اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حكاياتي مع ديكوراتي

se_ Elsyed

Recommended Posts

بالنسبه للاسعار

كيلو باترا الوزرات اسعارها متفاوته يعني من 10 جنيه ل 40 جنيه تقريبا و بلاطات الديكور بحوالي 50 او 60 جنيه للواحده

( بس ارجو مراجعه الاسعار في الوقت الحال )

وزرات الفا زي ما قلت لحضرتك بحوالي 4 جنيه اما بلاطات الديكور مش عارفه بكام لكن بنسبه و تناسب مع اسعار كيلوباترا مش عارفه يمكن 20 او 30 جنيه للواحده

لو هتعمل زي الصوره الاولي

هتحتاج 10 بلاطات ديكور يمين و 10 شمال لو مقاس السيراميك 20X 30

و لو بالصوره التانيه هتجتاج 30 وزره بحوالي 120 جنيه

اسال حضرتك بلاطات الديكور بكام و اضربهم في 20 و شوف الفرق في التكلفه

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 176
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بصى هو المناسب اعتقد هيبقى الوزره لان الحوض عندى مزنوق بين البانيو وفتحة الباب يدوبك 10 سم من الجانبين فراغ بس هو عرض الوزره بيكون كام ..

ومقولتليش رايك فى سيراميك المطبخ اللى حطيت صورته على فكره هو بهتان فى الصوره بس فى الحقيقه بنى من تحت ومن فوق بيز مع نفس تقسيمة المربعات ... وانا تعبتك معايا كثير جزاءاكى الله كل خير ..

تم تعديل بواسطة moataz
رابط هذا التعليق

صحيح هو ينفع اعمل الخط الطولى زى البنى ده اللى حواليه الوزره وراء قاعدة الحمام لانها عندى فى وش باب الحمام فى منتصف الحيطه ولا لازم وراء الحوض .....

تم تعديل بواسطة moataz
رابط هذا التعليق

بصى هو المناسب اعتقد هيبقى الوزره لان الحوض عندى مزنوق بين البانيو وفتحة الباب يدوبك 10 سم من الجانبين فراغ بس هو عرض الوزره بيكون كام ..

ومقولتليش رايك فى سيراميك المطبخ اللى حطيت صورته على فكره هو بهتان فى الصوره بس فى الحقيقه بنى من تحت ومن فوق بيز مع نفس تقسيمة المربعات ... وانا تعبتك معايا كثير جزاءاكى الله كل خير ..

عرض الوزره العاديه 10 سم

سيراميك المطبخ الي في الصوره حلو انا عارفاه بس افضل لو قدرت توفق عليه وزره زي الصوره برضه فيها وزره

رابط هذا التعليق

صحيح هو ينفع اعمل الخط الطولى زى البنى ده اللى حواليه الوزره وراء قاعدة الحمام لانها عندى فى وش باب الحمام فى منتصف الحيطه ولا لازم وراء الحوض .....

اعتقد اي حائط ينفع مش مشكله بس عدد البلاطات الغامقه لازم يعدي عرض ظهر القاعده بمسافه يغني عشان الوزرات متستخباش

رابط هذا التعليق

بصى انا هاوصفلك الحمام كدا وتخيلى معاى ايه الافضل انه يتعمل الغامق وراء الحوض ولا قاعدة الحمام :

غساله فوقيها شباك ..... قاعدة الحمام تقريبا فى منتصف الحيطه..... البانيو

فتحة الباب .......... الحوض قدام القاعده تقريبا

الجزء اللى فى القاعده بتاعت الحمام عرضه 2.5 م والجزء اللى فيه البانيو عرضه 1.70 م و الحوض راكب بين البانيو وفتحة الباب وده عرضها 72 سم وعرض الحوض 60 سم فايه رايك كدا ..

تم تعديل بواسطة moataz
رابط هذا التعليق

بصى انا هاوصفلك الحمام كدا وتخيلى معاى ايه الافضل انه يتعمل الغامق وراء الحوض ولا قاعدة الحمام :

غساله فوقيها شباك ..... قاعدة الحمام تقريبا فى منتصف الحيطه..... البانيو

فتحة الباب .......... الحوض قدام القاعده تقريبا

الجزء اللى فى القاعده بتاعت الحمام عرضه 2.5 م والجزء اللى فيه البانيو عرضه 1.70 م و الحوض راكب بين البانيو وفتحة الباب وده عرضها 72 سم وعرض الحوض 60 سم فايه رايك كدا ..

معلش انا كدا اتلخبط ازاي قاعده الحمام قدام الباب و قدام الحوض

يعني بالترتيب من اول يمين الباب ( الحائط الي في الباب ) ( 2.5 متر )

1- حوض

2- ......

الحائط الي بعده يمين ( 1.7 )

1- بانيو

2-.........

الحائط الي بعده ( في وش الحائط الي فيه الباب ) (2.5)

1-قاعده الحمام

2- ..........................

الحائط الرابع (1.7)

1- ...............................

صح كدا ولا ايه

رابط هذا التعليق

مضبوط زى ما حضرتك كتبتى بس بدل كلمة يمين حطى شمال :

يعني بالترتيب من اول شمال الباب ( الحائط الي في الباب ) ( 2.5 متر )

1- حوض

2- ......

الحائط الي بعده شمال ( 1.7 )

1- بانيو

2-.........

1-قاعده الحمام

الحائط الرابع (1.7)

يعنى الباب بيفتح على الحائط الرابع (1.7) والف شكر على متابعة حضرتك جزاءاكى الله كل خير ...

رابط هذا التعليق

مضبوط زى ما حضرتك كتبتى بس بدل كلمة يمين حطى شمال :

يعني بالترتيب من اول شمال الباب ( الحائط الي في الباب ) ( 2.5 متر )

1- حوض

2- ......

الحائط الي بعده شمال ( 1.7 )

1- بانيو

2-.........

1-قاعده الحمام

الحائط الرابع (1.7)

يعنى الباب بيفتح على الحائط الرابع (1.7) والف شكر على متابعة حضرتك جزاءاكى الله كل خير ...

امال الغساله الي فوقيها شباك ديه فين ؟ اكيد في الحائط الرابع ......

المهم يعني الحائظ الي في وش الباب الي هو 2.5 متر فيه في منتصفه قاعده الحمام فقط ( او كمان شماله عرض الباينو لو واخد طول الحائط كله)

البلاطات الغامقه تكون ورا قاعده الحمام بالظبط بس اعرض يعني تلات او اربع بلاطات غامقين

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

رابط هذا التعليق

هو فعلا البانيو واخد طول الحيطه كله بالنسبه للغساله محطوطه فى وش الباب جنب قاعدة الحمام على اليمين .. بس مش عارف حاسس انه مش هيبقى موزون فبفكر اعمل الحائط اللى فى البانيو غامق هو كمان بعرض البانيو ايه راى حضرتك ..

رابط هذا التعليق

على فكره أنا شرقاوي برضوا يا عنبي

united state of Shargya

:roseop:

من الطرائف والعجائب اللي قابلتها

كان عندي شغل ألوميتال كتير في الشقه

المهم لقيت صاحب العمارة مركب شباك على واجهة العمارة ... شيك قوي وفي كل الأدوار عشان عاوز الواجهة يبقى لها شكل ولون معين .... المهم عجبني التقفيل والخامة بتاعت الألومنيوم .. فسألته عن الورشة اللي عامله له الشغل الجميل ده ...أتصلت بصاحب الورشة وجه معايا العبور

اُفاجأ برضوا بشخص عجيب

او نقول مش عجيب ... هو أمين ومحترم في زمن عز فيه ذلك

على سبيل المثال

أنا عندي تراسين في أوض النوم ... والغرفة الثالثة فيها شباك ... فقلت هاعملهم كلهم ألوميتال بجانب الشغل الأخر ....

وجبت الراجل عشان نتفق

فوجئت بشخص بينصحني بعكس ذلك ويقول لي : بيني وبينك وللامانة مافيش أحسن من الشبابيك الخشب اللي بتتكون من شيش وقزاز وضرفة سلك عشان الناموس والذباب ... وهي أفضل من الألوميتال حيث إنك لو عاوز تهوي الغرفة أو تدخل ضوء وشمس مش شرط تفتح الشباك كله وومكن تواربه وبيبقى كمان وراه ستاير .. عشان لو جنبك جيران أو بتاع ...

فأستغربت ... يعني واحد جاي بيرفض شغل مُكلف وتقريباً 40 % من الشغل كده طار منه ...

لكن هو من الواضح إنه شخص محترم وشبعان كمان ...

فاحترمته وفعلاً أشتريتهم خشب

سألت صاحب العمارة.. هو عامل متر الألوميتال النضيف ده بكام ؟ ... فقال لي : 400 ج

سألت على نفس النوعية دي لقيتها في السوق بـ 470

طبعاً في شغل بـ 270 ج اللي هو بسيط قوي قوي قوي وما فيهوش أي شغل وكمان خامته مش كويسه ..

لكن أتضح إن مافيش أي ألوميتال بيركب إلا بعد ما تركب السيراميك والحلوق الخشب بتاعت الشبابيك وكمان تبلط المطبخ لو هاتفصله ألوميتال .... فالراجل قال لي كمل الحاجات دي وأجي أرفع المقاسات على نضافه ...

أول حاجه بدأت فيها ... كان الهد

هههههههه

جبت ناس يهدوا كذا حيطه عندي ويوسعوا شبابيك وينقلوا مكان أبواب ... بالعربي كده شلفطت الشقه ....

تخيلوا بقى أكتشفت إن الهد بيكلف أكتر من البُنا .. آه والله

جبت واحد يهد عدد 4 حائط ... ويوسع يمكن 3 شبابيبك .. ويفتح مكان لثلاث شفاطات هوا .... ويعبي كل ده في شكاير ويسيبها في الشقة ..

تخيلوا طلب 1200 ج !!!!!

فعلاً بذلوا مجهود جامد ... 4 أيام لما طلع عينهم ...

الأغرب بقى

ممنوع تنزل الكسر ده في الأسانسير ...

فجبت ناس ينزلوه على كتفهم ويعبوه في عربية نقل والعربية ترميه في اي داهيه هما بيبقوا عارفين طريقها

الناس دي أخدت بالعافية 600 ج

والعربية أخدت البلاوي دي على مرتين بـ 500 ج

وأشتريت لهم كمان 150 شوال دقيق من الحجم الكبير !!!!!!!!! .. غير إن الكسر الجامد كانوا بينزلوه على كتفهم ..

تخيلوا ده ؟

يعني كإن الواحد بيهد عماره

اللي بيساعد على الهد إن الحوائط في العماير اللي زي دي بتبقى معموله بنظام إسمه " فلات سلاب " يعني سقف مسطح من غير كمر ساقط وأقل عدد من الاعمده ... وبالتالي تجيب الحيطه هنا أو هنا .. براحتك ما فيش حاجه حكماك اللهم إلا لو في عمود فبتبقى محطوم بيه إلى حد كبير ...

الغريب برضوا إن إنت هاتلاحظ إنك ممكن تجيب عربية رمل .. هانفترض مثلاً بـ 300 ج ... تخيل بقى لو جبت عمال يطلعوها بتوصل إلى 1000 ج .... آه والله لو ساكن في الخامس ولا حاجه ... ولو جبت ونش هاياخد برضوا مبلغ قريب من ده

وللحديث بقية

ممكن يا استاذ 'se_ Elsyed' تقولى اسم قطاع الالمونيوم النضيف ده اللى المتر فيه بيه 400 جنيه ويا ريت عنوان المحل اللى كنت هتعمل عنده جزاءاك الله كل خير ...

رابط هذا التعليق

هو فعلا البانيو واخد طول الحيطه كله بالنسبه للغساله محطوطه فى وش الباب جنب قاعدة الحمام على اليمين .. بس مش عارف حاسس انه مش هيبقى موزون فبفكر اعمل الحائط اللى فى البانيو غامق هو كمان بعرض البانيو ايه راى حضرتك ..

يستحسن بلاش حائط البانيو

الحيطه الي يمين الباب اعتقد فاضيه

لو فاضيه اعملها هي احسن

او حائط الي في وش الباب ماشي برضه لو الغساله يمين اوي

يعني الغساله 60 سم من اليمين

و البانيو 60 سم من الشمال

الباقي في النص الي فيه القاعده 130

خد مهنم 90 سم من النص غامق = 3 بلاطات

رابط هذا التعليق

يستحسن بلاش حائط البانيو

الحيطه الي يمين الباب اعتقد فاضيه

لو فاضيه اعملها هي احسن

او حائط الي في وش الباب ماشي برضه لو الغساله يمين اوي

يعني الغساله 60 سم من اليمين

و البانيو 60 سم من الشمال

الباقي في النص الي فيه القاعده 130

خد مهنم 90 سم من النص غامق = 3 بلاطات

تمام كدا انا روحت منطقة المهاجرين ده عجبنى سيراميك الحمام من الامراء والمطبخ فينسيا فكنت عاوز اعرف رايك فيهم معلش سؤال كمان انا عندى بالكونه لفه بطول وعرض الشقه مساحتها 20 متر مربع عاوز ابلطها سيراميك فيستحسن تكون غامقه علشان تستحمل ولا فاتحه افضل .. معلش ثقلت عليك

رابط هذا التعليق

ممكن يا استاذ 'se_ Elsyed' تقولى اسم قطاع الالمونيوم النضيف ده اللى المتر فيه بيه 400 جنيه ويا ريت عنوان المحل اللى كنت هتعمل عنده جزاءاك الله كل خير ...

مش فاكر سم الورشة ...

لكن صاحبها إسمه المهندس حمدي ..

وتليفونه ... 0101643550

وهو في منطقة زهراء عينش شمس ... قريب من محلات السيراميك ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مش فاكر سم الورشة ...

لكن صاحبها إسمه المهندس حمدي ..

وتليفونه ... 0101643550

وهو في منطقة زهراء عينش شمس ... قريب من محلات السيراميك ..

الف شكر لحضرتك على ردك الكريم جزاءاك الله كل خير بس معلش هاثقل عليك شويه لو تفتكر اسم النوعيه بتاعت الالمونيوم ده اللى هى بيه 470 ج يا ريت تقولى عليه لانى بقالى فتره بدور على نوعيه رخيصه وعمليه ويبقى كثر الف خيرك ..

رابط هذا التعليق

انا روحت منطقة المهاجرين ده عجبنى سيراميك الحمام من الامراء والمطبخ فينسيا فكنت عاوز اعرف رايك فيهم معلش سؤال كمان انا عندى بالكونه لفه بطول وعرض الشقه مساحتها 20 متر مربع عاوز ابلطها سيراميك فيستحسن تكون غامقه علشان تستحمل ولا فاتحه افضل .. معلش ثقلت عليك

انا رأيي ان الفاتح احسن

اولا بتدي وسع

و ثانيا انا شايفه ان التراب بيبان في الغامق اكتر من الفاتح ( عن تجربه )

عندي غرف النوم سيراميك باركيه البني بيبان فيه التراب اسرع من السيراميك الفاتح

رابط هذا التعليق

انا روحت منطقة المهاجرين ده عجبنى سيراميك الحمام من الامراء والمطبخ فينسيا فكنت عاوز اعرف رايك فيهم معلش سؤال كمان انا عندى بالكونه لفه بطول وعرض الشقه مساحتها 20 متر مربع عاوز ابلطها سيراميك فيستحسن تكون غامقه علشان تستحمل ولا فاتحه افضل .. معلش ثقلت عليك

انا رأيي ان الفاتح احسن

اولا بتدي وسع

و ثانيا انا شايفه ان التراب بيبان في الغامق اكتر من الفاتح ( عن تجربه )

عندي غرف النوم سيراميك باركيه البني بيبان فيه التراب اسرع من السيراميك الفاتح

اشكرك كثيرا اختى العزيزه HanaaOsama انا تعبتك معايا كثير جزاءاكى الله كل خير ...........

رابط هذا التعليق

هو تركيب الوزره يا جماعه الصنايعى بيحسبوه ازاى ..مع الحائط ولا ليها حساب لوحديها ..

لو قصدك علي وزره الحائط " للحمام و المطبخ "

بتتحسب عادي مع مساحه السيراميك كله

اما وزره الارضيان الي بتكون اخر الحائط ديه حسابها لوخده

رابط هذا التعليق

هو تركيب الوزره يا جماعه الصنايعى بيحسبوه ازاى ..مع الحائط ولا ليها حساب لوحديها ..

لو قصدك علي وزره الحائط " للحمام و المطبخ "

بتتحسب عادي مع مساحه السيراميك كله

اما وزره الارضيان الي بتكون اخر الحائط ديه حسابها لوخده

طيب كدا كويس اوى انا كنت فاكر ان تركيب وزرة المطبخ والحمام ليها سعر لوحدها الف شكر على رد حضضرتك جزاءاكى الله كل خير ..

بالمناسبه لو حد يعرف مبلط كويس وسعره فى حدود 10 ج او اعلى حاجه بسيطه يا ريت حد يدلنى عليه ولكم جزيل الشكر ...

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      حواديت يا بيه حكايات يا هانم بنص جنيه قرب يا هايم المهنة إيه ؟ شاعر سلالم يا سلام عليه فـ الحب حالم .................. بكتب في الهوى أجمل حكاوي وكله في الهوا أسمع يا غاوي كتاباتي وحواديتي في الحب وايامه عن كيتي وكتاكيتي عن قلبي وأحلامه عن عمر ضيعته بأكتب فوق السطور عن حب صنعته لقلب كان مغرور أخر كلام : ما بين قلمي وحواديتي أحلام وأحزان وبين هذه وتلك تنتحر العبارات!!! [/align]
  • أضف...