اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهحرة الى استراليا

Recommended Posts

اخي البوستامي اعتقد انك مقدم على كندا من فتره اذا مكنتش مخطئ

استراليا مازالت تستقبل مهاجرين لكن ليس الوضع هناك مثل ب كندا اتمنا انك تراجع نفسك و نصيحه اخويه اذا كنت قدمت على كندا ربنا يكرمك و تحصل على الفيزا باسرع وقت

أعتقد أخونا البسطامي - زي كثير من اللي مقدمين على كندا وأنا منهم - حاطط أستراليا كخيار ثاني في حالة لو مشوار كندا مانفعش لأي سبب لا قدّر الله

وهو في طريقه لاستلام جواب الأبديت في شهر يونيو أو يوليو بالكثير بمشيئة الله ... وأول هوا ما يستلمه أنا هبتدي أجهز ورقي لإني بعديه بشهرين

وزي ما هو قال فهي كلها وسائل لتحقيق نوع من الأمان في المستقبل لإن الوضع في مصر لا يسر عدو ولا حبيب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 172
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كلام ممتاز

تحت 35 سنة + محاسب + 6666 ايلتس + 3 سنين خبرة = استراليا ,,,, طيب

لو عندك ماجستير (مش ح تفرق /التقييم على اساس البكالوريوس ) فى كل الاحوال ح تاخد 60درجة

لو متزوج , لو عندها بكالوريس او ماجستير (لو عايز 5 درجات من الspouse يبقى فى الحالى دى هى كمان تعمل اسكيل اسيسمينت+خبرة +درجات ايلتس بحسب موهلها يعنى وجع دماغ عشان 5 درجات

لو عندك اولاد مش حتفرق

هل تزيد النقاط

لو جبت 6665 في الايلتس كم تقل النقاط هنا الكلام

لا مينفعش لازم 6666 جينيرال عشان بروسيسينج تايم من 15-18 شهر او 7777 جينيرال عشان بروسيسينج اسرع (7 شهور)

عموما فيه طريقة تانية عملوها الزملاء اللى لم يوفقو فى الحصول على 6666

بس انا ما بارجحهاش رغم سرعة اجراءاتها لكن ح تلزمك تسكن فى الsouth australia لمدة سنتين وبدون تامين صحى

ما هو عنوان National Institute of Accountants وكم التكاليف

شكرا يا مصري

لا شكر على واجب

الاول دة اللينك بتاع شروط الفيزا

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...-migration/175/

الثانى / التقييم و البوينت تيست

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...y-applicant.htm

عنوان ال ان اى ايه

National Institute of Accountants

Address National Institute of Accountants

PO Box 18204

Collins Street East

MELBOURNE VIC 8003

Telephone 61 3 8665 3100

Fax 61 3 8665 3130

E-mail natoffice@nia.org.au

Website www.nia.org.au

هنا نسبة نتائج تالسكيل اسيسمنت الى البوينت تيست

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...-occupation.htm

ده الفورم اللى فيه كل مايخص الاسكيل اسيسمنت لكل المهن

: Form 1121i Skilled Occupation List (SOL)

http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf

ما هي مساويء الsouth australia؟

وكم مطلوب في الايلتس في هذه الحالة؟

رابط هذا التعليق

مرحبا يا اخوان

الى الاخوة احمد سيف والا خ مصري

ابغى استفسر عن طلب اللجوء السياسي

اذا حدا عنده معلومات عنه يبلغني ضروري

علما انه وضعي حرج لاني فلسطيني ومش حامل جواز فلسطيني

انا حامل وثيقة سفر مصرية للاجئيين الفلسطينين

وانا انولدت بجدة وعايش بجدة وما بفدر ارجع على فلسطيم

حاليا انا باخر سنة بكلية الطب بمصر

فياريت المساعدة في موضوع اللجوء السياسي

وشكرا

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

الف شكر

احنا دخلنا في التفاصيل من غير ما نعرف الاساسيات

ماهي مراحل التقديم للهجرة وما هي مراحل الحصول على الجنسيه وبعد كم سنه

لو قدمت انا وزوجتي وولدين كم تكاليف الابليكيشن

فين مكان التقديم للناس الي عايشين في الكويت

لو قدمت الابليكشن مع تقيم الشهادات متى الرد

انا بكالوريس محاسبة 33.5 سنه وعندي 3 سنوات خبرة كمحاسب وموضوع الايلتس ممكن يدبر

الزوجة بكالوريس محاسبة بس عندها 3 سنين خبرة training officer كم لازم تجيب في الايلتس

اسئلة كتير سامحني

انت قدمت استراليا ؟ وصلت لحد فين

اخوانى , انا اسف لتاخر الرد

بس معلش جواب الابديت حخلانى افقد توازنى النفسى و العصبى

عموما انا كتبت مطول عن كل المداخلات بس للاسف السايت HANGED UP

عموما حاعيد تانى

اسف , سامحونى

رابط هذا التعليق

الأخ/ مصري طيب والذي عمره فوق ال39 يعني 42 سنة ينفع ولا مينفعش؟

وما هي الرسوم المطلوبة لمعادلة الشهادة؟

وإذا المتقدم لظرف ما لا يريد الاستمرار هل الهجرة الاسترالية سترجع له رسوم اجراءات طلب الهجرة؟

طبعاً أنا محاسب مع كافة المواصفات االأخرى بما فيها الأيلتس جنرال.

مع تحياتي

تم تعديل بواسطة safar
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا احب ان اشكر كل الاخوة الاعزاء على المعلومات القيمة و تعاونهم و كذلك على فتح هذا الموضوع المهم جدا

لدى سؤال مهم وهو عن التقديم من خارج مصر

فأنا مصرى الجنسية مقيم بالسعودية و بعد تفقدى لموقع السفارة الاسترالية فى الرياض اتضح ان خدماتهم للسعوديين و الاستراليين فى بالسعودية. فهل لا يوجد حل غير التقديم من مصر؟

و هل الاستعانة بأحد محامى الهجرة فى مصر من الممكن ان يوفر جهد و عناء استخراج الاوراق و تقديمها و المتابعة؟

و كذلك كيفية توثيق الشهادات من السفارة الاسترالية علما بأن شهادة الخبرة صادرة من السعودية؟

رابط هذا التعليق

واضح ان لو السن فوق الأربعين الفرصه ضعيفه او مستحيله

لأن فوق الأربعين حاخد 15 درجه

وايلتس لو 6666 يبقى 15 درجه

وبكالوريوس المحاسبه اللى من 15 سنه يبقى 60 درجه ده بعد التقييم

والخبره 10 درجه

ولأن المحاسبين فى لستة الوظائف المطلوبه بس مفيش عروض عمل من الحكومه الإستراليه يبقى 15 درجه

كده المجموع يبقى 115 درجه

يعنى مش مكمل 120 فرق 5 درجات كانوا ممكن ييجوا لو السن أصغر يعنى مفيش فيزا صح لا انا غلطان والأهم ايه الحل ؟

هى الأولاد ملهمش درجات او الزوجه اتلى لا تعمل بس معاها مؤهل عالى

الموضوع ده بديل جيد جدا لكندا بس لو ناخد معلومات اكتر

معلش حتقل عليكم

الف شكر مقدما

رابط هذا التعليق

والخبره 10 درجه

ولأن المحاسبين فى لستة الوظائف المطلوبه بس مفيش عروض عمل من الحكومه الإستراليه يبقى 15 درجه

يعنى مش مكمل 120 فرق 5 درجات كانوا ممكن ييجوا لو السن أصغر يعنى مفيش فيزا صح لا انا غلطان والأهم ايه الحل ؟

معلش حتقل عليكم

الف شكر مقدما

مفيش فى الدنيا حاجه مستحيلة

فى حاجه اسمها "Australian community language"

دول 5 نقط بيدوهم للى بيتكلم لغه من اللغات المنتشرة فى استراليا و طبعا اللغه العربية واحده منهم

و عشان تاخد الخمس نقط يا اما تقدم شهادة جامعية و تكون دارس باللغة العربية

يا اما تمتحن كده فى مكان اسمه "National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI)"

و طبعا طالما اننا مصريين و كلنا دارسين بالعربى فيبقى موضوع الشهاده دة ممكن ينجز الموضوع

و ده اللينك

http://www.immi.gov.au/skilled/general-ski...ty-language.htm

بس الحاجة الوحيده اللى شاكك فيها انهم كاتبين "Arabic/Lebanese" عشان اكبر تجمع عربى هناك هو الجالية اللبنانية بس هل معنى ده ان الدرجات دى ممكن اى حد ياخدها عشان بيتكلم عربى ولا لازم يكون بيتكلم لبنانى؟

يا ريت يكون اى حد عنده معلومات عن الموضوع ده و يأكد لنا المعلومه

تم تعديل بواسطة Ahmed Unknown
رابط هذا التعليق

مرحبا ,,,

ليش يا جماعة ما في حدا رد على تساؤلي عن اللجوء السياسي ؟؟؟؟؟؟؟

انا كاتب السؤاال فوق

شكرا

تم تعديل بواسطة jukass

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

والخبره 10 درجه

معلش حتقل عليكم

الف شكر مقدما

دول 5 نقط بيدوهم للى بيتكلم لغه من اللغات المنتشرة فى استراليا و طبعا اللغه العربية واحده منهم

يا اما تمتحن كده فى مكان اسمه "National Accreditation Authority for Translators and Interpreters (NAATI)"

و طبعا طالما اننا مصريين و كلنا دارسين بالعربى فيبقى موضوع الشهاده دة ممكن ينجز الموضوع

و ده اللينك

بس الحاجة الوحيده اللى شاكك فيها انهم كاتبين "Arabic/Lebanese" عشان اكبر تجمع عربى هناك هو الجالية اللبنانية بس هل معنى ده ان الدرجات دى ممكن اى حد ياخدها عشان بيتكلم عربى ولا لازم يكون بيتكلم لبنانى؟

اعتقد ان كلام حضرتك سليم وهمه فعلا كاتبين كده

If you are seeking bonus points for fluency in one of Australia's community languages, you must attach certified copies of your degree, academic transcript and a letter from your university stating the language in which your course was conducted, or evidence of your NAATI accreditation.

دلوقتى فى حاجه كمان عاوز أسال عليها بس قلت اسيبها لما الاقى رد على السؤال اللى فات ده

ايه اخبار احضار الزوجه والأولاد ؟

فى الهجره لكندا الزوجه ملهاش امتحانات ايلتس ولا غيره طيب هل الموضوع كده بالنسبه لاستراليا ؟

كمان عاوزين معلومات عن العيشه هناك نظامها ايه ؟

فى وظائف متاحه ولا لأ ؟ وانواعها ايه ودخلها ايه ؟ وتكفى تعيش فرد او اسره وكمان التأمينات أخبارها ايه ؟

والواحد بياخد الجنسيه بعد أد ايه ؟ وممكن ينزل مصر امتى ؟

بيتهيا لى الحاجات دى مهمه ليكم برده

لكم منى جزيل الشكر

رابط هذا التعليق

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فين مكان الامتحان , ؟

.

رابط هذا التعليق

والخبره 10 درجه

معلش حتقل عليكم

الف شكر مقدما

و ده اللينك

لا اعتقد ان المطلوب هو اللهجة اللبنانية لأنها لهجة وليست لغة بس يمكن هم بيكتبوا اسم بلد من البلدان اللي بتتكلم اللغة وهم اختاروا لبنان بسبب انه عددهم كبير في استراليا

بعدين مفيش مشكلة اللهجة اللبنانية سهلة جدا شو بيك يا خيي شو ما بتعرف تحكي لبنيني :)

رابط هذا التعليق

لدى سؤال مهم وهو عن التقديم من خارج مصر

فأنا مصرى الجنسية مقيم بالسعودية و بعد تفقدى لموقع السفارة الاسترالية فى الرياض اتضح ان خدماتهم للسعوديين و الاستراليين فى بالسعودية. فهل لا يوجد حل غير التقديم من مصر؟

و هل الاستعانة بأحد محامى الهجرة فى مصر من الممكن ان يوفر جهد و عناء استخراج الاوراق و تقديمها و المتابعة؟

و كذلك كيفية توثيق الشهادات من السفارة الاسترالية علما بأن شهادة الخبرة صادرة من السعودية؟

[b]يا لة من ببغاء عقلة فى اذنية فلما سمع البهتان انطلى الزور علية وملأ الدنيا صياحا بأمتداح قاتلية

رابط هذا التعليق

مرحبا ,,,

انا كاتب السؤاال فوق

شكرا

دكتورنا العزيز ... أعتقد موضوع اللجوء السياسي (أو الإنساني) فرصتك فيه ضعيفة ... لإنك لازم تثبت انك بيقع عليك اضطهاد في بلدك ومافيش قدامك حل ثاني غير الهجره لاستراليا

شوف هما كاتبين ايه:

Who is Eligible?

A person may be eligible if:

they are outside Australia

they have been identified as a refugee or a person subject to persecution or substantial discrimination amounting to gross violation of human rights in their home country and deemed to be in humanitarian need.

Applicants must also satisfy the decision maker that there are compelling reasons for giving special consideration to the grant of a visa. This criterion is common to all permanent visa subclasses under the offshore Humanitarian Program. It involves an assessment of various factors including:

the degree of persecution or discrimination to which the applicant is subject in their home country

the extent of the applicant’s connection with Australia

whether or not there is any suitable country available, other than Australia, that can provide for the applicant’s settlement and protection from discrimination

the capacity of the Australian community to provide for the permanent settlement of persons such as the applicant in Australia.

عموما الموقع ده ممكن يفيدك ... وممكن تحاول وتشوف ايه النتيجة لإن الهجرة كلاجئ لا تكلف شيئا ... وابقى بلغنا ايه النتيجه

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

مرحبا ,,,

انا كاتب السؤاال فوق

شكرا

دكتورنا العزيز ... أعتقد موضوع اللجوء السياسي (أو الإنساني) فرصتك فيه ضعيفة ... لإنك لازم تثبت انك بيقع عليك اضطهاد في بلدك ومافيش قدامك حل ثاني غير الهجره لاستراليا

شوف هما كاتبين ايه:

Who is Eligible?

they have been identified as a refugee or a person subject to persecution or substantial discrimination amounting to gross violation of human rights in their home country and deemed to be in humanitarian need.

Applicants must also satisfy the decision maker that there are compelling reasons for giving special consideration to the grant of a visa. This criterion is common to all permanent visa subclasses under the offshore Humanitarian Program. It involves an assessment of various factors including:

the degree of persecution or discrimination to which the applicant is subject in their home country

whether or not there is any suitable country available, other than Australia, that can provide for the applicant’s settlement and protection from discrimination

the capacity of the Australian community to provide for the permanent settlement of persons such as the applicant in Australia.

عموما الموقع ده ممكن يفيدك ... وممكن تحاول وتشوف ايه النتيجة لإن الهجرة كلاجئ لا تكلف شيئا ... وابقى بلغنا ايه النتيجه

شكرا اخي العزيز

انا بشكر اهتمامك والرد بس انا بالواقع قرات موقع الهجرة وعارف نص الموقع لانه 24 ساعة فتوح عندي

وبالنسبة للي كتبته انا قارئه من زمااااااااااااان

انا سؤالي حدا عنده فكرة عن اللجوء او احد اخذ اللجوء باستراليا ؟؟؟

وبالنسبة للفرص الضئيلة فبحب احكيلك

1\ انا مضهد من كل البلدان من ضمنها مصر

2\ ما بقدر ارجع لبلدي لانه اضهاد اسرائيل هناك

3\ ما اخذت حقوقي من اي دولة سواء السعودية او مصر

فشوف كيف الان كل هاد وفرصي ضئيلة

اعتقد المنطق بيقول غير هيك

شكرا

Life has Diffculties

and

9o3obaaaaaaaaaaat

رابط هذا التعليق

مرحبا ,,,

انا كاتب السؤاال فوق

شكرا

شوف هما كاتبين ايه:

Who is Eligible?

شكرا اخي العزيز

انا بشكر اهتمامك والرد بس انا بالواقع قرات موقع الهجرة وعارف نص الموقع لانه 24 ساعة فتوح عندي

شكرا

ما أفتكرش هاتلاقي مصريين مهاجرين استراليا كلاجئين سياسيين أو كحالات إنسانية ... معظمهم رايحيين هناك كـ Skilled Workers

بس السؤال ... ليه حضرتك مركز على الأوبشن ده طالما يمكنك الهجره هناك كـ Professional بقليل من الصبر والاجتهاد، وخصوصا انك باقيلك سنه وتبقى دكتور

موضوع اللجوء السياسي ده لو كان ينفع كنت لقيت الموضوع ده منتشر بين الفلسطينيين من زمااااااااااااااااااااان طالما ان كثير منهم لهم نفس ظروفك

عموما الله معاك ... وابقى طمّنا على نتيجة المحاوله

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

شكرا اخي العزيز

شكرا

مرحبا اخي

بخصوص موضوع اللجوء اتوقع هون صعب يساعدوك عشان هيك ما حدا كان رادد عليك لإنه هون الكل مقدم هجرة

بخصوص موضوعك انت الآن مقيم في السعودية هل في السعودية ممكن يكنسلولك اقامتك؟ ويطلعوك من البلد؟

هم عارفين انه ما في مكان تروح عليه عشان هيك اكيد عندهم قانون بمنع تسفيرك من البلد

انا ما بعرف بخصوص السعودية بس على سبيل المثال هون بالامارات اللي معه وثيقة مصرية مثلا ما بتسفر من البلد وحتى لو شركتك كنسلت الاقامة البلد ما بتطلعك لحتى تلاقي شغل جديد

عشان هيك هم راح يسألوك وين الاضطهاد اللي انت متعرضله؟

كان عنا موظف من غزة وقبل فترة اثناء احداث غزة الشركة كنسلت اقامته

هو معه جواز فلسطيني مش وثيقة

وصلوه للمطار بس رجعوه لإنه صعب يدخل غزة ولو طلعوه من الامارات يعني راح يعلق بالجو مثلا؟ bsh:)

اتوقع هو حالته اصعب من حالتك لإنه ممكن يتسفر من البلد ويرجع بلده وبلده فيها حرب وحالتها صعبة فممكن يقدر يطلب اللجوء ونفس الشي بخصوص العراقيين اللي بيروحوا مصر والاردن وسوريا وغيرها

اما في حالتك البلد مش راح تطلعك وتقلك مع السلامة ودبر حالك

اللي بحكيه مجرد توقعات

ولو كان في طلب لتقديم اللجوء جرب قدم وشوف شو بصير معك

وكمان لو تفكر تقدم هجرة عادية برضو مش غلط وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فين مكان الامتحان , ؟

ده الموقع بتاعهم http://www.naati.com.au/

بس ليه حضرتك عايز تمتحن؟ ده كل اللى محتاجينه شهادة م الجامعة انك دارس بالعربى و خلاص

و على حد علمى ان حتى المهندسين و الاطباء و الكليات الاخرى التى تدرس مناهج و مراجع باللغه الانجليزية تعتبر شهادتهم باللغة العربية حيث انها اللغه المستخدمة فى الدراسة و اعتقد ان الجامعة الامريكية هى المكان الوحيد المعترف به فى مصر كشهادة تدرس باللغة الانجليزية

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      افضل المدن للعيش كأسرة في استراليا و ايهما افضل استراليا ام كندا  
    • 0
      جوزي قدم علي البيرمنت لاستراليا وطلعت حاليا المفروض نسافر سيدني وجوزي مهندس ولسا هيدور علي شغل هل هيلاقي بسهوله في سيدني ولا ملبورن الشغل فيها احسن  ولا صعب هل هتعب اوووي في الاول وكمان عندي دهب شرياه من مصر هل ممكن ابيعو لو حصل اي ظرف عارفه الغربه صعبه بس عاوزه اعرف تجاربكم ممكن تهون علياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وبالنسبه للسكن هل ينفع يتملك افضل ولا ايجار 
    • 0
      انا طالب بكليه طب الاسنان . انا عايز اعرف ابدا المعادله او اجهز ليها ازاي و ايه الخطوات و بالنسبه لامتحان الانجليزي هيبقي ايه نظامه oet wla ilets
    • 11
      السلام عليكم و رحمة الله وبركاته انا صيدلي مصري و مقبل باذن الله علي تجربة الدراسة باستراليا بعد حوالي شهرين..(دبلومة تسويق)....لمدة سنتين و ان شاء الله حاحاول اعمل المعادلة هناك يا ريت لو اي حد عنده معلومات عن المعادلة او الدراسة باستراليا يتفضل ولو حد عايز معلومات عن التقديم انا في الخدمة
    • 2
      المشكله الاكبر فى الهجرة بشكل عام هو انك مبتعرفش المعلومات اللازمه وبتواجه صعوبه كبيره فى انك تعمل الاوراق اللازمه و لو عرفتها بتبقى غالمشكله فى هاسكن فين او هاشتغل ايه اما بالنسبه للسفر للدراسه فانت كمان لازم تفكر فى الجامعه اللى اخترتها وهل هى افضل جامعه ولا لا ولو لا يبقى ايه الجامعه اللى هتناسبك كل المشاكل دى حلها بسيــــــــــــــط 1. ادخل على الرابط ده bv:- http://www.bestuniversitytoday​.com/ bv:- 2. سجل مع مكتب IDB 3.المكتب هيتصل بيك ويقولك على كل المعلومات من اول الورق لغاية
  • أضف...