اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مقابلات مقاطعه كيبك سين وجيم بالفرنسيه مع الترجمه للعربيه

Recommended Posts

لا مش لازم فى تقديم كيبيك

المطلوب بس فى الموضوع ده قسيمة الزواج

طيب و بالنسبة للاوشاعة :) بتاعت بتاعت شهادة الموقف من الجيش و ورقة التامينات

لو سمحت romany هي ايه اشاعه ورقه التأمينات دي اصل انا مش باعته اي حاجه للتأمينات خالص ياريت تطمني لان الموضوع ده مخوفني

رابط هذا التعليق

شهاده التأمينات دليل اثبات علي ممارسه الوظيفه بس مش مهمه ولا ضروريه انا ماعملتهاش وكمان خلصت ميديكال

شهاده الجيش ولا حد من مكتب الهجره جاب سيره عنها بردك ملهاش لزمه

ملحوظه هامه : كل حاله وليها متطلباتها

: مثال لذلك

شخص بيقول انه كان خبره في عمله في الجيش------------------ طيب يا عم هات شهاده الجيش

الاوراق المهمه جدا المطلوبه سواء كيبيك او حتي للفيدرال

شهادات الميلاد

وثيقه الزواج

شهادات الخبره

غير كده الباقي تطوعي

midooo

رابط هذا التعليق

شهاده التأمينات دليل اثبات علي ممارسه الوظيفه بس مش مهمه ولا ضروريه انا ماعملتهاش وكمان خلصت ميديكال

شخص بيقول انه كان خبره في عمله في الجيش------------------ طيب يا عم هات شهاده الجيش

شهادات الميلاد

وثيقه الزواج

شهادات الخبره

غير كده الباقي تطوعي

بالنسبة لشهادة الجيش غير مطلوبة فى التقديم لكيبيك بس اهميتها فقط لذوى الخبرة القليلة زى سنة او اتنين لانها بتتحسب كفترة خبرة تضاف الى خبرتك على حسب معلوماتى.

وفعلا شهاده التأمينات دليل اثبات علي ممارسه الوظيفه بس مش ضروريه

يعنى لوتقدر تطلعها ده دليل على صدق كلمك وتقطع اى تشكيك فى شهادة الخبرة.

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا باشمهندس هانى حضرتك بتقول جاتلك الموافقة بعد شهر ازاى علشان انا طلب منى المستوى السابع وفى المركز الثقافى قالوا لى دة يعادل ال12 عندهم وانا مش ساكنة فى القاهرة ومش عارفة اعمل اية

رابط هذا التعليق

لو سمحت يا باشمهندس هانى حضرتك بتقول جاتلك الموافقة بعد شهر ازاى علشان انا طلب منى المستوى السابع وفى المركز الثقافى قالوا لى دة يعادل ال12 عندهم وانا مش ساكنة فى القاهرة ومش عارفة اعمل اية

لو سمحت ياارينى انا عرفت ان سبب تأجيل csq

هو اللغه طيب هو سأل سؤال معين ماقدرتيش تردى عليه

ولا كان بيتكلم بسرعة فمقدرتيش تفهميه فابلتالى طلب تحسين المستوى

لانى قلقان من الموضو ده

لا تفكر فى ألامر كثيراً و كن مطمئن جداُ جداُ ودع الأمر لمن بيده الأمر

رابط هذا التعليق

شهادات الميلاد

وثيقه الزواج

شهادات الخبره

غير كده الباقي تطوعي

بالنسبة لشهادة الجيش غير مطلوبة فى التقديم لكيبيك بس اهميتها فقط لذوى الخبرة القليلة زى سنة او اتنين لانها بتتحسب كفترة خبرة تضاف الى خبرتك على حسب معلوماتى.

يا جدعان بلاش فتيييييييييي شهادة الجيش ضروريه و طلبها مني القنصل في المقابله برجاء تحري الدقه عشان دي مسؤليه

رابط هذا التعليق

شهادات الميلاد

وثيقه الزواج

شهادات الخبره

غير كده الباقي تطوعي

يا جدعان بلاش فتيييييييييي شهادة الجيش ضروريه و طلبها مني القنصل في المقابله برجاء تحري الدقه عشان دي مسؤليه

شكرا جزيلا يا أستاذ تيمون علي الفتتتتي اللي احنا بنفتيه

بس يا اتمني تقول لنا المستندات المطلوبه من الجواب اللي جالك لتحديد المقابله

يعني كان فيها هات شهاده الجيش ولا انت اللي قولت للي عملك المقابله انا عندي خبره كذا وكذا منهم وقت في الجيش

midooo

رابط هذا التعليق

علي ما اظن والله اعلم ان جواب المقابله بيبقي اسطمبه واحده مع التغيير في اسماء الاشخاص فقط

لو حد عنده معلومه تاني ياريت يقولها وينورنا

ده الصفحه الاخيره من خطاب المقابله وفيها الطلبات

PRIÈRE DE VOUS PRÉSENTER À L’ENTREVUE AVEC LES DOCUMENTS SUIVANTS :

DOCUMENTS D’IDENTITÉ : Originaux

(x) Passeport valide pour au moins 12 mois pour tous

PREUVES DOCUMENTAIRES : Originaux

(x) Diplôme(s) d’études universitaires et/ou diplôme(s) d’études collégiales et/ou certificats ou diplômes d’études secondaires

pour le candidat et l’époux ou conjoint de fait

(x) relevé de notes pour les cours de niveau universitaire ou collégial

(x) preuve de statut d’étudiant à temps plein et sans interruption depuis l’âge de 22 ans

pour chaque enfant de plus de 22 ans (ou si marié avant l’âge de 22 ans, depuis son mariage) qui vous accompagne

(x) Attestation de travail À JOUR pour votre emploi actuel (dans ce cas, accompagnée d’une copie certifiée conforme et d’une traduction officielle en français ou en anglais) et les attestations pour les emplois occupés au cours de dix dernières années (précisant la date d’entrée en fonction, la date de fin d’emploi, la fonction occupée, la nature de votre travail, le salaire et le nombre d’heures travaillées par semaine)

AVIS IMPORTANT

Cette lettre de convocation ne constitue pas une garantie de visa. La décision écrite qui vous sera communiquée dépendra de l’entrevue et des examens que vous aurez subis. D’ici là, nous vous conseillons fortement de ne prendre aucune mesure en vue liquider vos biens, quitter votre emploi, disposer de votre logement, de faire des arrangements de voyage, etc.

ختاما احب اقول ان كل مكتب وله متطلباته ومش كل الناس زي بعض احتياطا جمع جميع اوراقك اللي مش هينفع دلوقتي هينفع لاحقا

midooo

رابط هذا التعليق

شهادات الميلاد

وثيقه الزواج

شهادات الخبره

غير كده الباقي تطوعي

مساء الخير على الجميع

يا استاذ تيمون ارجوا منك اعطاء رايك بدون تجريح فى احد وخصوصا ان لم تكن متاكد من المعلومة واكرر ان شهادة الجيش غير مطلوبة وليس هذا كلامى ولكن من موقع الهجرة الى كيبيك نفسه

تفضل بالدخول بنفسك وتاكد انه لم يرد ذكر لشهادة الجيش فى الاوراق المطلوبة لتقديم الملف

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/fr/biq/damas/dcs-travailleurs/liste-documents.html

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

My link

اللنك ده فية ازاي يتكتبCV

http://emploiquebec.net/guide/fr/e3_cv.htm

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

هي الصفحة دي نحس ولا اية انا هحاول ننقل علي 90 حد ياجماعة عمل تحديد مستوي في المنيرة وهيبدا من يوم الاحد القادم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

New list

1- هارفي حنا 11-2009

2- فرند 11-2009

3- كريم عبدو 12-2009

4- تهاني عماد 12-2009

5- الفرنش ام 1-2010

6- ماتيوس 1-2010

7- دون كاملو 1-2010

8- محمد كيبك 2-2010

9- صيدلي كندي 2-2010

10- كيبك كندا 2-2010

11- الامين الشنقيطي 3-2010

12- جيجي 3-2010

رابط هذا التعليق

اية رايكم بقي الناس اللي اتحدد معاد المقابلة بتاعتها خلاص انا اعتبرتها نجحت والحمد للة فعملت اللستة الجديدة دي يلا اي خدمة

رابط هذا التعليق

بردة مخلصتش الصفحة انا وراها لحد ماتخلص احنا دلوقتي فهمنا ان المقابلة كدة بقت بتيجى بعد معاد رقم الملف بسنى بالضبط فكلنا نتهيا علي هذا الوضع وربنا معانا كلنا

رابط هذا التعليق

ادينى بدأت صفحه جديده اما نشوف اخرتها معاكو :lol:

كل سنه وانتو طيبين ورمضان كريم

وموفقين ان شاااااااااااااااااااااااء الله

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

الحمد الله علي السلامة يادكتور ابوسمره وكل سنة وانت طيب لقد اشتقناالي كتاباتك الظريفة والجميلة وبمناسبة شهر رمضان المبارك اتقدم اليكم والي كافة الاخوة الاعضاء بالتبريكات والتهانئي راجيا المولي عز وجل ان يعيده علينا وقد تحقق مانصبوا اليه جميعا من تقدم في جميع مجالات الحياة من عمل وهجرة وزواج وشهادة وكل اللي نفسنا فيه يتحقق.

رابط هذا التعليق

New list

1- هارفي حنا 11-2009

2- فرند 11-2009

3- كريم عبدو 12-2009

4- تهاني عماد 12-2009

5- الفرنش ام 1-2010

6- ماتيوس 1-2010

7- دون كاملو 1-2010

8- محمد كيبك 2-2010

9- صيدلي كندي 2-2010

10- كيبك كندا 2-2010

11- الامين الشنقيطي 3-2010

12- جيجي 3-2010

انابقيت اول اللستة الجديدة يا جماعة ربنا يستر

انشا الله الصفحة دى يبقلى وشها حلو علينا

و كل سنة واخواتنا المسلمين طيبين

بمناسبة شهر رمضان و المسيحيين طيبين بمناسبة صيام العذراء

تم تعديل بواسطة harveyhanna

(ليستجيب لك الرب فى يوم الضيق ليرفعك اسم اله يعقوب)

مزمور 1:20

رابط هذا التعليق

اخيراااااا .... حمدالله على السلامه يا عم ابو سمره ؟ بجد محتجنلك اوى اليومين دول وحياتك خليك هنا شويه لحسن الواحد حاسس ان دماغو ورمت من كتر الفرنساوى و القلق من المقابله عاوزك تروح تجيبلك شوية قطايف و بلح الشام و تيجى تعدلنا هنا شويه و كل سنه و الجميع طيبين و بخير و بألف صحه و عافيه :rolleyes:

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

ادينى بدأت صفحه جديده اما نشوف اخرتها معاكو :lol:

كل سنه وانتو طيبين ورمضان كريم

وموفقين ان شاااااااااااااااااااااااء الله

كدا يا دكتور مطنشنا خالص

لا سلام ولا كلام

طيب - ماشي

عموما نورتنا من تانى

وكل سنة وانت طيب بمناسبة شهر رمضان

وكل اخواتى المسلمين بصحة وخير

اغابي

خد دى :roseop:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      ana m2adem l Quebec ba2ale 5 snen, w talabo mene mn sana w nos keda emta7an el TCF B2, w gebto a5eran.....delwa2te lesa ba3tenle email w katbeen feh en hakoon leya interview bas lesa el ma3ad mat7adedsh!!....ana 3omre ma sme3t 7ad el ayam de ba3d ma begeb el TCF B2 betlobo meno interview....kol eli a3rafhom bya5do el CSQ 3alatol ba3d ma beb3ato el TCF B2....ana 2al2an gedan w mosh 3aef fe eh!! Fe ay 7ad ya gama3a 7asal ma3ah keda aw ye3raf 7ad 7asal ma3ah keda??....lw sma7tom 2olole 5ebratk
    • 1
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ما هى خطوات معادلة شهادة الهندسة المعمارية بكيبك ؟ حيث لم أجد وظيفتى فى الفيدرالى فمضطر أدرس فرنساوى وأقدم كيبك
    • 0
      السادة الكرام انا محامي حاصل على ليسانس حقوق جامعة الزقازيق 1998 ومقيد استئناف بنقابة المحامين ارغب في الهجرة لكند- كيبك وكنت حابب استفسر عن كيفية اعتماد شهادة المؤهل في كندا للعمل وكذلك لو حد حاول يقيد كمحامي بكندا يفيدنا بالاوراق المطلوبة والاجراءات مع خالص تحياتي وشكرا شريف النقيب alnakeb@gmail.com
    • 0
      [السلام عليكم انا مقيم بالسعودية و بدي قدم هجرة على كيبك مهنتي في جواز السفر نجار ديكور عام و على الاقامة فني هندسة ميكانيكية و انا معي شهادة في الهندسة الميكانيكية السؤال هو.. هل يؤثر ذلك على طلب الهجرة او انو لازم غير المهنة في جواز السفر؟؟ ارجو النصيحة]
    • 6,136
      كل اللي داخلين ان شاء الله ميشن 9-2009 ممكن نتواصل مع بعض و نعرف اخبار المقابلات هنا بناء على طلب الاعضاء بدل ما احنا متطفلين على باقي المواضيع
  • أضف...