNP Paribas و تقوليلهم أنا عايزة أعمل Bank draft أو Money order بالمبلغ الفلانى و بإسم Ministre des Finances du Québec بالحرف كدة, هيغتتوا و هيقولولك أنتى محتاجه تفتحى عندنا حساب قوليلهم ماشى و إفتحى الحساب و إدفعى يالمصرى لحد ما تاخدى منهم الشيك و إبقى إفقليه أو خليه زى ما أنتى عايزة بس المهم يكون المبلغ مظبوط و لو زيادة أو ناقص الملف هيرجعلك و تتأكدى من هنا و خدى بالك من صلاحية الشيك تكون مش أقل من 6 أشهر من تاريخ إصداره عشان بردو الملف مايرجعش و إكتبى إسمك بالإنجليزى بحروف كابيتال على ضهر الشيك.

ممكن تدفعى بالكريديت كارد بس أنا مش جربت الموضوع دة قبل كدة و معرفش عنه كتير بس فى ناس دفعات بيه و الدنيا مشيت بس مش عارف هل الديبيت ينفع ولا إنترنت كارد ولا أى كريديت كارد ينفع!

ماتنسيش تتأكدى من لستة الأوراق اللى المفروض تتبعت من التوبيك هنا هتلاقيها متقاله أكثر من مرة و كل اللى بيتبعت صور مترجمة للإنجليزية أو الفرنسية عدا شهادة الخبرة و التأمينات و شهادة إمتحانات اللغة تبقى أصول و إبعتى الورق على خدمة بريد سريع معروفة زى الـ DHL أو FedEx و بلاش البريد المصرى

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

أ / أدهم شكرا لمجهودك على الرد على الاسئله وكان ليا سؤال يرجى الاجابه عليه انا بعت الملف من مصر يوم 5 ديسمبر واستلموه فى كندا يوم 8 ديسمبر والملف بدون شهادات لغه فهل الملف حيتفتح ام لا وهل سيطبق عليا موضوع الايلتس والديلف ام لا وشكرا

رابط هذا التعليق

أ / أدهم شكرا لمجهودك على الرد على الاسئله وكان ليا سؤال يرجى الاجابه عليه انا بعت الملف من مصر يوم 5 ديسمبر واستلموه فى كندا يوم 8 ديسمبر والملف بدون شهادات لغه فهل الملف حيتفتح ام لا وهل سيطبق عليا موضوع الايلتس والديلف ام لا وشكرا

بص يا صحبي ...... انته من الاحرار اللي هيطبق عليهم القانون الجديد

لان تاريخ الاستلام بعد 6-12-2011

على اي حال سيبك من الملف دلوقتي اتفتح ام لاء .... اتقبل ام اترفض

وخليك ماشي في الفرنسي كما لو كان الملف اتقبل

لو درجاتك معاديه من غير شهادات اللغة ممكن ملفك يتفتح

ركز بس في الفرنسي ........... وعرفنا عملوا ايه معاك لما يجيلك رد منهم

رابط هذا التعليق

الديبت كارد والفيزا الكترون مينفعش حضرتك تدفعي بيها

لازم يكون عندك فيزا كارد او فيزا ماستر كارد

ودي مش كل الناس عاملها او معاهم

احسن حاجه زي ما قال ادهم هو انك تعملي بنك داريفت تشيك

وده ممكن تعمليه من بنك زي HSBC او اي بنك بيعمل بنك درايفت وبتحددي المبلغ اللي عايزه بالدولار الكندي حسبب عدد افراد الاسرة

الموضوع سهل جدا وبسيط ومش هياخدنص ساعة في البنك

انا عملت الشيك ده اون لاين من حسابي في بنك ابوظبي التجاري في الامارات

وثاني يوم الشيك جالي بال DHL

تحياتي

رابط هذا التعليق

الصديق العزيز استاذ ادهم..اسمح لي بمناداتك بكلمه الصديق لان ماتقوم به من مساعده هنا يدل على انك انسان محترم وان صداقتك شرف لاي شخص...

انا يا صديقي صيدلي خريج 2002..عمري 33 عاما...اعمل في المهنه فعليا منذ 7 سنوات...ويمكن اثباتها من التامينات باذن الله...

زوجتي طبيبه وتعمل في المهنه منذ 5 سنوات..عمرها 31 عاما....لي طفلين 5 سنوات وسنه ونصف....

انا لم اقدم بعد...ولي بعض الاسئله بعد اذنك...

1- انا امتحنت الايلتس منذ عام و3 اشهر "6 في كل فرع"..فهل مازال ساريا وهل هذا الاسكور جيدا ؟

2- ما هو تفييمك لفرصتي عموما وما هو المستوى الذي يجب ان اصل اليه في اللغه الفرنسيه ؟

شكرا جزيلا لك..

I complained i had no shoes until I met a man who had no feet

رابط هذا التعليق

الصديق العزيز استاذ ادهم..اسمح لي بمناداتك بكلمه الصديق لان ماتقوم به من مساعده هنا يدل على انك انسان محترم وان صداقتك شرف لاي شخص...

انا يا صديقي صيدلي خريج 2002..عمري 33 عاما...اعمل في المهنه فعليا منذ 7 سنوات...ويمكن اثباتها من التامينات باذن الله...

زوجتي طبيبه وتعمل في المهنه منذ 5 سنوات..عمرها 31 عاما....لي طفلين 5 سنوات وسنه ونصف....

انا لم اقدم بعد...ولي بعض الاسئله بعد اذنك...

1- انا امتحنت الايلتس منذ عام و3 اشهر "6 في كل فرع"..فهل مازال ساريا وهل هذا الاسكور جيدا ؟

2- ما هو تفييمك لفرصتي عموما وما هو المستوى الذي يجب ان اصل اليه في اللغه الفرنسيه ؟

شكرا جزيلا لك..

أولاً شكراً على هذا الكلام الطيب.

ثانياً, فرصتك ممتازة فى الهجرة لكيبك و هحسبلك درجاتك:

المتقدم الرئيسى:

السن: 16

التعليم: 10

الفرنسى: 6 (توصل للمستوى السادس فى السنتر - تكتب مستوى رابع فى الأبلكيشن - تجيب شهادة TCF A2)

الإنجليزى: 4 (الـ IELTS صالح لمدة سنتين)

القدرة المالية: 1

الأطفال: 8

الخبرة: 8

المتقدم المرافق:

التعليم: 3

الفرنسى: 2 (توصل للمستوى الثالث فى السنتر - تكتب مستوى ثانى فى الأبلكيشن - تجيب شهادة TCF A1)

السن: 3

- أنت محتاج 57 درجة عشان تفتح ملف و أنت جايب بالحسبة اللى فوق دى 61 درجة لو قدرت تجيب شهادة لغة فرنسية تثبت المستوى اللى أنت هتكتبه فى الأبلكيشن (ماتتلخبطش, المستوى اللى بيتكتب فى الأبلكيشن حاجة و اللى بتوصله فى السنتر حاجة تانية).

- الأيلتس دة هيفيدك جداً و هيديك 4 درجات و لكن مدة صلاحيته سنتين و فاضله 9 أشهر و يخلص, حاول تنجز الفرنسى قبل ما صلاحية الـ IELTS تخلص أو تعمل IELTS تانى.

- أنت ملفك قوى يعنى ممكن تبعت الورق و تفتح ملف من غير ما تكون مراتك عاملة الـ TCF لأننا ممكن نستغنى عن الدرجتين الزيادة بتوع لغتها الفرنسة مؤقتاً لحد الإنترفيو و هى ممكن تذاكر فرنسى براحتها و تبقى تعمل أبديت للملف بالشهادة قبل الإنترفيو.

- نصيحة: كل ما قدرتك أنت و مراتك تعلى فى اللغة الفرنسية كل ما دة يكون فى صالحكم كل ما هيزود درجات لغتكم و كل ما هيزود من درجات تأقلمكم و هيأيد موقفكم فى المقابلة.

بالتوفيق.

رابط هذا التعليق

اشكرك جزيلا يا استاذ ادهم...ما فهمته من كلام حضرتك انه ينبغي علي اولا ان اصل الى المستوى المطلوب في اللغه الفرنسيه قبل فتح الملف...ام انني من الممكن ان افتح الملف اولا ثم الحصول على المستوى المطلوب في اللغه وارساله بعد ذلك ؟

I complained i had no shoes until I met a man who had no feet

رابط هذا التعليق

لا يا دكتور مينفعش تبعا للنظام الجدبد انك تبعت الملف بتاع بدون اثبات اللغة

لازم تاخد الايلتس فى الانجليزى حسب الدرجات اللى انت محتاجها وبالنسبة للفرنساوى لازم تمتح اما TCF OR DELEF

ومعظم الناس وانا من ضمنهم برشحلك ال TCF

لية بقى لان الامتحانات بتاعتها بتتعمل كل شهر كمان الامحان هيكون سماع ومحادثة فقط يعنى مفيش داعى للكتابة او القراءة وبذلك يكون اسهل ان شاء الله

ابدا انت بس فى الفرنساوى وتوكل على الله والمدام بردو تبتدا فى الفرنساوى وخجلك بتاع مستويات مثلا او سبع مستويات وادخل الامتحان وبحصولك على الشهادة يبقى ورقك تمام وتقدر تبعتة علشان يتفتحلك ملف

ربنا معاك ومعانا

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

اشكرك جزيلا يا استاذ ادهم...ما فهمته من كلام حضرتك انه ينبغي علي اولا ان اصل الى المستوى المطلوب في اللغه الفرنسيه قبل فتح الملف...ام انني من الممكن ان افتح الملف اولا ثم الحصول على المستوى المطلوب في اللغه وارساله بعد ذلك ؟

فى حالتك آه لأن ملفك عشان يتفتح محتاج درجات اللغة زى ما أنا كاتبها.

بالنسبة للزوجة ممكن ماتبعتش شهادة لغة فى الأول لأن ممكن الملف يتفتح من غير دراجاتها, هى ممكن تذاكر براحتها و تمتحن و تجيب شهادة اللغة قبل الإنترفيو.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...