اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أونتاريو ترحب بـ سوسو

Recommended Posts

عشان ما أبقاش حرمتكم من حاجة :closedeyes:

دى مرمر وهى لابسة أربع أضعاف حجمها لبس

ودى المدرسة بتاعتها والملعب بتاعها وهو مغطى بالتلج

تحياتى

سوسورانى

انتي متأكده يا د سوسو ان دي المدرسه

انا كده عرفت معني كلمة (هوديك ورا الشمس)

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

• الردود 1.8k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

أخواتى العزيزات أنا أولادى فى الهاى سكول نظام سات الأمريكى و موضوع المدارس و نظام الدراسة كان عا مللى قلق و الأولاد كمان لكن بصراحة الويب سيت ده جاوب على أسئلة كتيرلأن فيه ملف ممكن تعملوا له داون لود بالعربى أو إنجليزى أو أى لغة أنا و الأولاد قريناه على فكرة الويب سايت دة فيه حاجات كتير أوى مهمة الويب سايت هو

http://www.settlement.org/index.asp

أفتحوا السيت و إختاروا اللغة

أختاروا Education من القائمة الزرقاء اللى أعلى الصفحة و إتبعوا الخطوات

الخطوة الأولى إختاروا

Elementary and Secondary school

الخطوة الثانية إختاروا

Newcomer's guides to education

الخطوة الثالتةإختاروا(حتكون ثالث إختيارأو ثالث سطر)

Newcomer's guide to secondary school

Public School Board

و بعدين

Download in Different Languages

هو ملف PDF وإن شاء الله تلا قوا إجابات على أسئلة كتييييير

وربنا يوفك الجميع أتمنى أكون أفدتكم

((رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا)) [الكهف:10].

رابط هذا التعليق

أخواتى العزيزات أنا أولادى فى الهاى سكول نظام سات الأمريكى و موضوع المدارس و نظام الدراسة كان عا مللى قلق و الأولاد كمان لكن بصراحة الويب سيت ده جاوب على أسئلة كتيرلأن فيه ملف ممكن تعملوا له داون لود بالعربى أو إنجليزى أو أى لغة أنا و الأولاد قريناه على فكرة الويب سايت دة فيه حاجات كتير أوى مهمة الويب سايت هو

الخطوة الأولى إختاروا

الخطوة الثانية إختاروا

Public School Board

و بعدين

ايه الروح الجميله دي

عموما ده مش غريب علي حد اسكندراني

نصّار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

أشكرك يا أستاذ/نصار الروح دى أنا أستمديتها من العمالقة القائمين على المنتدى و أعضاء المنتدى أمثالك و ما عندكش فكرة أنا كنت مفتقداها أد أية لكن الحمد لله الروح ردت لى تانى أشكرك مرة تانية :roseop:

((رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا)) [الكهف:10].

رابط هذا التعليق

الخطوة الأولى إختاروا

الخطوة الثانية إختاروا

Public School Board

و بعدين

ايه الروح الجميله دي

نصّار

شكرا لمجهودك وحرصك على توصيل المعلومة

السيت ده حلو اوى وانا كنت شفته قبل كده بس هو مبيجاوبش اسألتنا اللى هى كيفية قبول الاولاد اللى رايحين فى منتصف المرحلة الثانوية

هل يتم تقييمهم وعلى اى اساس دا بالنسبة للدخول اصلا طب بعد الدخول كيف يتم تقييمهم للجامعة مهو الواحد مش عاوز يروح ويلاقى ابنه مش عارف يدخل الكلية اللى عاوزها لمجرد انه مش فاهم النظام او طريقة التقييم للجامعة ...يعنى مثلا فى ناس قالوا انه بيدوا الطالب فى الثانوى لاب توب لكن على السايت لم يذكر ذلك فعلشان كده لو حد من الاخوة الافاضل يحكلنا على البيحصل عن تجربة واقعية معلش لو فى غلطات املائية ومش قادرة اكمل اصلى بكتبلكم واولاجى بيلعبوا ماتش كورة من فوق دماغى وبصراحة خيفة تطير من شوطة طايشة

ادعولى افضل سليمة

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

عشان ما أبقاش حرمتكم من حاجة :roseop:

تحياتى

سوسورانى

يا خبر ابيييييييييييييييييييييييض وزي التلللللللللللج

يعني من حكاوي القهوه والنسكافيه والنكهات

للتلج والثلوج والتلاجااااااات

بربربربربربربررررررر

قال وانا الي خلاص قررت البس صيفي عشان اهيء نفسي ع الجو هناك ..شفت الصور جالي انفلونزا من مجرد المشاهده

ربنا يطمنك :lol:))

بنوتك زي السكر ..ربنا يحميها .. ويقويها علي شيل الهدوم دي كلها

رابط هذا التعليق

الخطوة الأولى إختاروا

الخطوة الثانية إختاروا

Public School Board

و بعدين

ايه الروح الجميله دي

نصّار

السيت ده حلو اوى وانا كنت شفته قبل كده بس هو مبيجاوبش اسألتنا اللى هى كيفية قبول الاولاد اللى رايحين فى منتصف المرحلة الثانوية

هل يتم تقييمهم وعلى اى اساس دا بالنسبة للدخول اصلا طب بعد الدخول كيف يتم تقييمهم للجامعة مهو الواحد مش عاوز يروح ويلاقى ابنه مش عارف يدخل الكلية اللى عاوزها لمجرد انه مش فاهم النظام او طريقة التقييم للجامعة ...يعنى مثلا فى ناس قالوا انه بيدوا الطالب فى الثانوى لاب توب لكن على السايت لم يذكر ذلك فعلشان كده لو حد من الاخوة الافاضل يحكلنا على البيحصل عن تجربة واقعية معلش لو فى غلطات املائية ومش قادرة اكمل اصلى بكتبلكم واولاجى بيلعبوا ماتش كورة من فوق دماغى وبصراحة خيفة تطير من شوطة طايشة

ادعولى افضل سليمة

الاخت العزيزه WNAM ح اجاوبك فى حدود معلوماتى ...اولا بالنسبه للاولاد اللى رايحين فى المرحله الثانويه لو فى سنه 8 ما بيطلبوش الشهادات لو الولد فى سنه 9 او ما بعدها بيطلبوا الشهاده ...وفى كل الحالات فى امتحان تقييم على اساسه بيحطوا الولد فى السنه الدراسيه المناسبه ليه ...وموضوع ال لاب توب ده انتى شاغله نفسك بيه يا حبيبتى زياده عن اللزوم ...الموضوع ومافيه ان الدراسه هناك فيها شغل كتير على الكومبيوتر بس .

نيجى لمرحلة الجامعه ..انت قلقانه من دلوقتى ماهو ان شاء الله نحن السبقون وانتم اللاحقون يعنى كل خبرتى ان شاء الله ح اقولكم عليها ..ومع دلك بالنسبه لكلية الطب ..الاول البنت ح تدخل كلية علوم 4 سنين وبعدين بيعملولهم امتحان وياخدوا منهم نسبه محدده ...تكمل طب ...بس لو فى اى استفسار تانى تحت امرك

رابط هذا التعليق

يا باشمهندسة ماماة وفاء.. :blush2:

إزيك..

أنا خدت غطس فى المواضيع ولقيتلك المداخلة بتاعة الهاى سكول...ودى تقريبا كل معلوماتى عن الهاى سكول

وحاجة كمان...

المدارس الفرنساوى هنا ..أصعب من الأنجليزى..غالبا بتبقى تبع البورد الكاثوليكى...أو تقدرى تقولى المدارس القوية منها

أنا داخلة التوبيك و أنا مكسوفة جدا ومحرجة بجد لسه عارفة الخبرين الحلوين دول النهاردة الصبح

بجد مبروووووووووووووك لأعز إتنين من أصحابى هنا سمسمة وصافى :blush2:

بجد أخبار جميلة قوى...وأنا فرحتلكم من كل قلبى

وتعويضا لتأخيرى عن المباركة ليكم و أنا عارفة إنكم هتقدرو ظروفى السيئة اللى بمر بيها دلوقتى

شوية نصايح سريعة عشان عارفة إن ولادكم فى هاى سكول

خليهم يذاكروا إنجليزى وماث كويس قوى من دلوقتى إعدادا للأسيسمنت اللى هيتعملهم لما ييجوا بالسلامة

هاتوا شهادات تفصيلية للمواد و الدرجات بتاعتهم من مدارسهم

كل ما تقدروا تيجوا بدرى يكون أحسن...دى نصيحة من أم عملت لاندنج وررجعت دلوقتى ندمانة لما أستقرت

نظام التعليم مختلف لازم تهيأوا الولاد من دلوقتى لكدة...بيتطلب منهم يعملوا بريزنتيشن و أبحاث

لو فى إمكانية مادية يكون فيه لابتوب خاص للأبن اللى فى الهاى سكول لأن كل شغلهم ومشاريعهم على الأنترنت

أرجو إنى أكون أفدت و أكون صالحتكم بشوية التيبس دى ولو فى أى أسئلة تعالوا لى على الكوفى شوب :danger:

وأوعوا تزعلوا يا حبايبى

تحياتى

سوسورانى

انا مش عارفة اشكرك ازاى معنديش غير جزاك الله كل خير

رابط هذا التعليق

الخطوة الأولى إختاروا

الخطوة الثانية إختاروا

Public School Board

و بعدين

ايه الروح الجميله دي

نصّار

ادعولى افضل سليمة

الاخت العزيزه WNAM ح اجاوبك فى حدود معلوماتى ...اولا بالنسبه للاولاد اللى رايحين فى المرحله الثانويه لو فى سنه 8 ما بيطلبوش الشهادات لو الولد فى سنه 9 او ما بعدها بيطلبوا الشهاده ...وفى كل الحالات فى امتحان تقييم على اساسه بيحطوا الولد فى السنه الدراسيه المناسبه ليه ...وموضوع ال لاب توب ده انتى شاغله نفسك بيه يا حبيبتى زياده عن اللزوم ...الموضوع ومافيه ان الدراسه هناك فيها شغل كتير على الكومبيوتر بس .

نيجى لمرحلة الجامعه ..انت قلقانه من دلوقتى ماهو ان شاء الله نحن السبقون وانتم اللاحقون يعنى كل خبرتى ان شاء الله ح اقولكم عليها ..ومع دلك بالنسبه لكلية الطب ..الاول البنت ح تدخل كلية علوم 4 سنين وبعدين بيعملولهم امتحان وياخدوا منهم نسبه محدده ...تكمل طب ...بس لو فى اى استفسار تانى تحت امرك

رابط هذا التعليق

عشان ما أبقاش حرمتكم من حاجة :blush2:

تحياتى

سوسورانى

ربنا يقويكم على الصقيع ده الواحد حس بالبرد من مجرد ما شاف الصورة الله يكون فى عونكم

بس يمكن علشان دى او شتويه فى كندا تبقى غريبة شويه

يتهيالى بعد كده يا ام مرمر حتقولى ده الجو عندا دفا خالص درجة الحرارة 10- بس :danger:

ربنا يخليلك مرمر واخواتها ويعينك على تربيتهم فى التلاجه الى انتو فيها دى

تحياتى

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

تطورات عظيمة ورائعة في التوبيك دة

التوبيك خرج من المطبخ والمستشفي وبقا فعلا منتدي لوحدة يلم كل الناس ويجاوب على كل الاسئلة

تحياتي يا دكتورة سوسو

من الطريق الى ايلات

ياريتني كنت معاااااهم واجرت منك ارضية :blush2:

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

005 .... سعادتك طبعا أكيد عملتي winterization للعربية ..... بيتعمل صيانة للعربية لتهيئتها للشتاء ...ممكن تعمليها في أي حتة إن شا الله Canadian tire

ما دام العربية بتبات في الشارع ممكن تجيبلها حاجة إسمها block heater ...حيفيدك قوي و كمان remote starter علشان تشغلي العربية قبل ما تدخليها فتلحق تدفي .....الاتنين يعملوا بتاع ٢٠٠ ٣٠٠ دولار الأنواع العادية...... بس حيفرقوا معاكي جدا

لازم تجيبي مياة رادياتير De-icer و ديه حتستعمليها كتير قوي فالاحسن تخلي جيركن استبن دايما في العربية

العجل لازم يبقى Winter tires .....أنواع و أسعار كتير تناسب كل الناس بس أنسي حكاية ال-All season tires ديه خالص

فيه فرشة معروفة لازالة التلج موجودة في كل حتة ....بما فيها محطات البنزين ..... ديه بتشيل التلج من فوق العربية كما هو واضح ..العملية ديه بتاخد حوالي ١٠ دقايق فاعملي حسابك تنزلي بدري شوية

السواقة لازم تبقى بحرص خصوصا علي المطالع و المنازل و في المنحنيات ...... و السرعة هادية ما تعديش ١٠٠ ...خلي الحارة الشمال للمجانين و خليكي في اليمين أو في النص خصوصا لو علي هاي واي

Welcome to Canada

مش باقولك بكره تقولي الحمد الله الدنيا بقيت دفا و الحرارة بقيت صفر :ninja:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

السواقة لازم تبقى بحرص خصوصا علي المطالع و المنازل و في المنحنيات ...... و السرعة هادية ما تعديش ١٠٠ ...خلي الحارة الشمال للمجانين و خليكي في اليمين أو في النص خصوصا لو علي هاي واي

Welcome to Canada

مش باقولك بكره تقولي الحمد الله الدنيا بقيت دفا و الحرارة بقيت صفر laugh.gif

السرعه هاديه وماتعديش 100

امال لو كانت سريعه تبقى ايه

وكمان فى المنحنيات

دانا عجزت بقى لما بابقى على الطريق السريع ورجلى تنسى شويه واروح ل 100

الاقى مراتى حطت ايدها على قلبها وبدأ يحصلها فانتينج اتتاك :ninja:

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

الحمد لله الجو بيرجع يتحسن تانى

يااااه أية الحر دة 4 و -5 لالالا أنا مش متعودة أسمع الأرقام دى فى الوقت الحالى أنا شكلى حاغير رأيى و أروح أشتى فى حتة تانية و أقدم على هجرة فى بلد أبرد شوية :roseop:

رابط هذا التعليق

ايه يا سوسو المنتدى مضلم من غيرك انتى ح تقفلى على نفسك وتستنى النتيجه :lol: لا ياحبيتى اطلعى وخليكى فى وسطينا خلى الوقت يعدى عليكى بسرعه والا الماجيكجاك خلاك تستغنى عننا ........ اه ماهو من لقى احبابه نسى اصحابه ... -_- ...طب طمنينا عليكى وع البنات :lol:

رابط هذا التعليق

ايه يا جميل اختفيتى ليه

عاوزين نسمع اخبارك الجميلة

انا بدعيلك من قلبى وربنا ينجحك انشاء الله

رابط هذا التعليق

فينك يا د/ سوسو وحشتينا إطمئنى إن شاء الله ناجحة

إنت إنسانة جميلة و حبوبة و طيبة ومتعاونة وصبورة و و و و حد زيك إن شاء الله ربنا مش حيتخلى عنك و حيكون معاكى ويوفقك

:sad:

:wub: هام إلى عضوات جمعية النساء المتوحشات :D

إجتماع سريع و مغلق للدعاء المكثف ل د/ سوسو عايزين نبدأ لودينج دوز (Loading dose) :lol:

و بعدين كل واحدة تستمر بالدعاء المستمر لثبات معدل الدعاء مينتينانس دوز (Maintanance dose) :sad:

لحين ظهور النتجة بالنجاح wst:: إن شاء الله و القضاء على مسبب النبض السريع و قلة النوم و التوتر و عدم الإنتظام بالحضور للقهوة يعنى ديس إفرى ثينج( Diseverything) مش ديسريذميا بس (Disrrhythmia )

و دمتم بخير جميعا

رابط هذا التعليق

إيه يا سوسو ده sbx:

أغيب يومين الاقى القهوة بقت تلاجة ومرمر زى الفراولاية جوة الفريزر lmo:

يا عينى وحيدة وسط التلج زى كريزاية على تورتة كريمة مفيش غيرها :giverose:

ربنا يباركلك فيها وأختها clp::

وسبب الغياب بقى يا ستى قانون الضرائب العقارية الجديد والإقرارات بتاعته

لو تشوفى الناس متبهدلين هنا إزاى عشان يجيبوا إقرار ويكتبوه ويسلموه

رحت مركز التسليم عشان أسلم إقرارات كتبتها لعملاء لى

ولقيت والله حاجة تحزن فعلاً

كذا واحد من كبار السن ولا يستطيعوا القراءة وملء الإقرار

ولا يوجد أى حد يساعد ولا موظفى الضرائب فاضيين يردوا على حد

ماهو ياعينى عليهم شغل بالهبل "ناس هايصة فى مأموريات وناس لايصة فى أخرى "

وبعدين كان لازم أعمل حاجة قمت قعدت أملأ للناس دول إقراراتهم وسلمتهلهم بفضل الله

المهم متزعليش من عدم ظهورى كتير والله شغل فعلاً

وإنت عارفة إن قهوتك إنت والزناتى وقناوى ونصار همه القهاوى الوحيدة إللى بالعافية ملاحق عليها

والمهم إن إنتوا جميعاً بخير وصحة bv:-

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...