اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزواج عن طريق الإنترنت بين مؤيد ومعارض

عماد حمدي

Recommended Posts

مساء الخير عالموجودين هنا

فكرتونى بقصة حصلت من عشر سنين كدة او اكتر بشوية (الوقت ده انتشار النت كان ضعيف اوى بالذات فى الاقاليم وكان اللى بيعرف كمبيوتر وقتها يبقى سابق عصره) ونفسى افتكر التاريخ بس مش فاكر والحوار ده دار بينى وبين ماما

ماما : حسام انت هتيجى معايا فرح بنت زميلتى يوم (مش فاكره ) الجاى وهيبقى فى احد المدن الساحلية القريبة من المنصورة

حسام : هتتجوز مين

ماما : واحد لبنانى عرفته من عالنت

حسام : :blink: ازاى (وساب لبنان كلها والشام وجاى يتجوز من هنا ومن عالنت)

ماما : مش عارفة يبنى

حسام : :wub: وابوها وافق كدة عادى ومن عالنت ده عمو............ صعب اوى ياماما وممكن يكسر الدنيا

ماما : يبنى اهو عرفوا بعض والراجل جاب اهله واتقدملهم فى البيت وهما وافقوا انت هتعترض عالنصيب!!!!!!!

ملحوظة الكلام ده قبل سنة 98 ويمكن قبل 96 كمان مش فاكر اوى كان اللى عندهم كمبويتر من وسط اصحابى كلهم اتنين بس والاتنين مكنش عندهم نت فى البيت واللى كان بيدخل ايامها كان بيدخل من خط التليفون (بمبلغ وقدره) او نت كافيه واللى كانت بردوا قليلة

رحنا الفرح وكان فيه قرايب البنت وصحباتها واخواتها واصحاب اخواتها واصدقاء العيلة وكان هذا الزلمة اللبنانى و3 او 4 قرايبه وكانوا بيرقصوا ولا اكنهم عارفين بعض من عشرين سنة

كنت فعلا مبهور بالموقف اوى واعد ارتب فى التفاصيل مش راضية تيجى معايا

بس النتيجة انهم بعد اكتر من عشر سنين جواز عايشين فى الدانمارك مستقرين ومبسوطين ووالدتها بتزورها كذا مرة فى السنة وهو عنده مطعم هناك ومش عارف اصلا ايه اللى جاب لبنان لمصر للدانمارك للنت wst::

بس نرجع ونقول اهى كلها دروس مستفادة واللى يمشى على زيد ميمشيش على عبيد

ولى متابعة اخرى بخصوص هذا الموضوع لانه مهم جدا ويمس كل بيت فى مصر

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

• الردود 119
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اسكتوا يا ولاد مش اكتشفت ان بابا عرف اني عرفت جوزي عن طريق النت

كااااااان يوما هههههههههههه

انا رأيي من رأي عمو س س

لو النت كان مجرد وسيلة للتعارف تليها خطوات الزواج العادية فا يا اهلا وسهلا

رابط هذا التعليق

مش قادرة امنع نفسي اني افكر في طريقة تربيتنا....

و خصوصا للبنت....انها لازم تكون جميلة....مش ذكية....

لازم تاخد التقدير و نظرة الاعجاب من الراجل....مش من جواها هي.....

لازم مهما كانت ناجحة لازم....يبقي ليها ضل راجل...

ايه التربية الصادمة دي....انا اتربيت كده علي فكرة....

كلامك فى الجون يا لماضة

وانا فعلا متابع القصة دى من 2001 يمكن لحد 2005 وده الفكر اللى كان منتشر فى دماغ كتير من البنات بسبب التربية الغير ناضجة اللى اتربينا عليها (واظن ان دى من الفترات القوية فى مشاكل العنوسة والبطالة معا)

لكن بصراحة شايف الوضع اتغير دلوقتى كتير والبنات بدات تفكر فى حجات تانية تفكر فى نجاحها وبناء شخصيتها وده بجد اللى هيخلقلها واجهة اجتماعية فى المجتمع وده بردوا اللى هينجح اى علاقة

لان اى واحد هيتقدم لواحدة مش بتقدر نفسها او مش حاسة انها جميلة :wub: للاسف مش هيقدرها او يحترمها وهتبقى شركة نصها تعبان او (زى مبنسميها شركة توصية بسيطة)

الاحساس بالضعف ده حاجة وحشة وانتظار السعادة من الاخرين اسواء

هقولك حكاية قالى عليها المدير العام من شهرين واحد زميله بنى فيلا فخمة اوى فى جدة عالبحر

بس كانت بعيدة اوى عن المدينة والعمار اللى هيروح اكنه مسافر مدينة تانية فصاحبه قالوا له انت كدة مفيش حد هيجى معاك الفيلا بالطريقة دى وبكدة مش هتعرف تستمتع بوقتك رد عليه وقاله اذا كنت انا بذاتى اللى مش هقدر اسعد نفسى فمفيش حد فى الكون ده كله يقدر يسعدنى

(وبكدة الانسان بنفسه هو الوحيد اللى يقدر يسعد نفسه)

وللحديث بقية

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

اسكتوا يا ولاد مش اكتشفت ان بابا عرف اني عرفت جوزي عن طريق النتكااااااان يوما هههههههههههه

انا رأيي من رأي عمو س س

لو النت كان مجرد وسيلة للتعارف تليها خطوات الزواج العادية فا يا اهلا وسهلا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

ايه ده يا ريمو.....بابا عرف انك عرفتي جوزك عن طرق النت......طب يبقي بابا كده اكيد بيخش ع المحاورات....و خلي بالك كده بابا ممكن نلاقيه في توبيك ...اتعرفت ازيا علي شريك حياتك........ :wub:

عارفة يا ريمو.....طالما الموضوع تم و الحمد لله الاهل مش هيقلبوا في اي حاجة فاتت الما شايفين بنتهم مبسوطة و لله الحمد

بالعكس ده ممكن يكونوا بيقولوا في سرهم...اما البت ريمو دي طلعت دوقرومة....و محدش يقولي معناها ايه....بس انا بسمعها كتير

النهاردة طرحت الموضوع علي صديقات من جنسيات مختلفة......و كان رد فعلهم متغق جدا مع كتير من المداخلات اللي اتعرضت هنا.....و خاصة لما ظروف حياة البنت او الشاب بتبعده عن اسرته بشكل انه مبقاش معروف في محيط معارفه مثلا

اعرف بنوتة عايشة مع عيلتها في نيوزلاندا و بينزلوا مصر لمدة شهر واحد فقط......بيكون اغلبه بتحاول تلقط كلمتين عربي .... البنت في الظروف اللي زي دي....قد يكون الانترنت طريقة تعارف لان برضه المجتمعات العربية في الخارج كثير منها غير مشجع...او بتبقي الناس خانقة علي نفسها اوي.

بس من احلي اللي سمعته و دخل في دماغي اوي

المهم كل واحد من الطرفين يكون هو عارف كويس جدا هو عايز ايه.....و بيدور علي ايه؟؟؟

مش اول ما يتشنكل في حد متكور ع السكة يقول هو ده؟؟

و دي برضه وجهة نظر

صباااااااااااحكم نسااااااااايم فجر في يوم كريم جدا

نسالكم صالح الدعاء

رابط هذا التعليق

كلامك فى الجون يا لماضة

وانا فعلا متابع القصة دى من 2001 يمكن لحد 2005 وده الفكر اللى كان منتشر فى دماغ كتير من البنات بسبب التربية الغير ناضجة اللى اتربينا عليها (واظن ان دى من الفترات القوية فى مشاكل العنوسة والبطالة معا)

لكن بصراحة شايف الوضع اتغير دلوقتى كتير والبنات بدات تفكر فى حجات تانية تفكر فى نجاحها وبناء شخصيتها وده بجد اللى هيخلقلها واجهة اجتماعية فى المجتمع وده بردوا اللى هينجح اى علاقة

لان اى واحد هيتقدم لواحدة مش بتقدر نفسها او مش حاسة انها جميلة :wub: للاسف مش هيقدرها او يحترمها وهتبقى شركة نصها تعبان او (زى مبنسميها شركة توصية بسيطة)

هقولك حكاية قالى عليها المدير العام من شهرين واحد زميله بنى فيلا فخمة اوى فى جدة عالبحر

بس كانت بعيدة اوى عن المدينة والعمار اللى هيروح اكنه مسافر مدينة تانية فصاحبه قالوا له انت كدة مفيش حد هيجى معاك الفيلا بالطريقة دى وبكدة مش هتعرف تستمتع بوقتك رد عليه وقاله اذا كنت انا بذاتى اللى مش هقدر اسعد نفسى فمفيش حد فى الكون ده كله يقدر يسعدنى

وللحديث بقية

استاذي حسام

عاجبني اوي المصطلح ده......"شركة توصية بسيطة".........ده مصطلح تبع ايه؟؟؟؟؟ بس حلو اوي

لانه فعلا بيوصف علاقة شراكة غير متكافئة...علاقة شراكة مش هتقوم الشراكة دي لفوق...بالعكس ممكن تشدها لتحت

و ع فكرة دي تحصل لما يكون عندنا امرأة لا تدرك انها امرأة

و رجلا يعيش كأنه رجل.....و ليس يدرك كيف يكون رجلا

تحياتي

رابط هذا التعليق

عارفه يا لمضمض بابا بيقولي ايه دلوقتي

"تصدقي يا بت انتي جوزك دا خسارة فيكي"

شوفتي الهنا اللي انا فيه

:blink: wst:: :lol:

ربنا يباركلك فيه يا رب و يقر عينك بيه في الدنيا و الاخرة

قوليلي بقي

بابا ده مرتبط......... wst::

برتاح اوي مع فوق الخمسينات.....مش برضه بابا من اشبال النادي الاهلي.....ايام كابتن لطيف..... :lol:

صباااااااااااااااااااااحك.......دفا بابا...... :wub:

رابط هذا التعليق

كلامك فى الجون يا لماضة

لان اى واحد هيتقدم لواحدة مش بتقدر نفسها او مش حاسة انها جميلة :blink: للاسف مش هيقدرها او يحترمها وهتبقى شركة نصها تعبان او (زى مبنسميها شركة توصية بسيطة)

وللحديث بقية

استاذي حسام

عاجبني اوي المصطلح ده......"شركة توصية بسيطة".........ده مصطلح تبع ايه؟؟؟؟؟ بس حلو اوي

لانه فعلا بيوصف علاقة شراكة غير متكافئة...علاقة شراكة مش هتقوم الشراكة دي لفوق...بالعكس ممكن تشدها لتحت

و ع فكرة دي تحصل لما يكون عندنا امرأة لا تدرك انها امرأة

و رجلا يعيش كأنه رجل.....و ليس يدرك كيف يكون رجلا

تحياتي

شركة توصية بسيطة ده نوع من انواع الشركات حسب قانون الشركات فى مصر واللى من انواعها شركة تضامن وتوصية بسيطة وتوصية بالاسهم ومساهمة وشركة ذات مسئولية محدودة

وده تبويب للشركات على حسب راس مالها وعدد الشركاء وبناء على التبويب بتختلف طريقة حساب الضريبة

وتقريبا ده اللى اخدناه فى كتاب القانونى التجارى فى الكلية

شكلى كدة يا عمدة هغير موضوعك واقلبه حديث عن انواع الشركات وكيفية حساب الضريبة :wub:

وهل افتتاح شركة جديدة يستدعة اعدة صالونات ولا ينفع من عالنت

ماهو كل شركة وحسب قوانينها wst::

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

وانا مقتنعه تمام الاقتناع بان النت لو استخدم كوسيله للتعارف والهدف منها الزواج وطبعا يستخدم فى اضيق الحدود وفى متابعه من الاهل يبقي ممتاز

ولا ايه رأيكم نعمل موقع نسميه الخاطبه بايره ونستخدم الفكره بتاعه شريك الحياه فى اسلام اون لاين

ويا بخت من جمع راسين فى الحلال

وربنا يسترها علينا ومش ناخد على دماغنا دعاوى ههههههههههههههههههه

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

عايز افضفض معاكم .. بس خايف لحد يتريأ عليا ..

أدوني الأمان وأنا هحكي علي طول ... mil:

رابط هذا التعليق

يابنى فضفض وسرك فى المحاورات يعنى مش تقلق خالص ولا كأننا قلنا لحد

وانا من مكانى هذا اعطيك الامان

قول بقي ايه الراجل ده

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

بعد تفكير عميق .. في أني أفضفض ولا لأ .. نظرا ً لانه موضوع حساس شوية

خايف لبابا يتكعبل في الموضوع دا .. وتبقي وقعتي كروهات :roseop:

دا انا غيرت الصورة الرمزية .. بس شكوكي ( إحساسي ) بيقولي انه هيقفشني هيقفشني !!

فالطيب أحسن ونخليها في موضوع تاني مستخبي شوية :roseop:

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

وانا مقتنعه تمام الاقتناع بان النت لو استخدم كوسيله للتعارف والهدف منها الزواج وطبعا يستخدم فى اضيق الحدود وفى متابعه من الاهل يبقي ممتاز

ولا ايه رأيكم نعمل موقع نسميه الخاطبه بايره ونستخدم الفكره بتاعه شريك الحياه فى اسلام اون لاين

ويا بخت من جمع راسين فى الحلال

وربنا يسترها علينا ومش ناخد على دماغنا دعاوى ههههههههههههههههههه

طب الملافظ سعد يا عبد العال (وش سوكيننة....و هي قاعدة ع الكنبة بعد الاداء الراقي لاغنية مييييييين.... :lol: )

طب يا حماتي العزيزة.....حضرتك ناوية تعملي موقع...جميل

بس بشرط.....لازم تكوني عارفة الناس بشكل قريب جدا

لانك من كل اللي انتي حكيتيه فوق كنتي بتقولي صديقاتك.... يعني تعرفيهم بشكل شخصي....عشان يكون الموضوع فيه مصداقية

لان احنا بنعمل كده في الحقيقة لما بتعرفي حد مناسب قووووم ايه بتعرفيه علي حدااااااية مناسبة....في ضوء معرفتك القريبة بيهم

مش في ضوء استمارة بيانات عاملة زي بوطاقة التموين

و انا لسه عند رايي

الحياة الحقيقية احلي

و الوشوش لما بتتقابل.....(و غالبا اول مرة بتكون خناقة..... :blink: ) برضه بتبقي احلي

=====================================

إلي عم الشوباب و الرياضة...عماااد

يعني انت صدعتنا من بدري...و عايز اتجوز...(قولنا استقلالية بقي و جرأة في الافكار...بس هو ده فعلا الجيل اللي بيشرب كوكا زيرو..... :blink:)

و بعدين .... اعمل ايه و ابصر ايه و مدرك ايه و بعدين تقولنا بابا......طب خد دي..... bsh:)

ع العموم حلها سهل جدا

انت اكتب الحبر السري.....ايون ده لونه ابيض و محدش بيشوفه خاااااااااااااااالص

و يا ريت بقي تقوم تذاكر..... :lol:

صباااااااااحكم قطرات ندي........سااااقعة

رابط هذا التعليق

بعد تفكير عميق .. في أني أفضفض ولا لأ .. نظرا ً لانه موضوع حساس شوية

خايف لبابا يتكعبل في الموضوع دا .. وتبقي وقعتي كروهات :lol:

دا انا غيرت الصورة الرمزية .. بس شكوكي ( إحساسي ) بيقولي انه هيقفشني هيقفشني !!

فالطيب أحسن ونخليها في موضوع تاني مستخبي شوية :lol:

ما تحكى يا عمــــــاد

اااااباه عليك :blink:

احكى وماتخافش

انا اعرف اتنين - واحد هو من الجيزة وهى من المعادي وحاليا مخطوبين وعن طريق الشات برضوه .

واتنين متجوزين هى هنا فى الكويت كانت ساكنة فى ( الجهرا) اخر بلاد الله ... وهو كان ساكن فى ( الفروانية ) محافظة تانى بس برضوه فى الكويت

حاليا متجوزين ليهم 3 سنين - بس على فكرة كان ليهم موقف رائع -رائع فى اول يوم لقاء بينهم

راح لهم الشاب داه يقابل باباها علشان يخطبها وكان اول مرة حيشوفها اصلا .

يعنى كل العلاقة اللى بينهم ( شات وصوت فقط ) فقط لكن ما يعرفوش شكل بعض اطلاقا اطلاقا ( بس يظهر ان الاذن تعشق قبل العين احيانا )

- المهم لما راح يقابلهم هى حاسة ان شكلها مش اوى ( مع انها زى القمر ) قبل ما يوصل ب 10 دقايق نزلت من البيت - واخدت عربيتها وفضلت ماشية فى الشوارع وخلاص - جه هو استقبلوه باباها واختها ومامتها المهم فضل اخينا مستني مستني ويتصلوا بيها على الموبيل مش راضية ترد وبتحكى اعصابها كانت تعبانة من الحظة دي لانها صعبة جدا بالنسبالها - وقبلها ب 3 أيام ماكنتش قادرة تنام

ردت على التليفون على باباها وطلبت انه يمشي وهى مش حتتجوز غيرت رايها ومش عاوزة تشوف اخينا بتاع الشات داه واتعصبت عليهم .

باباها ومامتها فهموها فى التليفون انه مشي خلاص بس انت حطتينا فى موقف محرج معاه هو لعب عيال - رجعت البيت اول ما دخلت - من باب الشقة - بجد داه اللى اتحكالى من ماتها ومنها ومنهم كلهم كان موقف فى قمة الرومانسية .

اكمل يا شباب ولا ايه ؟

ردو علي

اكمل

مستعدين

:blink:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

و بعدين بقي

يا جماااااااااااااااااااااااااعة انا بطلت اتفرج ع التلفزيون بسبب المسلسلات ام حلقاااااااااااااااات دي......

أغابي.......ابوس القدم و ابدي الندم......انزلي بالحكاية لوكشة واحدة

هيييييييه سااااااااااامعين (وش محمد صبحي في وجهة نظر......اوعي تكوني بتشاورلينا.... :lol: )

يا توري يا هل توري...الشابة كانت متوترة لان طبيعي البنت بتبقي متوترة لما يبقي فيه ضحية جاية تتقدم؟؟؟

يا توري يا هل توري...هي خافت.....لانها رسمت صورة في خيالها؟؟؟

يا توري يا هل توري.....هي مكنتشي عارفة يا تري هو هيبقي انطباعه عنها ايه؟؟؟؟

الناس.....يتحدثون.....يتساءلون......(وش مفيد فوزي....بام الباروكة اللي ع راسه...و قميصه اللي لونه فوحلوقي... :blink: )

يالا بقي

فوتك بعافية

لا هآخدها معايا....لغاية ما تحكي

صبااااااااااااااااااااحك فضول قطط

رابط هذا التعليق

يا ستى ما جتش على مسلسل حلقتين على الاقل ارحم من المسلسلات التركى اللى 170 حلقة دي اللي عمالين تتفرجوا عليها :P

اكملكم يا ستووو . . . انا . . . . smk:

المهم اختنا دخلت من باب الشقة لقت مامتها وباباها وقالولها خلاص مشي حتى ما شربش حاجة - وكان زعلان جداً

قالتلهم انا مش قادرة - معلشي ما قدرتش يايايا - وفضلت تبكى ومنهارة وافلام بقى- ورمت المفتاح والموبايل على جنب - ( زى ما قالها المخرج بالظبط :roseop: )

هى فضلت قاعدة مكانها على كرسي الانتريه فى الصالة - واختها دخلت المطبخ ومش عارفه باباها دخل الاوضة وتشتتو القوم جمبعا - وفضلت هى وحدها فى الصاله - اششششش - هوس ولا نفس ولا صووووووووت - هوششششششششششششش

فجأه صاحبنا بتاع الشات داه كان مستخبي وطلعلها من ورا الستارة - اعوووووووووووووو

هى صرخت واتنططت فى مكانها زى الطفلة الصغيرة - لا - لا - وخبت وشها بايديها واتشعننت -

طبعا عرفت انهم كلهم متفقين عليها وعاملين فيها مقلب - المهم بكت وهو جه .

هو طبعا عارف حيعمل ايه - من عند الستارة لغايه عندها خدهم فى خطوتين - وحضنها حضن سينمائي 100 % - واااااااوووو

ومسح دموعها وقالها فعلا زى ما كنت متخيلك بالظبط -

( قلبي . . قلبي . اه يا قلبي - بالزمة ما تجبرونى احكى الحوكيات الصعبة دي ) .

اصل خايفة افسد اخلاق شباب وشابات المنتدي اللى على وش جواز بمسلسلاتى دي -

وبعدين وفجأه اتضرب على قفاه من باباها ف نفس الحال - طخخ :roseop:

زى ما اتحكالى بالظبط - والله واعلم -

والله قولت لصاحبتى ومامتها انتم كدا ببساطة يعنى وافقتوا بالحضن الدافئ داه اللى فى ميدان الصالة -

راحت طنط قالتلى احنا اولا عرفنا انه بيحبها وشاري وداخل البيت من بابه وواضح تماما انه محترم جدا و فوجئنا بيه عمل كدا .

دا كمان بكى برضوه زيها

انا مش عارفة هما وقتها حسوا بايه علشان البكا داه والمشاعر المتلخبطة دي

المهم انا قولت لصاحبتى على جنب من غير مامتها :roseop:

هو حاجة من اتنين

اما باباكى ومامتك عاوزين يخلصوا منك وتحلى عن سماهم بقي ووتتهببي تتجوزى لاى عريس

واما

باباكى ومامتك يكونوا Made In USA

وفى الحالتين يا بختك بيهم - لان اللحظة دي حتعيش جواكى و مش حتتنسي ابدا

خلو بالكم الشات والصوت كان بينهم لمدة سنة كاملة - يا صبر ايوب ياولدااااه على الزهق -

انا افضل احب واكلم واحد سنة ومن غير ما اشوفه - طب صدقونى اقتله واكسر الكمبيوتر - ايه الزهق داه اوف

وانا واعوز بالله من كلمة انا اللى هيصتلهم فرحهم - وعملوه فى قاعة فندق هنا فى الكويت -

بس بجد الاتنين زى زى القمر - الاتنين لايقين لبعض جدا كمستوى وعيلة واخلاق و كل حاجة

و دلوقتى ليهم 3 سنين متجوزين وعايشين فى ثبات ونبات لكن مش مخلفين لا صوبيان ولا بنات - ربنا يرزقهم بالاطفال يارب ويتمم لهم سعادتهم .

بس مش معنى كدا انى مؤيده زواج الانترنت - بالعكس انا كنت دايما معترضة معاها وعاوزاها تخلص من اخينا داه لانه فى نظرى الفشل النهاية الطبيعية للقصة دي لانه ممكن يطلع مش محترم او كذاب او مش مناسب ليها او حاجات كتير تانية لكن هى كانت خلاص اتعلقت بيه و لان دي صدفة بحتة فمش اكيد كله حيبقي كدا او حينجح زيهم

- فى النهاية دا توفيق من عند ربنا . .

واسفى على الحلقة التانية والاخيرة لانها طويلة حبتين - بس دايما الحلقة الاخيرة كدا :lol:

تحياتى

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

هي فضلت قاعدة مكانها على كرسي الانتريه فى الصالة - واختها دخلت المطبخ ومش عارفه باباها دخل الاوضة وتشتتو القوم جمبعا - وفضلت هى وحدها فى الصاله - اششششش - هوس ولا نفس ولا صووووووووت - هوششششششششششششش

فجأه صاحبنا بتاع الشات داه كان مستخبي وطلعلها من ورا الستارة - اعوووووووووووووو

هى صرخت واتنططت فى مكانها زى الطفلة الصغيرة - لا - لا - وخبت وشها بايديها واتشعننت -

طبعا عرفت انهم كلهم متفقين عليها وعاملين فيها مقلب - المهم بكت وهو جه .

هو طبعا عارف حيعمل ايه - من عند الستارة لغايه عندها خدهم فى خطوتين - وحضنها حضن سينمائي 100 % - واااااااوووو :roseop:

ومسح دموعها وقالها فعلا زى ما كنت متخيلك بالظبط -

( قلبي . . قلبي . اه يا قلبي - بالزمة ما تجبرونى احكى الحوكيات الصعبة دي ) .

اغااااااااااااااااااااااابي.....

شوفيلي عقد احتكار في فيلم سينمائي زي اللي فوق ده...و اوعي يا وديع تعمل فيا مقلب.....و تقولي قبضة الهلالي..... :roseop:

و انا من موقعي هذا احب اقولك ان اخلاق و اعصاب صبايا المنتدي بااااااظت خااااالص :roseop:

لا قصة جااااامدة بجد

بس خدي حبة فقر بقي....... :roseop:

بتحصل كام واحد في الكليون (اه ده اللي بعد المليون خبط علي اول الشارع جنب محل العصير)........ :lol:

صبااااااحك كادرات سينما.....حقيقية جدا

تم تعديل بواسطة لماضة مصرية جدا
رابط هذا التعليق

فضحتيني - مكبرا الخط فى السطر داه بالذات ليه

الله يسمحك - عملتيلي فضيحاتون بجلاجيلون

دمك :roseop: عسل يا بت يا لموضة

دا انت موتيني من الضوحك :roseop:

هع هع

بس برضوه بما انى مفيش حاجة عجبانى فى الدنيا وكل حاجة ليها عندي اعتراض قاسي :lol:

ازاى ازاى مش متخيلة افضل احب فى واحد وهو يحبنى لمدة سنة شات وصوت بس - دا انا بس السيرة بحس انى اتخنقت ومفيش اوكسجين حواليها ايه داه

يبقي مبلوعة شوية ان احب واحد شوفته داه امر طبيعي انشالله حتى 100 سنة مش بس سنة واحدة

لكن من غير ما اشوف شكله ايه يعنى اعيش فى الاوهام - سبحانك يارب - ثبت عقلى - علشان فيه حاجات بيفتعلوها البشر لا تصدق

المشكلة حب غرف الشات داه كله مصايب ومشاكل وكذب بس صوت وشات ويا عالم مين صادق ومين بيكذب وتضييع وقت

اوف على الزهق - انا مش عارفة ايه داه

على فكرة نسيت اقولكم انها كانت فى البداية هى ماسكة غرفة الشات ( مديرة الغرفة يعنى ) وهو كل ما كان يدخل يشترك - تقوله اطلع بره - انت ضيف غير مرغوب فيه من قبل اعضاء الشات وداه بيوصله بالكتابة او بالصوت كمناقشات - بس برضوه مرة فى مرة لغاية ما بقي بطل فلم ( مراتى مدير العام :roseop: ) - انا مش بفهم فى الكلام داه اوى بس بيتحكيلي كدا عن الشات انا اصلا بزهق .

بس الموضوع داه يا لماضة صدقيني 99% فاشل فاشل وممل كمان .

تحياتي

:roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

رابط هذا التعليق

لماضة

عجبتي أوي الجملة دي .. وشاهد شاهد من أهلها

لان احنا بنعمل كده في الحقيقة لما بتعرفي حد مناسب قووووم ايه بتعرفيه علي حدااااااية مناسبة :closedeyes:

وبعدين لازم اكون جري ومستقل في أفكاري وأرجع اخد ع دماغي :closedeyes:

انا برده جيل بتاع كوكاكولا زيرو .. ما جميلة الكون ثبتتك ومعرفتيش تعملي معاها حاجة :bro: ولا انا علشان غلبان

أغابي - pocy - shiko

والله ما أقدر أحكي .. دا اان اروح في داهية .. الوالد متابع قسم المغتربين .. بس ممكن رجلة تسحبه ع الموضوع دا .. ويقراه ويجيلي لابس جلابية الواعظ .. والمصيبة لو لقاني انا اللي فاتحة .. هيقول بدبر لمصيبة قريبة .. فبلاش

بس ملخصا ً ان تجاربي سودة مع البنات بالذات ( دماغكم متروحش لبعيد ) من وانا 6 سنين .. وكاتب مذكراتي bv:-

غلبان غلبان والله .. وبصراحة جالي عقدة :waf:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...