اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسارات حول الهجرة - 1

Recommended Posts

طب سؤال يا جماعه ..

انا قريت في اكتر من موضوع في المنتدي اني ممكن اقدم علي كيبيك .. بس عشان انا هيبقي معايا فيزا فيدرال - في حاله قبولي باذن الله - فممكن انزل اي مكان في كندا .. مش لازم كيبيك .. و الفكره ان اكتر من عضو فاضل اكدوا المعلومه ّ.. هل انا ممكن ابني خطتي علي كده ؟؟ و هل فعلا مفيش اي ضمانات بيطلبوها تجبر الواحد انه يعيش في كيبيك ؟؟

و شكرا مقدما ..

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

ربي يعطيكم العافية ..محتاجة مساعدتكم العاجلة

المفروض اسلم ورق الابديت الاسبوع الماضي .. بس اللي صار انه تاخر الورق و السبب

انه مكتب المحامي طلب مني تغيير المسمى الوظيفي

شهادة خبرة العمل الحالي مكتوب عليها electrical technician

والمحامي يقول لازم يكون مكتوب electrician لانه هذا المسمى المطلوب في الوظائف الكندية

اقول للمحامي نفس الشي هم الاثنين بس الاختلاف في الاسم .. عقد العمل يبين انه نفس tasks

قال لا لازم تكتبين المسمى electrican

طبعا ادارة الشركة رفضت تغير المسمى ..وقالت لا ما راح نغيرها

رجاء ..هل فعلا لو ارسلت الخبرة بالمسمى الموجود حاليا هيترفض الملف ؟؟ مع العلم انه نفس tasks واضحة في العقد

اخاف ارسل الورق مثل ماهو يترفض الطلب ..افيدوني بارك الله فيكم

لازم ارسل الورق بعد بكرة اخر يوم

يا رب العالمين

استاذ تهامي اخاف تعصب علي لاني كتبت الموضوع هنا .. بس معليه عديها لي..اخر مرة

بحفظ الله

رابط هذا التعليق

والله المنطق بيقول طالما نفس المهام الوظيفيه يبقى مفيش فرق

بس بصراحه الكنادوه مخهم متسستم جامد و ماشين على القضبان لا بيروحوا يمين ولا شمال خالص

و في المسائل المصيريه لازم ولابد تمشي زي الكتاب بتاعهم ما بيقول و مفيش داعي للمغامره

بالتوفيق ان شاء الله

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

خللي الادارة لو ما قدرتيش تكتب بين قوسين ما هو مطلوب

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

المحامي كلامه صحيح تماما

لان electrician مسمى وظيفي غير electrical technician

واللي مطلوب حاليا electrician أو industrial electrician

Electrician

http://www.labourmarketinformation.ca/stan...amp;new_search=

Electrical Technician

http://www.labourmarketinformation.ca/stan...l_example_title

رابط هذا التعليق

http://www.hrsdc.gc.ca/eng/workplaceskills/noc/index.shtml

ابحث في هذا اللينك عن اقرب تعريف و ظيفي

السلام عليكم

ربي يعطيكم العافية ..محتاجة مساعدتكم العاجلة

المفروض اسلم ورق الابديت الاسبوع الماضي .. بس اللي صار انه تاخر الورق و السبب

انه مكتب المحامي طلب مني تغيير المسمى الوظيفي

شهادة خبرة العمل الحالي مكتوب عليها electrical technician

والمحامي يقول لازم يكون مكتوب electrician لانه هذا المسمى المطلوب في الوظائف الكندية

اقول للمحامي نفس الشي هم الاثنين بس الاختلاف في الاسم .. عقد العمل يبين انه نفس tasks

قال لا لازم تكتبين المسمى electrican

طبعا ادارة الشركة رفضت تغير المسمى ..وقالت لا ما راح نغيرها

رجاء ..هل فعلا لو ارسلت الخبرة بالمسمى الموجود حاليا هيترفض الملف ؟؟ مع العلم انه نفس tasks واضحة في العقد

اخاف ارسل الورق مثل ماهو يترفض الطلب ..افيدوني بارك الله فيكم

لازم ارسل الورق بعد بكرة اخر يوم

يا رب العالمين

استاذ تهامي اخاف تعصب علي لاني كتبت الموضوع هنا .. بس معليه عديها لي..اخر مرة

بحفظ الله

رابط هذا التعليق

الزميلة العزيزة...

أنا أعتقد إننا مش بنتعامل مع كفتجيّة! الناس دي بتفهم ، وكل بلد ليها تسمياتها!

أنا مثلاً وزارة الصحة طلّعتلي شهادة الخبرة بمسمّى (طبيب تكليف - قطاع ريف)... قوليلي دي هتتفهم إزاي؟! wst::

وحتى مفيش المهام الوظيفية ؛ أنا اللي كتبتها بنفسي في الريزيوميه بتاعي ؛ واضعاً في الاعتبار طبعاً ما هو مكتوب ع السايت بتاعهم! ومشيت زي الفل wst::

طبعاً حاولي بقدر الإمكان تطلّعي المسمّى اللي همّه كاتبينه بأي شكل ، ولو فشلت المساعي ؛ يبقى اللي في إيديكي قدّميه ، والله الموفق.

ما فيش بإيديكي حاجة تانية تعمليها!

وزي ما دايماً باقولها... إعملي اللي تقدري عليه ، وارمي الورق ، وانسيه خالص! الباقي ده مش بتاعك! دي حاجات تختص بالقسمة والنصيب. ولو مقدّر ليكي ؛ الأمور هتمشي لوحدها (وانتي سايبة إيديكي) ، ولو مش من نصيبك ، هتلاقيها متكلكعة مهما تعملي!

إعملي اللي عليكي (لمجرد إنك ما تجيش في يوم وتلومي نفسك إنك قصّرتي) ، والباقي على ربنا...

دعواتنا بالتوفيق :roseop:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

طب سؤال يا جماعه ..

انا قريت في اكتر من موضوع في المنتدي اني ممكن اقدم علي كيبيك .. بس عشان انا هيبقي معايا فيزا فيدرال - في حاله قبولي باذن الله - فممكن انزل اي مكان في كندا .. مش لازم كيبيك .. و الفكره ان اكتر من عضو فاضل اكدوا المعلومه ّ.. هل انا ممكن ابني خطتي علي كده ؟؟ و هل فعلا مفيش اي ضمانات بيطلبوها تجبر الواحد انه يعيش في كيبيك ؟؟

و شكرا مقدما ..

طب بما انك مهندس اتصالات

هل فى وظائف فى مجال النتورك او شبكات الموبيل

رابط هذا التعليق

بما ان الكلام كبيير اوى كدة.

والنبى يا باشمهندس ايهاب:

ايه اخبار oracle financial functional consultant

or oracle financial technical consultant

مين الاحسن - وايه اخبار اوراكل عموما فى كندا

رابط هذا التعليق

انا طبيب بيطرى و اعمل فى شركة أدوية

انا قدمت كيبك 2-2009 جالى الفيل نمبر 3-2009

هل ممكن اجيب او ادور على عقد عمل هناك ؟ و تفتكروا ايه نوع الشغل اللى واحد زيى ممكن يلاقيه ؟

طب فين لينكات المواقع بتاعت البحث ده ؟

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

مراتى عملتلها سبونسرشيب من كندا و الفايل اتقبل من مسيسساجا خلاص و بلغونى بجواب الكلام ده و ان الفايل اتنقل دلوقتى للسفارة فى مصر . مراتى حامل فى الشهر السادس حاليا , و مش عارف الفايل بياخد فعليا وقت اد ايه عشان يخلص فى السفارة فى القاهرة بغض النظر عن المكتوب على السايت ( 4 - 11 شهر) انا بعتلهم ان مراتى حامل و انى باطلب طلب انسانى انها حامل و انى نفسى اشوف البيبى لما يتولد و اكون مع مراتى لآن ده اول بيبى لينا لأن ظروف شغلى مش حتسمح ابقى فى مصر فى الوقت ده خصوصا مع الركود و قلة الوظايف و عشان اكون محدد فى اسئلتى و بالتالى اسهل عليكم الاجابة:

1- اد ايه وقت حصول الزوجة على الفيزا مع العلم ان الفايل متكامل تماما و زوجتى اصلا تخصصها اللغة الانجليزية ؟

2- هل الظرف اللى انا شرحته للسفارة بيؤخذ فى الاعتبار و لا لا قيمة له فى تسريع اجراءات الملف ؟

اشكركم على الردود مقدما لآنى فعلا نفسيا تعبان جدا انا هنا لا ليا اى اصحاب و لا معارف و لا قرايب و بدات ابقى داون جدا

رابط هذا التعليق

اشكركم جميعا على الردود و ان كنت اتاخرت فى الرد نظرا لأنشالى التام فى البحث عن عمل و الذى منه انا اصلا عملت اللاندينج و بعدين رجعت مصر و اتجوزت وورقى سليم 100% فى النقطة دى مافيش غبار و قدمت لمراتى خلاص لأن طلع الكلام اللى كنت بسأل عنه هجايص و مش صح الملف اتقبل فى كندا و اتبعت على مصر السؤال هنا بقى حيقعد اد ايه فى مصر ؟؟

رابط هذا التعليق

أخر إحصائيه بتقول إن طلبات إستقدام الزوج / الزوجه في مكتب القاهره تستغرق الوقت التالي

30% من الطلبات تنتهي في 5 شهور

50% من الطلبات تنتهي في 7 شهور

70% من الطلبات تنتهي في 9 شهور

80% من الطلبات تنتهي في 11 شهر

الإحصائيه محدثه في 11/5/2009 و ده رابطها

http://www.canadavisa.com/family-sponsorship-processing-times.html

بالتوفيق

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

الف شكر بس انا سؤالى هل بيراعو الظروف الانسانية ان فى طفل حيتولد من غير ابوه ما يكون موجود ساعة ولادته ؟ هل بيدوا اهتمام للكلام ده ؟ انا بعتلهم و مش عارف حيردوا و لا لأ المفروض انهم من رعاة حقوق الانسان و الحاجات دى ليها وزن عندهم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ليا صديق قدم قدم اوراق الهجره الي كندا فدرال واخذ الفيل نمبر والموافقه المبدئيه من سدني كندا وهو شخص مقيم بدبي لكن ما حصل الاسكور المطلوب في الايلتس وبعدين نزل من الامارات بسبب الازمه الاقتصاديه وعليه ديون كثيره من هناك

السؤال 1 :هل مميكن ان يقدم هجره الي كيبك ولا يذكر انه كان بالامارات لانه لايستطيع ان يطلب شهاده حسن السير من الامارات؟

السؤال 2:له صديقه لبنانيه تجيد الفرنسيه بطلاقه ومعها ماجستير من فرنسا هل يمكن ان تقدم الهجره الي كيبك وتجعله boy friend or spouse مع العلم انه متجوز؟بس طريقه للوصل لكندا

الرجاء الافاده وشكرا جزيلا

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...