اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسارات حول الهجرة - 1

Recommended Posts

مافيش حد خالص على الموقع عمل سبونسر للزوجة ؟؟؟؟ و لا عنده معلومة ؟

اعتقد بكده هتكون انت اول واحد يمر بالتجربه دى

ندعو لك ان ربنا يسهل لكم وتجتمعو على خير ان شاء الله

والبيبى يتولد فى كندا ان شاء الله

وياريت تبلغنا بالتطورات اول بأول

عشان اللى هيمر بالتجربه دى من بعدك يقدر يستفيد

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا ميدو فارم طيب اذا كان الموضوع كده و انا اول واحد فعلا خلونى بقى اقولكم التفاصيل طالما الناس حتستفيد:

1- انا الاول عملت اللاندينج و بعدين رجعت مصر اتجوزت و دى نقطة مهمة و حتلاقوا حتى فى الردود ان الناس كانت فاهمة انى اتجوزت قبل اللاندينج و ده ما حصلش لأن لو حصل حاعيد الهجرة كلها من الاول خالص فخدو بالكم من الموضوع ده.

2-التقديم للزوجة بيكون كالاتى بتدخل على موقع السى اى سى تنزل الابليكيشنز و تملاها انت و زوجتك فى مجموعة ليك و فى مجموعة ليها و مافيش اى اشتراطات مالية على الزوج يعنى دخل معين سنوى او كده المهم انك تثبت انك موجود فى كندا فاذا انت بتشتغل حط جواب من مكان العمل و حط التاكس ريبورت بتاعك مع الملف. و فى النهاية انت بتمضى على تعهد مع الحكومة انك مسؤل عن زوجتك لمدة 3 سنين فبالتالى مش مهم عندهم دخلك و لابد انك تكون مش بتاخد اعانة معيشة من الحكومة و الا الملف يترفض.

3-الزوجة بتملا بيانات الاستمارات بتاعتها و تعمل فيش و تشبيه , كشف عيلة , و شهادتها و شهادة ميلادها و بتحط مستندات دعم الملف اللى هى صور الفرح و صور عائلية و انا شخصيا حطيت شهادة من الفندق اللى عملت فيه فرحى انى عملت هناك فرح بتكلفة كذا كذا و حطيت شهادة من الريزورتس اللى عملت فيها الهانى موون انى كنت هنى مونر هناك و لازم الزوجة تحكى اتقابلتم ازاى و قصة الحب اتطورت ازاى و كل التفاصيل الغرض من كده التأكد ان الجواز ده غير مرتب بهدف الحصول على الاقامة بمقابل لأن فى ناس بتعمل كده

4- الزوجة بتعمل الكشف الطبى كمان و ترفقه بالفايل و هنا لو تلاحظو الكشف الطبى بيتعمل من الاول مش زى التقديم على الهجرة تستنى جواب و بعدين تعمل الكشف الطبى .. لأ بيتعمل من الاول و يرفق بالملف

5-بعد كده الكلام ده كله بيتبعت على كندا مش السفارة فى مصر خدوا بالكم بيتبعت على البروسيسنج سنتر بتاع ميسيساجا و بعدين فى ميسيساجا بيراجعو الورق و يتاكدوا من قابليتك لأضافة الزوجة و لما يتأكدو بيبعتوا جواب يقولولك احنا كده اتأكدنا انك ممكن تجيب مراتك و وضعك قانونى و مافيش مشاكل بس حنبعت الفايل للقاهرة يراجعوه من ناحية الزوجة ينى الملف مقسوم اتنين بيشوفوا الاول الزوج فى كندا اخباره ايه عدى و تمام يتبعت الملف على مصر لمراجعة القسم التانى اللى هو الزوجة تمام و مافيش مشاكل تاخد الفيزا.

6-طبعا انا مشكلتى دلوقتى انى مش عارف التوقيتات بتمشى ازاى و انا قاعد هنا فى كندا بكلم الحيطان و مستعجل ان مراتى تيجى انما حاقولكم التايم لاين بتاعى مشى ازاى:

- الفايل اتبعت ميسيساجا فى مايو

- اتفتح الفايل فى ميسساجا و بدا البروسيسنج يونيو

- تم اتخاذ القرار بشأنى بعد ثمانية ايام من فتح الملف

- عدى 18 يوم من ساعة الموافقة و ميسيساجا بتقول بعتنا لمصر و مصر بتقول ما جالناش حاجة!

ملاحظة هامة : طبعا انا مش متذكر بالظبط الاوراق بتاعة الملف فما حدش لو سمحتم يعتمد فقط على اللى انا كاتبه هم حاطين لستة بالورق المطلوب مع الابليكيشن لو سمحتم راجعوها

و الله الموفق

-

رابط هذا التعليق

انا حارد عليك فى حدود علمى و لكن فى مثل هذه الحالات يفضل استشارة محامى

لو ما جمعش نقط الايلتس يبقى موقفه صعب اعتقد لن يقبل

موضوع انه متجوز و يقدم عن طريق الصديقة مش حيمشى لأن هنا ممنوع تعدد الزوجات على الاطلاق يعنى علاقتين فى وقت واحد لأ ما تفرقش متجوز و مصاحب و لا متجوز اتنين و لا واحدة متجوزها و واحدة مصاحبها الا اذا طلق زوجته و اتجوز الصديقة و انا حتى مش متاكد بيقبلوا حكاية الصديقة دى من دول الشرق الاوسط و لا لأ لأن معروف ان النوع ده من العلاقات غير سائد هناك و ممكن يشكوا فى الموضوع , الاحسن استشارة محامى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

أولا أحب أشكركم عالمنتدى و مجهودكم الرائع

ليا سؤال عاجل بخصوص غلطة في الابليكيشن. انا بعت الابليكيشن في شهر 9\2007 لمكتب لندن تحت نظام ال simplified application process و استلمت ال AOR في 10\2007. لما قعدت اراجع نسخة من الابليكشن اللي بعته وجدت اني كتبت تاريخ غلط في الخبرة كالتالي:

انا صيدلي و اشتغلت في تلات اماكن خلال خمس سنوات:

From 09/2005 - To 09/2007 - 2 years but less than 3

From 03/2005 - To 09/2009 - Less than 1 years

From 10/2002 - To 11/2004 - 2 years but less than 3

زي مانتوا شايفين في الخبرة التانية انا كتبت 2009 بدل 2007

ايه ممكن يكون رد فعلهم و الحل ايه؟

شكرا

رابط هذا التعليق

أولا أحب أشكركم عالمنتدى و مجهودكم الرائع

ليا سؤال عاجل بخصوص غلطة في الابليكيشن. انا بعت الابليكيشن في شهر 9\2007 لمكتب لندن تحت نظام ال simplified application process و استلمت ال AOR في 10\2007. لما قعدت اراجع نسخة من الابليكشن اللي بعته وجدت اني كتبت تاريخ غلط في الخبرة كالتالي:

انا صيدلي و اشتغلت في تلات اماكن خلال خمس سنوات:

From 09/2005 - To 09/2007 - 2 years but less than 3

From 03/2005 - To 09/2009 - Less than 1 years

From 10/2002 - To 11/2004 - 2 years but less than 3

زي مانتوا شايفين في الخبرة التانية انا كتبت 2009 بدل 2007

ايه ممكن يكون رد فعلهم و الحل ايه؟

شكرا

واضحة جدا ومافيهاش مشاكل لانك مختار اقل من عام في المدة

وبعدين رجعت كتبتها صح في الشغلانة التالتة

لما يطلبوا الابدايت صححها وهاتبان كمان في شهادات الخبرة ماتقلقش

بالتوفيق

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

لو قلقان ابعتلهم فاكس أو جواب فيه رقم الملف بتاعك ومعاه جواب تصحيح للخطأ ده ، وتبين إن ده خطأ غير مقصود

وبالتوفيق إن شاء الله

رابط هذا التعليق

اشكركم يا جماعه جدا على اهتمامكم و ردكم السريع و اتمنى انهم ما يخدوش الموضوع ده حجه لاني حاسس من مداخلات فمواقع اجنبية انهم بيتلككوا للمقدمين عالنظام القديم

رابط هذا التعليق

شكرا ميدو فارم طيب اذا كان الموضوع كده و انا اول واحد فعلا خلونى بقى اقولكم التفاصيل طالما الناس حتستفيد:

1- انا الاول عملت اللاندينج و بعدين رجعت مصر اتجوزت و دى نقطة مهمة و حتلاقوا حتى فى الردود ان الناس كانت فاهمة انى اتجوزت قبل اللاندينج و ده ما حصلش لأن لو حصل حاعيد الهجرة كلها من الاول خالص فخدو بالكم من الموضوع ده.

2-التقديم للزوجة بيكون كالاتى بتدخل على موقع السى اى سى تنزل الابليكيشنز و تملاها انت و زوجتك فى مجموعة ليك و فى مجموعة ليها و مافيش اى اشتراطات مالية على الزوج يعنى دخل معين سنوى او كده المهم انك تثبت انك موجود فى كندا فاذا انت بتشتغل حط جواب من مكان العمل و حط التاكس ريبورت بتاعك مع الملف. و فى النهاية انت بتمضى على تعهد مع الحكومة انك مسؤل عن زوجتك لمدة 3 سنين فبالتالى مش مهم عندهم دخلك و لابد انك تكون مش بتاخد اعانة معيشة من الحكومة و الا الملف يترفض.

3-الزوجة بتملا بيانات الاستمارات بتاعتها و تعمل فيش و تشبيه , كشف عيلة , و شهادتها و شهادة ميلادها و بتحط مستندات دعم الملف اللى هى صور الفرح و صور عائلية و انا شخصيا حطيت شهادة من الفندق اللى عملت فيه فرحى انى عملت هناك فرح بتكلفة كذا كذا و حطيت شهادة من الريزورتس اللى عملت فيها الهانى موون انى كنت هنى مونر هناك و لازم الزوجة تحكى اتقابلتم ازاى و قصة الحب اتطورت ازاى و كل التفاصيل الغرض من كده التأكد ان الجواز ده غير مرتب بهدف الحصول على الاقامة بمقابل لأن فى ناس بتعمل كده

4- الزوجة بتعمل الكشف الطبى كمان و ترفقه بالفايل و هنا لو تلاحظو الكشف الطبى بيتعمل من الاول مش زى التقديم على الهجرة تستنى جواب و بعدين تعمل الكشف الطبى .. لأ بيتعمل من الاول و يرفق بالملف

5-بعد كده الكلام ده كله بيتبعت على كندا مش السفارة فى مصر خدوا بالكم بيتبعت على البروسيسنج سنتر بتاع ميسيساجا و بعدين فى ميسيساجا بيراجعو الورق و يتاكدوا من قابليتك لأضافة الزوجة و لما يتأكدو بيبعتوا جواب يقولولك احنا كده اتأكدنا انك ممكن تجيب مراتك و وضعك قانونى و مافيش مشاكل بس حنبعت الفايل للقاهرة يراجعوه من ناحية الزوجة ينى الملف مقسوم اتنين بيشوفوا الاول الزوج فى كندا اخباره ايه عدى و تمام يتبعت الملف على مصر لمراجعة القسم التانى اللى هو الزوجة تمام و مافيش مشاكل تاخد الفيزا.

6-طبعا انا مشكلتى دلوقتى انى مش عارف التوقيتات بتمشى ازاى و انا قاعد هنا فى كندا بكلم الحيطان و مستعجل ان مراتى تيجى انما حاقولكم التايم لاين بتاعى مشى ازاى:

- الفايل اتبعت ميسيساجا فى مايو

- اتفتح الفايل فى ميسساجا و بدا البروسيسنج يونيو

- تم اتخاذ القرار بشأنى بعد ثمانية ايام من فتح الملف

- عدى 18 يوم من ساعة الموافقة و ميسيساجا بتقول بعتنا لمصر و مصر بتقول ما جالناش حاجة!

ملاحظة هامة : طبعا انا مش متذكر بالظبط الاوراق بتاعة الملف فما حدش لو سمحتم يعتمد فقط على اللى انا كاتبه هم حاطين لستة بالورق المطلوب مع الابليكيشن لو سمحتم راجعوها

و الله الموفق

-

بيتهيألى حضرتك مش بتتكلم عن شروط مقاطعة كيبك لأن الدنيا أسهل كتير زى ماهو موجود على الموقع

بتاعهم ولا كيبك كده برضه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الأخ المحترم انا جوزي مقيم في كندا من اكثر من 25 سنة وقدم الطلب والموضوع على بعضه اخذ 13 شهر من تاريخ اخذ رقم الملف وحكاية الميديكال صحيحه بس انت تعرف ان صلاحيتة سنة يعني لو اتأخر الموضوع شهر بعد مدة الصلاحية حاتعمل الميديكال مرة تانيه مثل ماحصل معايا ،،،، وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

السؤال بطريقة تانية هو الواحد لازم يعمل لاندنج قبل مايكتب الكتاب حتى لو كان رايح مقاطعة كيبك

لان الموقع بتاعهم مش موضح النقطة دى خالص عكس المواقع التانية

كل اللى مكتوب يكون سن الزوجة اكثر من 16 سنة

ومعاك فلوس تصرف عليها لمدة 3 سنين والا ب والا م لمدة 10 سنين

رابط هذا التعليق

آيوة لازم تعمل لاندينج قبل كتب الكتاب لأن هجرتك ممكن تتلغي خالص لو عملت لاندينج وإنت متجوز بينما إنت حاصل علي الفيزا كعازب... هجرتك هتكون في خطر كبير. وبالتالي لازم تيجي تعمل اللاندينج وبعدين ترجع تتجوز وتضيف الزوجة.

الأخت صبررر: أشكرك علي الرد وربنا يوفق الجميع

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

لقد وصلني امس كتاب من دائرة الهجره الكنديه بعد اربع سنوات انا قدمت 23-3-2005 يبلغني بان ملفي قد انتقل الى وارسو - بولندا ويريدون ارسال طلب جديد مع كامل الاوراق التي قمت بارسالها سابقا انا لا افهم هذا الموضوع لماذا يريدون الاوراق مرة ثانية .

سؤال مهم مهم لاصحاب الخبرة انا قدمت الطلب وكان معي في الطلب اولادي وزوجتي ولظروف عائلية لا استطيع اخذهم معي الى كندا فهل اقدم لشصي فقط ؟ وهل بعد حصولي على الجنسيه هل استطيع اعطاء ابنائي الجنسية الكندية ؟ افيدوني وضعي لا احسد عليه :sad:

:roseop: انا من اكثر الناس المتابعين للمنتداكم الحر الجميل الذي اعتبرة مرجع اساسي لحياتي القادمة في كندا ان شاء الله وسلامي للجميع والف شكر :roseop:

تم تعديل بواسطة moheltohamy
عشان إيهاب ما يزعلش :)
رابط هذا التعليق

لقد وصلني امس كتاب من دائرة الهجره الكنديه بعد اربع سنوات انا قدمت 23-3-2005 يبلغني بان ملفي قد انتقل الى وارسو - بولندا ويريدون ارسال طلب جديد مع كامل الاوراق التي قمت بارسالها سابقا انا لا افهم هذا الموضوع لماذا يريدون الاوراق مرة ثانية .

سؤال مهم مهم لاصحاب الخبرة انا قدمت الطلب وكان معي في الطلب اولادي وزوجتي ولظروف عائلية لا استطيع اخذهم معي الى كندا فهل اقدم لشصي فقط ؟ وهل بعد حصولي على الجنسيه هل استطيع اعطاء ابنائي الجنسية الكندية ؟ افيدوني وضعي لا احسد عليه :sad:

:roseop: انا من اكثر الناس المتابعين للمنتداكم الحر الجميل الذي اعتبرة مرجع اساسي لحياتي القادمة في كندا انشاء الله وسلامي للجميع والف شكر :roseop:

اخ اسامة اهلا بيك

اولا هما عاوزين منك الورق كله تاني علشان يعرفوا ايه الجديد اللي حصل في حياتك

هل الوضع اتغير والا زي مانت ؟

ثانيا انت مقدم في الابلكاشن الاولاني ان عدد اللي هايسافروا معاك الاسرة كاملة

من حيث الامكانية

اه هو انت ممكن ان تطلب حذفهم من بقية الاجرائات مع العلم ان موش هاتسترد فلوس التقديم بتاعتهم لانهم بداو بالفعل البروسيسنج عندك

لكن لا انصح اطلاقا بكدة

هايعطلك ملفك بالاضافة الي انه ممكن يقلقل الاوفيسر انه في مشاكل عائلية معلقة عندك ودي تحديدا كاتبين عنها في قانون الهجرة انها من اسبتاب تاخير اتخاذ القرار

بعد حصولك على الجنسية ولادك ياخدوها فورا في حالة انهم معاهم اقامة دائمة فقط

غير كدة لازم تقدم لهم على تاشيرة لم شمل الاسرة اولا وبعدين ياخدوها لما يسافروا ويقيموا هناك

سؤال صغير بعد اذنك؟

انت ايه اللي ودا ملفك بولندا ولا مؤاحذة :) مواصلات بردوا؟

وبعدين حاسس من طريقة كتابتك زي مايكون الكلام مترجم للعربية :)

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انشاء الله :roseop:

"إن شاء الله " و ليس "إنشاء الله "

من "المشيئه" و ليس "الإنشاء"

مساء الفل يا باشمهندس :roseop:

أستاذ أسامة...

لازم تكتب كل العائلة حتى لو مش هتاخدهم معاك

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

م ايهاب :roseop:

انت بقيت متخصص غلطات املائية ما شاء الله عليك :sad:

صياد صور وغلطات املائية :)

رابط هذا التعليق

انشاء الله :sad:

مساء الفل يا باشمهندس :roseop:

أستاذ أسامة...

لازم تكتب كل العائلة حتى لو مش هتاخدهم معاك

تحياتى

سوسورانى

دوك سوسو ازايك :roseop:

اه هو طبعل لازم يكتبهم لتكون فهمتني غلط

كدة كدة لازم تكتبهم بس في سؤال بتاع عدد المسافرين معاك دة اللي ممكن تحدد فيه

بس زي ماقلتلك

لا انصح

خلص اجرائاتهم وبعدين اعمل اللي انت عاوزة

الا اذا كان لا قدر الله في انفصال ومعاها العيال وموش عارف تجيب باسبوراتهم ولا تعملهم مديكال تبقي دي قصة تانية

رابط هذا التعليق

م ايهاب :roseop:

انت بقيت متخصص غلطات املائية ما شاء الله عليك :sad:

صياد صور وغلطات املائية :)

أنا أعتقد إنها أخطاء معرفيه مش إملائيه يا عزيزي زناتي

يعني مش ممكن حد يكون فاهم معنى إن شاء الله و يكتبها إنشاء الله

أنا كمان بحب أصطاد الأخطاء "الدلعيه المريئيه" زي

ميرسي كتير لحدرتك

بليز

والاهي

إفرد مسلن

مخسوس

تئولي

سراحتن

والله في مشاركات بتحتاج معاها ليمونه عشان تخلصها يا زناتي

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

أنا كمان بحب أصطاد الأخطاء "الدلعيه المريئيه" زي

ميرسي كتير لحدرتك

إنتا تقصد حد معيّن يا هوبا بالكلام دوت؟!

معلش احنا بنتكلّم مع بعض مفيش أي حاجة :roseop:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

:roseop::roseop: :sad:

عندك حق

طب الدلع المرء في التليفزيونات وبين الشباب لامؤاخذة الهاي كلاس فهمناه

وطب كمان في الكتابة :)))

كنت زمان باتصل بتلفون في مصر لو مقفول

ترد رسالة

هذا الرقم خارج نطاق الخدمة

الوقتي فتاة اعلانات بترد عليا

الموبايل اللي انت طالبة موش عارف ايه :P)

تخليك عاوز تاخد وتدي معاها :)

بجد مقفول ؟؟طب احلفي

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...