اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

مساء الخير عليكم

انا شايف انةاحنا محتاجين نعمل رابطة للدعاء للمقابلات عشان ربنا يسترها علينا :rolleyes:

هل في حد يعرف الشنطة او الدوسية اللي بنجيبة عشان نحط فية ورق المقابلة اللي اتكلم علية غالبا د ابو سمرة

اية رايكم في صحة الموضوع اللي بتقول الناس انة نجيب حساب بنكي قبل المقابلة ؟؟؟عارفين طبعا حضراتكم المواضيع اللي بتنط فجأة دي -_-

انا اول واحد هدعى للناس كلها بس ادعولى

انا جبت دوسيه متقسم اجزاء و كل واحد عليه ورقة مكتوب عليها المحتويات

انا فى الحقيقة فى الكويت و جبته من هنا بس اكيد هتلاقيه فى المكتبات الكبيرة

و بخصوص الحساب البنكى كل الناس قالولى ممكن يسألوك عليه لما ياخدوا ورقة الضمان المالى فالافضل تجيبها

و ربنا يوفقك يا باشا

:roseop:

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

نيجى بقى يا جماعة للمهم وهو الانترفيو

الانترفيو بتاعى كان يوم الاربعاء 25/8 الساعة 8:30 وطبعا زى ما عرفت فى المنتدى روحت قبلها بيوم علشان اعرف المكان واكسر الرهبة .

بالنسبة لمكتب كيبيك فى سوريا هو مكتب صغير تابع لسفارة كندا ولكن ليه باب لوحده وامن خاص بيه وجنب السفارة الايرانية,ولما تخش المكان تلاحظ انه صغير بس منظم ولاحظت انه مكتوب فيه بالفرنساوى والفارسى بعض العبارات زى اغلق الباب من فضلك والسبب ان معظم اللى بيعملوا المقابلات هناك من ايران وعلى الحوائط صورة وزيرة الهجرة وخرائط كيبيك ومعلومات عنها وعلم لكيبيك كبير ولم تدخل المكان تلاقى السكرتارية فى الوش وطبعا كالعادة الكلام كله من ورا الزجاج وفيه اوضتين وحدة مترقمة واحد والثانية اتنين ودول اللى بيتعمل فيهم المقابلات وانا كان حظى فى اوضة واحد .

معلش طولت

عليكم بس حابب انقل الصورة بالظبط علشان اللى عندهم مقابلات هناك زى رووف

يوم المقابلة:

وصلت انا والمدام الساعة تمانية قبل ميعاد المقابلة بنص ساعة دخلنا المكتب وقابلتنا السكرتيرة وادتنى الاقرار المالى علشان املاه ولما اخش المقابلة اسلمه لمستشار او مستشارة الهجرة واوقع عليه وطلبت منا نرتاح لحد لما ينادوا علينا وبعد شوية دخل واحد ومراته مبيتكلموش ولا كلمة واحدة عربى ولكن كله فرنساوى وكان واضح ان مستواهم كويس فى الفرنساوى وملوا الاقرار وقعدوا جنبى انا والمدام وابتدوا يتعرفوا عليا انا والمدام وعرفت منهم انهم من ايران وان الست هى المقدم الرئيسى وانها كيميائية وزوجها مصمم جرفيك ودردشنا شوية بالفرنساوى وكانت فرصة اجرب اتكلم انا والمدام قبل المقابلة بالفرنساوى ونحاول نكسر رهبة اللغة.

المهم ظهر مستشارين الهجرة وهما اتنين واحدة ست شكلها كده بتاع خمسين سنة وقورة فى منظرها بس شكلها بشوش قوى وباين عليها طيبة ومستشار تانى اسود البشرة وطويل وعامل زى بتوع المصارعة هاهاهاهاهاهاهاهاهاها ولابس بدلة بنى وهما دول اللى هيعملوا المقابلات بصراحة لما شفتهم تمنيت من جوايا انى اكون مع المستشارة لانى كان نفسى فى كده من زمان ولانى كنت مرتاح ليها اكتر اما الثانى فكان شكله جد اوى بس قلت فى نفسى اللى يختاره ربنا احسن من اللى اختاره لنفسى .

جات الساعة تمانية وتلت وخرج المستشار الاسود البشرة ونادى مسيو **** بس نطق بطريقة سريعة جدا فراح الواد الايرانى مفزوز من مكانه ونط قدامه هو مراته وراح قايل

Oui monsieur, c`est moi

راح مسلم عليهم ودخلوا سوا الاوضة رقم واحد قلت يا ما انت كريم يارب نفدنا وقفل الباب قلت هانت شوية وتنادى المستشارة علينا بس مش عارف ليه قلت لمراتى انا بيتهيالى الراجل ده بيقول رومانى (على العموم حصل خير)

شوية ومفيش دقيقتين ولاقيت الباب بينفتح تانى وخارج الراجل والست الايرانيين وبيقولى ده عاوزك انت وكان بينادى عليك انت مش انا

بصراحة كان نفسى اضربه باللى فى رجلى لما انت يا تيت يا بن التيت مسمعتش كويس ليه نطت قدامه زى فرقع لوز وقلتله Oui monsieur, c`est moi

دلوقتى الراجل يقول عليا ايه وانا كنت متهيالى انوا بينادى عليا مبقتش عارف اعمل ايه وقلتله فى سرى روح منك لله فى المطب اللى انت عملته فيه.شاطر بس عمال ترطملى بره بالفرنساوى.

المهم دخلنا الاوضة عند المستشار ولاقيته متنرفز على الاخر

قلت هيا ناقصة ده شكله اساس جد ومفيش ولا ضحكة واحدة على وشه.

راح قلى اقعدوه

فر حت قعدت انا ومراتى

راح قالى وهو متنرفز

Pouvez vous comprendre Français?

انت بتفهم فرنساوى؟

قلته oui monsieur ايوه يا باشا

راح قايلى je vous appellez ,pourquoi vous ne repondez pas

يعنى انا نديت عليك ليه انت مردتش عليا

قلتله je suis doslé mais je n`ai écouté bien

راح عايد السؤال تانى و قايلى je vous appellez ,pourquoi vous ne repondez pas

قلت وبعدين معاك انت شكلك كده هتلابط من اولها

قلتله

je suis doslé mais je n`ai écouté bien et je crois que vous ne m`appelle

يعنى انا معتقدش انك بتنادى عليا انا ومسمعتش كويس وقولت فى عقل بالى وايه دخلها دى فى الفرنساوى ده مجرد اسم امال لما نتكلم هنعمل فى بعض ايه

راح قايلى يعنى ده اسمك رومانى بشاى زى اللى فى الابليكيشن اللى قدامى

Est ce que c`est votre nom?

قلته oui monsieur ايوه يا باشا ومبقتش عارف ارضيه ازاى

كل ما افتكر الحركة بتاع الواد الايرانى دمى ينحرق منه

(ملحوظة: عند خروج المستشار ركز كويس وهو بينادى الاسم ولاحظ انه بينادى باسم العائلة وليس اسم الشخص نفسه وبيكون زى اللى مكتوب فى الابليكيشن).

قال طيب ماشى Daccord وابتدى فى المقدمة المعتادة اللى الكل عارفها وهى انا مستشار الهجرة (بس الغريب انه معرفش نفسه هو مين) اللى هعمل معاكم المقابلة النهاردة علشان اقيم ملفكم للهجرة والطلب اللى انتم مقدمينه ومن ثم اعطى قرارى النهائى وهتكون المقابلة نصين نصف خاص بيك كالمقدم الرئيسى ونصف خاص بالزوجة وهتكون المقابلة فى 3 محاور وهى

اراجع كل الورق اللى بعته واتاكد من الاصول ليك ولمراتك واتاكد من انها سليمة وده اولا

ثانيا:اقيم مهاراتك اللغوية فى اللغة الفرنسية والانجليزية

ثالثا: احدد مدى دافعيتك للهجرة ومعرفتك بكيبك وهتعمل ايه هناك

انا هسالك السوال ولو انت تعرف الاجابة جاوب عليا ولو مش عارف قول je ne sais pas

مش اكتر من كده وبعد ما خلص المقابلة بتاعتك هنتقل لمقابلة الزوجة وممنوع ممنوع منعا باتا انك تتكلم وانا بعمل معاها المقابلة او انها تتكلم وانا بعمل معاك المقابلة وبعد ما اخلص المقابلتين هناك 3 احتمالات وهى 1- قبول الملف

2-رفض الملف

3- تعليق الملف للتاكد من بعض الاوراق او لطلب شهادة معينة.

ماشى ياعم الحج موافق قولتله داكور يا باشا

(ملحوظة:الفرنساوى بتاعه فرنساوى عادى من اللى متعودين نسمعه فى التليفزيون ومش بطى ولا سريع ولكن نفس الرتم العادى اللى سمعته بيتكلم بيه بره المقابلة بس هو كلامه ممطوط شوية فى نهاية الكلمة واللغة مفهومة جدا ومش عاوز حد يقلق خالص من حتة اللغة دى الكلام مفهوم الحمد لله فهمت كلام المقابلة بسهولة ومكنش فيها اى مشكلة ولكن كان بيتكلم جد جدا ومفيش ولا ضحكة او ابتسامة وفشلت كل محاولاتى انا ومراتى فى الابتسام فى وجه وكان واضح انه واخد الموضوع جد وان حتة ان محدش ميتكلمش ويساعد التانى مفيهاش هزار خالص بس للعلم يا جماعة دى بتختلف من مستشار لمستشار وفى ناس بتسمح بيها وكمان اتصدمت لما قال ان المدام ليها مقابلة مش مجرد لون شعر جوزك ايه؟او هو لابس ايه او ليكى كام اخ واخت؟ ولكن كانت مقابلة بمعنى مقابلة بس الحمد لله المدام زى ما قلت كانت متمكنة ومستواها زيى بالظبط مش تالت واعتقد انه رفعها كمان عن المكتوب فى الابليكيشن).

المستشار: الباسبور بتاعك وبتاع الولد وبص للمدام وقالها الباسبور بتاعك؟

Voila monsieur

قعد يتحقق من كل باسبور وراح سالنى انت بتشتغل ايه؟ قلتلته انا كيميائى

قاللى انت عندك ولد؟ قلتله ايوه واسمه كذا *** وعنده سنتين

قالى: انت كاتب انك مستوى سادس انت تعلمت الفرنساوى فين؟

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

انا شايف انةاحنا محتاجين نعمل رابطة للدعاء للمقابلات عشان ربنا يسترها علينا :rolleyes:

هل في حد يعرف الشنطة او الدوسية اللي بنجيبة عشان نحط فية ورق المقابلة اللي اتكلم علية غالبا د ابو سمرة

اية رايكم في صحة الموضوع اللي بتقول الناس انة نجيب حساب بنكي قبل المقابلة ؟؟؟عارفين طبعا حضراتكم المواضيع اللي بتنط فجأة دي -_-

يلا ياعم ابدأ الرابطه وانا معاك و سميها رابطة الدعوه بعشره :)

بالنسبه للشنطه انا لسه مجبنهاش بس انا فاكر ان د/أبوسمره كان قال انها بتتباع فى المكتبات و اسمها شنطة سفارة

بالنسبه لموضوع حساب البنك اعتقد انها مش مطلوبه بس لو تقدر تعملو مش هيخسر فى حاجه وأدى رومانى اهو لسه طازه ممكن نسأله برضو بس لما يحن علينا و ينزل بالديتيلز

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

انا اول واحد هدعى للناس كلها بس ادعولى

انا جبت دوسيه متقسم اجزاء و كل واحد عليه ورقة مكتوب عليها المحتويات

انا فى الحقيقة فى الكويت و جبته من هنا بس اكيد هتلاقيه فى المكتبات الكبيرة

و بخصوص الحساب البنكى كل الناس قالولى ممكن يسألوك عليه لما ياخدوا ورقة الضمان المالى فالافضل تجيبها

و ربنا يوفقك يا باشا

:roseop:

ربنا يوفقك يا رؤوف و ترجع من المقابله سالم غانم انشاءالله حتى يبقى الشنطه جابت تمنها :lol: بس متتأخرش علينا بتفاصيل المقابله لما تنجح انشاءالله

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

بالنسبه للشنطه انا لسه مجبنهاش بس انا فاكر ان د/أبوسمره كان قال انها بتتباع فى المكتبات و اسمها شنطة سفارة

بالنسبه لموضوع حساب البنك اعتقد انها مش مطلوبه بس لو تقدر تعملو مش هيخسر فى حاجه وأدى رومانى اهو لسه طازه ممكن نسأله برضو بس لما يحن علينا و ينزل بالديتيلز

بس يا باشا هى فى الحقيقة مالهاش اى لازمة لانك بتمضى على اقرار مالى بانك تاخد مبلغ محدد كيبيك ومطلوب انوا يكون معاك المبلغ ده وانت فى مطار مونتريال

انا عن نفسى عملتها ومطلبهاش منى خالص ولا حتى وردت على باله

يعنى لو عاوز تعملها مفيش مشكلة ولو معملتهاش مفيش اى ضرر

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

انا قاعد اهو مستني يا روماني تكمل ...لا تفتكر ان الناس مشيت و ما فيش حد...انا بعت ليك ايميل..يا ريت متناس اخوك :)

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم

بس يا باشا هى فى الحقيقة مالهاش اى لازمة لانك بتمضى على اقرار مالى بانك تاخد مبلغ محدد كيبيك ومطلوب انوا يكون معاك المبلغ ده وانت فى مطار مونتريال

انا عن نفسى عملتها ومطلبهاش منى خالص ولا حتى وردت على باله

يعنى لو عاوز تعملها مفيش مشكلة ولو معملتهاش مفيش اى ضرر

ايوة كدا رطب علي قلبي لحسن اخوك ريقة ناشف من فترة :rolleyes:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

و عندك واحد رايب للاستاذ روك لزوم الترطيب

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

اسف جدا جدا على التاخير بس انا جيت من سوريا على اسكندرية امبارح اتفسح شوية لانى كنت فى مصيف قبل المقابلة وقطعته وروحت سوريا ورجعت تانى الحق الشوية الباقيين منه طبعاهتقوله رايق ( :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: )

الف الف شكر لكل اللى عليا ودعالى

محمد كيبيك

علاء فرنش

ملك ملوكة

صموئيل عدلى

جوناثان

روك

سفارى

أغابى

د/ايهاب

صيدلى كندا

د/جيجى

ويارب ما كنش نسيت حد

التفاصيل ان شاء الله بكرةلانى لسة ماروحتش البيت.

مبرووووووووووووووووووووووك يا استاذ رومانى

الحمد لله

موفق فى باقى الخطوات ان شاء الله

زى ما كل الناس طلبت عاوزين تفاصيل المقابله فى توبك المقابلات

وياريت متختفيش زى باقى الناس

عقبال الميديكال و الفيزا

يارب عقبال باقى الناس

شكلها ميشن حلوه يا جماعه

موفقين

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

انت فين يا رومانى باقى التفاصيل فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحلقة الجاية ولا ايه؟

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ايه اخباركم جميعا,ايه يا جماعه محدش عنده اخبار عن روماني ؟؟يارب يكون الاختفاء ده لاحتفاله بال csq ,معلش ان كان عندي استفسار لو حد يعرف يحللي الموضوع الملخبط ده انا مش معايا اي شهادة تأمينات لاثبات اي خبره وانا بشتغل في صيدليه و طبعاالصيدليات كلها مش بتأمن المشكله بقى اني بشتغل في صيدليه جوزي ,اعتقد ان هما كده في المقابله هيقولوا علينا مخالفين للقانون لان جوزي مش بيأمن على اللي شغالين عنده او يشككوا في شهاده الخبره ويقولوا ان هو ضاربهالي على فكره شهاده الخبره موثقه من الاداره المركزيه للصيادله ,تفتكروا اعمل ايه

mfb: mfb: mfb:

والله يا جماعه بعيدا عن جو المقابلات

احنا عاوزين نعمل توبك لوحده عشان التأمينات دى !!

حاج ه فى منتهى الرخامه بجد!!

انا مش هقدر افيد حضرتك

بس كل الناس قالت ان التأمينات عشان تأكد الخبره

والشهادات اللى من غير تأمينات بيتعمل عليها تحريات

هى ايه التحريات دى معرفش

بس غالبا بيكلموا مكان العمل وصاحب العمل

فحاله حضرتك فصاحب العمل هو الزوج يبقى ان شاء الله مفيش قلق خالص

هى الاصعب انه زوج حضرتك هيتسأل مش بتأمن على الناس اللى شغالين عندك ليه

والرد ممكن يبقى ان ظروف الصيدليه متسمحش لانها مثلا صيدليه صغيره وايجارها عالى ويدوب بتغطى مصاريفها

واللى شغال فيها انا وزوجتى بالتبادل احنا اللى بنعمل كل حاجه فى الصيدليه ومثلا معانا مساعد بيجى يشتغل بعد الضهر عشان يحسن دخله والصبح بيشتغل فى القطاع الحكومى

وان التأمينات فى مصر بيبقى مبالغ فيها جدا للقطاع الخاص

ممكن حضرتك تبقى ميزه بدل ماهى نقطه ضعف

بمعنى ان حضرتك وزوجك حاولتوا فى مصر و فتحتوا صيدليه وبرده العائد مكنش قد كده

عشان يعرفوا يعنى انكم ناس بتشتغل وبتحاول مره واتنين وتلاته

والاخر فكرتوا فى الهجره بس بعد ما حاولتم كتير والظروف كانت ضدكم

او بقى حضرتك تعملى زيى

انا مظبط تارخ ارسال الفيل بتاعى بحيث تبقى فتره الخبره اللى من غير التأمينات ملهاش اى قيمه

يعنى وقت المقابله يكون عندى 4 سنين خبره بالتأمينات ومعايا بيهم شهاده تأمينات و شهادات حكوميه و النقابه

وفتره سنه فى البدايه من غير تأمينات

ويعملوا اللى هما عاوزينه بقى

تم تعديل بواسطة savaryxxx

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ايه اخباركم جميعا,ايه يا جماعه محدش عنده اخبار عن روماني ؟؟يارب يكون الاختفاء ده لاحتفاله بال csq ,معلش ان كان عندي استفسار لو حد يعرف يحللي الموضوع الملخبط ده انا مش معايا اي شهادة تأمينات لاثبات اي خبره وانا بشتغل في صيدليه و طبعاالصيدليات كلها مش بتأمن المشكله بقى اني بشتغل في صيدليه جوزي ,اعتقد ان هما كده في المقابله هيقولوا علينا مخالفين للقانون لان جوزي مش بيأمن على اللي شغالين عنده او يشككوا في شهاده الخبره ويقولوا ان هو ضاربهالي على فكره شهاده الخبره موثقه من الاداره المركزيه للصيادله ,تفتكروا اعمل ايه

انا مش هقدر افيد حضرتك

هى ايه التحريات دى معرفش

والرد ممكن يبقى ان ظروف الصيدليه متسمحش لانها مثلا صيدليه صغيره وايجارها عالى ويدوب بتغطى مصاريفها

واللى شغال فيها انا وزوجتى بالتبادل احنا اللى بنعمل كل حاجه فى الصيدليه وان التأمينات فى مصر بيبقى مبالغ فيها جدا للقطاع الخاص

او بقى حضرتك تعملى زيى

انا مظبط تارخ ارسال الفيل بتاعى بحيث تبقى فتره الخبره اللى من غير التأمينات ملهاش اى قيمه

يعنى وقت المقابله يكون عندى 4 سنين خبره بالتأمينات ومعايا بيهم شهاده تأمينات و شهادات حكوميه و النقابه

ياجماعة ...بخصوص التأمينات دي للي بيشتغلو فالسعودية...حد عنده فكرة بتتعمل أزاي او بتتجاب منين؟....وهل التأمينات مقصود بيها التأمين الصحي الشخصي ولا حاجة تانية؟

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

انا مش هقدر افيد حضرتك

هى ايه التحريات دى معرفش

واللى شغال فيها انا وزوجتى بالتبادل احنا اللى بنعمل كل حاجه فى الصيدليه وان التأمينات فى مصر بيبقى مبالغ فيها جدا للقطاع الخاص

او بقى حضرتك تعملى زيى

ياجماعة ...بخصوص التأمينات دي للي بيشتغلو فالسعودية...حد عنده فكرة بتتعمل أزاي او بتتجاب منين؟....وهل التأمينات مقصود بيها التأمين الصحي الشخصي ولا حاجة تانية؟

تأمين صحى ؟؟

لا ملهاش دعوه خالص بالتأمين الصحى

التأمينات دى هى الفلوس اللى الحكومه بتاخدها من المرتب وتحوشها عندها

عشان لما حضرتك تطلع معاش تقدر تاخده

بمعنى تاخد فلوس كل شهر المفروض انها تكفل حياه كريمه لما الموظف بيوصل لسن ال 60

بالنسبه للمسفر الخارج فحضرتك لو كنت شغال حكومه فى مصر فلازم بتدفع التأمينات عن السنين اللى حضرتك مسافر فيها

يعنى بتدفع الفلوس اللى المفروض كانوا هياخدوها من مرتبك

لو قطاع خاص فحضرتك تقدر تشترى المده دى وتدفعها لنفسك

رابط هذا التعليق

وياتري اقدر اشتريها ازاي؟ ومنين؟ وأية المطلوب مني اقدمه عشان اقدر اشتري المده دي لو أنا شغال برة مصر؟ وهل هيه بالسهوله دي؟

وياتري اقدر اشتري المدة دي عن الفترة اللي اشتغلتها فمصر قبل السفر بدون تأمين في صيدليه خاصة؟ وأية المطلوب مني بردة؟

شكرًا علي الإفادة وبالتوفيق

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

تشكر يا غالي

ممكن بقي مروحة فريش طول الريشة فيها متر او اتنين يهوو بريشة طويلة زي عندالباشمهندس شهريار ايام الزمن الجميل

:lol:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

تشكر يا غالي

ممكن بقي مروحة فريش طول الريشة فيها متر او اتنين يهوو بريشة طويلة زي عندالباشمهندس شهريار ايام الزمن الجميل

:lol:

بص يا روك يا اخويا انا مستعد اجى اهويلك بنفسى و اخليك احسن من مليون شهريار بس انا بس انجح واخد الغاليه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...