اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدوا يا شباب .. عيد الحب جعل الشيخ أبو إسحاق يبكى .. فيديو روووعة

علام المنشاوى

Recommended Posts

ليا تعقيبين على كلام سعادتك

الاول على المداخلة الادارية

1- اتفق معاك ..لا ينبغي ان ازج بالاشراف في الحوارات ..قد اكون اخطأت ..لكن

هذه افكار نتبادلها ..نحن المحاورون ..في التليفونات والحوارات الخاصة

أفهم من هذا ان هناك اتفاقات ومؤامرات تدبر بليل ، وان " ردودكم " ليست وليدة تفكيرك ،

وهل يفسر ذلك ان بعض المداخلات تتشابه فى محتواها ومعناها؟

انا فقط استرشد بما تقوله انت فى ردك .

حوار ايه ده اللى بتجهزوا له فى تليفوناتكم وحواراتكم الخاصة ، هذا لايسمى حوارا ، يسمى تآمر .

أحمد الله اننى لم انتهج نهجكم هذا فى حياتى لاننى تعودت على الوضوح وان اقول ما أؤمن به طالما كان ذلك لايغضب الله ، تعودت ان اتكلم بصوت عالى يسمعه الجميع ولا احبذ النقاش الجانبى فى أمور يتحدث فيها الجميع .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

• الردود 334
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ممكن اسأل سؤال؟ هو انا لو اتبعت الحلال و ابتعدت عن الحرام.. و واحد غيرى مفرقتش معاه و عمل كل حاجة سواء حلال او حرام.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام و يتحراه, زى اللى مش فارقه معاه و بيعمل اى حاجة و لا على باله؟ يعنى ده هيتساوى عند ربنا زى ده؟

لو جاوبتك يا myusername هيكون فيه احتمال إنك تندم على كل يوم لم تشرب فيه الخمر كما يفعل ابناء الطبقة الراقية في مصر .. وعلى كل ليلة قضيتها كاملة مع بنات في غرفة واحدة ومنعت نفسك أن ترتكب معهم شيء .. وأنا للأمانة لا يسعدني أن أقول شيء فيه احتمال أن يشعرك بالندم :wub:

أنا اتمنى ان حضرتك تجاوبنى.. مع افتراض جدلا انى هموت على نفس الشىء.. و مع افتراض جدلا ان الشخص الاخر برضه هيموت على نفس الشىء.. يعنى كله هيموت على الحالة اللى انا بتكلم فيها.. يعنى متقوليش ممكن يتوب بعدين.. و انا اللى انحرف :rolleyes:

هل احنا الاتنين هنبقى فى نفس الدرجة عند ربنا؟

انا بتكلم عن اتنين مسلمين, و الاتنين هيدخلوا الجنة ان شاء الله.

P.S.: بلاش تسييح تانى فى موضوع اوروبا ده :blink:

يا برنس,

أنا مش عبيط :rolleyes:

ولا ده هيتوب ولا التاني هينحرف ..

ده هيموت هو بيمعمل معاصي, ومش هيخش النار ..

والتاني هيموت وهو مابيعملش إلا الحلال, لأ وبيتحراه كمان, وهيخش النار .. بس مادام شهد إن لا إله إلا الله وهو مؤمن بها مش هيؤبد فيها ..

ومش هاقولك إزّاي يا برنس :blush2:

وبعدين أنا ماباسيّحش لحد يا myusername, إنت إللي مسيّح لروحك في كل زقاق فالمحاورات يا جميل :rolleyes:

هو أنا جبت الكلام من عندي يعني :blush2:

لأ الله يكرمك يا أخ محمد

الحته دى لازم توضحها ...لأنها هتفرق كتير مع كل الناس

مع العاصى الى ضميره تاعبه....ومع الملتزم اللى حارم نفسه من متع كتير.

رابط هذا التعليق

ممكن اسأل سؤال؟ هو انا لو اتبعت الحلال و ابتعدت عن الحرام.. و واحد غيرى مفرقتش معاه و عمل كل حاجة سواء حلال او حرام.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام و يتحراه, زى اللى مش فارقه معاه و بيعمل اى حاجة و لا على باله؟ يعنى ده هيتساوى عند ربنا زى ده؟

انا لا اقصد محاسبة أحد.. و لكن انا اتحدث عن المبدأ نفسه.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام زى اللى مش فارقة معاه؟ اتمنى ان اجد الاجابة.

شكرا جزيلا..

على قدر علمى المتواضع الاجابة هى " لايستويان "

{ قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ ........}

ولكن ضع فى الاعتبار هذا الحديث:

قال رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: {لن يدخل الجنة أحد بعمله، قالوا: ولا أنت يا رسول الله؟ قال: ولا أنا، إلا أن يتغمدني الله برحمته }

وتحضرنى المقولة الشهيرة لأبى بكر الصديق: " والله لا آمن مكر الله ولو كانت إحدى قدماي في الجنة "

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

انا لا اقصد محاسبة أحد.. و لكن انا اتحدث عن المبدأ نفسه.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام زى اللى مش فارقة معاه؟ اتمنى ان اجد الاجابة.

شكرا جزيلا..

قال رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: {لن يدخل الجنة أحد بعمله، قالوا: ولا أنت يا رسول الله؟ قال: ولا أنا، إلا أن يتغمدني الله برحمته }

وتحضرنى المقولة الشهيرة لأبى بكر الصديق: " والله لا آمن مكر الله ولو كانت إحدى قدماي في الجنة "

فتح الله عليك يا شيخ Mohammad. لقد صدق رب العزة لما قال {قل هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعلمون انما يتذكر اولوا الالباب}

زادك الله علما وغفر لك فأدخلك جنته .. قول آمين

ونحن نؤمن أن {وما ربك بظلام للعبيد}

فلا يستوي اثنان أحدهما في التقوى أفضل ..

ولا ينفي كل مسبق أن يعصي أحدهم فيموت على معصيته ويغفر الله له .. وكله بالعدل الذي كتبه الله على نفسه ..

رابط هذا التعليق

الاخ زناتي كان واضحا في رده الاخير وحسم قضيه في غايه الاهميه لها علاقه بالموضوع حيث قال

(ماباكلش خنزير لان ربنا حرمه)

ردك واضح هذه المره وصريح ومحدد

يقول الحق تبارك وتعالي

(وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً) (الأحزاب : 36 )

كل ما جاء به رسول الله صلي الله عليه وسلم من تحريمات سواء خاصه بالطعام او تختص بامور المجتمع هي ملزمه لنا جميعا وليس لنا خيار في قبولها او رفضها

اذا المشرع هو الله علي لسان رسوله

الذي يقول هذا حرام وهذا حلال هو الله عز وجل وليس الفقيه

الفقيه يستنبط الاحكام تختص بما اتي به المولي عز وجل علي لسان رسوله ويجتهد في هذا الامر

اما ان يحلل او يحرم من بنات افكاره فهذا والله هو قمة التعدي علي حقوق الله عز وجل

اذا نحن متفقون اننا نلتزم باوامر المولي عز وجل لانها اوامره فقط بصرف النظر عن كونها مضره بالصحه او ان نجد سبب لذلك ولن يفيد ان نعرف السبب لانها تحصيل حاصل فلن يثنينا ذلك او يبعدنا عن تنفيذ اوامر الحق تبارك وتعالي فقط لكونها مضره بالصحه او مفيده لها

الامر ليس له علاقه بالصحه مطلقا والا ما هو الضرر علي الصحه من ما اهل لغير الله التي حرم اكلها المولي عز وجل ولو نظرنا نظره ماديه مطلقه فلن نجد اي ضرر علي الصحة من تناول ما اهل لغير الله ولكنه مظهر من مظاهر الشرك بالله لذلك حرمها المولي عز وجل ولا علاقه لها بالضرر علي الصحه

وطالما ان الامر يختص به المولي عز وجل فلا يملك احد كان ان يحرم علي العباد ما لم يحرمه المولي عز وجل نصا قاطعا

لذلك لا يجوز ان يصدر الفقيه فتواه بتحريم شيء لم يحرمه المولي عز وجل ويظل اجتهاده مردود عليه لانها وجهة نظره الانسانيه والبشريه

لكل ما سبق نعاود القول ان الاحتفال بيوم او بعيد الحب سموه كما تشاءون ليس حرام طالما تم الاحتفال به في اطار القيم الاسلاميه والاخلاقيه المتعارف عليها

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

ا/اسلام

لتانى مرة بقول لحضرتك

ان العلماء والفقهاء مبيجيبوش من دماغهم وهم اولى الناس بالاجتهاد ولكل امة علماء يفيدوا الامة

وان لم يجتهد العلماء فى المسائل التى لم يرد فيها نص ( مثل موضوع البنوك مثلا) فتجد من اباح ومن حرم وانت حر

لكن من يجتهد ....انا وانت مثلا مش مغقول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا لك

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا..

فتح الله عليك يا شيخ Mohammad. لقد صدق رب العزة لما قال {قل هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعلمون انما يتذكر اولوا الالباب}

زادك الله علما وغفر لك فأدخلك جنته .. قول آمين

ونحن نؤمن أن {وما ربك بظلام للعبيد}

فلا يستوي اثنان أحدهما في التقوى أفضل ..

ولا ينفي كل مسبق أن يعصي أحدهم فيموت على معصيته ويغفر الله له .. وكله بالعدل الذي كتبه الله على نفسه ..

سامحنى... بس الاجابة دى بتناقض الاجابة الاولانية..

و الاجابة الاولانية تتناقض مع اى حاجة انا قريتها او عرفتها..

و يا ريت بلاش نتكلم عن الاستثنائات.. و عن الناس اللى بتتوب فى آخر حياتها.. و عن الناس اللى ربنا بيدخلها الجنة بدون حساب.. و عن أى استثناءات من هذا النوع..

انا بسأل: هل الاتنين "فى نفس الدرجة" عند ربنا؟

حضرتك بتقول ان اللى بيتحرى الحلال هيدخل النار الاول و بعد كده يدخل الجنة.. و التانى هيدخل الجنة على طول.. -_-

طيب قولى عالطريقة الله يكرمك!!! :hi:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

أفهم من هذا ان هناك اتفاقات ومؤامرات تدبر بليل ، وان " ردودكم " ليست وليدة تفكيرك ،

حوار ايه ده اللى بتجهزوا له فى تليفوناتكم وحواراتكم الخاصة ، هذا لايسمى حوارا ، يسمى تآمر .

أحمد الله اننى لم انتهج نهجكم هذا فى حياتى لاننى تعودت على الوضوح وان اقول ما أؤمن به طالما كان ذلك لايغضب الله ، تعودت ان اتكلم بصوت عالى يسمعه الجميع ولا احبذ النقاش الجانبى فى أمور يتحدث فيها الجميع .

مؤامرات ؟؟ :hi:

دة كلام كبير جدا يا استاذ محمد

ابو محمد امبارح يقولي محاولة تكفير ..وانت النهاردة تقوللي مؤامرات ..ناقصلي حيازة اسلحة وذخائر وتبقي قضية امن دولة عليا :unsure: :blink:

لا يا سيدي الفاضل ..انت فهمت المعني غلط تماما ..وبنيت طبعا على فهمك الخاطئ مداخلتك

وتحويل المعني جه بسبب استخدام كلمه ( بتجهزوله ) ..الا انا ماذكرتهاش نهائيا وانما سعادتك اضفتها

معني كلامي ..ان احنا المتحاورين ...شعرنا في الفترة الاخيرة ..ان هناك فكر معين او توجه معين في المنتدي.. يحاول فرض وجهة نظر معينه على المنتدي ..

ولذلك انا حاولت انبه الادارة لكدة ..لاني اعتقد ان امرنا طبعا يهمهم بصفتنا اسرة واحدة ..واستشهدت على كلامي بالاجرائات المتخذة ضد بعض الاعضاء اللي في الغالب يخالفوا

بعض ..اكرر بعض ..المشرفين في الراي ..واعني بهذا الحذف وايقاف الموضوع والتعديل والانذارات للاعضاء اللي(( لم يتجاوزوا الادب ولا القواعد)).. ولكن فقط عبروا عن رايهم ..ونتج عنها ان

الاعضاء دول سابوا المنتدي من اساسه ..زي الدكتورة ام احمد واخوها و اهلاوي اصيل وغيره وغيره ..وكمان موش شايف تنوع في فكر اعضاء الاشراف ..موش لاقي

مثلا ناصري ..اخوانجي ..ليبرالي ..سلفي ..علماني ..واحد عادي بدون توجه معين ...اي حاجة يعني ..ماهم دول المصريين قصدي ( قصدي في حواراتهم كاعضاء موش دورهم كاشراف )

..يمكن اكون استخدمت اسلوب موش مناسب نبهني ليه الفاضل ابو محمد..ممكن كان المفروض اعبر عن رايي دة في رسالة على الخاص للاشراف ..

ولذلك انا اعتذرت و تقبلت تعليق ابو محمد ولكني علقت على اتهامة ليا بمحاولة التكفير العجيبة دي ووضحتها

ولكن كان الغرض الاساسي هو الفت انتباه الادارة ...لان امر هذا المنتدي يهمهم كما يهمني طبعا

لكني لم اذكر ولم اعني على الاطلاق ان احنا بنجهز للمداخلات ..وبنعمل جلسات سرية ويمكن محاولة انقلاب.. ونرتب وكلامنا زي بعض ..والكلام العجيب اللي حضرتك ذكرته ده

مثلا اتخيل من كلامك ..ان انا اول مالاقي مداخلتك ..اقوم اتصل بفلان والا علان ..اقول له ..محمد رد .زمحمد رد ..اعمل ايه :blink:

دة احنا كدة نبقي تنظيم -_-

انا اول واحد مستعد يتفتش :blink:

انا للاسف ماعرفش شخصيا ولا واحد من اللي اشتركوا في التوبيك دة..غير د هشام ..انما معظم الاعضاء المتخوفين من احتمالية توجه المنتدي لفكر معين .. كلهم في باب

كندا ..وماحدش منهم بيكتب هنا اطلاقا للسبب اللي ذكرته ده ..فقط بيتصفحوا وخلاص ...دي ملاحظات وشكوك قد تكون بنسبه كبيره خاطئة ..والايام هاتثبت صحته من عدمه ..بس الاهتمام بيها واجب

طب ماهو اللي بيخالفونا في الراي برده كلامهم شبه بعض ؟؟؟

لكن كلا من الاتجاهين ليه اسلوب مختلف وبيستخدم شواهد وادلة مختلفة للتعبير عن نفس الفكرة

لكننا كلنا في العشر صفحات اللي فاتت ...بندعم فكرتين اتنين فقط ..يا مؤيد يا معترض ..باساليب مختلفة..

وبيني وبينك يا استاذ محمد

انا ولا سلفي ولا اخوانجي ولا من القاعده ولا البتنجان من اساسه

انا مجرد مسلم مقصر عادي جدا جدا ..اتمني من الله ان اكون ان شالله اخر واحد في صف المسلمين يوم القيامة

واتفهم تماما كراهيتك الشديدة للتيار السلفي بسبب التطاول والتهجم واحيانا التخلف اللي ماشي بيه كثير من اتباع هذا التيار ..نتيجة الجهل مع كثير من الحماسة

ودة ممكن يكره اي واحد موش فيهم بس ..لا ..ممكن في الدين كله والعياذ بالله

لكن موش معني اننا نخالفهم ..اننا نخالف كل حاجة بيقولوها حتى ولو كانت صح ..فقط لمجرد الاعتراض عليهم ..بل وننسلخ رويدا رويدا من ثوابت دينية ..ليس ذنبها ..انهم نادوا بها

تحياتي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

أنا جت لي فكره لولبيه

أنا هاخد أسامي كل اللي أشتركوا في الموضوع ده اللي بلغ عدد صفحاته 10 بالتمام والكمال ولسه ...

وهاشوف حميتهم وتعصبهم لما يحدث في بلدهم وحواليهم في موضوعات أخرى لا تجد من يشترك فيها ويعلوها التراب والصدأ ...

يا ترى هاتبقى ربع ولا 1 على 100 من حميتهم في موضوع زي ده ...

آه قبل ما أنسى .. أنا ضد تقليد الغرب تقليد أعمى وعيد حب وهالوين وهالوجين والكلام ده ...

لكن في نفس الوقت أنا بأتمنى إن كل مصري يبقى غيور على بلده مثلما يغير على موضوعات مثل هذه لا تؤخر ولا تقدم ... فلا اللي احتفل بعيد الحب ضرنا في شيء .. ولا نفعنا ... وإذا كان العملاء وضحوا إنه بدع وحرام . فكتر خيرهم ...

لكن عاوز برضوا نفس العلماء دول ومريديهم يلتفتوا شويه للدنيا ويحاولوا أصلاح القضايا الأساسية ...

أصلها " دين ودنيا "

مش كده ولا إيه ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

" والمهم أنه يجب علينا في هذه المسألة أن نؤمن بأن الشمس تدور على الأرض وأن اختلاف الليل والنهار ليس بسبب دوران الأرض ولكنه بسبب دوران الشمس حول الأرض. "

فتوى فضيلة الشيخ العلامة بن العثيمين

http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_6463.shtml

سؤالى للى بيقول إنه مش من حقنا نناقش فتاوى علماء الدين: هل هاتشغل عقلك بعد ماتقرا الفتوى دى ولا هاتقبلها لأنها من عالم كبير ؟

السؤال التانى: لو أنا كمسلم عادى فكرت بعقلى ووصلت ان الكلام ده غير صحيح (رغم إن الشيخ أورد أدلة من القرآن والسنة)، هل كده أنا أبقى خالفت الدين؟

هل من حقى أناقش وأستخدم عقلى؟ ولا لازم استنى شيخ تانى يكون عالم بالدين برضه يرد الفتوى؟ ولغاية مايحصل ده التزم برأيه وأقنع نفسى إن الشمس هى اللى بتلف حول الأرض ؟

رابط هذا التعليق

وكمان موش شايف تنوع في فكر اعضاء الاشراف ..موش لاقي

مثلا ناصري ..اخوانجي ..ليبرالي ..سلفي ..علماني ..واحد عادي بدون توجه معين ...اي حاجة يعني ..ماهم دول المصريين قصدي ( قصدي في حواراتهم كاعضاء موش دورهم كاشراف )

طب لو ما فيش حد من المشرفين عنده توجه من اللي عددتهم دول .. أومال إحنا إيه ؟

ميح

يعني بدون فكر ؟؟؟

رابط هذا التعليق

مؤامرات ؟؟ -_-

ابو محمد امبارح يقولي محاولة تكفير ..وانت النهاردة تقوللي مؤامرات ..ناقصلي حيازة اسلحة وذخائر وتبقي قضية امن دولة عليا :unsure: :blink:

المعلم زناتى اتمسك يا رجالة :hi: كله يسيب اللى فى ايده و يطلع يجرى :blink:

انا عايز السفير بتاعى :blink:

فى الحقيقة هذه نفس المشكلة اللتى تقابلنى.. بأن هناك سوء تفاهم يحدث طوال الوقت, و لا يؤخذ المغزى اللذى أقصده مما أقول.. بل يتم التركيز دائما على "حزافير الكلام"..

أتمنى ان نحاول النظر قليلا فى بطون الكلام و معانيه.. قبل ان نطلق العنان لتفسيرات لا محل لها من الاعراب... قد تنتهى بكشف مؤامرة لم تحدث!

P.S.: انا قلت لك يا engmido إن التليفونات متراقبة و انتا مصدقتش كلامى... مش قلت لك ابعد عنى يا إفرايم؟ (وش رأفت الهجان)

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

الاخ زناتي كان واضحا في رده الاخير وحسم قضيه في غايه الاهميه لها علاقه بالموضوع حيث قال

(ماباكلش خنزير لان ربنا حرمه)

ردك واضح هذه المره وصريح ومحدد

يقول الحق تبارك وتعالي

(وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالاً مُّبِيناً) (الأحزاب : 36 )

كل ما جاء به رسول الله صلي الله عليه وسلم من تحريمات سواء خاصه بالطعام او تختص بامور المجتمع هي ملزمه لنا جميعا وليس لنا خيار في قبولها او رفضها

اذا المشرع هو الله علي لسان رسوله

الذي يقول هذا حرام وهذا حلال هو الله عز وجل وليس الفقيه

الفقيه يستنبط الاحكام تختص بما اتي به المولي عز وجل علي لسان رسوله ويجتهد في هذا الامر

اما ان يحلل او يحرم من بنات افكاره فهذا والله هو قمة التعدي علي حقوق الله عز وجل

اذا نحن متفقون اننا نلتزم باوامر المولي عز وجل لانها اوامره فقط بصرف النظر عن كونها مضره بالصحه او ان نجد سبب لذلك ولن يفيد ان نعرف السبب لانها تحصيل حاصل فلن يثنينا ذلك او يبعدنا عن تنفيذ اوامر الحق تبارك وتعالي فقط لكونها مضره بالصحه او مفيده لها

الامر ليس له علاقه بالصحه مطلقا والا ما هو الضرر علي الصحه من ما اهل لغير الله التي حرم اكلها المولي عز وجل ولو نظرنا نظره ماديه مطلقه فلن نجد اي ضرر علي الصحة من تناول ما اهل لغير الله ولكنه مظهر من مظاهر الشرك بالله لذلك حرمها المولي عز وجل ولا علاقه لها بالضرر علي الصحه

وطالما ان الامر يختص به المولي عز وجل فلا يملك احد كان ان يحرم علي العباد ما لم يحرمه المولي عز وجل نصا قاطعا

لذلك لا يجوز ان يصدر الفقيه فتواه بتحريم شيء لم يحرمه المولي عز وجل ويظل اجتهاده مردود عليه لانها وجهة نظره الانسانيه والبشريه

لكل ما سبق نعاود القول ان الاحتفال بيوم او بعيد الحب سموه كما تشاءون ليس حرام طالما تم الاحتفال به في اطار القيم الاسلاميه والاخلاقيه المتعارف عليها

اوكي

استراتيجية السم في العسل

من قال لك ان العلماء يفتون بغير ما انزل الله ورسوله ؟؟؟

من قال لك ان اجتهاد العلماء لا يتم بناء على صحيح القران والسنة وما اجازة الله ورسوله وما حرمه وبناء على هديه ؟؟

و ان ضل احدهم ..فسيرد عليه قبلك مئات العلماء ..هذا اذا فرضنا ان لك من العلم ما يمكنك من الفهم الصحيح للنصوص واسباب النزول و تفصيل فقة سنة وسيرة رسول الله

الم تسمع حديث الرسول :

روى أبو داود والترمذي وابن ماجه وابن حبان في صحيحه وغيرهم أن النبي صلى الله عليه وسلم قال في ضمن حديث طويل:" إن العلماء ورثة الأنبياء وإن الأنبياء لم يورِّثوا دينارًا ولا درهمًا، إنَّما ورَّثوا العلم، فمن أخذَه أخذ بحظٍّ وافر

الم تقرا قول الله عز وجل :

:( يَرْفَعُ اللهُ الذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ والذِينَ أُوتوا العِلْمَ دَرجاتٍ) (سورة المجادلة : 11)

الم تقرا قول الله عز وجل :

:( ألَمْ تَرَ أَنَّ اللهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا ألوانُها ومِنَ الجِبالِ جُدَدٌ بِيضٌ وحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ ألْوانُها وغَرابِيبُ سُودٌ ومِنَ النّاسِ والدّوابِّ والأنْعامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ كَذَلِكَ إنَّمَا يَخْشَى اللهَ مِنْ عِبادِهِ العُلَمَاءُ ) (سورة فاطر : 27 ، 28) .

اما اذا اخطا العالم ..ودة طبيعي جدا ..فلك الا تاخد بقوله وتقرا باقي اقول العلماء وردودهم عليه ..وتتبع الايسر

اما اذا اجمع العلماء ..فهذا هو معني الاجماع في الاسلام

الإجماع هو أحد مصادر التشريع الإسلامي.. ويعني اتفاق جميع رجال الدين المجتهدين من المسلمين في عصر من العصور على حكم شرعي، فإذا اتفقوا سواء كانوا في عصر الصحابة أو بعدهم على حكم من الأحكام الشرعية كان اتفاقهم هذا إجماعاً وكان العمل بما أجمعوا عليه واجباً

. استنبط رجال الدين السنة الإجماع كمصدر للتشريع من حديث الرسول صلي الله عليه وسلم ( لا تجتمع أمتي على ضلالة،)

واستنتجوا أن علماء المسلمين لا يجتمعون على رأي خاطئ. والإجماع يأتي في المرتبة الثالثة بين مصادر التشريع الإسلامي من حيث الرجوع إليه بحسب الفقه السني، فإذا لم يوجد الحكم في القرآن، ولا في السنة، ينظر في آراء علماء المسلمين عليه، فإن أجمعوا على رأي أو أجمع أغلبهم يؤخذ به. مثاله، إجماع الصحابة على أن الجد يأخذ سدس التركة مع الولد الذكر، عند عدم وجود الأب

من الاخر يا عزيزي اسلام ..انت تطالب ان في حالة غياب نص .. او عدم تحديد المسمي ... تبقي العملية فوضي بقة ..وكله حلال وزي الفل ؟؟

صح ؟؟

براحتك

نحن نسمع لعلماؤونا ..كما يسمع المسيحيين لقساوستهم ورهبانهم ..كما يسمع اليهود لاحبارهم

وللمرة المليون : كل انسان يؤخذ منه ويرد الا المعصوم صلي الله عليه وسلم ...ولكن ..اتقوا الله ما استطعتم

رابط هذا التعليق

وكمان موش شايف تنوع في فكر اعضاء الاشراف ..موش لاقي

طب لو ما فيش حد من المشرفين عنده توجه من اللي عددتهم دول .. أومال إحنا إيه ؟

ميح

يعني بدون فكر ؟؟؟

سي السيد شخصيا ؟؟ :unsure:

يا مرحبا ..يا مرحبا

يعني ...توجه شمالي ..جنوب شرقي ..عادي يعني ..

لا ..انا ماقلتش ان الاشراف موش من دول ..انا قصدي ليه الاشراف موش كل دول على بعض ( موش معظمكم ليبرالي مثلا ..او كما نظن -_- )

قصدي غياب التنوع في الفكر وسطكم ..قد يعطي انطباع ( خاطئ ) ان المنتدي ليه فكر واحد.. موش متنوع زي ماحنا نأمل يعني

لكن في المواضيع الدنيوية ..فكلنا مع بعض ..معارضة سعادتك ..بس فيه ناس شايفاها سودة من غير امل ..وفي ناس لسة عندها امل

وفيه ناس عاوزة تنسي انهم مصريين ..وفيه ناس لسه بتقاوم

مساء الفل :hi:

رابط هذا التعليق

مؤامرات ؟؟ -_-

المعلم زناتى اتمسك يا رجالة :hi: كله يسيب اللى فى ايده و يطلع يجرى :blink:

انا عايز السفير بتاعى B)

فى الحقيقة هذه نفس المشكلة اللتى تقابلنى.. بأن هناك سوء تفاهم يحدث طوال الوقت, و لا يؤخذ المغزى اللذى أقصده مما أقول.. بل يتم التركيز دائما على "حزافير الكلام"..

أتمنى ان نحاول النظر قليلا فى بطون الكلام و معانيه.. قبل ان نطلق العنان لتفسيرات لا محل لها من الاعراب... قد تنتهى بكشف مؤامرة لم تحدث!

P.S.: انا قلت لك يا engmido إن التليفونات متراقبة و انتا مصدقتش كلامى... مش قلت لك ابعد عنى يا إفرايم؟ (وش رأفت الهجان)

بتبيعني ياااه ؟؟

شوف مين اللي هايقابلك في كندا ياض

وانا اللي فاكر ان فرج ورجالته واقفين بره ؟؟

تعترف من اول قلم ؟؟

ماعرفتش انقي ..كان لازم استورد رجالة من القاعدة يفجروا نفسهم فينا وفي المنتدي وفي السيرفر كله لو اتقبض علينا بدل الرجالة اللي بتبيع دي :sad:

يوزر ..رجعوه بيريل :blink:

ابلع القنابل اللي معاك يا ميدو.. وكل واحد مع نفسه في الخلعون

رابط هذا التعليق

" والمهم أنه يجب علينا في هذه المسألة أن نؤمن بأن الشمس تدور على الأرض وأن اختلاف الليل والنهار ليس بسبب دوران الأرض ولكنه بسبب دوران الشمس حول الأرض. "

فتوى فضيلة الشيخ العلامة بن العثيمين

http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_6463.shtml

سؤالى للى بيقول إنه مش من حقنا نناقش فتاوى علماء الدين: هل هاتشغل عقلك بعد ماتقرا الفتوى دى ولا هاتقبلها لأنها من عالم كبير ؟

السؤال التانى: لو أنا كمسلم عادى فكرت بعقلى ووصلت ان الكلام ده غير صحيح (رغم إن الشيخ أورد أدلة من القرآن والسنة)، هل كده أنا أبقى خالفت الدين؟

هل من حقى أناقش وأستخدم عقلى؟ ولا لازم استنى شيخ تانى يكون عالم بالدين برضه يرد الفتوى؟ ولغاية مايحصل ده التزم برأيه وأقنع نفسى إن الشمس هى اللى بتلف حول الأرض ؟

هذا جهل واضح من الشيخ بعلوم الدنيا ..وقد اخطأ بتناوله ظاهر الكلام بجهل في علوم الدنيا

لانه لا يعلم ان الشمس تجري فعلا حول مركز المجرة والمجرة تجري حول مركز لها لا يعلمه الا الله

ولن تجد عالما واحد يصادقه فيما قال وانما سيرد عليه مئات العلماء بعد الاطلاع على اهل العلم المختصين بالفلك

ولكن هذا لا يعني ان كل فتاوي الشيخ بهذا الخطا اطلاقا ..خصوصا في فتاويي العبادات مثلا او السنة او الشعائر ..يمكنك ان تاخذ بها او لا تاخذ بها حسب موقعها من اغلبية اراء العلماء

لكنه اخطا واقحم نفسه في شيء هو جاهل به

بالنسبة لأسئلتك من وجهة نظري انا طبعا :

1- لا طبعا ..لازم تشغل عقلك ..انت اللي هاتتحاسب قبل الشيخ يوم القيامة ..ويجب عليك تحري اراء كل العلماء في عصرك وفي العصور السابقة في المسالة اللي انت عاوزها ...بس موش تفتي لنفسك ..في حالة الاختلاف تختار الاقرب الى قلبك ..في حالة الاتفاق ..يبقي لا تخالف جماعة المسلمين

2- لا طبعا لم تخالف الدين في شيئ

3- يعني هيا السؤال اللي انت عاوز تساله ..طلع النهاردة الصبح ؟ -_- ..دور ..اكيد هتلاقيه اتسال وفيه اراء علماء كتير حواليه ..ولو اختلفوا ..اختار الاقرب الى قلبك وعقلك

اما الخزعبلات اللي قالها الشيخ بن عثيمين رحمه الله وغفر له ..تنم عن جهله بعلوم الدنيا ولكن ليست دليل على جهله بعلوم الشريعة

وبيني وبينك ..انا لا ااخذ بفتاوي اهل الجزيرة العربية عامة ..لان ظروف بيئتهم وطبيعتهم تختلف تماما عننا ..ومعظم فتاواهم ليها مرجعيات غير واقعة عندنا

في حين اري ان فتاوي السلف كالامام الشافعي في مصر ..او المعاصرون كالشيخ الشعرواي و الشيخ جاد الحق هي الاقرب البى قلبي وعقلي وملائمة لفقه الواقع المصري ..الا طبعا اذا اتفق العلماء

تحياتي

رابط هذا التعليق

( موش معظمكم ليبرالي مثلا ..او كما نظن :blush2: )

تصدق بالله ؟

جول لا إله الا الله

أنا ما أعرف يعني إيه ليبرالي أصلاً ...

مش جهلاً أو تقصيراً ...

لأ

أنا مش عاوز أعرف .... لأني لا أحب التحزب ولا التقوقع تحت مظلة فكرية معينة ...

كل اللي أعرفه في الدنيا دي إني مُسلم ... سُني ... مصري .... صاحب عقل .... وبس

يعني لا تهمني صوفية ولا ليبرالية ولا وفديه ولا ناصرية ..

وبما إن شهادتي مجروحة عن المشرفين ..

لكن الشهادة التي تُشرف أي إنسان لا ينبغي ان يخجل منها ...

فشهادة أمام الله لا أبغى من ورائها إلا الحق ... - خصوصاً إني الحمد لله من اقدم المشرفين الموجودين وفي كتير أتوا بعدي وبالتالي لا أحتاج تملقهم أو مداهنتهم -

فكل الناس الموجودة دي أتمنى انا أصل إلى جزء ولو يسير مما هم عليه من أعتدال ووسطية .. هذا دينياً ... ( حتى سكوربيون وأهو مش مسيحي وبيننا .. إلا أن هو بالذات أنا عارف طريقة تفكيرة المحترمة لإن يعتبر من اقرب المشرفين الموجودين إلى قلبي وبيننا صداقة قديمة )

أما وطنيا ً ... فجميعهم لا يجمعهم إلا حب هذا البلد أيضاً بدون تحزب ... حتى أ عادل ابو زيد ... وإذا كان يميل نوعاً ما - على ما أعتقد - إلى حزب الغد .. إلا إنه لم يحاول حتى أن يُبشر بأفكار هذا الحزب .. لغنه يعلم إن طبيعة المكان وما يمزيه هو أنه لا ينتمي إلى أحد إلا إلى مصر فقط ...

وبالتالي أنا أعلم تماماً إن حتى لو سألت واحد فيهم وقلت له : إنت ليبرالي ؟

هايقول لك : إن شالله أنت .. لأنه ممكن يعتبرها شتيمه :ninja:

فهم واحسبهم كذلك لا ينتمون إلى تيار فكري بذاته كما تعتقد يا عم زناتي لكن موقعهم كإدارة دورها المحافظة على المكان ... يختلط غالباً عند الكثيرين بين كونهم أعضاء عاديين من حقهم أن يعبروا عن افكارهم أياً كانت .

رابط هذا التعليق

ياجماعة الخير.. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا شاركت في الموضوع في الصفحة الرابعة تقريبا ودلوقتي الموضوع وصل للصفحة العاشرة وما أراه يستحق ذلك

عاوزين نشوف كلام علمي من ناس متعلمين أمثالكم

يعني لما نطرح مسائلة زي دي لازم الأول نستعرض كلام العلماء ونرد ونفند كل جزئية، وأظن أن تعلم الدين ده من أهم المهمات في حياتنا والحمدلله الأنترنت سهل كل حاجة..

يعني لو أنت مقتنع بموضوع لازم تأيد قولك بالأدلة وترد على المخالفين لك بشكل منطقي ومؤدب..

أنما أنا بصراحة شايف الموضوع زاد عن حده ودخل في أمور تانية كتيير وبكدة للأسف محدش هيستفيد منه

تقبلو تحياتي جميعا..

عادة المواضيع لا يتم فتحها لإقناع بعضنا البعض

و لكن كل طرف يطرح وجهة نظره

و هنا الطرف المعارض للحويني طرح وجهة نظره في ضرر هذا الشيخ على الدين الإسلامي

و الطرف المؤيد و المتبع له طرح شهاداته العلميه و أنه يعلم ما يقول

هنا يجب ان ينتهي الحوار و ليقرأ من يقرأ و يستفيد من يستفيد

فالقارئ 3 انواع خاصة لهذا الموضوع

نوع من المتبعين مثل الطرف الثاني من المشاركين و هذا سيظل على اتباعه بدون تفكير

و نوع من المفكرين (بيفكروا يعني قبل ما يقرروا) و هذا سيرى الضرر اللاحق بالدين بسبب هذا النموذج

و نوع ثالث في الوسط و هذا النوع سينحاز الى فريق من الفريقين بناء على خلفيته الثقافية و العلميه و البيئيه

اشكركم

يا اخي حطينا احاديث ودلائل محدش رد عليها ليه مش عارف

انا متكلمتش عن الشيخ خالص بس حطيت ما يؤيد كلامه ولو غلطان ساضع ما يفند كلامه فالدين ليس اتباع لأحد الا في الحق

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

( موش معظمكم ليبرالي مثلا ..او كما نظن :blush2: )

تصدق بالله ؟

جول لا إله الا الله

أنا ما أعرف يعني إيه ليبرالي أصلاً ...

مش جهلاً أو تقصيراً ...

لأ

أنا مش عاوز أعرف .... لأني لا أحب التحزب ولا التقوقع تحت مظلة فكرية معينة ...

كل اللي أعرفه في الدنيا دي إني مُسلم ... سُني ... مصري .... صاحب عقل .... وبس

يعني لا تهمني صوفية ولا ليبرالية ولا وفديه ولا ناصرية ..

وبما إن شهادتي مجروحة عن المشرفين ..

لكن الشهادة التي تُشرف أي إنسان لا ينبغي ان يخجل منها ...

فشهادة أمام الله لا أبغى من ورائها إلا الحق ... - خصوصاً إني الحمد لله من اقدم المشرفين الموجودين وفي كتير أتوا بعدي وبالتالي لا أحتاج تملقهم أو مداهنتهم -

فكل الناس الموجودة دي أتمنى انا أصل إلى جزء ولو يسير مما هم عليه من أعتدال ووسطية .. هذا دينياً ... ( حتى سكوربيون وأهو مش مسيحي وبيننا .. إلا أن هو بالذات أنا عارف طريقة تفكيرة المحترمة لإن يعتبر من اقرب المشرفين الموجودين إلى قلبي وبيننا صداقة قديمة )

أما وطنيا ً ... فجميعهم لا يجمعهم إلا حب هذا البلد أيضاً بدون تحزب ... حتى أ عادل ابو زيد ... وإذا كان يميل نوعاً ما - على ما أعتقد - إلى حزب الغد .. إلا إنه لم يحاول حتى أن يُبشر بأفكار هذا الحزب .. لغنه يعلم إن طبيعة المكان وما يمزيه هو أنه لا ينتمي إلى أحد إلا إلى مصر فقط ...

وبالتالي أنا أعلم تماماً إن حتى لو سألت واحد فيهم وقلت له : إنت ليبرالي ؟

هايقول لك : إن شالله أنت .. لأنه ممكن يعتبرها شتيمه :sad:

فهم واحسبهم كذلك لا ينتمون إلى تيار فكري بذاته كما تعتقد يا عم زناتي لكن موقعهم كإدارة دورها المحافظة على المكان ... يختلط غالباً عند الكثيرين بين كونهم أعضاء عاديين من حقهم أن يعبروا عن افكارهم أياً كانت .

لا اله الا الله :ninja:

هذا ما كنت اظنه ..واتوقعه

كانت مجرد شكوك ..وسعيد بتوضيحك وتطمينك يا زعيم

انا بقة موش ليبرالي

احب اعرفك بنفسي

محسوبك امبريالي استوائي سفسطائي متقوقع غير متسلق ..بس على راس السلسة الغذائية ماتخافش wst:: :lol:

رابط هذا التعليق

ا/اسلام

لتانى مرة بقول لحضرتك

ان العلماء والفقهاء مبيجيبوش من دماغهم وهم اولى الناس بالاجتهاد ولكل امة علماء يفيدوا الامة

وان لم يجتهد العلماء فى المسائل التى لم يرد فيها نص ( مثل موضوع البنوك مثلا) فتجد من اباح ومن حرم وانت حر

لكن من يجتهد ....انا وانت مثلا مش مغقول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وشكرا لك

الاخ enqmido

بعد ان انهينا قضيه ان الحلال والحرام لا يملك حق تحديده الا المولي عز وجل ولا يحق لمخلوق كان سواء كان عالما او فقيه ان يحلل او يحرم ما لم يحله او يحرمه المولي عز وجل

وردا علي مداخلتك الكريمه التي وجدت بها ما يستحق الرد نقول

(ان العلماء والفقهاء مبيجيبوش من دماغهم وهم اولى الناس بالاجتهاد ولكل امة علماء يفيدوا الامة)

لا يا عزيزي العلماء بيجيبوا من دماغهم لما يحللو ويحرموا ما لم يحرمه او يحلله المولي عز وجل يبقي بيجيبوا من دماغهم

اما عن اولي الناس بالاجتهاد فهم كل المسلمين دون استثناء لانك انت وانا وهم وهؤلاء مكلفون بالاجتهاد وتدبر كتاب ربنا وان نعرف ديننا وليس فئه من الناس هم المكلفون بذلك

انت مطالب ان تتفقه في دينك وان لا يملي عليك دين بعينه ومسؤل علي كل ما تعمل به ويوم القيامه سيسألك الله عن عملك انت لا عن فتوي فلان او علان

اما ان اردت ان تريح نفسك وان توكل غيرك للاجتهاد والتدبر فانت وشأنك ولكن لا تلزمني بان اتواكل مثلك

(وان لم يجتهد العلماء فى المسائل التى لم يرد فيها نص ( مثل موضوع البنوك مثلا) فتجد من اباح ومن حرم وانت حر)

ومالوا يجتهدوا كما يشاءون وينظر في اجتهادهم ونتفق معهم ونختلف معهم ايضا انا وانت لانهم يعطونا رؤيتهم ونحن غير ملزمين بما وصلوا اليه من نتائج

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...