اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حكاياتي مع ديكوراتي

se_ Elsyed

Recommended Posts

بسم الله ماشاء الله

ربنا يباركلك فيها و يهنيك اللهم امين

معلش سؤال رخم

هي اتكلفت اد ايه تشطيب

ولو حبيت اشطب شقة في اسكندرية مساحتها حوالي 100 متر بالطريقة اللي حضرتك شطبت بيها ومكتب ومهندس وكده تتكلف اد ايه

مع ملاحظة ان شغل الجبس هايكون اقل من كده بكتير

ولك شكري واحترامي

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

• الردود 176
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس أخر المستجدات إن بعد السيراميك ما خلص روحت طارد مهندس الديكور شر طرده لأنه سلك سلوك الهمجية بتاعت الصنايعية الجهله .. وبدات تظهر الحجج .. معليش كنت عيان ... أصلي ما قدرتش أجي عشان أبن عمة اخو مرات خالتي مات وكنت في الجنازة .. فكانت النتيجية أن بتاع السيراميك كان شغال .. وكنا متفقين وكاتبين أن شكل سيراميك أرضية المطبخ يكون سمبوكسة .. مش مرصوص على عدلته يعني ... فاتعمل على عدلته لأ الباشمهندس مآنتخ وما جاش يشوف ايه اللي بيحصل ومعتمد على وجود اخويا إعتماد كُلي وجزئي .. نوع من أنواع الأستهبال يعني

وبالتالي مش معقول هاقول له هد اللي اتعمل او اعمله على حسابك ... فكان وصله نص اللي أتفقنا عليه وكنا قطعنا شوط كبير في الشقة .. فقلت له قشطة كده ومع السلامه يا شربات

-----------------

المهندس ده هو نفسه اللي حضرتك كنت بتتكلم عنده في الاول اللي مكتبه في الزقازيق اللي كان بيبني لحضرتك الفيلا ؟

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

بسم الله ماشاء الله

ربنا يباركلك فيها و يهنيك اللهم امين

معلش سؤال رخم

هي اتكلفت اد ايه تشطيب

ولو حبيت اشطب شقة في اسكندرية مساحتها حوالي 100 متر بالطريقة اللي حضرتك شطبت بيها ومكتب ومهندس وكده تتكلف اد ايه

مع ملاحظة ان شغل الجبس هايكون اقل من كده بكتير

ولك شكري واحترامي

اه ياريت ياجماعة تقولولنا سعر تشطيب المتر كام

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

بس أخر المستجدات إن بعد السيراميك ما خلص روحت طارد مهندس الديكور شر طرده لأنه سلك سلوك الهمجية بتاعت الصنايعية الجهله .. وبدات تظهر الحجج .. معليش كنت عيان ... أصلي ما قدرتش أجي عشان أبن عمة اخو مرات خالتي مات وكنت في الجنازة .. فكانت النتيجية أن بتاع السيراميك كان شغال .. وكنا متفقين وكاتبين أن شكل سيراميك أرضية المطبخ يكون سمبوكسة .. مش مرصوص على عدلته يعني ... فاتعمل على عدلته لأ الباشمهندس مآنتخ وما جاش يشوف ايه اللي بيحصل ومعتمد على وجود اخويا إعتماد كُلي وجزئي .. نوع من أنواع الأستهبال يعني

وبالتالي مش معقول هاقول له هد اللي اتعمل او اعمله على حسابك ... فكان وصله نص اللي أتفقنا عليه وكنا قطعنا شوط كبير في الشقة .. فقلت له قشطة كده ومع السلامه يا شربات

-----------------

المهندس ده هو نفسه اللي حضرتك كنت بتتكلم عنده في الاول اللي مكتبه في الزقازيق اللي كان بيبني لحضرتك الفيلا ؟

أيوه يا فندم هو

لا لشيء إلا انه بقى يستهبل بدون سبب ومش شايف شغله في متابعة الصنايعية اللي عاوزين واحد واقف على إيدهم ليل نهار

-----------------

في رأيي الشخصي الشقة الـ 100 متر ممكن تتوضب في المعقول في حدود 50 الف كحد أقصى ... المبلغ ده يوضب لك شقة كويسة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخوه الافاضل لقد قرات مشاركاتكم ولى بعض التعليقات .......

بعض الاخوه يضع كل مهندسين الديكور فى سله واحده ويتهمهم بالسرقه للاسف

والبعض الاخر كتب كلام مدروس وممتاز بصراحه عن فائده مهندس الديكور

وانا على استعداد لارد على اى استفسار لانى مهندس ديكور متخصص ودى مش دعايه على فكره

المهم

ياجماعه لازم تعرفوا ان مهندس الديكور فى مصر فعلا مظلوم هتقولولى ليه؟ لان للاسف 90% من اللى موجودين فى السوق ليسوا مهندسين ديكور ودى حقيقه انا صدمت بيها لما اتخرجت من الكليه من عشر سنين ايوااا حقيقه

كتير اوى من الناس منهم صنيعيه اطوروا شويه طبعين كروت انهم مهندسين ديكور

وفى ناس دبلومات صنايع وفى محاسبين اشتغلوا سنتين ولا حاجه فى شركه مقاولات بقى مهندس ديكور

وفى كتير اوى واخدنها بالدراع وعملين نفسهم مهندسين ديكور

طيب انا عايز اوصل معاكوا لايه

جميل

انا الناس دى حقيقه هما اللى سوءا سمعه مهندسين الديكور لانهم مش فاهمين حاجه وبيعكوا وللاسف كتير منهم بينصب على الزبون (صاحب الشقه)

هتقولولى طيب فين مهندسين الديكور ؟

للاسف سابوا البلد معظمهم مش كلهم وسافروا اللى فى دبى واللى فى السعوديه واللى ترك مهنته وغيرها ايوه دى حقيقه لانهم ولا حول ولاقوه الا بالله بسبب السمعه السيئه اللى اتقالت عنهم بقوا فى معاناه

طيب انا صاحب شقه وعايز مهندس ديكور

اعمل ايه اجيب واحد من الشارع ولا اسال ابن عمى وابن خالتى وجارى ؟؟؟؟؟

انا هطرح عليكوا سؤال مهم

لو فى واحد لاقدر الله سنانه بتؤلمه بيروح يمشى فى الشارع ولما يلاقى لوحه لدكتور اسنان وكاتب زميل الجامعه الامريكيه والهنديه وووو

بيدخل يسلمله نفسه لالالالالالالالالالالا طبعا

طيب ايه اللى بيحصل ؟؟؟ بيسئل ميت مره قبل مابيسلمله نفسه

يبقى فى الحاله دى واللى انا عايز اوصلهلكم ياجماعه ان انت عايز مهندس ديكور تعمل سيرش كويس اوى لانك بتدفع للدكتور الف جنيه علشان تظبط سنانك اما مهندس ديكور يعنى تشطيبات بالوفات

طيب اول خطوه لما تلاقى مهندس تساله هلى هو متخصص يعنى معاه كرنيه نقابه بيقول انه مهندس ديكور يعنى بطاقته بتحمل مهنه مهندس ديكور وده مش عيب

لانه طبعا لو طلع دخيل على المهنه هيبوظلك كل حاجه وفى الاخر هنقول مهندسين الديكور ولاد تيييت

طيب هل كل مهندسين الديكور كلهم محترفين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ودى مهمه

لا طبعا لان فى كتر منهم مجموعه فى الثانويه العامه اللى رماه على الكليه دى وخد المهنه كده يعنى اكاديمىومش موهوب فنيا

طيب افرق اذاى بين مهندس شاطر ومهندس تعبان طبعا اتفرج على اعماله السابقه عن طريق سيدهات واناقشه واذا امكن يفرجنى على مشروع تحت انشائه يفرجج عليه

يعنى لازم اشوفله اعمال سابقه

وفى النهايه ياجماعه كل مهنه فى المحترم وااللى بيخاف ربنا وفيها السىء وده بيقع بيقع مابيدومش لان سمعته بتسوء

اسف طولت عليكوا ودى اول مشاركه ليا فى المنتدى الجميل دى وانا تحت امركم فى اى استفسار

مهندس ديكور

رابط هذا التعليق

طب ياجماعة ....

يعنى عندنا متخصص ...

وموش قادرين نستغله ....

طب انا ليه استشارة ...

بشوف نوع من الحجارة الحديثة ...بتتركب فى حوائط المداخل والواجهات ..

ممكن اعرف دى ايه وبكام المتر بمصنعيته؟؟ وايه انسب المساحات اللى ممكن تتعمل فيها الحجارة دى ؟؟

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

الحجر الذى يتم تكسيه به الواجهات هو انواع كثيره والنوع الذى اعتقد ان تقصده والذى انتشر فى الفتره الاخيره هو حجر الهاشمه وهو يتم تشكيله طبقا لتضميم مهندس الديكور سعر المت الان حوالى 120 جنيه وهناك بعض الاضافات اذا كان هناك نحت يتم حسابه بالمقطوعيه

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

الحجر الذى يتم تكسيه به الواجهات هو انواع كثيره والنوع الذى اعتقد ان تقصده والذى انتشر فى الفتره الاخيره هو حجر الهاشمه وهو يتم تشكيله طبقا لتضميم مهندس الديكور سعر المت الان حوالى 120 جنيه وهناك بعض الاضافات اذا كان هناك نحت يتم حسابه بالمقطوعيه

هل يصلح هذا النوع من الاحجار فى الاوت دور ...ولا الان دور اكتر ...

وايه النصايح اللى ممكن نعرفها فى حالة استخدام هذا النوع

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

حسب معلوماتى قانة للاوت دور و اساسا لواجهات العمارات و الفيلات

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

حسب معلوماتى قانة للاوت دور و اساسا لواجهات العمارات و الفيلات

بس انا ساعات بشوفه فى المداخل بتاعة الفيلا او الشقة ...على حائط واحد ...

ليعطى انطباع البعد الثالث ...

موش عارفة هل ممكن يتحط فى مدخل فيلا ...وهل لو المدخل مدهون ...ينفع ..

وياخد وقت اد ايه فى تركيب حائط 6متر مثلا...

رابط هذا التعليق

ياجماعه الحجر بيشتغل فى المكاتين ولكنه عندما يوظف بداخل المكان فانه يتم معالجته باننا بنرشه ماده علشان ماينتجش منه اتربه وبعدين فى حجر مخصوص للاماكن الداخليه

رابط هذا التعليق

ياجماعه الحجر بيشتغل فى المكاتين ولكنه عندما يوظف بداخل المكان فانه يتم معالجته باننا بنرشه ماده علشان ماينتجش منه اتربه وبعدين فى حجر مخصوص للاماكن الداخليه

طب ممكن على حوائط مدهونة؟؟

والارضية متشطبة ؟؟ هاتأثر؟؟

بمعنى انى عاوزة اغير المدخل والاضائة فى حيطة واحدة...

وياخد اد ايه وقت ...

لو الحيطة حوالى ستة متر ...يعنى يوم ونفضها ...ولا اسبوعين تلاتة؟؟؟

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل لايمكن عمل الحجر على حوائط مدهونه ولابد من تكسير المحاره اولا ثم تكسيه الحائط بع د ذلك لان الدهان بيعمل عازل والاسمنت لايمسك بالحائط المدهون

جدار بالمساحه تلك ياخذ اسبوع بكل المراحل يعنى تكسير المحاره وتكسيه الحجر ولا يوجد مشكله فى السيراميك

وهناك فكر اخر يمكنك العمل به وهو عمل الحجر بالدهانات يعنى هناك بعض المواد الى جانب نقاش محترف يمكن ان يعملك شكل الحجر فى الدهانات

وبالتوفيق

رابط هذا التعليق

تقبل منى ودى واحترامى ...

معلهش سؤال ...موش اخير....

انا نفسى بصراحة ناخد كبسولات ديكورية ...

حركات صغيرة ممكن نصنع منها ديكورات بمنازلنا ...

او ايه اهم الاساسيات اللى الواحد لازم يراعيها لما ييجى مثلا يجهز حجرة معينة مثلا حجرة الاطفال ؟؟

وازاى ممكن يوفر فرص انتهاك مادية ومضيعة وقت لما ييجى يغير ديكورات معينة فى البيت...

يارب اكون ماتقلتش عليك ...

===========================================

على جنب اختك شيكووووز

تم تعديل بواسطة shiko

رابط هذا التعليق

اختى الفاضله شيكوووز

اولا ناسف للخطا الفنىالسابق (كلمه الاخ الاخ)

بالنسبه لعالم الديكور فهو لاحدود له والافكار دائما فى جديد

المهم لو اخذنا غرفه اطفال مثلا

هناك اتجاهين يمكنكى العمل من خلالهم

اتجاه باقل التكاليف ولكنه لايدوم يعنى الغرفه مش هكمل سنه وتلاقى المعمول فيها ضعيف ومابيدومش

مثلا تدهنى الغرفه لون واحد وبدورى على بعض ملصقات الاطفال ويتم لصقها على الجدران بتشكيل معين

اتجاه اخر مكلف بعض الشىء ولكنه يدوم ولايحتاج للتغيير وهو اختيار لونين مناسبين من الالوان المبهجه للاطفال ويتم عمل الغرفه بهما

كعمل جدار وجدار او تقسيم الغرفه من المنتصف وعمل جزء علوى لون وجزء سفلى اللون الاخ ثم يتم لصق وزر به رسومات خاصه للاطفال

اتجته اعلى وهو عمل نفس الشغل مع عمل سقف معلق تصميمه يخص الاطفال ايضا

ومازال هناك الكثير

ارجوا ان اكون افدت

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم

بصراحه موضوع جميل جدا وشكرا لك سى السيد

وماشاء الله كويس انى يبقى فى مهندس ديكور يقدر يفيدنا مشكور كورنر

وانا ليا شقه 160 متر بس طبعا مش بفكر فى تشطيبها دلوقتى خالص

لاننا بنسدد الاقساط

ادعولى بس الاقساط تخلص على خير

ومتبعاكم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

[سلام عليكم

يا ريت يا جماعة الي لسة مشطبين شقتهم قريب او عندهم فكرة عن التشطيبات تقروا الملف المرفق ده وتقولولي رايكم

انا بصراحة مش فاهم المقايسة دي صح ولاى غلط مع اني مقتنع انها مبالغ فيها شوية بس مش قادر احكم بالظبط

يا ريت تفيدوني بخبراتكم

Copy_of_Xl0000011.xls

تم تعديل بواسطة noureymo
رابط هذا التعليق

فينك يا سي السيد انا قلت انك اول ما هتشوف المقايسة دي هترد عليا

بصراحة انا مش عارف أقرر لوحدي خاصة اني مش عارف اسعار الخامات ايه.

يا فندم أنا هنا .. ولو أعرف أقول على طول ..

لكن انا غلبان وماليش في موضوع المقايسات والكلام ده .. لإنه محتاج متخصص ...

عليك وعلى الباشمهندس أشرف محمد ....

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ياترى ممكن فكرة عن إيه الأفضل فى تركيب الكرانيش الجبس, الجاهز ولا العمولة؟

أنا نفسى أعمل كرانيش جبس عندى فى الشقة بس مكسل عشان وجع الدماغ وهدة الحيل, وفى نفس الوقت سمعت إن فى خامة تانية بيقولوا أفضل من الجبس بيقولوا عليها فيبر, ياترى إيه الأنسب وحدود سعر المتر مصنعية وخامات فى الحالتين كام؟

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      حواديت يا بيه حكايات يا هانم بنص جنيه قرب يا هايم المهنة إيه ؟ شاعر سلالم يا سلام عليه فـ الحب حالم .................. بكتب في الهوى أجمل حكاوي وكله في الهوا أسمع يا غاوي كتاباتي وحواديتي في الحب وايامه عن كيتي وكتاكيتي عن قلبي وأحلامه عن عمر ضيعته بأكتب فوق السطور عن حب صنعته لقلب كان مغرور أخر كلام : ما بين قلمي وحواديتي أحلام وأحزان وبين هذه وتلك تنتحر العبارات!!! [/align]
  • أضف...