اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

معاه دكتوراه في الطب ممكن ياخد الجنسية السعودية..؟

Recommended Posts

انا شخصيا لا افخر بهؤلاء الفراعنة الذين اهدر القران كرامتهم في غير موضع

معليش كده اصلي مش واخده بالي ... ممكن حضرتك تقولي فين بالظبط وفي اي موضع من القرآن الكريم تحديدا تم ( اهدار ) كرامة الفراعنة ؟

هل تقصد الكلام عن فرعون موسى ( الفرد ) او آل فرعون ( الحاشية ) ؟

معتقدش لاننا مش بنفخر بالناس دي وانما بـ ( مصر ) نفسها قال الله تعالى عنها (( ادخلوا مصر ان شاء الله آمنين )) لو كان الشعب الي حضرتك بتستنكر علينا افتخارنا لا يستحق هذا الفخر لما كانت دولتهم دولة ( امان ) .

ولا مش هي دي برضه مصر واهل مصر الي قيل في ارضهم لما طلب بني اسرائيل الاكل والشرب والنعيم (( اهبطوا مصر فان لكم ماسألتم )) في نفس الوقت الي ربنا سبحانه بيقول في آية تانيه (( ولو ان اهل القرى آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات من السماء والارض )) مصر كان فيها كل شيء ولو ان اهلها بغير مؤمنين او غير متقين لما كان فيها شيء .. شعب مصر الي بنفخر اننا بننتمي اليهم قيل في حقهم في غير موضع من القرآن بانهم شعب ( الايمان ) ..

ومعليش بقى ازاي منفخرش بمصر الي فرعون ( المتأله ) هو نفسه القائل ( اليس لي حكم مصر وهذه الانهار تجري من تحتي )) ان كان حكمه لـمصر ـ الي مش عجباك ـ خلاه يفتكر نفسه إله ويتيه بذلك فخرا فيتباهى باعظم ماعنده فلا يقول انا فرعون ولا انا الهكم وانما انا حاكم مصر .. وكفي ..

نحن نفخر ( بالفراعنة ) وانتمائنا لهم ( كشعب ) عاش في مصر ابان حكم الفرعون واطلق عليهم مجازا مسمى فراعنة .. نحن نفخر بقدماء المصريين ... اجدادنا ..العظام ... شاء ذلك من شاء وابى من ابى ..

ياسيدي الفاضل اسمح لي ان اتفهم عدم حبك للفراعنة او عدم احساسك بانك ( شيء ) كونك لا تنتمي لهم سواء برغبتك او رغما عنك .. لكن بالتاكيد لا اسمح ابدا بان تتقول على كتابنا الكريم ماليس فيه فتدعي بانه ( اهدر كرامتنا ) كمصريين بل وفي غير موضع ..

مازلت اطالبك بدليل على كلامك والا فاتمنى ان تراجع نفسك فيه ..

تحياتي ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يااخي وايه اللي دخل الفراعنه وامراة فرعون ماهي كانت منهم وغيره وغيره نحن لا نتحدث عن الفراعنه كعقيده بل اننا نتحدث اننا ننتمي لبد حضاري صحيح الاوضاع تغيرت لكن الاساس موجود اه اضهدنا وظلمنا

سيدي لو انا مش غلطان انت طبيب هل تعلم كم هي تكاليف دراسة الطب ف الدول الاخرى واظن حضرتك مش من ابناء الطبقه الغنية جدا حتى تتمكن من دفع تكاليف الطب الباهظة

انا لعم سيادتك لم اتعلم ف مصر الا فترة الجامعه وزي مابنقول ما استفدتش قوي من البلد زي حضرتتك وكتير حضرتك اتعلمت الطب ف مصر بارخص المصاريف وانا اخواتي دكاترة وعارف ان المصاريف تعتبر لاشيئ مقارنة باللي بيدفع بره ف اي بلد وليكن الهند مثلا

سيدي مصر هي التي مكنك حضرتك من الحصول ع بكالوريوس الطب باقل التكاليف ومن ثم الاعمل ف السعوديه التي ليس عليا تعليق ع شئونها لانها لاتخصني واتمنى لها الخير

انا احب اخد جنسية مع بلدي لكن جنسية تضيف ليا

استطيع من خلالها ان اتمكن من التحدث بحرية بلدي تمر بكبوة وستقوم وانا وغيري كثيرين ننقد لكننا نحب زي ما بنوقل بدعي غ ابني واكره اللي يقول امين

هذه بلدنا شئنا ام ابينا ولا داعي لان نقللمن شانها اما الاخرين واذا تحدثنا عن الفراعنه فهناك ابوجهل ومسيلمة الكذاب وغيرهم من كفار قريش

واظن ان احفادهم موجودون ويمكن انا او انت تعاملنا معهم

لكن الاسلام انعم الله به علينا فاصبحنا مسلمين لاننظر لان اجدادنا كانوا ابوجهل او مسيلمة الكذاب او فرعون مصر

اذاكان ذكر الحقائق وحب الاوطان نوع من الانفصام ف الشخصية فمرحبا به وياريت كل اللي اعرفهم يكونوا عندهم انفصام ف الشخصية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...