اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسارات حول الهجرة - 1

Recommended Posts

لا يجب الحكم على الاخرين بمثل تلك الطريقه..........

إلا أن يكون هناك درايه كاملة بدخليات الامور، والتى أعتقد إنها غير موجودة هنا

على كل حال.. أعتقد إنك بحاجة الى إستشارة مكتب هجرة معتمد(مع الاعتزار للاستاذ قناوى)

ولا تيأس من رحمة الله

بالتوفيق

معاك حق في كلامك

وانا بعتذر ل rafehkotb ان كنت انا تدخلت فيما لايعنيني

ولكن انا قولت بردو ان رأي شخصي

و يمكن كلامي ده يخليه ياخد قراره المره دي بقوه

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طبعا مستحيل دخولك كندا مره أخرى

المفروض إن شركة الطيران مش هتسمحلك بالمغادره من الإمارات بكارت الإقامه المنتهي

ممكن تقدم مره أخرى لكن موقفك هيبقى أصعب

رابط هذا التعليق

سلمك الله يا اخ surgeon ....لقد قلت ما اردت ان اقوله

وانا اذا اردت ان ارد على اخى نصار فلن ارد باحسن مما قلته

جزاك الله خيرا

واشكر كل من قام بالرد على هذا الاستفسار واولا واخيرا كل شئ نصيب

وانا مش زعلان ولا ندمان اذا ضاعت منى فرصة الهجرة

اولا لانى لم اكن مستعدا نفسيا لمواجهة الصعاب فى كندا

وثانيا حصلت لى بعض الظروف هنا فى مصر منعتنى من السفر

وعلى كل انا احاول ان افعل ما يلى

الذهاب الى السفارة الكندية واستخراج شهادة للسماح لى بالسفر الى كندا حيث ان كارت الاقامة منتهى الصلاحية

وفى هذه الحالة يسمح لى بالذهاب الى المطار ودخول كندا

عند دخول كندا سيتم اكتشاف انى لم تنطبق على شروط الاقامة الدائمة سادخل كندا ايضا على ان تتم محاكمتى خلال شهر واذا صدر الامر بالترحيل فيجب ان اغادر كندا

هذا ما اعرفة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

Dear Sir/ Madam,

Thank you for your enquiry.

The Centralized Intake Unit in Sydney, Nova Scotia, sent you a letter on 6 June 2009 to the mailing address on file, giving you 120 days to submit your full application and supporting documents to our office in London, UK.

The list of documents you must submit is available in the skilled worker guide (see Visa Office-specific forms): http://www.cic.gc.ca/english/information/a...ons/skilled.asp

You have now missed the deadline to submit your updated documents and your file will be closed. Unfortunately, a new deadline will not be issued.

If you are still interested in immigrating to Canada you have to resubmit a new application to the Centralized Intake Unit in Sydney, Nova Scotia, with new processing fees. You must ensure that you provide us with a safe mailing address as well as an email address where we can send you correspondence.

The processing fees paid on file ill be fully refunded.

Yours sincerely,

Client Service Unit (MJM)

Immigration and Medical Services Division

High Commission of Canada

38 Grosvenor Street

London W1K 4AA, United Kingdom

Government of Canada

Web site: www.unitedkingdom.gc.ca

Email: http://www.canadainternational.gc.ca/unite...z.aspx?lang=eng

Consent & Disclaimer: By supplying your email address (in your enquiry or previously in your application), you are initiating an email communication with CIC, and CIC is thereby authorized to use the email address provided by you for communication with you including the transmission of personal information on your file/case. When you supply your email address to CIC, it is also understood that you are aware that this channel may not be a secure channel. CIC is not liable for the disclosure of personal information to a third party where CIC has taken reasonable means to ensure the identity of the party. CIC is also not liable for the misuse of this information by a third party.

--------------------------------------------------------------------------------

From: tamer [mailto:timtim99912@hotmail.com]

Sent: 30 August 2009 03:26

To: LDN (IMMIGRATION)

Subject: Request to postpone evaluation of my file for few days till the result of IELTS exam can be collected

تشغيل عرض الشرائح حفظ كافة الصور هل تريد حفظ كافة هذه الصور مرة واحدة؟ تعلم كيفية ذلك

تتوفر الصور على الإنترنت لمدة 30 يومًا

SAID HUSSEIN

SAUDI ARABIA

FILE NUMBER

I would like to ask you to extend the time limit for few days after deadline as I will attend the IElTS exam in 26-9-2009 and the result of the exam can be collected and send 13 days after this date I would also like to point out that I received a letter from CENTRALIZED INTAKE OFFICE instructing me to send my full application within 120 days from the date of 6 June 2009 but I could not find any available date for IELTS exam except on 26 September 2009 and this is the reason why I am asking for extension

I look forward to hearing from you

yours faithfully SAID HUSSEIN

احصل على "بريد Windows Live" لإنشاء رسائل بريد إلكتروني تحتوي على صور فوتوغرافية

وصلتنى ه\ة الرسالة الغريبة لما بعت طلب تاجيل النظر فى ملفى كام يوم لحد نتيجة الايلت ما تطلع مع العلم ان الدد لين يوم 6 اكتوبر ولكنهم اعتبرو انى عاوز اقفل الملف سؤلى الان هل هيقفلو الملف ويبعتو الفلوس قبل اخر مغاد 6 اكتوبر ولا اية انا كنت ناوى ابعت ملفى وارفق ايصال الايلت فى 26 سبتمبر وابقى ابعت النتيجة يادوب بعد 5 ايام من الموعد 6 اكتوبر رد على ارجوك يا دكتور انت شايف اية؟

رابط هذا التعليق

هو انت رسميا لسة ملفك شغال لغاية 6 اكتوبر

كان المفروض انك تبعت ورقك كله ماعدا الايلتس ومعاه وصل حجز الايلتس كانو هايدوك مهلة شهر او شهرين حسب مزاجهم

الوقت بعد الرد دة ماعرفش هما هايعملوا ايه لان كل مراسلاتك معاهم بتتسجل

الوقتي انت لو مابعتش حاجة ل 6 اكتوبر هايبعتولك ريفاند كامل ويقفلوا الملف

لو بعت كله ماعدا الايلتس ورفضوا يمدولك يبقي هاتترفض ومافيش ريفاند

اما لو وافقوا وسكورك ماجابش يبقي بردة رفض ومافيش ولا مهلة تانية ولا ريفاند

انت بصراحة اختار وانت سيد قرارك

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• بعد 5 أسابيع...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وكل عام وانتم بخير

أخواني وأخواتي.... الحمد لله اختبرت اختبار الآيلتس اكاديمي(Academic IELTS Test) وكانت الدرجات كالتالي:

WRITING 6

READING 6

LISTENING 6

SPEAKING 7

OVERALL BAND 6.5

أسئلتي هي كما يلي:

1- هل الأختبار الأكاديمي مقبول عند مكتب الهجرة لأنه للأسف عرفت انهم عاوزين General IELTS Test

وهل هذا يعني اني ارجع اعيد اختبار الآيلتس العام

2- هل الدرجة اللي حصلت عليها كافية للمتطلبات مكتب الهجرة

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أنا هاقولك اللى أنا أعرفه بخصوص الموضوع دة

بس طبعا بعد ما تسمع منى , لازم برضه تسأل و تطقسص

أنا أعرف واحد صاحبى كان مقدم على الهجرة من جوة كندا مش من برة زى حالاتنا و كات أصلا قبل ما يقدم معاه أيلتس أكاديمى لأنها كانت مطلوبة منه قبل ما يسافر كندا و طبعا كان من ضمن الأوراق المطلوبة منه كانت الأيلتس الجنرال , بس هو قام مقدم الأكاديمى و خلاص و الحمد لله رب العالمين لحد دلوقتى ماسمعتش أنهم طلبوا منه أيلتس جنرال تانى لأنى على اتصال مستمر معاه

فأنا رايى و طبعا الرأى النهائى لك, أنك قدم الايلتس الأكاديمى عادى جدا و خلاص و هما لو عايزين الجنرال يبقوا يقولولك و ساعتها هيكون عندك مساحة من الوقت تحجز الايلتس الجنرال و تمتحنه و طبعا امتحانه بالنسبة للأكاديمى هيكون هايف جدا .

و ربنا يوفقك للى فيه الخير ليك و لكل المسلمين

مرسيدس S430

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وكل عام وانتم بخير

أخواني وأخواتي.... الحمد لله اختبرت اختبار الآيلتس اكاديمي(Academic IELTS Test) وكانت الدرجات كالتالي:

WRITING 6

READING 6

LISTENING 6

SPEAKING 7

OVERALL BAND 6.5

أسئلتي هي كما يلي:

1- هل الأختبار الأكاديمي مقبول عند مكتب الهجرة لأنه للأسف عرفت انهم عاوزين General IELTS Test

وهل هذا يعني اني ارجع اعيد اختبار الآيلتس العام

2- هل الدرجة اللي حصلت عليها كافية للمتطلبات مكتب الهجرة

وجزاكم الله خير

السلام عليكم

جميع أنواع الإليتس مقبولة ، همه بيطلبوا العام لأنه أسهل من الأكاديمي و هوه المستوى المطلوب للعمل أما الأكاديمي بيركز على إسلوب و مصطلحات جامعية.

و حسب موقع الهجرة الحكومي أي طريقة يمكن بها إثبات مستوى اللغة مقبولة إذا كانت معتمدة لدى الحكومة و إمتحان الإلتس هوه الإمتحان الرسمي المقبول بكل أنواعه.

و الله أعلم

رابط هذا التعليق

بص يا ريس

المطلوب اليتس جنرال ده بنص موقع الهجرة

بعض الاحيان النادرة بيمشوا الاكاديمي بس ما انصحكش

الدرجات علي حسب انت عشان توصل 67 عاوز كام

دول يدوك 10

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

زميلى فى العمل قدم لهم نتيجة الايلتس الاكاديميك  و قبل منه

و بعتوا له المديكال الاسبوع الماضى

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الاسكور دة يا اخوانا 8 درجات هجرة بس

يعني لو معاك ماجستير او دكتوراه ومراتك بكالوريوس او عندك قرايب درجة اولي هناك يمشي الحال

لو غير كدة

يبقي كدة كدة هاتعيده

في الحالة دي تعيدة جنرال اكيد سكورك هايبقي اعلي بالذات في الريدنج

ودة ممكن اينفعك في كندا في الدراسة لو هاتكمل دراسات عليا حسب طلبات الجامعه

رابط هذا التعليق

ليه يا زناتي سبيكنج 7 يعني هاي يعني 4 زائد 2 و2 و2 يبقوا عشرة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ليه يا زناتي سبيكنج 7 يعني هاي يعني 4 زائد 2 و2 و2 يبقوا عشرة

اي :unsure:

قريتها ليسننج

سماح المرة دي يا ريس

سمعة المكتب في خطر

رابط هذا التعليق

يعني لو معاك ماجستير او دكتوراه ومراتك بكالوريوس او عندك قرايب درجة اولي هناك يمشي الحال

لو غير كدة

يبقي كدة كدة هاتعيده

معلش ممكن استفسر منك عن الكلام الي حضرتك كاتبه يااخ زناتي

يعني وجود اقارب من الدرجة الاولى اوالماجستير والدكتوراة ممكن تعفي عن الدرجات الي هما طالبينها في موقع الهجرة بالنسبة للالتس؟؟

طيب هل وجود عقد العمل له نفس الميزة ايضا؟؟

علي فكرة انا بسأال عشان زوجي متخوفة انه يجيب درجات قليلة بالالتس رغم انو بيعرف انجليزي كويس لكن بشكل عام مش أكاديمي

لكن محسسيني انو الالتس دا رعب وعايز مذاكرة وزوجي مشغول دايما بوظيفته وماعنده وقت يذاكر

فخايفة انو دا ياأثر على اوراق الهجرة

رغم انو هو معاه عقد عمل من كندا

اتمني تفيدني يااخ زناتي

تم تعديل بواسطة ام حسن
رابط هذا التعليق

لو غير كدة

يبقي كدة كدة هاتعيده

يعني وجود اقارب من الدرجة الاولى اوالماجستير والدكتوراة ممكن تعفي عن الدرجات الي هما طالبينها في موقع الهجرة بالنسبة للالتس؟؟

علي فكرة انا بسأال عشان زوجي متخوفة انه يجيب درجات قليلة بالالتس رغم انو بيعرف انجليزي كويس لكن بشكل عام مش أكاديمي

لكن محسسيني انو الالتس دا رعب وعايز مذاكرة وزوجي مشغول دايما بوظيفته وماعنده وقت يذاكر

اتمني تفيدني يااخ زناتي

موش موضوع تعفيكي بس العرة انك تكملي 67 نقطة

فلما تزيدي في البنود التانية معناه انك حاتحتاجي نقط اقل في الايلتس

فمثلا

لو مع الاماين ابلكانت دكتوراه او ماستر معناها 5 نقط زيادة

لو قريب درجة اولي 5 نقط كمان

لو المرافق زوج او زوجة بكالوريوس يبقي 4 درجات

لو خبرة سابقة في كندا دراسة و شغل 5 درجات

لو بقي عقد عمل موثق دة حدوتة لوحده

15 درجة واجرائاتك تخلص هوا

كل دة بينقص المطلوب منك في الايلتس

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة / أم حسن

الأيلتس مش رعب و لا أى حاجة , أنا قبل امتحان الأيلتس بشهرين ماكونتش أعرف عنه أى حاجة غير أن اسمه أيلتس بس

و بالفعل حجزت الامتحان و أنا برضه ماعرفش عنه غير أن اسمه أيلتس و بس

و لما سألت الناس الخبرة , قالولى أنت بالشكل دة مفيش عندك وقت عشان تداكر انجليزى و الأفضل أنك تبدأ بحل الامتحانات عالطول و أعطونى موقع لقطة , الموقع دة روسى أصلا و موجود فيه كل كتب الأيلتس الجنرال و الأكاديمى حتى أحدث كتاب

http://englishtips.org/index.php?lang=en

قمت أنا زى الأمور فاتح account فى الموقع دة و طبعا كان مجانا لأنه لو كان بفلوس ماكنتش هفتح account فى حياتى

و رحت زى الشاطر اشتريت طابعة hp laserjet P1005 و بدأت أعمل download للكتب اللى أنا عايزها و أطبع امتحان بامتحان , يعنى عشان أوفر فى الورق و الحبر و ما أطبعشى صفح مش محتاجها و كدة يعنى

أنا عشت فى القصة دى أول عن آخر لمدة شهر و نصف فقط لاغير ابتداء من أول امتحان أحله لحد امتحان الأيلتس نفسه

طبعا فى الأول هتلاقى النتيجة بتاع الامتحانات اللى بتحليها مش مرضية , المهم لا تيأسى اطلاقا و استمرى فى الحل و دة اللى هيخلى مستواكى يتحسن و النتيجة هتبقى أفضل مع كل امتحان هتحليه لأن المطلوب مش أنك تعرفى انجليزى زى شكسبير يعنى , لكن المطلوب أنك تعرفى ازاى تحلى الامتحان فى الوقت المحدد

و بعد كدة رحت زى الشطور امتحنت الأيلتس الجنرال فى جدة و الحمد لله جبت سكور عام 6,5 و أنا ماكنتش محتاج الصراحة أكتر من كدة خالص

بس و دمتم

أخوك المخلص / مرسيدس S430

آه , على فكرة , أنا والدتى ماكنتش انجليزية و لا حاجة و أنا عمرى فى حياتى مادخلت مدرسة لغات , أصل مصاريفها كانت غالية حبتين.

يالله , على البركة , ربنا يوفقك للخير ان شاء الله

و لا تحسبن المجد تمرا أنت آكله ....................لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

رابط هذا التعليق

لو غير كدة

يبقي كدة كدة هاتعيده

اتمني تفيدني يااخ زناتي

موش موضوع تعفيكي بس العرة انك تكملي 67 نقطة

فلما تزيدي في البنود التانية معناه انك حاتحتاجي نقط اقل في الايلتس

فمثلا

لو مع الاماين ابلكانت دكتوراه او ماستر معناها 5 نقط زيادة

لو قريب درجة اولي 5 نقط كمان

لو المرافق زوج او زوجة بكالوريوس يبقي 4 درجات

لو خبرة سابقة في كندا دراسة و شغل 5 درجات

لو بقي عقد عمل موثق دة حدوتة لوحده

15 درجة واجرائاتك تخلص هوا

كل دة بينقص المطلوب منك في الايلتس

بالتوفيق

اشكرك جدا علي اجابتك الوافية

بصراحة حضرتك متعاون جدا مع الاعضاء هنا .. ربنا يبارك فيك

اناعلى طول لو عندي سؤال حسأالك بدون تردد

شكرا جزيلا والحمد لله طمنتني

ربنا يوفقك برضو ويوفق الجميع

رابط هذا التعليق

أختى الفاضلة / أم حسن

الأيلتس مش رعب و لا أى حاجة , أنا قبل امتحان الأيلتس بشهرين ماكونتش أعرف عنه أى حاجة غير أن اسمه أيلتس بس

و بالفعل حجزت الامتحان و أنا برضه ماعرفش عنه غير أن اسمه أيلتس و بس

و لما سألت الناس الخبرة , قالولى أنت بالشكل دة مفيش عندك وقت عشان تداكر انجليزى و الأفضل أنك تبدأ بحل الامتحانات عالطول و أعطونى موقع لقطة , الموقع دة روسى أصلا و موجود فيه كل كتب الأيلتس الجنرال و الأكاديمى حتى أحدث كتاب

http://englishtips.org/index.php?lang=en

قمت أنا زى الأمور فاتح account فى الموقع دة و طبعا كان مجانا لأنه لو كان بفلوس ماكنتش هفتح account فى حياتى

و رحت زى الشاطر اشتريت طابعة hp laserjet P1005 و بدأت أعمل download للكتب اللى أنا عايزها و أطبع امتحان بامتحان , يعنى عشان أوفر فى الورق و الحبر و ما أطبعشى صفح مش محتاجها و كدة يعنى

أنا عشت فى القصة دى أول عن آخر لمدة شهر و نصف فقط لاغير ابتداء من أول امتحان أحله لحد امتحان الأيلتس نفسه

طبعا فى الأول هتلاقى النتيجة بتاع الامتحانات اللى بتحليها مش مرضية , المهم لا تيأسى اطلاقا و استمرى فى الحل و دة اللى هيخلى مستواكى يتحسن و النتيجة هتبقى أفضل مع كل امتحان هتحليه لأن المطلوب مش أنك تعرفى انجليزى زى شكسبير يعنى , لكن المطلوب أنك تعرفى ازاى تحلى الامتحان فى الوقت المحدد

و بعد كدة رحت زى الشطور امتحنت الأيلتس الجنرال فى جدة و الحمد لله جبت سكور عام 6,5 و أنا ماكنتش محتاج الصراحة أكتر من كدة خالص

بس و دمتم

أخوك المخلص / مرسيدس S430

آه , على فكرة , أنا والدتى ماكنتش انجليزية و لا حاجة و أنا عمرى فى حياتى مادخلت مدرسة لغات , أصل مصاريفها كانت غالية حبتين.

يالله , على البركة , ربنا يوفقك للخير ان شاء الله

اشكرك جدا اخي مرسيدس علي اجابتك الوافية

وشكرا علي الرابط الي حطيته حضرتك

انا حبعته لزوجي علي طول

وهو علي فكرة زيك لادرس انجليزي ولا عاش بين اجانب

بس كده انت شجعتني اني انا برضو امتحن الآلتس بس طبعا مش دلوقتي

مستقبلا ان شاء الله

لما احتاج لدى الشهادة bv:-

جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

على فكرة انا بدأت المذاكرة قبل 3 اسابيع من الاختبار

اخذت مجمزعة من الأختبارات من صديقي وبديت احلها وكانت النتائج فضايح

ولما وصل الأختبار فكنت قادر احل الأسئلة قبل انتهاء الوقت والحمد لله وهذه اول مرة ادخل اختبار ايلتس

الأختبار عاوز له ممارسة فقط

وربنا بوفقكم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...