اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

صلاحية تأشيرة الزيارة العائلية للسعودية

Recommended Posts

يا جماعة سؤال سريع , هو انا لازم احجز تذكرة الطيران ذهاب و عودة لزوجتي القادمة (زيارة) ولا ممكن احجز ذهاب من مصر لجدة بس. يعني هما حيطلبوا منها في مصر تذكرة ذهاب و عودة للتأشير على الجواز ولا لأ.

شكرا جزيلا

فيه مكاتب سياحية بتأجر لك تذكرة ذهاب وعودة ب 50 جنيه وبتاخدها تقدمها لغاية ما تستلم التأشيرة وبعد كده بترجعها وتحجز على مزاجك بعد كده

يعنى الذهاب والعودة بيطلبوها فى السفارة بس ولكن بعد ما تطلع التأشيرة محدش بيدور

والدتى عملت كده السنة الماضية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا احب ان اتقدم بالشكر لادارة المنتدي علي وجود مثل هذا القسم والموضوعات التي تخص المغتربين

ثانيا : عندي استفسار

انوي عمل زيارة لوالدي ووالدتي في تاشيرة واحدة

ولكني اريد ان تاتي والدتي اولا في بداية الثلاث شهور بتوع الصلاحية

ثم ياتي والدي في نهاية الثلاث شهور فهل يجوز ذلك

وهل لو مدة الزيارة لوالدتي انتهت قبل ان يدخل ابي المملكة وقمت بتجديد الزيارة لها

فهل يؤثر ذلك على تاشيرة ابي

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

سمعنا الكلام ده

للمرة الثانية بعد 13 سنة .. تصحيح أوضاع مخالفي أنظمة الإقامة والعمل في السعودية

جدة - الوئام :

أعلن مصدر مسؤول في جوازات منطقة مكة المكرمة أنه سيتم الإعلان خلال الأيام القليلة المقبلة عن فتح الباب لتصحيح أوضاع المخالفين لنظام الإقامة في السعودية لمن قدموا بتأشيرتي العمرة أو الزيارة وتخلفوا عن العودة إلى بلدانهم بعد انقضاء المدة النظامية.

وسيتيح هذا الإجراء الفرصة للعديدين من مخالفي أنظمة الإقامة والعمل بحيازة رخص إقامات نظامية لتصحيح أوضاعهم وفق نظام الكفالة المعمول به والذي يخول الشركات أو المؤسسات أو حتى الأفراد إضافة هذه الفئات إلى كفالتهم.

وسيرتب على ذلك استيفاء رسوم تقدر بمبلغ ألفي ريال للفرد الواحد، إضافة إلى رسم إصدار الإقامة المقدر بخمسمائة ريال للعام الواحد، على أن يتم إدراج جميع المستفيدين من تصحيح الأوضاع في نظام البصمة.

الجدير بالذكر أن هذه هي المرة الثانية التي تقوم فيها الجوازات بتصحيح أوضاع المخالفين لأنظمة الإقامة والعمل، بعد خطوة مماثلة جرت قبل حوالي ثلاثة عشر عاماً.

اللهم أصلح أحوالنا ووسع أرزاقنا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم اولا

سؤال ارجو المساعده من اهل المساعده وياريت أ خالد شحاته يقول رايه

اخوكم مهندس مدنى مقيم فى جده

انا عايز اعمل زياره لوالدى عشان يلحق ان شاء الله موسم الحج

السؤال؟ ابتدى اعمل الاجراءات من يوم ايه عشان يلحق الوالد ييجى من اخر 10 ايام من شهر رمضان ويكمل معايا لحد الحج؟

ايه بالظبط الاجراءات وابتدى اعمل فيها من امته علما انى نازل مصر يوم 8 فى شهر 7 وراجع بعد شهر ان شاء المولى

ارجو الافاده لو سمحتوا؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اولا

السؤال؟ ابتدى اعمل الاجراءات من يوم ايه عشان يلحق الوالد ييجى من اخر 10 ايام من شهر رمضان ويكمل معايا لحد الحج؟

ايه بالظبط الاجراءات وابتدى اعمل فيها من امته علما انى نازل مصر يوم 8 فى شهر 7 وراجع بعد شهر ان شاء المولى

ارجو الافاده لو سمحتوا؟

الاخ الفاضل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اعمل الزياره قبل نزوك بسبوعين كدا انت هتنزل في شهر 7 وبعد نزولك تخذ تاشيره الولد علي الجواز والصلاحيه ثلاث شهور وكدا يجي عندك في اخر رمضان ويجالس عندك لفتر ة الحج وربنا يتقابل

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اولا

ارجو الافاده لو سمحتوا؟

انا مش عارفه تقدم له امتى بالظبط بس حبيت الفت نظر حضرتك ان الفترة الي قبل رمضان مباشرة او قبل الحج بتبقى الزيارة صلاحيتها شهر او شهرين بالكتير مش زي المعتاد ثلاث شهور وبناء عليه ممكن متقدرش تحسب هتاخذ التاشيرة على الجواز امتى وتجيبه امتى ..

انا مش متاكده من الموعد بس على مااذكر هي فترة العمره والحج دي بيبقى مده التاشيرة اقل بكتير من الايام العاديه ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اولا

ارجو الافاده لو سمحتوا؟

انا مش عارفه تقدم له امتى بالظبط بس حبيت الفت نظر حضرتك ان الفترة الي قبل رمضان مباشرة او قبل الحج بتبقى الزيارة صلاحيتها شهر او شهرين بالكتير مش زي المعتاد ثلاث شهور وبناء عليه ممكن متقدرش تحسب هتاخذ التاشيرة على الجواز امتى وتجيبه امتى ..

انا مش متاكده من الموعد بس على مااذكر هي فترة العمره والحج دي بيبقى مده التاشيرة اقل بكتير من الايام العاديه ..

اولا شكرا جدا للاهتمام بالرد

يعنى قصد حضرتك ان الوقت المناسب اللى يدينى صلاحيه للتاشيره 3 شهور هو مثلا هو رجب او شعبان ولا قصد حضرتك قبل كده بفتره

اصلى ناوى فى رجب اقدم للزياره مثلا فى اخر 10 ايام من رجب لنفترض التاشيره جات 3 شهور صلاحيه يباه كده ممكن والدى ييجى على نصف رمضان عادى ويستنى 3 شهور اللى هو شهر فى شهر فى شهر يمشى نصف زى الحجه كده مظبوط ولا ايه؟؟؟

بس المشكله لو التاشيره جات بشهر معناها ان والدى هييجى بعد شهر شعبان مباشره يعنى اول رمضان وكده مستحيل يكمل للحج

المشكله الاكبر انى نازل اخر رجب يعنى لو هعمل التاشيره فى شعبان وييجى فى نصف رمضان مش هكون هنا هل ينفع اعملها وانا فى مصر ولا حد ممكن يخلصلى الاجراءات ولا لازم انا بنفسى ؟

ياجماعه محتار اوى عايز حاجه مضمونه تجيب والدى هنا من 15 رمضان ارجو ياللى فاهمين تقولولى امته بالظبط مع العلم انى نازل حوالى 26 رجب وهرجع 6 رمضان ولو هعمل الزياره لوالدى اكتب السبب ايه ؟

معلشى طولت بس بجد محتار

رابط هذا التعليق

يعنى قصد حضرتك ان الوقت المناسب اللى يدينى صلاحيه للتاشيره 3 شهور هو مثلا هو رجب او شعبان ولا قصد حضرتك قبل كده بفتره

اصلى ناوى فى رجب اقدم للزياره مثلا فى اخر 10 ايام من رجب لنفترض التاشيره جات 3 شهور صلاحيه يباه كده ممكن والدى ييجى على نصف رمضان عادى ويستنى 3 شهور اللى هو شهر فى شهر فى شهر يمشى نصف زى الحجه كده مظبوط ولا ايه؟؟؟

بس المشكله لو التاشيره جات بشهر معناها ان والدى هييجى بعد شهر شعبان مباشره يعنى اول رمضان وكده مستحيل يكمل للحج

المشكله الاكبر انى نازل اخر رجب يعنى لو هعمل التاشيره فى شعبان وييجى فى نصف رمضان مش هكون هنا هل ينفع اعملها وانا فى مصر ولا حد ممكن يخلصلى الاجراءات ولا لازم انا بنفسى ؟

ياجماعه محتار اوى عايز حاجه مضمونه تجيب والدى هنا من 15 رمضان ارجو ياللى فاهمين تقولولى امته بالظبط مع العلم انى نازل حوالى 26 رجب وهرجع 6 رمضان ولو هعمل الزياره لوالدى اكتب السبب ايه ؟

معلشى طولت بس بجد محتار

بص هقول لحضرتك

رجعت لجواز سفري عشان اشوف التاشيرة الي كنت خذتها قبل كده عشان اطلع عمره .. لقيت تاريخ التاشيرة في بداية شهر شعبان يعني قبل رمضان باقل من شهر ومكتوب ان صلاحيتها شهر واحد .. يعني لازم اسافر السعوديه في خلال الشهر ده والا تسقط التاشيرة ..وكان مدتها في نفس الوقت 90 يوم يعني بعد مااسافر لي الحق اني اقعد ثلاث شهور بعدين ارجع .. انا قعدت وقتها 9 شهور لاني مددت ولحقت الحج الحمد لله ..

رجعت لتاشيرة تانيه اخذتها في غير موسم الحج والعمره فلقيت ان الصلاحية بتاعتها تسعين يوم يعني من وقت مااخذها على الجواز ممكن اسافر في اي وقت انا عوزاه في خلال الثلاث شهور دول .. وبرضه مده الاقامه 90 يوم ..

عارف ايه الغريب ؟

اني وانا بدور لك على المعلومات دي في جوازي اكتشفت بالصدفة البحته ان التاشيرة الي لسه وخداها من شهر كده وكانت صلاحيتها 90 يوم الا ان مده الاقامه فيها 60 يوم بس .. يعني انا لي شهرين بس اقامه بعد كده اما اقدم تجديد او لازم ارجع مصر .. مكنتش اعرف كنت فكراها كما العاده ثلاث شهور ..

اذا نستنتج من كل ماسبق ان الامر مش ثابت دائما بس هو زي ماذكرت لحضرتك قبل رمضان بحاجه بسيطه بتبقى التاشيرات لها نظام غريب شويه وبعض رمضان كمان غالبا بيتعنتوا في اصدار تاشيرات جديده لما بعد الحج ..

رابط هذا التعليق

معلشى طولت بس بجد محتار

بص هقول لحضرتك

رجعت لجواز سفري عشان اشوف التاشيرة الي كنت خذتها قبل كده عشان اطلع عمره .. لقيت تاريخ التاشيرة في بداية شهر شعبان يعني قبل رمضان باقل من شهر ومكتوب ان صلاحيتها شهر واحد .. يعني لازم اسافر السعوديه في خلال الشهر ده والا تسقط التاشيرة ..وكان مدتها في نفس الوقت 90 يوم يعني بعد مااسافر لي الحق اني اقعد ثلاث شهور بعدين ارجع .. انا قعدت وقتها 9 شهور لاني مددت ولحقت الحج الحمد لله ..

رجعت لتاشيرة تانيه اخذتها في غير موسم الحج والعمره فلقيت ان الصلاحية بتاعتها تسعين يوم يعني من وقت مااخذها على الجواز ممكن اسافر في اي وقت انا عوزاه في خلال الثلاث شهور دول .. وبرضه مده الاقامه 90 يوم ..

عارف ايه الغريب ؟

اني وانا بدور لك على المعلومات دي في جوازي اكتشفت بالصدفة البحته ان التاشيرة الي لسه وخداها من شهر كده وكانت صلاحيتها 90 يوم الا ان مده الاقامه فيها 60 يوم بس .. يعني انا لي شهرين بس اقامه بعد كده اما اقدم تجديد او لازم ارجع مصر .. مكنتش اعرف كنت فكراها كما العاده ثلاث شهور ..

اذا نستنتج من كل ماسبق ان الامر مش ثابت دائما بس هو زي ماذكرت لحضرتك قبل رمضان بحاجه بسيطه بتبقى التاشيرات لها نظام غريب شويه وبعض رمضان كمان غالبا بيتعنتوا في اصدار تاشيرات جديده لما بعد الحج ..

الاخت الفاضله مدة الاقامه بتكون في اصل التاشيره بمعني اول ما اخذتي موافقه الزياره علي موقع الخارجيه بتكون مكتوب فيها 90 يو او 60 يوم انما الصلاحيه من العام الماضي ثلاث شهور ولم تتغير

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضله مدة الاقامه بتكون في اصل التاشيره بمعني اول ما اخذتي موافقه الزياره علي موقع الخارجيه بتكون مكتوب فيها 90 يو او 60 يوم انما الصلاحيه من العام الماضي ثلاث شهور ولم تتغير

كلامك صحيح سيدي الفاضل لما قدمنا الطلب بتاع الزيارة كتبنا فيه 90 يوم بس الي حصل ان الموافقة جات على 60 بس وبصراحه مش عارفه السبب ..

رابط هذا التعليق

كلامك صحيح سيدي الفاضل لما قدمنا الطلب بتاع الزيارة كتبنا فيه 90 يوم بس الي حصل ان الموافقة جات على 60 بس وبصراحه مش عارفه السبب ..

السبب بيكون في موظف الخارجيه السعوديه

هو بينظر كالاتي الزوجه علي طول ثلاث شهور الاب والام كتير جدااااااااااا منهم شهر فقط ونادر لما يجي ستين يوم فعلشان انتي ومرافقه معكي طفله في الموظف بيقول هي زياره شهرين لانها بيفكر انك مش هطولي هنا

رابط هذا التعليق

هو بينظر كالاتي الزوجه علي طول ثلاث شهور الاب والام كتير جدااااااااااا منهم شهر فقط ونادر لما يجي ستين يوم فعلشان انتي ومرافقه معكي طفله في الموظف بيقول هي زياره شهرين لانها بيفكر انك مش هطولي هنا

يعنى معنى كلامكوا ان والدى تاشيرته هتيجى صلاحيته شهر ومده اقامته شهر يعنى لو انا قدمتله فى نصف رجب ييجى مثلا اخر شعبان أ و اول رمضان وله شهر والتجديد هيكون مرتين شهر فى شهر يباه استحاله هيلحق الحج ؟ ايه العمل ؟ او الطريقه الصحيحه ؟ وايه السبب المقنع اللى اكتبه فى الزياره

رابط هذا التعليق

يعنى معنى كلامكوا ان والدى تاشيرته هتيجى صلاحيته شهر ومده اقامته شهر يعنى لو انا قدمتله فى نصف رجب ييجى مثلا اخر شعبان أ و اول رمضان وله شهر والتجديد هيكون مرتين شهر فى شهر يباه استحاله هيلحق الحج ؟ ايه العمل ؟ او الطريقه الصحيحه ؟ وايه السبب المقنع اللى اكتبه فى الزياره

Go to the top of the pageReport Post

+Quote Post

لا ياسيدي الفاضل هتيجي تاشيرته صلاحيتها شهر ومده اقامته ثلاث اشهر قابلة للزياده احيانا بيزودوا بالشهرين واحيانا بالشهر واحيانا بالثلاثه يعني ملهاش قاعده بس المهم ان اقصى زياده تقدر تزودها 9 شهور بما فيها الثلاث شهور الاولانيه خالص ..

السبب الي بتكتبه زياره عائلية

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

الصلاحيه الان ثلاث شهور ومش هتنزل عن كدا الا بينزل مده الاقامه فقط من العام الماضي بس

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

الصلاحيه الان ثلاث شهور ومش هتنزل عن كدا الا بينزل مده الاقامه فقط من العام الماضي بس

انا شاكر جدا ليكوا على ردودكوا المفيده جدا ليا بجد يارب تقدم للامام ليكوا

لو عايز اعمل التاشيره اعملها من جده عادى ولا الاضمن من الرياض وازا كانت من الرياض وانا مش عايز كده هل والدى لازم يحجز الرياض وهو جاى ولا ممكن عادى يحجز جده؟

وياجماعه اخر كلام اعمل الزياره فى شهر ايه

1- يوم 15 رجب

2- يوم 15 جمادى الاخره

3- يوم ايه اللى انتوا شايفينه احسن بدل بتقولوا انه اكيد صلاحيه التاشيره 3 شهور

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ارجوا الافادة

انا عايز ان شاء الله اعمل زيارة لحمايا وحماتي بحيث انهم يكونوا موجودين على الحج

انا سمعت لو عملت زيارة للاتنين هايقبلوا الحماة ومايقبلوش الحمى ,ايه صحة المعلومة دي؟

ايه اضمن الطرق لعمل الزيارة للاتننين عشان يتقبلوا واحسن ميعاد لعمل اوراق الزيارة ؟

بارك الله فيكم

رابط هذا التعليق

حاول تعملها قبل رمضان ان شاء الله

ومعاك صلاحية شهر لتثيتها ع الجواز و3 شهور بعد اثباتها ع الجواز

واحجز لهم قبل الحج

وييجوا بالسلامة

قدم للاتنين في طلب واحد

وان شاء الله يتقبلوا

رابط هذا التعليق

واحجز لهم قبل الحج

وييجوا بالسلامة

قدم للاتنين في طلب واحد

وان شاء الله يتقبلوا

شكرا جزيلا لحضرتك

رابط هذا التعليق

واحجز لهم قبل الحج

وييجوا بالسلامة

قدم للاتنين في طلب واحد

وان شاء الله يتقبلوا

شكرا جزيلا لحضرتك

الاخ الفاضل اعمل لهم من الان وكدا انت معاك صلاحيه ثلاث شهور قبل ما تخذ التاشيره علي الجواز وثلاث شور علي جواز السفر واي حد عايز يعمل زياره لاخته يعمل انا عملتها اليوم واخذت الموافقه والحمد لله

رابط هذا التعليق

اخ خالد هو فعلا ماينفعش اعمل زيارة لزوجتى غير مرة واحدة كل سنة بمعنى انا زوجتى قعدت هنا 9 شهور ونازلة وعايز اعمل لها الزيارة التانية وهى نازلة ينفع ولا لا وشكرا لك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...