اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

كل عام والجميع بألف خير وعافية وصحة وسلام .

ورمضان مبارك

تحياتي للجميع وان شاء الله ستصل الانترفيو ويتم النجاح للجميع . والصبر والصبر مفتاخ الفرج .

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

كل سنه و الجميع بألف خير و صحه وعاغيه مسلمين و مسيحيين

معلش يا جماعه انا عاوز اعرض تجربتى الشخصيه عشان لو ممكن تفيد حد

انا كنت مقدم فى شهر 4/2009 و جاللى الانترفيو فى سوريا فى 11/2009 اللى فات بس انا كان عندى ظروف و مكنش ينفع اسافر عشان كدا بعت تأجيل و طلبت منهم ان الانترفيو الجاى يكون فى اى ميشن بس يكون فى القاهره وهما وافقو و فضلت متابع معاهم و قالولى انك متأجل لأقرب انترفيو فى القاهره .... المهم انا طبعا كنت ببعتلهم ايميلات اسأل و محدش كان بيرد عليا المهم عرفت بالصدفه من صديقى روك انو اتحددله انترفيو فى القاهره فى شهر 9 و انو بعتولو قبلها بشهرين رحت عامل عليهم حمله و شغال ايميلات و بعدين كلمتهم قلتلهم انا وضعى ايه قالتلى مقدرش اديك معلومات بالتليفون ابعت فاكس قولتلها بس معلش عرفينى انا اتحددلى ميعاد انترفيو و لا لسه قالتلى اه ليك ميعاد بس مرضتش تقوللى و قالتلى ابعت فاكس بالسؤال اللى انت عاوز تعرفه رحت انا باعت فاكس قعدت يومين لقيتهم بعتنلى على الميل يقولولى انت يوم 6/9 يعنى انا لو مكنتش اتصلت ولا بعت فاكس مكنش حد هيقوللى و لا ايه و فعلا زنقونى لأن كده قايلنلى قبلها بشهر واحد بس و المشكله انى من كتر منا قاعد مستنى من شهر 4/2009 زهقت من الفرنساوى و قولت اخد اجازه منه شويه و ابقى ارجع تانى قبل الانترفيو

المهم مش عاوز اطول عليكم بس عاوز الفت نظركم لنقطتين مهمين :

1)محدش يطنش الفرنساوى و يقول انا كده كفايه اريح لحد ميبعتولى الميعاد ابقى اشد فيه تانى لأنك متعرفش الظروف و ممكن تتزنق زى حالاتى

2)محدش يسيبهم فى حالهم لحد ما يطمن على ملفه و الميل مش بيعمل حاجه ولا بيفرق معاهم و الفاكس ممكن و ممكن بس الأكيد هو التليفون لازمممممممممممم تتصللللللللللللللللللللللل هما هيدفعوك دم قلبك بس دى اضمن وسيله عشان تطمن و خدو عندكو الطريقه دى هتوفرلك شويه

الاول تتصل بالرقم ده 00963116116692

بعدين هترد عليك رساله مسجله تقولك لو عارف الاكستنشن بتاع اللى انت عاوز تكلمه اكتبه ..انت بقى متستناش لما تكمل مجرد متبدأ تقول كلمة (لو عارف الاكستنشن .....بالانجليزى طبعا يا مرسى)تقوم انت علطول كاتب الرقم ده و هى بتتكلم 3460 و متستناش تسمعها

بعدين هتبص تلاقى واحده تانيه غير الواحده الاولنيه دى بقى بتاعت كيبك هتعد تقول لو عاوز معلومات بالعربى مش عارف دوس كام و لو عاوز بالفرنساوى مش عارف دوس كام واحنا مبنديش معلومات واجرى العب بعيد تقوم انت بقى اول مهى تبدأ تتكلم زى اختها الاولانيه تقوم قايلها طب روحى انتى العبى بعيد وهاتيلى حد كبير اكلمه و تقوم كاتبلها رقم 9 اول متبدأتتكلم هتبص تلاقى نفسك اتوماتيك اتحولت على الموظف المختص اللى هيرد عليك و ممكن ميردش و يحولوك على الانسر ساعتها بقى خلاص مفيش ارقام و عوضك على الله فى الرصيد اللى اتفرم

عموما لو كنت من المحظوظين و وصلت فى الاخر للكنز (اللى هى الموظفه يعنى)هتقولها عاوز اعرف ميعاد الانترفيو هتقولك نعم نعم ميعاد انترفيو ايه ياخويا انتى فاكرنى مين انا مقدرش اديك اى معلومات انت فاكرها تكيه ولا ايه لو عاوز تعرف يبقى تبعت فاكس او ميل تقوم انت بقى قايلها معلش انا مش عاوز اعرف الميعاد امتى انا بس عاوز اعرف فى ميعاد اتحددلى ولا انا لسه فى الويتينج هتقوم قايلالك اه او لأ ودى مش يتعتبر معلومات و بس كده بعدها بقى لو قالتلك ليك ميعاد تفضل وراهم بقى فاكسات و ميلات لحد متعرف ميعادك امتى

دعواتكم لينا بالتوفيق فى الانترفيو

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

كل سنه و انتم طيبيين و رمضان كريم عليكم كلكم و ان شاء الله كلنا نتوصا شويه بالدعاء و بأذن الله رمضان هيبقى وشه حلو علينا كلنا :lol:

رابط هذا التعليق

مبرووووك يا دكتور ايهاب وشد حيلك هما فعلا زنقوووك ...بس انتا راجل قديم شد حيلك وبالتوفيق

الله يبارك فيك يا صيدلى كندى (انشاءالله ) و عقبالك بس انشاءالله متتزنقش الزنقه اللى انا فيها دى

يعنى اقعد اخلل اخلل و فى الأخر يزنقونى ؟؟؟؟؟؟؟؟

يلا كل حاجه بوقتها

رابط هذا التعليق

يا ريت نبتدى الرابطة و نسميها رابطة ام النور

انا اول عضو

1-sergy

2- pharm

لسة هقدم الملف و ابعتة بالكتير على الاسبوع الجاى يوم السبت القادم مش اللى بكرة اللى بعدة و تليفونى 0124077419

دة بعد اذن الادارةو لو انا غلطت ممكن تبقى تشيل الرقم بتاعى و انا عينى لاى حد فى حدود معرفتى

تم تعديل بواسطة sergy
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياجماعة، عندي سؤال للناس الصيادله اللى قدموا كيبيك وأنا حبيت أسأل السؤال هنا عشان أنتو خلاص قدمتوا ومنتظرين معاد الانترفيو وان شاء الله بالتوفيق

سؤالي للصيادله بخصوص الخبرة اللي ينفع أخد عليها نقط....هل لازم تكون خبرة من صيدليه ولا ممكن أخد النقط علي خبرتي في شغلي فشركة أدوية كمندوب دعاية؟

سؤالي التاني بنفس الخصوص ...همه بيقولو انك لازم يكون لك خبرة علي الاقل سنة فعمل متعلق بتخصصك عشان أتقبل.....فهل ده معناه أني لو كل خبرتي فشركات اني مش مقبول واني لازم اكون اشتغلت فصيدليه لمدة سنة علي الاقل ولا مفيهاش مشكله لو أنا شغال اخر 5 سنين فشركات أدوية

وكل سنة وانتو طيبين وربنا يتقبل مننا كلنا ان شاء الله الصيام

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

كل سنة وانتى طيبين كلكم

ورمضان كريم ويعيد عليكم الايام بخير

وعقبال ما نفطر كلنا سوا في رمضان الجاى فى كندا

وربنا يوفق اللى عندهم مقابلات ان شاء الله

ويكون فى عون المنتظرين ان شاء الله

ويعوض صبرنا خير

ودعواتكم فى الايام المفترجة دي ان شاء الله

ان ربنا يكرمنا جميعاَ بالنجاح

تم تعديل بواسطة friend

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

سبحان الله وبحمده... سبحان الله العظيم

لا إلـہ إلاَّ اللـَّـہ مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـہ

أستغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم وأتوب اليه

قول ( اللهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات الأحياء منهم و الأموات)

عن عبادة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

(( من استغفر للمؤمنين و المؤمنات ، كتب الله له بكل مؤمن و مؤمنة حسنة))؟

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

رابط هذا التعليق

ازيكم ياجماعة كل سنة وانتم طيبين محدش راح عمل تحديد مستوي في المنيرة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا جيجى لو حد فعلا عمل اوا هيعمل ياريت يقولنا انا محتاجة اعرف ده

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياجماعة، عندي سؤال للناس الصيادله اللى قدموا كيبيك وأنا حبيت أسأل السؤال هنا عشان أنتو خلاص قدمتوا ومنتظرين معاد الانترفيو وان شاء الله بالتوفيق

سؤالي للصيادله بخصوص الخبرة اللي ينفع أخد عليها نقط....هل لازم تكون خبرة من صيدليه ولا ممكن أخد النقط علي خبرتي في شغلي فشركة أدوية كمندوب دعاية؟

سؤالي التاني بنفس الخصوص ...همه بيقولو انك لازم يكون لك خبرة علي الاقل سنة فعمل متعلق بتخصصك عشان أتقبل.....فهل ده معناه أني لو كل خبرتي فشركات اني مش مقبول واني لازم اكون اشتغلت فصيدليه لمدة سنة علي الاقل ولا مفيهاش مشكله لو أنا شغال اخر 5 سنين فشركات أدوية

على حسب معلوماتى اى شهادة خبرة بتتقدم بتتحسب ليك سواء العمل فى نفس مجالك او لا

يعنى مئلا لو مقدم شهادة بصيدلية عن فترة قبل شركة الادوية وكمان شهادة الخبرة لشركة الادوية كلوا هيتحسبلك

رابط هذا التعليق

يعنى مئلا لو مقدم شهادة بصيدلية عن فترة قبل شركة الادوية وكمان شهادة الخبرة لشركة الادوية كلوا هيتحسبلك

بص يا عم الكس على حد علمى ان زى مقالتلك اغابى ان اى خبره بتتحسبلك و بعدين ليه انت بتقول ان الميديكال ريب مش مجالك ؟ هو انت بتشتغل مندوب ادوات صحيه؟؟ ما انت صيدلى برضو قد الدنيا .....و بعدين برضو زى مقالتلك اغابى حاول تشوفلك شهادة خبره انشالله سنه فى اى صيدليه و تقدمها دى برضو هتتحسبلك و ده موقع ممكن تدور فيه على شغلانة الميديكال ريب و تشوف هى مطلوبه و لا لأ هناك و لو انى اعتقد انها مطلوبه قوى كمان دى موريا ل لوحدها فيها اكبر 6 شركات ادويه فى كندا ادخل على الموقع و عيش

http://emploiquebec.net/index.asp

وياريت برضو تسأل حد تانى يكون ليه خبره بموضوع الميديكال ريب

رابط هذا التعليق

يا ريت نبتدى الرابطة و نسميها رابطة ام النور

انا اول عضو

1-sergy

2- pharm

لسة هقدم الملف و ابعتة بالكتير على الاسبوع الجاى يوم السبت القادم مش اللى بكرة اللى بعدة و تليفونى 0124077419

دة بعد اذن الادارةو لو انا غلطت ممكن تبقى تشيل الرقم بتاعى و انا عينى لاى حد فى حدود معرفتى

معلش سؤال رفيع بس ؟ هى دى رابطه بتاعت ايه بالظبط ؟؟

عموما انا معاكم يا رجاله فى اى حاجه بس بالنص smk:

رابط هذا التعليق

بص يا عم الكس على حد علمى ان زى مقالتلك اغابى ان اى خبره بتتحسبلك و بعدين ليه انت بتقول ان الميديكال ريب مش مجالك ؟ هو انت بتشتغل مندوب ادوات صحيه؟؟ ما انت صيدلى برضو قد الدنيا .....و بعدين برضو زى مقالتلك اغابى حاول تشوفلك شهادة خبره انشالله سنه فى اى صيدليه و تقدمها دى برضو هتتحسبلك و ده موقع ممكن تدور فيه على شغلانة الميديكال ريب و تشوف هى مطلوبه و لا لأ هناك و لو انى اعتقد انها مطلوبه قوى كمان دى موريا ل لوحدها فيها اكبر 6 شركات ادويه فى كندا ادخل على الموقع و عيش

http://emploiquebec.net/index.asp

وياريت برضو تسأل حد تانى يكون ليه خبره بموضوع الميديكال ريب

تسلم يادوك....بس بخصوص شهاده الخبرة من صيدليه بيطلبو الأصل على ورق الصيدليه ومختوم بختمها وتليفون صاحبها وبس على كده ولا اية؟ ...لأن انته عارف ان فمصر ولا فيه عقود ولا تأمينات ولا الكلام ده فيما يخص الصيادله فالقطاع الخاص زى مانته عارف....فهل فى حاجة بتطلب غير الأصل ؟؟؟

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

بص يا عم اليكس المفروض انك تجيب الشهاده على ورق الصيدليه ودى الصيغه

شهاده خبره لصيدلى

تشهد صيدليه ........والكائنه فى ........وتحمل سجل تجارى برقم ............ ان الصيدلى/.........يعمل كصيدلى بالصيدليه فى الفتره من ............وحتى ............. ...وتقاضى راتبا شهريا مقداره.........ونحن اذ نشهد له بالكفاءه العلميه والعمليه وحسن السير والسلوك

وهذه شهاده منا بذلك لمن يهمه الامر

المدير المسؤول/................ ......

التوقيع/................................... ختم المؤسسه/

و يمضى و يختم بختم الصيدليه وياريت تعملك اتنين تلاته تخليهم معاك عشان متعدش كل شويه رايح جاى عليه عشان هتحتاجهم قدام

و بعدين ممكن تعمل حاجه تانيه انك تاخد الشهاده دى و تطلع على مديرية الصحه بتاعتك لو انت فى الاقاليم او تطلع على الاداره المركزيه للصيادله لو انت فى القاهره و تقولهم عاوز اعمل شهادة خبره و ادى ورقه من صيدلية فلان بتقول كده هما بقى هيطلعولك شهادة من عندهم عليها ختم النسر العظيم بس فى ناس بتقول ان دى مش مهمه و الأهم هو شهادة الصيدليه نفسها بس انا بقول انها اقوى لأن عليها ختم النسر و الجماعه دول بيموتوا فى حاجه اسمها أختام ...عموما انت يبقى معاك الاتنين مش هتخسر حاجه وانا تحت امرك فى اى استفسار فى حدود اللى اعرفه و ربنا يوفقك و ياريت تبدأ تجرى بسرعه فى الورق عشان تجهيز الورق بياخد وقت شويه

رابط هذا التعليق

شكرا يادوك...كلك زوق ياباشا....وبالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بعت شهادة الامتياز بتاعتي مترجمة لما فتحت الدوسية بتاعي و كانت من غير تصديق مكتب وزارة الخارجية و دلوقتي انا مستني المقابلة و عايز اضيف الختم دة عشان بعد كدة هاوثقها في السفارة عشان اقدم علي المعادلة باذن اللة.

هل ممكن يبقي في مشكلة في المقابلة بسبب التغيير دة في الشهادة دي؟؟؟؟

دمتدم بكل خير

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا بعت شهادة الامتياز بتاعتي مترجمة لما فتحت الدوسية بتاعي و كانت من غير تصديق مكتب وزارة الخارجية و دلوقتي انا مستني المقابلة و عايز اضيف الختم دة عشان بعد كدة هاوثقها في السفارة عشان اقدم علي المعادلة باذن اللة.

هل ممكن يبقي في مشكلة في المقابلة بسبب التغيير دة في الشهادة دي؟؟؟؟

دمتدم بكل خير

ممكن يا روك توثقها بعد الانترفيو مادام هما قبلوها فى الفايل من غير توثيق ، وممكن تزود الاختام دى وتقولهم انى وتقتها علشان المعادلة بتاعتى عاوزين كده لااعتقد ان ده فى مشكلة

رابط هذا التعليق

اكتر سؤال بحفظ فى اجابته ......... :lol:

وكمان ده عشان صديقى روك اللى خايف مستواه ميكملش وقت المقابله

Mais votre niveau est moins que le …………. ? mais vous êtes faible en français.

Oui car j’étais occupé au travail et je ne peux pas arriver au cette niveau

Mais je vais améliorer mon niveau en français parce que le français est important pour moi de partager et s'adapter à la société québécoise

la capacite d exprimer en francais m aidera a:_

+ communiquer avec les quebecois

+ developer des reseau de contacts

+ aider mes enfents a reussir a l ecole

+ mieux conaitre la culture et l histoire de quebec

+ et aussi une maitrrise suffisante du francais multipliera mes possibilities

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...