اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

جزاكم الله خيرا على كل ماتقدموه لأعضاء المنتدى من معلومات قيمة.

لى استفسار عن أقصى مدة مسموح بها من يوم صدور تأشيرة الزيارة العائليه من الخارجية السعوديه فى جدة وحتى تاريخ سحبها على جواز المطلوب للزيارة من قبل مكتب السفريات فى مصر. لأنى قرأت فى النتدى أنه يمكن أخذ التأشيرة على الجواز فى خلال 3 شهور ومرة أخرى قرأت انها فى خلال شهر واحد. أرجو الافادة.

فى موقع وزارة الخارجيه فى صفحة اسئله واستفسارات الرابط بتاعها اهو

https://visa.mofa.gov.sa/Q_A.doc

مكتوب فيه ان المده 3 شهور

مع ان اللى انا اعرفه انها شهر واحد بس

بس عن تجربه وانا بعمل الزياره لوالدتى

اديتها للمكتب اليوم 28 قدمها اليوم 33 وطلعت عادى خالص من غير اي مشاكل

بس معرفش هل ده حصل لانه التاخير 3 ايام ولا لان المده اصلا 3 شهور

بس عامتا فى اوقت معينه مينفعش تقدم فيها التاشيره فى مصر زي من رمضان للحج

عامتا نستني الاخ خالد شحاته هو اللى هيجيب الخبر اليقين

رابط هذا التعليق

جزاكم الله خيرا على كل ماتقدموه لأعضاء المنتدى من معلومات قيمة.

لى استفسار عن أقصى مدة مسموح بها من يوم صدور تأشيرة الزيارة العائليه من الخارجية السعوديه فى جدة وحتى تاريخ سحبها على جواز المطلوب للزيارة من قبل مكتب السفريات فى مصر. لأنى قرأت فى النتدى أنه يمكن أخذ التأشيرة على الجواز فى خلال 3 شهور ومرة أخرى قرأت انها فى خلال شهر واحد. أرجو الافادة.

الاخ الفاضل

مدة الزياره الامن من صدورها من الخارجيه ثلاث شهور وصلاحيه علي الجواز ثلاث شهور وبيختلف الامر بعد رمضان فقط

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

طيب معلش سوال مهم جدا

انا اريد ان اتى بحماى و حماتى و فى نفس الوقت ابى

طبعا ممكن حماى و حماتى فى زيارة واحدة و ابى فى واحدة تانيةو الا كلهم فى واحدة بس؟

و عايزاهم يجوا قبل الحج بس مش هيقدروا يقعدوا عندى اكثر من 35 يوم او 40 يوم

اخر ميعاد ااقدر اقدم فيه لتاشيرة الزيارة هنا و فى مصر على اساس ياخدوا صلاحية على التاشيرة 3 اشهر قبل السفر و اقامة شهران عندى امتى

قبل شعبان و لا ممكن فى شعبان؟

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

كنت عاوز استفسر عن حاجة

بالنسبة للزياره انا اللي سمعته انها مفتوحه طول السنة طالما مش عايش في مكه او المدينة

علما بان مهنتي مهندس مدني

هل الكلام ده صحيح لاني عاوز اعمل زياره لوالدتي علي شهر ذو القعده

ياريت حد يفيدني في الموضوع ده

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

سلام عليكم

كنت عاوز استفسر عن حاجة

بالنسبة للزياره انا اللي سمعته انها مفتوحه طول السنة طالما مش عايش في مكه او المدينة

علما بان مهنتي مهندس مدني

هل الكلام ده صحيح لاني عاوز اعمل زياره لوالدتي علي شهر ذو القعده

ياريت حد يفيدني في الموضوع ده

وشكرا جزيلا

على حد علمي فالقنصلية السعوديه في القاهرة بغلق ابوابها لاستقبال اي طلبات من الجمهور من منتصف رمضان تقريبا ولغايه بعد الحج ..يعني مش مسأله زياره مفتوحه او لاه وانما مش هيلاقوا حد يخلص لهم الورق في مصر لو ملحقوش يعملوه قبل ماتيجي فترة ( الاجازه ) ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

على حد علمي فالقنصلية السعوديه في القاهرة بغلق ابوابها لاستقبال اي طلبات من الجمهور من منتصف رمضان تقريبا ولغايه بعد الحج ..يعني مش مسأله زياره مفتوحه او لاه وانما مش هيلاقوا حد يخلص لهم الورق في مصر لو ملحقوش يعملوه قبل ماتيجي فترة ( الاجازه ) ..

شكرا جزيلااااااا يا اخت ضحي علي ردك واهتمامك

باذن الله اقدم في شعبان وربنا يسهلها ان شاء الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاخوة الزملاء اعضاء المنتدى

اصدرت تاشيرة خروج وعودة للزوجة والاولاد صلاحيتها 90 يوم....وغالبا لن يستطيعوا السفر قبل هذه المدة

وسؤالي : هل يمكن تمديد فترة الخروج والعودة قبل انتهاء ال 90 يوم ام يتم الغاء التاشيرة واعادة اصدارها من جديد...وما هي تكلفتها؟

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم اخوانى واخواتى

انا مقيمة فى المدينة مع زوجى وهو بعت زيارة لوالدتى وجت موافقة الحمد لله بشهر بتاريخ 18/7/2010 وانا عايزاهاتقعد للحج تقدم التأشيرة فى مصر امتى وهل بينفع تجديد بعد كده

رابط هذا التعليق

انا مقيمة فى المدينة مع زوجى وهو بعت زيارة لوالدتى وجت موافقة الحمد لله بشهر بتاريخ 18/7/2010 وانا عايزاهاتقعد للحج تقدم التأشيرة فى مصر امتى وهل بينفع تجديد بعد كده

و الله اعلم اقول

هناك مدتين للصلاحية

الصلاحية الاولي شهر من التاريخ المذكور

الصلاحية الثانية شهر من تاريخ اخذ التاشيرة علي جواز السفر

بمعني اخر يمكن التقدم لمكتب التعقيب في مصر بتاريخ 10 اغسطس مثلا و التاشيرة سوف تكون فرضا 15 اغسطس

يمكن للحاجة السفر قبل 15 اسبتمبر يعني في اوائل شوال و الزيارة مدتها شهر

المحصلة هتحتاج تجديد الزيارة ما لا يقل عن شهرين و ديه حالة مستعصية الا اذا توافر فيتامين واو

تم تعديل بواسطة gazouly
رابط هذا التعليق

يا جماعة انا عملت طلب زيارة لوالدتى وعملت خطا كبير انى كتبت فى الطلب انى ساكن فى جدة

ولما قدمت الطلب فى الغرفة بالرياض ( اصلى بروح الرياض كتير علشان فرعنا الرئيسى هناك وكمان الكفيل هناك)

لقيت النتيجة على النت انى اراجع مع وزراة الخارجية بجدة ومن ساعتها وهما تاعبنى فى الطلبات و زملائى اللى عملوا زيارة قبل كدة فى الرياض خدوا الموافقة فى نفس اليوم.

السؤال هنا

هل لو عملت طلب زيارة تانى وكتبت ان اقامتى بالرياض وقدمت فى الرياض هيبقى فى مشكلة علشان كاتب قبل كدة الاقامة بجدة.

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا عملت طلب زيارة لوالدتى وعملت خطا كبير انى كتبت فى الطلب انى ساكن فى جدة

ولما قدمت الطلب فى الغرفة بالرياض ( اصلى بروح الرياض كتير علشان فرعنا الرئيسى هناك وكمان الكفيل هناك)

لقيت النتيجة على النت انى اراجع مع وزراة الخارجية بجدة ومن ساعتها وهما تاعبنى فى الطلبات و زملائى اللى عملوا زيارة قبل كدة فى الرياض خدوا الموافقة فى نفس اليوم.

السؤال هنا

هل لو عملت طلب زيارة تانى وكتبت ان اقامتى بالرياض وقدمت فى الرياض هيبقى فى مشكلة علشان كاتب قبل كدة الاقامة بجدة.

قدم طلب جديد ومفيش اي مشكلة ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السؤال هنا

قدم طلب جديد ومفيش اي مشكلة ان شاء الله

اشكرك على الرد

انا رحت النهاردة الخارجية وخدوا منى الورق اخيرا وقالولى تابع على الانترنت وربنا يقدم الخير ,, وتوبة انى اكتب السكن بجدة.

رابط هذا التعليق

اصدرت تاشيرة خروج وعودة للزوجة والاولاد صلاحيتها 90 يوم....وغالبا لن يستطيعوا السفر قبل هذه المدة

وسؤالي : هل يمكن تمديد فترة الخروج والعودة قبل انتهاء ال 90 يوم ام يتم الغاء التاشيرة واعادة اصدارها من جديد...وما هي تكلفتها؟

تأشيرة الخروج والعودة إذا لم تكن أستُخدمت .. لا يتم تمديدها ...

ويجب إن تلحق نفسك وتلغيها قبل الـ 90 يوم وتصدر واحده تاني ... لأن يوم زيادة وأنتهت ... هاتدفع زي الباشا 1000 ريال غرامة

معلومة عجيبة إضافية

لو هما كانوا سافروا وتأشيرتهم أنتهت ... ممكن تمددها في أي وقت طالما إقامتك سارية ... ولها إجراءات معينه هنا لكن بسيطة مش معقدة ..

----------------

ام منة الله, on 19 July 2010 - 06:42 PM, said:

و الله اعلم اقول

هناك مدتين للصلاحية

بمعني اخر يمكن التقدم لمكتب التعقيب في مصر بتاريخ 10 اغسطس مثلا و التاشيرة سوف تكون فرضا 15 اغسطس

المحصلة هتحتاج تجديد الزيارة ما لا يقل عن شهرين و ديه حالة مستعصية الا اذا توافر فيتامين واو

ولا حالة مستعصية ولا حاجه

بإذن الله تيجي وتجدد ما لا يقل عن 6 شهور .... وده أنا باعمله شخصياً ولسه حماتي نازله من شهر تقريباً وبقى لها معانا من قبل الحج العام الماضي .. وبنجدد بشكل عادي .. تقريباً قعدت أكتر من 7 شهور ... وعملنا تاشيرة تاني ليها وجايه في رمضان إن شاء الله ..

ويا سلام لو مامتك داعيه لك وكانت التأشيرة لمدة 3 شهور للاقامة داخل المملكة ... يبقى التجديد هايتم لـ 3 شهور أيضاً .. ولك 3 تاني .. و3 تالت مره وبعدين يقولوا لها كفايه عليكي كده يا حاجه روحي بقى عشان إنتي وحشتي الناس اللي في مصر ...

بالأمس مهندس باكستاني جاي بيقول لي ممكن تقرا لي المكتوب هنا بالعربي ؟

راح جدد تأشيرة زيارة حماه وحماته .. وكان محتاج أسبوعين فقط عشان يسافروا ... وكتب مدة التجديد المطلوبة " شهر " ودفع 100 ريال رسوم .. راحوا أوتوماتيكي اعطوه 3 شهور لحدددددددددددد ذو القعده ههههههه.. قلت له ابسط يا عم ...

أطمني يا أم منه ... خلي الحاجه تيجي وتجيب لنا بط وحركات .. وتحج وتدعي لنا بالتوفيق ... بس اعرفي منها مدة التأشيرة كام عشان التجديد بيتم بناء على المدة دي ... يعني اللي تأشيرته شهر .. يبقى هايخدها مشوره لحد الجوازات كل شهر يجدد .. واللي 3 شهور يبقى التجديد كل مره 3 شهور ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا برده زوجتي معايا زيارة في المدينة المنورة كان موعد انتهاء الزيارة من اسبوع تقريبا

وهي معايا من السنة اللي فاتت يعني بقالها 12 شهر

حصل لنا ظرف طارئ واتخرت يومين على السفر

المهم انا روحت الجوازات امدد يومين ولا تلاته علما احجز لها وتمشي

الحمدلله مددو ليها 3 شهور كمان وبكده يكون مده اقامتها 15 شهر

رابط هذا التعليق

شكرا اخى الفاضل سى السيد الى تعبان معانا دايما

احنا التاشيرة الى طالعة من هنا بشهر واحد بس فى مصر مكتب العمالة قال للحاجة انها لما تقدم ورق الزيارة دلوقتى ممكن تاخد 3 شهور صلاحية التأشيرة تسافر فيهم يارب يكون كلامه صح يبقى كده هتيجى ان شاء الله فى ذو القعدة يبقى شهر الاقامة كويس بعد العيد متهيألى التجديد سهل بس سؤال زوجى لما عمل الزيارة راح جدة يعنى فى التجديد يروج جدة برده ولا الجوزات الى فى المدينة وايه هى اجراءات التجديد

وادعولى احج مع امى هذا العام وربنا يكرمنا كان المفروض هحج العام الماضى وكنت زعلانة اذاى هحج قبلها - حصلى ظروف صحية اضررت انزل مصر ومحجتش سبحان الله ربنا يكتبهالنا

اما بالنسبة لموضوع مد التأشيرة ده انا شخصيا عملته وانا فى مصر يعنى تأشيرتى انا والاولاد انتهت وبتتجدد 14 يوم فقط تسافر خلالهم اهم حاجة صور الاقامات تكون متوقرة وسارية

رابط هذا التعليق

تأشيرة الخروج والعودة إذا لم تكن أستُخدمت .. لا يتم تمديدها ...

ويجب إن تلحق نفسك وتلغيها قبل الـ 90 يوم وتصدر واحده تاني ... لأن يوم زيادة وأنتهت ... هاتدفع زي الباشا 1000 ريال غرامة

معلومة عجيبة إضافية

لو هما كانوا سافروا وتأشيرتهم أنتهت ... ممكن تمددها في أي وقت طالما إقامتك سارية ... ولها إجراءات معينه هنا لكن بسيطة مش معقدة ..

----------------

ام منة الله, on 19 July 2010 - 06:42 PM, said:

و الله اعلم اقول

هناك مدتين للصلاحية

ولا حالة مستعصية ولا حاجه

بإذن الله تيجي وتجدد ما لا يقل عن 6 شهور .... وده أنا باعمله شخصياً ولسه حماتي نازله من شهر تقريباً وبقى لها معانا من قبل الحج العام الماضي .. وبنجدد بشكل عادي .. تقريباً قعدت أكتر من 7 شهور ... وعملنا تاشيرة تاني ليها وجايه في رمضان إن شاء الله ..

ويا سلام لو مامتك داعيه لك وكانت التأشيرة لمدة 3 شهور للاقامة داخل المملكة ... يبقى التجديد هايتم لـ 3 شهور أيضاً .. ولك 3 تاني .. و3 تالت مره وبعدين يقولوا لها كفايه عليكي كده يا حاجه روحي بقى عشان إنتي وحشتي الناس اللي في مصر ...

بالأمس مهندس باكستاني جاي بيقول لي ممكن تقرا لي المكتوب هنا بالعربي ؟

راح جدد تأشيرة زيارة حماه وحماته .. وكان محتاج أسبوعين فقط عشان يسافروا ... وكتب مدة التجديد المطلوبة " شهر " ودفع 100 ريال رسوم .. راحوا أوتوماتيكي اعطوه 3 شهور لحدددددددددددد ذو القعده ههههههه.. قلت له ابسط يا عم ...

أطمني يا أم منه ... خلي الحاجه تيجي وتجيب لنا بط وحركات .. وتحج وتدعي لنا بالتوفيق ... بس اعرفي منها مدة التأشيرة كام عشان التجديد بيتم بناء على المدة دي ... يعني اللي تأشيرته شهر .. يبقى هايخدها مشوره لحد الجوازات كل شهر يجدد .. واللي 3 شهور يبقى التجديد كل مره 3 شهور ؟

الاخ الفاضل سي السيد

شكرا على الرد الوافي ..بالفعل نهاية صلاحية التاشيرة لهم سيكون 14 سبتمبر (5 شوال)...اذا تاكدت من عدم سفرهم ساقوم بالغائها...ولكن ما يقلقني هو فترة الاجازة التي تاخذها ادارةالجوازات حيث توافق نهاية صلاحية التاشيرة فترة العشرة الاخيرة من رمضان وعيد الفطر

تم تعديل بواسطة العبد لله
رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل سي السيد

شكرا على الرد الوافي ..بالفعل نهاية صلاحية التاشيرة لهم سيكون 14 سبتمبر (5 شوال)...اذا تاكدت من عدم سفرهم ساقوم بالغائها...ولكن ما يقلقني هو فترة الاجازة التي تاخذها ادارةالجوازات حيث توافق نهاية صلاحية التاشيرة فترة العشرة الاخيرة من رمضان وعيد الفطر

الموضوع ما فيهوش تهريج .... وأجازة ولا مش أجازة هاتدفع الغرامة .. عشان كده لازم تاخد أكشن بدري شويه

الحالة الوحيده اللي شغالة فيها الجوازات في العيد هي

1- تمديد الزيارة . وبصراحة ناس محترمه .. مره روحت في العيد أمدد لوالدتي لقيتهم شغالين عادي .

2- إصدار خروج وعودة لحالة طارئة

لكن تجديد إقامة إلغاء تأشيرة .. بيقولك تعالى بعد العيد حتى لو ترتب على ذلك غرامة عليك ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

النهاردة الحمد لله اتوافق على طلب الزيارة للوالدة

لو ان مش مكتوب صلاحية الطلب اد اية ؟ هل شهر هوة المعتاد؟؟

السؤال التانى بعد ان شاء الله ما اخد التأشيرة ,, هل شرط ان اخد 3 شهور صلاحية؟؟ لان بدون الصلاحية دى مش هتلحق الحج ودة السبب الاساسى للزيارة

اخر حاجة لو حد اتعامل مع مكتب كويس فى القاهرة واسعارة كويسة يكتبلى العنوان والتليفون

خالص شكرى لجميع الاخوة الافاضل,,

رابط هذا التعليق

سؤال على السريع / أختي و ابنها (طفل رضيع) انا عارف إن صعب اني اجبهم زيارة بس انا سمعت ان في ناس عملت كدة فعلا حد يعرف ايه معايير الموضوع ده أنا أولا خليتها تضيف طفلها على باسبورها عشان مايكونش في باسبورين (هو ده بيفرق) عموما انا مش حقدملها دلوقتي و يمكن حتى استنى بعد الحج كمان عشان تكون الدنيا رايقة .....حد عنده فكرة ؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...