اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزواج عن طريق الإنترنت بين مؤيد ومعارض

عماد حمدي

Recommended Posts

كل الشباب العترة اللي دخل الحتة دي.......و شاركنا بوجهة نظره......و قلبناها يمين و شمال

يقولنا بقي ان شاء الله لما ينزل اجازة الصيف اتجوز إزاي.............

و بجد ممكن نحط الموضوع ده ع توبيك تاني..."اتعرفت علي شريك حياتك إزاي؟"....بس المرة دي....احنا مسجلين ليكوا كل واحد قال ايه.....كله مكتووووووووووووووب.....

أنادي علي اساميكم....و لا كل واحد عارف نفسه

يالا بقي يا شطار....مستنيكم.....و هنشوف كل واحد طبق اللي قاله

و لا طبقه و حطه في جيبه الوراني.....!!!!

و يجعله عامر

لماضة.....فاهم و مصدق ان ساعة القدر يعمي البصر....لا تقولي انترنت و لا ام فاروق الخاطبة.

فوتكم بعافية

هى بقت كدة :lol:

ربنا يسترها بقى

بس اللى واثق منه انها بكره هتحلو

الدكتور Dr.mmfriend متتشامش كدة ادخل على بئر الاسرار وهتلاقى ليك حلول كتيرة :roseop:

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 119
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

التعارف عن طريق الانترنت مشكلته انك مش بتعرف حاجة عن اللى بيكلمك غير اللى هو عاوز يعرفهالك وبس

يعنى هتشوفه بطريقته هو اللى حابب يظهرها ومش هتشوف جوانب اخرى من شخصيته

مشكلة النت انه ممكن يكون فاقد للمصداقية فى امور كتير خاصة ومنها امور الزواج

رأيى انك لو هتتجوز يبقى لازم تدقق جدا فى اختيارك ومش نقول مش فاضيين وما عندناش وقت

نأجلها لما نقدر نخصص وقت لها لانها رحلة عمر مش ايام وتخلص

الزواج لازم له من واقع من اولها مش بداية مبهمة تدينا انطباع مغلوط عن صاحبها وتعمل لنا تشويش على حكمنا عليه بعد ما نشوفه

دليل كلامى انك لما تحب على النت بتكون حالتك مختلفة عن لو شفت الشخص دا على الواقع بعدها

انطباعك بيختلف واحساسك بيه بيتغير

لان الحب بتحكمه الظروف المحيطة بيه ولازم تكون واقع من اولها لانه الزواج علاقة واقعية .

شكرا ..

رابط هذا التعليق

التعارف عن طريق الانترنت مشكلته انك مش بتعرف حاجة عن اللى بيكلمك غير اللى هو عاوز يعرفهالك وبس

يعنى هتشوفه بطريقته هو اللى حابب يظهرها ومش هتشوف جوانب اخرى من شخصيته

مشكلة النت انه ممكن يكون فاقد للمصداقية فى امور كتير خاصة ومنها امور الزواج

رأيى انك لو هتتجوز يبقى لازم تدقق جدا فى اختيارك ومش نقول مش فاضيين وما عندناش وقت

نأجلها لما نقدر نخصص وقت لها لانها رحلة عمر مش ايام وتخلص

الزواج لازم له من واقع من اولها مش بداية مبهمة تدينا انطباع مغلوط عن صاحبها وتعمل لنا تشويش على حكمنا عليه بعد ما نشوفه

دليل كلامى انك لما تحب على النت بتكون حالتك مختلفة عن لو شفت الشخص دا على الواقع بعدها

انطباعك بيختلف واحساسك بيه بيتغير

لان الحب بتحكمه الظروف المحيطة بيه ولازم تكون واقع من اولها لانه الزواج علاقة واقعية .

شكرا ..

تم تعديل بواسطة مصرية اوى
رابط هذا التعليق

لا حول ولا قوه إلا بالله

كان عند حق يالمضمض والله .. وعشان كدا قولنا نقفل التوبيك دا لحد كدا

هههههههههههههههههه كرهنا الناس في الجواز هههههههههه :lol:

خد إحبس بقا بالموضوع دا :lol:

:roseop:نصائح عاطشفية ليك يا تامر انتة وشوقية ... :lol:

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=100436

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

سبحان الله!

والله يا جماعة من ساعات قليلة زارني صديق عزيز بعد صلاة الظهر..

تجاذبنا أطراف الحديث، وسألته عن معارفه هنا.. أو كيف تعرف على زوجته، وطلبت نصيحته لأني - كما يعرف هو وكل من حولي تقريبا - لا علاقة لي بأي بنت، ولا أعرف العائلات المصرية هنا..

رده كان مفاجآة لي: زوجته تعرّف عليها من خلال الانترنت؛ من خلال موقع اسلامي للزواج اسمه: مودة.. نصحني بشدة أن أسجل فيه..

حين تعرف عليها اكتشف أنها خريجة نفس كليته ونفس تخصصه، سبحان الله!

ثم طلب عنوان بيت أبيها، وذهب هو وأهله إلى هناك وخطبها وتزوجها وأتي بها إلى هنا.. تزوجا منذ أشهر قليلة..

بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير

إذن مواقع الزواج وسيلة جيدة إذا أحسنا استخدامها وسلمت النوايا..

رابط هذا التعليق

سبحان الله!

والله يا جماعة من ساعات قليلة زارني صديق عزيز بعد صلاة الظهر..

تجاذبنا أطراف الحديث، وسألته عن معارفه هنا.. أو كيف تعرف على زوجته، وطلبت نصيحته لأني - كما يعرف هو وكل من حولي تقريبا - لا علاقة لي بأي بنت، ولا أعرف العائلات المصرية هنا..

رده كان مفاجآة لي: زوجته تعرّف عليها من خلال الانترنت؛ من خلال موقع اسلامي للزواج اسمه: مودة.. نصحني بشدة أن أسجل فيه..

حين تعرف عليها اكتشف أنها خريجة نفس كليته ونفس تخصصه، سبحان الله!

ثم طلب عنوان بيت أبيها، وذهب هو وأهله إلى هناك وخطبها وتزوجها وأتي بها إلى هنا.. تزوجا منذ أشهر قليلة..

بارك الله لهما وبارك عليهما وجمع بينهما في خير

إذن مواقع الزواج وسيلة جيدة إذا أحسنا استخدامها وسلمت النوايا..

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا استاذنا الفاضل

وجهة نظر حضرتك تحترم للغاية

بس لو حضرتك تابعت الموضوع من اوله...هتلاقي تباين وجهات النظر....زي ما احنا مختلفين في الحياة زي ما الناس بتكون مختلفة حتي في الاسرة الواحدة

و انا شخصيا من وجهة نظري....تجربة الزواج مش الفيصل فيها لا النت و لا ام فاورق الخاطبة (و الله كده سيرة الست الاصيلة دي اتهرت في الموضوع...)......اللي بينجح الزواج و بيخلي مستقر مش يا تري هو جه عن طريق ايه...لكن ازاي الراجل و الست بيمسكوا في ايدين بعض و بيكملوا طريقهم و يوصلوا لجنة في الدنيا توصلهم لجنة الاخرة...

او بالسلامة بقي

إذا كنت حضرتك علي قناعة بشي ما...فأنت حتما تتحمل نتيجة قناعاتك....محدش بيهاجم حضرتك او بيصادر وجهة نظرك

لكن حتما ما تستطيع عليه لا يقتنع به غيرك

و ما أراه حلا امثل...ليس بالضرورة هو الوصفة السحرية لغيري

=====================================================

ع جنب بقي

كده عرفنا اخونا عبيد الله هيسجل في موقع مودة.....ربنا ييسرلك الامور

اخونا حسام لسه محتار....بس ان شاء الله هيحصله.... wst::

ولدنا عمدة.....قاعد يحلل في شخصيات الناس....و هيتجوز ان شاء الله بنت عمه و لا بنت خاله ده لو خوطة عكاوي نجحت ان شاء الله.

المهم تعالوا نتفق

لكل من عدي ع التوبيك ده........ارجع و احكيلنا خبرتك يا سيدي

سلبا او ايجابا

دون التطرق طبعا للحياة الشخصية...مع ان ساعتها مش عارفة هيموتني الفضول...... :blink:

و ربنا يدينا في ازواجنا و ذرياتنا قرة اعين في الدنيا و الآخرة

دمتم قريري العين بمن تحبون

رابط هذا التعليق

مين لابس طاقة الإخفاء وداخل التوبيك متخفي ؟؟ لتكون الست ام فاروق

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

أولاً: شكرًا جزيلاً للأخت لماضة.. مع أني مستغرب من اختيارها لهذا الاسم.. ردودها تبين أنها راقية الفكر وراعية للذوق..

بالنسبة لما قلته أعلاه، أنا ذكرت أن صديقي نصحني بالتسجيل في موقع الزواج المذكور، لكن لم أقل أني سأسجل!

جربت قبل ذلك مرة وقالت لي: مبحبش الغربة! نتجوز ونقعد هنا! wst::

ثانياً: رجعت وقرأت صفحة المشاركات السابقة وعجبني جدًا رأي الأخت "مصرية أوى"، كلامها مضبوط.. ورزين - بارك الله فيها..

على العموم احنا منتظرينك لما تبشرينا يا أخت لماضة بتفعيل النادي الثقافي المصري هنا في أبوظبي.. وبالمرة نناقش الموضوع ده على الملأ!.. واسمعى بقى التعليقات حينها من عموم الناس!.. :blink:

وفق الله الجميع لما فيه الخير..

رابط هذا التعليق

حرام عليكم عقدوتنا وكرهتونا فى الجواز كله

ايه الموضوع ده كله

انا جبته من اوله لاخره فى قعده واحده لغايه اما ااتعقدت

هو حد لاقى عروسه اليومين دول عن طريق النت ولا غيره

يخرب بيت الغربه وسنينها والسعوديه كلها ..............

يااااااااااااااااه آديلي زمان مجتشي التوبيك دوت

بس واضح انكم برضه وصلتوا الجدع....لحالة التعقيد....و الله براوة عليكو يا ولاد....

انتو عارفين رايي الشخصي بقي

هو التوبيك يقف لحد كده.... لان مبقاش فيه جديد

إلا إذا

كل الشباب العترة اللي دخل الحتة دي.......و شاركنا بوجهة نظره......و قلبناها يمين و شمال

يقولنا بقي ان شاء الله لما ينزل اجازة الصيف اتجوز إزاي............. :D

و بجد ممكن نحط الموضوع ده ع توبيك تاني..."اتعرفت علي شريك حياتك إزاي؟"....بس المرة دي....احنا مسجلين ليكوا كل واحد قال ايه.....كله مكتووووووووووووووب..... :rolleyes:

أنادي علي اساميكم....و لا كل واحد عارف نفسه

يالا بقي يا شطار....مستنيكم.....و هنشوف كل واحد طبق اللي قاله

و لا طبقه و حطه في جيبه الوراني.....!!!!

و يجعله عامر

لماضة.....فاهم و مصدق ان ساعة القدر يعمي البصر....لا تقولي انترنت و لا ام فاروق الخاطبة.

فوتكم بعافية

والله انا كان ليا تجربه مش لطيفه خالص

انا الاجازة الى فاتت نزلت اتعرفت على بنت كانت الاسره مرشحهاها وبشده وبعنف وبعدين اتخطبنا لمده كام يوم كده وخرجت معاها هما مرتين فقط

وكملنا التعارف عن طريق الانترنت

بس انا بحكم خبرتى وتعاملاتى القديمه فى الانترنت اعتقد مش من السهل الضحك عليا لفتره طويله وكان ما كان وفشكلنا

يعنى انا عملت العكس

خطبت فى الحقيقه وفشكلت عن طريق الانترنت

حلوه دى؟؟

بس انا من ساعتها لا اثق فى اى حد ولا اى شخص

لا نت ولا غيره

وبعد تفكير عميق وصراع مع النفس

قررت انه الواحد لازم ينزل مصر نهائي علشان يدور براحته

وان شاء الله هيحصل

رابط هذا التعليق

ع جنب بقي

كده عرفنا اخونا عبيد الله هيسجل في موقع مودة.....ربنا ييسرلك الامور

اخونا حسام لسه محتار....بس ان شاء الله هيحصله....

ولدنا عمدة.....قاعد يحلل في شخصيات الناس....و هيتجوز ان شاء الله بنت عمه و لا بنت خاله ده لو خوطة عكاوي نجحت ان شاء الله.

المهم تعالوا نتفق

لكل من عدي ع التوبيك ده........ارجع و احكيلنا خبرتك يا سيدي

سلبا او ايجابا

دون التطرق طبعا للحياة الشخصية...مع ان ساعتها مش عارفة هيموتني الفضول......

و ربنا يدينا في ازواجنا و ذرياتنا قرة اعين في الدنيا و الآخرة

دمتم قريري العين بمن تحبون

معتقدش ان حسام هيضطر يعمل كدة

ده ابنى وانا مربيه كويس وعارف هو بيفكر ازاى :)

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

قلب حزين

السلام عليكم اخوتي اخواتي اما بعد

كنت اتمنى ان تكون اول مشاركاتي بموضوع يدخل البهجة الى قلوبكم ولكن اعذروني لن اطيل عليكم وساوجز

تعرفت على فتاة مصرية في شهر رمضان الفائت وكنا نتحث او بالاحرى نتحادث عبر الشات لقد ارتحت لها وارتاحت لي من اول وهلة كنا نتحدث بالساعات وحتى في خضم الازمة بين بلدينا بشان مبارات كرة القدم التي اهلت المنتخب الجزائري لكاس العالم لم تفرقنا اي صحيح كنا نتجادل لكن ابهرتني بادبها لقد عشقتها منذ اول يوم عرفته وقد فاجاتني ليلة تاهل الفريق الجزائري ورغم خسارة منتخب مصر بان كلمتني بصوتها الذي لم اسمع مثله من قبل لقد كان سنفونية اروع من سنفونيات بيتهوفن وتعلقت بها اكثر بعد ذلك تشاحنا قليلا بعد المبارات ولكن الحمد لله ذلك لم يفسد الود بيننا ثم انقطعت عني اخبارها لمدة شهر ونصف احسست فيها بالضيق والوحدة تعرفت في هاذا الشهر على فتاة طيبة من مصرى ايضا وصدقوني عوض ان اتحدث مع هذه الفتاة اواسالها عن حالها بقيت احدثها عن سارة او بسبوسة كما احب ان اناديها فسالتني الفتاة حمزه هل تحبها

فسكتت ثم قلت حب انا ارتاح لها واني متضايق لانها لم تكلمني منذ اكثر من شهر فقات يا حمزه الم تلاحظ انك حتى لم تقرا رسائلي انك مجنون بحبها وهنا توقفت فجاة

لقد كشفت الاخت هند لي ماكان في صدري وعرت مشاعري فرايتها حينها ازددت قلقا واقترحت على ان انشيء ايميلا جديدا واكلمها وفعلت ويا ليتني مافعلت

قلت لها انا حمزه ففرحت ثم سالتها لم تهربين مني قالت لا وان لي معزة خاصة في قلبها

ثم بعد ذلك قالت كلمة اصابتني في مقتل لقد قالت لي يا حمزه انا اتخطبت لقد سمعت ضربات قلبي كالطبل تتسارع وضاقت علىي نفسي وللعلم ان لم ارى شكلها ابدا فقد ارتني صورتها بالنقاب مرة ولمد عشر ثواني فقط

المهم عندما سمعت الخبر فتحت الكامرا مباشرة فقالت حمزه لم تخبرني ان عندك كامرا فقلت لم تساليني

سالتها لم لم تعلميني قالت هي حتفرق فقلت نعم فسكتت كنت اظن نفسي قويا وفي صغرنا كنانسمع ان الرجال لا يبكون نعم الرجال لا يبكون اكتشفت اني كنت مخطئا.............

المهم سالت عن الخطيب الجديد وكيف تعرفت به قالت منذ شهر تقدم لخطبتها وهو انسان محترم فسالتها هل تحبينه اجابت هو انسان متدين خطبها في عيد الفالنتاين

للاشارة فقط فقد كان لها خطيب سابف وتركته ولما سالتها عن السسب قالت لم تكن تحس بانه يحتويها

وقالت معك اشعر بالراحة وكنا نتحدث بالساعات

لنعد الى صلب الموضوع خطيبها امرها ان تقوم بمحي كل ايملات الشباب ولم يبقى الا ايميلي انا قالت لم استطع ان افعل ..................

اعذرون لن استطيع قول المزيد فمع كل حرف اكتبه اتعذب اذكرها في كل وقت في كل سجدة وفي كل تهليلة وفي كل تسبيحة كلا ذكرت الله سالته ان يعيدها الي سالته في جوف الليل ان يجعلها لباسي وان يجعلني لباسها سالته ان يجعلها زوجتي في الدنيا والاخرة تحدثت معها بتاريخ 23 ابريل2010 وقلت لها ساسال الكبير ان يعيدك الي فقالت ومن الكبير فقلت الواحد الاحد الفرد الصمد الذي لم يلد ولم يولد

وسبحان الله لقد اختارت تاريخ ميلادي يوم 20 ابريل لتوجه الي سهما قاتلا

وسبحان الله اتعلمون تاريخ ميلادها انة 1 نوفمبر تاريخ اندلاع ثورة التحرير الجزائرية ضد المستعمر الفرنسي

حتى تاريخ ميلادها تحتفل به كل الجزائر وابن اعز صديقة لها اسمه حمزه على اسمي.

ايعقل ان يتعلق رجل بامراة لم يرها نعم انه انا عندما كنت اقرا عن عنترة وعن المرقش وكيف جاب الصحراء وراء حبيبته الى ان فقد بصره كنت اقول دائما ما بال هؤولاء الرجال الا يوجد نساء اخريات في الكون غيرهن ولم افهم او بالاحرى لم احس بما يعنيه الشعر الذي قاله عنترة الا لان

لقد قال عنترة

لو كان قلبي معي ما اخترت غيركم ولا رضيت سواكم في الهوى بدلا

لكنه راغب فيمن يعذبه فليس يقبل لوما ولا عذلا

وبيتي المتنبي اصدق تعبيرا عن حالتي الان

وعذلت اهل العشق حتى ذقته فعجبت كيف يموت من لا يعشق

وعذرتهم و عرفت ذنبي انني عيرتهم فلقيت منهم ما لقوا

اخوكم مجنون سارة

إنني لم أصنع الأحداث، بل هي التي صنعتني..

إن الإنسان مثل المرآة ،

والمرآة لا تعكس الصور الحقيقية إلا إذا كانت واضحة وصافية

رابط هذا التعليق

إلى الأخ الجزائري بارك الله فيه..

مرحبًا بك هنا بين إخوانك في منتدى محاورات المصريين..

بدايةً لن أرتدي رداء الوعّاظ، وأجلدك هنا على ما فعلته في شهر رمضان المبارك، شهر الصيام والقيام.. من بدء علاقة فاسدة وتعرف على فتاة لا تحل لك.. أو تفكيرك حتى الآن في واحدةٍ بعد أيام معدودة ستصبح زوجة لرجل آخر..

أود فقط أن ألفت انتباهك إلى أكثر من نقطة لعلّك تفيق من وهمك وسرابك الذي تعيش فيه..

أولاً: انظر كيف بدأ هذا الأمر من بداياته الأولى.. تعدي حدود الله في شهره المبارك + محادثة مع فتاة أجنبية عنك + عيشك في خيالات وأوهام مع شخصية لم تراها رؤيا العين، ولا تعرف كنهها ولا حتى ملامحمها..

ثانياً: تدبّر قليلاً في فتاة تقول إنها منتقبة ومتدينة، ثم تحادث شاباً أجنبيًا عنها على الانترنت.. تتعدى حدود ربها وتخون ثقة أهلها.. بل وأخيرًا خطيبها الذي طلب منها فتح صفحة جديدة ومسح جميع الشباب من عندها فأبقت عليك.. لماذا؟ لأن الشيطان يأبى إلا وأن يُفسد عليها حياتها الجديدة.. ذلك لأن في داخلها رواسب غير طيبة..

ثالثًا: الأمر الآن اتضح وبان أصله.. كُن رجلاً وارمي وراء ظهرك.. وافتح صفحة جديدة مع ربك..

رابعًا: اخطب بنت من بنات بلدك.. هي أقرب لبيئتك ولهجتك وعاداتك وتقاليدك.. ثق أنها ستعرف كيف تتعامل مع أهلك ومعك في مجتمعك.. علاقة مع فتاة في دولة أخرى فاشلة في أغلب الحالات، إلا: إذا كان هناك تعامل مباشر، وعشرة وجيرة بين الأهل، أو في عمل واحد لفترة غير قليلة من الزمن..

خامسًا: انسى هذه الفتاة تمامًا.. لا تحاول الاتصال بها ثانيةً أبدًا.. اتق الله فهي الآن مخطوبة لشاب مثلك لكنه دخل من الباب، وطلب يدها من وليها.. وبعد أيام ستكون زوجة له وبينهما رباط غليظ، فلا تفسده بمكائد الشيطان..

سادسًا وأخيرًا: قال الله تعالي " ومن يتوكل على الله فهو حسبه إن الله بالغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرًا"

رابط هذا التعليق

الأمر الآن اتضح وبان أصله.. كُن رجلاً وارمي وراء ظهرك.. وافتح صفحة جديدة مع ربك..

هو انا ليه كل ما الاقي التوبيك ده ع البانر استفز....بس النهاردة

محتاجة ارفع القبعة لاخونا علي الكلمة اللي ذكرها فوق

يا تري كم رجل...محتاج تتقال له الكلمة دي في وشه عشان يفوق

يا تري كم رجل و امرأة محتاج يفتح صفحة جديدة مع ربنا

كلمة حضرتك فكرتني بحزم جدي الصعيدي جدا و الذي لم يتعلم في مدراس و لكن مدرسة الحياة علمته الا يخشي في الحق لومة لائم

علمته ان بعض شئون الحياة لا يجوز ان يختلط فيها الهزل بالجد......علمته ان الحزم مهما كان مؤلما و لكنه إفاقة بعد إغماءة

علمته ان يوما ما قد تحتاج ان تصفع من تحب.......ليكون دوما علي الصراط الذي تحب

الله يرحمك يا جدي

و تحياتي استاذي

============

ملحوظة

تعقيبي لا ينتقص من قدر مداخلة اخونا الفاضل الذي طرح القصة و لكنه أثار لدي صدي...وددت المشاركة به

تحياتي و احترامي للجميع

رابط هذا التعليق

أنا السبب في اللي بيحصل هنا في الموضوع .. :blink:

يالا كلنا لها .. الأخ حمزة كلام أخونا عبيد الله مظبوط مائة بالمائة إنساها إستغفر ربنا ع ما فعلتة وتب وأرجع لربنا وهوه هيساعدك ان تنساها ..

شكرا ً واعذروني لان انا من أطلق هذا الموضوع واصبح تربة خصبة لذرع كل التجارب السيئة الأكثر منها ناجحة وتكاد تعقد كل ما هو مقبل ع الزواج ..

فوتوكوا بعافية ,,

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا اخوتي واخواتي

اولا اود ان اشكر كم جميعا على تعقيباتكم ونصائحكم فالدين النصيحة

اخي عبيد الله اما عن محادثتى لها في رمضان فكانت ليلا وكلامنا كان ذكرا كنا نتحدث عن بعض الايات والاحاديث الشريفة ماعدا قصة المباراة طبعا او عندما اخبرتني عن خطيبها السابق واظن ان هذا لا يغضب الله ولم نعد حدود الله

ثانيا لقد قمت بقذف هاته الفتاة واعتربتها مذنبة وهي لم تفعل شيئا بل هي تقية نقية ولا ازكي على الله احدا ثانيا واعتقد ان هذا لا يجوز شرعا لانها ليست هنا لتدافع عن نفسها واناقبل اي كلام تقولهله لي ومهما كان قاسيا واني الان احس بالذنب لاني لو لم اذكرها لما ذكرتها فاستغفر لي ولك اخي عبيد الله

يقول علي بن أبي طالب رضي الله عنه ( إذا جاءك رجل وقد فقعت احدى عينه فلا تحكم له فقد يكون الآخر فقعت عيناه )

لذا اخي فقد حكمت عليها وقد قذفتها دون ان تسمع منها.

اما عن قولك عيشي مع اوهام فاقول لك اخي لا ليست اوهام فنحن في عصر التكنولوجيا ولم نرتكب ما يغضب الله وساقولها لك بالمصري احنا لا مشينا على الكورنيش ولا كلنا ترمس ولا تظن اني احاول التبرير فلن استعمل اسلوب المغالطة الذي يستعمله المحامي عندما يعوزه الدليل فانا اوافقك في كثير مماقلتهه.

اني ارى في كلامك تناقضا من جهة تقول كيف عيشي مع اوهام وفتاة لم ارها راي العين ومن جهة تقول ومن جهة تقول لا اعرف كنهها ولا اصلها فقد حيرتني اخي الكلام على الشاة حرام والكلام حثيثة حلال اعذرني ربما لم افهم مقصودك.

اما من جهة انها تخون ثقة اهلها فاقول لك لا اخي الكريم فهي انسانة محترمة جدا و كانت تستاذن للصلاة وكانت تدعو لي وادعو لها

في الصلاة. اما انها لم تمحي ايميلي فقد اخبرتني بانها ستستاذن خطيبها واقول خطيبها ليس زوجها اين وجه الخيانة

حتى اني قلت لها بعد زواجك لن اكلمك وزواجها السنة القادمة .

اما عن قولك ان افتح صفحة جديدة مع ربي فهذا لا يجادلك فيه احد وهذا اجمل ما قلته في رسالتك وانا واعوذ بالله من كلمة انا لم ارتكب فاحشة قط واستغفر الله واسبحه قبل نومي ويعد يقظتى وافتح كعيني على كتاب الله واغمض عيني عليه واحاول مجاهدة نفسي ولن ازكي نفسي ولا غيري فربي اغلم بمن اتقى

اما بخصوص ان اخطب فتاة من بلدي لاجل اللهجة والعادات والتفاليد فانا لا اعترف باب لهجة ولا عادات ولا تقاليد فقد ابدلنا الله خيرا منها كتاب اله وسنة نبيه

ولولا حكاية اللهجة هذه والعادات والتفاليد ما تجرات علينا كمشة من اليهود ورحمة الله عليك يا استاذ عباس العقاد حيث قال اذا بقينا بهذه العقلية فسياتي السياح ليتفرجو علينا بدلا من الاهرامات

ورب العزة قال انا انزلناه قرانا عربيا

وشكرا لكل من كتب حرفا هنا واني ولم اغضب الا عندما ذكرتم الفتاة فاني احس اني ارتكبت ذنبا عظيما بحقها لانك تكلمت بحقها ووالله انها لفتاة شريقة عفيفة ولم اسمع منها الا كل خير

اسال اله العظيم لي ولكم بان يعفر لنا ويتوب علينا ويرزقنا رفقة الاحبة محمدا وحزبه

امين

سؤال للجميع

ااذا كان لك ان تختار بين فتاتين للزواج

الاولى كانت تعرف شابا على الانترنت ولم يرها ولم تره

والثانية كانت مخطوبة لشاب اخر لمدة سنة وسنتين اي كان يلتقيان ويمشيان مع بعض

فايهما تختار التى الاولى ام الثانية التي ربما اكلت عيش وملح

ملاحظة

لقد كنت متحرجا من دخول هذا الموقع فقد دخلته بالصدفة لما رايت ماكتبه الاخ عمدة سجلت بالموقع

احبكم جميعا في الله

اشكركم اخوتي من كل قلبي

اخوكم حمزه

إن الإنسان مثل المرآة ،

رابط هذا التعليق

اخي عبيد الله اما عن محادثتى لها في رمضان فكانت ليلا وكلامنا كان ذكرا كنا نتحدث عن بعض الايات والاحاديث الشريفة ماعدا قصة المباراة طبعا او عندما اخبرتني عن خطيبها السابق واظن ان هذا لا يغضب الله ولم نعد حدود الله

اما من جهة انها تخون ثقة اهلها فاقول لك لا اخي الكريم فهي انسانة محترمة جدا و كانت تستاذن للصلاة وكانت تدعو لي وادعو لها

في الصلاة. اما انها لم تمحي ايميلي فقد اخبرتني بانها ستستاذن خطيبها واقول خطيبها ليس زوجها اين وجه الخيانة حتى اني قلت لها بعد زواجك لن اكلمك وزواجها السنة القادمة .

سؤال للجميع

ااذا كان لك ان تختار بين فتاتين للزواج

الاولى كانت تعرف شابا على الانترنت ولم يرها ولم تره

والثانية كانت مخطوبة لشاب اخر لمدة سنة وسنتين اي كان يلتقيان ويمشيان مع بعض

فايهما تختار التى الاولى ام الثانية التي ربما اكلت عيش وملح

ملاحظة

استاذنا الفاضل حمزة

مرور حضرتك أثري الموضوع عارف ليه

لانك بجد بتساعد الناس انها تري زاوية اخري للصورة ...و عالم آخر لم يتخيل احد ان يكون يوما طرفا فيه

ارجو الا تفهم حضرتك مداخلاتنا انها محاولات للوعظ....

كلنا انت و هي في مراحل مختلفة و اشكال مختلفة...

كل منا له قصة لا تشاطرها مع الاخرين...

كل منا ليس ملاكا يمشي بين الناس

توقفت عند حضرتك في تأكيدك علي مدي "تقوي" و "نقاء" صاحبة القصة

ليس هجوما و الله

بس اما سمعت ان هناك نقاء آخر غير ان "أستأذن للصلاة في وقت الصلاة"

اما سمعت بقول الله تعالي "ألم يعلم بأن الله يري"...

يعني الصلاة ممكن تاخد من وقت الواحد في اليوم كله حوالي نص ساعة....طب و باقي ال23 ساعة و نص....ايه بقي...!!!

حتي في الحوار اللي الشباب (و مش حضرتك فقط)...بيقول نحن نتدارس القرآن...و نتحدث في امور الدين.....أما سمعت "و خاطبوهن من وراء حجاب"

مش حجاب اني مش شايفاك...و لا انت شايفني....لا حجاب يحجب الشاب و الفتاة ان يميل قلبه.....لان احنا بالفطرة قلوبنا بتميل للجنس الاخر.

حضرتك بتتساءل اين وجه الخيانة....مش هقول لحضرتك رد جاهز معلب

.....لكن انا هكلم نفسي و اقول....

اين "عفة المشاعر"....

اين عفة مشاعري كفتاة....

احتفظ ببعض مني...

في جانب لا يسمح لاحد بالاقتراب منه....الا لمن ارتضيه زوجا امام الله

أين حلاوة الاحساس ان شخصا واحد تمنحه طزاجة و عذرية أفكارك و مشاعرك....

حلاوة ان تشعر ان تختزن لشخص حلالك...لتنعم معه بكل افراحك المؤجلة....

حضرتك طرحت تساؤل

تساؤل حضرتك مش فاهماه...لاني مش فاهمة ليه الحصر في اختيارين من اصله

و اصلا كل اختيار منهما ليه دلالة مناقضة للاخر

الاول: فتاة عرفتها بقلبك و لم تراها......

اختيار مرفوض للغاية من وجهة نظري.....

لانك فقط هنا عرفت نفسك و ما اردت انت ان تراه....و ليس ما هو كائن بالفعل....

و ليس معني ذلك ان رؤية شكل و ملامح الانسان قد تصنع فارقا

و لكن أن الاحتكاك المباشر مع الشخص في موقف حياتي و ان كان بسيطا مثل (دفع الاجرة مثلا في مواصلات عامة) قد يخبرك بكثير عن كنه هذا الشخص....اكبر مما يمكن ان تراه بقلبك.... او تراه عينيك في ملامحه

الثاني: فتاة لها ارتباط سابق غير موفق...

تساؤلك يوحي بمزيد من التشكك ان فترة الخطوبة اللي تحدث علي ارض الواقع قد تسمح بتجاوزات من الطرفين....و كانك توحي الينا ضمنيا ان خطوة الانترنت هي خطوة آآمنةلا شك فيها

رايي الشخصي

لا يمكن لاي شخص ان يصف روشتة سهلة لاي شخص آخر....يذكر فيها مقادير السعادة....و عوامل النجاح...و معدلات الصعود والهبوط

الحياة ليست اختيارين

الحياة ما تصنعه انت لنفسك...و ما اراه مناسبا لي.....قد تختلف بشدة معي حوله و العكس صحيح

رايي الشخصي ايضا انه حتي مع اختيارات الحياة المتعددة المتناقضة في كثير من الاحيان....

مع حدة التناقض قد تتضح رؤية البعض فيزداد تمسكا بما يراه صوابا.....

و البعض الاخر قد يزداد مغامرة لتجربة كل ما هو يمضي في اتجاه معاكس مدفوع بالفضول ليقتحم عوالم اخري....قد يعود منها منتصرا او منكسرا

في كلا الحالتين

مهما تختار....نصيحتي

استجلب لنفسك اطنان الشجاعة الكافية ليس لتقنع الاخرين...

و لكن لتؤكد لنفسك ان اختيارك يوما بعد يوما كان صائبا لا محالة

تحياتي

رابط هذا التعليق

ولا يفرق عن جلسة التعارف اللي بتحصل ف الصالون المدهب اللي كل واحد بيكون لافف نفسه ف ورق سلوفان

او اللي بتبقى معاك ف الشغل وراسمة نفسها والصوت الواطي والرقه وايه ملاك طاهر

ياجماعه اذا افترضنا عدم الوضوح والصراح لا انترنت ولاغيره هينفع

وعشان نبقى عمليين وواقعيين بصراحه اذا كان فيه فرصه تعرف بيت البنت او الولد ازاي اهله يعني ماشيين ازاي بيتعاملوا ازاي فده شيئ ممتاز

لم يتوفر هذا ياريت تحاول تسال عشان البنت ماهى الا نموذج مصغر من الام والعكس الولد مصغر من الاب ونستثني فئة قليلة جدا

فلو كان التعارف ع الانترنت واقعي وواضحين فهو يعتبر زي التعارف ف اكلية لا يفترض اتمام القصه بالنجاح الا باكتمال باقي الشروط ووجهة نظري عدم التمادي فيه افضل

يعني نبدا نخليه رسمي لان التمادي ممكن ياثر ع الطرفين بالسلب كل واحد بيرسم صورة ورديه وبيلبسها ع الطرف التاني وتلاقي نفسك حاطط صورة جميلة هي من وحي خيالك وتبقى عاوز تلبسها للطرف التاني

فيرايت بجد يكون مش اكتر من تعارف وتمهيد لاستكمال الموضوع

وبالنسبة لزميلة الاخت بوسي ف ع فكرة بتوعم البترول ده مشكلة شغلهم يا ف شركات بترول وده محتاج واسطة يامفيش ف المجال وانا عندي ابن عمتي قعد 3 سنين بعيد عن المجال وربنا كرمه طبعا بواسطة دخلته

وطبعا موقف زميلتك طبيعي احنا مش ف زمن رومانسي اللي معاه واسف ع اللفظ يشيل

هو ده المبدا اللي ماشي حاليا يعني كاش اند كاري

واسف ان فيه ناس تزعل مني بس الحكاية بقت تتحسب كده الا من رحم ربي وهم قليل جدااااااااااااااااااااا

رغم شح ف المعروض من الرجاله الكويسين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخت لماضة

اول اريد ان اقول شيئا اول اسمين لمحتهما عندما دخلت لهذا الموقع صدفة ههما انت والاخ عمدة صاحب الموضوع الاصلي والذي لولاه ما دخلت اصلا الى هنا وانا مدين له لانه لولاه لما تمكنت من التعرف اليكم وانا بطبعي رجل حساس يتاكثر بالكلمة الطيبة

وكلامك الجميل الجميل رسما لي لوحة رائعة عن وجدانك الجميل واحساسك المرهف وصراحة تجبني صراحتك غالبا البنات تحب الف والدوران ويرسمن صورة خيالية لانفسهن وربما هذا سبب فشل معظم الزيجات سواء كانت عن حب اوغير حب على الانترنت او في الحقيقة لان كل واحد يرسم صورة جميلة عن نفسه وكام قالي اخي هييرو الكل يضع ماسك وبعد الزواج تنكشف القنعة ويذهب الكلام الجميل وتسثط الاقنعة

اختى لماضة اولا اريد ان استسمحك لاني لما رايت اسمك ظننت انك من البنات لست اعرف كيف اكتبها يعني البنات الكوووول مثلما يقولون الي كل هما النيو لوك والافلام والمسلسلات ولقد صدقت سارة عندما قالت المصريين طيبو القلب ولا تحتاج مصر لان اذكرها فيكفيها فخرا انها ذكرت في القران الكريم اربع مرات نعم من يدخل بينكم يحس بالامان فشكرا لكم جميعا.

احيا نحكم على شخص من تصرف او من كلمة او نظرة وهذا اعتبره ظلما انا احاول دائما ان الجانب الايجابي في الشخص وكما قلت لسنا ملائكة بل وحتى الملائكة اخطات عندا وضع فيها الله ماوضعه بالنسان ولنا في قصة هاروت وماروت الملكين عبرة.

سوف اروي لكي فصة قصيرة كان هناك ضابط الماني و شاب ايطالي وعجوز وشابة جميلة مسافرين في القطار وكانو في غرفة واحدة

فلما دخلت القطار الى النفق سمع صوت قبلة وصفعة يعني بالمصري فلم او الم

وانظري كل واحد ماذا قال

قال الضابط الالماني الشاب اليطالي قبل الفتاة وانا اخذت صفغة مكانه

وقالت العجوز انها حقا فتاة محترمة قبلها الالماني فصفعته انها تستحق التقدير

وقالت الشابة الجميلة يا له من الماني احمق يقبل عجوزا فتصفعه ولا يقبلبني انا الشابة الجميلة

اما الشاب الايطالي فقال قبلت ظاهر يدي وصفعت الالماني ولم يتهمني احد

مثل ما قال احد الفلاسفة مانراه يحجب عنا ما يجب ان نراه وغالبا ما نحكم على الشخص دون ان نعرف طبيعة تكوين بناءه النفسي

الذي تكلم عنه الالماني هايدغر.

اخيرا اقول لكي ان ابنة عمي تعرفت بشاب مصري على الانترنت لاكثر من سنتين وقد اتى الى هنا بل ولم يتركه عمي ينام في الفندق بل اتى به الى بيته وسط اولاده وامضى معهم 15 يوما وفي عز الازمه بين الجزائر ومصر

وهو شاب يعمل في الاربعين يعمل بالسعودية وعمي تقدري تقولي هو الحج متولي بتاع الجزائر والبنت اعطاها المولى من كل شيء نصيبا قيا ترى مالذي جعلها تقبل به ويقبل بها وعلى فكرة هي لم يتعدى سنها 22 عاما

اقول فقط انه الصدق والصراحة ونبل المشاعر هما من دفعا بهذا الشاب الناضج ان يقرر الارتباط بها.

ارجو ان لا تكون قصتي قد سببت لكم قنوطا فعدم اكتمالها لايعني ابدا ان الزواج على النترنت غير ناجح والقصة التي ذكرتها قبل قليل خير دليل على ذلك.

اخوكم حمزه

إن الإنسان مثل المرآة ،

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

مروري هنا خصوصا لاخي عبيد الله اردت ان اشكرك مرة اخرى على نصيحتك فقد كنت والله نعم الناصح ونعم الاخ الذي لايرضى لاخيه الا الخير وان كلامي او بالاخرى ردي الاول ربما كان قاسيا واني استسمحك اخي وارجو ان لا يكون في نفسك شيء من ناحيتي وني

لقد اعدت ما كتبت ولكن هذه المرة بذهن صافي واعذرني فقد كنت تخت تاثير الصدمة.

وان واله قد دعوت لك ولجميع اخوتيواخواتي الذين نصحوني

ان لم اتلقى ردا منك فهذا يعني انه ربما قد يكون تعقيبي الاول على نصحك لي ترك في نفسك شيئا واني والله لا اريدك ان تظن انني ممن اذا قيل لهم اتقوا اله اخذتهم العزة بالاثم ولكن ورغم ذلك ما ظننت بك الا خير وارجودي ا تكون بخير وعافية فثلما التمس الاعذار لنفسي كذلك التمسها لاخوتي

ان تلقيت ردك فساكون سعيدا جدا و ان لا وهذا ما لا ارجوه فلن اعود الى هنا ابدا لاني اذيت شخصا نبيلا مثلك.

اخي عبيد الله ارجو ان تتذكرني في سجودك .

السلام عليكم ورحمة الله

اخوكم حمزه

إن الإنسان مثل المرآة ،

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...