اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المنتظريين مقابلات كيبيك 9-2010

Recommended Posts

كل حاجة عن موضوع تعلم الرنسية اون لاين

Apprendre le français en ligne

ماتقلقش انك اقل من اللي انت كاتبة في الابليكايشن

القف يا عم جرجس :)

شد حيلك

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/fr/langue-francaise/apprendre-ligne/index.html

ميرسى يا روك على مجهودك

بخصوص المعادله انت كنت بعت ايميل للاوردر بتاعك ولا للجامعه

انا صيدلى المفروض ابعت ايميل للاوردر دى فارماسين ولا لجامعه مونتريال

بص يا عم جرجس ..انت المفروض بتراسل الاوردر تمام.. بس انا قلت اقفز الي المستقبل بقي..ازاي

المفروض انة انا بعد ما بخلص الخطوة الاولانية من المعادلة اللي هي عبارة عن اربع امتحانات,,المفروض براسل جامعة من التلات جامعات اللي فيها طب عشان اخد فترة نيابة هناك و طبعا انا لما بعت اسألهم عن فرصتي في القبول في ماجيل هما ردوا علي و قالولي ارجعع للسي ام كيو يعني ايميل مش مفيد قوي في ردة و لكن قيمتة انة بين انة انا عارف الخطوات حتي بما فيها الخطوات اللي بعد سنين بأذن ربنا

و طبعا كل ايميل قعدت اشاور علي الايميل ادريس بتاعة عشان اوريلة

ربنا معاك و يوفقك

تحياتي

:hi:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

• الردود 6.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

:Head:

لسه!!!!

ولا حتي الفلوس اتسحبت من الفيزا!

براحتهم بقي,

أدينا مستنيين.

و مبرووووووووووووووك ل تهاني أوي.

:clappingrose:

أمير,,,

ما تقلقشي يا امير انا مقدمة لاخويا بعت ملفه فى 21 سبتمبر ولسة مفيش اى رد علينا وداه عادى ومتوقع

اديهم وقتهم شوية وبعدين نبدأ نقرفهم فى الايميلات والتلفونات

:give_rose: :give_rose:

الي الاخت اغابي..اريد ان اسالك.انا يحضر ورقي و مش عارفه اقدم فيدرال ولا كيبيك.وحاولت اشوف وظيفتي في الليسته ومش عارفه اعمل ايه..انا اخصائيه تجميل..ولااقدم كيبيك رغم اني مش بحب الfrench .. من فضلك اريد الرد سريعا..

رابط هذا التعليق

على فكرة يا اغابى اختك نجحت بمعجزة كبيرة دة بس علشان مراتى ولعت شمعة ووقفت امام صورة العذراء طول مدة المقابلة

عندى سوال بجد نفسى اساله انتوا تعرفوا تهانى من المنتدى بس ولا من قبل كده لانه لو من المنتدى بس تبقى حاجه بجد رائعه المحبه القويه دى

بجد المنتدى ده احلى ما فيه اكتر من المعلومات بكتير الروحه الحلوه والناس الجدعه اوى اللى بتبقى قلقانه على الناس اللى بتمتحن بجد ان كان حضرتك او دكتور ايهاب اكيد او توتا عماد او استاذ صثمؤيل عدلى او ملوكه او كتير تانى بجد الكل هنا محترم جدا وياريت لو ربنا اراد نتعرف فى كيبك ونبقى بجد اصحاب

(( مبارك شعب مصر ))

رابط هذا التعليق

اولا احب اشكر ربنا اللي انا حسيت بايده معانا في المقابله واشكركم جميعا علي صلواتكم ومحبتكم واشكر زوجتي (المتقدم الرئيسي) انا لسه واصل دلوقتي من الاسكندريه ومكنش معايا اللاب توب صدوقوني هاكتبلكم كل التفاصيل قريبا اذكروني في صلوانكم :give_rose:

مبروك يا تامر

انا اول ما شفتك فى الأسكندريه يوم الأحد قلت انك هتنجح ، عقبال الميديكال

رابط هذا التعليق

ممكن يا جماعة حد يوصفلى شكل شهادة التأمينات دى ايه

علشان انا شاكك ان اللى معايا مش هى اللى مطلوبه

بوغكوا محدش جاوب على سؤالى

شهادة التأمينات يا ا/كريم ماهى الا ورقه بتقول اسمك و انت متأمن عليك فين ومن امتى لحد امتى و عليها ختم

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

ah ya gama3a warket al taminat di 3bara 3an ahh astmara 6 men al shoghl al adim

wala ah

ورقة التأمينات دى حضرتك عبارة عن شهادة من التامينات بتقول انتى كان متأمن عليكى فين وامتى و لحد امتى و دى بتطلع من التأمينات و دى غير استماره 6

رابط هذا التعليق

مبروك كمان مرة لتهاني,

و حلو الإخراج بتاع الحوار, يا تري إخراج د. إيهاب , أغابي , وللا تهاني ! :give_rose: !

بجد المقابلة لذيذة و أتمني أكون نفس حالتك و أعددي,

سلامي و مباركاتي ل تهاني يا أغابي,

أمير,,,

قصة و سيناريو وحوار : تهانى

اعداد و كتابة و اخراج : اغابى

انتاج و توزيع : ايهاب

رابط هذا التعليق

فينك يا dr ehab المنتدي كله مفتقدك

كانت ظروف و عدت الحمدلله و انا تحت امر اى حد فى اى حاجه

رابط هذا التعليق

ياجماعة ممكن حد يفيدنى

اعرف من فين ان السفارة فى سوريا صرفت الشيك بتاعى وامتى؟

والجواب الاول تقريبا بياخد كام يوم لغاية مايوصلنى

اعتقد يا أ/هانى فى اوبشن فى البنك اللى عملت منو الشيك يقدر يقولك الشيك اتصرف ولا لأ بس انا اسمع انهم بقو بيغتتو اليومين دول فى البنوك ومش بيرضو يقولو ... و الجواب بتاع رقم الملف ممكن يوصلك فى فتره من خلال شهر الى 3 او 4 شهور من تاريخ ارسال الملف ...بس عاوز رأيى متحطش فى دماغك وبدل متضيع مجهودك فى انتظار رقم الملف و الجرى ورا الشيك استفيد من المجهود ده فى مذاكرة الفرنساوى ولو عدى عليك 4 شهور و مجلكش خبر ساعتها نبقى نجرى نشوف ايه اللى اخر الموضوع

رابط هذا التعليق

الي الاخت اغابي..اريد ان اسالك.انا يحضر ورقي و مش عارفه اقدم فيدرال ولا كيبيك.وحاولت اشوف وظيفتي في الليسته ومش عارفه اعمل ايه..انا اخصائيه تجميل..ولااقدم كيبيك رغم اني مش بحب الfrench .. من فضلك اريد الرد سريعا..

اخويا اخصائي اجتماعى - قدمى كيبيك افضل بس انا مش عارفة وظيفتك اخصائية تجميل

ما اعتقدش مطلوبة فى فيدرال

علشان كدا قدمي كيبك افضل

تحياتي

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

مبروك كمان مرة لتهاني,

و حلو الإخراج بتاع الحوار, يا تري إخراج د. إيهاب , أغابي , وللا تهاني ! :give_rose: !

بجد المقابلة لذيذة و أتمني أكون نفس حالتك و أعددي,

سلامي و مباركاتي ل تهاني يا أغابي,

أمير,,,

قصة و سيناريو وحوار : تهانى

اعداد و كتابة و اخراج : اغابى

انتاج و توزيع : ايهاب

عثل عثل عثل يا عم المنتج

كنا فعلا مفتقدينك يا دكتور فى االتوبيك داه بجد

يالللا نبدأ يا جماعة ندعي لعمررررررررر

يارب تنجح يا عمرررررررررر

وكمان يارب تنجح يا ميسترى

ربنا معاكم

:give_rose:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

ممكن يا جماعة حد يوصفلى شكل شهادة التأمينات دى ايه

علشان انا شاكك ان اللى معايا مش هى اللى مطلوبه

بوغكوا محدش جاوب على سؤالى

شهادة التأمينات يا ا/كريم ماهى الا ورقه بتقول اسمك و انت متأمن عليك فين ومن امتى لحد امتى و عليها ختم

merciiiiiii

دكتور ايهاب

تم ارسال رسالة على الخاص

c'est la vie

رابط هذا التعليق

على فكرة يا اغابى اختك نجحت بمعجزة كبيرة دة بس علشان مراتى ولعت شمعة ووقفت امام صورة العذراء طول مدة المقابلة

فأنا عاوز عزومة وعلشان تعرفى ان لكل شيء تحت السماء وقت دا انا لو كنت لحأتها فى الاسكندرية كنت اخدتها عند بلبع او حسنى بتاع الكباب ودبستها لكن حظها حلو

دا لو اللى حصل دة كان حصل مع صيدلى كندى كان المفروض ادتة شهادة تقدير مش رفض بس كل شيء بأمرة

ايوه يا جانوو فعلا بمعجزة لانهم مش مذاكرين

والاتنين غلبانين وبيغرقوا فى شبر مية

ربنا نجحهم وشكرا تعبناكم معانا اوى انت والمدام

يارب نطمن عليك يا جانو وصدقنى العزومة دى انا اللى اقوم بيها مش تهانى بس الاول نطمن عليكم

وانشالله باقى الليستة كلها ربنا يوفقهم

وهارد لك يا صيدلى كندى - ربنا يعوضك معلشي انت افضل منهم فى اللغة

لكن ربنا عنده ترتيب احنا ما نعرفهوش

الا بصحيح يا جانو

cl:

الا

هو مين بلبع دااااه

mf)

mf)

رابط هذا التعليق

ياجماعة ممكن حد يفيدنى

هم هيبعتولك جواب على عنوانك يقولك انهم حصلوا الشيك و فتحوا ملف و هيدوك رقم الملف بتاعك

الموضوع ده ياخد حوالى شهرين او ثلاثه و بعديها ب10 شهور هيبلغوك بمعاد المقابله

ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

فأنا عاوز عزومة وعلشان تعرفى ان لكل شيء تحت السماء وقت دا انا لو كنت لحأتها فى الاسكندرية كنت اخدتها عند بلبع او حسنى بتاع الكباب ودبستها لكن حظها حلو

دا لو اللى حصل دة كان حصل مع صيدلى كندى كان المفروض ادتة شهادة تقدير مش رفض بس كل شيء بأمرة

ايوه يا جانوو فعلا بمعجزة لانهم مش مذاكرين

والاتنين غلبانين وبيغرقوا فى شبر مية

ربنا نجحهم وشكرا تعبناكم معانا اوى انت والمدام

يارب نطمن عليك يا جانو وصدقنى العزومة دى انا اللى اقوم بيها مش تهانى بس الاول نطمن عليكم

وانشالله باقى الليستة كلها ربنا يوفقهم

وهارد لك يا صيدلى كندى - ربنا يعوضك معلشي انت افضل منهم فى اللغة

لكن ربنا عنده ترتيب احنا ما نعرفهوش

الا بصحيح يا جانو

cl:

الا

هو مين بلبع دااااه

mf)

mf)

هو فى حد ميعرفش اكبر مطعم فيكى يا اسكندرية دا اكبر محل كباب وكفتة

رابط هذا التعليق

عندى سوال بجد نفسى اساله انتوا تعرفوا تهانى من المنتدى بس ولا من قبل كده لانه لو من المنتدى بس تبقى حاجه بجد رائعه المحبه القويه دى

بجد المنتدى ده احلى ما فيه اكتر من المعلومات بكتير الروحه الحلوه والناس الجدعه اوى اللى بتبقى قلقانه على الناس اللى بتمتحن بجد ان كان حضرتك او دكتور ايهاب اكيد او توتا عماد او استاذ صثمؤيل عدلى او ملوكه او كتير تانى بجد الكل هنا محترم جدا وياريت لو ربنا اراد نتعرف فى كيبك ونبقى بجد اصحاب

يا ايمى الدكتورة مالوكة كتر خيرها

لما فتحت التوبيك داه علشان تقربنا من بعض

والدكتورة جيجي صاحبة اقوى واجمل ليستة فى العالم

ما كنوش يعرفوا بعض

احنا كلنا هنا اتعرفنا من المنتدى وكلنا نعرف بعض عن طريق المنتدى

طب المفاجاه بقى ان تهانى ما بتشاركش على المنتدى بس باعتانى انا بدالها

وانا مقدمة فيدرال مش كيبك لكن معاكم علطول

احنا اسرة مع بعضشششششينا

ربنا يدوم المحبة

بس امانة يا جماعة ما تنسوش عمر فى الدعاوى علشان ربنا يوقف معاه

وميستري برضوه

ادعولهم كتير

رابط هذا التعليق

ربنا معاك يا عمور

شد حيلك يا كبير..احنا اتأجلنا مع بعض و هننجح مع بعض :)

يا نعيش عيشة فل يا نموت احنا الكل ;)

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

ياجماعة ممكن حد يفيدنى

شوف يا هانى من تجاربنا الشخصية ما تقلقش

اختى تهانى صبرت 4 شهور فى انتظار الفايل نمبر وبعد 4 شهور بعتتلهم ايميل فى سوريا

وقالتلهم انا ليا 4 شهور وما وصلنيش اى فايل نمبر

هما ردو عليها انهم بعتولها الفايل نمبر بعد شهر من ارسالها الملف بتاريخ كا كذا

بس يظهر انه ضاع فى بسطة عين شمس

لانهم كانو بيفتحو وبيقطعوا اى جوابات من كندا

دلوقتى يا هانى - اخويا مقدم ملفه معاك فى نفس اليوم وهو برضوه ما استلمش حاجة

انا حانتظر 15 يوم وابعت لاخويا اسال عن الفايل نمبر وحاديك برضوه الايميل والتلفونات

تسالهم لانه كدا يبقى ضاع فى بوسطة الغردقة عندك

استنى كمان 15 يوم يا هانى ونبدأ سوا نرخم عليهم

ونطلب منهم ارسال الفايل نمبر بالفاكس وتختار فاكس يكون قريب منك ومضمون وهما يبعتولك عليه الفايل نمبر

تحياتى

رابط هذا التعليق

اخويا اخصائي اجتماعى - قدمى كيبيك افضل بس انا مش عارفة وظيفتك اخصائية تجميل

ما اعتقدش مطلوبة فى فيدرال

علشان كدا قدمي كيبك افضل

تحياتي

ممكن يا اغابي تراجعيلي الليسته لان ممكن تكون وظيفتي في المهام الوظيفيه...او ترسلي لي الرابط

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
    • 0
      كم تاخد الزوجة التي تعمل في كيبيك اجازة عند الولادة و هل الاجرة تبقا لها ام يقطعون عنها الجرة
    • 40
      كل وسنة واحنا كلنا طيبين سنة سعيدة علينا جميعا باذن اللة السنة دى ناخد السى اس كيو والسنة اللى جاية نكون فى كيبيك عايزين نقرا عن مقابلات ناجحة وتجارب سابقة وسؤال واجابة صحيحة
    • 0
      تم تعديل قوانين كيبيك للاسف للاسؤ طبعا و بكده يكونوا بداوا في اتباع طريقة الفيدرالي في تقليل الاعداد لحد كبير جدااااااااااا لينك الخبر من الموقع الرسمي http://www.immigration-quebec.gouv.q...ge-skills.html التعديل باختصار شديد الزام بشهادة لغة فرنسية للمقدم الرئيسي و التابع و الزام المقدم الرئيسي بشهادة ايلتس للغة الانجليزية في حالة عدم ارسال اي من شهادات اللغة سوف يحصل المقدم او التابع علي صفر في اللغة التي لم يرسل لها شهادة معترف بيها تم تحديث القوانين اليوم و لكن بدا العمل بها من امس
  • أضف...