اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

الف الف الف مبرووووووووووووووووووووووووووووووك :gather: يا رومانى bv:-

قول التفاصيل بقى يا بطل

pps: pps:

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

مبروك لاخينا روماني بالنجاح والتوفيق للجميع ان شاء الله . في انتظار اتحافينا بتفاصيل المقابلة، نتمني له صيفا مريحا واكمال الاجراءات والحصول علي الفيزا ان شاء الله .

رابط هذا التعليق

متشكر جدا ياجماعةعقالكم كلكم المهم متقلقوش الموضوع سهل جدا

انا بس عندى مشاكل ف النت وان شاء اللة التفاصيل بكرة

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

اسف جدا جدا على التاخير بس انا جيت من سوريا على اسكندرية امبارح اتفسح شوية لانى كنت فى مصيف قبل المقابلة وقطعته وروحت سوريا ورجعت تانى الحق الشوية الباقيين منه طبعاهتقوله رايق ( :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )

الف الف شكر لكل اللى عليا ودعالى

محمد كيبيك

علاء فرنش

ملك ملوكة

صموئيل عدلى

جوناثان

روك

سفارى

أغابى

د/ايهاب

صيدلى كندا

د/جيجى

ويارب ما كنش نسيت حد

التفاصيل ان شاء الله بكرةلانى لسة ماروحتش البيت.

ألف ألف مليون مبروك :) يا رومانى و يارب تكون بشرة خير علينا كلنا بس حلو موضوع اسكندريه ده وانا عن نفسى مستعد اروح جمصه او بالوظه حتى بس انجح فى الانترفيو ده بس الله يكرمك انزل بقى بالتفاصيل فى الديتيلز وانت سخن قبل متغسل دماغك فى مية البحر :P

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

يا جماعه اخوكو مقابلته يوم 6/9 الجاى فى القاهره ومحتاج كل دعوه عشان خاطرى دنا غلبااااااااااااان

bv:- bv:- اللى هيدعيلى دعوه هدعيلو 10 دعوات و اللى هيدعيلى 10 دعوات هدعيلو 100 دعوه

محدش يبخل فى الدعوات عشان كله داخل على انترفيوهات و محتاج هو كمان دعوات بالهبل

واللى مش هيدعى بقى ده حسابو معايا بعدين md2:

رابط هذا التعليق

لولولولولوليييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي الف مبروك عقبالنا كلنا يارب يالا بقى عايزين كل التفاصيل

رابط هذا التعليق

حبايبى واخواتى فى المنتدى

اسف جدا على التاخير ويلا بينا نبتدى

اولا: بالنسبة الملف

المقدم الرئيسى : رومانى

السن:27 سنة

المهنة:كيميائى

المستوى المكتوب فى الابليكيشن:السادس(فرنساوى) وتاسع (انجليزى)

الخبرة: 5 سنين (سنة فى معمل تحاليل و4 سنين فى شركة صناعية)

الحالة الاجتماعية: متزوج ولدى طفل

بالنسبة للمدام

المهنة :كيميائية

المستوى : ثالث (فرنساوى بس هيه احسن من المستوى ده بكتير ممكن تقول 6 )والانجليزى (سادس)

الخبرة : سنة

دى معلومات الملف كده بسرعة

من وجهة نظرى ان الملف قوى بس كانت المشكلة انى مش معايا اى كورسات فرنساوى انا او مراتى خالص لا من السنتر ولا من غيره ولا عملت اعداد مع حد من الناس المشهورة زى نادية فلافل او عصام او مدام فلورنس ولا اى حد غير انى لما ابتديت اذكر فرنساوى روحت 3 او اربع مرات لاستاذ/سيد منير قبل ما يسفر مونتريال وبصراحة راجل محترم جدا بس المشكلة كانت عندنا احنا لاننا وقتها كنا ضيعين فى الفرنساوى ومستوانا كان ضعيف جدا بس كل ده اتغير قبل المقابلة بفضل ربنا وعاوز اقول ان مستوانا قبل المقابلة وفى المقابلة كان كويس جدا وماوجدناش صعوبة فى اننا نفهم المستشار على الرغم من انه كان بيتكلم بطريقة عادية جدا ومش بطيئة.

نسيت اقول لكم ان المقابلة والموضوع كله كان سريع جدا زى الحلم من ساعة مافكرت فيه لحد ما عملت المقابلة وخدت ال csq مخدش 6 او 7 شهور بس ده كان ترتيب ربنا واديه كانت معانا فى كل حاجة صدقونى

ارسال الملف:17/5

فتح الملف و تحديد ميعاد القابلة:14/6

ميعاد المقابلة :25/8

يعنى كله فى السريع

معلش انا اسف اكمل بكرة علشان لسة راجع من الشغل ورايح بكرة الشغل بدرى وبكرة تفاصيل المقابلة باذن ربنا

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

تسجيل متابعة يا نجم

:rolleyes:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

الف مبروك استاذ روماني ربنا يتمملك بخير

ومنتظرين تفاصيل تانية من حضرتك

وربنا يكرمك ويكرم الجميع

الـهـي .. معك لا اريد شيئا على الارض

ربنا موجود .... ومسيرها تتعدل

رابط هذا التعليق

ألف ميروووووووووووووك يا رومانى وعقبال باقى الخطوات يا رب وكويس ان انته استفتحت المجموعة بتاعة المقابلات دى وبشرتنا ....حقيقى مبرووووووووووك وعقبالنا كلنا يا رب

رابط هذا التعليق

يا جماعه اخوكو مقابلته يوم 6/9 الجاى فى القاهره ومحتاج كل دعوه عشان خاطرى دنا غلبااااااااااااان

bv:- bv:- اللى هيدعيلى دعوه هدعيلو 10 دعوات و اللى هيدعيلى 10 دعوات هدعيلو 100 دعوه

ربنا معاك و بعد كده معايا

ربنا معاك و بعد كده معايا وكل اللى مقابلتهم فريبة

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

بالنسبة للمدام

المستوى : ثالث (فرنساوى بس هيه احسن من المستوى ده بكتير ممكن تقول 6 )والانجليزى (سادس)

من وجهة نظرى ان الملف قوى بس كانت المشكلة انى مش معايا اى كورسات فرنساوى انا او مراتى خالص لا من السنتر ولا من غيره ولا عملت اعداد مع حد من الناس المشهورة زى نادية فلافل او عصام او مدام فلورنس ولا اى حد غير انى لما ابتديت اذكر فرنساوى روحت 3 او اربع مرات لاستاذ/سيد منير قبل ما يسفر مونتريال وبصراحة راجل محترم جدا بس المشكلة كانت عندنا احنا لاننا وقتها كنا ضيعين فى الفرنساوى ومستوانا كان ضعيف جدا بس كل ده اتغير قبل المقابلة بفضل ربنا وعاوز اقول ان مستوانا قبل المقابلة وفى المقابلة كان كويس جدا وماوجدناش صعوبة فى اننا نفهم المستشار على الرغم من انه كان بيتكلم بطريقة عادية جدا ومش بطيئة.

نسيت اقول لكم ان المقابلة والموضوع كله كان سريع جدا زى الحلم من ساعة مافكرت فيه لحد ما عملت المقابلة وخدت ال csq مخدش 6 او 7 شهور بس ده كان ترتيب ربنا واديه كانت معانا فى كل حاجة صدقونى

فتح الملف و تحديد ميعاد القابلة:14/6

يعنى كله فى السريع

معلش انا اسف اكمل بكرة علشان لسة راجع من الشغل ورايح بكرة الشغل بدرى وبكرة تفاصيل المقابلة باذن ربنا

انشاءالله ربنا يسهل فى الميديكال والفيزا بسرعه زى الانترفيو و يعدو هوا و هوبا تنام بليل تصحى الصبح تلاقى نفسك نازل من الطياره :)

و زى محضرتك قولت كله بترتيب ربنا بس يلا بقى كفايه بلبطه فى المصيف و خش علينا بالتفاصيل الشاى برد ياعم رومانى smk: ..

رابط هذا التعليق

ربنا معاك ومعانا يا دكتور ايهاب ، وان شاءالله خير على فكرة مش هتلاقى دعاء فى اى مكان اكتر من الناس اللى موجودة على التوبيك

انت فين يارومانى يا عم متتقلش علينا كده :)

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

ربنا معاك و بعد كده معايا وكل اللى مقابلتهم فريبة

أه يا صمويل ربنا يسمع من بوقك و نعدى كلنا و يبقى احلى ميشن اتعمل فى تاريخ كيبك انشاءالله

وانا عند وعدى بالنسبه للدعوات و اتفضل بقى ربلاى 10 اضعاف للدعوه بتاعتك

ربنا معاك و بعد كده معاياْX10

ربنا معانا كلنا و مع كل واحد نزل نقطة عرق و هو بيجرى على ورق يطلعه و كل واحد وقف قدام موظف يطلع عنيه عشان يديله ورقه واحده هو محتاجها mf-: po:: و مع كل واحد طلع عنيه و هو بيذاكر كلمة فرنساوى bk::) سواء كان بمزاجه ولا غصب عنه ربنا مع الجميع يارب

تمام ياعم حقك وصلك و عليه دعوه زياده كمان اى خدمه :victory:

رابط هذا التعليق

ربنا معاك ومعانا يا دكتور ايهاب ، وان شاءالله خير على فكرة مش هتلاقى دعاء فى اى مكان اكتر من الناس اللى موجودة على التوبيك

انت فين يارومانى يا عم متتقلش علينا كده :)

صدقينى يا توتا انا عارف ان مش هلاقى دعاوى اكتر من هنا عشان الكل حاسس ببعضه و كله محطوط فى نفس الموقف ربنا يوفق الناس كلها انشاءالله flx:

رابط هذا التعليق

فى نقطه بالنسبه الصيادله انا شايف انها مهمه

دلوقتى احنا بنقول ان كيبك فيها 6 او 7 شركات كبيره فى مجال ابحاث و تصنيع الدوا ... جميل ؟

جميل ... طيب محدش فكر انو ممكن نتسأل ايه هى الشركات دى و إيه أساميها ؟

طيب انا فكرت فى السؤال ده و جبت الاجابه

Pharmaceuticals - R&D (recherche et development) :

1)AstraZeneca R&D Montréal

2)Boehringer Ingelheim (Canada)

3)GSK Biologicals

4)Merck Frosst Canada Centre pour la recherche thérapeutique

Pharmaceuticals - Fabrication

1)GSK Biologicals

2)Medicago

3)Wyeth Canada

و ممكن نقول كمان

Quelque 20 sociétés pharmaceutiques internationales ont leur siège social canadien au Québec.(يعنى كيبك كمان فيها 20 مكتب رئيسى للشركات دى)

* Abbott Laboratories

* AstraZeneca

* Boehringer Ingelheim

* Bristol-Myers Squib

* GSK Biologicals

* Johnson & Johnson

* Merck Frosst

* Novartis

* Pfizer

* Sanofi aventis

* Servier

* Wyeth

وكل الشركات دى سهله و كلنا عارفينها و ممكن نقول اساميها حتى لو متسألناش ادينا نضيعلنا كام دقيقه

رابط هذا التعليق

بالنسبة للمدام

وربنا معانا جميعا فتح الملف و تحديد ميعاد القابلة:14/6

يعنى كله فى السريع

الف مبروك ياروماني وعقبال الميديكل والفيزا .منتظرين الجزء الثاني من المقابلة وربنا معانا جميعا

تم تعديل بواسطة Abanoub
رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

انا شايف انةاحنا محتاجين نعمل رابطة للدعاء للمقابلات عشان ربنا يسترها علينا :rolleyes:

هل في حد يعرف الشنطة او الدوسية اللي بنجيبة عشان نحط فية ورق المقابلة اللي اتكلم علية غالبا د ابو سمرة

اية رايكم في صحة الموضوع اللي بتقول الناس انة نجيب حساب بنكي قبل المقابلة ؟؟؟عارفين طبعا حضراتكم المواضيع اللي بتنط فجأة دي -_-

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...