اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدوا يا شباب .. عيد الحب جعل الشيخ أبو إسحاق يبكى .. فيديو روووعة

علام المنشاوى

Recommended Posts

من قبل انتشار الفضائيات و النت و تحول العالم الى قريه صغيره

و قبل ان يصل موضوع الفالنتين الى الاكثريه فى مصر و العالم العربى

كانت هناك مبادره جميله من مصطفى حسين رحمه الله

بتخصيص يوم كيوم للحب

هذا اليوم هو يوم عيد الحب المصرى

تاريخه 4 نوفمبر من كل عام

هل يمكن للاخوه المتخوفين من الاحتفال فى يوم 14 فبراير لايا سبب كان

ان يستبدلوه بيوم 4 نوفمبر المصرى بتاعنا

هل المشكله هى المشابهه فى اليوم ام المشابهه فى الفكره

و هل الدعوه للاحتفال بيوم للحب بشكل عام هى الاشكال ام صور هذا الاحتفاء

اختي الفاضلة

المشكلة ان في ناس بتفتي وهي لا تفقه في علم الفقه ما يؤهلها

الاحتفالات لم يحرمها الاسلام اطلاقا واتحدى حد يقول كده طيب المشكلة اللي الناس بتتجاهلها ايه

هي مشابهتنا في الاحتفال بغيرنا

احتفل بطريقة مناسبة في اي وقت بس ابعد عن مشابهة الغير

يعني ببساطة تخصيص يوم 14 هي اكبر المشكلة

لأن في ناس مصرة تعاند الرسول وبيقولوا انهم صح

الرسول قال خالفهوم

وكلن الفالانتين والكريسماس قبل الرسول

يعني هو استغفر الله ميعرفش بيهم مثلا

طبعا حاشا لله

ده حتى يوم عاشوراء لما صام زاد عليهم يوم ودي كانت عبادة

ياريت تقرأوا الحديث ده يا جماعة ونفسي تردوا عليا لأن محدش رد على ولا دليل قلته وبالتالي معناه عدم وجود دليل لديكم

عن النعمان بن بشير رضي الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول (إن الحلال بين والحرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات استبرأ لدينه وعرضه ومن وقع في الشبهات وقع في الحرام كالراعي يرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه ألا وإن في الجسد مضغه إذا صلحت صلح الجسد كله وإذا فسدت فسد الجسد كله ألا وهي القلب) متفق عليه.

ياريت اشوف ردودكم على ده وعلى ما سبق

واخر حاجة

خلوا بالكم وانا اولكم كل كلمة تقال هنا اذا اتبعها احد ممن لا يعرف في الفقه فستكون من باب من سن سنة سواء حسنة او سيئة

يعني هنتحاسب عليها

وياريت اعرف مين بتسئلوه في الدين او بتثقوا في رأيه من العلماء

وكمان ايه خلفياتك الفقهية

يعني ممكن حد يكلمني منكم في علم الحديث

علشان تفتوا بعقولكم

يعني لو قلتللكم حديث تعرفوا تخرجوه من دماغكم مثلا

الحويني اللي بتكذبوه وبتقولوا عليه مدعي مع اني مبسمعوش اصلا بس معلوماتي عنه انه عنده علم

انتم عندكم ايه رأي بس ولا علم معاه علشان نستفيد

كل واحد خد الموضوع على هواه

اذكر الجميع ان النفس امارة بالسوء

واخر حاجة في قصة لأحد السلف عن شخصان اتوه كل منهم يسئل هل للقاتل توبة

فأجاب احدهم بنعم والاخر بلا

وهو نفس الشيخ

ياريت اللي عارف اصلها يعرفننا لييه يا جماعة

علشان تعفوا ان الفقه علم ليس بالبسيط

تحياتي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• الردود 334
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سأقول وجهة نظرى فى هذا الأمر و أشباهه

و هى مستوحاة من الحديث الشريف التالى:

عن أبي عبد الله النعـمان بن بشير رضي الله عـنهما قـال: سمعـت رسـول الله صلي الله عـليه وسلم يقول: (إن الحلال بين وإن الحـرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعـلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات فـقـد استبرأ لديـنه وعـرضه ومن وقع في الشبهات وقـع في الحرام كـالراعي يـرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه ألا وإن في الجـسد مضغة إذا صلحـت صلح الجسد كله وإذا فـسـدت فـسـد الجسـد كـلـه ألا وهي الـقـلب)

فلنتدبر معا معنى هذا الحديث العظيم قبل الإستسهال فى تسفيه أراء العلماء

أنا من خلال عملى الذى وهبته عمرى تعلمت أن صاحب الإختصاص هو أعلم الناس بإختصاصه خصوصا و إن وهيه عمره و عندما يحاوره دخيل على تخصصه يكتشف انه تغيب عنه بديهيات و خفايا فى التخصص لا اعلم كيف لا يراها بالرغم من كونها بديهية...!!!!

و ما اقصده أن العالم الذى وهب حياته فى علم ما هو فى الغالب أعلم من غير المتخصصين فى هذا العلم.

و ربما كان هذا قصد الرسول عليه الصلاة و السلام فى أن الشبهات لا يعلمهن كثير من الناس فمن سيعلمهن سوى العلماء.

كان الفاضل أحمد سيف قد أشار من قبل لنظرية الإحتمالات لباسكال فى مسألة وجود الله

و لو طبقنا هذه النظرية على تلك الأمور التى نختلف عليها و التى قد تكون شبهات

ماذا يضيرنا لو تركناها حتى و لم تكن حراما بينا بقصد إعتبار وجود إحتمال أن تكون كذلك..!!!! (هو سؤال ارجو الإجابة عليه)

و لما لا نستبرأ لديننا و نحن لسنا فقط نعدم الدليل على عدم حرمانية تلك الأمور بل نعارض أقوال العلماء الذين وهبوا عمرهم لهذا العلم و قالوا أنها حرام...!!!!!

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

انا عن نفسي مستعد تماما لتحمل المسؤليه أمام الله تعالى يوم الحساب لو حد احتفل بسبب كلامي بعيد الحب

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

المخالفة مش بس في الصيام دي في العادات كمان

حضرتك قرأت تفسير أول خمس آيات من سورة الروم؟؟

وعلى فكرة .. سورة الروم قرآن كريم .. مش حديث شريف ..

طب خليني أقول السؤال تاني ..

حضرتك قرأت تفسير أول خمس آيات من سورة الروم؟؟

--------------------------

موضوع شعر اليهود ده ماكانش عادة .. ده عبادة ..

فمثلا, لما الرسول أمر بصبغ اللحية ذلك أن اللحية عند اليهود مطلقة للعبادة وليست عادة ..

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

بتخصيص يوم كيوم للحب

الفاضلة / مغتربة

يبدو انك نسيتى ان نفس الحديث يدور بشكل آخر على عيد الام 21 مارس

هناك ناس ترى ان الاحتفال يكون فى الفطر والاضحى ، كما يرون ان للمرأة خرجتان ، خروجة من بيت ابوها الى بيت زوجها والخروجة التانية من بيت جوزها الى القبر

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

بتخصيص يوم كيوم للحب

الفاضلة / مغتربة

يبدو انك نسيتى ان نفس الحديث يدور بشكل آخر على عيد الام 21 مارس

هناك ناس ترى ان الاحتفال يكون فى الفطر والاضحى ، كما يرون ان للمرأة خرجتان ، خروجة من بيت ابوها الى بيت زوجها والخروجة التانية من بيت جوزها الى القبر

الفاضل Mohammad...

حضرتك متأكد انك عايش فى أمريكا؟ يعنى هل حضرتك عايش فى أمريكا؟

منذ آخر مداخلة لحضرتك.. و اللتى تعنفت تماما فيها معى, و اعتقد انى لو كنت انا من تحدث معك بهذه الطريقة.. "لكنت لبست انذارين تلاتة"..

بس يبدو ان حضرتك لم تتعلم شيئا من الامريكيين..

لا اللى فى مصر عارف يتكلم.. و لا اللى فى امريكا عارف يتناقش... اختلاف ايه بقى و تباين ايه..

سلامو عليكو!!!

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

انا عن نفسي مستعد تماما لتحمل المسؤليه أمام الله تعالى يوم الحساب لو حد احتفل بسبب كلامي بعيد الحب

أرجو أن تتقبل سؤالى بدون حساسية يا زهيرى و لا أقصد التدخل فى إيمانك فقط أعرض عليك حجة الحديث الشريف الذى ذكرته أنا:

لما أنت متأكد

هل تستنكر إتقاء الشبهات لإستبراء الدين

أم أنك تعتبر نفسك من القليلين الذين يعلمون الشبهات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

لا اعتراض لى على حذف مداخلتى

ولكننى عندما رأيت ان عنوان الموضوع يشتمل على فيديو روعة ، ويبدو ان الفيديو الروعة قد اعجب البعض ولم يعجب البعض الآخر ، فقد تطوعت بإحضار فيديو روعة آخر لواحد من كبار الشيوخ معتقدا انه سينال اعجاب الجميع خاصة اننى اعلم ان هناك الكثيرين من محبيه يكتبون معنا ، ولكن يبدو انه لم يعجب البعض او لم يوافق هواهم.

أعتذر لمن لم يعجبهم الفيديو الروعة الذى ارفقته ، واعدهم بأن ابحث عن فيديوهات اروع منه فى المستقبل وسوف اقوم بعمل استفتاء قبل ارفاقه .

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

لا اعتراض لى على حذف مداخلتى

ولكننى عندما رأيت ان عنوان الموضوع يشتمل على فيديو روعة ، ويبدو ان الفيديو الروعة قد اعجب البعض ولم يعجب البعض الآخر ، فقد تطوعت بإحضار فيديو روعة آخر لواحد من كبار الشيوخ معتقدا انه سينال اعجاب الجميع خاصة اننى اعلم ان هناك الكثيرين من محبيه يكتبون معنا ، ولكن يبدو انه لم يعجب البعض او لم يوافق هواهم.

أعتذر لمن لم يعجبهم الفيديو الروعة الذى ارفقته ، واعدهم بأن ابحث عن فيديوهات اروع منه فى المستقبل وسوف اقوم بعمل استفتاء قبل ارفاقه .

شكرا جزيلا على موضوعيتك..

و لكن قصدت تحديدا المشاركة اللتى وجهت الكلام الى فيها.. و انا اعتبرتها على سبيل المزاح.. و مع ذلك اعتقد ان من الافضل ابقائها و عدم حذفها.

و لم أقصد تلك المشاركة اللتى وضعت فيها الفيديو..

شكرا جزيلا.. و أتمنى ان لا تأخذ الامر بشكل شخصى اطلاقا.. و اتمنى ايضا ان لا "تتوقع" رد فعل الاعضاء.. او بمعنى ادق.. ان لا تتوقع "طريقة تفكير الاعضاء".. يعنى بالبلدى.. ماتفتكرش ان عشان رأيى كذا فى شىء ما.. يبقى هو دى وجهة نظرى الابدية فى كل كلامى و افكارى..

مش عارف اذا كان كلامى واضح ولا مبهم.. بس ما علينا.

بالتوفيق باذن الله.

رابط هذا التعليق

بتخصيص يوم كيوم للحب

الاخت الفاضله مغتربة

واضح ان الموضوع ده عامل زي النداهة ..وموش هاخلص منه في سنتي :lol:

الموضوع موش الاحتفال يوم 14 والا يوم 4

والا انك تدي وردة لمراتك يوم 14 والا لا

والا ان الاحتفال بيوم نسميه يوم الحب حاجة وحشة والا لا

والا ان العيد دة موش ديني فلا ينطبق عليه خالفوا المشركين اللي في الحديث

الموضوع ببساطة شديدة ..وباختصار :

تخصيص اي يوم للاحتفال بمناسبه لازم يتبصله من نقطتين ..والنقطتين ذكرهم النبي صلي الله عليه وسلم في الاحاديث الصحيحة ..قبل ما يؤكد عليهم علماء المسلمين اللي مزعلين البعض هنا اوي ..بزمان

1- تحريم الابتداع في امور المسلمين ما لم يقره القران والسنة ..فقد حدد لنا ديننا الاعياد وغير الاعياد وحدد لنا كيف نحتفل ..ولن يضرنا اطلاقا ..ولن يبعدنا عن الغرب او الشرق ..ان نحتفل فقط باعيادنا التي اقرها لنا الاسلام

سؤال ..هو احنا زعلنا من اليهود والمسيحيين لما لم يحتفلوا معنا باعيادنا مثلا ..

واعيادنا واحتفالتنا ليست كلها دينية فقط :

فكما نحتفل بالاضحي والفطر والجمعه ...نحتفل مثلا بالمولود الجديد بالعقيقة ..وعلمنا النبي ان نقيم افراحنا عند المساجد وننضرب عليها بالدفوف ..

كما عندنا احتفالات دينية ..عندنا احتفالات اجتماعية ايضا ...وعند سائر الاديان احتفالتهم ..ولن يحدث اي مشاكل بينا لو احتفلت كل امه باحتفالتها

ولذلك اكرر ..المخالفة الاولي ..هي ابتداع عيد او احتفال لم يقره لنا النبي ..ولا الشيخ فلان ..والا الشيخ علان ..هكذا قال النبي

وليست في ان الفكرة نفسها جميلة ام سيئة ..فهناك مئات الطرق التي نص عليها الاسلام لتقرب الناس من بعضها سواء بين المسلمين وبعضهم .او المسلمين و غير المسلمين ..لو اتبعناها فستغنينا عن مليون عيد حب ..وسيكون كل يوم في حياتنا هو عيد حب وعيد ام وعيد العمال كمان :roseop:

ولا يندرج تحت بند البدعه ..العلوم والاختراعات وما جد من ابتكارات ينتج عنها الرفاهية والحياة السعيدة وغيره ...علشان بس الناس اللي بتصطاد في المية العكرة ..وتقول دول حرموا وحرموا وحرموا ..وانا شخصيا لا اعلم هما مين دول اللي حرموا ..واذا كان حصل كدة فعلا ..فهذا ليس ذنب الاسلام ولا التشريع ..هذا ذنب من تنطع في الدين وافتي بغير علم ..واللي انا موش عارف هو مين ..

النقطة التانية هو مخالفة المشركين ..ودي احاديث صحيحة لا يجرؤ مسلم على انكارها ..ولم يحدد الرسول صلي الله عليه وسلم ان المخالفة تكون في العيد الديني والا الاجتماعي ..ولا افهم لم ترجمت على انها الدينية فقط ؟؟مع ان المعني فيه تعميم.. ومن الطبيعي الا يحتفل المسلم بعيد ديني لغير المسلمين ..مع احترامي لغير المسلمين طبعا كاخوانا في الانسانية

ولا يقع تحت بند خالفوا المشركين ..في وجهة نظري ..ان نخالفهم في الامور العامة كنواحي التيسير طالما لم تخالف الشرع

اما الاخلاق والتعاملات ..لو التزمنا باخلاق ديننا صح ..والله العظيم هما اللي هايقلدونا

والعلماء الذين تقريبا اجمعوا على حرمة الاحتفال بغير الاعياد التي اقرها لنا صحيح القران والسنة ..لم يمنعوا النساء من الخروج لضرورة ..طالما تلتزم بالزي الاسلامي المحتشم.

والضرورة منها ..التعليم والعمل وزيارة الاهل وغيره من الضرورات الحياتية اليومية ..فقد كانت السيدة خديجة رضي الله عنها صاحبة مال وتجارة ..

ولو تطرف بعض العلماء بغير ذلك ..فببساطة ..لا تاخذي بفتواه ..طالما لم يجمع علماء المسلمين على ذلك

فكما قال الرسول ص .لا تجتمع امتي على ضلالة

في امان الله

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

دكتور هشام :

إنت من "الناس التانيين"

أستاذ زناتى :

الظاهر إنى لازم افتح موضوع جديد لمناقشة "فكرك" الذى ظهر فى هذا الموضوع .. ياترى من حقى كواحد من "الناس التانيين" ؟

:roseop::roseop:

يا نهار ابيض ؟؟

مناقشة فكري ؟؟ wst:: هو انا بقيت شيخ طريقة والا ايه ؟؟

شكلي هاخرج من المنتدي دة بقضية بسببكم

وبعدين ايش عرفك انكم انتوا التانيين ...اسمها دولم ..ودوكهما لو سمحت

عموما موافق بس بشروط :

اولا : يتعرض عليا السيناريو الاول ..جايز الدور مايعجبنيش

ثانيا : انا ماخدش في المصلحة دي ااقل من عشييين جنيه

بس يارب تكون فهمتني صح الاول ..ساعات باحس من قراءة الردود ..اني باتكلم لغة تانية غير العربي

تحياتي وليا الشرف باهتمامك سيدي الفاضل :lol:

رابط هذا التعليق

ولا يندرج تحت بند البدعه ..العلوم والاختراعات وما جد من ابتكارات ينتج عنها الرفاهية والحياة السعيدة وغيره ...علشان بس الناس اللي بتصطاد في المية العكرة ..وتقول دول حرموا وحرموا وحرموا ..وانا شخصيا لا اعلم هما مين دول اللي حرموا ..واذا كان حصل كدة فعلا ..فهذا ليس ذنب الاسلام ولا التشريع ..هذا ذنب من تنطع في الدين وافتي بغير علم ..واللي انا موش عارف هو مين ..

اخى الفاضل حبذا لو اطلعت على فتاوى الشيخ العثيمين لتحريم الستالايت فى بدايه ظهوره قبل ان تتحدث عن من يصطاد فى المياه العكره !!

لى مداخله هنا صريحة جدا كتبتها اليوم عبرت فيها عن رأيى وعن استهجان مثل هذه الفتاوى المتطرفة التى تعزل المسلم عن العالم ولاتواكب التطور وترفض

كل ماهو قادم من الغرب فى حساسيه غير مفهومه .. يمكن ان تقرأ مداخلتى السابقه بهدوء ودون تحفز .

يبدو لى انك تقصدنى تماما بما اسلفت وارجوا ان يكون هناك تفسير للربط بين ما قلته ويمثل رأيى الشخصى وفكرى بكل احترام وتهذيب وقناعه

وبين وصفك بالإصطياد فى الماء العكر ؟؟؟؟؟؟؟

منتظرة تفسيراتك ؟؟

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل حبذا لو اطلعت على فتاوى الشيخ العثيمين لتحريم الستالايت فى بدايه ظهوره قبل ان تتحدث عن من يصطاد فى المياه العكره !!

لى مداخله هنا صريحة جدا كتبتها اليوم عبرت فيها عن رأيى وعن استهجان مثل هذه الفتاوى المتطرفة التى تعزل المسلم عن العالم ولاتواكب التطور وترفض

كل ماهو قادم من الغرب فى حساسيه غير مفهومه .. يمكن ان تقرأ مداخلتى السابقه بهدوء ودون تحفز .

يبدو لى انك تقصدنى تماما بما اسلفت وارجوا ان يكون هناك تفسير للربط بين ما قلته ويمثل رأيى الشخصى وفكرى بكل احترام وتهذيب وقناعه

وبين وصفك بالإصطياد فى الماء العكر ؟؟؟؟؟؟؟

منتظرة تفسيراتك ؟؟

لولا

اولا ..انا ماقريتش مداخلتك اطلاقا والله لضيق الوقت ولم اقصدك من الاصل ..بس كدة هاتخليني اقراها :roseop:

انا قريت اول مداخلة ليكي وعجبني التوازن المحكم فيها ولذلك ما قريتش اي مداخلة ليكي بعدها لاني خلاص فهمت تفكيرك

انا قصدي بالاصطياد في المية العكرة واضح لو ركزتي شوية :lol:

عموما علشان الخصلك هدفي من الوجود في التوبيك الازلي ده

ولا انا مهتم بالشيخ بن عثيمين رحمه الله والا بالشيخ الحويني ربنا يحفظه وعمري ما اخذت عنهم فتوي علشان عارف انهم بيتبعوا مذهب الامام احمد بن حنبل رحمه الله ..اللي انا شايف انه في بعض الاحيان ..بعض الاحيان ..بيتحري الامان بالتشدد شوية

كما ان الشيخ بن عثيمين لما بيتطرق للامور الدنيوية احيانا ..بيحكم على اساس واقع هو عاشه زمان ..قد تغير الان

ولكن في الامور الفقه والسنة والسيرة ..اعتقد لا غبار عليه ..ولو اني لست في نصف مستوي علمه في الشريعه كي اقيمه

بس كدة و كدة ..انا اخر فتوي ممكن ابص عليها في مسالة ..مكن تكون للشيخ بن عثيمين

انا احاول الوقوف ضد التيار المنادي بالاستغناء الكامل عن اراء العلماء ..واستبادلها بالاجتهادات الفردية لكل واحد حسبما يري هو ويفسر ..

وبث حالة من فقدان الثقة بين المسلمين في علماءهم سواء كانوا من السلف او من المعاصرين بحجة ان هناك منهم من اجتهد فاخطأ او اتخذ الاحوط فانتهي به الامر الى فتاوي متشددة تبدو لنا غير منطقية

لما ناخد بقة الفتاوي المتشددة الغير منطقية دي ونعممها على علماء المسلمين ونحاول نستغلها لمحو وجود العلماء من حياتنا ..وكل واحد يفسر ما يقرأه من قران وحديث بدماغه هو بس ..تبقي خربت ..والناس هاتعمل لها شرع على هواها او حسب فهمهم ودة معناه تفكك الامة تماما

وشوية شوية نتجه لعلمانية الدين والايمان بما نراه او يحكه عقلنا فقط

الاصطياد في الميه العكره ..هو اصطياد الفتاوي دي ..وتعميم الاحساس اللي جه من وراها ...على جميع العلماء ...لصالح مبدا الفردية والتخلص من قيود الدين شوية ..شوية .

والا متكهرب من الغرب والا الشرق والا سلفت عقلي لحد ولا انا باتبع كدة بدون فهم

بس قناعتي ان ديني فيه اللي يكفي ويعلم الغرب والشرق والانس والجن كمان ..وهما كمان اللي يتعلموا منا لو احنا تمسكنا به وعملنا به

كل ما كان يهمني في التوبيك دة من الاول هاقوله لمليون مرة

مصادر التشريع ( الحلال والحرام ) في الاسلام :

1- القران

2- السنة

3- اجماع واتفاق جميع العلماء في العصر نفسه :

اذا كان هناك اختلاف.. فلتتبع الغالبية.. او الايسر... او ما ارتاح له عقلك وقلبك من اراء العلماء ..ولكن لا تفتي بنفسك ولنفسك وتترك جماعة المسلمين

اذا كنت تري انك في غني عن العلماء ...فانا ممكن افتح لك المصحف من اي صفحة ..واشاورلك على اي ايه ..واقولك قوللي المعني واسباب النزول وجاوبني

وان كنت هاتقول انا هاقرا واعمل ..اوكي طبعا ..التفقه في الدين فرض على كل مسلم ..بس هاتقري لمين ؟؟موش برده لعالم او فقيه ؟ والا هاتقري التايمز ؟

اظن الفكرة وضحت ..الموضوع عندي اكبر من الفالانتين والوردة بكتييييير

لا تتسرعي في الحكم يا اخت لولا ..فلم اكن اعنيكي ..ولا حتى اعنيكي بمداخلتي دي

واللي في القلب في القلب يا كنيسه wst::

تحياتي

تم تعديل بواسطة znaty

رابط هذا التعليق

لما ناخد بقة الفتاوي المتشددة الغير منطقية دي ونعممها على علماء المسلمين ونحاول نستغلها لمحو وجود العلماء من حياتنا ..وكل واحد يفسر ما يقرأه من قران وحديث بدماغه هو بس ..تبقي خربت ..والناس هاتعمل لها شرع على هواها او حسب فهمهم ودة معناه تفكك الامة تماما

لا متقلقش يا بشمهندس إحنا لا هنطول لا علمانية ولا مهلبية..

إحنا بالهمه والنشاط دول ...

أقدر أقول ولله الحمد إن احنا متجهين إلى الخومينية ... :roseop:

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

لا متقلقش يا بشمهندس إحنا لا هنطول لا علمانية ولا مهلبية..

إحنا بالهمه والنشاط دول ...

أقدر أقول ولله الحمد إن احنا متجهين إلى الخومينية ... :roseop:

موش قلتلك ...الظاهر اني ماكتبتش عربي

نحن لا ننادي بولاية الفقيه ابدا ولا احنا بنمشي ورا دروايش ولا يمكن نوافق على كدة ابدا

هو مافيش وسطية ابدا ؟؟ لايمين اوي ..لاشمال اوي ؟؟

ماينفعش نحترم علماؤنا ونثق فيهم .. ونحترم عقولنا في نفس الوقت ..؟؟

رابط هذا التعليق

لا والله يا بشمهندس انا مش قصدي حضرتك .. :roseop:

انا لا حظت ان حضرتك خايف إن إحنا نبقى نظام علماني زي الغرب ...ويبقى الدين لله والوطن للجميع وكدا...

أنا بس حبيت اوضحلك من وجهة نظري فيما نحن مقبلين عليه بإذن الله ...

تقبل تحياتي واحترامي wst::

Socrates : virtue is knowledge

أمنمؤبي:لا تمنع أناسا من عبور النهر إذا كان في قاربك مكان ,خذ الأجر من الغني ورحّب بمن لا يملك شيئاً

رابط هذا التعليق

لا والله يا بشمهندس انا مش قصدي حضرتك .. :roseop:

انا لا حظت ان حضرتك خايف إن إحنا نبقى نظام علماني زي الغرب ...ويبقى الدين لله والوطن للجميع وكدا...

أنا بس حبيت اوضحلك من وجهة نظري فيما نحن مقبلين عليه بإذن الله ...

تقبل تحياتي واحترامي wst::

تصدق ..انا اللي مافهمتش عربي :roseop:

بس على فكره ..الدين لله والوطن يسع الكل ..المسلمين وغير المسلمين طبعا

الغرب اتجه للعلمانية نتيجة عدم اقتناعه بعقيدته

لكن احنا مقتنعين بعقيدتنا ومؤمنين انها لكل العصور ..بس ربنا يبعد عنا التطرف ..ويبعد عنا التفريط كمان

تحياتي وربنا يستر علينا :roseop:

رابط هذا التعليق

انا احاول الوقوف ضد التيار المنادي بالاستغناء الكامل عن اراء العلماء ..واستبادلها بالاجتهادات الفردية لكل واحد حسبما يري هو ويفسر ..

وبث حالة من فقدان الثقة بين المسلمين في علماءهم سواء كانوا من السلف او من المعاصرين بحجة ان هناك منهم من اجتهد فاخطأ او اتخذ الاحوط فانتهي به الامر الى فتاوي متشددة تبدو لنا غير منطقية

الاصطياد في الميه العكره ..هو اصطياد الفتاوي دي ..وتعميم الاحساس اللي جه من وراها ...على جميع العلماء ...لصالح مبدا الفردية والتخلص من قيود الدين شوية ..شوية .

والا متكهرب من الغرب والا الشرق والا سلفت عقلي لحد ولا انا باتبع كدة بدون فهم

بس قناعتي ان ديني فيه اللي يكفي ويعلم الغرب والشرق والانس والجن كمان ..وهما كمان اللي يتعلموا منا لو احنا تمسكنا به وعملنا به

كل ما كان يهمني في التوبيك دة من الاول هاقوله لمليون مرة

مصادر التشريع ( الحلال والحرام ) في الاسلام :

1- القران

2- السنة

3- اجماع واتفاق جميع العلماء في العصر نفسه :

اذا كان هناك اختلاف.. فلتتبع الغالبية.. او الايسر... او ما ارتاح له عقلك وقلبك من اراء العلماء ..ولكن لا تفتي بنفسك ولنفسك وتترك جماعة المسلمين

اذا كنت تري انك في غني عن العلماء ...فانا ممكن افتح لك المصحف من اي صفحة ..واشاورلك على اي ايه ..واقولك قوللي المعني واسباب النزول وجاوبني

وان كنت هاتقول انا هاقرا واعمل ..اوكي طبعا ..التفقه في الدين فرض على كل مسلم ..بس هاتقري لمين ؟؟موش برده لعالم او فقيه ؟ والا هاتقري التايمز ؟

اظن الفكرة وضحت ..الموضوع عندي اكبر من الفالانتين والوردة بكتييييير

...........................

...........................

واللي في القلب في القلب يا كنيسه :roseop:

آدى أول فصل فى السيناريو :roseop:

المشكلة يا عزيزى أنك "ترى" أناسا (الناس التانيين أو دوكهم) يدعون إلى الاستغناء عن العلماء ، وأنهم يخترعون دينا على هواهم .. وده هو بعينه فكر "الناس الأولانيين" أو "دولم" ..

ودليلى على اعتبار أنك من المتأثرين بهذا الفكر هو رفضك لأن ترى ردى عليك الذى اخترت أن أضعه فى موضوع آخر عن الشيخ الحوينى (لأنه رد خارج سياق الموضوع ومناسب أكثر تحت الموضوع الآخر) ..

لو كنت كلفت خاطرك ياسيدى ، وألقيت نظرة على ذلك الرد كنت سترى اقتباسين ، أحدهما من كتاب "قضايا المرأة" والآخر من كتاب "تراثنا الفكرى فى ميزان الشرع والعقل" .. وكلاهما للشبخ محمد الغزالى يرحمه الله .. الاقتباس الثانى - بالذات - يبين أن ما ترمى به حضرتك "الناس التانيين أو دوكهم" ينطبق تماما على الشيخ "نجم موضوعنا هذا" ، لأنه ضرب عرض الحائط بجزء مهم من "تراثنا" التاريخى / الفكرى / الإسلامى / العلمى .. ستراه قد أسقط حال المرأة فى أواخر القرن السادس وأوائل القرن السابع الهجرى عندما كانت المرأة أستاذة يأخذ عنها علماء الحديث "تخصص الشيخ نجم موضوعنا" ، ويحصلون منها على إجازات كمحدِّثين (مثل تلك الإجازة التى يقال إنه أخذها من الشيخ الألبانى) ، وأن من بين هؤلاء العلماء شيوخه الكبار من أمثال ابن عساكر ، وابن قدامة ، والجوزى ، والمنذرى (صاحب "الترغيب والترهيب") وابن خلكان ، وغيرهم .. كل هؤلاء الفطاحل "فى تخصص الشيخ" أخذوا إجازات من نساء !!!!!!! ...

ثم يأتى - حفظه الله - ليقول بمنتهى البساطة أن المرأة علمها علم عوام ولا ينبغى أن يأخذ أحد عنها علما .. خصوصا العلم الدينى .. وعلى الأخص علم الحديث ... وأن الأصل هو أن تقر فى بيتها (تقشر بصل وتقمع بامية) .. هذا هو ملخص ردى الذى تنبأت حضرتك إنه حيفتح باب الغيبة على الشيخ الحوينى ..

غريبة حكاية الغيبة للشخصيات العامة دى .. يعنى لو اتكلمنا على مبارك يبقى بنغتابه ؟ .. لو جبنا سيرة البابا شنودة يبقى بنغتابه ؟ لو انتقدنا رأى أو فتوى للشيخ طنطاوى يبقى بنغتابه ؟ wst::

فمن ياترى هم من يلغون التاريخ والعلم والعلماء بجرة قلم ؟ .. هل يا ترى منهم الشويخ الحوينى الذى أسقط تاريخا وعلما للنساء ؟ ..

ومن هم ياترى - ممن حاوروك فى هذا التوبك - طالب بإلغاء العلماء ؟ .. أعتقد أن الدكتور هشام أو الأخ أحمد سيف وضع أمامنا فتوى لأحد العلماء "المعتبرين" تتعلق بهذا الموضوع مباشرة .. ولكنك أهملتها ، وأخذت فى تخويف مخالفيك مما اقتنعوا به من فتوى ذلك العالم .. بدعوى مخالفة الإجماع والخروج عن الجماعة .. على فكرة .. ده اتهام بالفسق .. والفسق دى معناها الخروج عن الشئ أو من الشئ .. كفسوق النواة من التمر .. كان ناقص بس إنك تقتبس من كتاب الشيخ المنذرى "الترغيب والترهيب" لكى ترهب به عدو الله وعدوكم :lol:

إن من يختلف معك ياسيدى فى هذا التوبك ، لا يخترع دينا على هواه .. إن حججهم مستقاة من أقوال علماء "معتبرين" .. أقوال لا تلغى العقل ولا تتنافى معه .. بل أقوال خرجت من علماء ينقلون بعقل ، يستخدمون عقولهم كما أمرهم الله ، ولا يكتفون بالتقليد ..

ومن يأخذ تلك الأقوال مأخذ الاعتبار هم أناس من "الناس التانيين ، دوكهم" ، طالعوا آراء علماء ، وأشباه علماء ، وأدعياء علم ، ثم استخدموا عقولهم للتمييز بين الغث والسمين ، ولم يلوذوا بدرع التقليد والنقل بلا عقل لحتموا به ، ويتخلوا عن مسؤولياتهم نحو أنفسهم ونحو دينهم

هذا جزء من السيناريو

أما الجزء الآخر من السيناريو ، فهو ذلك التناقض بين ما دعانى إلى كتابة الجزء الأول من السيناريو وبين ما قرأته من قولك بأنك ضد التنطع ، والتشدد ، ثم التناقض بين كل هذا وبين قولك بأنك لم تقرأ للحوينى (وطبعا لم تقرأ ما اقتبسته أنا من الغزالى) .. ثم تخرج علينا بكل ذلك الجدل ، وبتوزيع الأدوار .. أقصد التصنيفات .. بسخاء على من أدلى بدلوه فى هذا التوبك برأى مخالف لرأيك ..

هذا هو يا سيدى الفاضل الفكر الذى انتويت أن أفرد له موضوعا منفصلا .. الفكر الذى يدخل حوارا بقرار مسبق ، ربما تم اتخاذه عبر المكالمات التليفونية أو الماسنجر فى حوارات "خاصة" .. ولا يلتفت لغيره .. هو فكر منتشر فى "المحاورات" وليس فكرا خاصا بك .. بمعنى أننى لم أعتبرك "شيخ طريقة" أو شيئ من هذا القبيل لا سمح الله بل أرى أنك متأثر بهذا الفكر

الظاهر إنى حارجع فى كلامى بخصوص فتح موضوع جديد :roseop:

الغرب اتجه للعلمانية نتيجة عدم اقتناعه بعقيدته

مش صحيح .. الغرب اتجه للعلمانية نتيجة لما جَرَّه عليه تسلط واستبداد رجال الدين الذين حرَّموا وحلَّلوا على هواهم ، بل وكان فى أياديهم مفاتيح الجنة ، ودفاتر صكوك الغفران .. أعتقد أن هذا هو المصير الذى الذى يرانا الفاضل "الترجمان" سائرين إليه

ملحوظة : ده رأيى كعضو .. علشان أجنب فريق المشرفين الشُبهات .. لذا لزم التنويه :)

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

انا عايز أضيف معلومة كده فى السريع.. عشان نفكر الناس بالتاريخ بس.

قد تبدو المعلومة ملهاش دعوة بالموضوع.. بس استحمولنى.

اللى بيتكلم عن ان المسلمين هما اللى بدأوا التفجيرات الارهابية, و الارهاب.. على حسب معلوماتى المتواضعة ان معلوماتكم غلط..

حد فيكم فاكر التفجيرات اللى حصلت فى مكاتب البريد الامريكانى فى اوائل الخمسينات؟ واللى كان وراها اليهود.. و اللى كانوا بيضربوا المصالح الامريكية و الانجليزية فى مصر.. عشان يضغطوا على أمريكا و يشوهوا صورة المصريين و النظام المصرى؟

زى ما انتم شايفين... اليهود هما أول من بدأ الهجمات الارهابية.. و سياسة التفجير و الارهاب..

و على فكرة الموضوع ده مشهور جدا باسم فضيحة لافون.. و اسرائيل من كام سنة اعترفت بالموضوع ده.

يا ريت بقى نفكر شوية.. و نبص عالتاريخ.. مش كل شوية هنفضل نتهم نفسنا بحاجات وهمية و مش حقيقية!!

و يا ريت لو انا بقول معلومة غلط... تصححوهالى..

شكرا جزيلا.

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

أرجو أن تتقبل سؤالى بدون حساسية يا زهيرى و لا أقصد التدخل فى إيمانك فقط أعرض عليك حجة الحديث الشريف الذى ذكرته أنا:

لما أنت متأكد

هل تستنكر إتقاء الشبهات لإستبراء الدين

أم أنك تعتبر نفسك من القليلين الذين يعلمون الشبهات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

متقبل السؤال بكل رحابة صدر

و خليني اشرحلك قناعاتي

اولا انا ارى فروقا احيانا بين التشريع المطبق و مقاصد التشريع

ثانيا ..اعتقد اننا متفقين ان رسول الله لم يفسر القرآن (و ربما كان هذا من اسرار عظمته لتركه مرن يتناسب مع كل الظروف و الازمان)

و ايضا متفقين على ان من قام بتفسير القرآن هم من البشر

و بالتالي رفضي لأمر ما لا يعني رفضي لآيه قرآنيه ابدا ...بل ما توصل اليه هؤلاء البشر (جزاهم الله خيرا و رحمهم) من تفسير

نفس المنطق ينطبق على الأحاديث و لكنه بشكل اوسع قليلا

حيث انني قد ازيد على ما بعاليه (عدم ارتياحي او اقتناعي بالتفسير) هو انني ارفض احيانا ان يكون هذا كلام قد صدر من رسول الله

و بالتالي انا لا أرى أن موضوع الاحتفال بعيد الحب يمت بأي صله الى الشبهات التي تفضلت بذكرها

شكرا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...