اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

النهاردة الحمد لله اتوافق على طلب الزيارة للوالدة

لو ان مش مكتوب صلاحية الطلب اد اية ؟ هل شهر هوة المعتاد؟؟

السؤال التانى بعد ان شاء الله ما اخد التأشيرة ,, هل شرط ان اخد 3 شهور صلاحية؟؟ لان بدون الصلاحية دى مش هتلحق الحج ودة السبب الاساسى للزيارة

اخر حاجة لو حد اتعامل مع مكتب كويس فى القاهرة واسعارة كويسة يكتبلى العنوان والتليفون

خالص شكرى لجميع الاخوة الافاضل,,

موضوع 3شهور ده انت وحظك انا والدتى راحت المكتب تسأل قالها هاتى الورق دلوقتى عشان فى صلاحية 3 شهور قالت لهم طيب اخليه على اخر الشهر قالها بعد كده منضمنش الصلاحية وده مكتب فهد للنت بجوار القنصلية السعودية مباشرة وهم ناس محترمةوبالنسبة للمبلغ المطلوب 550جنيه وربنا يكرم الجميع

تم تعديل بواسطة ام منة الله
رابط هذا التعليق

السؤال التانى بعد ان شاء الله ما اخد التأشيرة ,, هل شرط ان اخد 3 شهور صلاحية؟؟ لان بدون الصلاحية دى مش هتلحق الحج ودة السبب الاساسى للزيارة

اخر حاجة لو حد اتعامل مع مكتب كويس فى القاهرة واسعارة كويسة يكتبلى العنوان والتليفون

موضوع 3شهور ده انت وحظك انا والدتى راحت المكتب تسأل قالها هاتى الورق دلوقتى عشان فى صلاحية 3 شهور قالت لهم طيب اخليه على اخر الشهر قالها بعد كده منضمنش الصلاحية وده مكتب فهد للنت بجوار القنصلية السعودية مباشرة وهم ناس محترمةوبالنسبة للمبلغ المطلوب 550جنيه وربنا يكرم الجميع

اشكرك لاهتمامك وللمعلومة المفيدة,, بالنسبة ل 550 جنية هل شامل رسوم المكتب ورسم التاشيرة من السفارة ولا المكتب بس؟؟

تم تعديل بواسطة elrasy

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

اشكرك لاهتمامك وللمعلومة المفيدة,, بالنسبة ل 550 جنية هل شامل رسوم المكتب ورسم التاشيرة من السفارة ولا المكتب بس؟؟

المصاريف شامله كل حاجةوبتاخد التاشيرة خلال اسبوع تقريبااحنا لسه مخدنهاش اول ما تظهر هقولكم حصل ايه بالضبط على يوم الاحدان شاء الله

تم تعديل بواسطة ام منة الله
رابط هذا التعليق

المصاريف شامله كل حاجةوبتاخد التاشيرة خلال اسبوع تقريبااحنا لسه مخدنهاش اول ما تظهر هقولكم حصل ايه بالضبط على يوم الاحدان شاء الله

وش حضرتك حلو لسه مكلماهم فى مصر والحمد لله اخدت التأشيرة صلاحية 90 يوم من 14 شعبان يعنى كده ممكن تيجى السعودية 13 ذو القعدة وتمشى 13 ذو الحجة كده تلحق الحج بس هل فى الوقت ده فى تجديد زيارة ولا لا ياريت حد من الاخوة يجاوبنى اصل كده الوقت هيبقى ضيق للحج

رابط هذا التعليق

وش حضرتك حلو لسه مكلماهم فى مصر والحمد لله اخدت التأشيرة صلاحية 90 يوم من 14 شعبان يعنى كده ممكن تيجى السعودية 13 ذو القعدة وتمشى 13 ذو الحجة كده تلحق الحج بس هل فى الوقت ده فى تجديد زيارة ولا لا ياريت حد من الاخوة يجاوبنى اصل كده الوقت هيبقى ضيق للحج

الف مبروك وتجى بالف سلامة

وان شاء الله حد من الاخوة يفيدك فى موضوع التجديد

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

الفاضلة أم منة الله

أول حاجة لازم تخلصي حجز التذكرة من دلوقتي لانها في موسم الحج بتبقي نااااااااااااار

ثانيا مفيش تأشيرة زيارة ساعة موسم الحج بتنزل مطار جدة ولا المدينة فياريت تعملوا حسابكم من دلوقت

ثالثا حكاية تجديد الزيارة في المنطقة الغربية بتتقفل وقت الحج ده اللي اعرفه بس جايز يكون في جديد الله اعلم

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

الفاضلة أم منة الله

أول حاجة لازم تخلصي حجز التذكرة من دلوقتي لانها في موسم الحج بتبقي نااااااااااااار

ثانيا مفيش تأشيرة زيارة ساعة موسم الحج بتنزل مطار جدة ولا المدينة فياريت تعملوا حسابكم من دلوقت

ثالثا حكاية تجديد الزيارة في المنطقة الغربية بتتقفل وقت الحج ده اللي اعرفه بس جايز يكون في جديد الله اعلم

اشكرك اخى الفاضل على الرد وهنحاول نحجز دلوقتى على مطار ينبع ولا فى مشكلة والتجديد بقى احنا ونصيبنا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل سي السيد

شكرا على الرد الوافي ..بالفعل نهاية صلاحية التاشيرة لهم سيكون 14 سبتمبر (5 شوال)...اذا تاكدت من عدم سفرهم ساقوم بالغائها...ولكن ما يقلقني هو فترة الاجازة التي تاخذها ادارةالجوازات حيث توافق نهاية صلاحية التاشيرة فترة العشرة الاخيرة من رمضان وعيد الفطر

الموضوع ما فيهوش تهريج .... وأجازة ولا مش أجازة هاتدفع الغرامة .. عشان كده لازم تاخد أكشن بدري شويه

الحالة الوحيده اللي شغالة فيها الجوازات في العيد هي

1- تمديد الزيارة . وبصراحة ناس محترمه .. مره روحت في العيد أمدد لوالدتي لقيتهم شغالين عادي .

2- إصدار خروج وعودة لحالة طارئة

لكن تجديد إقامة إلغاء تأشيرة .. بيقولك تعالى بعد العيد حتى لو ترتب على ذلك غرامة عليك ..

الاخ الفاضل سي السيد

عندك حق سالغي التاشيرة قبل يوم 20 رمضان ...اذا تأكدت من عدم سفرهم....شكرا على التوضيح..تحياتي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

سلام عليكم

كان ليا استفسار بخصوص الزياره

موقع الخارجية مش موجود في اختيار الزياره العائلية

ولما فتحتها بلينك مباشر

في خانات مش مسموح الكتابة فيها

هل ده معناه ان الزياره مقفوله ؟؟؟

ياريت حد يفيدني في الموضوع ده

علما ان المهنه مهندس مدني

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

كان ليا استفسار بخصوص الزياره

موقع الخارجية مش موجود في اختيار الزياره العائلية

ولما فتحتها بلينك مباشر

في خانات مش مسموح الكتابة فيها

هل ده معناه ان الزياره مقفوله ؟؟؟

ياريت حد يفيدني في الموضوع ده

علما ان المهنه مهندس مدني

شكرا جزيلا

الاخ الفاضل

موجود زياره عائليه بعد الزياره التجاريةعلي طول والزياره مفتوحه عادي جدااااااااااااا

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

موجود زياره عائليه بعد الزياره التجاريةعلي طول والزياره مفتوحه عادي جدااااااااااااا

شكرا جزيلا استاذ خالد

المشكله كانت اني بستخدم متصفح اوبرا

والموقع مش كل الخانات كانت شغاله عليه

لما فتحته بانترنت اكسبلورر اشتغل

تم تعديل بواسطة saleh hasan
رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

استفسار؟والدتى عملنلها زيارة شهر وفى حجز الطيران بيقولوا انها لازم تحجز رايح جاى والا هيرجعوها فى المطار هل هذا صحيح ولا لا لان كنا عايزين نشوف هنعرف نمدلها الزيارة وعايزين تيجى وبعدين ربنا يسهل ممكن حد يفيدنى فى الموضوع ده

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

استفسار؟والدتى عملنلها زيارة شهر وفى حجز الطيران بيقولوا انها لازم تحجز رايح جاى والا هيرجعوها فى المطار هل هذا صحيح ولا لا لان كنا عايزين نشوف هنعرف نمدلها الزيارة وعايزين تيجى وبعدين ربنا يسهل ممكن حد يفيدنى فى الموضوع ده

لا طبعا من حقك تحجزي لها ذهاب فقط وبعد الحج ان شاء الله تحجزي لها العوده بس للاسف بعض مكاتب السياحه هي بتعمل الحركات دي ومصر للطيران للازم ذهاب وعوده انما ناس والخطوط السعوديه عادي جدااااااااااااا تحجزي اتجاه واحد

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

لا طبعا من حقك تحجزي لها ذهاب فقط وبعد الحج ان شاء الله تحجزي لها العوده بس للاسف بعض مكاتب السياحه هي بتعمل الحركات دي ومصر للطيران للازم ذهاب وعوده انما ناس والخطوط السعوديه عادي جدااااااااااااا تحجزي اتجاه واحد

استاذ خالد

انا كنت بفكر اعمل زيارة لوالدى هنا

وسمعت بعض الكلام ان الزيارة اتوقفت لبعد الحج ( حتى لوا توافق عليها فما صحة الكلام ده )

شكرا لك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله

استاذ خالد

انا كنت بفكر اعمل زيارة لوالدى هنا

وسمعت بعض الكلام ان الزيارة اتوقفت لبعد الحج ( حتى لوا توافق عليها فما صحة الكلام ده )

شكرا لك

الاخ الفاضل

اخذت الموافقه التاشيره بتخدها في مصر عادي جداااااااااا ومفيش فيها اي مشكله وامس دخل جوازات زياره عندي في الشركة وكلهم اخد التاشيره عادي جدااااا في مصر ومفيش اي تعليمات بعد دخول الجوازات الزياره القنصليه الامور عاديه جدااااااا

رابط هذا التعليق

استاذ خالد

انا كلامى على هنا -السعودية -

هل فعلا تم تأجيل الزيارات الى بعد الحج

حتى لو صدر لك موافقة على الزيارة

تم تعديل بواسطة aimen

رابط هذا التعليق

استاذ خالد

انا كلامى على هنا -السعودية -

هل فعلا تم تأجيل الزيارات الى بعد الحج

حتى لو صدر لك موافقة على الزيارة

لا طبعا اخي الفاضل

اخد الموافقه بتخد التاشيره عادي جدااا

رابط هذا التعليق

انا عندى مشكلة ومحتاج مساعدتكم

انا عملت طلب زيارة لوالدى ووالدتى سوا واترفض

رحت عملت لهم طلب زيارة تانى الاتنين سوا تمام كده ؟؟

المهم طلعت فى دماغى قمت عامل طلب لوالدى فقط ومقدمه بعدها بيومين

بعد اسبوعين جالى على الموقع العبارة دى بالنسبة للطلبين

نرجو مراجعة وزارة الخارجية باصل وصورة الاقامة

رحت راجعت وزارة الخارجية بالاقامة فى الطلب اللى فيه الاتنين ( والدى ووالدتى ) واهملت تماما الطلب بتاع والدى فقط

انهارده بشيك على الموقع لقيت ان الطلب بتاع والدى فقط هو اللى اتقبل ومطلوب انى اراجع السفارة علشان اخد التاشيرة

والطلب الاول اللى فيه والى ووالدتى لسه مكتوب فيه راجع وزارة الخارجية بالاقامة

اعمل ايه ؟؟؟؟؟

انا عاوز اجيب والدى ووالدتى الاتنين سوا

فهل ياترى تأشيرة والدى دى تمنع قبول الطلب الاول

وهل ينفع الغيها علشان الطلب الاول يقبل ؟؟؟

احد اصدقائى اشار عليا انى اروح اعمل طلب فى وزارة الداخلية بس المشكلة الان فى التاشيرة اللى صدرت واكيد مسجلة على رقم اقامتى

عاوز حل

الصمــــت لغـــة العظمــــــاء

رابط هذا التعليق

احد المعقبين اشار على انى

انتظر الطلب اللى فيه الوالد والوالدة حتى يتم فيه القبول او الرفض

ولو اترفض اعمل طلب زيارة للوالدة فقط

بس اللى اعرفه ان الاقامة بيطلع لها زيارة واحدة فقط ومدام فيه زيارة صدرت باسم الوالد مش هايوافقوا يدونى زيارة تانية للوالدة الان

تم تعديل بواسطة بحار الغربة

الصمــــت لغـــة العظمــــــاء

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اخوكم عضو جديد معاكم وعاوز استفسر شوية استفسارات

انا بحمد الله اتوفقت انى اخد فيزا زيارة تجارية لزيارة المملكة صالحة لمدة 6 شهور تبدا من بداية رمضان وطبعا تلحق الحج بحمد الله بس مش عارف اعمل ايه ....ناس يقول لك ما ينفعش تنزل مطار جدة لازم تنزل الرياض وهتلاقى عربيات هناك تدخلك مكة ...وناس يقول لك لا مطار جدة بيقفل يوم 4 ذو الحجة للحجاج لكن ممكن تدخل بتاشيرة الزيارة ....صدقونى انا مش عارف ...هل من مساعدة

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...