اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شراء شقة في مدينتي

عفاف سالم

Recommended Posts

واكيد ان الناس دى مش هبلة علشان تعمل كده

لا طبعا مش هبلة دى زكية جدا

بس دة مش طلب حقيقى دة محاوله خلق طلب على سلعة يوجد بديل لها من اجل تحسين صورة السلعة وتحريك السوق الى اعلى

واظهارها للمستهلك على ان عليها طلب كتير فيتلحق يا متلحقش

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وانا معاك تماما ان فى شركات كتير بترفع الاسعار بس علشان تحرك الناس ويمكن طلعت مصطفى كانت بتنزل زمان بسعر رخيص وتفضل ترفعه كل اسبوع علشان تجنن الناس

بس فى الوقت الحالى ده وفى الازمة دى لا يمكن ان حد يحرك السعر علشان يوهم حد، لان الدنيا نايمة اصلا ومحدش عايز يشترى وغير كده هما لوحدهم عندهم اشاعات طلعت مصطفى نفسه والناس الموهومة ان المشروع حيقف

فبالتالى مش ممكن يرفعوا السعر الا اذا كانوا عارفين انهم حيقدروا يبيعوا وخاصة ان السعر بتاعهم غال اصلا

والله اعلم

رابط هذا التعليق

جرنال الوفد قال مرتين ان احمد عز قابل هشام في السجن وضغط عليه من أجل ان يبيع مدينتي الى الوليد بن طلال أو الى غيره

وان هشام كان منفعل ورفض منه الكلام ده

انا قرأت الخبر بنفسي في وفد اليوم وفي وفد الجمعه !!!!

رابط هذا التعليق

بصرف النظر عن موضوع مدينتى ده يا جماعة وملاحظة جانبية كده

انه عن تجربة فالوفد ده من الجرابد اللى متصدقش ولا كلمة فيها

شوفت بنفسي (مسمعتش) تصريحات بتتنشر على لسان اشخاص وميبقاش الشخص قابل الصحفى اصلا ولا عمره قابله

وتكلمهم يعتذروا وخلاص ولا فى كسوف ولا اى حاجة كانها غلطة مطبعية

مع ان انا لو عندى موظف اختلق حاجة حرفده فى نفس اليوم

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمه عفاف ..الحقيقه لم أستطيع ان أمنع نفسي من نصيحتك ..

أنا من سكان الرحاب..لم استقر فيها بعد لكن هذا العام إن شاء الله سأقيم فيها..

نصيحه ...الرحاب مدينه جميله ..ومهما حدث لن تكون أبدا بزحمه مدينتي ولا ضوضائها.

ايضا النظام الجديد في الرحاب الإشتراك في نادي مع اقساط الشقه ..يعني الإشتراك ملزم للشاري....

موقع الرحاب فيه أوفرات تحفه ..ووحدات جاهزة للتسليم واخري كمان سنه او أتنين ..وهناك من يسلمون الشقق وانتي تكملي التقسيط الباقي للشركه أو البنك

حقيقي لازالت هناك عروض قويه وجميله ومساحات كبيرة...نصيحه إذا أعجبتك الرحاب خذي في المراحل الجديده مثل الكوندو ..لإن فيها كل المساحات واسانسيرات ومساحات خضرة كبيرة...

وبجد أنا أنصحك بالرحاب لإنها كومبوند وعليها سيكيورتي ومحترمه جدا...وطبعا باقي الأحياء في القاهرة حلوة وجميله وكدهوت :rolleyes:

صن ضحكة الأطفال يارب

فإن هي غردت في ظمأ الرمال أعشوشبت

لكن إن زودوها وبكيوا ..ونكدوا ..... هايتلطشوا

رابط هذا التعليق

ناش

ازيك

انا موافقكي ان الرحاب أحسن من مدينتي حاليا لكن غالية جدا واسعار الشقق فيها فلكية انا جربت ودورت لكن رجعت بخفي حنين الرحاب عاوزة حد فلوسة جاهزة ومستعد يدفع كاش او على الأقل يدفع النص ويقسط الباقي

( انا ما رحتش الرحاب ولا شوفتها الا في الصور ومن كلام بعض سكانها ) ومدينتي أعتقد أنها حتبقى أحسن من الرحاب لكن بعد 10 سنوات .

انا وصلني عرض كويس في مدينتي بفكر فيه ، اذا عندك عرض كويس في الرحاب وتعرفي حد عارض شقته للبيع بالتقسيط مع دفعة مقدمة معقولة ما تتعداش ال 60000 جنيه والمساحة ما تقلش عن 59 متر انا على اتم الأستعداد

متشكرة جدا جدا على النصيحة

عفت

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

قمت بشراء شقة في مدينتي منذ عدة شهور و ارغب في بيعها

المواصفات: الدور الرابع و مساحتها 116 م "بدون تشطيب و شاملة اشتراك النادي"

نظام التقسيط "17" سنة و ممكن تغيرها الي نظام "10" او "4 " سنوات مع تقليل عمولة التسجيل

نظام السداد:

المبلغ البيان التاريخ

27650 دفعة حجز مدفوعة

27650 دفعة تعاقد مدفوعة

4*27650 4 أقساط سنوية ابتداء من7-2009

204*2765 204 قسط شهري ابتداء من 8-2008

26550 دفعة أستلام 4-2012

و شكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
السلام عليكم

قمت بشراء شقة في مدينتي منذ عدة شهور و ارغب في بيعها

المواصفات: الدور الرابع و مساحتها 116 م "بدون تشطيب و شاملة اشتراك النادي"

نظام التقسيط "17" سنة و ممكن تغيرها الي نظام "10" او "4 " سنوات مع تقليل عمولة التسجيل

نظام السداد:

المبلغ البيان التاريخ

27650 دفعة حجز مدفوعة

27650 دفعة تعاقد مدفوعة

4*27650 4 أقساط سنوية ابتداء من7-2009

204*2765 204 قسط شهري ابتداء من 8-2008

26550 دفعة أستلام 4-2012

و شكرا

اتا عندي شقه في مدينتي 96م استلام 2012 لو عايز تشتري موبايلي 0126333307

تخسرو كم من الى دفعتوه؟؟؟

حبيبتى كالشمس لا نظر ولا اقتراب ولا استغناء

فالكل موت محقق

أنا الذى نظر الأعمى إلى أدبى وأسمعت كلماتى من به صمم

رابط هذا التعليق

الى جميع الاخوة اللي بعتولي ردود بخصوص شقق في مدينتي أنا بشكرهم جدا وكل اللي عرض عليا شرا شقة وما اقدرتش اتواصل معاكم . كل العروض اللي وصلتني لشقق بمساحات واقساط فوق مقدرتي المالية ربنا يرزقنا ويرزق الجميع . انما اذا في احد عنده شقة بمساحة من 66 الى 69 م وبتطل على الحديقة و وبحرية والمبلغ المطلوب فيها للتنازل لا يتجاوز 60000 ج فأنا حكون شاكرة جدا ، ده بخصوص مدينتي اللي انا نفسي اكون من قاطنيها وربنا يكتب اللي فيه الخير ،ودمتم ،،،

كلام بين قوسين ( الواحد اتنازل عن اشياء كتيرة مثلا المساحة ، والتشطيب ، وبعد المسافة ، والاستلام بعد سنوات طويلة بس عشان يسكن في مدينتي وبعد ده كله ما عرفتش اخد شقة 60م ) انا حاسة ان حلم السكن في مدينتي بقى صعب ويمكن لازم افكر اخذ شقة في حتة تانية )

عفت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      تلقى العقارات الافتراضية المعروفة بـعقارات الميتافيرس إقبالا واسعا فهى نوع جديد من الاستثمارات يقبل عليهاعرض المقال كاملاً
    • 2
      في الاحياء القريبة من الجامعة مثل بين السرايات توجد مكاتب للطباعة و النسخ و "الخدمات الاكاديمية" … و حتى هنا عادي و لكن الصادم هو امكانية الحصول على رسالة أو بحث  باسمك تتقدم به للماجستير او الدكتوراه  او أي مسابقة علمية دون ان تكتب منه … اللهم الا اسمك … هذا يحدث في مصر و في انجلترا و امريكا حتى وقت قريب كان من الصعب كشف الانتحال العلمي او الادبي و كان ا الامر متروك لاساتذة القسم الذين يقررون بحسهم العلمي مدى اصالة الرسالة … و هو امر لو تعلمون خطير مع التقدم في مجال تقنية المعلومات ظه
    • 2
      الحمد لله اشتريت شقة تمليك ومكتوب فى العقد بنود وهى : شامل نصيبه من الارض المقام عليها العقار فى وسط الكلام ... وتبلغ مساحة الشقة موضوع البيع كذا .. تقريبا تحت العجز والزيادة وبناء تمثل كذا قيراط من 24 قيراط مشاعة فى كامل ارض وبناء العقار ..هى مكونه من .... الخ .. وده بند اخر مذكور ايضا فى وسط الكلام ... وهناك بند ثانى يقول يتحمل الطرف الثانى( المشترى ) بنصيبه فى تكاليف حفظ الأجزاء المشتركة وصيانتها وادارتها وتجديدها ويكون نصيبه فى هذه التكاليف بنسبة قيمة حصة الشقة موضوع البيع فى الأجزاء المش
    • 1
      انا بفكر اشترى ارض فى برج العرب الجديدة  فى الحى الرابع او الخامس و عاوز اعرف مميزات المنطقة و الأماكن الفيلات الكويسة.  سمعت ان الشراء عن طريق التوكيلات لو القطعة عليها اقساط . هل شراء الأرض عن طريق التوكيلات مضمون ولا فيه منه قلق. ايه مستقبل المدينة و هل فى تطورات شغاله. 
    • 7
      إختراع مصري  يبدو أنه قديم  .. المسؤولين في بلادنا  يظنون أن "الهمبكة" وحدها كافية ك شهادة نجاح لأي فكرة ، السيد محافظ القاهرة بدلا من أن ينهر موظفيه على فكرتهم "الخزعبلية"  بشراء الزبالة من الناس  الذين عليهم أن يقوموا بفرز "زبالتهم" بنفسهم و يذهبون بنفسهم إلى منافذ "محلات شيك"  يسلمونهم ما قاموا به من فرز ل "زبالتهم" و يأخذوا المقابل.  و الغريب أنه لا واحد  حتى من صحفيينا تجرأ و قالها بالفم المليان ...  الملك عريان  مع الإعتذار لقصة الملك إياه.   رابط خبر مهرجان الزبالة : http://www.almasryaly
  • أضف...