اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الديموقراطيه على طريقه الاخوان المسلمين

Recommended Posts

اما حث الناس على التصويت فى اتجاه معين عن طريق استخراج فتاوى بذلك فهو لب الموضوع الذى نناقشه هنا و لا احد يمكن ان يوافق على ترهيب الناس باسم الدين لدفعهم لاختيار محدد

اقنعهم بما شئت من فكر و حجج و قدم لهم ما تشاء من ادله و براهين لكن فى النهايه لهم كل الحق فى اختيار ما يناسبهم بعد ذلك

الناس في هذا الامر قسمين

الاول يررى فصل السياسة عن الدين

والثاني يرى اتحاد السياسة مع الدين

وكل سلك هذا المسلك عن اقتناع

فكلام الشيخ المحلاوي موجه للصنف الثاني

وهنا لم يرهب احدباسم الدين

هو وجه كلامه لمن يرى اتحاد السياسة بالدين

والصنف الاول يختار مايراه مناسبا

الشيخ المحلاوي عارض السادات وسجن وشتمه السادات

وهو من العلماء الذين صدعوا بالحق

وما افتى به افتى بعلم سيسأله الله عنه يوم القيامة

من شاء اخذ بها ومن شاء تركها

التصويت اخى الكريم يجب ان يكون نابع من قناعات الشخص الذاتيه و ليس لمجرد انسياقه وراء فتوى و الا انتفت فكره الديموقراطيه ككل

السماح بانتشار فكر التصويت طبقا للفتوى امر مضر جدا لانه بعد قليل لن تجد فكره من شاء اخذ بها و من شاء تركها

و لكن سترى فكره انها ملزمه و مخالفها اثم

تحياتى

الاخت الكريمة

هذا الشخص الذي استمع للفتوى ولم ينساق وراءها

عنده قناعات شخصية ذاتية بعدم فصل الدين عن السياسة

وبالتالي اذا كانت الديموقراطية صادقة في دعواها

فعليها ان ترحب به

لانه لا يلزم لان اكون ديموقراطي ان اكفر بالدين من اجل السياسة

المشكلة تكمن في من لم يثق بنفسه من الصنف الاول

ويريد ان يحجر على الصنف الثاني ويجبره على الفصل بين السياسة والدين

ثانيا اي فتوى في الدين ستكون لازمه لكن هذا لمن جعل الدين من اولوياته

اما من جعل الدين امر ثانوي مش حتفرق معاه

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

• الردود 196
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

ايه الخطأ في فتوي الشيخ

اذا الشيخ رأي ان الوضع الحالي فيه خطورة و امكانية حدوث فوضي، خاصة و ان الجيش ليس في جميع الاحوال متفق مع مطالب الثورة

وكل ما يؤدي الي الضرر فهو ضرر

اذا كانت كلمة لا ستؤدي الي مالا يحمد عقباه

اذن فكلمة نعم واجب شرعي

هذا من وجهة نظره ، و الفتوي غير ملزمة ، و يمكن الأخذ برأي اخر

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

الاخت صاحبة الموضوع ياريت لما نتكلم عن شيء ان نصبر قليلآ حتى يتضح صحتة ولا نرمى الناس بالباطل

الديمقراطية تحتاج الى اداب الحوار والاختلاف وللأسف انا لا أشاهدها هنا فى هذا الموضوع الكل يريد نفسة اما الاخر فألى الجحيم نخام من التجربة فكيف نعيشها او نتمتع بميزيتها ونحن نشكك فى بعضنا البعض

يوجد من لا يتقبل الوضع الجديد ويريد ان تكون الوان مصر قاتمة سوداء تبيح الفجور وأخرين يريدون ان يغلقو باب الشمس ونور الفجر الذى يسطع علينا حديثآ وكلهم من الاغبياء وعديمى الفائدة

نحن نحتاج الى ان نتعلم لغة وأداب الأختلاف ومن ثم نحكم على نتائج كلآ منا ولا نعطى لسفية مهما كان ان يقلل من فريق لمجرد ان تم وضع بيان او صورة لة بهتانآ وظلمآ لكن هذة هى ثقافتنا التى تعلمناها من النظام الفاسد الذى نقول انة كذبآ فاسد ولازال بيننا من يستخدم اسلوبة العقيم ان ما يتم الان طبخة يا مثقفين يا أصحاب العقول حرب لكى نخسر بعضنا بعضآ نسب الاخوان وكل من لة لون دينى رغم ان الدين لا يوجد فى الاحزاب القادمة بالصورة التى نعرفها لكن هيهات متسرعين لم نستوعب بعد كلمة او معنى الديمقراطية ونسينا اننا نحارب جميعآ من قوى شديدة القسوة حتى نفشل فى الوصول الى ما يسمى الديمقراطية فهى الدواء الذى سوف يشفى امراضنا التى اراها على وداخل هذا الموضوع لكن على مايبدو ان هناك من يريد الا يشفى ويصر على ان يصل المرض الى زروتة ويصبح وباء

الديمقراطية تاج لا يراة الا كل من حرم من الحرية

اى ديمقراطية تتحدث عنها وانت نازل تلطيش يمين وشمال ايشى يبيح الفجور وايشى اغبياء وايشى عديمى الفائدة

ثم تعطينا فى ادب الأختلاف وفى نفس الوقت تعتبر ان هناك سفهاء ومن يستخدمون اسلوبا عميقا

حنانيك يا استاذ وشوف انت بتكتب ايه وبتخاطب مين ، نحن لسنا فى مدرسة او حضانة

اعترض كما تشاء واكتب رأيك بدون الهجوم على كل الاعضاء

والله يا أستاذ انا مش بهاجم حد انا مقلتش ان الاخوان دمويين او انهم مزورين او انهم كذابون او انهم ولاد تييييييت ان قلت ان هناك اتهام لهم بشيء لم يتم التثبت منة او بمعنى اخر انهم اعلنو انة ليس منهم فلماذا نصر على انهم كذلك الا شي فى نفس يعقوب الحرية والديمقراطية ستجدها فى رأس الموضوع وليس فى ما أكتبة فأنا لست ديمقراطى لانى ببسلطة مسلم واجدها انها ككلمة لاتنفع هنا مع المسلمين لابد ان اكون صاحب ايدلوجية مختلفة حتى اكون او يتم تصنيفى هنا ديمقراطى او يكون لى ثقافة اخرى

الديمقراطية هنا تتطلب ذلك اما ان نتهم الناس بباطل فهذا حرية هنا

نحن اى المسلمين يحتاجون الى امن دولة دائم فى كل مكان حتى عندما يتكلمون فى منتديات على العموم الاخوان لا يحتاجون لى للدفاع عنهم لانهم لايفعلون خزى او عار انهم يمارسون دور فى دولة اسقطها ونهبها اصحاب الايدولجيات التى تنتشر خارج عموم الاسلام وتحاربة فلا ضار ان نجرب اصحاب الايدولوجية المسلمة وعندها نحكم .. ام ان الكثير هنا يحكم مسبقآ لانها الديمقراطية تلتزم بذلك مع المسلمين

لا تقلق من تدابير البشر، فأقصى ما يستطيعون فعله معك هو تنفيذ إرادة الله .

رابط هذا التعليق

الناس الصح بتقول نعم و إحنا معاهم

الناس الصح إن شاء الله هتقول نعم و إحنا معاهم

ارجو النظر أن عدم التصويب بنعم سوف يدخل البلد فى نفق مظلم مع احترامى لأغلب اللى بيقول لا في الإعلام دول نخب المجتمع جيوبهم ملاينة و مش فارق معهم البلد يجب ان يكون مناخ البلد مستقر لجلب استثمارات أجنبية وعربية أعتقد ان إغلاق البورصة لحين الاستفتاء و ظهور نتيجة الاستفاء بنعم سوف يقلل من خسائر البورصة مع الحذر من ثورة جياع حال استمرار الاوضاع غير المستقرة

و الله القصد و يهى لنا امر رشد

وجهة نظر

طبقاً لوجهة النظر هذه, فما كان يجب علينا أبداً القيام بثورة.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ارجو النظر أن عدم التصويب بنعم سوف يدخل البلد فى نفق مظلم مع احترامى لأغلب اللى بيقول لا في الإعلام دول نخب المجتمع جيوبهم ملاينة و مش فارق معهم البلد يجب ان يكون مناخ البلد مستقر لجلب استثمارات أجنبية وعربية أعتقد ان إغلاق البورصة لحين الاستفتاء و ظهور نتيجة الاستفاء بنعم سوف يقلل من خسائر البورصة مع الحذر من ثورة جياع حال استمرار الاوضاع غير المستقرة

و الله القصد و يهى لنا امر رشد

وجهة نظر

مش عارف ليه يا استاذ طارق وجهة نظرك اتغيرت عن بداية الثورة

يعنى لو قلنا لا الاستثمارات الاجنبية هتطر

والبورصة هتتقفل

----------------------

فاكر بعد خطاب مبارك الاول والتانى والتالت

كل شوية واحد يطلع يقول البوئين دول

كفاية كدة والحمد لله عالمطالب اللى اتحققت

هو مش عين نائب

وشال العادلى

يالا بقى نرجع شغلنا

عشان الاستثمارات الاجنبية

وعشان البورصة (مش فاهم بردوا البورصة بتخسر ازاى - كل القصة تجارة على ورق ولكتن الاوصول موجودة بسعرها زى ماهى)

فعلا لو كنا اتبعنا الفكر ده من الاول مكنتش الثورة كملت او نجحت

مش هقولك يا استاذ طارق نعم او لا

بس اللى هقوله اننا منربطش بين مصير شعب وشوية اراجيف وتخوفات من مستقبل مظلم ممكن يتسبب فيه الاستقتاء

ولو مكناش بالقوة اللى نقدر بيها نبنى البلد ونعمل دستور جديد ونجذب الاستثمارات الاجنبية وننعش البورصة فلا نستحق هذه الثورة

الثورة بتيجى تعمل تغيير شامل

تحياتى لك

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

و الله القصد و يهى لنا امر رشدا

وجهة نظر

مش عارف ليه يا استاذ طارق وجهة نظرك اتغيرت عن بداية الثورة

يعنى لو قلنا لا الاستثمارات الاجنبية هتطر

والبورصة هتتقفل

----------------------

فاكر بعد خطاب مبارك الاول والتانى والتالت

كل شوية واحد يطلع يقول البوئين دول

كفاية كدة والحمد لله عالمطالب اللى اتحققت

هو مش عين نائب

وشال العادلى

يالا بقى نرجع شغلنا

عشان الاستثمارات الاجنبية

وعشان البورصة (مش فاهم بردوا البورصة بتخسر ازاى - كل القصة تجارة على ورق ولكتن الاوصول موجودة بسعرها زى ماهى)

فعلا لو كنا اتبعنا الفكر ده من الاول مكنتش الثورة كملت او نجحت

مش هقولك يا استاذ طارق نعم او لا

بس اللى هقوله اننا منربطش بين مصير شعب وشوية اراجيف وتخوفات من مستقبل مظلم ممكن يتسبب فيه الاستقتاء

ولو مكناش بالقوة اللى نقدر بيها نبنى البلد ونعمل دستور جديد ونجذب الاستثمارات الاجنبية وننعش البورصة فلا نستحق هذه الثورة

الثورة بتيجى تعمل تغيير شامل

تحياتى لك

أستاذنا الكريم : حسام

أنا أشرت إنه مش رأيي ولكني مقتبسه وأنا كمان عايز كل اللي أنت عايزه يحصل من دستور جديد يضمن حياة طيبة للمصريين جميعا بلا اسثنناء

ولكن نفسي بقى البلد تقف على رجليها وعايز فرصة لالتقاط الأنفاس قبل الدخول في جدليات كثيرة ومنها جدلية المادة الثانية عند عمل دستور جديد وأضف أيضا جدليات رجال القانون اللي بيعملوا من كل حل 100 مشكلة كما يقال

أنا خايف لأن الأحزاب الكرتونية العميلة للنظام السابق هم الأعلى صوتا في الرفض متضامنين في ذلك مع شركاء الوطن وهذا يجعلني متوجسا

أنا شايف ناس كتير مستغلية الموقف في البلد بالمطالبات الفئوية الكثيرة حتى قيل لي اليوم إن الجيش نفسه عايز يعمل اعتصام من التعب والوقفة في الشارع طوال النهار وعايز الجيش يرجع مكانه يحمي البلد

مش عارف أنت قرأت عن السبع عربات المهربة إلى مصر من السودان والتي تم القبض على خمسة منها تحمل أسلحة للداخل

أنا عايز الثورة تفضل ناجحة ولا يحدث بعدها ما يشوه وجهها ويسيء إليها لا قدر الله

يا سيدي الأهواء كثيرة الآن وحضرتك عايز مصلحة البلد والبعض عايز دستور لمصلحته هو ومتفصل عليه والوقتي تشوف

أنا على حد علمي إن الدستور الجديد جاي جاي

وأنا مع التأجيل فقط ولست مع بقاء الدستور القديم لمدة كبيرة

ممكن أكون صح وممكن أكون غلط وممكن يكون كلامي مقبول أو مردود وربنا يقدم ما فيه الخير

تحياتي وشكرا

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

مش عصام العريان كذب الكلام ده على الهوا

تبقى الصورة دى من الفئة المندسة ، بدليل انهم لم يحددوا مكان اللقاء يقع فى اى دولة ، ربما تقاطع شارع عشرين مع الترعة الكالبانية مثلا

لكن الاخوان مايعملوش كده ابدا ، مادخلوش الانتخابات وبعدين انسحبوا ، وماقالوش مالناش دعوة بالثورة وبعدين اشتركوا ، وماقالوش احنا مالناش دعوة بالثورة وبعدين دلوقت بيقولوا ان الادمين اخوانجى .

الاخوان كده cl:clwn:

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

طب أيه المشكلة في المنشور ده ؟؟؟

قرروا الموافقة علي العتديلات و ليهم أسبابهم و بيسوقوا موقفهم ؟؟؟

أيه المشكلة ؟؟؟

علي فكرة إمبارح كنت في ندوة للدكتور محمد سليم العوا

كلها عن حشد التاييد للموافقة علي التعديلات الدستورية

و لما الناس هاجمته

قالهم يا جماعة أنا مش مياه أنا مش محايد ،،

أنا سهرت ليالي أكون رأي و دلوقتي باسوقله فعلا ،،

علي فكرة فيه منشورات زي دي بتتوزع عشان تقول لأ للتعديلات

و لا دوول غلطانين و لا دوول غلطانين

رابط هذا التعليق

مش عصام العريان كذب الكلام ده على الهوا

تبقى الصورة دى من الفئة المندسة ، بدليل انهم لم يحددوا مكان اللقاء يقع فى اى دولة ، ربما تقاطع شارع عشرين مع الترعة الكالبانية مثلا

لكن الاخوان مايعملوش كده ابدا ، مادخلوش الانتخابات وبعدين انسحبوا ، وماقالوش مالناش دعوة بالثورة وبعدين اشتركوا ، وماقالوش احنا مالناش دعوة بالثورة وبعدين دلوقت بيقولوا ان الادمين اخوانجى .

الاخوان كده cl:clwn:

لا يا استاذ محمد عصام العريان كذب اللافتة بتاعة الشيخ المحلاوى وقال ان المحلاوى مش من الاخوان المسمين

لكن الصورة دى اللى منشورة باسم الاخوان المسلمين

اللى فيها الجزء اللى فوق يمين بيقول هيتم اعلان الاحكام العرفية

اعتقد يعنى ان القوات المسلحة قادرة على تنبيه الناس او اصدار بيان تقول فيه انه لو تم التصويت بلا على التعديلات هنعلن عليكم الاحكام العرفية

يعنى كده مستنيين تكذيبين واحد من الاخوان على الصورة دى وواحد من الجيش على موضوع اعلان الاحكام العرفية ده :give_rose:

رابط هذا التعليق

أيه المشكلة ؟؟؟

و لما الناس هاجمته

اللى مضايقنى فى الصورة يا استاذ احمد مش رأى الاخوان لان هما حرين فيه

لكن كتابة ان القوات المسلحة هتعلن الاحكام العرفية والكلام باسمها ده مرفوض لان القوات المسلحة لم تعلن هذا حتى الان

وليهم كل الحق فى توزيع المنشورات طبعا ماحدش قال حاجة

رابط هذا التعليق

post-786-0-72917400-1300298064_thumb.jpgماذا تسمي هذا ؟

تم تعديل بواسطة Taha

<span style='color: #800080'><span style='font-size: 36px;'><span style='font-family: Arial'>

عقول لا ذقون
</span></span></span>
رابط هذا التعليق

أيه المشكلة ؟؟؟

و لما الناس هاجمته

أستاذ أحمد أنور

المنشور يقول التصويت بـ " لا " يعنى فرض الأحكام العرفية ، والسؤال يعنى ايه فرض الأحكام العرفية؟ أو كما قال المتحدث باسم المجلس العسكرى " إعلان دستورى "؟

طيب احنا دلوقت محكومين بإيه؟ وبعد الاستفتاء لو النتيجة كانت نعم كيف سيتم حكم مصر؟ لقد قال ان الانتخابات لن تتم بالدستور الحالى سواء تمت الموافقة ب، " نعم " او بـ " لا " ، لكن سيتم تفعيله بعد الانتخابات التى ستأتى بأعضاء مجلس شعب اولا ثم برئيس وبعدها يقولوا لهم اتفضلوا البلد ايه ومعاها الدستور المرقع ولو سمحتوا اعملوا دستور جديد.

طيب لو تم الاستفتاء وكانت النتيجة نعم ، ستجرى انتخابات مجلس شعب ، مين مستعد لانتخابات مجلس شعب فى حين لايوجد على الساحة سوى الحزب المزور والاخوان المسلمين وحلفاؤهم من الجماعات كقطبين كبيرين ( فى الوقت الحالى ) واحزاب أخجل ان أصفها بالكرتونية لانها سمحت للحزب المزور بتقزيمها فى السابق.

وفى الوقت الحالى يعلم بقايا الحزب البائد والإخوان أن مصلحتهم مشتركة فى الاستفتاء بنعم وسيتم اقتسام الاصوات بينهم كما كان يحدث فى معظم الانتخابات التى كان يتم فيها التراضى فيما بينهم ( شهدت واحدة منها حيث كان يتم اقتسام الاصوات الباقية والتى لم يقم الناخبين بحضورها)

ويبقى الاستفتاء بنعم معناه استيكة كبيرة على ثورة مصر ، وعودة لما قبل 25 يناير.

لو كانت نتيجة الاستفتاء " لا " معناها انه سيتم التباحث حول بدائل أخرى

البدائل المقترحة:

انشاء مجلس رئاسى

اطلاق حرية تكوين الاحزاب

تشكيل لجنة متوافق على اعضاؤها لوضع الدستور المحترم الذى يليق بمصر

اجراء الاستفتاء على الدستور الجديد

اجراء انتخابات مجلس شعب طبقا للدستور الجديد

انتخاب رئيس للجمهورية طبقا للدستور الجديد

علشان كده انا مع رفض التعديلات على الرغم من اننى مثل الكثيرين " محرومون من الادلاء بأصواتنا لتواجدنا خارج البلاد

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

و آدي الجمعيات الشرعية دخلت على نفس الخط ,,

اللي يقول نعم حيخش الجنه :happy:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

الاخت صاحبة الموضوع ياريت لما نتكلم عن شيء ان نصبر قليلآ حتى يتضح صحتة ولا نرمى الناس بالباطل

الديمقراطية تحتاج الى اداب الحوار والاختلاف وللأسف انا لا أشاهدها هنا فى هذا الموضوع الكل يريد نفسة اما الاخر فألى الجحيم نخام من التجربة فكيف نعيشها او نتمتع بميزيتها ونحن نشكك فى بعضنا البعض

يوجد من لا يتقبل الوضع الجديد ويريد ان تكون الوان مصر قاتمة سوداء تبيح الفجور وأخرين يريدون ان يغلقو باب الشمس ونور الفجر الذى يسطع علينا حديثآ وكلهم من الاغبياء وعديمى الفائدة

نحن نحتاج الى ان نتعلم لغة وأداب الأختلاف ومن ثم نحكم على نتائج كلآ منا ولا نعطى لسفية مهما كان ان يقلل من فريق لمجرد ان تم وضع بيان او صورة لة بهتانآ وظلمآ لكن هذة هى ثقافتنا التى تعلمناها من النظام الفاسد الذى نقول انة كذبآ فاسد ولازال بيننا من يستخدم اسلوبة العقيم ان ما يتم الان طبخة يا مثقفين يا أصحاب العقول حرب لكى نخسر بعضنا بعضآ نسب الاخوان وكل من لة لون دينى رغم ان الدين لا يوجد فى الاحزاب القادمة بالصورة التى نعرفها لكن هيهات متسرعين لم نستوعب بعد كلمة او معنى الديمقراطية ونسينا اننا نحارب جميعآ من قوى شديدة القسوة حتى نفشل فى الوصول الى ما يسمى الديمقراطية فهى الدواء الذى سوف يشفى امراضنا التى اراها على وداخل هذا الموضوع لكن على مايبدو ان هناك من يريد الا يشفى ويصر على ان يصل المرض الى زروتة ويصبح وباء

الديمقراطية تاج لا يراة الا كل من حرم من الحرية

اى ديمقراطية تتحدث عنها وانت نازل تلطيش يمين وشمال ايشى يبيح الفجور وايشى اغبياء وايشى عديمى الفائدة

ثم تعطينا فى ادب الأختلاف وفى نفس الوقت تعتبر ان هناك سفهاء ومن يستخدمون اسلوبا عميقا

حنانيك يا استاذ وشوف انت بتكتب ايه وبتخاطب مين ، نحن لسنا فى مدرسة او حضانة

اعترض كما تشاء واكتب رأيك بدون الهجوم على كل الاعضاء

والله يا أستاذ انا مش بهاجم حد انا مقلتش ان الاخوان دمويين او انهم مزورين او انهم كذابون او انهم ولاد تييييييت ان قلت ان هناك اتهام لهم بشيء لم يتم التثبت منة او بمعنى اخر انهم اعلنو انة ليس منهم فلماذا نصر على انهم كذلك الا شي فى نفس يعقوب الحرية والديمقراطية ستجدها فى رأس الموضوع وليس فى ما أكتبة فأنا لست ديمقراطى لانى ببسلطة مسلم واجدها انها ككلمة لاتنفع هنا مع المسلمين لابد ان اكون صاحب ايدلوجية مختلفة حتى اكون او يتم تصنيفى هنا ديمقراطى او يكون لى ثقافة اخرى

الديمقراطية هنا تتطلب ذلك اما ان نتهم الناس بباطل فهذا حرية هنا

نحن اى المسلمين يحتاجون الى امن دولة دائم فى كل مكان حتى عندما يتكلمون فى منتديات على العموم الاخوان لا يحتاجون لى للدفاع عنهم لانهم لايفعلون خزى او عار انهم يمارسون دور فى دولة اسقطها ونهبها اصحاب الايدولجيات التى تنتشر خارج عموم الاسلام وتحاربة فلا ضار ان نجرب اصحاب الايدولوجية المسلمة وعندها نحكم .. ام ان الكثير هنا يحكم مسبقآ لانها الديمقراطية تلتزم بذلك مع المسلمين

الله ينور يا أستاذ محمود .. بجد .. الله ينور

ذكرتنى بانتخابات الجزائر التى اكتسحت جبهة الإنقاذ مراحلها الأولى .. ثم وقف رئيس الجبهة - أظنه عباس مدنى - ليعلن ما تعلنه حضرتك علينا الآن حيث قال : "ستكون هذه هى آخر انتخابات فى الجزائر .. فلا انتخابات فى الإسلام .. بل بيعة"

وذكرتنى بحماس فى مناسبتين بعد أن فازت بالانتخابات التى مكنتها من تشكيل الحكومة .. ثم جرى ما جرى بينها وبين السلطة (التى جاءت بانتخابات أيضا) والانفصال الديموجرافى الفلسطينى .. وبعد اتفاق مكة الذى ما لبث أن انهار خرج الأسرى بوثيقة الفلسطينيون بمبادرة من محبسهم لرأب الصدع .. ودعت السلطة إلى استفتاء على تلك الوثيقة ورفضت حماس .. ثم إعلان السلطة عن انتخابات تشريعية ورئاسية متزامنة فى سبتمبر القادم ليقول الشعب كلمته فى النزاع بين السلطة والحكومة .. وإذا بحماس ترفض هذا

نرجع لعنوان الموضوع

هذه هى الديموقراطية على طريقة الاخوان المسلمين .. نقبلها حتى نصل إلى السلطة .. ثم نعض عليها بالنواجذ .. فلا ديموقراطية فى الإسلام

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن سؤال على الهامش

ما الفرق بين أن يعتبر المفتي التوجه للاستفتاء "واجب شرعي" - ممكن حد يقولك يعني اللي ما ينزلش يبقى آثم؟

و بين

أن يعتبر شيخ التصويت بنعم "واجب شرعي" - دون أن يصرح ان من يخالف هذا آثم؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن سؤال على الهامش

ما الفرق بين أن يعتبر المفتي التوجه للاستفتاء "واجب شرعي" - ممكن حد يقولك يعني اللي ما ينزلش يبقى آثم؟

و بين

أن يعتبر شيخ التصويت بنعم "واجب شرعي" - دون أن يصرح ان من يخالف هذا آثم؟

لا تجادلي يا اخت مصراويه :closedeyes:

اقول لحضرتك

ببساطه وباختصار شديد

الاول على صواب لانه دعا الجميع الى ابداء الراي وده حيفيد البلد سواء بنعم ام بلا

والثاني مخطأ ,,لانه اصبغ صفة شرعية على رايه هو فقط وان اللي يقول نعم يبقى بيؤدي شرع الله ,,

تعرفي لو بس كانوا ماحشروش الدين في راي سياسي والله ماكنا فتحنا بؤنا بالعكس تم الاستقرار بين شباب الثورة ان الكل حبيب اللي قال نعم او لا واننا ملتزمون بالنتيجة لن نعارضها مهما كانت الا في حالة حدوث تجاوزات ,,

يعني لو طلع عمرو خالد قال ان ترشيحه لرئاسة الجمهورية واجب شرعي مش كان اندبح قبل ما ينطقها ,,

قيسي دي على دي واترك الحكم لحضرتك ,,

تقبلي التحية ,, :give_rose:

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يا ريت اللى يحط لافتة او منشور يقولنا جابه منين وبعدين نبقى نتكلم

معلش يعنى مش كل واحد هيجى ياخدنا لفة ويطلع فى الاخر موضوع لا اصل له وتضيع للوقت .

رابط هذا التعليق

من عمود فهمى هويدى بالشروق بعنوان فى التأجيل مصلحة أمريكية

إطالة الفترة الانتقالية توفر فرصة كافية للقوى الخارجية لكى تجد لها موطئ قدم فى الساحة المصرية يمكنها من التأثير على الوضع الداخلى والمستقبل المنشود. إذ لم يعد سرا أن تلك القوى وعلى رأسها الولايات المتحدة الأمريكية (إسرائيل وراءها وربما قبلها) قد فوجئت تماما بأحداث الثورة. ولأنه من الطبيعى فى هذه الحالة أن تحرص تلك الدوائر على عدم تكرار المفاجأة، فلن نستغرب أن تبذل جهدا مضاعفا لاستثمار الوضع المستجد ومحاولة الحضور فى الساحة بأى صورة.

فى هذا السياق لابد أن تلفِت أنظارنا مسارعة الإدارة الأمريكية إلى زيادة المعونة لمصر بمقدار 60 مليون دولار، وتخصيص 150 مليون دولار لدعم التحرك الديمقراطى المصرى فى الموازنة الجديدة. وهو الخبر الذى نشرته جريدة الأهرام أمس (15/3). ولأننا ندرك جيدا أن واشنطن ليست جهة خيرية تتوخى وجه الله فى توزيع المعونات أو الدفاع عن الديمقراطية، فإن ذلك ينبهنا إلى أن القرار الأمريكى بزيادة الدعم إلى مصر بعد الثورة ليس بريئا تماما، ولكن يراد به فى أحسن فروضه دعم الجماعات والمنظمات التى تتوافق مع المصالح الأمريكية. وإذا صح ذلك فإنه يؤيد ما ذهبت إليه فى بداية هذه الفقرة حين ادعيت أن إطالة أمد الفترة الانتقالية توفر متسعا من الوقت للقوى الخارجية لكى تحاول التأثير على مسار العملية الديمقراطية من خلال المنابر الداخلية ذات الصلة بالأمريكيين أو المرحبة بالتمويل الخارجى.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...