اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

السلام عليكم

عندى استفسار بخصوص الزياره للوالدين

انا مهنتى مهندس مشروع بالدمام وعملت الطلب وحصلت على التأشيره فعلا ومده الاقامه شهر واحد

المهم بقا:انا عارف ان صلاحيه الورقه بتاعه التأشيره دى شهر هجرى من تاريخ صدورها بس عايز اعرف ايه صلاحيتها اول ماتتلزق ع الجوازات؟الطبيعى 90 يوم عشان تغادر الاراضى المصريه بس سمعت انهم قرب رمضان زى دلوقت كده بيدوا 30 يوم بس للمغادره وسمعت ان المكاتب كلها بتجيبها ب 30 يوم بس برضو وسمعت ان ساعات الخارجيه بتبعت للسفارات تلغى التاشيرات اللى عندها فى قت عمره رمضان والحج

ياريت ياجماعه اللى عندو خلفيه عن القصه دى يفيدنى عشان انا مظبط امورى انهم يلزقوا التاشيره ع الجوازت قبل رمضان كده يبقا معايا رمضان وشوال وزى القعده وييجوا قبل الحج على طول وممكن اجدد لهم كمان شهر على الشهر بتاعهم

فعايز اعرف عشان لو 30 يوم يبقا مش هيلحقوا الحج

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

عندى استفسار بخصوص الزياره للوالدين

انا مهنتى مهندس مشروع بالدمام وعملت الطلب وحصلت على التأشيره فعلا ومده الاقامه شهر واحد

المهم بقا:انا عارف ان صلاحيه الورقه بتاعه التأشيره دى شهر هجرى من تاريخ صدورها بس عايز اعرف ايه صلاحيتها اول ماتتلزق ع الجوازات؟الطبيعى 90 يوم عشان تغادر الاراضى المصريه بس سمعت انهم قرب رمضان زى دلوقت كده بيدوا 30 يوم بس للمغادره وسمعت ان المكاتب كلها بتجيبها ب 30 يوم بس برضو وسمعت ان ساعات الخارجيه بتبعت للسفارات تلغى التاشيرات اللى عندها فى قت عمره رمضان والحج

ياريت ياجماعه اللى عندو خلفيه عن القصه دى يفيدنى عشان انا مظبط امورى انهم يلزقوا التاشيره ع الجوازت قبل رمضان كده يبقا معايا رمضان وشوال وزى القعده وييجوا قبل الحج على طول وممكن اجدد لهم كمان شهر على الشهر بتاعهم

فعايز اعرف عشان لو 30 يوم يبقا مش هيلحقوا الحج

جزاكم الله خيرا

ايه ياجماعه محتاج حد يفيدنى المساله دى حاططها فى اكتر من موضوع ولا حد رد

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل اخذت الموافقه مفيش حد يقدر يمنعك من اخذ التاشيره انت قدم الجواز وان شاء الله بخد الصلاحيه ثلاث شهور ربنا يكتب لهم الخير ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه الرد على الزيارة بيظهر بعد كام يوم انا مستنيه من يوم الاربعاء بيظهر لى الطلب تحت الاجراء

باذن الله خلال الاسبوع ده الوشكلة ان دلوقتى زحمة بس بعد اذن حضرتك ممكن اسالك سوال انتى مقدمة الطلب من امتة يعنى فضل اد اية عندهم فى الوزارة الى حين الرد ارجوكى سرعة الرد بعد اذنك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا جماعه الرد على الزيارة بيظهر بعد كام يوم انا مستنيه من يوم الاربعاء بيظهر لى الطلب تحت الاجراء

المفروض تحت الاجراء مش يجالس اكتر من 24 ساعه انما تاخر الطلب عادي بس بكدا الحمد لله ان شاء الله بيظهر خلال اليومبن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

باذن الله خلال الاسبوع ده الوشكلة ان دلوقتى زحمة بس بعد اذن حضرتك ممكن اسالك سوال انتى مقدمة الطلب من امتة يعنى فضل اد اية عندهم فى الوزارة الى حين الرد ارجوكى سرعة الرد بعد اذنك

هو زوجى عمل الطلب على النت يوم 3-7-2011 ردوا تانى يوم بجمله (التقديم حيث مقر العمل والاقامه )لكن احنا مختلفيين لاننا مقيمين فى ينبع وبنقدم فى الدمام وطلبوا صورة جواز الوالدة اخذت وقت ثم بعدها طلبوا الاقامه نفسها واخذت وقت روتين المهم يوم الاربعاء اللى فات بتاريخ 20 قالولنا انهم خلصوا واننا نتابع ده اللى حصل يارب اكون افدتك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

المفروض تحت الاجراء مش يجالس اكتر من 24 ساعه انما تاخر الطلب عادي بس بكدا الحمد لله ان شاء الله بيظهر خلال اليومبن

يارب يا استاذ خالد لانى قلقانه ربنا ييسر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان شاء الله قبل الاربعاء هتكون عندك الموافقه لة مجتش اليوم

رابط هذا التعليق

ليا استفسار

دلوقتي بعد وضع التاشيره عالجواز حالة الطلب بتكون ايه

هل بتبقى التاشيرة عالنت ولا بيطلع ليك رسالة ولا ايه !!!!

موجوده علي النت للابد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا كنت عاوز استفسر عن حاجه وهى انى قدمت طلب زيارة لوالدى بتاريخ 16/7/2011

وظهر لى على النت امس انى اراجع وزارة الخارجية باصل الاقامه

فكان سؤالى هو ان انا فى المدينه حاليا فهل ينفع ابعت اصل الاقامه لمعقب الشركه وهو يراجع لى ولا لازم اروح بنفسى؟

معلش كان فيه سؤال كمان تذكرة المراجعة صلاحيتها اد ايه علشان لو اضطريت اروح بنفسى اخر ميعاد ممكن اراجع فيه امتى

انا شاكر لكل اللى فى المنتدى لاننا فعلا بنستفيد من الردود

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

فكان سؤالى هو ان انا فى المدينه حاليا فهل ينفع ابعت اصل الاقامه لمعقب الشركه وهو يراجع لى ولا لازم اروح بنفسى؟

معلش كان فيه سؤال كمان تذكرة المراجعة صلاحيتها اد ايه علشان لو اضطريت اروح بنفسى اخر ميعاد ممكن اراجع فيه امتى

الاخ الفاضل لو مقدم تابع المدينه لابد تراجع خارجيه جده وبسرعه علشان في رمضان المنطقه الغربيه بتقفل الزياره

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ الفاضل لو مقدم تابع المدينه لابد تراجع خارجيه جده وبسرعه علشان في رمضان المنطقه الغربيه بتقفل الزياره

شكرا استاذ خالد على ردك

بس انا مقدم تبع الرياض

وانا لن استطيع الذهاب الى الرياض قبل 10 ايام من الان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الحمد لله ظهرت اليوم الاربعاء بس عشان كلمة حضرتك متنزلش جاءت بتاريخ الثلاثاء ربنا يباركلك

معلش يا استاذ خالد شوية استفسارات تاريخ التاشيره25-8-1432وتاريخ الموافقه 26-7-2011 ومكتوب فى المده 90 يوم عايزه افهم ماما هتعمل ايه عشان اعرفها لانها هى اللى هتخلص ورقها

فى حاجه تانيه هو فعلا قبل 10 ايام قبل انتهاء رمضان بيوقفوا شغل الزيارات وحتى بعديه الى ان ينتهى الحج

تانى حاجه هى الفترة المسموحه لهامن الان عشان تطلع التاشيرة على الجواز كام ونعرفها منين

وبعد متطلع التاشيرة على الجواز قد ايه

اصحابى قالولى اللى عملوا السنه اللى فاتت 2 فى مصر وواحد فى السعودية

معلش ربنا يجازيكم خير على صبركم على الاسئله

تم تعديل بواسطة ينبع
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الحمد لله ظهرت اليوم الاربعاء بس عشان كلمة حضرتك متنزلش جاءت بتاريخ الثلاثاء ربنا يباركلك

معلش يا استاذ خالد شوية استفسارات تاريخ التاشيره25-8-1432وتاريخ الموافقه 26-7-2011 ومكتوب فى المده 90 يوم عايزه افهم ماما هتعمل ايه عشان اعرفها لانها هى اللى هتخلص ورقها

فى حاجه تانيه هو فعلا قبل 10 ايام قبل انتهاء رمضان بيوقفوا شغل الزيارات وحتى بعديه الى ان ينتهى الحج

تانى حاجه هى الفترة المسموحه لهامن الان عشان تطلع التاشيرة على الجواز كام ونعرفها منين

اولا الف مبررروك علي التاشيره

وثانيه الحمد لان انتي الوحيده الان الا الزياره تابع الام الموافقه جت بي 90 يوم وده فضل من الله بمعني كدا معكي اقامه 90 يوم غير الصلاحيه كدا تقدر تخدي التاشيره في اي وقت ونفس الوقت مش هتجدي لان كدا الوالده هتحج ويكون لسه التاشيره باقي فيها لو انتي طبعا جيابها للحج فقط انما لو هتجالس معاكي عادي تقدر تجالس معاكي فتره كبيره

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وثانيه الحمد لان انتي الوحيده الان الا الزياره تابع الام الموافقه جت بي 90 يوم وده فضل من الله بمعني كدا معكي اقامه 90 يوم غير الصلاحيه كدا تقدر تخدي التاشيره في اي وقت ونفس الوقت مش هتجدي لان كدا الوالده هتحج ويكون لسه التاشيره باقي فيها لو انتي طبعا جيابها للحج فقط انما لو هتجالس معاكي عادي تقدر تجالس معاكي فتره كبيره

متشكرة ليك يا استاذ خالد على ردك

ربنا كريم وحده

يعنى كده عادى قبل ميخلص 3 شهور نروح نخلص الورق معلش يا استاذ خالد زوجى وانا نازلين بعد العيد اجازه ان شاء الله

ممكن ارجع معاها على الحج بس عشان المدارس مفيش مشكله فى نزولنا واحنا عاملين لها زياره

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

متشكرة ليك يا استاذ خالد على ردك

ربنا كريم وحده

يعنى كده عادى قبل ميخلص 3 شهور نروح نخلص الورق معلش يا استاذ خالد زوجى وانا نازلين بعد العيد اجازه ان شاء الله

ممكن ارجع معاها على الحج بس عشان المدارس مفيش مشكله فى نزولنا واحنا عاملين لها زياره

الاخت الفاضله انا بقولك الوالده معها اقامه 90 يوم يعني انتي دخلي جواز سفر في 20 رمضان القنصليه ويطلع ان شاء الله بي ثلاث شهور صلاحيه وكدا تجيو كلكم مع بعض ان شاء الله بس في شي للازم تعرفيه الزياره من يوم 19 ذولقعده بتوقف دخولهم عن طريق اي مطار من مطارات المنطقه الغربيه علشان تكوني عامله حسابك لو هتجي قبل التاريخ ده ماشي اما بعد التاريخ ده للازم تحجزي للوالده عن طريق الرياض او القصيم او الدمام علشان تكونو في الامان

رابط هذا التعليق

استاذ خالد انا قدمت على طلب زيارة من اسبوعين وكل ما ادخل على موقع وزارة الخارجية ما الاقيش اى حاجة وتطلعلى الرسالة ده بس

طباعة النموذج في الشاشة السفلى (بالضغط على زر طباعة)

يعنى ما بيقولش اى حاجة على حالة الطلب اعمل ايه

شكرا

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

شكرا يا استاذ خالد على المعلومه المهمه دى الحمد لله انك قولتها

معلش انى بستفسر كتير اللى فهمته الان 90 يوم دول الصلاحية بعد وضع التاشيره على الجواز

عايزه اعرف

1. الصلاحيه من اول الموافقه الى ان توضع التاشيرة على الجواز
  2. الصلاحيه بعد وضع التاشيرة الى وقت السفر
  3. مده الاقامه فى السعوديه

ده اللى نفسى اعرفه لان صجبتى فى الرياض لسه عامله زياره ظهرت المده فى التاشيره على النت 30 يوم سفرة واحده وبعد مطلعت على الجواز اخذت 3 شهور

معلش لكثرت اسالتى

تم تعديل بواسطة ينبع
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...