اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الديانة (غير ذلك)

hOuSsAm

Recommended Posts

هي خانة الديانة....في البطاقة في الباسبور....في اي حتة.....بتضيف ايه؟؟؟؟

تحياتي

لو حضرتك بتسألي ممكن اقولك حاجة واحدة من وجهة نظري معرفش غيري يوافق عليها ولا لأ

مثلا في حالة الوفاة في ديانات تؤمن بحرق جثة المتوفى زي مثلا في الهند فبدون معرفة الديانة ممكن عدم اتمام مراسم الدفن بطريقة سليمة مثلا المسلم لازم يغسل قبل الدفن وهكذا فلذلك هي ممكن تكون مهمة

تحياتي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

و لماذا استهجان شيىء يتم فى دوله غير دولتنا و مع اشخاص ليسوا بمواطنين بل زائرين

فى حين انه مطبق بحذافيره فى مصر و مع مصريين ابا عن جد

من اول فرض ان يكتب لهم ديانه غير ديانتهم فى اوراقهم الاصليه

مرورا بسلسله تعنت شاقه و طويله معهم انتهت بان تكرمت عليهم الحكومه باقرار شرطه فى خانه الديانه لهم

على الاقل ان حدث هذا معك فى دوله اجنبيه او حدث من دوله اخرى غير مصر مع مقيمين فيها قد يكون له بعض العذر

ففى الاول و الاخر ضيوف على البلد

لكن ان يحدث هذا مع مواطنين مصريين داخل بلدهم الا ترى انه الاولى و الاحق بهذا الاستهجان و التامل

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

مرورا بسلسله تعنت شاقه و طويله معهم انتهت بان تكرمت عليهم الحكومه باقرار شرطه فى خانه الديانه لهم

على الاقل ان حدث هذا معك فى دوله اجنبيه او حدث من دوله اخرى غير مصر مع مقيمين فيها قد يكون له بعض العذر

لكن ان يحدث هذا مع مواطنين مصريين داخل بلدهم الا ترى انه الاولى و الاحق بهذا الاستهجان و التامل

إتكلمي يا مغتربة ما تخافيش

بس البهائية مش ديانه سماوية ؟

زيها زي الهندوسية

الديانات إسلام .. مسيحية .. يهودية ..

غير كده كله من صنع البشر وكل واحد قاعد عالقهوة بيعمل دين ويدعو إليه

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

لو جيت من وجهة نظر دينية يحته هتلاقي الكلام ده صح

الله اعلم بوجهة النظر الدينية البحتة لانى مش عالم او مفتى عشان احكم كدة بس ايه المشكلة لو اتكتبت الديانة مسيحى او الديانة مسلم

ده حتى هيبقى مفيد جدا للاحصائيات ولو الدولة عايزة تجيب معلومات عن فئة معينة

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

ممكن أسأل الكلام ده في انهي بلد يا أستاذ HOSAM ABDELFATAH ؟

السعودية

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

اعتقد ان دول الخليج لما تضمه من جاليات متعددة جدا و بخاصة الشرق آسيوية...يكون إجراء صحيح ان تكتب "غير ذلك" ....

و اذا كنت حضرتك هتسافر دولة اجنبية....اعتقد انه لا يوجد خانة للديانة

و ده يطرح التساؤل

هي خانة الديانة....في البطاقة في الباسبور....في اي حتة.....بتضيف ايه؟؟؟؟

تحياتي

بتضيف يا فندم انه ممنوع انهم يدخلوا مكة او المدينة فبكدة الاقامة هى المستند الرسمى اللى ممكن يساعد الشرطة فى التفتيش عالطريق ويتاكدوا ان اللى رايح الاماكن المقدسة مسلمين بس

فى حالات تانية فى حالات الوفاة لو هيحددوا طريقة دفن الميت

وفى حالات هيئة الامر بالمعروف لو وقت الصلاة واحد ماشى فى الشارع وهو مش مسلم فبالاقامة اللى مكتوب فيها الديانة يقدر يرد عليه

يا جماعة كل بلد وليها نظامها وقوانينها

احنا منئدرش نغيرها

وعلى رئيى المثل( اربط الحمار مطرح ما يحب صاحبة)

من حكم فى مالة فما ظلم

هى الفكرة مش كدة يا جو عشان لو عملنا كدة يبقى عقولنا دى ملهاش لازمة احسن

الفكرة بالنسبة ليا زى منا بحب الغير يحترمنى بحب احترم الغير

واحب كمان لو صاحب الاقامة دى سالنى سؤال وقالى هما ليه كاتبينها كدة اعرف ارد عليه

وفى يوم من الايام لو الجنسيات دى حست ان البلد دى مش بتحترمهم مش هيشتغلوا فيها بعد كدة وبكدة اقتصاد البلد هيخسر مهارات عالية باسعار كويسة

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

واحب كمان لو صاحب الاقامة دى سالنى سؤال وقالى هما ليه كاتبينها كدة اعرف ارد عليه

وفى يوم من الايام لو الجنسيات دى حست ان البلد دى مش بتحترمهم مش هيشتغلوا فيها بعد كدة وبكدة اقتصاد البلد هيخسر مهارات عالية باسعار كويسة

معليش لو استسمح حضرتك توضح لي لاني بجد مش فاهمه ...

ايه وجه ( عدم الاحترام ) في كتابة خانة الديانة مسلم وغير ذلك؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

استاذ حسام.. طالما ان حضرتك مسلم, و طالما ان الاقامة مش هيتكتب لك فيها "غير ذلك".. و طالما ان اللى هيتكتب لهم كلمة "غير ذلك" هما نفسهم راضيين.. لان اللى خلاهم يرضوا يروحوا السعودية, مش هتفرق معاهم كلمة زى دى..

السؤال بقى.. حضرتك مضايق نفسك ليه؟ و هل هتفرق كتير مع حضرتك و هتأثر عليك بأى شكل من الاشكال؟

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

يا جماعه

السعودية طول عُمرها بتكتب الديانة كما هي ..

وغالباً بتبقى مُسلم ... وده إقامته أيام ما كانت دفتر كانت لونها اخضر

أو أي ديانه غير الإسلام كانت بتبقى بُني

لكن كانت بتتكب الديانة ..مسيحي كانت او هنودسي حتى

لكن ما كانش في يهود طبعاً .. وكمان ما كانوش بيسمحوا بديانات زي البوذية والوثنية ... يمكن ده كان زمان ... من 10 سنين كده شوفت واد معانا مكتوب في أقامته " وثني "

لكن من زمان برضوا لم يعد هناك مجال لأصدار تأشيرات بديانات أخرى غير المسيحية والهندوسية على اساس إن الهند بييجي منها ناس كثيرة

فهل بقى لما غيروا نظام الإقامات وأتحولت من دفتر إلى كرت زي بطاقة الرقم القومي كده .. الموضوع ده أستجد في السعودية .. ده هاتأكد منه لاني بصراحة ما لاحظتش كده .

ايوة فعلا زى منت بتقول ان شفت الامثلة دى فى الاقامة الجديدة اللى هى الكارت ( كذا حالة) بس القديمة اللى هى اسمها الدفتر انا اصلا عمرى مشفتها

معليش يااستاذ حسام الظاهر في لبس عند حضرتك ..

هي كلمه ( غير ذلك ) كلمه ( ابيحة ) وانا مش واخده بالي ؟؟

ولايكون حضرتك فاهم ان المقصود بيها ( مش قد كده ) او ( الي ميتسماش ) ؟؟؟

حضرتك املأ اي ابلكيشن على النت وهتلاقي من ضمن الخيارات في اي مجال كلمه غير ذلك ..

مثلا المهنة .. دكتور .. محامي .. مهندس .. الخ ... واخر خيار غير ذلك ..

المدينة مثلا تلاقيه حاطط لك ثلاث اربع خيارات رئيسية مثلا .. القاهرة .. الاسكندرية .. اسوان ... ثم ... غير ذلك ...

وقيس ( على ذلك ) ..

غير ذلك ملهاش اي معنى سيء ولا يفهم منها غير ان في ديانةغالبة والي مش من الديانة دي يبقى غير ذلك يعني غير هذه الديانة ..

اتوقع والله اعلم ان نظام ( الداتابيز ) او قاعده البيانات المعمول بيها الاقامات دي بيعمل خانة الديانة على شكل مربع فيه علامه صح TRUE لو كان مسلم وبالتالي فازالة علامه الصح FALSE هتدي كلمه ( غير ذلك ) ..

انا مش شايفه اي ( اهانة ) في الموضوع ومش فاهمه ايه الانفعال الي حضرتك كاتب بيه ده .. ياريت لو انا شايفه غلط توضح لي وجهة نظرك لاني بجد مش شايفه في الموضوع .. موضوع .

ماهو يا فندم الديانات السماوية ثلاثة فقط وكل العالم عارفهم يعنى الاختيارات مش كتيرة وفى رايي ده مش مبرر عشان غير ذلك

موضوع اهانة او (ابيحة) مش للدرجة دى بس وانا بقرا الاقامة وزميلى سالنى هو مكتوب ايه فى الديانة وقولتله اتضايق كدة وقالى يعنى انا من غير دين؟!

انا عن نفسى لو فى بلد اجنبى وحد كتبلى كدة هتضايق جدا وهحس ساعتها بالعنصرية

طيب افتكرى يا فندم موضوع المآذن بتاع سويسرا مش اتضايقنا بردوا مع انهم كانوا شايفين هناك ان الموضوع عادى ومفهوش اى مشكلة

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

لو جيت من وجهة نظر دينية يحته هتلاقي الكلام ده صح

الله اعلم بوجهة النظر الدينية البحتة لانى مش عالم او مفتى عشان احكم كدة بس ايه المشكلة لو اتكتبت الديانة مسيحى او الديانة مسلم

ده حتى هيبقى مفيد جدا للاحصائيات ولو الدولة عايزة تجيب معلومات عن فئة معينة

وجهة النظر الدينية البحتة ان كل ما هو غير الاسلام واحد ,, وله مسمى واحد

رابط هذا التعليق

ماهو يا فندم الديانات السماوية ثلاثة فقط وكل العالم عارفهم يعنى الاختيارات مش كتيرة وفى رايي ده مش مبرر عشان غير ذلك

موضوع اهانة او (ابيحة) مش للدرجة دى بس وانا بقرا الاقامة وزميلى سالنى هو مكتوب ايه فى الديانة وقولتله اتضايق كدة وقالى يعنى انا من غير دين؟!

طيب افتكرى يا فندم موضوع المآذن بتاع سويسرا مش اتضايقنا بردوا مع انهم كانوا شايفين هناك ان الموضوع عادى ومفهوش اى مشكلة

يعني لو عنده ثلاث او اربع اختيارات في خانة المهنة ومكانتش مهنته من بين الخيارات دي وانكتب غير ذلك يبقى هم بيعتبروه عواطلي !!!!

المشكلة مش في كلمه ( غير ذلك ) وانما في فهم صديقك لها .. لو عاوزين يقولوا انه بلا دين كانوا كتبوا الديانة ( بلا ) او لايوجد .. انما كلمه غير ذلك لا تعني مطلقا انه ( بدون ) . .

وبالمناسبة فموضوع مآذن سويسرا مستفز لما يمنعوا المآذن بحجة ان الدولة علمانية وان مفيش تمييز ديني في نفس الوقت الي علم الدولة نفسه يتصدره الصليب !

سويسرا منعت مآذن المساجد وده امر يمس المسلمين فيها الي من بينهم ناس مواطنين لهم حقوق المواطنة مش زائرين او مقيمين يقدروا يرجعوا بلدهم لو معجبهمش زي ماهو الحال في السعوديه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

معليش لو استسمح حضرتك توضح لي لاني بجد مش فاهمه ...

ايه وجه ( عدم الاحترام ) في كتابة خانة الديانة مسلم وغير ذلك؟

بصراحة انا شايف طالما الموضوع بيتحدد بثلاث اختيارات اللى هما (الاسلام او المسيحية او اليهودية) وتم اختيار ديانة واحدة فقط مع اهمال الباقى فده عدم احترام لذات وعقيدة الغير (دى وجهة نظر شخصية قد يتفق او يختلف معى الغير)

استاذ حسام.. طالما ان حضرتك مسلم, و طالما ان الاقامة مش هيتكتب لك فيها "غير ذلك".. و طالما ان اللى هيتكتب لهم كلمة "غير ذلك" هما نفسهم راضيين.. لان اللى خلاهم يرضوا يروحوا السعودية, مش هتفرق معاهم كلمة زى دى..

السؤال بقى.. حضرتك مضايق نفسك ليه؟ و هل هتفرق كتير مع حضرتك و هتأثر عليك بأى شكل من الاشكال؟

هبدا من الاخر

مين قالك انهم راضيين؟ ممكن يكونوا متضايقين جدا بس راضيين بالامر الواقع عشان لقمة العيش ولما يروحوا بلادهم ويسالوهم عن المسلمين او البلاد اللى انتوا عشتوا فيها !!!!!!! اظن انت عارف ممكن يقولوا ايه كويس بما فيه الكفاية يخلوهم يكرهونا

وطالما انا مسلم فمن دورى حجات كتيرة اوى منها انى اجمل صورة الاسلام فى عيون الناس التانية ومنها ان النبى صلى الله عليه وسلم وصى على سابع جار (حتى جاره اليهودى)

هقولك على موقف حصلى من شهر كنت بعمل شات مع حد من الفلبين فسالته عن معرفته بالمسلمين والعرب وايه اللى يعرفه عنهم قاللى باللفظ الواحد (فى الاول كان الاعلام مصور لنا صورة مشوهة عن المسلمين والعرب بما فيه الكفاية انك تخاف تعامل اى حد من البلاد دى وان كل تفكيرهم فى الجنس ودائما ما يحبون الاعتداء على الابرياء) ولما اتعرف على كتير من المسلمين كمثال اتنين من مصر وواحد من فلسطين عرف اخلاق ونضج المسلمين وان اللى سمعه فى الاعلام كان كاذب

ده مش كفيل انى اهتم بحقوق الاخرين؟

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

يعني لو عنده ثلاث او اربع اختيارات في خانة المهنة ومكانتش مهنته من بين الخيارات دي وانكتب غير ذلك يبقى هم بيعتبروه عواطلي !!!!

المشكلة مش في كلمه ( غير ذلك ) وانما في فهم صديقك لها .. لو عاوزين يقولوا انه بلا دين كانوا كتبوا الديانة ( بلا ) او لايوجد .. انما كلمه غير ذلك لا تعني مطلقا انه ( بدون ) . .

وبالمناسبة فموضوع مآذن سويسرا مستفز لما يمنعوا المآذن بحجة ان الدولة علمانية وان مفيش تمييز ديني في نفس الوقت الي علم الدولة نفسه يتصدره الصليب !

سويسرا منعت مآذن المساجد وده امر يمس المسلمين فيها الي من بينهم ناس مواطنين لهم حقوق المواطنة مش زائرين او مقيمين يقدروا يرجعوا بلدهم لو معجبهمش زي ماهو الحال في السعوديه ..

يافندم انتى قولتى فى الاول ان المهن كتيرة جدا بحيث يصعب تجميعها فى قايمة واحدة ومع ذلك هما بيضيفوا بند ادارى او عالم او محاضر او طبيب

فالادارى يدخل من ضمنه (المحاسب والموارد البشرية والمخطط وخدمة العملاء والاستقبال و.............) وكلهم بيبقوا اداريين الوظايف كتيرة جدا محدش يعرف يحصرها

لكن هما ثلاث ديانات فقط ليه نكتب غير ذلك؟

يرجعوا بلدهم يعنى هو ده الحل بدل منحتويهم ونرحب بيهم ونعرفهم ان بلاد العرب دى احسن بلاد فى الدنيا فيه الخير والاخلاق وحسن المعاملة وتبقى عندنا سياحة ويروحوا يحكوا فى بلادهم عنا ويقولوا شعر فينا ولا الاحسن يروحوا يشتمونا ويقولوا اسوا سنين فى حياتنا

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

الاخ الكريم حسام

بصراحة انا شايف طالما الموضوع بيتحدد بثلاث اختيارات اللى هما (الاسلام او المسيحية او اليهودية) وتم اختيار ديانة واحدة فقط مع اهمال الباقى فده عدم احترام لذات وعقيدة الغير (دى وجهة نظر شخصية قد يتفق او يختلف معى الغير)

.

من الذى حدد الموضوع بثلاث اختيارات او ثلاث ديانات كما تفضلت ؟؟؟؟.

نحن كمسلمين نؤمن بما قاله القرأن يا حسام

(إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ ) 19 ال عمران

على هذا بالنسبه لنا كمسلمين لا يوجد سوى دين واحد من عند الله هو الاسلام .

اما المسيحيه و اليهوديه فاساسها الاسلام و الذى هو اساسه التوحيد كما جاء به موسى و عيسى عليهما السلام و لكن شرائعهما مختلفه

و هذه الشرائع نُسِخَتْ بمجيئ الاسلام .

و السعوديه من منطلق انها دوله ترفع شعار لا اله الا الله محمد رسول الله و تضعه على علمها و جاعلته دستورها فليس عندها

دين تعترف به سوى الاسلام .....عدا ذلك ......( غير ذلك )

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

إتكلمي يا مغتربة ما تخافيش

بس البهائية مش ديانه سماوية ؟

زيها زي الهندوسية

الديانات إسلام .. مسيحية .. يهودية ..

غير كده كله من صنع البشر وكل واحد قاعد عالقهوة بيعمل دين ويدعو إليه

يا استاذ سى السيد

تصنيف الديانه بانها سماويه او غير سماويه شيىء

و التعامل معها بعدل شيىء اخر

كوننا نعترف بالبهائيه كدين من عند الله او عدمه يجب الا يطغى على العدل فى التعامل مع اتباعه

نحن لسنا مفوضين من الله لمحاسبه البشر فى الدنيا

و لن نكره الاخرين على الايمان بمعتقداتنا بالعافيه

الحقيقه التى لا تقبل جدال انهم ليسوا مسلمين باعترافهم هم الشخصى

فلنزرع العدل فى الارض و لندع الحساب لرب الحساب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بهدوء جدا يا جماعة

ودا بيطبق فى اى برنامج قواعد بيانات مش للديانات بس

عدد الاشخاص للديانة فى البلد اد اية ؟

نسبة لها وزنها خلاص تتعمل ضمن الاختيارات

نسبة قليلة يبقى بحطها فى اخرى

فية شركات فى مصر عاملة الديانة مسلم مسيحى وبس معنى كدا ان الديانة اليهودية ملهاش مكان او احنا مش مؤمنين بيها كديانة ؟

لا طبعا الموضوع تنظيمى بحت

استاذ سي السيد قال انها كانت فى النظام اليدوي كانت بتكتب ديانات اخرى معاها

تمام اوى

لان الموضوع كان يدوي ومش مهم اوى حكاية الوقت فى استرجاع البيانات , الموظف يملى بخطة الجميل واهه ورقة فى دوسية وخلاص

انما لما نيجي نعملها فى البرنامج حاجة مش هستخدمها او هستخدمها كل سنة مرة نعملها لية

انا لو شغال كل حاجة اكتبها واخليها من اساس البرنامج يبقى الدنيا هتبوظ ولا هعرف اضمن زمن استرجاع البيانات ولا هبقى مستريج لحجم قاعدة البيانات نفسها ومعدل الخطأ فى ادخال البينات هيزيد

واخيرا استاذ محمد قال ما تتلغى وخلاص هيا فعلا لو مش مطلوبة ومش هيعمل بيها حاجة مش هينكتب الجزء دا خالص وهيريح دماغة من حاجة ملهاش لزمة وواخدة مساحة على الفاضى

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

يا استاذ سى السيد

كوننا نعترف بالبهائيه كدين من عند الله او عدمه يجب الا يطغى على العدل فى التعامل مع اتباعه

معليش دون الخروج عن الموضوع .. البهائية تمت مناقشتها عدة مرات في المحاورات

لكن عاوز أوضح حاجه يا مغتربة ..

إحنا بلد مسلم .. لا يعترف إلا بالديانات السماوية فقط .. بشكل رسمي .. أنا لا أتكلم عن شق قلوب الناس او محاسبتهم ماحدش قال كده ..

وبالتالي لو الدولة فتحت الباب لكل إتنين قاعدين على القهوة عملوا دين وعاوزين الدولة تعترف به ..

يبقى على الدنيا السلامه ...

ومن حق الشيعي ومنهم من هم في مصر وبيزيدوا ... من حقه ييجي يقول لك .. عاوز الديانة في البطاقة تتكتب شيعي .. زي ما كانوا عاوزين في العراق ... مع إنهم مسلمين

ومن حق الملحد ومنهم من هو موجود يقول لك إشمعنى أنا

وهكذا ..

وعلى رأي ضُحى ... ده أحنا مش هانلاحق لعب في الداتا بيز بتاعت بطاقة الرقم القومي وكل شوية نغير ونزود .. أو اقول لك .. إحنا نفتح قوس ونكتب فيه ( مسلم .. مسيحي .. يهودي ...... ونسيبة مفتوح من ناحية عشان نقعد نزود عليه كل ما أقتضى الأمر ذلك ...

رُفعت الجلسة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا استاذ سى السيد

معليش دون الخروج عن الموضوع .. البهائية تمت مناقشتها عدة مرات في المحاورات

لكن عاوز أوضح حاجه يا مغتربة ..

إحنا بلد مسلم .. لا يعترف إلا بالديانات السماوية فقط .. بشكل رسمي .. أنا لا أتكلم عن شق قلوب الناس او محاسبتهم ماحدش قال كده ..

وبالتالي لو الدولة فتحت الباب لكل إتنين قاعدين على القهوة عملوا دين وعاوزين الدولة تعترف به ..

يبقى على الدنيا السلامه ...

ومن حق الشيعي ومنهم من هم في مصر وبيزيدوا ... من حقه ييجي يقول لك .. عاوز الديانة في البطاقة تتكتب شيعي .. زي ما كانوا عاوزين في العراق ... مع إنهم مسلمين

ومن حق الملحد ومنهم من هو موجود يقول لك إشمعنى أنا

وهكذا ..

وعلى رأي ضُحى ... ده أحنا مش هانلاحق لعب في الداتا بيز بتاعت بطاقة الرقم القومي وكل شوية نغير ونزود .. أو اقول لك .. إحنا نفتح قوس ونكتب فيه ( مسلم .. مسيحي .. يهودي ...... ونسيبة مفتوح من ناحية عشان نقعد نزود عليه كل ما أقتضى الأمر ذلك ...

رُفعت الجلسة

اهلا استاذ سى السيد

الكلام ليس فيه خروج عن الموضوع

الكلام ده هو اساس الموضوع

مش معقول اعيب على جارى حاجه بيعملها مع ضيوفه

فى نفس الوقت الى انا بطبقها مع ولادى و اطلب من الناس انها متتكلمش معايا عن كده

و مش عارفه ايه علاقه ان مصر دوله اسلاميه بانها متعترفش الا بثلاث ديانات بس

طيب ما هى فى دول اسلاميه كتير تانيه و معترفه بديانات اخرى غير السماويه لان ليها مواطنون بيدينوا بها

زى الازيديه و الصابئه فى العراق مثلا و الدروز فى منطقه الشام بشكل عام

الفرق ان احنا لما طلعنا متعودناش على كده فعلشان كده بنقاوم الاعتراف

لكن فى النهايه يجب الا يصح الا الصحيح

و يجب ان يغلب العدل على العاطفه

والدليل البسيط ان البهائيين كان معاهم كل الاوراق الرسميه بتاعتهم مكتوب فيها فى خانه الديانه كلمه بهائى صريحه وواضحه و ده لغايه سنوات قليله

من غير اى مشكله و كان الوضع طبيعى معاهم جدا

و كان ليهم محافل عباده مفتوحه لغايه الستينات

بس الناس هيه الى مكنتش عارفه

و ده مش ذنبهم

و اعتقد ان فيه فرق بين تصنيف مسلم و بهائى باعتباره تصنيف دينى

و بين سنى و شيعى و الى هو تصنيف على حسب المذهب

و بما ان المذهب لا يذكر فى الاوراق الرسميه المصريه بالتالى مش هتلاقى حد شيعى يطالب بيه

اما بقى لو اتاخرنا كمان خطوه لورا و بقينا نشترط التقسيم على الاساس المذهبى

ففى الحاله دى هيكون من حقهم انهم يثبتوا على مذهبهم و كذلك بالنسبه للمذاهب المسيحيه و المذاهب فى كل دين متواجد على ارض مصر

و الجلسه لن ترفع يا استاذ سي السيد

طول ما للاسف فيه ازدواجيه عندنا فى معايير العدل بهذا الشكل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخوه الكرام جزاكم الله خيرا

الاخ الكريم حسام

.

من الذى حدد الموضوع بثلاث اختيارات او ثلاث ديانات كما تفضلت ؟؟؟؟.

نحن كمسلمين نؤمن بما قاله القرأن يا حسام

(إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ ) 19 ال عمران

على هذا بالنسبه لنا كمسلمين لا يوجد سوى دين واحد من عند الله هو الاسلام .

اما المسيحيه و اليهوديه فاساسها الاسلام و الذى هو اساسه التوحيد كما جاء به موسى و عيسى عليهما السلام و لكن شرائعهما مختلفه

و هذه الشرائع نُسِخَتْ بمجيئ الاسلام .

و السعوديه من منطلق انها دوله ترفع شعار لا اله الا الله محمد رسول الله و تضعه على علمها و جاعلته دستورها فليس عندها

دين تعترف به سوى الاسلام .....عدا ذلك ......( غير ذلك )

ابو عمر كلامك عالراس من فوق ومحدش يقدر يغلطه

الفكرة بالنسبة ليا كانت احترام حرية الغير دون المساس بعقيدتنا

وحبيت اشوف راى الناس عشان اعرف هو ده مقبول ولا لاء؟

حيّ حيّ على الفلاح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لم يشهد العالم العربى والإسلامى خطرا مثل جماعة الإخوان الإرهابية فهى بخلاف أنها جماعة متشددة ومحرضة ولعبعرض المقال كاملاً
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- أعلنت المطربة بسمة الكويتية تركها الدين الإسلامي واعتناقها الديانة اليهودية، وسط موجة صاخبة من الجدل بشأن إعلانها المفاجئ. وقالت بسمة، في مقطع فيديو جرى تناقله مؤخرًا بشكل كثيف عبر تويتر: "أنا ابتسام حميد الملقبة بالمطربة بسمة الكويتية من دولة الكويت، أعلن تركي للإسلام وأعلن بكل فخر اعتناقي للديانة اليهودية"، فيما وجهت انتقادات إلى النخبة الحاكمة. إعلان بسمة كان حديث وسائل التواصل الاجتماعي على مدار الساعات القليلة الماضية. وكانت... View the ful
    • 10
      نعم  .. العنوان صحيح  فعلها الدكتور جابر نصار رئيس جامعة القاهرة ! هل تصدقون ؟  فعلا أمر بإلغاء خانة الديانة من كل أوراق جامعة القاهرة  ما سبق كان إستهلالا لابد منه  الخبر ظهر على إستحياء في أحد الصفحات الداخلية  و لكني تتيعت الخبر  و وجدت أن الرجل  فعلا وضع رأسه على كفه و إقتحم عش الزنابير - حظر النقاب  على القائمات بالتدريس  ... من حق الطالب أن يرى و يتفاعل مع أستاذه  بدون حواجز. - إلغاء كل زوايا الصلاة في الجامعة  و من يريد الصلاة هناك مسجد كبير تديره وزارة الأوقاف و مسجد
    • 7
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة .... افيد حضرتكم بانني مهندس مدني و قد تم التعاقد بيني و بين احدى المكاتب الاستشارية بالسعودية و عند استلامي التاشيرة لاحظت وجود خطاء بخانة الديانة حيث مكتوب الديانة الاسلام و انا ديانتي المسيحية و علية قمت بتسليم جواز السفر لمكتب السفريات مرة أخرى لتعديل خانة الديانة و لكني اريد ان اعرف هل تعدل التاشيرة و بها تصحيح لخانة الديانة من القنصلية السعودية بالقاهرة أم يجب التعديل من المملكة العربية السعودية أى يتم رجوع التاشيرة الي السعودية مرة اخرى و تعدل منها ؟
    • 20
      كثيرآ ما سألت نفسي لماذا كل هذا النفور بين كثير من الجيل المعاصر المسلم و قرينه المسيحي في مصرنا.. ما هو السبب في الأبتعاد المتواصل و الذي يصل في بعض الأحيان لدرجة الكره بين عنصري مصر بعد عهود طويلة من التآخي و التلاحم... و بعد تفكير طويل أيقنت أن السبب يرجع الي النظر الي ممارسات الغرب و أمريكا بالذات تجاه العرب و بالتالي مع المسلمين مؤخرآ... و ربطها بالديانة المسيحية عامة.. و مع الوقت اصبح يقين للبعض أن ما يحدث الآن هو حرب بين فريقين.... المسيحيين و اليهود ( أمريكا و حليفتها أسرائيل ) ضد المسل
  • أضف...