اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حكايتى مع شغالتى

قلب ابيض

Recommended Posts

للأسف أكبر غلطة كلنا ممكن نعملها مع الشغالة هى السماح لها بالكلام مع غيرها من أبناء جلدتها هنا أو إعطائها جوال لحالها والسماح لها النزول للشارع بدون رقيب وهكذا إذا وجدت أى فرصة للحديث مع أبناء بلدها ثقى تماماً أنها ستهرب بعدها بوقت قصير.

يا hazemtara الكلام دة كبير دة معنا ان احنا بنرجع لى, ورا عصر العبودية

ويا قلب ابيض ربنا معاكى

كل سنة وانت طيبين . :roseop:

على

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فعلاً

موضوع منع الشغالة من الكلام مع بني جنسها شيء غير مقبول وليس مبرراً اطلاقاً عن منعها من الهروب

الشغالة اللي عاوزه تهرب .. هاتهرب ولو محبوسه في قمقم .. لان دماغها كده

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

للأسف أكبر غلطة كلنا ممكن نعملها مع الشغالة هى السماح لها بالكلام مع غيرها من أبناء جلدتها هنا أو إعطائها جوال لحالها والسماح لها النزول للشارع بدون رقيب وهكذا إذا وجدت أى فرصة للحديث مع أبناء بلدها ثقى تماماً أنها ستهرب بعدها بوقت قصير.

ويا قلب ابيض ربنا معاكى

كل سنة وانت طيبين . :rolleyes:

على

وانت طيب يا على

بس مع كااامل احترامى لسيادتك التجربه خير برهان ----يعلم الله انى عاملتها معامله فى منتهى الادميه وده المفروض طبعا ---ولكن ثبت خطأنظريتى سابقا ونظريه حضرتك الحاليه ---

الخلاصه قالوها اللى سبقونا --" حرص ولا تخون "

فعلاً

موضوع منع الشغالة من الكلام مع بني جنسها شيء غير مقبول وليس مبرراً اطلاقاً عن منعها من الهروب

سي السيد الله يبارك لك ازاى ليس له مبرر اطلاقا ؟؟؟

انا اعرف ناس والله مابيبتسموا فى وش الشغاله او اى فرد بيخدمهم اينكانت الخدمه --والحياه زى الفل وبيييس معاهم

انما العبد الفقير الى الله ام قلب ابيض ابتسامتى لاتفارقنى --حتى وانا فى احلك الظروف والحمد لله --لاااااابد من الحرص ولو الدماغ كده يبقى ماتلزمناش من اساسه --وانا احوج ما اكون لها " راجع موضوع الانزلاق الغضرفى --وحساسيه الايدى --وماخفى كان اعظم :roseop: :happy:

رابط هذا التعليق

لا تجعلى تجربة سيئة تغير نظرتك للحياة

مثلك هى ملح الارض فلا تتغيرى

:rolleyes:

تم تعديل بواسطة الباشمهندس ياسر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

سي السيد الله يبارك لك ازاى ليس له مبرر اطلاقا ؟؟؟

انا اعرف ناس والله مابيبتسموا فى وش الشغاله او اى فرد بيخدمهم اينكانت الخدمه --والحياه زى الفل وبيييس معاهم

انما العبد الفقير الى الله ام قلب ابيض ابتسامتى لاتفارقنى --حتى وانا فى احلك الظروف والحمد لله --لاااااابد من الحرص ولو الدماغ كده يبقى ماتلزمناش من اساسه --وانا احوج ما اكون لها " راجع موضوع الانزلاق الغضرفى --وحساسيه الايدى --وماخفى كان اعظم :rolleyes: :roseop:

والله يا فندم حاسس باللي انتي فيه

لكن دي حاجه ... وطريقة معاملة الشغالات والقفل عليهم في قمقم حاجه تانية

طيب .. بسيطة

ترضي حضرتك تكوني بتعملي في شركة او جهة ما ويتعمل عليكي حصار كده ؟

اما الناس اللي بيعذبوا من هم تحت أيديهم ... فلكل فعل رد فعل .. واكيد سيادتك عارفه وبتقرئي عما يحدث من بلاوي من الشغالات المقهورات تحت هؤلاء

يعني خلاصة اللي عاوز اقوله لسعادتك انك ما تحمليش نفسك اكتر مما تحتمل ... فعقلية البنت دي كانت هاُتهيء لها ذلك .. سواء كانت قابلت بني جنسها أم لا ... دي الفكرة ...

رابط هذا التعليق

[والله يا فندم حاسس باللي انتي فيه

لكن دي حاجه ... وطريقة معاملة الشغالات والقفل عليهم في قمقم حاجه تانية

طيب .. بسيطة

ترضي حضرتك تكوني بتعملي في شركة او جهة ما ويتعمل عليكي حصار كده ؟

اما الناس اللي بيعذبوا من هم تحت أيديهم ... فلكل فعل رد فعل .. واكيد سيادتك عارفه وبتقرئي عما يحدث من بلاوي من الشغالات المقهورات تحت هؤلاء

يعني خلاصة اللي عاوز اقوله لسعادتك انك ما تحمليش نفسك اكتر مما تحتمل ... فعقلية البنت دي كانت هاُتهيء لها ذلك .. سواء كانت قابلت بني جنسها أم لا ... دي الفكرة ...

I totally agree with you :roseop:

رابط هذا التعليق

فعلاً

الى إيدة فى المية الباردة مُش زى الى إيدة فى النار

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

ويا قلب ابيض ربنا معاكى

كل سنة وانت طيبين . :sad:

على

الى على البر عوام

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة قلب أبيض/

ما شاء الله الأراء كثيرة ما بين مُؤيد ورافض وشوية شوية هندخل فى حقوق المرأة وحقوق الإنسان والظلم والقهر الى تتعرض لة الشغالات ،،،،،لحسن الحظ أن كُنت كاتب مقالة عصماء للرد على الزملاء لكن النت فصل فجأة فتمسحت.

أختى الفاضلة حل موضوعك هو عمل توكيل رسمى لأى أحد سواء قريب لكى أو حتى محامى يتابع الإجراءات معهم فى الشرطة فى مصر مكانك وحضرتك ممكن تسافرى،، أنما يضيع مستقبلك علشان الشغالة هربت؟؟؟!!!!

دة إسمة كلام؟؟؟؟!!!!

طبعاً مُش خفى على أحد أن مصر المحروسة بلد الواسطة والمجاملات ،،يعنى لو حد كبير أكيد هيزوق الموضوع بتاعك وتطلعى منى بسهولة؟؟؟

هذا رأى

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

فعلاً

الى إيدة فى المية الباردة مُش زى الى إيدة فى النار

ويا قلب ابيض ربنا معاكى

كل سنة وانت طيبين . :sad:

على

الى على البر عوام

لا فض فوك :tease:

رابط هذا التعليق

سؤال صوغنون يا عم hazemtara مش انت عمالة وفدة وجاي و عيناك على فرصة أحسن يعنى تطفش لكفيل تانى براتب أحسن ?

دة شى عادى وطبيعى

بس عاوز اعرف هل كفيلك منعك من الخروج وحبسك وبيستعبدك :sad:?

تم تعديل بواسطة nizza la bella

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

خلاص يا جماعة عشان ما نبقاش بنعوم على البر ونغرز في الرمله ولا نتلكم عن حقوق الشغالة كإنسانة

هانعتبرها رِجل كُرسي ونفضل عذب فيها بالكرباج طيلة اليوم لكي نضمن ولائها وطاعتها العمياء

وشوية شوية هندخل فى حقوق المرأة وحقوق الإنسان والظلم والقهر الى تتعرض لة الشغالات

!!!!!!!!!!!!!!!

لا تعليق

طبعاً مُش خفى على أحد أن مصر المحروسة بلد الواسطة والمجاملات ،،يعنى لو حد كبير أكيد هيزوق الموضوع بتاعك وتطلعى منى بسهولة؟؟؟

لو حضرتك في السعودية ما كنتش قلت كده

لإن هنا أبو المجاملات ... وعم الوسايط .. وسلالة عائلة الكوسة ...

لإن النباتات دي كلها نباتات عربية اصيلة

بالصدفة البحت اول امس قرات في إعلان كبيييييييييييير في جريدة الرياض عن أميرة سمو ملكي عامله إعلان كبيييييييير عن هروب 5 شغالات فلبينيات في عين العدو مره واحده وتُعلن عن مكافآة كبيرة لمن يُشرد عنهم

يعني موضوع الهروب لا مرتبط بمصر ولا ببيئة معينه وولا عشان شغالات أختلطوا ببعض وإتكلموا ورسموا خطط

ونعيد ونكرر إن مافيش حد فينا ربط بين طريقة معاملة مدام " قلب أبيض " بسبب هروب الشغالة ... ولكن كنا نوضح إن ما حدث كان سيحدث لو البنت صممت على ذلك لأسباب تخصها ممكن تكون اسباب واهيه وكاذبة ...

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة قلب أبيض/

ما شاء الله الأراء كثيرة ما بين مُؤيد ورافض وشوية شوية هندخل فى حقوق المرأة وحقوق الإنسان والظلم والقهر الى تتعرض لة الشغالات ،،،،،لحسن الحظ أن كُنت كاتب مقالة عصماء للرد على الزملاء لكن النت فصل فجأة فتمسحت.

أختى الفاضلة حل موضوعك هو عمل توكيل رسمى لأى أحد سواء قريب لكى أو حتى محامى يتابع الإجراءات معهم فى الشرطة فى مصر مكانك وحضرتك ممكن تسافرى،، أنما يضيع مستقبلك علشان الشغالة هربت؟؟؟!!!!

دة إسمة كلام؟؟؟؟!!!!

هذا رأى

كلام جمييييل جدا----وبمناسبه الواسطه انا حالفه عليها ما اقرب منها ابدا ابدا والسبب بسيط انىطلبتها فى اغلى من عنيه ابنى الكبير ومن ناس واصله جدا جدا --وعشان الرقابه مش هاقول نوع الخدمه المطلوبه ايه بس هى بسيطه لمكانه المطلوب منه الواسطه ومتاحه ---بس تقول ايه فى النفوس بقى؟؟؟

يالله مش بصدد الكلام في الموضوع ده

المهم ---انا شاكره لحضرتك جدا حسن تفاعلك مع الموضوع وايجابيه ردودك

وادينى مستنيه الفرج :lol:

رابط هذا التعليق

سؤال صوغنون يا عم hazemtara مش انت عمالة وفدة وجاي و عيناك على فرصة أحسن يعنى تطفش لكفيل تانى براتب أحسن ?

دة شى عادى وطبيعى

بس عاوز اعرف هل كفيلك منعك من الخروج وحبسك وبيستعبدك :lol:?

لاء لاء مع كامل احترامى لسيادتك الموضوع مختلف تماما --

انت عشان تستقدم شغاله من بلدها عليك دفع نفقاتها من وهى فى بلدها حتى وصولها لبيتك مرورا بتكت الطياره --ومصروفات مكتب الخدم --وتامين صحى --وكفاله او الاقامه لها على مسئوليتك

يعنى بحسبه بسيطه كده اقدر اقولك انى استقدمتها بـ480 دينار كويتى + 200 دينار دق الاقامه والكفاله + 20 دينار تأمين صحى فى البلد

ده بخلاف طبعا الراتب الشهرى ومتطلباتها طيله اقامتها معاك من ملبس او مأكل او ترفيه شأنها شأن واحد من المنزل

طيب بالله عليك بعد ده كله لما تهرب بسبب اينكان السبب يبقى عادى ؟

وبالله عليك مره تانيه ---انت كفيلك او اى كفيل زى ماتفضلت وقارنت بيقدم لك كل ده ؟؟

تذاكر واقامه وملبس ومأكل وترفيه و آدميه فى المعامله ---

==========================================

بس عاوز اعرف هل كفيلك منعك من الخروج وحبسك وبيستعبدك ?

==========================================

الموضوع مش استعباد اطلااااااقا---وبرده مايبيحش الهروب

اانا حاسه انى هنجت وبدأت اخلط الامور

على كل حال شكرا لسيادتك

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

المسألة مش مسألة غستعباد أو أي كلام من ده ..

الأمر له وجهة نظر أخرى ..

تلك الخادمة أو غيرها ممن يهربون ..

هل طلبت من كفيلها أو من صاحب العمل أنها تريد أن ترحل .. فقام بأسرها او حبسها ..

لأ طبعاً .. لأن مفيش مخلوق في الدنيا يقدر يجبر حد على العمل غصب عنه

المسأله هنا ..

خيانة أمانة ..

تلك الخادمة خانت الأمانة والثقة الموضوعة فيها ..

وهربت .. وتسببت في ضرر كبير لصاحب لصاحب المنزل

خلط الأمور .. واستخدام الشعارات والهتافات لا يصح إستخدامه في كل مقام ومقال

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

المسألة مش مسألة غستعباد أو أي كلام من ده ..

الأمر له وجهة نظر أخرى ..

تلك الخادمة أو غيرها ممن يهربون ..

هل طلبت من كفيلها أو من صاحب العمل أنها تريد أن ترحل .. فقام بأسرها او حبسها ..

لأ طبعاً .. لأن مفيش مخلوق في الدنيا يقدر يجبر حد على العمل غصب عنه

المسأله هنا ..

خيانة أمانة ..

تلك الخادمة خانت الأمانة والثقة الموضوعة فيها ..

وهربت .. وتسببت في ضرر كبير لصاحب لصاحب المنزل

خلط الأمور .. واستخدام الشعارات والهتافات لا يصح إستخدامه في كل مقام ومقال

:closedeyes:

رابط هذا التعليق

الفاضلة قلب ابيض ماتزعليش ان شاء الله كل خير فعلا والله

اى حاجة حضرتك تحتاجيها من الكويت بلغينى وعليكى حضرتك فقط بالاستغفار لانه يفرج الهموم ويقضى الحوائج

وحضرتك كان نيتك خير لما عاملتيها معاملة حسنة ونيتك خير لما خرجتيها

فتأكدى ان ربنا باذن الله هيفك الازمة من حيث لا تدرى

دعواتى وقلبى مع حضرتك وطمنينا على اخبارك

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

دة شى عادى وطبيعى

بس عاوز اعرف هل كفيلك منعك من الخروج وحبسك وبيستعبدك :lol: ?

أولاً :

أحى فيك نصرتك للغلابة والمساكين ،،بس رأى لأن حضرتك ما بتغرمش حاجة يعنى كلام فى الهوا وببلاش لكن لو حضرتك إضطرتت لدفع مبلغ حوالى 15000 جنية بيطيروا فى الهوا أظن قرراك هيكون مُخالف لما تقول،،وأظن لأن حضرتك ممرتش بتجربة زى دى فأنت تقول رأى بغير تجربة.

يعنى الى على البر شاطر وأستاذ كلام وشعارات وفقط.

ثانياً :

نظام الكفالة دة ظالم من اولة لأخرة،،لكن ما باليد حيلة هذا هو نظام 5 دول من دول مجلس التعاون الخليجى ما عدا البحرين.

ثالثاً:

الشغالة موقعة عقد معى للعمل لمدة سنتين وبأجر 500 ريال شهرى وتكلفت علىَّ حوالى 8500 ريال لكى تصل للسعودية كل دة راح لما طفشت الهانم وحتى لما الشرطة مسكوها وكان هيكون مصيرها السجن زى معظم السعودين ما بيعملوا أنا رفضت ورحلتها لبلدها دون توقيع أى عقاب عليها.

هل هو دة العدل عند سعدتك أنة واحد يخسر كل فلوسة وواحد تانى يكون لو مطلق الحرية للهروب وعدم الإلتزام بالعقد؟؟

المصيبة أنهم لما بيطفشوا بيروحوا لبيوت دعارة و؟؟؟!!!!!! وممكن تقتل وكفيلها بيدخل فى مشاكل لا تنتهى هو دة العدل وحقوق الإنسان عندك؟؟؟؟؟؟

مصائب الشغالات لا تنتهى ولا تخفى على أحد ودى عينة بسيطة لك من ضمن عشرات ومئئت الحالات

الشغالة ولعت لة فى البيت وأمة وعيالة وماتوا كلهم وهربت

تحى حرية الشغالات الى حضرتك زعيمها.

يعنى يخدوا فلوسنا ويحرقوا بيوتنا وعيلنا ونسقف لهم علشان العبودية الى إحنا معيشنهم فيها !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :P

http://www.alriyadh.com/2009/09/26/article461970.html

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

خلاص يا جماعة عشان ما نبقاش بنعوم على البر ونغرز في الرمله ولا نتلكم عن حقوق الشغالة كإنسانة

هانعتبرها رِجل كُرسي ونفضل عذب فيها بالكرباج طيلة اليوم لكي نضمن ولائها وطاعتها العمياء

رجل كرسى أو رجل كنبة دة قرراك أنت :lol: .

لو حضرتك في السعودية ما كنتش قلت كده

لإن هنا أبو المجاملات ... وعم الوسايط .. وسلالة عائلة الكوسة ...

لإن النباتات دي كلها نباتات عربية اصيلة

بالصدفة البحت اول امس قرات في إعلان كبيييييييييييير في جريدة الرياض عن أميرة سمو ملكي عامله إعلان كبيييييييير عن هروب 5 شغالات فلبينيات في عين العدو مره واحده وتُعلن عن مكافآة كبيرة لمن يُشرد عنهم

يعني موضوع الهروب لا مرتبط بمصر ولا ببيئة معينه وولا عشان شغالات أختلطوا ببعض وإتكلموا ورسموا خطط

ونعيد ونكرر إن مافيش حد فينا ربط بين طريقة معاملة مدام " قلب أبيض " بسبب هروب الشغالة ... ولكن كنا نوضح إن ما حدث كان سيحدث لو البنت صممت على ذلك لأسباب تخصها ممكن تكون اسباب واهيه وكاذبة ...

أولاً :

أن شغال فى السعودية ومن فترة غير قصيرة وبأقول وأكرر مصر بلد الواسطة والرشوة كمان،،،،،لكن السعودية فيها وسايط كتير جداً ،،،

وكل النباتات العربية الى حضرتك عاوزها من الكوسة والكرنب وغيرة :P متوفرة وبكثرة.

لكن أنا ملاحظ حضرتك تتكلم عن حقوق الشغالات فقط ،،،،،

هو بردة مش هى خانت العقد الموقع والمفروض يطبق عليها شروط جزائية لنقض العهد ولا حضرتك مُتحامل علينا وبس ؟؟؟

ولا من مبدأ أنة الى على البر شاطر طالما ما بتدفعش حاجة.

سؤال وعاوز إجابة صريحة من حضرت هيكون شعورك إية لو إستقدمت شغالة دفعت حوالى 8500 ريال تكالبف ،ناهيك عن القرف فى مراجعة المكتب كل يوم وهربت من البيت عدنك بعد شهرين مثلاً طبعاً لن نفترض لا قدر الله أنها سرقت عيل من عيالك ولا قتلت حد ولا سرقت الشقة أو ولعت فيها أو عملت لك سحر أنت او زوجتك وربطتة على ظهر سمكة قرموط دكر ورمتة فى المحيط :roseop: وخلتك انت والمدام قاعدين فى البيت زى الأغراب كل هذا سوف نفترض جدلاً أنة محصلش؟؟؟؟

يا ريت أعرف شعورك وردك بس !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

يعنى دفاع حضرتك من باب الأر على الناس وإستكثار النعمة على الغير أو تمنى زوالها ،،مش دفاع عن حقوق الشغالات.

لا يُعقل طبعاً أنة الأميرة ما بتدفعش لهم رواتبهم

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      فى كل عام حكاية تخطف الضوء فى مهرجان كان هذا العام أكثر من حكاية رغم أننا بصدد الدورة الأهم فنيا واعرض المقال كاملاً
    • 0
      وصفوها بـمسحورة الفن لموهبتها الفطرية وتوحدها مع الأدوار التى تلعبها بتميز وتفرد كأنها صنعت من أجلها فقط. وعرض الصفحة
    • 16
      ما هو انتو هاتسمعونى هاتسمعونى اتكتبت عليكم واتكتبتوا على " لحسن حظى طبعا" الموضوع فى كلمتين تلاته انى على وشك النزول للعطله الصيفيه ويتضمنها بأمر الله زواج ابنتى والمصيف ورمضان وما يتطلبه كل هذا من مجهود مضاعف غير المعتاد فاكرين من حوالى 8شهور تقريبا لما شاركتونى موضوع "حكايتى مع شغالتى "؟؟ http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=86120 انا دلوقتى عاوزه اخد رايكم بل وخبرتكم فى الاتى : نظرا لرفض زوجى التام اصطحاب شغاله من هنا لمصر لما تكلفه من اعباء ماديه ومعنويه فأقترح علينا ا
    • 9
      حكايتى مع صديقتى هى :: أنا ليه صديقتى قريبه منى أوى وبحبها زى أختى بالظبط وفى يوم أتعرفنا على بنت جديده وبقت صحبتنا بس علاقتها بينا مش زى علاقتى انا وصديقتى التانيه وفجأه لقيت صديقتى دى بقت قريبه منها أوى وابتعدت عنى وبقت تصرفاتها معايا غريبه يعنى تقابلنى ولا كأنها تعرفنى . و بقيت أشوفهم بالصدفه ألقيهم مع بعض وعلاقتهم غامضه ومش مفهومه بصراحه أنا أخدت منهم موقف وزعلت خصوصاً من صديقتى الى كنت بحبها ومعرفش ليه إتغيرت فجأه كدا . وبعدين هى حاولت تكلمنى كتير بس أنا قلبى مش صافي لها ومش حق
    • 0
      حكايتى مع ال 09 كنت اعمل مهندسا فى شركة المقاولون العرب فرع ....... بادارة ...... (فى الفترة من 1998 وحتى استقالتى فى 2003 ) و ريت بعينى الفساد و الظلم مجسدا فى هذا الصرح الكبير ... وكنت باحاول على قدر الامكان الابتعاد عن المافيات و العصابات و اكون فى حالى حتى لا اتعرض للاذى مع ان الاذى كان ياتى الى سعيا حيث اننى لا اقبل الظلم او الاهانة مع اننى اعمل بكل جد و اجتهاد مطبقا قول رسولنا الكريم : من اخذ اجرا سأله الله بالعمل .... ولذلك كنت دائما محروما من العلاوات او الزيادة وكان اسمى دائما غير وارد
  • أضف...