اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حكايتى مع شغالتى

قلب ابيض

Recommended Posts

سؤال صوغنون يا عم hazemtara مش انت عمالة وفدة وجاي و عيناك على فرصة أحسن يعنى تطفش لكفيل تانى براتب أحسن ?

دة شى عادى وطبيعى

بس عاوز اعرف هل كفيلك منعك من الخروج وحبسك وبيستعبدك wst:: ?

أنا شغال فى الحكومة ومش فى قطاع خاص علشان حد يتحكم فية.

وعمر مان كان هدفى تغير الكفالة لأنى درست الأمور كويس جداً فى مصر قبل ما أتعاقد فى السعودية يعنى كُنت عارف الفروق بين كل عقد وأخر كويس .

وبعدين مبدأ حضرتك الى أنت بتتكلم بية دة هو بعينة خيانة الأمانة وخيانة للعهد والعقد الى حضرتك موقعة ،،مُش عارف يعنى إية أكون جاى وموقع عقد مع شخص ما وعينى على اليوم الى سوف أهرب منة وأطفش لغيرة علشان إمتيازات أكثر.

يبقى العبودية الى حضرتك لازقتها دائماً على إسمى أرحم من أن أخون اليد التى إمتدت لى بالخير.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

افـــــــــــــــــرااااااج

اخيرا يا حبايبى _ _ _ _وشعرت انى حره

ماحدث فى يوم وليله لاء ليله فقط بعد ماذهبت لمباحث الجوزات عقب العيد مباشرةا ولما ابلغنى عم رمضان القائم بأعمال سياده المقدم انه لم يأتى قرار رفع المنع عنى حتى الآن والله يا هانم :roseop:

اصيبت بحاله من الوجوووم والهم الشديد عقبه بسرعه غير متوقعه ولا مخطط لها ولا متدروسه انهيار سيول من دموعى التى لم استطع ايقافها والله بدون ان اشعر بكيت من الضغط النفسى والعبأ المرمى على عاتقى من قبل ابنائى اللى مدارسهم اوشكت على البدايه والالتزامات الماديه التى فاجتنى بشكل مهوووول فى نهايه عطلتى والتى اعقبها مصروفات وخسائر بلا داعى اطلاقا الا انها قضاء الله ولله الحمد

وضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظنها لن تفرج

دعانى مقدم " الله يبارك له ويرزقه على نيته " للجلوس والهدوء وهو هايتصرف

المهم بحمد الله توسط لى عند الباشا الكبير وبالتليفون خد لى افراج من امن الدوله

حسيت احساس المظلوم بجد لدرجه انى نسيت انى مجنى عليه وعشت دور الجانى اللى جاله افراج wst::

خرجت جرى والله بدون مبالغه جررررى على مكتب الطيران حجزت فى نفس الليله وطلعت على البيت خطفنا شنطه مش عارفه فيها ايه لحد الان وسلمت بالتليفون على الناس ومسج لزوجى انا جايه

ودى كانت نهايه حكايتى مع شغالتى

اللى اتضح انى انا اللى كنت بشتغل عندها ووصلتها للى هى عاوزاه - - - الوصول لأرض المحروسه

حسبى الله ونعم الوكيل

مش بقولكم قلبى ابيض wst::

يا جماعه كل بأسمه لن احدد اسماء حتى لا اسهو عن حد كل بأسمه لكل من شاركنى برد او رأى او نصيحه أو حتى مجرد مؤازره بالدعاء

الف الف شكرا لكم احبائى واخوانى وعزوتى فى الدنيا - - جزاكم الله الف خير

رابط هذا التعليق

افراج

:roseop:

الف مبروك يا ست الكل

وتوصالى بى السلامة انشاء اللة

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

افـــــــــــــــــرااااااج

حسبى الله ونعم الوكيل

مش بقولكم قلبى ابيض wst::

يا جماعه كل بأسمه لن احدد اسماء حتى لا اسهو عن حد كل بأسمه لكل من شاركنى برد او رأى او نصيحه أو حتى مجرد مؤازره بالدعاء

الف الف شكرا لكم احبائى واخوانى وعزوتى فى الدنيا - - جزاكم الله الف خير

مبروك على البراءة ونورتينا فى الغُربة من تانى إن شاء الله نسمع عنك كل خير ،،،إنت ماشية تبصى وراكى لية مفيش حد هيمسكك خلاص :roseop: wst:: .

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

ألف مبروك

:roseop:

فرحت لك من قلبي

ربنا يبعد عنك كل شر

و يعوضك خيرالجزاء

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

قلبو ابيض الف مبروك ويااااااارب يفك هم كل النااااااااااااااااااااااااااس

والله فرحتلك قووووووووووى

يلاااااا بقى ارجعى تاااااااااااااااااانى خلى الغربه تعدى بسرعه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الف مبروك الافراج :rolleyes:

:roseop: بس بجد فرحنا جدا ونصيحة ابقى جمدى قلبك شوية

همـســة

إذا أتعبتك الدنيا فلا تحزن فإن الله يشتاق لسماع صوتك وأنت تدعوه

لا تنتظر السعادة حتى تبتسم ولكن أبتسم حتى تكون سعيداً

لماذا تدمن التفكير والله ولي التدبير ؟

لماذا القلق من المجهول وكل شيء عند الله معلوم ؟

لذلك

أطمئن فأنت في عين الله الحفيظ

وقل بقلبك ولسانك {فوضت أمري إلى الله}

فإن الله بصير بالعباد

وتذكر أن الرب رحيم كريم

وإن مع العسر يسرا

اللهم صلِ على محمد وآله وسلًم تسليماً كثيراَ

ابوعمر

رابط هذا التعليق

بمناسبة الفرج احب اهدى ليكى الاغنيه دى

تم تعديل بواسطة محمد العنبى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

يا حبيبه قلبي قلب ابيض برضه كده كل ده بيحصلك وانا معرفش يا قمر واجى بعد الافراج يارتني كنت اعرف يا قمر الف حمدالله على السلامه وانا بهديلك برضه اغنيه ماما مع عنبووووووووووو

والله وحشانى ومكانك كان فيه فراغ كبير والحمد لله اخيرا رجعتلنا تانى و هتملى حياتى والله انتى أساس دخولى المحاورات ايه رأيك بقي ربنا يخليكى لينا يارب يا أم قلب ابيض

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فى كل عام حكاية تخطف الضوء فى مهرجان كان هذا العام أكثر من حكاية رغم أننا بصدد الدورة الأهم فنيا واعرض المقال كاملاً
    • 0
      وصفوها بـمسحورة الفن لموهبتها الفطرية وتوحدها مع الأدوار التى تلعبها بتميز وتفرد كأنها صنعت من أجلها فقط. وعرض الصفحة
    • 16
      ما هو انتو هاتسمعونى هاتسمعونى اتكتبت عليكم واتكتبتوا على " لحسن حظى طبعا" الموضوع فى كلمتين تلاته انى على وشك النزول للعطله الصيفيه ويتضمنها بأمر الله زواج ابنتى والمصيف ورمضان وما يتطلبه كل هذا من مجهود مضاعف غير المعتاد فاكرين من حوالى 8شهور تقريبا لما شاركتونى موضوع "حكايتى مع شغالتى "؟؟ http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86120 انا دلوقتى عاوزه اخد رايكم بل وخبرتكم فى الاتى : نظرا لرفض زوجى التام اصطحاب شغاله من هنا لمصر لما تكلفه من اعباء ماديه ومعنويه فأقترح علينا ا
    • 9
      حكايتى مع صديقتى هى :: أنا ليه صديقتى قريبه منى أوى وبحبها زى أختى بالظبط وفى يوم أتعرفنا على بنت جديده وبقت صحبتنا بس علاقتها بينا مش زى علاقتى انا وصديقتى التانيه وفجأه لقيت صديقتى دى بقت قريبه منها أوى وابتعدت عنى وبقت تصرفاتها معايا غريبه يعنى تقابلنى ولا كأنها تعرفنى . و بقيت أشوفهم بالصدفه ألقيهم مع بعض وعلاقتهم غامضه ومش مفهومه بصراحه أنا أخدت منهم موقف وزعلت خصوصاً من صديقتى الى كنت بحبها ومعرفش ليه إتغيرت فجأه كدا . وبعدين هى حاولت تكلمنى كتير بس أنا قلبى مش صافي لها ومش حق
    • 0
      حكايتى مع ال 09 كنت اعمل مهندسا فى شركة المقاولون العرب فرع ....... بادارة ...... (فى الفترة من 1998 وحتى استقالتى فى 2003 ) و ريت بعينى الفساد و الظلم مجسدا فى هذا الصرح الكبير ... وكنت باحاول على قدر الامكان الابتعاد عن المافيات و العصابات و اكون فى حالى حتى لا اتعرض للاذى مع ان الاذى كان ياتى الى سعيا حيث اننى لا اقبل الظلم او الاهانة مع اننى اعمل بكل جد و اجتهاد مطبقا قول رسولنا الكريم : من اخذ اجرا سأله الله بالعمل .... ولذلك كنت دائما محروما من العلاوات او الزيادة وكان اسمى دائما غير وارد
  • أضف...