اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

متى سنعود ... ؟؟؟؟؟؟ - سبب غربتنا .. وحوافز عودتنا ...

Recommended Posts

اقول لهذا الكم من الفساد الذى طفشنا من وطننا ...و اكيد لو حالته اتحسنت....

بعد عمر

طووووووووووووول...ده اذا اتحسن علي الاطلاق.

اكيد يا اخى ابو الهول حالتة لن تتحسن لوحدها و اعتقد ان بعض السبب فينا نحن من نزعتنا الاتكالية وصمتنا الطويل ختى تأتى دولة كأمريكا اليوم وتجعل من شروط المساعدات الديمقرطية والانتخبات الحرة بجانب التحكم فى الكم الهائل من الفسادز ليتك شاهدت المستشار عوض المر مع العبقرى الصحفى مجدى مهنا فى برنامج(فى الممنوع)الذى اذبع امس لتعلم عن المحكمة الدستورية و البشاوات اعضاء مجلسنا الموقروواللة اشيء تبكى الحجرو لن اطيل عليك وكل عام و انتم بخير

رابط هذا التعليق

انا عدت يا ست امينة من حوالى شهر تقريبا بشكل شبه نهائى  :?  :roll: باركيلى و عقبالك  :D و على فكرة الحياة هنا بمبىىىى خالص و المصاريفففففف مش نارررر خالص والناس حلوين خالص مالص مع بعضهم والمدارس اكتر من رائعة فى الحقيقة يعنى والمدرسين تربويين لدرجة تغيظ جدا والمشرفين على رسالة الدكتوراه بتاعتى مريحنى خالص مالص  ومافيش اى مشاكل من اى نوع والحمدلله  :?  :(  :(  :roll: 

ارجو ان ترجعى مصر قوام علشان تشوفى بنفسك و تستمتعى  و تحسى اكتر بكل الى انا بأقوله  :cool: 

الدعوة عامة و حمدلله على السلامة مقدما  :(

أختي اتس مي،، انا ماشفتش المداخلة بتاعتك وقت ما بعتيها للأسف لكن عموما ردي دلوقتي ممكن يكون لسه مش متأخر.

اهنيكي على صمودك أمام كل هذه المزايا التي ذكرتيها أعلاه واتمنى ليكي المزيد من الصبر والسلوان لتقبل باقي المزايا وبصراحة انا فكرت اني اتركك تتمتعي بالعودة لوحدك علشان انا ماليش نفس في حاجة حلوة دلوقتي : :D lol: :D

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 2 أسابيع...

عاجللاً أم أجلاً سوف نعود إن شاء الله تحت أى وضع وأى ظروف ****الهم أكتب لنا العودة قبل فوات الأوان والندم على أنصرام عمرنا وشبابنا فى البعد عن أرضنا حيث عليها ولدنا وفيها نموت إن شاء الله تعالى أميييييييييين

رابط هذا التعليق

ماقالته الدكتوره شعنونة هو الصحيح بالنسبة للعاملين بالخليج أي انهم يبداون بالتفكير للعودة إلى مصر بعد حصول أول ابن على شهادة الثانوية العامة فإن كانت بنت تكون نسبة عودة الجميع 90 % وإن كان ولد تكون نسبة عودة 50% من الأسرة ( الأم ومعها الولد ) وينتظر الأب مع الإبن التالي أو الإبنة لحين الحصول على الثانوية العامة من الخليج وارساله للأم ثم الإنتظار حتى الرمق الأخير لآخر ابن وده نتيجة إن الناس بتستسهل الثانوية العامة هنا عن مصر مع إنه كله هايقعد في الآخر جنب أونكل عطفطف يرسم له الأحلام الوردية .

المشكلة إني يوم ماجيت الإمارات كنت ناوي على سنه واحده صدقوني وأول أجازه حبيت أقعد وجدت هجوم كاسح من كل اللي أعرفهم ( إنت ياد اهبل واللا عبيط ) حد يرفس النعمة اللي عايش فيها ويرجع هنا تاني وسن ورا سنة وضاع العمر ياولدي مع الإعتذار للفيلم

وأنا دلوقت منتظر لحد مالبنت تدخل الثانوية العامة بعد 6 سنين إن شاء الله وربنا يدينا ويديكم طولة العمر!!!!!!!!!

اسألوا الأيام .......... اسألوا الآلام

من الملام إذا ......... وكلنا لوام

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مع انى على وشك أخلص الماستر .. من أمريكا ...

و مع انى على وشك أستلم اللاندنج للهجره ... لكندا

ومع ان الوضع فى مصر و المنطقه العربيه كله زفت

لكن انا بأفكر حاليا انى أرجع مصر ؟؟؟؟

تعرفوا ليه ؟؟؟؟

على ابنى الكبير ... 5 سنوات ...

بدأ يكلمنى انجليزى فى البيت اكتر من الاول و بدأ يعترض لما بأشغلله كارتون "بكار" اللى كان بيموت فيه قبل كده ... و بيطالب بكارتون "بارنى" الامريكى ؟؟؟؟

أنا صحيح عاوز ابنى يتقن اللغه الانجليزيه ...عشان تنفعه لما يكبر

بس أنا عاوز اولادى يبقوا مسلمين عرب مصرييين .. و بيعرفوا لغات..

موش يكونوا خواجات و بيعرفوا شويه عربى مكسر...

أكيد منكم كتير مرت عليه اللحظه دى .. ايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

Saken fi Canada we 3ayesh fi Masr

رابط هذا التعليق

هذة مشكلة كبيرة لمن لا يحدد هدفة مسبقا !!!

فيجب علينا جميعا تحديد الهدف قبل الذهاب الى الغربة سواء علمي اومادي .

حينما يتحقق هذا الهدف يجب علينا غض النظر عن اطماعنا بعد ذلك . يعني عن نفسي طالع للارتقاء المادي مش عايز ابقى غني بس تبقى مستورة واقدر ابتدي حياة . تحقق هذا الهدف ليس لوجودي من داع

بالنسبة للمتزوجين عمري ما اتخيلت نفسي معي زوجتي او اطفالي لاربيهم في الغربة حيث تربي اطفالك على تقاليد غريبة او اشياء تبعد عن دينك وتحدث من المشاكل ما لا يحمد عقباة .

ولذلك رفضت مبدأ الجواز في الخارج او انشاء اسر خارج الوطن و اجلتة حتى رجوعي الى بلدي .

التعلل بالفساد و الانحدار الاقتصادي مش عارف اقولكم اية دة بيعتمد عليك انت اذا كنت ناوي تساهم بنهضة بلد (((لازم تكون على استعداد للعقبات و المعوقات))) او تستنى لما البلد تستوي وتيجي تاخدها على الجاهز و حلني لما تستوي يا سيدي .

لعلم الجميع انا بس احب الفت نظركم العنصريه و التفرقة تزداد بمعدل كبير الان ضد العرب و المسلمين عامة سواء اوروبا او امريكا لذلك شئنا ام ابينا سنعود الى اوطاننا يوما واتمنى ان يكون قبل فوات الاوان .

و اخيرا اذا كل واحد متعلم سافر و هاجر مين يصلح البلد دية ...مش عارف ولا حنفضل سايبينها كدة للمفسدين يعيثوا فسادا .

الله غايتنا....الرسول قدوتنا ......القرآن دستورنا ......الجهاد سبيلنا ............الموت في سبيل الله اسمى امانينا.

رابط هذا التعليق

على ابنى الكبير ... 5 سنوات ...

بدأ يكلمنى انجليزى فى البيت اكتر من الاول و بدأ يعترض لما بأشغلله كارتون "بكار" اللى كان بيموت فيه قبل كده ... و بيطالب بكارتون "بارنى" الامريكى ؟؟؟؟

أنا صحيح عاوز ابنى يتقن اللغه الانجليزيه ...عشان تنفعه لما يكبر

بس أنا عاوز اولادى يبقوا مسلمين عرب مصرييين .. و بيعرفوا لغات..

موش يكونوا خواجات و بيعرفوا شويه عربى مكسر...

أكيد منكم كتير مرت عليه اللحظه دى .. ايه الحل ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ حورس...ده اهم مشكله تواجنها في الغربه ...اللغه العربيه و ديننا و اولادنا ....لما جيت أمريكا هنا كنت بفكر في بناء مستقبل و حياه افضل في كل شئ و تم ما اردت و اكثر و لله الحمد و الشكر علي نعمته..الأن اصبح هذا كله لا يساوي شئ في نظري بعد ان وجدت بناتي الأثنتين 5و10 سنوات لا يعرفوا من اللغه العربيه ..غير 3 كلمات..معلهش وشكراوماشي....و بدأت افكر جيدا في البحث عن افضل الوسائل لتعليمهم اللغه العربيه حتي لو اللهجه المصريه و لعلي اطلب مساعده الأخوه الذين يعيشوا نفس المشكله في ارشادي بخبرتهم في حل هذه المشكله....و لله و لكم جزيل الشكر

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

يا جماعة اسمحولى .. انا مش معترف بدة كله .. عفوا ..

فيه حاجة اسمها ممنوع الكلام بغير العربى فى البيت .. حاجة اسمها مش حرد عليك الا لما تقول بالعربى .. حاجة اسمها مش حتعرف تقرأ القران لو ماتكلمتش عربى .. قنوات دش عربى .. مدرس خصوصى عربى .. و شيخ تحفيظ قران .. و اصدقاء عرب الى جوار الأصدقاء الأجانب .. بس

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

اسمحولي يا جماعة يعني انتو بتكلموا كلام غير منطقي شوية وأنا مع الأخ فري فرير طبعاً وأضيف أن البيت ثم البيت ثم البيت..والأم ثم الأم ثم الأم ....والأب الأب الأب ...والجامع الجامع الجامع هم أساس التنشئة ..وإنتم طبعا فرحتم ولقيتم أولادكم بيكلموا انجليزي وهم صغيرين وجاريتوهم في الكلام داخل البيت وشجعتوهم بحرارة وأصبح بيت أسرة عربية وممكن مسلمة كمان بيتكلموا انجليزي بس :shock: :shock: ....هناك 101 طريقة لجعل أولادك مصريين وبيتكلموا عربي بربنط ومرتبطين بوطن ربما لم يروه وهو مصر...هناك الأم بالمنزل رمانة الميزان اللي تعرف أولادها زي كف يدها وتغرس فيهم موضوع اللغة...فلا تقولوا لي أنهم أصبحوا بين يوم وليلة ناسيين العربي وبيتكلموا انجليزي زي أهل البلد!!...هناك الحديث بالعربي طوال الوقت في البيت ويستحيل أن يتكلم الأبناء الانجليزية في البيت طالما تربوا ونشأوا على الكلام بالعربي..ستجدهم أوتوماتيك بيعدلوا لسانهم للكلام بالعربي وهم على عتبة البيت وبشكل تلقائي وطبيعي لأنه تربوا على كده وأصبح شيء لا شعوري عندهم ولا يجدون فيه صعوبة...جعل جو البيت جو عربي خالص ..وعدم الاغراق في التغريب سواء من تلفزيون وراديو ومناسبات ...غرز حب اللغة منذ الصغر وتعليمها له بسماع القرأن وقراءة قصص الأنبياء وغيره كتير....القنوات العربية والفضائية ودي لن يشاهدوها إلا إذا كان والديه علماه عربي..وبالتالي يفهم اللي بيتقال..الصلاة وتعليمهم الصلاة وقراءة القرآن..والتردد على الجامع أوالكنيسة وذلك طبعا بمعرفة الوالد لأنه مفروض ياخدهم هناك حيث يتكلم فيها بالعربية ويتقابل مع أبناء جلدته...زيارات مصر بصفة دورية والاختلاط بالاهل لكي يعرفوا انها بلدهم ولا يقولوا احنا رايحين بلد بابا وماما زيارة وتصبح مصر بالنسبة لهم زيارة لدولة سياحية ستنقطع علاقتهم بها عقب انقضاء عمر الوالدين ..وتكون مامتهم الحقيقية هي أمريكا..وأنا لا أعذر الأولاد في ذلك الفكر ..لأن الطفل عجينة تتشكل وفقاً لما حولها ولما تم تلقينه لهم ..وهم لم يجدوا من يعلمهم باخلاص لغتهم...قل لي بربك كيف يعرف الطفل تاريخ وطنه وتاريخ دينه والاهتمام به والتعلق به؟.....للأسف الوالدين بتعلم أولادهم كل شيء عدا اللغة ...طيب بالله عليكم يؤدوا صلاتهم إزاي...طيب لو صلوا..هل فاهمين بيقولوا ايه ولا شريط كاسيت بيسمع بس...!!

إلى كل من له أولاد بالغربة ولا يعمل باخلاص لتعليمهم اللغة العربية وحضارتهم وتاريخهم.. ستسألوا أمام الله عن ذلك الخطأ..وها أفضل أقولها للصبح إن البيت والتنشئة الاسرية هي اللي عليها عامل أساسي وكبير ومهم وجوهري ومش عارف ايه تاني أقوله..

رابط هذا التعليق

كلام جميل جدا جدا جدا ما شاء الله...فرأيت هنا أولاد على خلق ودين ما شاء الله أكثر مما رأيت بمصر وكانوا يتحدثون العربيه بجداره....(ومثل الاخت سلوى فى أوروبا خير مثال ما شاء الله، جزاها الله وزوجها خير الثواب على تربيتها الحسنه أعانها على تكملتها..)..

ولكـــن (وأخ من لكن).....

كانت أمثله بسيطه جدا للأسف...فالوصفه التى أرفقتها يا أخ مصراوى رائعه وأؤمن بها بشده وفى نيتى تطبيقها - بعون الله - إذا كتب الله لى ان أكون أسره هنا..ولكن هل من متبع؟ هل سيستطيع الكل تتبعها بهذه السهوله وعندك كم هائل من العوامل التى تقف فى طريق تطبيق هذه الوصفه؟

فهناك التكاسل...ومبادئ الاباء التى قد تختلف وجهه نظرها..الام تبقى عاوزه تعمل مجهود والاب يقول "متضغطيش على الاولاد" (فوالله اعرف أم تتباهى بأولادها المتأمركين وتريدهم كذلك!)..وهناك مشاغل بالحياه متقدرشى تخلى الوصفه الجميله دى تتحقق بحذافيرها كل يوم وكل لحظه بسبب عمل الاباء ودراسه الاولاد والهوموورك..والانشطه ودوامه الحياه ممكن تسحب السجاده من تحت رجليك من غير ما تحس...وفى الوقت نفسه مبادئ ولغه عماله تترسخ فى الاولاد من بره والمدرسه والتى-فى.

وده غير حاجات بقى خارجه عن إرادتك..فممكن يكون الواحد عامل خطه،ولكن اولاده يروحوا ناحيه أخرى تماما....ورأيت أمثله بأن حتى لو ربيت اولادك كويس وبيكونوا مسلمين كويسين..يظل العربى بلكنه بالرغم من دراسته...

فمتلوموش الاخ KWA ...فالبيئه نفسها مؤثره وهى عامل

من العوامل التى تؤثر على النشأه..ولكن ان شاء الله يا أخ KWA اولادك صغيرين وIt's not too late to start إن شاء الله...

You have to :lol:

ومتهيألى يا اخ فرى، اولادك تغربوا على كبر بعض الشئ، فعندك بدايه

مشجعه تستطيع البناء عليها ان شاء الله بسلام

-------

فإذن، ماذا نفعل؟؟؟

1) قرار البقاء او الرجوع لازم ينبع من الاسره نفسها: فيه ناس ترى ان مصر ظروفها صعبه وغصب عن الواحد، لو قدامه الفرصه هيحب يكون اسره فى ظروف أفضل... وفيه أفراد لهم ان يتحملوا المعاناه فى سبيل نشأه بمصر وقد تعينهم ظروفهم الماديه على ذلك..فهذا القرار وحده بيبقى حسب الاسره وده قرار يخصها..فألاسره هى من ستتحمل عواقب قرارها بالنهايه..

2) لا تظن ان العوده "سهله" ايضا...فالتربيه واجب كبير سيصاحبك أينما ذهبت..وقد تكون حتى اصعب الآن فى مصر بسبب المؤثرات العديده الدخيله على مجتعنا وبقى بمجتمعنا أمثله يدمى لها القلب.

3) أن قررت البقاء بالغربه لازم الدعاء اولا بأن يعينك على التربيه الحسنه...فالتوفيق من عنده اولا واخيرا...ثم،

4) لازم لازم لازم يكون الاهل متحدين ومتفقين

ومتعاونين ومهتمين ومتماسكين بالوصفه التى سردها الاخوه أعلاه...لازم. والا...سلملى على التربيه وجيل آخر ضائع تفقده الامه التى تضع أمالها عليه لرفعها مما هى فيه وجهز نفسك لتجاوب الله عن مسؤوليتك مع أولادك.

5)ان شاء الله حال الغربه الان افضل من الماضى، فالآن الحمدلله هناك مصادر كثيره ستعينك على التربيه لم تكن متاحه من قبل..كما ذكر الاخوه ..مساجد، مدارس اسلاميه...(وحتى واحده صاحبتى اتقنت العربيه من الART- ولكن ايضا احذر ما يتابعونه والوقت).

6) حاول نزول مصر بقدر ما تستطيع...واحده صاحبتى أخرى لا اصدق والله انها نشأت هنا من طريقه كلامها وما يجعلها متميزه عن اصدقائى الاخرين الذين نشأوا هنا...بل اكاد أشعر انها مصريه أكثر منى فى بضع الاوقات :lol: والسبب هو ان أهلها حرصوا على زياره مصر كل عام

لمده الصيف بأكملها....

أدعو الله ان يلهمنا الاجابه ويرشدنا الى الاصلح لديننا ومعيشتها...فلا أخفى عليكم اننى بالرغم من كلامى هذا، لا أدرك الاجابه الاصح واخشى ما يحمله المستقبل ان اراد الله لى ان اعيش وقتها.. فعلينا المحاوله واخلاص النيه ان شاء الله، والله المعين بعد ذلك

إن شاء الله....

التوقيع مغلق للتحسينات :) .
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخMasrawy Abroad و freefreer ايه هو الأمر اللي مش واقعي و منطقي لأ و الله و اقعي و منطقي و بناء عليه طلب النصيحه و المشوره من له خبره سابقه مع اولاده ...و ليس اللوم و التأنيب ...انا مش عايز ادخل في مناقشه جانبيه انا عايز اتناول مناقشه موضوعيه عن مشكله تهم الكثير في الغربه و نتبادل الأستفاده و الخبره ....و لا أيه...و بعدين ظروف كل واحد مختلفه يا سيدي عن الأخر......

وأضيف أن البيت ثم البيت ثم البيت..والأم ثم الأم ثم الأم ....والأب الأب الأب ...والجامع الجامع الجامع هم أساس التنشئة

زوجتي امريكيه ...اسلمت من ثلاثه سنوات و اشهرت اسلامها سنه 2000 عند نزولنا لمصر ....و لكن العربي مازال غير متمكنه فيه و لكنها بتحاول جاهده و انا بساعدها ....الجامع ...لا يوجد جامع و لا عرب و لا مسلمين غير باكستاني واحد...و انا المسلم العربي الوحيد....اقرب جامع يبعد ساعتين ونصف رايح جاي و موجود في عاصمه الولايه و لا أستطيع المواظبه علي الصلاه في الجامع الا في أيام راحتي ....طبعا بالتالي لا توجد عائلات عربيه و لا مسلمه...هاتقولي انقل لمدينه اخري ...ها قولك مش سهل تجد مكان امن و هادئ بعيد عن مشاكل المدن الكبري في امريكا و خصوصا لما يكون لك اسره و فيها بنات طبعا فاهمني و المشاكل اللي انا بشفها في الجامع و تحدث للأخرين لا يسعني الا ان ادعو لهم...عرب و مسلمين....و في هذه المدينه درست و تزوجت و اولادي ولدوا هنا وعائله زوجتي هنا و عملي هنا و كل ما املك هنا و غير معرفه الناس و عائلات صديقه هنا ش من السهل تترك كل هذا و تبدأ من جديد

بخدهم ياسيدي و بنقضي اكبر فتره ممكنه و لكن حتي العربي مع الأطفال العرب الأخرين مخلوط بالأنجليزي ...و اولاد الأمريكان المسلمين و في النهايه الأنجليزي يتغلب....

احلي شئ قرأته و هو ما كنت افكر فيه من مده...ارسالهم لمصركل فتره أجازتهم رغم انا و زوجتي مرتبطين جدا بالبنات و لكن المصلحه و المستقبل فوق كل شئالأخت MuslimaEgyptian

وده غير حاجات بقى خارجه عن إرادتك..فممكن يكون الواحد عامل خطه،ولكن اولاده يروحوا ناحيه أخرى تماما....ورأيت أمثله بأن حتى لو ربيت اولادك كويس وبيكونوا مسلمين كويسين..يظل العربى بلكنه بالرغم من دراسته... 

فمتلوموش الاخ KWA ...فالبيئه نفسها مؤثره وهى عامل 

من العوامل التى تؤثر على النشأه..ولكن ان شاء الله يا أخ KWA اولادك صغيرين وIt's not too late to start إن شاء الله... 

You have to

ومتهيألى يا اخ فرى، اولادك تغربوا على كبر بعض الشئ، فعندك بدايه 

مشجعه تستطيع البناء عليها ان شاء الله بسلام 

جزاك الله كل خير علي تفهمك للحياه هنا و نصائحك البنائه...و لك جزيل الشكر

KWA

رابط هذا التعليق

ما عندكوش فى ثاوث كارولينا sunday schoolاحنا هنا فى نورث كارولينا عندنا مدرسه كل يوم احد لتعليم الاطفال اللغه العربيه و القران و هناك بعض الاطفال يسكنون على بعد ساعه و نصف من المدرسه و لكن يواظبون على الحضور كل احد, انا اقول هذا الكلام لانى عارفه ان تربيه الاولاد فى الغربه ليست شئ سهل لكنه يحتاج مجهود كبير من الاب و الام و لكنه ليس مستحيل و انا اري الكثير من الاولاد بالرغم من انهم مولدين و متربين هنا الا انهم يتكلمون العربيه بطلاقه الموضوع كله محتاج مجهود كبير من الام و الاب.

عموما انا اتفق مع الاخت مسلمه مصريه فى ان الظروف الخارجيه لها تأثير على تربيه الاولاد و ان كل واحد له ظروفه الخاصه به الا اننا كأباء و امهات لازم نعمل كل اللى نقدر عليه علشان ولادنا يتربوا على العادات و التقاليد اللى احنا اتربينا عليها, و انا ابنى و الحمد لله عنده 5 سنوات و مع انه فى puplic school الا انه ما شاء الله بيتكلم عربى واضح و يعرف كل الحروف و بعض الكلمات العربى كمان و ربنا يقدرنا جميعا على تربيه اولادنا تربيه صحيحه

وما من يوم أرتجي فيه راحهٌ *** فأجده ألا بكيتُ على أمسي

رابط هذا التعليق

ما عندكوش فى ثاوث كارولينا sunday schoolاحنا هنا فى نورث كارولينا عندنا مدرسه كل يوم احد لتعليم الاطفال اللغه العربيه و القران و هناك بعض الاطفال يسكنون على بعد ساعه و نصف من المدرسه و لكن يواظبون على الحضور كل احد, انا اقول هذا الكلام لانى عارفه ان تربيه الاولاد فى الغربه ليست شئ سهل لكنه يحتاج مجهود كبير من الاب و الام و لكنه ليس مستحيل و انا اري الكثير من الاولاد بالرغم من انهم مولدين و متربين هنا الا انهم يتكلمون العربيه بطلاقه الموضوع كله محتاج مجهود كبير من الام و الاب.

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخت الفاضله..أشكرك علي اهتمامك و اشكر الصدف السعيده في تواجد اح افراد المنتدي كجار لي...بالنسبه المدارس الموجوده هنا في ثاوث كارولينا...مدارس في الجوامع و اهمها في عاصمه الولايه ...كولومبيا...و فيها مناهج دراسيه ممتازه و دورات في عطله نهايه الأسبوع لشرح اجزاء القرأن و مناقشته مع الأمريكان المسلمين و تدريس المنهج الديني للأطفال اللي لغتهم الأم العربي ...و للأسف لا استطيع المواظبه علي هذه الدورات لظروف عملي في احيان كثيره ...و الوضع مختلف عن نورث كارولينا...عرب اكثر و عائلات مصريه ايضا...خصوصا في شارلوت عاصمه الولايه و ضواحيها...تمنياتي بالتوفيق...وشكرا

KWA

رابط هذا التعليق

يا جماعة مش لوم ولا تأنيب و الله ابدا .. مطلقا .. مش اكثر من حماس فى الرد ..

النقطة اللى اثارتها مسلمة عن الأم اللى فرحانة ان ولادها متأمركين .. هى دى اللى اقصدها .. لأنى أرى شواهد على هذا .. و المجال يطول شرحة .. بالله عليكم اما يكون طفل ثلاث سنين .. بيكلم أبوة بالأنجليزى و ابوة بيرد عليه بالأنجليزى .. يبقى حيتكلم عربى منيين ..

طبعا الأخ كى-دبليو حالته اصعب لأن المدام امريكية .. و بيقول مافيش حد عربى جنبة ..يبقى الجامع و دائما بيكون هناك تحقيظ قران .. و بعدين المحطات الفضائية العربية .. و طالما ان المدام بتتعلم عربى ساعدها لانك تحدثها بالعربى دائما .. و بكدة تساعد البنات ايضا .. و طبعا فكرة الأجازات فى الصيف فكرة ممتازة جدا ..

هنا بقى فى تورونتو .. فيه جالية عربية كبيرة جدا .. و مع هذا البعض اولادهم لا يتكلمون العربية .. امر مؤسف جدا .. و يقرأوا القران مترجم .. تخيل !!! طب دول عذرهم ايه ؟؟؟؟ حرام و لا حلال ؟؟

يا عزيزى لو ليك اخ ولا ابن عم .. عايز يهاجر امريكا .. ممكن تساعدة شرط يسكن جنبك ..

الأغانى العربى .. المهم ان تحيطهم بجو عربى و السلام بقدر الإمكان .. مع طبعا اشادة بالتاريخ العربى ( ما تقولش على الحاجات اللى احنا عارفينها دلوقتى :) ) .. و مصر و تاريخها و اثارها ..

و ربنا يوفقك ..

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعة مش لوم ولا تأنيب و الله ابدا .. مطلقا .. مش اكثر من حماس فى الرد .. 

حصل خير يا اخ freefreer جزاك الله خيرا

يا عزيزى لو ليك اخ ولا ابن عم .. عايز يهاجر امريكا .. ممكن تساعدة شرط يسكن جنبك .. 

:) :) :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

هو انا عايش في ليبيا و لا العراق علشان اجيب باقي شباب العيله معايه...ايه ياعم فري فري..بس اسمع فكره حلوه...ايه رأيك لو انت تسيبك من كندا و تشرفنا هنا ...مدارس الأولاد موجوده...هدوء و امان تمام...شغل و سكن و عربيه و غيرهم...ده مش مشكله ...الطقس زي مصر ...و لا تلج و لا غيره زي كندا...و متستعجلش في الرد...ادامك فتره طويله...فكر فيها ...و لا اقولك اذا ماحبتش تيجي....ابعتلك انا البنتين ياسيدي اجازه الصيف ليزوروا عمهم فري فري في كندا...و تعلمهم شويه عربي و هي فرصه يشوفوا الثلج في كندا...

علي العموم انت صاحب الفكره شوف الأقتراح اللي يمشي معاك هما يجولك و لا انت و العائله تنقلوا عندنا...و تشرفونا ...من هنا للصيف يحلها ربنا ...

KWA

رابط هذا التعليق

و اللة انا اسمع عن قانون اسمة لم الشمل .. و دة بيتيح ليك انك تجيب قرايبك من الدرجة الأولى ..

البنات يشرفوا على العين و الراس .. و معاليكم و اهلا و سهلا .. بالنسبة لى .. على عينى و الله ممكن جدا .. بس استقر هنا الأول قبل ما اتنطط الى امكن اخرى .. و يمكن تكون الأوضاع هديت على الحدود ..

شكرا للعرض .. أوعدك افكر فيه بجد ..

ثم انك واخد فكرة سيئة جدا عن تورونتو .. فى الصيف لا يوجد ادنى ثلج .. بالعكس حر تماما ..

رابط هذا التعليق

KWA :

انا يمكن ظروفى هى نفس ظروفك تقريبا مع الفارق ان ابنى لسه سنتين بس مراتى امريكية مسلمة انا كنت حريص على ان اتكلم مع الولد بالعربى بس وكمان با جيب والدتى هنا كل سنة حوالى 4 او 5 شهور فى السنة ولغاية دلوقتى مفيش مشكلة و كله كويس يعنى الولد و هو فى العربية مايسمعش الا اغنية حكيم : السلام عليكم :cry:

المشكلة الوحيدة اللى مش لاقيلها حل ولا اظن اى حد عنده ليها حل هى ايجاد بديل للكارتون الامريكى و كلنا عارفينالسبب ايه لان الطفل عنده استعداد يشاهده طول النهار بس ده ما يمنعش ان وجود الفضائيات و الجو العربي و الاسلامى هى الا ساس زىما قال الاخ فرى

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

و اللة انا اسمع عن قانون اسمة لم الشمل .. و دة بيتيح ليك انك تجيب قرايبك من الدرجة الأولى .. 

freefreer

طبعا القانون ده موجود و تمام ولكن مايلزمنيش...لأن اسهل أجرائات للقريب الأول هم الوالدين او احدهم ..و والدي اطال الله في عمره 80 عاما و ياما اتحيلت عليه في الحضور معي و لا يريد الا ان يكون في بيته و بجانب الجامع و باقي افراد الآسره....و الوالده متوفيه حتي منقبل ان أغادر مصر ...و انا الأخ لأصغر لأخواتي و كل منهم له حياته و بيته و اولادهم علي مشارف الزواج فبالتالي هذا وضع الأقارب لي....انا حكيتلك هذا لتكون علي بينه ان مشكلتي واقع و منطق ....لما نزلت مصر و أخذ و لادي و مراتي لأي مكان كنت اتحدث معهم بلأنجليزي طبعا و في نفس الوقت اتكلم عربي مع اهل بلدي...و كان السؤال الأول منهم عن ولادي...هما بيتكلموش عربي...اقلهم لأ...فتشعر ان احساسهم انني بتمنظر او متكبر عليهم و غيره...و لا يعرفوا و لا يفهموا الظروف و انا لست علي استعداد لشرح الظروف لك شخص اقابله....

البنات يشرفوا على العين و الراس .. و معاليكم و اهلا و سهلا 

اذا اعتبرت هذا الكلام من كندي الي امريكي...ها أقولك ..الدعوه مقبوله و هايكونوا عندك في الصيف...اما اذا اخذت هذاالكلام ككلام جامعه الدول العربيه و الزعماء العرب...تبقي دعوه مراكبيه و فض مجالس... و لكن انا هاقف في نصف الطريق و هاخد اللي يعجبني و انسي الباقي

على عينى و الله ممكن جدا .. بس استقر هنا الأول قبل ما اتنطط الى امكن اخرى .. و يمكن تكون الأوضاع هديت على الحدود .. 

ماشي ياسيدي خد وقتك و فكر ...علي العموم في الوقت متسع ..لغايه الحرب ما تبدأ و تخلص و الأوضاع تستقر يبقي لينا عوده مره اخري اذا حبيت و علي فكره الدعوه دي جاده من أمريكي لكندي

:lol: :lol: :lol: :) :D :D :D :D

ثم انك واخد فكرة سيئة جدا عن تورونتو .. فى الصيف لا يوجد ادنى ثلج .. بالعكس حر تماما ..

انا كان قصدي ان البنات تروح كندا في الصيف عندك كله لغايه ما الثلج ينزل في الشتاء علشان يعرفوا ان الثلج في كندا في الشتاء فقط

:D :D :D :D :D :D :D :D

KWA

رابط هذا التعليق

KWA :

انا يمكن ظروفى هى نفس ظروفك تقريبا مع الفارق ان ابنى لسه سنتين  بس مراتى امريكية مسلمة انا كنت حريص على ان اتكلم مع الولد بالعربى بس وكمان با جيب والدتى هنا كل سنة حوالى  4 او 5 شهور فى السنة ولغاية دلوقتى مفيش مشكلة و كله كويس يعنى الولد و هو فى العربية مايسمعش الا اغنية حكيم : السلام عليكم :lol: 

المشكلة الوحيدة اللى مش لاقيلها حل ولا اظن اى حد عنده ليها حل هى ايجاد بديل  للكارتون  الامريكى و كلنا عارفينالسبب ايه لان الطفل عنده استعداد يشاهده طول النهار بس ده ما يمنعش ان وجود الفضائيات و الجو العربي و الاسلامى هى الا ساس زىما قال الاخ فرى

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخashraf1000

شكرا علي اهتمامك و شعورك و مشاركتك لحل مشكلتي و اما مشكلتك مع افلام كرتون الأطفال فأنا حلتها الي حد ما مع بناتي خصوصا و ان اعمارهم مختلفه..بمعني مشاهده الكرتون لمده ساعه تقريبا يوميا و لمده ساعتين في نهايه الأسبوع طبعا مع التحكم في تليفزيون البنات ببرمجه التليفزيون علي قنوات الأطفال فقط و مسح باقي القنوات من برمجه التليفزيون....و قضاء بعض الوقت مع العائله او في لعب بألعاب مناسبه لسنهم... ليه طلب بسيط بلاش ونبي تسمعه حكيم و اللي زي حكيم علشان الولد في النهايه ياباني مش عربي...تمنياتي بعطله نهايه اسبوع سعيده للجميع

KWA

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 11
      علق الدكتور محمد البرادعي المرشح المحتمل لانتخابات الرئاسة المقبلة، على استبعاد الدكتور حازم عبد العظيم، من تولي حقيبة وزرة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، قائلا إن ذلك الاستبعاد يؤكد عودتنا للماضي. وأضاف البرادعي خلال حلوله ضيفا على برنامج "مصر الجديدة مع معتز الدمرداش"، مساء الأربعاء، أن الدكتور حازم عبد العظيم أخذ ككبش فداء، متعجبا من استبعاد عبد العظيم لمجرد شائعات ربطت بينه وبين التعاون مع شركة اسرائيلية في حين أن الحكومة نفسها تصدر الغاز لإسرائيل على حد قوله. قال الدكتور حازم عبد العظيم
    • 1
      العيد فرحة استنها لنا البارئ عز وجل، ولا جدال في أداء المناسك الخاصة بالعيد بين كل المسلمين .. لكننا في فلسطين، ومنذ النكبة في العام 1948، قلما تجد بيتا فلسطينيا لا يتذكر العيد إلا بالدموع .. فمنذ قرن ونيف، والشعب الفلسطيني في حالة نزيف متواصل، ومنذ النكبة، بات في كل بيت ما يبكيه .. شعار "عيدنا يوم عودتنا أطلق بعد النكبة مباشرة، ويتوارثه شعبنا جيلا بعد جيل .. نهنئ الأمة الإسلامية بالعيد المبارك ونسأل المولى عز وجل أن يعيد لنا العيد ليكون سعيدا .. أسامة أهالي الشهداء .. فراق للأ
    • 9
      بسم الله الرحمن الرحيم انا اسمى علاء محاسب بالامارات انا شوفت مواضيغ كتير اوى عن الغربة والناس اللى مسافرين ومتغربين فى بلاد كتير بس انا فكرت ان كتير اوى منا تعبان فى حياتة علشان للاسف الغربة صعبة اوى على الانسان ومحتاجين اننا نتكلم ونطلع اللى فى قلوبنا يمكن نرتاح ونشل عن بعض شوية ... كتير اوى فى الغربة بيقولو ان المصرين اوحش شعب " الله اعلم لو كان الكلام دة صحيح " علشان كدة فكرت اننا نثبت لانفسنا على الاقل ان فية ناس كتير اوى كويسة من جواهم .. انا واحد من الناس متغرب وحاجات كتير اوى
    • 11
      محاوله كانت لي سنة 2000 حبيت ان انقلها لكم احقا سنعود بعدما انتهينا نعود ابعدما خطونا انا وانت ...... في طريق مسدود بعدما عانا حبنا........ من الملل والركود وتخبطنا في جدران الجمود ابعدما احاطنا اليأس..... بالسدود نعود ابعدما نقضت كل العهود .....نعود ملاكي الاسود ان حبنا اصابه الركود ان منحنى حبنا في هبوط لا صعود انا في القاع اتردى كيف لي الصمود مد لي يدك ... علها تنتشلني من وراء الحدود مدني بحبك فهو لي الوقود لنعود حبيبي فلا تخذل ذراعي الممدود لنعود للحلم المنشود ترى
    • 0
      هل فكرتم يوما ،، أن تختزلوا مسافات الالم ،، ؟ هل فكرتم أن تقولوا لكل الذين يحيطون بكم ،، انهم جزء هام منكم ؟ هل فكرتم ، أن تشترتوا من اول محل زهور ، باقة يانعة ،، تضعوها بين يدي من تحبوا ،،؟ هل يمكننا ان نعيد زمن الرومانسية الحالم من خلال هذه المساحة ؟ ساترك هذا البياض الجميل ،، فضاء لكم ،، أريد برغبة مجنونة ،، أن أرى زمن الحب الجميل يعود ، ولو في كلماتكم أكتبوا اجمل ما لديكم ، اهدوا ادفأ ما لديكم ،، لمن تحبون ، لمن تشااقون ، لمن تتذكرون بلااحقاد ، بلا سوءة قلب ،، بلا يأس ،، بكثير من الق
  • أضف...