اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدوا يا شباب .. عيد الحب جعل الشيخ أبو إسحاق يبكى .. فيديو روووعة

علام المنشاوى

Recommended Posts

أشكرك على هذه المداخلة لإنها أثبتت وجهة نظري القاضية بأن يتم إغلاق باب هدي الإسلام نهائيا ... لأنه إذا كان الرد على كل وجهة نظر مختلفة سيكون بنفس الطريقة فلا جدوى من الحوار. طالما التيار السلفي يريد اعتبار آراء شيوخه أحكاما نهائية لا تجوز مناقشتها وكل من يفعل ذلك فإنما يشوه الدين وعايز يفصل دين ثاني على مزاجه فالأحسن نفضها سيره ونوفر جهدنا ووقتنا لموضوعات يمكننا أن نطرح فيها آراء مختلفة دون أن نتهم بالخروج عن الدين والإساءة الى ثوابته.

عزيزي باشمهندس سيف

الغريبة انك عارفني كويس ..وماعتقدش انك حسيت اني متزمت مثلا والا سلفي ..زي مابتوصفوا

عموما يا صديقي

ممكن تقوللي فين الجزء اللي انا قلت فيه ..ان اي اراء عالم ..موش بس علماء السلف الصالح ..احكاما نهائية لا تجوز مناقشتها ؟؟؟

من الواضح انك مريت فقط سريعا على المداخلات

انا قلت بوضوح ..ان كل مخلوق يؤخذ منه ويرد الا المعصوم عليه الصلاة والسلام

وقلت ان انا شخصيا ماباخدش بفتاوي كتيره للشيخ بن باز مثلا او حتى بالحويني وغيره

لكن اعتراضي كان على طريقة التعامل مع علماء الدين

لا يناقش عالم الا عالم مثله ..في نفس علمه ..ولا انت ولا انا ولا غيرنا عنده من العلم ما يكفي للرد على عالم ( ماعجبتكش فتاواه او ارائه ) ..بل يجب التعامل معاهم باحترام لان دول علماء موش شباب زينا ناخد وندي معاهم

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "متى تقوم الساعة....قال إذا ضيعت الامانة فانتظر الساعة...قيل وكيف تضيع الأمانه قال إذا وسد الأمر لغير أهله ".

وزي ما قلتها هاقولها تاني ..موش كل من هب ودب ..لا يعلم من الدين الا القشور ..انه يحقر من عالم ..او يقل من شانه ..او يتهمه انه بيضر بالاسلام

والكلام موش على الشيخ الحويني فقط ...لا ..دة التطاول بدأ من اول ابن تيمية لغاية الوقت الحالي ..بدعوي حرية الراي والليبرالية وغيره من الاسطوانات

انت كل اللي من حقك.. الا تاخد من فتاواه طالما في موضوع فيه اختلاف بين العلماء

وقلت ان موش كل من تكلم بالدين فهو عالم ناخد براية ..بل نتاكد اولا من مقوماته ومؤهلاته وديه واضحة جدا ولا يمكن تزييفها ..من السيرة الذاتية للعالم نفسه

اما اذا كان فيه اجماع من العلماء ..فلا انت ولا غيرك له الحق في الخروج عن جماعة المسلمين

عاوز تخرج.. اخرج براحتك واعمل اللي انت عاوزه ..انت حر ..ماحناش مراقبين على بعض ..لكن لا تنادي بالخروج على جماعة المسلمين في منابر المسلمين براحتك.. معلش

عاوز اعرف بأه فين الاختلاف بين علماء المسلمين في الاحتفال بعيد الحب والا شم النسيم والا الكلام دة

ياريت حد يدلني على راي من ثقات العلماء بالكلام دة علشان نشوف الاختلاف ونوازن بين اراء العلماء ونتبع الايسر لو سمحتم

غير كدة ..كلامكم كله فاضي و لا يساوي عند الله ولا عند رسوله والا عند المسلمين جناح بعوضة

واصلا ما اجتمع عليه علماء الدين وتوافق مع القران والسنة موش محل نقاش و لا فتح فتنه من اساسه ..اكرر ..ما اجتمع عليه العلماء وتوافق مع القران والسنة

وبعدين من امتي بقت سلفي شتيمة اصلا ؟؟ وقد مدحهم رسول الله وقال ما معناه ان خيرنا هم السابقون

وبعدين ايه اللي مزعلك اوي وعاوز تقفل علشانه الباب ؟؟

هو دة موش راي برده ..زي رايك ؟؟

والا لازم تبقي ارائنا (((( متحرره ))))) علشان الموضوعات تستمر وتعجبكم ؟

ماحدش اجبر حد هنا على راي ..احنا بنقول يا اخوانا اتقوا الله في علماء المسلمين

الشيخ الحويني متشدد ؟؟؟؟ اوكي على عيني وعلى راسي

هل جاب حاجة من عنده والا قال على الرسول حاجة ماقلهاش والا ابتدع في القران والا الدين ؟؟

لا...

خلاص على عيني وراسي بس ارائه طالما تختلف مع علماء اخرين موش هاخد بيها

اوكي براحتك

بس ما اغلطش فيه او في غيره من العلماء او من السلف الصالح

دي الخلاصة ..وده السبب اللي خلاني اعلق على الموضوع من اصله

:{ وأن هذا صراطي مستقيما فاتبعوه ولا تتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذلكم وصاكم به لعلكم تتقون }(

:{فليحذر الذين يخالفون عن أمره أن تصيبهم فتنة أو يصيبهم عذاب أليم}( النور 63)

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : "ستأتي فتن على أمتي كقطع الليل المظلم يصبح الحليم فيها حيران فيصبح فيها الرجل مؤمنا و يمسي كافرا ويصبح الرجل كافرا ويمسي مؤمنا يبيع دينه بعرض من الدنيا".

تحياتي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 334
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مش سبق فى موضوع اخر

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86129

وأثبتنا كذب ادعاء حجازي الشهير بالحويني أنه تتلمذ على يدي الشيخ الألباني

لسة فيه ناس بتصدقه وعاملاله مكانة؟ :lol:

معليش يا عم حسام ... بقينا متعودين على كده ... لازم كل محاور جديد تبتدي معاه من نقطة الصفر.

معلش يا صديقي ..اهدينا لشريعة المحاورات اثابكم الله

رابط هذا التعليق

من خطب الشيخ محمد بن ابراهيم الحقيل

أيها الناس: كان من توقير السلف الصالح رحمهم الله تعالى للنبي صلى الله عليه وسلم: تعظيمهم لسنته، والعناية بها، وتقديمها على أقوال الرجال وآرائهم مهما بلغت علومهم، وعلت

منازلهم، وما من إمام متبوع من أصحاب المذاهب المشهورة إلا ويعلن في أتباعه وتلامذته أن سنة النبي صلى الله عليه وسلم مذهبه، وأن أي قول له يخالف السنة فهو يبرأ إلى الله

تعالى منه، قال الشافعي رحمه الله تعالى: كل حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم فهو قولي وإن لم تسمعوه مني، وقال أيضا:إذا وجدتم سنة من رسول الله صلى الله عليه وسلم

خلاف قولي فخذوا بالسنة، ودعوا قولي فإني أقول بها)0وذَكَر الشافعي رحمه الله تعالى حديثا فقال له رجل: تأخذُ به يا أبا عبد الله ؟ فقال: أفي الكنيسة أنا ؟! أوَ ترى على وسطي زُنَّارا ؟!

نعم أقول به، وكلما بلغني عن النبي صلى الله عليه وسلم قلت به) وروى الربيع بن سليمان رحمه الله تعالى فقال:(سمعت الشافعي وسأله رجل عن مسألة فقال له: روي عن النبي

صلى الله عليه وسلم في هذه المسألة كذا وكذا، فقال له السائل: يا أبا عبد الله تقول به ؟ قال الربيع: فرأيت الشافعي أرعد وانتفض وقال: يا هذا، أي أرض تقلني وأي سماء تظلني إذا

رويت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم حديثا فلم أقل به، نعم على الرأس والعينين، على الرأس والعينين)0

فما زنة هذا الكلام من هذا الإمام عند من يرد حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم لرأي رآه، أو هوى ابتغاه ؟!

وهل وقرَّ النبي صلى الله عليه وسلم، وعظم سنته، واتبع شريعته، من غير دين الله تعالى، وأولّ النصوص المحكمة الواضحة، ليوافق بها أهواء البشر ومرادهم؛ لجاه يبتغيه، أو مال يطلبه

، أو دنيا يريدها، وما أكثرهم في هذا الزمن؛ إذ أيسر شيء على الواحد منهم أن يكذب على النبي صلى الله عليه وسلم، ويبدل دين الله تعالى؛ اتباعا لهواه وهوى من يطلب رضاهم من

البشر دون رضى الله تعالى، وهؤلاء هم المبدلون المغيرون الذين يذادون عن حوض النبي صلى الله عليه وسلم يوم يرده الثابتون على دينهم، وفيهم يقول النبي صلى الله عليه وسلم

(أنا على حوضي أنتظر من يرد علي، فيؤخذ بناس من دوني فأقول: أمتي ؟! فيقول: لا تدري، مشوا على القهقري، قال بن أبي مليكة: اللهم إنا نعوذ بك أن نرجع على أعقابنا أو نفتن)

وفي رواية (فيقال: إنك لا تدري ما بدلوا بعدك، فأقول: سحقا سحقا لمن بدل بعدي) رواه الشيخان0

رابط هذا التعليق

هو الحويني بيشتغل ايه بالظبط انا عايز اعرف

هل بيشتغل عالم في الدين الاسلامي

واذا كانت هذه هي مهنته فما هي مؤهلاته التي تسمح له ان يتكلم في دين الاسلام

بلاش دي

من هو شيخه الذي اجاز له ان يمتهن هذه المهنه

وليس هذا فحسب ولكنه هو او مريديه وصموه بانه اعلم اهل الارض بعلم الحديث دون دليل علي ما قالوه فلم نسمع واحد من علماء الحديث المعروفين قال فيه كلمه شكر ولا كلمة ذم وما نقلوا لنا الا اقاويل نفاها من نسبوا اليه تلك الاقوال

هذا بالاضافة لتعرضه للفتوي دون ان يكون فقيه معتمد او متخصص في الفتوي

واذا كان الامر كذلك وان الامور لا تعدوا ان تكون اجتهاد وقد تساوت الرؤوس الان فيمكنني ان اقول رأي انا ايضا

وهو ان الاصل في الاشياء هي الاباحة وليس التحريم وما حرمه المولي عز وجل محدد في كتابه الكريم وما لم يحرم فهو محلل اذا

وبناء علي ذلك فالاحتفال بيوم الحب او عيد الحب سموه كما تشاءون من اسماء ليس به حرج طالما لم يخرج عن حدود الادب والقيم الاسلاميه المتعارف عليها

وكل من لديه تحريم لهذا الاحتفال فليطلعنا علي ادلته النصيه والقطعية الثبوت

والله اعلم

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

طيب ياجماعه واحنا ليه نطلع نجيب حاجه من بره مش لما نعمل اللى عندنا الاول نبقى نشوف الناس بره عامله ايه ؟؟

طيب صلة الرحم المفروض الواحد يومياً يصل رحمه طبعاً بسبب الظروف والشغل هنقول اسبوعياً لا خليها شهرياً يعنى يوم فى الشهر مهو ده يعتبر يوم حب انك تزور اقاربك ؟؟

طيب علاقتك بزوجتك المفروض اساساً كل يوم يبقى يوم حب خليها كل اسبوع علشان عارف ظروفك وسفر وبتاع قولك كل شهر هيبقى ليها عشوه فى مكان كويس وتقعد تقولها كلمتين شعر لا اكتر من شهر يبقى انت بتكلك واحنا جايبين بنات الناس نضحك عليهم بقى

يبقى على الحسبه بتاعتنا دى انت عندك 12 يوم فى السنه صلة رحم ده للمشغول والمسافر يعنى اللى فاضى عنده 51 يوم صلة رحم

وعندك كمان 12 يوم حب مع المدام برده للمشغول والمسافر اما الفاضى عنده 51 يوم برده

نجمع هم على بعض هيطلع عندك اقل حاجه 24 يوم حب فى السنه ليه بقى عاوز تختصر الايام دى فى يوم واحد انت عاوز تضحك علينا لا ياعم اوفى باللى عليك ولما تبقى تخلص نبقى نشوف يوم الحب ده

شكراً

الله يفتح عليك يا عنبي بجد

ماينفعش يا د هشام تديها وردة يوم 12 مثلا والا يوم 15 والا اي يوم وتريح نفسك اذا كنت شاكك مثلا

وبعدين كل العلماء اللي دورت على ارائهم في الموضوع دة من اول ابن عثيمين وابن باز ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ولغاية مفتي الديار على جمعه والشيخ الشعراوي ( معتدلين اهم ؟؟ ) و د عطية صقر وغيره حرموا الاحتفال باعياد غير المسلمين ومنها عيد الحب دة ..في عندك فتوي لاي عالم تاني انت بتعتد برايه بتقول غير كدة .جايز ناخد بفتواه ؟

رابط هذا التعليق

بلاش دي

وليس هذا فحسب ولكنه هو او مريديه وصموه بانه اعلم اهل الارض بعلم الحديث دون دليل علي ما قالوه فلم نسمع واحد من علماء الحديث المعروفين قال فيه كلمه شكر ولا كلمة ذم وما نقلوا لنا الا اقاويل نفاها من نسبوا اليه تلك الاقوال

واذا كان الامر كذلك وان الامور لا تعدوا ان تكون اجتهاد وقد تساوت الرؤوس الان فيمكنني ان اقول رأي انا ايضا

وهو ان الاصل في الاشياء هي الاباحة وليس التحريم وما حرمه المولي عز وجل محدد في كتابه الكريم وما لم يحرم فهو محلل اذا

وبناء علي ذلك فالاحتفال بيوم الحب او عيد الحب سموه كما تشاءون من اسماء ليس به حرج طالما لم يخرج عن حدود الادب والقيم الاسلاميه المتعارف عليها

والله اعلم

اتفضل الادله الشرعية

http://www.islamonline.net/servlet/Satelli...aAAskTheScholar

فيه القصة كاملة لليوم دة وفتاوي مجموعه كبيرة من العلماء موش واحد بس

ومنهم كمان د سعاد صالح ..شغلتها ..دكتورة في علم الفقه في الازهر

رابط هذا التعليق

بلاش دي

والله اعلم

اتفضل الادله الشرعية

فتحت الرابط واطلعت علي اراء العلماء اللي بحق وحقيقي ولكني يا اخي لم اجد اي سند شرعي استندوا عليه في فتواهم وما قرأت الا اجتهادات واراء شخصيه مردود عليها بكل بساطه ويسر وهي ما قلته لحضرتك في مداخلتي السابقه وادعوك للرجوع اليها وان ترد علي المكتوب من ان اصل الاشياء هي الحله ولا يوجد الا ما حرمه المولي عز وجل نصا قطعيا

فهل تطلعني علي النص القطعي الثبوت في تحريم الاحتفال بيوم الحب وان يكون ذلك في اطار القيم والاخلاق الاسلاميه المتعارف عليها واكون لك من الشاكرين

ونستبعد الان اراء وافتاءات الملقب بالحويني لانه ليس بمتخصص ولم يجزه عالم من علماء الحديث ولا علماء الفقه

(.....إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ) (هود : 88 )

رابط هذا التعليق

بلاش دي

والله اعلم

اتفضل الادله الشرعية

فتحت الرابط واطلعت علي اراء العلماء اللي بحق وحقيقي ولكني يا اخي لم اجد اي سند شرعي استندوا عليه في فتواهم وما قرأت الا اجتهادات واراء شخصيه مردود عليها بكل بساطه ويسر وهي ما قلته لحضرتك في مداخلتي السابقه وادعوك للرجوع اليها وان ترد علي المكتوب من ان اصل الاشياء هي الحله ولا يوجد الا ما حرمه المولي عز وجل نصا قطعيا

فهل تطلعني علي النص القطعي الثبوت في تحريم الاحتفال بيوم الحب وان يكون ذلك في اطار القيم والاخلاق الاسلاميه المتعارف عليها واكون لك من الشاكرين

ونستبعد الان اراء وافتاءات الملقب بالحويني لانه ليس بمتخصص ولم يجزه عالم من علماء الحديث ولا علماء الفقه

خلاص :lol:

طالما قلبك استريح لكدة ..وان كل اراء العلماء دي ماعجبتكش ..يبقي انت حر احتفل بيه

فعلا الاصل في الامور التحليل الا اذا ورد نص صحيح صريح ..او ..اجتمع على حرمته علماء المسلمين

مثلا موش هتلاقي نص صحيح صريح في تحريم السجاير ..بس العلماء ..بالقياس ..اجمعوا على حرمتها ..تبقي اكيد حرام

مصداقا لقول الرسول صلي الله عليه وسلم ..فيما معناه ..لا تجتمع امتي على باطل

انا مثلا ..وبرغم اجماع علماء السلف فقط ..على تحريم الموسيقى ..استنادا الا نص غير صريح وهو ..ومن الناس من يتخذ لو الحديث ليضل به عن سبيل الله

او نص غير صحيح ..زي بعض الاحاديث العير مؤكدة اللي بتنص نص صريح على المعازف

لكن بعض العلماء قالوا ..لا ..لو الموسيقي موش بغرض حرام او بكلام غير شرعي او يدعوا الى معاصي فمافيش فيها مشكله

وانا بصراحة ..مع الراي دة ..شايف انها في حد ذاتها موش حرام..بس ماحدش ياخد باريي طبعا ..دة اعتقاد شخصي ..مع ان علماء السلف بالكامل حرموها ..بس النص غير صريح ..وفيه اختلاف في العلماء ..يبقي استفت قلبك بقة

انا كل مشكلتي ..التطاول على العلماء ..او تقنين البدع اللي اتفق العلماء على تحريمها ...اكرر ..اتفق

رابط هذا التعليق

بلاش دي

والله اعلم

وحشتنا يا عم اسلام

ماتبقاش تغيب الله يكرمك :lol:

رابط هذا التعليق

ا/حسام ليه مصر تهاجم الناس الكويسة.....الشيخ الحوينى مش معجزة ولا هو معصوم من الخطا .........خااااااالص

ولكنه فى نفس الوقت مش وحش للدرجة دى ....ياسيدى اسمعله درس عادى وشوف اسلوبه

ما تسميه الشيخ الحويني سبق وأثبتنا كذب ادعاؤه بمعلومة التتلمذ على يد الشيخ الألباني التى ملأ الدنيا بها

حضرتك شايف ان الاسلام علمنا انه لما واحد يكذب يبقي قدوتنا وعالم نهتم بكلامه؟

رابط هذا التعليق

ماينفعش يا د هشام تديها وردة يوم 12 مثلا والا يوم 15 والا اي يوم وتريح نفسك اذا كنت شاكك مثلا

وبعدين كل العلماء اللي دورت على ارائهم في الموضوع دة من اول ابن عثيمين وابن باز ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ولغاية مفتي الديار على جمعه والشيخ الشعراوي ( معتدلين اهم ؟؟ ) و د عطية صقر وغيره حرموا الاحتفال باعياد غير المسلمين ومنها عيد الحب دة ..في عندك فتوي لاي عالم تاني انت بتعتد برايه بتقول غير كدة .جايز ناخد بفتواه ؟

أقسم بالله يا باشمهندس z لو أقدر اديها وردة كل يوم لفعلت ..... و علي قد ما أقدر الحمد لله الورد ما بيتقطعش لا عن شقة تورنتو و لا بيت سانت كاثرين

إيه المشكلة انك تديها ورد يوم ١٢ و يوم ١٤ و يوم ١٥

إنت نفسك قلت انك ما أستريحتش لاراء و فتاوي شيوخ السلف و بتسمع موسيقي ....حتيجي للورد بتاع يوم ١٤ و تقول حرام ...... و لا علشان التقليد جاي من الغرب الكافر و بس

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

مش سبق فى موضوع اخر

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86129

وأثبتنا كذب ادعاء حجازي الشهير بالحويني أنه تتلمذ على يدي الشيخ الألباني

لسة فيه ناس بتصدقه وعاملاله مكانة؟ :lol:

معليش يا عم حسام ... بقينا متعودين على كده ... لازم كل محاور جديد تبتدي معاه من نقطة الصفر.

وأنهى عقل او علم أو دين اننا نفضل فى الدائرة المفرغة دي ياباشمهندس أحمد؟

بقترح ضم الموضوعات التى تتكلم عن استاذ حجازى المعروف بالحويني فى موضوع واحد عشان ما نبدأش من نقطة الصفر

رابط هذا التعليق

وحشتنا يا عم اسلام

ماتبقاش تغيب الله يكرمك :lol:

في الحقيقه يا دكتور حسام انا قلت اريحكوا مني شويه لكن واضح اني ماقدرش استغني عنكوا

واشكرك علي ذوقك الرفيع وادبك الجم http://www.egyptiantalks.org/invb/style_em...lt/roseopen.gif

رابط هذا التعليق

اتفضل الادله الشرعية

طالما قلبك استريح لكدة ..وان كل اراء العلماء دي ماعجبتكش ..يبقي انت حر احتفل بيه

فعلا الاصل في الامور التحليل الا اذا ورد نص صحيح صريح ..او ..اجتمع على حرمته علماء المسلمين

مثلا موش هتلاقي نص صحيح صريح في تحريم السجاير ..بس العلماء ..بالقياس ..اجمعوا على حرمتها ..تبقي اكيد حرام

انا مثلا ..وبرغم اجماع علماء السلف فقط ..على تحريم الموسيقى ..استنادا الا نص غير صريح وهو ..ومن الناس من يتخذ لو الحديث ليضل به عن سبيل الله

لكن بعض العلماء قالوا ..لا ..لو الموسيقي موش بغرض حرام او بكلام غير شرعي او يدعوا الى معاصي فمافيش فيها مشكله

وانا بصراحة ..مع الراي دة ..شايف انها في حد ذاتها موش حرام..بس ماحدش ياخد باريي طبعا ..دة اعتقاد شخصي ..مع ان علماء السلف بالكامل حرموها ..بس النص غير صريح ..وفيه اختلاف في العلماء ..يبقي استفت قلبك بقة

انا كل مشكلتي ..التطاول على العلماء ..او تقنين البدع اللي اتفق العلماء على تحريمها ...اكرر ..اتفق

استاذ زناتي

بصراحه انا في حيره من امرك

هل انت مع الاجماع ام ضده لان كلامك يحمل المعنيين

لو كنت مع الاجماع فالسجائر حرام والموسيقي حرام ايضا ولا تكيل بمكيالين

لو لم تكن مع الاجماع فيمكن ان نقول ان السجائر ليست حرام والموسيقي ايضا ليست حرام

فهل انت مع الاجماع او لست معه

برجاء الايضاح

وردا علي مداخلتك القيمه حيث قلت

(فعلا الاصل في الامور التحليل الا اذا ورد نص صحيح صريح ..او ..اجتمع على حرمته علماء المسلمين)

الاصل في التحريم ان يرد فيه نص صريح وليس ماحرمه العلماء لان العلماء لا يحللون ولا يحرمون من تلقاء انفسهم ولكن يفعلون ذلك بنصوص صريحه في ما يحرمونه وتظل اجتهاداتهم محل نظر طالما نتجت عن قياس وتقدير شخصي لهم

رابط هذا التعليق

اتفضل الادله الشرعية

استاذ زناتي

بصراحه انا في حيره من امرك

هل انت مع الاجماع ام ضده لان كلامك يحمل المعنيين

لو كنت مع الاجماع فالسجائر حرام والموسيقي حرام ايضا ولا تكيل بمكيالين

لو لم تكن مع الاجماع فيمكن ان نقول ان السجائر ليست حرام والموسيقي ايضا ليست حرام

فهل انت مع الاجماع او لست معه

برجاء الايضاح

وردا علي مداخلتك القيمه حيث قلت

(فعلا الاصل في الامور التحليل الا اذا ورد نص صحيح صريح ..او ..اجتمع على حرمته علماء المسلمين)

الاصل في التحريم ان يرد فيه نص صريح وليس ماحرمه العلماء لان العلماء لا يحللون ولا يحرمون من تلقاء انفسهم ولكن يفعلون ذلك بنصوص صريحه في ما يحرمونه وتظل اجتهاداتهم محل نظر طالما نتجت عن قياس وتقدير شخصي لهم

عزيزي اسلام

انا قلت مع الاجماع

والعلماء اجمعوا على تحريم السجاير بس لم يجمعوا على تحريم الموسيقي

انقسموا ما بين مكروه.. او محرم.. او تجوز بشروط ..في الحالة دي تستفتي فلبك..ورغم معظم علماء السلف مثلا خد بالاحوط وحرمها ..بس انا استريحت لراي العلماء اللي قال ان لهو الحديث لا يفسر قطعيا على انه الموسيقى ..وان الاحاديث اللي استدل بها العلماء الاجلاء دول ..فيها ضعف بس موش مكذوبة ..فانا شخصيا لم اجد ضرر مثلا من اني اسمع كلاسيك او موسيقي تريح الاعصاب او مثلا اغاني سامي يوسف

لكن لو اجمعوا انا موش هاستفتي حد ..ولو فيه فعلا اجماع وانا ماعرفش ..عرفني وساعتها سمعا وطاعة اكيد ..اللي قلته عى حد علمي

اذا كان الاصل في التحريم النص الصريح زي ما انت قلت وليس اجماع العلماء ..يبقي نشرب سجاير بقة ونشرب بانجو ونهيص B)

ماهو مافيش نص صريح يحرم السجاير مثلا

وفيه امثلة كتير على كدة بس دماغي موش حاضرة الوقتي

لكن العلماء بالقياس اجمعوا على تحريمها ( بدليل انها كانت مباحة لغاية ما الطب اثبت ضررها ساعتها اجمع العلماء )

وفيه حاجات كتيره بمسميات عصرية حرام بالقياس على ما نهي عنه الشرع زمان ..ماهو القران والحديث موش هايذكر حاجة باسمها ظهرت بعد كدة بالف سنة ..

ودة اللي باقول عليه ..لا يا صديقي ..العلماء بيجتمعوا على التحريم في حالة القياس على حاجة شبهها ايام الرسول والصحابة ..موش بس بالنص الصريح

في حالة اجتماعهم يبقي لا تجتمع امتي على باطل وموش معقولة انت هاتتبع راي نفسك ساعتها..في الحالة دي يبقي انت خالفت راي جماعة المسلمين طبعا

تحياتي

رابط هذا التعليق

أقسم بالله يا باشمهندس z لو أقدر اديها وردة كل يوم لفعلت ..... و علي قد ما أقدر الحمد لله الورد ما بيتقطعش لا عن شقة تورنتو و لا بيت سانت كاثرين

إيه المشكلة انك تديها ورد يوم ١٢ و يوم ١٤ و يوم ١٥

إنت نفسك قلت انك ما أستريحتش لاراء و فتاوي شيوخ السلف و بتسمع موسيقي ....حتيجي للورد بتاع يوم ١٤ و تقول حرام ...... و لا علشان التقليد جاي من الغرب الكافر و بس

يا جاامد B)

كدة تتحسد يا فالانتينو B)

يا هشام انت بالذات مفروض تفهمني

انا موش ضد الاختلاف معاهم او عدم الاخذ برايهم او اعتبارها متشددة ..لا اطلاقا

هو انت ما شوفتش تعليقي على موضوع ركوب العربيات للستات في السعودية مثلا ؟؟

انا باتكلم على التحقير منهم او اعتبارهم عدو للدين او دقة قديمة او او

فاهم قصدي ؟؟

نحترمهم بس لا تلزمنا ارائهم

الا اذا ..اكرر الا اذا

اجتمع عليها العلماء

وبخصوص 14 فبراير دة اللي حارق دمنا ....مانا قلتلك ..هاتلي راي تاني واحنا نقيش كدة ونشوف مين اللي قاله ويصير خير بقة على راي الخلايجه B)

غير كدة ..دة اجماع يا صاحبي على التحريم ..هاتطلع انا اقول حلال ؟؟ :lol:

انا شخصيا هانام في اليوم دة واخلص B)

رابط هذا التعليق

الاخ زناتي

لا اود ان ينحرف الموضوع الي امور متداخله اثرتها سيادتك وتحتاج لردود ولكن دعني اسألك سؤال

هل انت تحرم اكل لحم الخنزير لانه مضر بصحة الانسان ام لان الله حرم اكله

هناك امور اقحم الفقهاء انفسهم فيها وهم لا ناقة لهم فيها ولا جمل مثل الامور الطبيه والتي لا يقررها الا المتخصصون مثل القول بان تدخين السجائر مضر بالصحه ويذهب بصحه المدخنين فهذا يقرره الاطباء وليس الفقهاء ولكنه شرعا ليس محرم لاننا لو قسنا علي ذلك فقد اثبت العلماء المتخصصين ايضا ان السكريات تعد من السموم البيضاء ولا يستفيد جسم الانسان منها بل تضره اكثر مما تنفعه وعلي ذلك يطلع لنا فقيه ويفتي بان اكل السكريات ايضا حرام وهذا ليس دوره ولكنه دور المعنيين بالامر المتخصصون في ذلك وهم الاطباء

الفقيه لا يملك ان يحرم من تلقاء نفسه طالما لا يوجد نص صريح في ذلك ويعد رأيه رأي شخصي ينظر فيه ويرد عليه ايضا

رابط هذا التعليق

بص يا عمنا

انا حطيت في المشاركة الحديث بتاع وجوب مخالفة اليهود وبالذات في العادات النبي حتى في يوم عاشوراء زود يوم علشان المخالفة تكون موجودة

وعموما خد عندك شوية الاحاديث دي

من تشبه بقوم فهو منهم . رواه الإمام أحمد وأبو داود

كما في قوله صلى الله عليه وسلم : إن اليهود والنصارى لا يصبغون فخالفوهم . رواه البخاري ومسلم .

فَدَلّ هذا على أن اليهود يُعفُون لِحَاهم في زمن النبي صلى الله عليه وسلم ، ولم يأمر النبي صلى الله عليه وسلم بِمخالفتهم إلا في الصبغ .

ولو أعفَى المجوس لِحَاهم فلا يَترك المسلم ما هو مِن شِعار دينه ، بل يَفرَح المسلم بذلك ؛ لأن الكافر هو الذي وافَقَه وتشبّه به كما قال شيخ الإسلام ابن تيمية .

فالموافَقَة والمشابَهَة وَقَعَتْ من الكافر للمسلم ، وليس العكس

بخصوص الشيخ انا لست من المتابعين له ولكنلي سؤال

هل في عالم معصوم من الخطأ

اكيد لأ

طيب ممكن تقولولي مين الثقات من العلماء في نظركم وياريت تقولوا ليه اخترتوهم

وبعدين نتكلم

اه وبالمناسبة ايه رأيكم في فتاوى شيخ الازهر

مستني رد

تحياتي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

الاخ زناتي

لا اود ان ينحرف الموضوع الي امور متداخله اثرتها سيادتك وتحتاج لردود ولكن دعني اسألك سؤال

هل انت تحرم اكل لحم الخنزير لانه مضر بصحة الانسان ام لان الله حرم اكله

هناك امور اقحم الفقهاء انفسهم فيها وهم لا ناقة لهم فيها ولا جمل مثل الامور الطبيه والتي لا يقررها الا المتخصصون مثل القول بان تدخين السجائر مضر بالصحه ويذهب بصحه المدخنين فهذا يقرره الاطباء وليس الفقهاء ولكنه شرعا ليس محرم لاننا لو قسنا علي ذلك فقد اثبت العلماء المتخصصين ايضا ان السكريات تعد من السموم البيضاء ولا يستفيد جسم الانسان منها بل تضره اكثر مما تنفعه وعلي ذلك يطلع لنا فقيه ويفتي بان اكل السكريات ايضا حرام وهذا ليس دوره ولكنه دور المعنيين بالامر المتخصصون في ذلك وهم الاطباء

الفقيه لا يملك ان يحرم من تلقاء نفسه طالما لا يوجد نص صريح في ذلك ويعد رأيه رأي شخصي ينظر فيه ويرد عليه ايضا

ايه ده معلومة جديدة

السكريات مبتديش طاقة للجسم مثلا طيب ما الدهون كده كمان هتخش معاها ودي اخطر

النوع ده من القياس خاطيء لأن في قواعد كتير معروفة للقياس

انا بصراحة مش فاهمك

بس عايز اقولك حاجة

المخدرات مثلا مكانتش موجودة على ايام الرسول صلى الله عليه وسلم

يبقى كده مش حرام

ومين اللي قال انهم بيحرموا من تلقاء انفسهم

وبعدين الاجتهاد معروف انوا موجود طالما لا يوجد نص صريح

وطالما يتقدم بنا الزمن ستستجد علينا امور كثيرة ولكن هناك قواعد اتفق عليها العلماء لهذا الامر

وبخصوص فتوى تحريم السجائر العلماء اللي حرموها جابوا دليل من الطب يعني محدش بيتصرف من دماغه

وبعدين ليه احنا زعلانين على الاخر لما بنفول بلاش تقلدوهم اشمعنى دي جت على الجرح

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...