اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

ممكن يا جماعة حد يوصفلى شكل شهادة التأمينات دى ايه

علشان انا شاكك ان اللى معايا مش هى اللى مطلوبه

بوغكوا محدش جاوب على سؤالى

بص يا سيدى الفرمه بتختلف من مكان لاخر بس البيانات متهيالى ثابته زى

الاسم تاريخ الالتحاق بالعمل رقم التامين المسمى الوظيفى اسم الشركه وبدين يتم الامضاء من العمل و ختم الشركه وختم النسر من جهه التامين

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

باذن اللة عمر وميسترى ينجحوا بكرة و يرجعوا من الاسكندرية و معاهم الغالية السى اس كيو عايزين ندعلهم كلنا بقلب جامد

رابط هذا التعليق

ازيكم يا جماعة... بعد اذنكم انا عايز اعرف ابتدى ازاى فى موضوع البحث عن المعادلة بتاعت المهندسين علشان بصراحة انا تاية شوية فى الموضوع دة... شكرا ليكم جدا

بص يا باشمهندس مينا انت ولا تتعب ولا تحتار ... حضرتك تدخل على الينك ده

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/employment/regulated-professions/professional-order.html

هتلاقى ليستة الوظائف اللى ليها معادله فى كيبك دور على وظيفتك و دوس عليها هتفتحلك صفحه فيها كل المعلومات اللى حضرتك محتاجها

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

سلام لكل الاعضاء

الف مبروك لكل اللى نجحوا

هارد لك لصيدلى كندى وانشاء الله ربنا شيلك الاحسن

ربنا يوفق عمر وميسترى بكره انشاء الله

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم اله يعقوب

الرب لى راعى فلا يعوزنى شىء

رابط هذا التعليق

سلام لدكتور ايهاب وحشنى كتير التوبيك من غيرك انت واستاذ صموئيل ملوش طعم

د جىجى هانت ربنا معاك وليتمجد اسم الرب معاك

تم تعديل بواسطة مايكل وكيرمينا

رابط هذا التعليق

و الشكر كل الشكر للدكتوره ملوكه :ok: انها عملت التوبيك ده وكفايه انى اقولها ان كل واحد بيستفاد من التوبيك ده كلمه انتى ربنا بيكافئك عليه و لسه هيكافئك كمان

اخيرا بادعى لكل الناس اللى لسه داخله المقابلات بالتوفيق انشاءالله

العفو يا دكتور ايهاب .هو اناعملت حاجه ده انا مهما عملت مش هعرف ارد جمايل المنتدى و اعضاءه الكرام انا لقيت هنا كل الناس اللي ساعدتني من اول مابدأت املى الابليكشن لغايه منجحت في المقابله و بدأت مشوار الفيدرال و برده ماحدش اتأخر عليا انا بجد اللي لازم اشكركم و ربنا يكرمكم جميعا و ربنا يوفق الجميع للخير

رابط هذا التعليق

ممكن يا جماعة حد يوصفلى شكل شهادة التأمينات دى ايه

علشان انا شاكك ان اللى معايا مش هى اللى مطلوبه

بوغكوا محدش جاوب على سؤالى

بص يا سيدى الفرمه بتختلف من مكان لاخر بس البيانات متهيالى ثابته زى

الاسم تاريخ الالتحاق بالعمل رقم التامين المسمى الوظيفى اسم الشركه وبدين يتم الامضاء من العمل و ختم الشركه وختم النسر من جهه التامين

بص انا فى الاول جبت شهادة من التامينات فيها كل البيانات التامنية ودى مش مختومة وفيها اسم المؤسسه ورقمها وتاريخ الالتحاق و الوظيفة(بس حسيت انها مش رسمية)

ثانيا وجهت جواب من الشركة الى السفارة كتبت فيه اسم المنشاءة ورقمها التامينى وبيناتى التامنية من تاريخ الالتحاق بالعمل وتاريخ التامين وتارخ التاكيد والراتب الحالى الثابت والمتغير وختمته من الشركة واخدت عليه ختم التامينات وكتبوا كلام كتير عليه وشوية توقيعات ( ودا لوعايز توفر وقت)

اما لوعايز شهادة تامينات اجتماعية من الهيئه العامة للتامينات الاجتماعية

فيجب توجيه جواب من المنشاءه التابع لها عليه توقيع المسئول عن المنشاءة واللى توقيعه معتمد لديهم بيطلب شهاده تامينات الخاصة بالموظف الفلانى وذلك لتقديمها لسفارة كندا لاداء دورة تدريبية (ومش عارف ايه الحكمة فى كده دا طلب التامينات) والجواب ده بياخد حوالى 10 ايام وفى الاخر كله بتفتح المخ مع الموظف

ربنا يوفقك

تم تعديل بواسطة مايكل وكيرمينا

رابط هذا التعليق

الا

هو مين بلبع دااااه

اي ده يا اغابي في حد في مصر ميعرفش بلبع ده احسن حد تاكلي عنده كباب و كفته و طرب و مندي وحمام و و و و و و حاجات كتير اوي ده انا جوزي بيروح اسكندريه مخصوص عشان ياكل عند بلبع .

انتي لازم تجربيه بس بشرط تعزميني انا و كل اللسته القديمه و اللسته الجديده حلاوه نجاح تهاني ايه رأيك في التدبيسه دي

:partytime: pps: :gather:

رابط هذا التعليق

انا فعلا بحمد ربنا ان انا معكم في التوبك ده اللي فعلا كل الناس بتحب بعضها فيه وانا مش عارف اشكر الاخوه ازاي وشكر خاص جدا ل DR EHAB اللي فعلا افادني جدا

ويا جماعه اللي عنده سؤال لي هحاول اجاوبه انشاءالله

انا علي فكره بكالريوس سياحه وفنادق وبشنغل في مجال الفنادق و على فكرة يا جماعة بول بينبسط أوي لما بتكون جايب مقال من على النت مثلا يقول ان شغلك مهم و مطلوب في كيبك يعني انا مثلا دخلت على موقع وزارة السياحة في كيبك و طبعت له تقرير بيقول ان السياحة مهمة جدا عام 2009 ووفرت فرص عمل كتير و هكذا وربنا يوفق كل اللي عندهم مقابلة يا رب bv:-

رابط هذا التعليق

ممكن يا اغابي تراجعيلي الليسته لان ممكن تكون وظيفتي في المهام الوظيفيه...او ترسلي لي الرابط

شوفى يا GOGA SAMIR

لو انت بتسالى بخصوص ليستة فيدرال روحى على التوبيك داه

والجماعة هناك مش حيقصرو معاكى

كلهم حبايب قلبي وجدعان وحيظبطوكى ما تقلقيش

لينك المتقدمين ما بعد 25-6 اتفضلى يا استاذتى الفاضلة

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=105465&pid=660786&st=780entry660786

لانك حتكونى من اللى حيقدموا بعد ليستة 25-6 ودى ليستة فيدرال الجديدة وبشروط معينة

مثلا طالبين فقط 20 الف متقدم لل 20 وظيفة اللى فى الليستة بمعدل الف لكل وظيفة

فاذا كان وظيفتك فى الليستة لكن العدد استوفى حيرجع ملفك بالرفض

اما لو بتسالى عن كيبك فكيبك مش مشكلة قدمى عادى ملفك هو بس لو وظيفتك فى الليستة

بتاخدى نقاط زيادة وخلاص ما هو امير معانا هنا وفى الاول كان حيقدم فيدرال وما ظبطش معاه راح مقدم كيبك

:give_rose:

ميرسي بجد يا اغابي انتي انسانه جميله ومتعاونه جدا وربنا يوفقك في كل خطوات حياتك ويكون مرشدك في طريقك....

رابط هذا التعليق

وليه اخترت كيبيك (اخت المدام في كيبيك) وطلب ما يثبت ذلك وسال عن بيانات اختها

وسال هتلاقوا شغل ازاي هناك وكان معانا عروض من النت emploiquebec.com

وسال هتسكنوا فين وكان معانا عروض من النت louer.com

أول حاجه ألف ألف مبروك على الغاليه و عقبال الجميع يااااااا رب

ثانياً, سؤال صغير لو سمحت

حضرتك تقصد إيه بعروض من النت؟؟

يعني عرض عمل حقيقي... و لا بس إثبات إن حضرتك عارف ح تدور فين و إزاي؟؟

تحياتي

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

صبــــاح الخير يا حلوين

بجد يا جماعه مبسوطه أوووووووووووووووووي لكل اللي نجح و عقبال الجميع يااااااااااا رب

أنا لقيت خبر يمكن يفيد الناس اللي علمت المقابله و الناس اللي في الطريق للمقابله

و هو إن الوزيره كاثلين ويل من كام يوم أعلنت عن موقع لمساعدة المهاجرين الجدد إنهم يلاقوا وظايف

و إن الموقع ده عليه حوالي 300 مصدر للتوظيف

الموقع هو www.travailimmigrants.com

و ده الخبر http://communiques.gouv.qc.ca/gouvqc/communiques/GPQF/Novembre2010/15/c4236.html

ياااااااااااا رب يكون مفيد

تحيـــــاتي

تم تعديل بواسطة LonelyRose

tout le Québec http://www.netvibes.com/au-quebec

"A ship in port is safe, but that's not what ships are built for."

Grace Murray Hopper

لقد أخطأت يوماً فوضعت مفتاح الباب لباب آخر فوجدته يتعصى عليّ ... فقلت لنفسي : سبحان الله ، كيف لا أعتبر من هذا المثال الصغير لما فوقه ؟

رابط هذا التعليق

الا

هو مين بلبع دااااه

اي ده يا اغابي في حد في مصر ميعرفش بلبع ده احسن حد تاكلي عنده كباب و كفته و طرب و مندي وحمام و و و و و و حاجات كتير اوي ده انا جوزي بيروح اسكندريه مخصوص عشان ياكل عند بلبع .

انتي لازم تجربيه بس بشرط تعزميني انا و كل اللسته القديمه و اللسته الجديده حلاوه نجاح تهاني ايه رأيك في التدبيسه دي

:partytime: pps: :gather:

يظهر يا اوختششي والله اعلم.... ثقافتي بقت فى النازل وما بقتش زى زماان

cr((:

عموما انا دايما بصيف فى مرسي مطروح يمكن داه يكون سبب

انشالله اجبلك لب ابيض معايا من هناك واسلملكم على شاطىء الغرام

:surfing:

:give_rose: :give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

اتفضل يا هانى

دا عنوان مكتب سوريا وتلفوناته وفاكساته وايميله

وابدا اقرفهم فى عيشتهم كمان 15 يوم تانى

Bureau d'immigration du Québec à Damas

a/s Ambassade du Canada

38 Autostrade Mezzeh, CP 3394

Damas

Syrie

--------------------------------------

Phone: (963.11) 611.6851 or 611.6692

-------------------------------------

Fax: (963.11) 613.1600

------------------------------

E-mail: biq.damas@micc.gouv.qc.ca

----------------------------------------

اما بالنسبة لاخويا هو سينجل وعمره 25 سنة ومش مشترك معانا فى المنتدى

وانشالله يا هانى نطمن عليك وعليه وربنا معاكم

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

صبــــاح الخير يا حلوين

بجد يا جماعه مبسوطه أوووووووووووووووووي لكل اللي نجح و عقبال الجميع يااااااااااا رب

أنا لقيت خبر يمكن يفيد الناس اللي علمت المقابله و الناس اللي في الطريق للمقابله

و هو إن الوزيره كاثلين ويل من كام يوم أعلنت عن موقع لمساعدة المهاجرين الجدد إنهم يلاقوا وظايف

و إن الموقع ده عليه حوالي 300 مصدر للتوظيف

الموقع هو www.travailimmigrants.com

و ده الخبر http://communiques.gouv.qc.ca/gouvqc/communiques/GPQF/Novembre2010/15/c4236.html

ياااااااااااا رب يكون مفيد

تحيـــــاتي

كالمعتاد متالقة..منقدرش نقول غير كدة bv:-

"هَا أَنَا مَعَكَ، وَأَحْفَظُكَ حَيْثُمَا تَذْهَبُ، وَأَرُدُّكَ إِلَى هذِهِ الأَرْضِ، لأَنِّي لاَ أَتْرُكُكَ حَتَّى أَفْعَلَ مَا كَلَّمْتُكَ بِهِ" (سفر التكوين 28: 15)

رابط هذا التعليق

مبروك كمان مرة لتهاني,

و حلو الإخراج بتاع الحوار, يا تري إخراج د. إيهاب , أغابي , وللا تهاني ! :give_rose: !

بجد المقابلة لذيذة و أتمني أكون نفس حالتك و أعددي,

سلامي و مباركاتي ل تهاني يا أغابي,

:hi:

أمير,,,

قصة و سيناريو وحوار : تهانى

اعداد و كتابة و اخراج : اغابى

انتاج و توزيع : ايهاب

لا تُفَكِر فِي الأمر كَثيِراً ,,, بلْ دَعِ الأمر لِمَن بِيَدِه الأمر.

رابط هذا التعليق

اتفضل يا هانى

دا عنوان مكتب سوريا وتلفوناته وفاكساته وايميله

وابدا اقرفهم فى عيشتهم كمان 15 يوم تانى

Bureau d'immigration du Québec à Damas

a/s Ambassade du Canada

38 Autostrade Mezzeh, CP 3394

Damas

Syrie

--------------------------------------

Phone: (963.11) 611.6851 or 611.6692

-------------------------------------

Fax: (963.11) 613.1600

------------------------------

E-mail: biq.damas@micc.gouv.qc.ca

----------------------------------------

اما بالنسبة لاخويا هو سينجل وعمره 25 سنة ومش مشترك معانا فى المنتدى

وانشالله يا هانى نطمن عليك وعليه وربنا معاكم

ميرسى جدا يا اغابى تعبتك معايا

هو حضرتك مقدمة على الهجرة ولا مجرد خدمة كدا بتقدميها للناس؟

ربنا يباركك ويجعلك عون للناس

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

مبروك كمان مرة لتهاني,

و حلو الإخراج بتاع الحوار, يا تري إخراج د. إيهاب , أغابي , وللا تهاني ! :give_rose: !

بجد المقابلة لذيذة و أتمني أكون نفس حالتك و أعددي,

سلامي و مباركاتي ل تهاني يا أغابي,

أمير,,,

قصة و سيناريو وحوار : تهانى

اعداد و كتابة و اخراج : اغابى

انتاج و توزيع : ايهاب

استاذ امير حضرتك مقدم تقريبا فى نفس ميعادى

ماتعرفش ازاى ممكن اعرف انهم سحبو السيك من الملف؟

يعنى تليفون او عنوان اراسلهم علية

ياريت تفيدنى لو تعرف حاجة

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

الف مبروك لتامر و تهانى أخت اغابي و خائف و روك ودون كامللو وخائف , وعفبالك با علاء فرنش وعقبال باقى اللسته و ربنا يوفقنا جميعا ....

انا عارف اني مشترك جديد ولكني متابع من زمان.. بس حبيت أهنئ كل اللي نجحوا وعقبال بقية المشوار وأدعو بالخير للجميع وأقول لصيدلي كندي فعلا انت عملت اللي عليك وبذلت مجهود وكويس انك لسه صغير زود خبرتك ووثق تأميناتك وقدم تاني وربنا يوفقك للخير ...

ومعلش هي متأخرة شوية وسامحوني لقلة مشاركاتي نظلاا لظروف العمل ... علي فكرة أنا محاسب ومقدم كيبك اخر سبتمبر وفى انتظار الفايل نمبر ومستوى مبتدئ فرنسي ...

طولت عليكو ...

تحياتي

مستر زورو انت مقدم اخر سبتمبر؟

يعنى تقريبا زيى انا

انا بعت الفايل 21/9/2010 ومستنى الجواب الاول ياريت نتابع مع بعض انا مستوايا السادس فرينش

أكون سعيد جدا بالتعرف عليك ... انا مستوي ثالث وباعت ملفي يوم 22/9/2010 ان شاء الله نتابع مع بعض ومع اخو أغابي وتكون برضة ميشن ولستة وشها حلو علي الجميع ان شاء الله ...

تحياتي

يجب أن تكون عندنا مقبرة جاهزة لندفن فيها أخطاء الأصدقاء

رابط هذا التعليق

الف مبروك لتامر و تهانى أخت اغابي و خائف و روك ودون كامللو وخائف , وعفبالك با علاء فرنش وعقبال باقى اللسته و ربنا يوفقنا جميعا ....

انا عارف اني مشترك جديد ولكني متابع من زمان.. بس حبيت أهنئ كل اللي نجحوا وعقبال بقية المشوار وأدعو بالخير للجميع وأقول لصيدلي كندي فعلا انت عملت اللي عليك وبذلت مجهود وكويس انك لسه صغير زود خبرتك ووثق تأميناتك وقدم تاني وربنا يوفقك للخير ...

ومعلش هي متأخرة شوية وسامحوني لقلة مشاركاتي نظلاا لظروف العمل ... علي فكرة أنا محاسب ومقدم كيبك اخر سبتمبر وفى انتظار الفايل نمبر ومستوى مبتدئ فرنسي ...

طولت عليكو ...

تحياتي

مستر زورو انت مقدم اخر سبتمبر؟

يعنى تقريبا زيى انا

انا بعت الفايل 21/9/2010 ومستنى الجواب الاول ياريت نتابع مع بعض انا مستوايا السادس فرينش

أكون سعيد جدا بالتعرف عليك ... انا مستوي ثالث وباعت ملفي يوم 22/9/2010 ان شاء الله نتابع مع بعض ومع اخو أغابي وتكون برضة ميشن ولستة وشها حلو علي الجميع ان شاء الله ...

تحياتي

مستر زورو

حضرتك بتقول انك مستوى تالت فرينش

ازاى دا

دا انا متجوز وعندى طفلين وفية طفل تالت فى الطريق وعندى اخويا هناك وكاتب مستوى سادس ومراتى مستوى خامس

المستوى التالت دا مش شايفة حضرتك قليل شوية؟

ياريت لو فية شاتينج هنا نتكلم علية او ممكن نتبادل ايميلات بعض ونتكلم عليها طالما هانتابع مع بعض

كملها على خير يارب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...