اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرد على أى إستفسار فى هجرة كــبــيــك

Recommended Posts

السلام استاذ ادهم

حسب اللي فهمته منك ان اللي مقدم قبل التعديل ما فيش داعي للايلتس بس لازم يحضر شهادة فرنسي مش كده ؟؟

بالظبط كدة و حتى لا تفاجأ بإيميل منهم يطلب منك إرسال شهادة إثبات لغى فرنسية فى خلال 120 يوم.

الله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه

رابط هذا التعليق

• الردود 642
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا عندي استفسار او فكرة عايز اسأل عنها بما ان القانون اتغير و بقى اصعب معنى كده العدد حيقل في الفترة اللي بعد التعديل و بكده سرعة معالجة الملفات السابقة

رابط هذا التعليق

انا عندى استفسار صغير ياجماعة انا لسه ماقدمتش الملف لان طبعا محتاجين شهادات اللغة ومستنى ميعاد الامتحان لكن السؤال هل زيارة اختى فى كيبيك يضيف ليا نقاط ولا مالوش لازمه ان اروح زيارة...شكرا

رابط هذا التعليق

يا حماعه انا سألت على حوار شهاده اللغه والناس اللى سألتها قالتلى ممكن هايتطلب منك شهاده بنسبه 80% خلال 6 اشهر من وصول الفايل نمبر هايعتولك رساله على الميل

أنا غــــــــــــــير متأكد من هذا الكلام .

الرب يوفق الجميع

كل سنه وانتو طيبيين وسنه 2012 فرح ليكم كلكم

رابط هذا التعليق

انا عندى استفسار صغير ياجماعة انا لسه ماقدمتش الملف لان طبعا محتاجين شهادات اللغة ومستنى ميعاد الامتحان لكن السؤال هل زيارة اختى فى كيبيك يضيف ليا نقاط ولا مالوش لازمه ان اروح زيارة...شكرا

دة جدول الزيارات و أنواعها اللى ممكن تديك نقاط:

http://www.canadavisa.com/quebec-immigration-visits.html

دة غير غقامة أختك و وجودها فى كيبك بيديك 3 درجات غير درجات زيارتك ليها و مكوثك فترة معينة فى كيبك.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا بصراحة يا جماعه تعبت اوى بجد ونفسى الاقى كلام يريحنى ويفهمنى اعمل اية

اولا انا حاولت اعرف اكبر قدر عن الفرنساوى والكورسات بس حاسس ان الموضوع بقى متعقد شوية مش عارف لية

انا عندى مجموعه من الاسئلة اللى خلاص هتدمر دماغى

اولا بالنسبة لكورسات الفرنساوى انا مش عارف اى امتحان ينفع يعنى هل امتحان ال TCF OR DELF

ولا اى امتحان ينفع .. طيب كام مستوى مطلوب علشاتن اقدر ادخل الامتحان واية هو الاسكور المطلوب علشان تبقى الشهادة مقبولة فى الهجرة . وبالنسبة للايلتس اية الاسكور المطلوب بردو ..

كمان انا بصراحة خايف اوى موضوع دراسة الفرنساوى اولا هيبقى جهد كبير ودة مش مشكلة وفى نفس الوقت هيكلف يعنى هنا فى الامارات المستوى الواحد ب 1750 درهم يعنى علشان 7 مستويات هيبقوا بتاع 10 الاف درهم الخوف بقى بعد كل دة عقبال ما اخلص الكورسات واخلص الامتحان هيكون محتاج سنة على الاقل بعد كدة اخاف القوانين تتغير تانى وتتعمل لستة وظائف فى كبيبك .. يعنى زى ما يكون بنشترى سمك فى مية .

هل فية حلول تانية ايا جماعه .. وهل فى طريقة نذاكر بيها الفرنساوى كبداية وبعد كدة ناخد مستوى ولا اتنين برة وندخل الامتحان .. يعنى انا مشتت بصراحة حد عنده اقتراح كويس واية اللى نعملة بالظبط ..

معلش على الاطالة وارجوا بجد انى حد يفيدنى والسلام ختام

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

انا جالى ميل برقم الملف يوم 3/11/2011 ولم يصلنى جواب برقم الملف مع العلم ان صديقي وصله الجواب على عنوانة هل فيه مشكلة فى ان الجواب لم يصلنى حتى الان؟؟؟؟؟ ولا ابعت لهم ميل للاستفسار ؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتو طيبين معلش يا جماعة انا قلقان جدا لانى باعت الملف من 10-9 وحتى الان

لم يفتح الملف وخلاص انا مش عارف اعمل اية

فى كدة ولا دة معناة ان الملف اترفض ان فى انتظار الرد والف شكر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

انا بصراحة يا جماعه تعبت اوى بجد ونفسى الاقى كلام يريحنى ويفهمنى اعمل اية

اولا انا حاولت اعرف اكبر قدر عن الفرنساوى والكورسات بس حاسس ان الموضوع بقى متعقد شوية مش عارف لية

انا عندى مجموعه من الاسئلة اللى خلاص هتدمر دماغى

اولا بالنسبة لكورسات الفرنساوى انا مش عارف اى امتحان ينفع يعنى هل امتحان ال TCF OR DELF

ولا اى امتحان ينفع .. طيب كام مستوى مطلوب علشاتن اقدر ادخل الامتحان واية هو الاسكور المطلوب علشان تبقى الشهادة مقبولة فى الهجرة . وبالنسبة للايلتس اية الاسكور المطلوب بردو ..

كمان انا بصراحة خايف اوى موضوع دراسة الفرنساوى اولا هيبقى جهد كبير ودة مش مشكلة وفى نفس الوقت هيكلف يعنى هنا فى الامارات المستوى الواحد ب 1750 درهم يعنى علشان 7 مستويات هيبقوا بتاع 10 الاف درهم الخوف بقى بعد كل دة عقبال ما اخلص الكورسات واخلص الامتحان هيكون محتاج سنة على الاقل بعد كدة اخاف القوانين تتغير تانى وتتعمل لستة وظائف فى كبيبك .. يعنى زى ما يكون بنشترى سمك فى مية .

هل فية حلول تانية ايا جماعه .. وهل فى طريقة نذاكر بيها الفرنساوى كبداية وبعد كدة ناخد مستوى ولا اتنين برة وندخل الامتحان .. يعنى انا مشتت بصراحة حد عنده اقتراح كويس واية اللى نعملة بالظبط ..

معلش على الاطالة وارجوا بجد انى حد يفيدنى والسلام ختام

أنا مش فاهم حاجة من الفزع اللى أنت عامله دة!

أنت قدمت ولا لسة ولا مستنى إية!؟

رابط هذا التعليق

حبيبى والله يا ادهم

بص انا هشرحلك بالتفصيل لانى من كتر المعلومات اللى فى دماغى واللى جمعتها الفترة اللى فاتت بقيت مشتت اوى

اولا انا فى مرحلة التحضير وكنت هبعت الورق لكن القانون الجديد نزل وبكدة لازم اخد الاول شهادة اللغات

بص انا هفهمك حالتى وياريت والله تفهمنى علشان انا قرات جميع المنتديات وموقع الهجرة وكل حاجة عن الهجرة لكن المعلومات بقيت متضاربة اوى ومبقيتش فاهم حاجة

انا بكالوريس تجاوة سنة 2006 وعندى خبرة 4 سنين فى الامارات ومعايا شهادات خبرة وعقود العمل لكن مش معايا التأمينات ومعرفش اصلا بتطلع منين بس انا معايا صور من بطاقات العمل وبطاقات التأمين ومعايا عقود العمل وشهادات الخبرة

عندى 27 سنة متجوز ومراتى معاها بكالوريس تجارة سنة 2007 ومش عندها خبرة .. عندى طفلة عمرها سنه تقريبا

دلوقتى تعالى معايا نحسب الدرجات

حسب موقع الهجرة الرسمى لازم اجيب 55 درجة علشان انا متجوز وبعد كدة فى المقابلة 63 درجة

يبقى المفروض اجيب 55 درجة حسب الموقع الرسمى

انا بكالوريس تجارة 10 درجات

درجتين للمؤهل علشان فى اللستة

خبرة 4 سنين يبقى 8 درجات

السن 16 درجة لانى 27 سنة

بالنسبة لمراتى

3 درجات علشان المؤهل

3 درجات للسن

و4 درجات علشان عندى طفلة اقل من 12 سنة

يبقى كدة المجموع من غير اللغة 44 درجة

يبقى ناقص 11 درجة بتوع اللغة

سؤالى هو تتقسم ازاى

انا قرات فى موقع الهجرة ان درجات الانجلش 6 درجات اقصى حد والفرنساوى 16 درجة

بكدة انا لو اخدت الليلتس وجيبت اسكور 4 درجات يبقى كويس ويبقى انا كدة فاضلى 7 درجات للفرنساوى

طيب السؤال هو انا اخد كام مستوى فى الفرنساوى وبالنسبة لمراتى تاخد كام مستوى واية هو الاختبار الانسب ديلف ولا اختبار تانى ؟

وهل بتتضاف نقط للملف بتاعى لما مراتى تاخد شهادة فرنساوى ولا بتبقى مجرد اثبات للغة فقط لا غير

وكمان لو انا اخدت اختبار الفرنساوى اية هى الدرجة اللى المفروض اجيبها علشان تعادل ال7 نقط بتوع اللغة ؟؟

السؤال التانى دلوقتى بعد ان شاء الله ما اخد اللغة يبقى مجموع درجاتى 55 نقطة وبكدة الملف يتفتح

طيب هما بيقولوا فى المقابلة يكون مجموع درجاتى 63 نقطة يعنى الفرق 8 نقاط وهما هيدونى فقط 6 نقاط للتكيف طيب الدرجتين التانين اجيبهم منين ؟ حد فاهم حاجة

معلش يا ادهم تعبت بس انت راجل عسل واكيد هتعذرنى وتعذر اللغبطو اللى ناا فيها

اة سؤال معلش كمان بالمرة بقى

انا مراتى معاها بكالوريوس تجارة لكن مش معاها ثانوية عامة علشان هى كانت دبلوم وكملت واخدت عهد سنتين وبعد كدة دخلت كلية تجارة الفرقة التانية على طول .. هل ابعتلهم شهادة المعهد السنتين بدل من شهادة الثانوية العامة ولا ابعتلهم شهادة الدبلوم ولا ابعتلهم اية

كمان بالنسبة للفيش والتشبيه هل ممكن اطلعهم من السفارة هنا طيب بالنسبة للسجل الجنائى فى دولة الاماراات اطلعه بردو وابعته علشان انا قاعد فيها اكتر من 6 شهور ولا مش مطلوب

كمان بالنسبة للغة انت تنصح بأية اذاكر الفرنساوى مع نفسى فى البيت وشوية كتب على سديهات بعد كدة اخد مستوى ولا اتنين برة فى اى مركز وبعد كدة امتحن ال TCF او الديلف

ولا ابدا من الاول خالص فى مركز لغات بدل ما اضيع وقت

مع العلم ان عندى طاقة ان شاء الله اذاكر 20 ساعه فى اليوم دة حلم حياتى يا ناس هموت ويحصلى حاجة لو مش اتحقق بعد الشر

انصحونى ولو حد عندة معلومة يقولى ويبقى جزاة الله الف خير ويارب نتجمع كلنا فى اجمل بلد فى الكون ونبقى احسن صحبة فى الدنيا ان شاء الله

سلام عليكم

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتو طيبين معلش يا جماعة انا قلقان جدا لانى باعت الملف من 10-9 وحتى الان

لم يفتح الملف وخلاص انا مش عارف اعمل اية

فى كدة ولا دة معناة ان الملف اترفض ان فى انتظار الرد والف شكر

حاول تبعتهلهم ايميل ............ او تتصل بيهم لان انته مقدم من فترة طويله

ومفروض يكون جالك ايميل بفتح الملف والفايل نمبر

رابط هذا التعليق

انا جالى ميل برقم الملف يوم 3/11/2011 ولم يصلنى جواب برقم الملف مع العلم ان صديقي وصله الجواب على عنوانة هل فيه مشكلة فى ان الجواب لم يصلنى حتى الان؟؟؟؟؟ ولا ابعت لهم ميل للاستفسار ؟؟؟؟؟

مش مشكلة الجواب ..... ملوش لزمة اصلا ده عبارة عن ايصال بسحب الفلوس

عموما هو بياخد حوالي شهر او 40 يوم على مايوصلك لو زادات المدة عن كده ومش وصل يبقى مش مهم

طالما معاك الفايل نمبر يبقى تمام

رابط هذا التعليق

Alslam Alykom Adham,and Eng. Mostafa.

ya rab tekono be 1000 5er.. ma3lshy ana hakteb kida, 3raby inglizy 3lshan el nas tefham.

b3d izn Mr. Adham we Eng. Mostafa momkin araod 3ala Alaa.

ya Alaa enta hasibha ghalat 5ales..el daragat bita3tak ma3dya el scoor ya Alaa. ana 3andy Excel sheet men el Madam Kodo Allah ybarek feha li 7isab el daragat maogod 3ala el rad dah 3lshan ta3raf daragatak mino. Alhmd Allah enta gayeb 64 Points 3ala kalamk dah. walahi enta za3ltiny gedan 3lshan ana 3aref yany ahh el wa7d hatid aml fe modo3 el hegrah dah we lama yfakar feh ybka mosh 3aref y3mel ahh. bas Allah ybarek fehom Adham we Eng Mostafa we kol el nas ely fe el Matareed bisa3do kol el nas bi kol haga el maghoodwe bil wakt we bil nasi7ah.

el mohim ana bisara7a ma3rafshy modo3 el french sah 5ales 3lshan ana wenta fe el hawa sawa..ana kaman zero french we mosh 3aref a3mel ahh ana kaman bas Alhmd Allah I already started french class yasteday. we rabyna ykrem.

ana bakolk kida 3lshan Alhmd Allah forsetak fe el safar li Canada heloa wy el points bita3tak ma3ady el score already

3ala fekrah homa 3awzeen 57 points lily mitgawez mosh 55 zy manta olt bas enta daragatak 61 lo el frensh bita3ak mostawa 4 we el madam mostawa 2 we english mostawa 4 . please see the excel attached file.

wi ya rab ya rab kolina netkabel fe Canada wen kon asab we so7ba helo kida wen sa3d ba3d zay Adham we Eng Mostafa

asef gedan 3ala el italah we ma3lshy ana mosh 3andy Arabic keyboard :(

Alslam Alykom wa ra7mato Allah wa barakato.

Ahmad

Quebec حساب درجات.zip

رابط هذا التعليق

Alsam Alykom Alaa, di daragatak fe el gadwal dah

المتقدم الاساسي

10 10 الدراسة

6 طبقاً للائحة الدراسات ( من 0 الى 16 درجة ) نقاط اضاقية

8 4 الخبرة

16 1 العمر

6 5 اللغة الفرنسية

4 3 اللغة الانجليزية

0 1 التواجد السابق في كيبيك

الاقارب من الدرجة الاولى فقط (3 نقاط) الاقارب في كيبيك

الزوج / الزوجة

3 8 الدراسة

2 طبقاً للائحة الدراسات ( من 0 الى 4 درجات ) نقاط اضاقية

3 2 العمر

2 3 اللغه الفرنسية ( شفوي فقط )

0 1 عروض العمل المصدقة

الحد الاعلى 8 نقاط الاطفال

4 اقل من 12 سنة (4 نقاط للطفل)

من 12 سنة الى 21 سنة (2 نقطة للفرد)

1 القدرة المالية على الاكتفاء الذاتي ( بشرط توقيع الاقرار) نقطة واحدة القدرة المالية

65 المجموع الكلي للنقاط قبل المقابلة

رابط هذا التعليق

بينو كندا مش عارف اقولك اية جزاك الله الف خير بجدوالله .. هو البشمهندس مطصفى الله يكرمة يارب اتصل بية امبارح وفهمنى كويس الموضوع

بس بينى وبينك الاكسيل دة جميل فعلا وموضح كل حاجة .. على العموم انا فهمت القصة وانا فعلا هبدا الكورسات ان شاء الله فى اقرب وقت علشان نختصر المدة ان شاء الله .. وربنا ييسر الامور يارب ونتجمع كلنا فى كندا ونبقى احلى صحبة ونبقى الجيل الجديد فى كبيبك ان شاء الله بعد جيل دكتور تهامى والبشمهندس ايهاب سالم والاستاذ زهيرى ربنا يارب يسعدهم ويقويهم ويبارك فى صحتهم يارب

شكرا اوى على الردود وربنا يباركلكم

سلام عليكم

رابط هذا التعليق

الف شكر يابشمهندس مصطفى معلش هتعبك معاى اناعايز الاميل او الفكس علشان

اقدر ارسالهم والف شكر

الشكر لله يا صحبي

ادخل على الرابط ده واكتب المشكلة بتاعتك

https://services.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/reach/mail.php

وان شاء الله هيردو عليك

تحياتي

رابط هذا التعليق

Alsam LAlykom

momtaz Alhmd Allah eny kol haga baket koysa ma3ak ya Alaa, we alf shukr lil Eng. Mostafa.

tab matfahimy el kisa ana kaman ya Eng. Mostafa 3lshan astray7 ana kaman :)

Ahmad

انته على بداية الطريق الصحيح يا صحبي لما بدأت كورسات الفرنسي

كمل فيها زي ما انته وكل ما خدت كورسات مكثفه حتى لو جات على حساب راحتك

او عدد ساعات نومك ...... بس في النهاية هتختصر الوقت وهتحصل على الشهادة في زمن قليل

لو احتجت اي حاجه اسئل في اي وقت

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...