اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الى مالكي اراضي العائلي في مناطق المستثمرين الجنوبيه وابو الهول بالقاهره الجديده

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة يا باشمهندس ابويوسف

بداية دى اول مشاركة لى فى المنتدى بس انا متابع لمعظم موضوعاتة واود ان اشكر كل من ساهم فيها ولكن لى تعليق ماالدي سيحدث (اسف حرف الزال عطلان هكتبة دال )لو سمعنا كلام الاخ بتاع الجهاز واستنينا لما يقبلوا التوكيلات وبعدين ما فتحوش الباب للتوكيلات قصدى يعنى ممكن دة يكون كلام فض مجالس ووقتها يقولك مفيش حاجة اسمها توكيل وميعاد استلام الارض يكون عدى وفات معرفش الكلام دة ممكن يحصل ولا اية.

وطبعا انا بشكرك جدا يا باشمهندس انك تفضلك بالدهاب بنفسك للسؤال فى الجهاز ودة تصرف نبيل حتى تعطى اجابة للأخ اللى كان بيسال وتكون متاكد منها بنفسك.

وشكرا

سيدي الفاضل

حضرتك في ميعاد التسليم ستذهب وتضع طلب في ارشيف الجهاز - طلب الى رئيس الجهاز - تطلب فيه التسليم بموجب التوكيل اللي مع حضرتك

ومن ثم تتابع الامر

الموظف اكد لي انه خير باذن الله وانه سيتم فتح التعامل بالتوكيلات بعد استلام الملاك الاصليين

واحنا ليس امامنا الا الانتظار فقط

التوكيل معمول بتاريخ قديم بما يضمن لحضرتك عدم معرفه قوانين انه لابد من استلام للمالك الاصلي

وربنا معاكم ويوفقكم ان شاء الله

تقبل تحياتي

م/ ابو يوسف

رابط هذا التعليق

• الردود 362
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

اخى الفاضل م/ابويوسف

امس بدا تسليم الاراضى فى ابو الهول 3 مفيش عندك اى اخبار جديدة عن التسليم بالتوكيلات يعنى سلموا اصحاب التوكيلات ولا لاء

الرجاء الاهتمام والرد وانا اعرف انك شخص يمكن الوثوق فية

وشكرا

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل م/ابويوسف

امس بدا تسليم الاراضى فى ابو الهول 3 مفيش عندك اى اخبار جديدة عن التسليم بالتوكيلات يعنى سلموا اصحاب التوكيلات ولا لاء

الرجاء الاهتمام والرد وانا اعرف انك شخص يمكن الوثوق فية

وشكرا

سيدي الفاضل

حضرتك لو من احد ملاك لقطعه في ابو الهول بموجب توكيل حضرتك قدم طلب في ارشيف جهاز القاهره الجديده

وبعد 3ايام اذهب حضرتك برقم الطلب الى الارشيف سيقولون من من الادارات استلمه

وسوف يفتحوا باب الاستلام لاصحاب التوكيلات ان شاء الله

وموظف الاداره العقاريه اكد لي انه سيتم التعامل بالتوكيلات بعد استلام الملاك الاصليين

حضرتك لابد من متابعتهم و

ربنا معاكم ويوفقكم

المساله مساله وقت

وربنا معاكم

تحياتي

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

بدأ تسليم ابو الهول 3 من 3 ايام والنهارده اليوم الرابع

ياريت حد من الأخوه الي استلموا يقولولنا ايه الأخبار

وياريت كمان لو فيه حد في مصر ورايح ابو الهول يبقى يصورهالنا ويبعتلنا الصور عاوزين نشوف الدنيا هناك بقى شكلها ايه

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

وياريت كمان لو فيه حد في مصر ورايح ابو الهول يبقى يصورهالنا ويبعتلنا الصور عاوزين نشوف الدنيا هناك بقى شكلها ايه

رابط هذا التعليق

يا جماعة الخير

الاخ الفاضل الاستاذ هشام

تحية طيبة وبعد

امبارح انا بعت احد اقاربى الى الجهاز ليسال على امكانية الاستلام بالتوكيل وهذا ما قاله احد الموظفين هناك :

عادى جدا قمنا اليوم بتسليم احد الموكلين بموجب خمس وكالات (يعنى هو مشترى من اكثر من توكيل بس طبعا التوكيلات كلها بالادارة )

ثانيا ولانى من المشتريين فى ابو الهول 2 فقد سالت عن ميعاد تسليمها فاجابه الموظف بانة لم تظهر اى ملامح لها حيث ان الرافق لم تنتهى بها .

وحيث اننى سمعت من فترة ان وزارة الاسكان لن تطرح اراضى للقرعة الا الكاملة المرافق وحيث ان هناك قرعة قادمة تشمل مناطق ابو الهول 1 و 2 و 3 ارسلت واحد تانى الى احد فروع بنك الاسكان والتعمير باحد المحافظات ليسال عن المرافق فاجاب ان القطع جميعها كاملة المرافق وهو ماينفى ما قالة الموظف بالجهاز .

والجديد والذى لم افهمة او ربما لم يفهمة من ارسلتة للجهاز او ربما اختلط الامر علية هو ان موظف الجهاز قال لة انه عند الاستلام يتم دفع 16000 ج (ودة عادى مفيش حاجة غريبة ) بس قل له كمان باقى تمن الارض يدفع على اقساط ربع سنوية ودة اللى انا عمرى ما سمعت بية .

اخيرا لا اعرف اين الحقيقة وارجوا من اى حد عندة معلومة يا اخواننا يفيدنا .وشكرا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل الاستاذ هشام

تحية طيبة وبعد

امبارح انا بعت احد اقاربى الى الجهاز ليسال على امكانية الاستلام بالتوكيل وهذا ما قاله احد الموظفين هناك :

عادى جدا قمنا اليوم بتسليم احد الموكلين بموجب خمس وكالات (يعنى هو مشترى من اكثر من توكيل بس طبعا التوكيلات كلها بالادارة )

ثانيا ولانى من المشتريين فى ابو الهول 2 فقد سالت عن ميعاد تسليمها فاجابه الموظف بانة لم تظهر اى ملامح لها حيث ان الرافق لم تنتهى بها .

وحيث اننى سمعت من فترة ان وزارة الاسكان لن تطرح اراضى للقرعة الا الكاملة المرافق وحيث ان هناك قرعة قادمة تشمل مناطق ابو الهول 1 و 2 و 3 ارسلت واحد تانى الى احد فروع بنك الاسكان والتعمير باحد المحافظات ليسال عن المرافق فاجاب ان القطع جميعها كاملة المرافق وهو ماينفى ما قالة الموظف بالجهاز .

والجديد والذى لم افهمة او ربما لم يفهمة من ارسلتة للجهاز او ربما اختلط الامر علية هو ان موظف الجهاز قال لة انه عند الاستلام يتم دفع 16000 ج (ودة عادى مفيش حاجة غريبة ) بس قل له كمان باقى تمن الارض يدفع على اقساط ربع سنوية ودة اللى انا عمرى ما سمعت بية .

اخيرا لا اعرف اين الحقيقة وارجوا من اى حد عندة معلومة يا اخواننا يفيدنا .وشكرا

اخي الفاضل

معلوماتي هي كالأتي

عند الأستلام يتم دفع 10 الاف ج وهذا مزكور في العقد الذي يوجد معي

وبعد ذلك يتم دفع اقساط سنويه وهي باقي قيمة الأرض للجهاز وهي حوالي 15 الف ج سنويا ولمدة 4 سنوات وهذا ايضا ما ينص عليه العقد الموجود معي وهذه معلوماتي ارجو ان اكون افادتك

بس بجد يا جماعه عاوزين حد فعلا يسألنا في الجهاز عن موعد تسليم ابو الهول 2 وابو الهول 1 لأن الموضوع ده مهم جدا جدا وهيتوقف عليه نزولي انا واسرتي مصر هذا الصيف ام لا

فالرجاء الأفاده

ولكم تحياتي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 2 أسابيع...
  • بعد 2 أسابيع...

الاخ هشام وجميع الاعضاء الكرام

عندي قطعة في ابو الهول 3 وانا في السعودية ولم احضر ميعاد التسليم لعدم علمي بة

ويوجد توكيل وجميع الاوراق مع اخي بمصر وابلغتة بسرعة الذهاب للاستلام

ولكن هل سيتم تسليمة بعد انتهاء ميعاد التسليم وميعاد المتخلفين ام ماذا سيحدث

من لدية معلومة عن ذلك فليطمني عاجلا وشكرا

بسمك اللهم وبحمدك - لا اله الا انت - استغفرك اللهم وأتوب اليك

م/ خالد حسين

رابط هذا التعليق

الاخ هشام وجميع الاعضاء الكرام

عندي قطعة في ابو الهول 3 وانا في السعودية ولم احضر ميعاد التسليم لعدم علمي بة

ويوجد توكيل وجميع الاوراق مع اخي بمصر وابلغتة بسرعة الذهاب للاستلام

ولكن هل سيتم تسليمة بعد انتهاء ميعاد التسليم وميعاد المتخلفين ام ماذا سيحدث

من لدية معلومة عن ذلك فليطمني عاجلا وشكرا

مهندس خالد وجميع الأعضاء الكرام

أنا عندي نفس المشكلة - لسه عارف دلوقتي موضوع بدء الاستلام للاراضي في ابو الهول 3

ان شاء الله اروح الجهاز بكرة واطمنكم على اللي حصل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت اليوم صباحا في الجهاز واستلمت قطعة الأرض الخاصة بي في منطقة ح

التعامل راقي جدا في الجهاز والموضوع أخد تقربيا ساعتين فقط

دفعة الاستلام تم رفعها بقيمة مبلغ 2000 الى 12000

حسب ما فهمت من الموظفين هناك - اخر هذا الشهر هو اخر موعد للاستلام بدون غرامات لكن من اول شهر اربعة هيكون فيه غرامة على الاستلام

المهلة لقطع الاراضي خمس سنين

العمل بالتوكيلات ممكن حسب كلام الموطف

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كنت اليوم صباحا في الجهاز واستلمت قطعة الأرض الخاصة بي في منطقة ح

التعامل راقي جدا في الجهاز والموضوع أخد تقربيا ساعتين فقط

دفعة الاستلام تم رفعها بقيمة مبلغ 2000 الى 12000

حسب ما فهمت من الموظفين هناك - اخر هذا الشهر هو اخر موعد للاستلام بدون غرامات لكن من اول شهر اربعة هيكون فيه غرامة على الاستلام

المهلة لقطع الاراضي خمس سنين

العمل بالتوكيلات ممكن حسب كلام الموطف

ياريت لو سمحت تسأل عن موعد تسليم ابوالهول 1 و2 لأننا مسافرين ومش عارفين أي حاجة عن التسليم

وجزاك الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

الي كل الأخوة المعذبين حاجزي أراضي منطقتي أبو الهول 1 و 2... انا رأييي بصراحة ان موضوع الانتظار دة زاد عن حدة جدا و أصبح مجرد تهريج... أنا ماشفتش في أي دولة و لا مكان في العالم يعيش فيه بشر ان الواحد يحجز قطعة أرض في عام 2003 و مل يستلمهاش لحد 2011. ايه دة؟؟؟ احنا عايشين فين؟؟؟؟ دة لا يمكن يسمي غير تهريج. طبعا العصابة اللي كانت بتحكم ماكانتش فاضية انها تبص للي حاجزين فطع صغيرة زينا.. احنا ناس عاديين من عامة الشعب و محدش من اللصوص دول كان فاضي يبصلنا.. دول كانوا فاضيين بس يستصلحوا الأراضي ويسرقوها أو يوزعوها علي بعض ببلاش أو باثمان زهيدة... فطبعا ماكانش عندهم وقت لينا... و احنا كل ذنبنا ان ان احنا ناس عاديين من الشعب و علشان كدة خلونا ضايعين و قاعدين بس دايما في الانتظار لما يحنوا علينا.... انا طبعا عايش من زمن في أوربا و ماشفتش كدة في اي مكان في العالم .. ان دولة بالكامل يحكمها اللصوص... و ان عامة الشعب تعيش حياة الضياع بالشكل دة. يا جماعة نسبة كبيرة من الحاجزين متغربين و كل أملهم في الحياة استلام حتة الارض الصغيرة دي عشان يرجعوا مصر و يبنوا عليها بيت لاولادهم... كدة حرام ... مش لازم البلد دي تاكل أولادها بالشكل دة و تضحي بيهم كدة من أجل حفنة من اللصوص و مصاصي الدماء.

أنا شخصيا اتخذت قرار باني اخد خطوة ايجابية للدفاع عن حقي و عن كوني مصري و ليا حق في البلد دي زي أي لص فيهم و أكتر كمان لأني شريف و ايدي مش ملوثة بالمال الحرام زيهم.... أنا قررت

أولا.تقديم بلاغ للنائب العام لمحاسبة المتسببين في تأخير استلام أراضي ابو الهول الي الان.. علي الرغم من ان احنا سددنا كل المطوب مننا و عندنا استعداد لسداد كل ما يطلب... و علي راس هؤلاء المجرمين اللص اللي شغل منصب وزير الاسكان كل هذه السنوات و معاونيه من رؤساء متعاقبين لجهاز القاهرة الجديدة الذين سببوا لنا كل هذه المعاناة

ثانيا الزام الدولة بتعويض الحاجزين عن كل هذا الانتظار و المعاناة

ثالثا الزام الدولة بتحديد موعد واضح للاستلام و انهاء هذه المأساة

أرجو من الخوة اللذين هم علي استعداد لمشاركتي هذه الخطوة الاتصال بي علي الايميل الخاص بي و هو gamal_osman@hotmail.com

أرجو ان يتصل بي أكبر عدد ممكن من حضراتم حتي تكون الشكوي مؤثرة و مسموعة... يا جماعة و الله احنا اتظلمنا كتير و دلوقتي هو الوقت ان احنا ناخد حقوقناو نتخلص من هذا الظلم الفاحش

و لحضراتكم جميعا ارق تحياتي

رابط هذا التعليق

أنا سألت فعلا عن مواعيد تسليم ابوالهول 2 ، و الموظف قال شهر 8

وبالنسبة لأبوالهول واحد على اخر السنة

نتمنى لجميع المغتربين عودة سالمة غانمة لمصر ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

ايه ياجماعة؟؟؟ الاستجابة بسيظة جدا و بطيئة جدا... هل ياتري فقدتم الامل ام هي حالة لا مبلاة ام ماذا؟؟؟؟... يا اخواني نحن اصحاب حق و يجب أن نطالب به.. و ما ضاع حق وراءه مطالب ... ما حدث و يحدث معنا لم يحدث في اي مكان اخر... هذا ظلم فادح.. ثماني سنوات من الانتظار ليس لأن هناك صعوبات في انهاء المرافق و لا لعدم و جود التمويل اللازم و لكن لأن البلد حكمها اللصوص الذين كان همهم الوحيد هو السرقة و توزيع الغنائم....يا جماعة الايجابية مطلوبة... وجود كل واحد منكم معنا مؤثر.. أرجو الاتصال..ايميلي هو

gamal_osman@hotmail.com

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

الف مبروك لحاجزى ابو الهول 1 اليوم فى الاخبار نزل جدول الاستلام

يا طير يا عالى فى السما طز فيك

ماتفتكرشى ربنا مصطفيك

برضك بتاكل دود وللطين تعود

تمص فيه يا حلو ويمص فيك

رابط هذا التعليق

مبروك تسليم قطع الأراضى بمنطقة أبو الهول (1) بمدينة القاهرة الجديدة

يسر جهاز مدينة القاهرة الجديدة أن يعلن عن بدء تسليم قطع الأراضى بمنطقة أبو الهول (1)

وذلك اعتباراً من يوم الأحد الموافق 21/8/2011

تسليم قطع الأراضى بمنطقة أبو الهول (1) بمدينة القاهرة الجديدة .

تم تعديل بواسطة عطر الجنة

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

الأخبار الأجمل بقه ،،

إن أبو الهول مفتوح فيها باب التنازل

يعني تنقل الأرض باسمك

بمصاريف تقريبا 7000 جنية

أخويا استلم قطعة أرضه و ابتدي في إجراءات نقل الملكية ،،

و كمان السعار قفزت قفزة محترمة هناك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

حقيقى انا متابع جيد للمنتدى الرائع وبصراحه كل المداخلات رائعه ومفيده وبصراحه وجدت الجميع يقدم النصيحه بكل امانه وقرات ردود الاخ هشام عباس بارك الله فيه لايبخل باى معلومه للجميع كل عام وحضراتكم بخير المهم عندى قريب يعمل فى خارج مصر وحاجز قطعه ارضه فى منطقه ابو الهول 1 مساحتها تقريبا 260 متر وعرف بان التسليم سيتم خلال هذا الشهر وطلب منى اسال له عن بعض الموضوعات الهامه ولم اجد غير هذا المنتدى الرائع الذى يضم مجموعه من الاعضاء بسم الله ماشاء الله الكل يتسابق فى الخير وتقديم المعلومه الصحيحه

المهم قريبى يسال عن اسعار البناء والتكاليف يعنى تكلفه الاساسات وتكلفه الدور الواحد تقريبا لانه عرف من احد اصدقاءه بانه تكلفه البدروم تعادل تكلفه دورين وهل من الافضل عمل بدروم ام اساسات ودور ارضى بدون بدروم لانه امكانيات محدوده وكل همه وتفكيره اقامه سكن له ولاولاده

ارجوكم ارجوكم يااهل الخبره والعلم والمعرفه الافاده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...