اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شاهدوا يا شباب .. عيد الحب جعل الشيخ أبو إسحاق يبكى .. فيديو روووعة

علام المنشاوى

Recommended Posts

الاخ زناتي

لا اود ان ينحرف الموضوع الي امور متداخله اثرتها سيادتك وتحتاج لردود ولكن دعني اسألك سؤال

هل انت تحرم اكل لحم الخنزير لانه مضر بصحة الانسان ام لان الله حرم اكله

هناك امور اقحم الفقهاء انفسهم فيها وهم لا ناقة لهم فيها ولا جمل مثل الامور الطبيه والتي لا يقررها الا المتخصصون مثل القول بان تدخين السجائر مضر بالصحه ويذهب بصحه المدخنين فهذا يقرره الاطباء وليس الفقهاء ولكنه شرعا ليس محرم لاننا لو قسنا علي ذلك فقد اثبت العلماء المتخصصين ايضا ان السكريات تعد من السموم البيضاء ولا يستفيد جسم الانسان منها بل تضره اكثر مما تنفعه وعلي ذلك يطلع لنا فقيه ويفتي بان اكل السكريات ايضا حرام وهذا ليس دوره ولكنه دور المعنيين بالامر المتخصصون في ذلك وهم الاطباء

الفقيه لا يملك ان يحرم من تلقاء نفسه طالما لا يوجد نص صريح في ذلك ويعد رأيه رأي شخصي ينظر فيه ويرد عليه ايضا

ايه ده معلومة جديدة

السكريات مبتديش طاقة للجسم مثلا طيب ما الدهون كده كمان هتخش معاها ودي اخطر

النوع ده من القياس خاطيء لأن في قواعد كتير معروفة للقياس

انا بصراحة مش فاهمك

بس عايز اقولك حاجة

المخدرات مثلا مكانتش موجودة على ايام الرسول صلى الله عليه وسلم

يبقى كده مش حرام

ومين اللي قال انهم بيحرموا من تلقاء انفسهم

وبعدين الاجتهاد معروف انوا موجود طالما لا يوجد نص صريح

وطالما يتقدم بنا الزمن ستستجد علينا امور كثيرة ولكن هناك قواعد اتفق عليها العلماء لهذا الامر

وبخصوص فتوى تحريم السجائر العلماء اللي حرموها جابوا دليل من الطب يعني محدش بيتصرف من دماغه

وبعدين ليه احنا زعلانين على الاخر لما بنفول بلاش تقلدوهم اشمعنى دي جت على الجرح

عزيزي اسلام

برغم ان الاخ جاست تايم رد عليك رد وافي

بس طالما انت سالتني بالاسم يبقي اجاوبك

ازلا : الاجابة انا ماباكلش لحم الخنزير علشان ربنا حرمه طبعا ...دي القاعده والاساس ..لكن

في قرارة نفسي ..واقتناعا بعظمة ورحمة وجلال ربنا سبحانه وتعالي ..وتصديقا بكتابه اللي جاء فيه ( لقد انزلنا اليكم كتابا فيه ذكركم , افلا تعقلون )

مقتنع تمام انه ليس هناك شيئ حرمه الله ..الا وفيه ضرر اكيد

وليس هناك شيئا اباحه الله ..الا وفيه منفعه

ودة معني فيه ذكركم ..يعني فيه صلاحكم وعلو شانكم ...كاتالوج يعني اتعمل معانا علشان نعرف نعيش

كون بقة في ناس قالت ان مثلا فيه دودة شريطية والكلام دة ...تقوم انت سعادتك رادد عليا لا لو متربي نضيف يبقي مافيهوش ..دة بقة كلام قضا معلش

اكيد في ضرر معين ..زي ما الحلال اكيد فيه منفعة

مثلا ربنا سبحانه وتعالي شرع الدبح الاسلامي ..المسلمين ايام الرسول ص قالوا سمعا وطاعة ..جينا عرفنا بعدها ان الذبح الاسلامي يزكي الدبيحة من الدم لان القلب بيفضل شغال وهي بتنزف فتطلع الدم بره ..لكن لو اتبدحت مرة واحدة او قتلت هاتحتفظ بالدم داخلها وده طبعا مضر بالصحة

قيس على كدة بقي ..

وبعدين يا عزيزي فقهاء مين لا مؤاخذه اللي اقحموا نفسهم في غير امورهم ؟؟

انا موش عارف بصراحة ايه المعضلة في اللي انا قلته خلاك موش فاهمني :blink:

قلت كانت السجاير حلال في اوائل القرن العشرين بسبب عدم ظهور مانع شرعي

ولما الاطباء ( وليس الفقهاء ) اكدوا ضررها وانها قاتله او على اقل تقدير مضرة بكل الجسم حرمها الفقهاء بالقياس على الايات التي تنهي الانسان عن الحاق الضرر بنفسه او بماله او باولاده زي مثلا ( ولا تلقوا بايديكم الى التهلكة )

واضحة اهي موش عاوزة سؤال متهيالي ..زي ماخدت بالمخدرات ..دي اختها والله بس ركز شوية :rolleyes:

انما سكريات ايه اللي انت بتقولها ؟؟السكريات مضرة باسراف لكن السجاير مضرة باسراف وباعتدال

بس فقيه مين اللي حرم اكل السكريات دة :lol: ..دة راجل كوميدي جدا صراحة ..الاسراف في اي حاجة حرام طبعا لو كان مضر موش السكريات بالذات يعني ودي موش محتاجة فتوي ماهي موجودة بنص صريح غي سورة الاسراء

دة يرجعني لنقطة تانية نركز عليها معلش ..فيه فرق كبير بين الفقيه او العالم ..والمتنطه او المخلص بدون فهم

لا تظن اطلاقا اني هاقول على واحد حرم لبس الساعات مثلا والا الميكرفون والكلام اللي انا بصراحة عمري ما سمعته من اي واحد ..فقيه كان او متنطع ..ماسمعتوش الا منكم ومن الاعلام والافلام المصرية فقط

لو فيه ناس كدة يعني ..عمري ما هاقول ان دة فقيه ..دة متخلف عقليا ومحتاج علاج اكيد :rolleyes:

اقصد بالعلماء ..العلماء يا ريس ..وكلامي ماكانش تحديدا على الشيخ الحويني ..لكن انا انفجرت لان نفس الكلام اللي بيتقال عن الحويني ..بيتقال والله على الشيخ ابن تيميه وكثير من علماء السلف و حتى علماء العصر الحديث نفسه ..

وبصراحة ..بقت حاجة لا تطاق ولا يمكن السكوت عليها ..كفاية كدة بجد ..

اما تاااااني ..بخصوص عيد الحب او غيره

خلاصة الكلام ومن غير علماء ولا غيره

بيني وبينك كدة ..هو موش الرسول صلى الله عليه وسلم نهانا على في حديث صحيح عن الاحتفال باعياد غير المسلمين ..بل في هذا الحديث نفسه ..منع الصحابة انهم يقيموا سوق في مكان كان يستخدم للاحتفال بصنم من الاصنام ايام الجاهلية في اليوم دة ؟

موش نهانا عن البدع وتقليد غير المسلمين ؟؟

موش العيد دة عيد غير المسلمين ؟؟

ودة ماهوش اختراع مثلا ولا تقدم علمي علشان نقول انتوا دعاة تخلف ..لا ..دة عيد والا يوم هما اخترعوه لقديس معين وخلاص

طب سؤال ..ايه الضرر لو انت قضيتوا زي اي يوم عادي مثلا ..مراتك هاتزعل ؟؟ هاتقولك انا هاخلع ؟؟ قولها قبلها بيومين ..يا حبيبتي ..ربنا حرم علينا الاحتفال باعياد غير اعياد المسلمين ..وانا بحبك طول السنة ..واديها الورد والعيدية يوم عيد الفطر وعيد الاضحي وان شالله كل يوم جمعه علشان دي اعياد المسلمين والمفروض نفرح فيها wst::

ماشفتش يعني الغرب بيعيدوا على بعض يوم الفطر وجايبين لبعض بسكوت وكحك ..والله هاتنقط :blink:

يوم عاشورا ...الرسول ص قال هذا يوم نجي الله فيه موسي ..نحن اولي بموسي منهم ( او كما قال الرسول ص )

ايه بقي هانعمل قياس ونقول نحن اولي بفالنتاين منهم :lol:

تحياتي

الاخ الفاضل

بصراحه انا توهت ولم اجد اجابه محدده لسؤالي والاجابه تحتاج فقطلاختيرا احد البدائل

هل انت تحرم اكل لحم الخنزير لان الله حرم اكله ام لانه مضر للصحه

اجابتك الصريحه والواضحه سيترتب عليها مداخلات اخري

من فضلك اريد اجابه محدده ودقيقه وشكرا لك

يعني انت بتنقي اللي انت عاوزة وخلاص من كلامي

عاوز تفهمني انك من اجابتي توهت وامفهمتش انا عاوز ايه ..والا انت عاوزني اجاوب اجابه معينة في دماغك بالنص تقوم انت لاطعلي سؤال معين بالنص

اوكي

اجابتي يا سيدي للمرة المليون

ماباكلش خنزير لان ربنا حرمه ..وعن قناعه ان ربنا حرمة لضرر ما علينا ...اجابة واحدة على بعضها ..تاخدها على بعضها ..تنكرها على بعضها ..دي قناعتي ورايي

اي خدمه

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 334
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا مش عارف مين اللي خلى الموضوع يطول كده ؟ :rolleyes:

عارف مين اللى بيخلى المواضيع تطول كده؟

اللى مش عايزين يحتفلوا بيوم موحد يحتفل به الانسانيون هم من يتحفوننا كل عام بنفس فتاواهم طبقا لنظرية ( خالف تعرف )

اللى مش عايزين يفهموا ان كلمة عيد احنا اللى بنحطها بجوار اى مناسبة ليصبح اسم المناسبة " عيد كذا "

يعنى هم يسمونها ( يوم كذا ) واحنا نسميها ( عيد كذا ) ، هم يقولون ( يوم الكريسماس ) و ( يوم الاستقلال ) و ( يوم العمال ) و ( يوم فالانتين )

احنا بقى طلع عندنا جهابذة اللغة وأطلقوا عليه ( عيد القديس فالانتين ) محاولين الصاق المناسبة بديانة أخرى لتنفير الناس منها ، وهم انفسهم هم من وصل بهم الحال الا تسمع منهم قال الله وقال الرسول ، بل مايتردد على السنتهم هو " قال الامام ، وقال الشيخ " مما يشعرنى انهم يحفظون لؤلاء الائمة والشيوخ وانهم لايستطيعون القراءة او فهم مايقرأون.

وعندما تبدى رأيك ، يطلقون فى وجهك قنيبة التكفير " انت مين ؟ " ، " من شيخك " أو " دع ذلك للعلماء "

ولا حول ولاقوة الا بالله.

اول مرة اشوف مشرف بيزعل لما الناس توصل لكلمة سواء ..او حل وسط

كل كلمة انت كتبتها يا استاذ محمد اترد عليها بالتفصيل الممل سواء مني او من اخوانا هنا بس انت بتعيد وتزيد

اقرا بالتفصيل ردي على الاستاذ المحترم زوهيري وردي على المحترم اسلام فيهم اجابات كاملة على كل نقطة بالتفصيل

عموما قبل ما ازهق او قبل ما نوصل للصفحة العاشرة على راي د هشام هالخصلك بقة سيادتك عاوز ايه

انت ببساطة كدة ( موش انت بس ..لا تقريبا معظم الاشراف هنا )

1-عاوزنا نتبع عقولنا فقط في تفسير النصوص والقران مع التجاهل التام للسنة والسيرة على اساس انها تمت في زمن مختلف عن زمنا واحنا الوقتي عايشين في عصر مختلف..كما ان تفسيرها تم على يد التابعين وتابعيهم

2-عدم الاعتراف باي فقيه او عالم حتى لو كلهم اجتمعوا على تفسير نص معين ..يبقي لا برده ..كل واحد يفسر النص براحته ويعمل اللي شايفاه قناعته

3- التحرر من قيود اراء السلف الصالح او حتى العلماء المعاصرين او اي انسان ..لاما ذكرت في القران نصا لاما بلاش ..تقريبا انتوا متحفزين لاي كلمة حرام من اي عالم او شيخ ..لازم يذكر في القران نصا وصراحة تحريم معين ..اجتهادات علماء ماعندناش

متهيالي الافكار السابقة واضح جدا تقبع تحت اي فكر

اوكي براحتك طبعا ..بس الكلام تمشيه على سعادتك فقط ..علشان انا موش هقابل رب العباد واقوله انا اتبعت فتوي الاستاذ محمد مشرف المحاورات لما ما احتفلت بعيد الحب ..او تجاهلت فتاوي علماء الدين واتبعت عقلي وما املاه على هواي ..لا ..انا اتبعت اجماع علماء المسلمين في تفسير حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم

وقلت لو ماجبتليش فقيه واحد يجيز ( بناء على دليل شرعي من القران والسنة ) الاحتفال دة ..يبقي فيه اجماع.. ولن نخالف اجماع المسلمين لاننا جماعة المسلمين والذئب لا ياكل من الغنم الا القاصية..ولن تكون حجتي امام الله حضرتك او حتى عقلي الشخصي

لكن في حالة الاختلاف ذكرت كيف تتعامل مع الامر باتباع الايسر وهي سنة الرسول صلى الله عليه وسلم

اذا كنت فاكر ان المشكلة في كلمة ( يوم ) والا ( عيد ) يبقي اسمحلي ..تفكيرك موش واقعي ابدا ..المشكلة في مخالفة السنة والجماعة في الاحتفال بيوم معين حتى لو كان باقامة شعائر عبادة كالصوم والصلاة موش بس نشتري ورد ودباديب

ماحدش اعترض على انها حاجة حلوة والا غيره ..بس نحن نلتزم بما قاله الرسول لا اكثر..وماحدش قالك اطلاقا تعامل غير المسلمين وحش والا تنغلق والا تنعزل والا اي حاجة من الكلام دة

انا ماشوفتش حد والعياذ بالله كفرك.. والا كفر حد احتفل بعيد الحب والا اي حاجة ..بتجيب الكلام دة منين لا مؤاخذة ..حاشي لله ..اعمل اللي انت عاوزة بس لا تنادي به علينا وكان فكرنا احنا اللي متخلف

..كل اللي قلناه هنا ..يا اخوانا دة حرام ..بس ..وللكل كامل الحرية طبعا في فعل ما يشاء اكيد..وعلى رب العباد الحساب يوم الفصل ..

موضوع الانسانية

صحيح اللي شاف المذابح في المسلمين زي ما وضحت قبل كدة ..من يأسه تخلى عن انسانيته ..وسافر في امريكا وبريطانيا علشان يفجر نفسه في مدنيين ..لانه موش عارف يعمل ايه تاني ..هو فعلا تصرف بغير الاسلام ..واخطا بحق نفسه ودينه.. فمكان الجهاد في ارض المعركة موش المدنيين في بلادهم ( لا ينطبق هذا الكلام على فلسطين ..فهي ارض المعركة )

لكن

اللي فعلا ماعندوش انسانية ..هما اللي دبحوا ملايين في فيتنام وكمبوديا و هيروشيما ونجازاكي والعراق وافغانستان وفلسطين وغيره ..وقامت بلادهم على دبح اهل الارض الاصليين وابادتهم ..عندك في امريكا موش عندنا

بتقول واي انسانية هتلاقيها عندهم وشيوخهم بتقولهم يفجروا نفسهم في المدنيين صح ؟ظ

معلش كدة تقولي شيخ مين دة والا فقيه مين دة اللي اباح قتل المدنيين ..ونص الفتوي الله يخليك ؟؟ علشان مانبقاش بس بنتكلم كلام طاير كدة واتهامات من غير دليل

اقرا لو سمحت كلامي مع اخي زوهيري واخي اسلام وقوللي ايه اللي ماتردش فيها على اسئلتك من المداخلتين دول ..اللي عدتها بمنتهي التهكم من راينا ..وهو نفس التهكم اللي اتهمتم بيه صعيدي من مونتريال سابقا

ولا حول ولا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

ركز يا Z باشا في الجزء المظلل بالاحمر في مداخلتي اللي فوق ديه ...أنا بطلت كلام خلاص في موضوع عيد القديس فالنتينو و قلت الكورة في ملعبك يا هندزة بالنسبة للسجاير ....ده أنا قلت حتلقطها علي طول :rolleyes:

هيتش ..موش فاهم ؟؟ :blink:

قصدك علشان انا بادخن يعني ؟؟ طب وليه الفضايح دي بس :rolleyes:

طب ماهو فيه فرق بينك تدخن وانك عارف انه حرام وندمان طبعا ونفسي ابطل وانتوا ان شاء الله تبطلوهالي في كندا ...وفي فرق اني اعاند واقول لا دي موش حرام دي مكروهة علشان ماجاش فيها نص ؟؟ :lol:

والا قصدك علشان التحريم لازم يبقي بضرر والسجاير ضرر بس الفالانتين مافهوش ضرر ؟؟

ماشي بس دي برده موش شرط ..هو تقليد اعياد غير المسلمين بصفة عامة ممكن يكون فيها ضرر على المدي الطويل ربنا ادري بيه..او فتح لفتنه معينة ..

د هيتش ..فهمني قبل العاشرة :lol: :blink:

رابط هذا التعليق

بمناسبة الخروج من الفالانتاين و الدخول في الخنزير و حرمانيته و ضرره

أنا غير مقتنع ان العلم اكتشف اي ضرر لتناول لحم الخنزير حتى الآن

و دعونا نتفق ان العالم الأول اكثر تقدما مننا علميا

و دعونا نتفق ان حرصهم على صحة مواطنيهم أكثر مننا

و دعونا نتفق ان لحم الخنزير هو اكثر اللحوم بيعا و استعمالا في اوروبا و امريكا

لذا نقول ان اي اكتشافات علميه تدل على انه مضر و ان به دوده و انه يقلل من النخوه و الرجوله ووووووووووووووووو...كلها افتكاسات من بعض من يعتقدون انهم يدافعون عن الإسلام انشالله حتى بالكذب

و الا لكان العالم الاول و الأكثر مننا علما و محافظة و حرصا على صحة مواطنيه قد توقف فورا عن تناول هذا اللحم

و لكننا نقول انه امر الهي لنا كمسلمين و كفى

و اذا تم اكتشاف علمي حقيقي مثبت و معلن لهذا الضرر (المزعوم حتى الآن) فلنهلل وقتها

أما الوضع حتى الآن........هو غير مضر

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

شفت يا مايسترو انت قلت ايه؟

انساني

أهي هية دي الاجابة

يعنى بجانب ان اللى بيتناقشوا هنا

مصريين

وعرب

ومسلمين

فهم أيضا ينتمون للجنس البشري

يعنى أيضا بينا وبين الغرب العامل المشترك حتى وان اختلفنا فى ثقافة ولغة وفكر ومصلحة

الجانب

الانساني

تفتكر يادكتور حسام ان الناس اللى علمت الشباب يروح يفجر نفسه يعرفوا او يؤمنوا بحاجة اسمها الانساني

تفتكر يادكتور حسام ان الشباب اللى اقتنع انه يروح يفجر نفسه يعرفوا او يؤمنوا بحاجة اسمها الانساني

حايعرففوها من اين اذا كان شيوخهم ومفتييهم لايؤمنون الا بالمخالفة.

بالفعل والدي الفاضل محمد

شيوخ النفط والتطرف لا يؤمنون بأن الواحد منا وان اختلف مع الغرب فى كونه عربيا أو مصريا أو مسلما الا أننا مثلهم من بنى آدم

وأن مبدأ الانسانية يجمع بيننا وبينهم

يعنى الموضوع مش اختلاف كلى مطلق

ده بالاضافة برضة أن هؤلاء الشيوخ المتطرفين لايوجد بينهم التفكير في الجانب الانساني بمعنى الجانب اللين العطوف البعيد عن التشدد

تحياتى لحضرتك :rolleyes:

ولا عزاء للمقلدين دون تفكير فيمايسمعون من تطرف

رابط هذا التعليق

بمناسبة الخروج من الفالانتاين و الدخول في الخنزير و حرمانيته و ضرره

و دعونا نتفق ان العالم الأول اكثر تقدما مننا علميا

و دعونا نتفق ان حرصهم على صحة مواطنيهم أكثر مننا

و دعونا نتفق ان لحم الخنزير هو اكثر اللحوم بيعا و استعمالا في اوروبا و امريكا

لذا نقول ان اي اكتشافات علميه تدل على انه مضر و ان به دوده و انه يقلل من النخوه و الرجوله ووووووووووووووووو...كلها افتكاسات من بعض من يعتقدون انهم يدافعون عن الإسلام انشالله حتى بالكذب

و الا لكان العالم الاول و الأكثر مننا علما و محافظة و حرصا على صحة مواطنيه قد توقف فورا عن تناول هذا اللحم

و لكننا نقول انه امر الهي لنا كمسلمين و كفى

و اذا تم اكتشاف علمي حقيقي مثبت و معلن لهذا الضرر (المزعوم حتى الآن) فلنهلل وقتها

أما الوضع حتى الآن........هو غير مضر

مقتنع بكلامك 100 %

مافيش سبب ظاهر ( غير انه كائن مقرف ومقزز ) مثبت علميا 100 %

بس اكيد ربنا حرمه لسبب معين فيه مصلحتنا

اما التهليل بدون سبب مؤكد ..دة كلام يضحك الناس علينا طبعا

بس على فكرة ..طب ما الخمر بتهري الكبد ..وموش محرمينها عليهم برده ..مانعينها في السواقه ..وتحت 18 ..والمدمن سلوك غير محمود ..بس هيا مضرة اكيد للكبد

رابط هذا التعليق

انا مش عارف مين اللي خلى الموضوع يطول كده ؟ :rolleyes:

عارف مين اللى بيخلى المواضيع تطول كده؟

اللى مش عايزين يحتفلوا بيوم موحد يحتفل به الانسانيون هم من يتحفوننا كل عام بنفس فتاواهم طبقا لنظرية ( خالف تعرف )

اللى مش عايزين يفهموا ان كلمة عيد احنا اللى بنحطها بجوار اى مناسبة ليصبح اسم المناسبة " عيد كذا "

يعنى هم يسمونها ( يوم كذا ) واحنا نسميها ( عيد كذا ) ، هم يقولون ( يوم الكريسماس ) و ( يوم الاستقلال ) و ( يوم العمال ) و ( يوم فالانتين )

احنا بقى طلع عندنا جهابذة اللغة وأطلقوا عليه ( عيد القديس فالانتين ) محاولين الصاق المناسبة بديانة أخرى لتنفير الناس منها ، وهم انفسهم هم من وصل بهم الحال الا تسمع منهم قال الله وقال الرسول ، بل مايتردد على السنتهم هو " قال الامام ، وقال الشيخ " مما يشعرنى انهم يحفظون لؤلاء الائمة والشيوخ وانهم لايستطيعون القراءة او فهم مايقرأون.

وعندما تبدى رأيك ، يطلقون فى وجهك قنيبة التكفير " انت مين ؟ " ، " من شيخك " أو " دع ذلك للعلماء "

ولا حول ولاقوة الا بالله.

اول مرة اشوف مشرف بيزعل لما الناس توصل لكلمة سواء ..او حل وسط

كل كلمة انت كتبتها يا استاذ محمد اترد عليها بالتفصيل الممل سواء مني او من اخوانا هنا بس انت بتعيد وتزيد

اقرا بالتفصيل ردي على الاستاذ المحترم زوهيري وردي على المحترم اسلام فيهم اجابات كاملة على كل نقطة بالتفصيل

عموما قبل ما ازهق او قبل ما نوصل للصفحة العاشرة على راي د هشام هالخصلك بقة سيادتك عاوز ايه

1-عاوزنا نتبع عقولنا فقط في تفسير النصوص والقران مع التجاهل التام للسنة والسيرة على اساس انها تمت في زمن مختلف عن زمنا واحنا الوقتي عايشين في عصر مختلف..كما ان تفسيرها تم على يد التابعين وتابعيهم

2-عدم الاعتراف باي فقيه او عالم حتى لو كلهم اجتمعوا على تفسير نص معين ..يبقي لا برده ..كل واحد يفسر النص براحته ويعمل اللي شايفاه قناعته

3- التحرر من قيود اراء السلف الصالح او حتى العلماء المعاصرين او اي انسان ..لاما ذكرت في القران نصا لاما بلاش ..تقريبا انتوا متحفزين لاي كلمة حرام من اي عالم او شيخ ..لازم يذكر في القران نصا وصراحة تحريم معين ..اجتهادات علماء ماعندناش

اوكي براحتك طبعا ..بس الكلام تمشيه على سعادتك فقط ..علشان انا موش هقابل رب العباد واقوله انا اتبعت فتوي الاستاذ محمد مشرف المحاورات لما ما احتفلت بعيد الحب ..او تجاهلت فتاوي علماء الدين واتبعت عقلي وما املاه على هواي ..لا ..انا اتبعت اجماع علماء المسلمين في تفسير حديث رسول الله صلي الله عليه وسلم

وقلت لو ماجبتليش فقيه واحد يجيز ( بناء على دليل شرعي من القران والسنة ) الاحتفال دة ..يبقي فيه اجماع.. ولن نخالف اجماع المسلمين لاننا جماعة المسلمين والذئب لا ياكل من الغنم الا القاصية..ولن تكون حجتي امام الله حضرتك او حتى عقلي الشخصي

لكن في حالة الاختلاف ذكرت كيف تتعامل مع الامر باتباع الايسر وهي سنة الرسول صلى الله عليه وسلم

اذا كنت فاكر ان المشكلة في كلمة ( يوم ) والا ( عيد ) يبقي اسمحلي ..تفكيرك موش واقعي ابدا ..المشكلة في مخالفة السنة والجماعة في الاحتفال بيوم معين حتى لو كان باقامة شعائر عبادة كالصوم والصلاة موش بس نشتري ورد ودباديب

ماحدش اعترض على انها حاجة حلوة والا غيره ..بس نحن نلتزم بما قاله الرسول لا اكثر..وماحدش قالك اطلاقا تعامل غير المسلمين وحش والا تنغلق والا تنعزل والا اي حاجة من الكلام دة

انا ماشوفتش حد والعياذ بالله كفرك.. والا كفر حد احتفل بعيد الحب والا اي حاجة ..بتجيب الكلام دة منين لا مؤاخذة ..حاشي لله ..اعمل اللي انت عاوزة بس لا تنادي به علينا وكان فكرنا احنا اللي متخلف

..كل اللي قلناه هنا ..يا اخوانا دة حرام ..بس ..وللكل كامل الحرية طبعا في فعل ما يشاء اكيد..وعلى رب العباد الحساب يوم الفصل ..

موضوع الانسانية

صحيح اللي شاف المذابح في المسلمين زي ما وضحت قبل كدة ..من يأسه تخلى عن انسانيته ..وسافر في امريكا وبريطانيا علشان يفجر نفسه في مدنيين ..لانه موش عارف يعمل ايه تاني ..هو فعلا تصرف بغير الاسلام ..واخطا بحق نفسه ودينه.. فمكان الجهاد في ارض المعركة موش المدنيين في بلادهم ( لا ينطبق هذا الكلام على فلسطين ..فهي ارض المعركة )

لكن

اللي فعلا ماعندوش انسانية ..هما اللي دبحوا ملايين في فيتنام وكمبوديا و هيروشيما ونجازاكي والعراق وافغانستان وفلسطين وغيره ..وقامت بلادهم على دبح اهل الارض الاصليين وابادتهم ..عندك في امريكا موش عندنا

بتقول واي انسانية هتلاقيها عندهم وشيوخهم بتقولهم يفجروا نفسهم في المدنيين صح ؟ظ

معلش كدة تقولي شيخ مين دة والا فقيه مين دة اللي اباح قتل المدنيين ..ونص الفتوي الله يخليك ؟؟ علشان مانبقاش بس بنتكلم كلام طاير كدة واتهامات من غير دليل

اقرا لو سمحت كلامي مع اخي زوهيري واخي اسلام وقوللي ايه اللي ماتردش فيها على اسئلتك من المداخلتين دول ..اللي عدتها بمنتهي التهكم من راينا ..وهو نفس التهكم اللي اتهمتم بيه صعيدي من مونتريال سابقا

ولا حول ولا قوة الا بالله

الفاضل زناتى

1) رجاء عدم الزج بالإشراف فيما يختلف فيه المتحاورون .. لما فى ذلك من إشاعة جو غير صحى للحوار

2) رجاء قراءة الفقرتين الآتيتين من قواعد المشاركات واستيعابهما جيدا .. حتى لا تنزع حقا من حقوق أعضاء فريق الإشراف ، وهو حقهم فى المشاركة بآرائهم - كأعضاء - على قدم المساواة مع باقى الأعضاء ..

9. حيث أن طاقم الادارة ليسوا سوى أعضاء متطوعون قبلوا المساهمة فى إدارة المنتدى لذا يرجى الإلتزام بعدم توجيه اي إهانة او إتهام للإدارة تصريحا أو تلميحا .. و في حالة الاعتراض على أى موضوع أو مداخلة فخاصية التقرير عن المخالفات مفتوحة للجميع و تصل مباشرة الي جميع المشرفين .. أما في حالة الاعتراض على أى تدخل أو إجراء إدارى من أحد المشرفين فيمكن استخدام الرسائل الشخصية لمشرف آخر أو للأدفايزور مباشرة .

10. ما ينشر علي صفحات "محاورات المصريين" من حوارات لا يمثل الرأي الرسمي للموقع أو إدارته ... بل هي آراء للكتاب يتحملون هم تبعتها ... و تقع عليهم وحدهم مسئولية الدفاع عنها أو شرحها .

3) الاقتباس الآتى من مداخلتك مرفوض تماما .. لما فيه من مخالفة صريحة لأول فقرة من قواعد المشاركات ..

إذ أن هذا الاقتباس يمثل مصادرة للرأى .. وإرهاب للفكر .. واتهامات تكاد تصل إلى حد التكفير برغم نفيك لهذا فى مداخلتك .. ولهذا فمن المناسب تذكيرك بالفقرة الأولى من القواعد

محاورات المصريين" هي صالون سياسى ثقافى إجتماعى يجمع المصريين للحوار الراقى حول شئون مصر و المصريين وهذا الصالون مفتوح لكل التيارات والأفكار من كافة الإتجاهات والتيارات - بدون مصادرة أو إرهاب لأى فكر أو رأى - لكن في إطار من ضوابط منطقية للمشاركة

4) رجاء مراعاة الفرق بين الصفة الإشرافية لأعضاء فريق الإشراف وصفتهم كأعضاء ، لهم ما لك من حقوق وعليهم ما عليك من واجبات .. مع اعتبار هذا تنبيه للالتزام بقواعد المشاركة خصوصا الأسلوب الواجب اتباعه لاستخدام حقك فى الاعتراض على أسلوب المشرفين والمنصوص عليه فى الفقرة التاسعة

ونشكرك ونشكر جميع الأعضاء مقدما على مراعاة ما جاء فى هذه المداخلة الإدارية

فريق الإشراف

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

لو اعتنى من يربي الخنزير بخنازيره وأولها الرعاية من قبل الطبيب البيطري وخلافه .. وتم طهو لحمه بالشكل المناسب .. فهو علميا غير ضار .. وإن كان في نسبة شحومه المختلطة بلحم العالية ضرر الأكثار من الشحوم بوجه عام سواء خنزرية أو غير ..

مين اللي قال إننا نحن المسلمين, أو اليهود, لا نأكل الخنزير لضرره!

المسلمين لأ ياكلون الخنزير .. لأن أكل لحم الخنزير حرام بالنص. ا.هـ.

مش لازم يكون فيه مبرر علمي أو غير علمي عشان نلتزم بحكم الله فينا ..

حُكمُه لحِكمَة لا يعلمها إلا الله .. وقد نعلمها يوما أو لا نعلمها أبدا ..

ولعدم خلط المعاني أقول مكررا .. حُكمُه لحِكمَة .. وليست لسبب علمي ..

ممكن تربية لنا ليرى تعالى من فينا سيخافه في حكمه ومن سيكفر بآياته ..

ومكن لسبب صحي .. على أعتبار إنهم أقرب جينيا للبشر ..

مش مهم السبب .. ومن غير سبب خالص .. نلتزم أمر لله تعالى!

لكن تبريرنا إن عدم أكل الخنزير لضرر صحي هو ضعف إيمان ..

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

قرأت آراء وردت فى مداخلات هذا الموضوع .. تكاد تضفى نوعا من القداسة على بعض العلماء .. وتكاد تتهم من ينقد آراء هذا العالم أو أو ذاك بالفسوق .. وتستنكر طرح آراء هؤلاء العلماء للحوار فى موقعنا هذا بدعوى أنه لا يحق نقد عالم إلا من عالم .. وهى دعوى تضرب مبدأ الحوار - فى أخص ما يخصنا وهو ديننا - فى مقتل .. دعوى تكرس الرأى الواحد ، والفكر الواحد ..

الموضوع هنا تشعب إلى عدة محاور .. منها ما هو خارج سياق الموضوع تماما ، ومنها ما هو فى السياق

لى رد على ما لايخص احتفال بعض الشباب بما استوردناه ويسمى "عيد الحب" - وهى تسمية مختلفة عن الإسم الأصلى - وهو رد يخص ما جاء فى بعض المداخلات وأخص منها مداخلات الفاضلين znaty و msayed والتى عكست احترامهما الشديد لآراء الشيخ الحوينى ... ومع أن فكر الشيخ داخل فى سياق الموضوع ، إلا أن ردى لن يكون فى السياق .. ولذلك سيكون ردى فى موضوع الحوينى : العلم للرجالة بس

وسأحرص على أن يكون ردى بعيدا عن الهوى ، والتحفز "لأى كلمة حرام من أى عالم أوشيخ"

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

هيتش ..موش فاهم ؟؟ :blink:

طب ماهو فيه فرق بينك تدخن وانك عارف انه حرام وندمان طبعا ونفسي ابطل وانتوا ان شاء الله تبطلوهالي في كندا ...وفي فرق اني اعاند واقول لا دي موش حرام دي مكروهة علشان ماجاش فيها نص ؟؟ :lol:

ماشي بس دي برده موش شرط ..هو تقليد اعياد غير المسلمين بصفة عامة ممكن يكون فيها ضرر على المدي الطويل ربنا ادري بيه..او فتح لفتنه معينة ..

د هيتش ..فهمني قبل العاشرة :lol: :rolleyes:

:blink:

أنا ما قلتش حاجة سعادتك اللي قلت ........ كان نفسي تبقي فرصة و تبطل سجاير من دلوقتي و خلاص

ما هي ديه نقطة الخلاف يا عزيزي.. .أفهم أن يفتي العلماء بعدم الاحتفال بالاعياد الدينية لغير المسلمين ...إيه علاقة الفالنتيين بالدين ....أفهم مثلا أن لا نحتفل بعيد القيامة ..... مناسبة دبنية تخالف معتقدنا و ديننا ...أو العيد بتاع الهندوس اللي بينزلوا فيه النهر "المقدس" علشان يتطهروا من ذنوبهم ....برضه مخالف للعقيدة ....... لكن إيه المشكلة في الفالنتين ..... ده يوم بتعبر فيه لمن تحب عن مشاعرك بهدية رمزية ....... من صميم تعاليم الاسلام ....بالمثل الكريسماس بتحتفل بعيد ميلاد المسيح ...رسول و نبي و ميلاده معجزة ...إيه المشكلة أني احتفل بيه ...ما دام احتفالي بالصورة اللائقة و المتماشية مع الدين و العقيدة

السؤال اللي سألته ..... كره الغرب لدرجة التكفير ليه دور في رفضنا الأحتفال و لا الموضوع كله ديني بحت

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

بصراحة كده مش هنوصل لنتيجة

بص يا اخوان

الواحد لما يغلط ويعرف انوا غلطان غير اما يغلط ويكابر

وانا اتمنى منكابرش ونقرأ ونفكر ممكن انا اكون غلطان وممكن اكون على صواب

انا هقولكم شيئين

محدش فينا يقدر ينمعك من فعل المعصية ولو قلنا جيبنا ميت فتوى

المشايخ اللي مش عاجبينكم دول قرأو ودرسوا ومش هقعد اخش في سيرتهم الشخصية لأن ده مش مكانه بس عايز اقولكم حاجة

محدش فيكم عنده عشر معرفتهم ليه انا متأكد ان كل واحد من السهل يلقي بالاتهام ويجادل بكلام هوه مش عارف عنه حاجة

يعني مثلا في الفقه انت بتقيسوا اي شيء على اي شيء

انا اللي اعرفه

(إياكم و كثرة الحديث عني ، من قال علي فلا يقولن إلا حقًا أو صدقًا ، فمن قال علي ما لم أقل فليتبوأ مقعده من النار). قال الشيخ الألباني رحمه الله في: [ " السلسلة الصحيحة " 4 / 246 ] : حديث حسن

والناس هنا ما شاء الله عمالة تتغاضى عن ادلة السنة والاحاديث وكلام الرسول وتقول من دماغها

اللي ثابتة

يا جماعة الله يرضى عليكم ايه مصلحتنا في عمل هذا الشيء بنفس الكيفية

طب ناخد حل وسط

احتفل ياسيد في 20 مارس مثلا ولا احنا كده هناخد ذنب لو ما احتفلناش بالمناسبة دي

وبعدين يا جماعة احنا بندور برة وفي دينا ما هو اعظم

والناس بتوع الهوية الثقافية نسيوا ان تقليد الغرب طمس لمعالم الهوية بتاعتنا

الناس اللي هيقولوا ان ترك الاحتفال ده شيء من الرجعية

اقولكم على شيء ظريف قصة جورج والعيد دوروا عليها واقرأوها وبعدين حطوا نفسكم في موقف محايد وفكروا

انا متأكد انكم لو فكرتم ما معنى اني اقلد الغرب صقافيا ده معناه اعترافي بانهم افضل منا وهذا شيء غير صحيح بالمرة

هذا الغرب الذ لا يعرف معنى الرحمة ومن ساعت ما عرفناهم وقلدناهم ودخلنا مفاهيمهم وصقافتنا تضمحل بدأ من اللغة ومروا بالعادات الاسلامية وهلم جرا

السجاير حرام شرعا وفي فتاوى بكده وكمان لحم الخنزير

ولما اعرف ان في شيء فيه اجماع يبقى مش معقول انا الفتك اللي مش حافظ القرءان او دارس فقه او حديث هطلع احسن منهم كلهم واقول لأ حلال

ومتنسوش علومنا لا تزال قاصرة يا افاضل احنا اصغر من اننا نمنع دور برد بسيط من انوا ينيمنا في السرير

تحياتي اراكم غدا

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

قرأت آراء وردت فى مداخلات هذا الموضوع .. تكاد تضفى نوعا من القداسة على بعض العلماء .. وتكاد تتهم من ينقد آراء هذا العالم أو أو ذاك بالفسوق .. وتستنكر طرح آراء هؤلاء العلماء للحوار فى موقعنا هذا بدعوى أنه لا يحق نقد عالم إلا من عالم .. وهى دعوى تضرب مبدأ الحوار - فى أخص ما يخصنا وهو ديننا - فى مقتل .. دعوى تكرس الرأى الواحد ، والفكر الواحد ..

الموضوع هنا تشعب إلى عدة محاور .. منها ما هو خارج سياق الموضوع تماما ، ومنها ما هو فى السياق

لى رد على ما لايخص احتفال بعض الشباب بما استوردناه ويسمى "عيد الحب" - وهى تسمية مختلفة عن الإسم الأصلى - وهو رد يخص ما جاء فى بعض المداخلات وأخص منها مداخلات الفاضلين znaty و msayed والتى عكست احترامهما الشديد لآراء الشيخ الحوينى ... ومع أن فكر الشيخ داخل فى سياق الموضوع ، إلا أن ردى لن يكون فى السياق .. ولذلك سيكون ردى فى موضوع الحوينى : العلم للرجالة بس

وسأحرص على أن يكون ردى بعيدا عن الهوى ، والتحفز "لأى كلمة حرام من أى عالم أوشيخ"

الفاضل ابو محمد

عندي 5 دقائق قبل الشوط الثالث في ماتش الجزائر والدنيا مقلوبة :rolleyes:

ليا تعقيبين على كلام سعادتك

الاول على المداخلة الادارية

1- اتفق معاك ..لا ينبغي ان ازج بالاشراف في الحوارات ..قد اكون اخطأت ..لكن

هذه افكار نتبادلها ..نحن المحاورون ..في التليفونات والحوارات الخاصة

لذلك رايت من الواجب ان الفت الانتباه لها ..معظم المداخلات الادارية في المواضيع الدينية تكون ضد من يوصفون بانهم اصحابافكار سلفيه ..وتعززها اراء المشرفين الشخصية ..فاردت لفت الانتباه حتى لا يتهم المنتدي بانه يروج لفكر معين ..وان من يعارض هذا الفكر ..يهاجم بشدة ..وخصوصا ان بعض ..اقول بعض ..المشرفين يهاجمون اصحاب هذه الاراء بشكل واضح وعنيف واحيانا مستفز .. حتى لو من غير مبررات مقنعه

والا فلماذا لا نجد بين اعضاء الاشراف ..اعضاء ذو فكر مختلف ؟؟

لكن عموما ..اعتذر اذا كنت اخطات في حق الغالببية من الاشراف

2- اعتراض حضرتك على الجمله في الاقتباس واتهامي باني امثل ارهاب للفكر ومحاولة تكفير من احاوره مبالغة عجيبة جدا سيدي الفاضل

حاشي لله

انا قلت بوضوح ( تقريبا انتوا متحفزين لاي كلمة حرام من اي عالم او شيخ ) ودة ممكن تقبله وماقشته

ولم اقل ( تقريبا انتوا محتفزين لاي كلمة حرام في اي ايه قرانية او حديث ) ودي الحالة الوحيدة اللي يكون فيها اتهام والعياذ بالله بالتكفير ..لا اجروء اخي الفاضل على تكفير مسلم او حتى غيره ..فليبؤ بها احدهما والعياذ بالله

اما تعقيبي على مداخلتك كعضو :

لم اقل اني ااخذ بفتاوي الشيخ الحويني اطلاقا ..ولو راجعت مداخلاتي لن تجد فيها كدة

تعقيبي كان واضح ...لا تاخذ براي الشيخ ..ولكن لا تهينه

واهتمامي الاكبر في مداخلاتي كان موش علشان الشيخ الحويني ..ولكن للرد على محاولة الغاء دور العلماء من حياة المسلمين ..واستبدالهم بالاراء الشخصية ..والتي بالتالي ..ونتيجة لجهل معظمنا بكل ما في الدين من احكام ..ولا اظن ان هناك شخصا فينا يجزم بانه يلم الماما كاملا بعلوم الدين ..سوف تخضع ارائنا للهوي والغي

ولم اقدس العلماء قداسة المنزه عن الخطأ ..ولكن احترمهم واجلهم ..وذكرت للمرة المليون الفرق بين الاجماع والاختلاف وموقفنا منهم

هم بشر ..يخطئ ويصيب ..ولكن في الحالتين لهم اجرهم عند الله ..واكرر لمن يجد في نفسه ويجده الناس ..له من العلم ما يكفي بالرد على شيخ الحجة بالحجة فليتفضل ..بس موش كل من هب ودب ..كدة موش حوار وحرية راي ..كدة زي دكتور بيفتي في تصميم هندسي والا مهندس بيعمل عملية قلب مفتوح

بخصوص الموضوع اللي حضرتك هاتكتب فيه ..واضح من عنوان التوبيك .. انها هاتبقي جلسة غيبة واحيانا بهتان في حق احد شيوخ المسلمين..(لا اعني منك شخصيا ) ..والا بلاش ..مسلم عادي

اخاف على نفسي يوم القيامة ان احضر مثل هذه الجلسة ..وليتولاكم رب العالمين برحمته

تحياتي

رابط هذا التعليق

هذا الغرب الذ لا يعرف معنى الرحمة ومن ساعت ما عرفناهم وقلدناهم ودخلنا مفاهيمهم وصقافتنا تضمحل بدأ من اللغة ومروا بالعادات الاسلامية وهلم جرا

رأيت رحمة و تكافل و تضامن اجتماعي في المجتمع الغربي لم أره ابدا ولا واحد على عشره منه في كل الدول الشرقيه التي عشت فيها مثل مصر و السعوديه و تونس و الامارات و سلطنة عمان و البحرين

و لهذا هو متفوق و سيظل رغم انني اتمنى ان تكون لنا الأسبقية

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هيتش ..موش فاهم ؟؟ :blush2:

طب ماهو فيه فرق بينك تدخن وانك عارف انه حرام وندمان طبعا ونفسي ابطل وانتوا ان شاء الله تبطلوهالي في كندا ...وفي فرق اني اعاند واقول لا دي موش حرام دي مكروهة علشان ماجاش فيها نص ؟؟ :blink:

د هيتش ..فهمني قبل العاشرة :wub: :rolleyes:

:blush2:

أنا ما قلتش حاجة سعادتك اللي قلت ........ كان نفسي تبقي فرصة و تبطل سجاير من دلوقتي و خلاص

ما هي ديه نقطة الخلاف يا عزيزي.. .أفهم أن يفتي العلماء بعدم الاحتفال بالاعياد الدينية لغير المسلمين ...إيه علاقة الفالنتيين بالدين ....أفهم مثلا أن لا نحتفل بعيد القيامة ..... مناسبة دبنية تخالف معتقدنا و ديننا ...أو العيد بتاع الهندوس اللي بينزلوا فيه النهر "المقدس" علشان يتطهروا من ذنوبهم ....برضه مخالف للعقيدة ....... لكن إيه المشكلة في الفالنتين ..... ده يوم بتعبر فيه لمن تحب عن مشاعرك بهدية رمزية ....... من صميم تعاليم الاسلام ....بالمثل الكريسماس بتحتفل بعيد ميلاد المسيح ...رسول و نبي و ميلاده معجزة ...إيه المشكلة أني احتفل بيه ...ما دام احتفالي بالصورة اللائقة و المتماشية مع الدين و العقيدة

السؤال اللي سألته ..... كره الغرب لدرجة التكفير ليه دور في رفضنا الأحتفال و لا الموضوع كله ديني بحت

هايحصل يا صاحبي ما تقلقش :rolleyes:

لا انا في وجهة نظري ان التحريم امر ديني بحت مالوش علاقة بموضوع الكراهية دة

وبعدين لا اعتقد ان في حد بيكره الغرب بدون سبب ..اكره امريكا وبريطانيا علشان بيحاربونا ماشي

لكن هاكره البرازيل مثلا ليه يعني ؟؟ :))

اما تحريم اعياد غير المسلمين دة اجماع يا صاحبي بناء على حديث صحيحة ..يعني مافيش مخرج ..سواء اجتماعية والا دينية ..افتكر ان الرسول ص نهي حتى عن الاحتفال في مكان كان مخصص ليوم بيحتفل فيه الكفار بس موش فاكر بصراحة الحديث ..مكان حتى موش يوم بس

وربنا اعلم برده يا هيتش

رابط هذا التعليق

اتهمنى احدهم بالشرك لاننى استخدم كلتا يدى فى تناول الطعام.

عَلّه كان بيتهمك بالشرك ليسراك مع يمناك في تناول الطعام؟

ماهو أنت كده تبقى مشرك. مشرك لليد اليسرى مع اليمنى عند الأكل.

عموما, الشرك لليدين لا يجرج عن الملّة.

إلا إذا كان قصدك إنه اتهمك بالشرك بالله :rolleyes:

لو هي كذلك فربنا يرحمنا جميعا.

بس خد هنا قولي, الواحد عادة بياكل بيد واحدة وساعات كتير بيِزْوَر, وإنت بتاكل باليدين عادي كده :rolleyes:

بتلاحق يعني؟ :blush2:

---------------------

هل احنا عندنا رهاب من الغرب؟

أحد علماء المسلمين الغير العرب سمعته ذات مرة يرد على سؤالك هذا بلغة عربية سليمة فقال في أغلب المسلمين العرب:

كأنهم {يحسبون كل صيحة عليهم}

عجبت لرده! لكن يبدو لي أنه أصاب كبد الحق! ومع أن الآية الكريمة نزلت في المنافقين, لكن أغلب عرب هذا الزمان أصبح معروف عنهم هيبوقراطيتهم فانطبقت الآية الكريمة عليهم .. وأصابهم ماسألت أنت عنه في مداخلتك ..

ملحوظة: المسلمين العرب أقل من 20% من إجمالي مسلمي العالم في هذا الزمان. ولا فضل لعربي على أعجمي إلا بالتقوى.

---------------------

ممكن اسأل سؤال؟ هو انا لو اتبعت الحلال و ابتعدت عن الحرام.. و واحد غيرى مفرقتش معاه و عمل كل حاجة سواء حلال او حرام.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام و يتحراه, زى اللى مش فارقه معاه و بيعمل اى حاجة و لا على باله؟ يعنى ده هيتساوى عند ربنا زى ده؟

لو جاوبتك يا myusername هيكون فيه احتمال إنك تندم على كل يوم لم تشرب فيه الخمر كما يفعل ابناء الطبقة الراقية في مصر .. وعلى كل ليلة قضيتها كاملة مع بنات في غرفة واحدة ومنعت نفسك أن ترتكب معهم شيء .. وأنا للأمانة لا يسعدني أن أقول شيء فيه احتمال أن يشعرك بالندم :blush2:

---------------------

اعطاء الزوجة ورد يوم 14 فبراير حرام?

يا دكتور, أنت لم توضح لون الورد عشان الحكم الشرعي يكون سليم! :rolleyes:

عموما, فهناك تيار ديني يرى إنه لو كان الورد أحمر. فهو حرام حرام حرام, لما فيه من تشبه بغرب فاسق منحل هالك يعطي فيه الزوج زوجته ورد أحمر في هذا اليوم تقديسا منه للقديس فالنتيينو. ويرون أصحاب هذا الرأي أن الكفارة هي التصدق بثمن الورد لجمعية هذا التيار ..

أما لو كان الورد أصفر أو أبيض أو بمبى فهذا التيار يرى الفعل جائز لكن مكروه, لأن الورد في هذا اليوم البذيء يكون سعره الطاق أربعة وهذا فيه مضيعة للمال. فيفضل شراء الورد في أي يوم آخر والتصدق بثمن الفرق لنفس الجمعية ..

---------------------

أما رأيي الشخصي ..

فعلماء المسلمين الذين لا يتبعون أي تيار سوى صحيح الإسلام الحق نجد منهم من أجاز وقال لا بأس, ونجد منهم من حرم وقال نأثم .. وكلاهما صحيح .. ولكل رأي ..

فأفتى عالم المسلمين رحمة الله عليه فضيلة الشيخ/ محمد صالح العثيمين حق الفتوى فقال:

وأفتى عضو المجلس الأعلى للشؤون الإسلامية في القاهرة وأستاذ الدراسات العليا في جامعة الازهر عالم المسلمين رحمة الله عليه فضيلة الشيخ الدكتور/ عبد العظيم المطعني حق الفتوى فقال:

"إن تخصيص أيام بعينها للاحتفال بها من أجل توثيق العلاقات الاجتماعية بين الناس مثل عيد الحب مباحة ويجوز حضور الاحتفالات التي تقام من اجل ذلك بشرط الا نعتقد انها من شعائر الدين ولا نقوم فيها بما يؤدي إلى ارتكاب الاثم وان تكون طريقا لارضاء الله عز وجل بشكر نعمه وتقدير منحه والاعتراف بفضله وجميله على خلقه وعباده، وفي حدود ما احل شرع الله عز وجل واباحه ومتى كان الاحتفاء بها كذلك خاليا تماما من الهرج والمرج والرقص واللهو والخلو والاختلاط والبدع والخرافات وسائر المحرمات والمحظورات، وكل ما يؤدي إلى الفساد، متى كان ذلك يباح حضورها ويجوز احياؤها والمشاركة فيها مجاملة وكرباط وود وحسن علاقة وكريم صلة على منهج الله وهدي رسوله صلى الله عليه وسلم"

ونحسب العالِمَيـْن الجليلين على الخير والسداد بإذن الله ..

---------------------

أما عن أبو إسحاق الحويني, فله قوم يوقرونه ويجلونه ويعظمونه ولهم مايرون .. دروسه فيها من الرأي ما يحبونه .. ولا يُلزم رأيه على عمومها أيا من المسلمين .. فمن أراد ان يتبعه فله ما أراد .. ونحاسب أمام الله على نوايانا مع مدى تحرينا لصحيح الرأي الحق ..

---------------------

- ليه نبؤة دكتور هشام إن الموضوع ده هيكون 10 صفحات حد أدنى هتتحقق؟

- لأنه أدرك أننا غير قادريين على قبول حقيقة أن اختلاف رأي الآخر لا تستلزم خطأ رأينا نحن .. فنجاهد بالنفيس أن يثبت كل منا صواب رأيه هو ظننا منه أن في هذا حكما على رأي الآخر بالدحض والخطأ المبين .. والسبب أن ثقافة إن ممكن اتنين مختلفين يكونوا صحيح في نفس الوفت منكرة وشِبه مستحيلة القبول من تجاهنا :blink:

----------------------

بحب ربنا ..

ربنا يرحم كل المسلمين :wub:

رابط هذا التعليق

Mohammad مشاركة بتاريخ اليوم, 05:31 PM

تفتكر يادكتور حسام ان الناس اللى علمت الشباب يروح يفجر نفسه يعرفوا او يؤمنوا بحاجة اسمها الانساني

تفتكر يادكتور حسام ان الشباب اللى اقتنع انه يروح يفجر نفسه يعرفوا او يؤمنوا بحاجة اسمها الانساني

حايعرففوها من اين اذا كان شيوخهم ومفتييهم لايؤمنون الا بالمخالفة.

معلش ياستاذ محمد استفسار كده هو انت تقصد من ضمن الناس اللى بيفجروا نفسهم دول الناس بتوع فلسطين ولا الناس بتوع فلطسين خارج اللعبه ؟؟

اصل حضرتك خليت اللفظ عام فقولت استفسر منك الاول قبل لما ارد ؟

استاذ محمد العنبى

ممكن تقول ان زاوية الرؤية عندى = 360 ْ ، يعنى لما اتكلم على حاجة لو كانت موجودة فى محيط الـ 360 ْ يبقى ان اقصد التعميم

اللى بيفجروا نفسهم فعلوها فى الهند وباكستان وبنجلاديش واندونيسيا وماليزيا والشيشان وتركيا وأفغانستان وايران والعراق والكويت وسوريا والعراق والسعودية والاردن والاراضى الفلسطينية المحتلة ولبنان ومصر والسودان والمغرب والجزائر واسبانيا وانجلترا وامريكا. وياريت اكون ذكرت الليستة كاملة ومش عايز حد يزعل لو كنت نسيت ان اذكره بالخير.

العامل المشترك بين كل هؤلاء ، أنهم " مسلمين مضحوك عليهم " ضحك عليهم شيوخهم واوهموهم ان قتل انفسهم سيدخلهم الجنة حتى لو قتلوا نفسا حرم الله قتلها الا بالحق ، ولم لا وقد اقنعوهم بالسرقة والنهب " سرقة الكفار والنصارى كما يقولون " .

شوف يا استاذ محمد العنبى ، لو كان واحد من هؤلاء الشيوخ تقدم الصفوف ليكون قدوة لهؤلاء الشباب لصدقنا ان مثل هذا الشيخ فعلا يناضل من اجل قضية ، ولكن الحقيقة انهم يزجون بالشباب ويختبأون فى الكهوف والأماكن الآمنة ليحموا انفسهم ، وتراهم متمثلين فى كل قياداتهم سواء بسواء فهم كلهم على شاكلة واحدة.

لو كنت فى مركب انا وابنى ووجب التخلص من احدنا لانقاذ حياة الآخر فسوف القى بنفسى فى البحر حتى يعيش ابنى الذى لم يتمتع بحياته الدنيا بعد حتى لو كان سيلحق بى بعدها بلحظات ، ولكن ان اضحى بأبنى واتباهى بأخذ العزاء فيه فهو منتهى الانانية.

وبما انك من اثرت قضية " الناس بتوع فلسطين " على حد وصفك لهم ، فاسمح لى اسألك لماذا لاتسأل الزهار او هنية او اى من قادة حماس او الجهاد الذين يقاتلون من المخابئ لماذا لايتقدمون الصفوف حتى يمونوا هم القدوة لشبابهم الصغار؟

العمليات الانتحارية او الاستشهادية بدأت منذ اكثر من خمسين عاما ، وعلى مدار الخمسون عاما فهم يخسرون مزيدا من الاراضى كل يوم وليس كل عام وفى نفس الوقت يخسرون الكثير من شبابهم ، الم يحن الوقت ليفكروا فى طريق آخر او وسيلة أخرى؟

اعذرونى لو تحدثت فى جزئية خارج الموضوع الاصلى ، ولكنى فقط احببت ان اوضح للاستاذ محمد العنبى وجهة نظرى فيما سأل عنه.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ممكن اسأل سؤال؟ هو انا لو اتبعت الحلال و ابتعدت عن الحرام.. و واحد غيرى مفرقتش معاه و عمل كل حاجة سواء حلال او حرام.. هل اللى بيتبع الحلال و الحرام و يتحراه, زى اللى مش فارقه معاه و بيعمل اى حاجة و لا على باله؟ يعنى ده هيتساوى عند ربنا زى ده؟

لو جاوبتك يا myusername هيكون فيه احتمال إنك تندم على كل يوم لم تشرب فيه الخمر كما يفعل ابناء الطبقة الراقية في مصر .. وعلى كل ليلة قضيتها كاملة مع بنات في غرفة واحدة ومنعت نفسك أن ترتكب معهم شيء .. وأنا للأمانة لا يسعدني أن أقول شيء فيه احتمال أن يشعرك بالندم :rolleyes:

أنا اتمنى ان حضرتك تجاوبنى.. مع افتراض جدلا انى هموت على نفس الشىء.. و مع افتراض جدلا ان الشخص الاخر برضه هيموت على نفس الشىء.. يعنى كله هيموت على الحالة اللى انا بتكلم فيها.. يعنى متقوليش ممكن يتوب بعدين.. و انا اللى انحرف :rolleyes:

هل احنا الاتنين هنبقى فى نفس الدرجة عند ربنا؟

انا بتكلم عن اتنين مسلمين, و الاتنين هيدخلوا الجنة ان شاء الله.

P.S.: بلاش تسييح تانى فى موضوع اوروبا ده :rolleyes:

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

ياجماعة الخير.. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا شاركت في الموضوع في الصفحة الرابعة تقريبا ودلوقتي الموضوع وصل للصفحة العاشرة وما أراه يستحق ذلك

عاوزين نشوف كلام علمي من ناس متعلمين أمثالكم

يعني لما نطرح مسائلة زي دي لازم الأول نستعرض كلام العلماء ونرد ونفند كل جزئية، وأظن أن تعلم الدين ده من أهم المهمات في حياتنا والحمدلله الأنترنت سهل كل حاجة..

يعني لو أنت مقتنع بموضوع لازم تأيد قولك بالأدلة وترد على المخالفين لك بشكل منطقي ومؤدب..

أنما أنا بصراحة شايف الموضوع زاد عن حده ودخل في أمور تانية كتيير وبكدة للأسف محدش هيستفيد منه

تقبلو تحياتي جميعا..

رابط هذا التعليق

ياجماعة الخير.. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا شاركت في الموضوع في الصفحة الرابعة تقريبا ودلوقتي الموضوع وصل للصفحة العاشرة وما أراه يستحق ذلك

عاوزين نشوف كلام علمي من ناس متعلمين أمثالكم

يعني لما نطرح مسائلة زي دي لازم الأول نستعرض كلام العلماء ونرد ونفند كل جزئية، وأظن أن تعلم الدين ده من أهم المهمات في حياتنا والحمدلله الأنترنت سهل كل حاجة..

يعني لو أنت مقتنع بموضوع لازم تأيد قولك بالأدلة وترد على المخالفين لك بشكل منطقي ومؤدب..

أنما أنا بصراحة شايف الموضوع زاد عن حده ودخل في أمور تانية كتيير وبكدة للأسف محدش هيستفيد منه

تقبلو تحياتي جميعا..

عادة المواضيع لا يتم فتحها لإقناع بعضنا البعض

و لكن كل طرف يطرح وجهة نظره

و هنا الطرف المعارض للحويني طرح وجهة نظره في ضرر هذا الشيخ على الدين الإسلامي

و الطرف المؤيد و المتبع له طرح شهاداته العلميه و أنه يعلم ما يقول

هنا يجب ان ينتهي الحوار و ليقرأ من يقرأ و يستفيد من يستفيد

فالقارئ 3 انواع خاصة لهذا الموضوع

نوع من المتبعين مثل الطرف الثاني من المشاركين و هذا سيظل على اتباعه بدون تفكير

و نوع من المفكرين (بيفكروا يعني قبل ما يقرروا) و هذا سيرى الضرر اللاحق بالدين بسبب هذا النموذج

و نوع ثالث في الوسط و هذا النوع سينحاز الى فريق من الفريقين بناء على خلفيته الثقافية و العلميه و البيئيه

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لو جاوبتك يا myusername هيكون فيه احتمال إنك تندم على كل يوم لم تشرب فيه الخمر كما يفعل ابناء الطبقة الراقية في مصر .. وعلى كل ليلة قضيتها كاملة مع بنات في غرفة واحدة ومنعت نفسك أن ترتكب معهم شيء .. وأنا للأمانة لا يسعدني أن أقول شيء فيه احتمال أن يشعرك بالندم :wub:

أنا اتمنى ان حضرتك تجاوبنى.. مع افتراض جدلا انى هموت على نفس الشىء.. و مع افتراض جدلا ان الشخص الاخر برضه هيموت على نفس الشىء.. يعنى كله هيموت على الحالة اللى انا بتكلم فيها.. يعنى متقوليش ممكن يتوب بعدين.. و انا اللى انحرف :rolleyes:

هل احنا الاتنين هنبقى فى نفس الدرجة عند ربنا؟

انا بتكلم عن اتنين مسلمين, و الاتنين هيدخلوا الجنة ان شاء الله.

P.S.: بلاش تسييح تانى فى موضوع اوروبا ده :blink:

يا برنس,

أنا مش عبيط :rolleyes:

ولا ده هيتوب ولا التاني هينحرف ..

ده هيموت هو بيمعمل معاصي, ومش هيخش النار ..

والتاني هيموت وهو مابيعملش إلا الحلال, لأ وبيتحراه كمان, وهيخش النار .. بس مادام شهد إن لا إله إلا الله وهو مؤمن بها مش هيؤبد فيها ..

ومش هاقولك إزّاي يا برنس :blush2:

وبعدين أنا ماباسيّحش لحد يا myusername, إنت إللي مسيّح لروحك في كل زقاق فالمحاورات يا جميل :rolleyes:

هو أنا جبت الكلام من عندي يعني :blush2:

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...