اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مزيكا رزع الحلل !

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

ممكن نعدي الأغنية الأولي .... و التانية علشان خاطرك انما الأخيرة ديه مش قادر أعديها خالص :waf:

إيه رأيك نفتح خط رابع ...روك مصري .... و القائد المايسترو ايهاب :roseop:

موافق يا دكتورنا...معاك

بس معلش يا دوك التانية برده محتاجة اعادة نظر...ده طبعاً بعد موافقة ايهاب باشا

نفسي التي تملك الأشياء ذاهبة .... فكيف آسى على شيء لها ذهبَ

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بص يا دوك بعد الاطلاع و التحليل...و استشارة المتخصصين من اطباء الأذن

طلع ان ده اعلى مستوى ضجيج ممكن استحمله و ده طبعاً بعد التدريب عليه..نظام الجرعات اياه

sum 41-still waiting

-و الأغنية ديه برده عجبانى -بس هى مافيهاش تفجيرات الحلل اياه انا شايف انها معقولة ...مش عارف تندرج تحت بند ايه ..يمكن انت تقدر تصنفها

بس انا قولت اهيه نحطها....عشان يبقوا الاتنين من ريحة الغالية كندا

Nickelback- If Today Was Your Last Day

تم تعديل بواسطة Shehab

رابط هذا التعليق

بص يا دوك بعد الاطلاع و التحليل...و استشارة المتخصصين من اطباء الأذن

طلع ان ده اعلى مستوى ضجيج ممكن استحمله و ده طبعاً بعد التدريب عليه..نظام الجرعات اياه

sum 41-still waiting

-و الأغنية ديه برده عجبانى -بس هى مافيهاش تفجيرات الحلل اياه انا شايف انها معقولة ...مش عارف تندرج تحت بند ايه ..يمكن انت تقدر تصنفها

بس انا قولت اهيه نحطها....عشان يبقوا الاتنين من ريحة الغالية كندا

Nickelback- If Today Was Your Last Day

شهاب باشا .... إنت من الاحرار يا أفندم :roseop:

و كمان كلك ذوق بصراحة .... Canadian Rock كمان

Sum41 بيلعبوا ما بين بانك روك و الترناتيف روك

Nickelback هارد روك

علي فكرة Nickelback فازوا بجايزة أحسن فريق روك في كندا يوم الأحد اللي فات علي طول .... الجايزة اسمها جونو و ديه المقابل الكندي للجراميز .... اختيار موفق يا باشا :waf:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

ممكن نعدي الأغنية الأولي .... و التانية علشان خاطرك انما الأخيرة ديه مش قادر أعديها خالص :waf:

إيه رأيك نفتح خط رابع ...روك مصري .... و القائد المايسترو ايهاب :roseop:

موافق يا دكتورنا...معاك

بس معلش يا دوك التانية برده محتاجة اعادة نظر...ده طبعاً بعد موافقة ايهاب باشا

لأ يا أسيادنا .. مفيش حاجه إسمها روك مصري

أحنا بس كنا بنروشن القعده شويه و بنخفف من رزع حلل الثراش ميتال

إستمروا

قبل ما امشي ... هأسيبلكم حته صخريه لطلعت زين

مع الإعتذار مقدما عن صوته و طريقة أداءه ... لكن الموسيقى صخريه على ما اعتقد يعني

العشق جنون

رابط هذا التعليق

انما ايه الاحتياطات اللى انت قايلها ديه.....و ديه تيجى ايه الأغانى ديه جنب الأغانى العنيفة اللى هنا؟؟!.....ع كده بقى انت تطالب اى حد بيسمع تفجير الحلل انه يربط نفسه فى اقرب حاجة قبل سماع الأغنية!!!

الإحتياطات دي كانت هزار ... تلئيح كلام على إحتياطات الأخوه الأخرين :)

انت متأكد من أسم الاغنية الأولى ديه يا باشمهندس .....أصل اللينك ده لأغنية اسمها قد و قد

عموماً هى الأغنية ظريفة برده

قصدك الأغنيه الثانيه ... كريشندو

هو ده إسمها الأصلي و اللي ستجده على صورة غلاف الشريط في الموقع

الأغنيه الرابعه

.. لكن أصحاب الموقع سموها قد وقد على حسب كلماتها لأنهم أكيد مش فاهمين يعنى أيه كريشندو

هتقولي طب يعني أيه كريشندو ... هأقولك هو إحنا عرفنا يعني أيه مصطفى إبراهيم الأول ... و الا هو الحاجات الغامضه تبقى عبقريه م الأجانب و مننا مستهجنه

كريشندو حار في تفسيرها الناس و طلع فيها كتب و دراسات

ناس قالو دي كلمه لها بعد ديني و ترمز للمعلم الديني الهندي كريشنا

و ناس قالو دي لها بعد شعبي و ترمز لأغنية عدويه الشهيره ... قرقشندي دبح كبشه .. عكشه نكشه ... جاب كرشه .. كريشندو

عموما أنا عارف معناها الحقيقي لكن مش هأقوله دلوقتي لأن هذا أمر شرحه يطول و انا الليله زغلول و عندي بريزينتاشين بكره و لازم أنام

رابط هذا التعليق

.. لكن أصحاب الموقع سموها قد وقد على حسب كلماتها لأنهم أكيد مش فاهمين يعنى أيه كريشندو

هتقولي طب يعني أيه كريشندو ... هأقولك هو إحنا عرفنا يعني أيه مصطفى إبراهيم الأول ... و الا هو الحاجات الغامضه تبقى عبقريه م الأجانب و مننا مستهجنه

و ناس قالو دي لها بعد شعبي و ترمز لأغنية عدويه الشهيره ... قرقشندي دبح كبشه .. عكشه نكشه ... جاب كرشه .. كريشندو

عموما أنا عارف معناها الحقيقي لكن مش هأقوله دلوقتي لأن هذا أمر شرحه يطول و انا الليله زغلول و عندي بريزينتاشين بكره و لازم أنام

تمام يا باشا ..100 100...بس فيه سؤال بيطرح نفسه...أنت متأكد من معناها الحقيقى اللى منير يقصده؟؟

عشان لو مش كده ممكن نلحقه قبل ما يتكل و يتدفن سرها معاه...و اهه يبقى أخدنا ثواب فى البشرية

بدل ما يحتاروا فى تفسيرها و يتعذبوا من بعده...و الناس تفضل تايهة..و لا أيه!!

رابط هذا التعليق

انما ايه الاحتياطات اللى انت قايلها ديه.....و ديه تيجى ايه الأغانى ديه جنب الأغانى العنيفة اللى هنا؟؟!.....ع كده بقى انت تطالب اى حد بيسمع تفجير الحلل انه يربط نفسه فى اقرب حاجة قبل سماع الأغنية!!!

الإحتياطات دي كانت هزار ... تلئيح كلام على إحتياطات الأخوه الأخرين :lol:

انت متأكد من أسم الاغنية الأولى ديه يا باشمهندس .....أصل اللينك ده لأغنية اسمها قد و قد

الأغنيه الرابعه

الأغنية مشهورة بإسم قد و قد فعلاَ بس إسمها الحقيقي كريشندو و ميعرفش ده غير اللي إقتنوا شريط الكاسيت بتاع ألبوم شبابيك

اللي هو من أحلي ألبومات منير و أحلي أعمال يحيي خليل أيضاَ .

كريشندو مصطلح موسيقي يعبر عن البدء الهادئ ثم علو الإيقاع واحدة واحدة حتي تصل للذروة

متقلقوش الأغاني بتاعتنا مفيهاش ألغاز كله علي عينك يا تاجر .. :lol:

انا بحب الأغنية دي و بسمعها للأجانب علي إنها egyptian classic rock n roll :lol:

Releasing my demons again

رابط هذا التعليق

الإحتياطات دي كانت هزار ... تلئيح كلام على إحتياطات الأخوه الأخرين :lol:

الأغنيه الرابعه

:lol:

والله يا حاج ايهاب كوميدي من الطراز الأول تفسير قوي لمعنى الأغنية :lol:

أنا كده اتطمنت عليك وعلى قدرتك الإقناعية يعني البريزينتيشن حتطلع حلاوة يا boss

رابط هذا التعليق

والله يا باشا انت الوحيد اللي مشجعني اني أكمل مش عارف انا عجباني الفكرة ويدينا ويديك طولة العمر مش عارف ممكن نستمر لأمتى :lol:

مش حضحك عليك يا boss انا ماليش قوي في Guns n Roses مش عارف أكسل روز مش بيتبلع عني :lol:

بس ده مايمنعش ان في أغاني كتير بتعجبني ليهم خليني اسمع أغنيتك دي وأقولك رأيي

أنا معاك يا صديقي العزيز .... بس كمل بقي بنفس الاسلوب و خد وقتك ما فيش ضغط أو استعجال ...... الموضوع كله كده كده فلة شمعة منورة ....ده احنا كنا بنقول مش حيكمل صفحة :lol:

تصدق أنا ما باحبش شخصية اكسل أفندي خالص .... باحب المزيكا طبعا و باحب GnR جدا حتي من غير سلاش ..... بس اكسل ما باطيقهوش ..... وايت تراش أصلي

فيه ناس كتير عندي كده ما باحبهمش كبني آدمين انما باحب انتاجهم الموسيقي :lol:

والله يا دكترة كلك ذوق بجد انا بلاحظ فيك المجاملة الشديدة وحساسيتك من ناحية انك مش بتحب تحرج حد

يعني في ردي على المايسترو ايهاب بتاع المكتبة العامة كنت قادر تقولي ان الدنيا ببلاش بس انت استنيت لغاية ما هوبا جاوب وبعدين جاوبت

بجد انا بتلفت نظري حاجات صغيرة كده بعرف بيها الإنسان اللي أدامي

وبجد انا سعيد بصداقتك

بالنسبة ليا انا بصراحة بحب الشخص بمزيكته يعني ماينفعش أكره شخص واحب مزيكته

وبالمرة بقى طالما جت سيرة كوين والأغنية المجنونة العبقرية بتاعتهم "BOHEMIAN RHAPSODY" يبقى بالمرة نتكلم على مصطفى إبراهيم

مصطفى ابراهيم

دي من الأغاني اللي دوخت الواحد نفسي أفهم ايه الكلام اللي بيقوله ده شوية عربي وشوية تقريباً عبري الله أعلم مش ده المهم المهم مين هو مصطفى ابراهيم

أتمنى ان حد يكون عنده الإجابة

أعتقد ان الغموض بيبقى سر لنجاح الفريق وأنه يعيش مدة طويلة

يالا مستنيين الهمة

سمعتها :lol:

يا سلاااااام

حقيقي ويخلق مالا تعلمون

مش يمكن بييجي معاها مانيوال يشرحها

هو الكلام ده بيعتبر فن يا جماعه

:lol: :lol:

ديه لوحدها عايزة موضوع لوحده

بص يا باشا و يا باشا

مصطفي ابراهيم كانت أصلا زاي مقدمة ل Bohemian rhapsody و بعدين فصلوهم لاغنيتين مختلفين

الأغنيتين أتكتب عليهم نظريات و أتألفت عليهم كتب .... تراوحت النظريات و التفاسير من حاجات في عمق الروحانيات و الأديان لتفاسير انها مش أكتر من نكتة أو هزار من فريدي

المواطن فريدي أصله فارسي / هندي و مولود في أفريقيا و يحمل الجنسية البريطانية ....توليفة غريبة شوية ..... عيلته كلها بتتبع ديانة اسمها زردشت انما هو عمره ما بين أي ميل لأي دين المهم الحاجات ديه كلها خلت الناس تفسر الأغنيتين تفسير ديني ....فيه كتاب في ايران ...أيوه كتاب بحاله بيفسر الأغنية علي انها توبة مسلم قبل وفاته !!

كلام مصطفي ابراهيم برضه اختلفوا فيه .... فيه كلام عربي واضح انما الكلمات التانية اللي قالك فارسي قديم و اللي قالك سنكريست و اللي قال تركي و اللي قال عبري و اللي قالك كلام ما لوش معني

في الآخر السر راح مع فريدي .... بالمناسبة لما كان بيتسأل عن Bohemian rhapsody كان بيقول إنه يفضل إن كل واحد يفسرها زاي ما هو عايز ......

ما دام جينا للاغاني اللي محتاجة تفسير ....أغنية من أشهر أغاني رزع الحلل و لحد النهارده الناس مختلفة في تفسيرها

Hotel California - Eagles

بالنسبة للجملة دي "بالمناسبة لما كان بيتسأل عن Bohemian rhapsody كان بيقول إنه يفضل إن كل واحد يفسرها زاي ما هو عايز"

أعتقد ان فريدي نفسه مش فاهم هو كان عايز يقول ايه :lol:

وبجد ألف ألف شكر على التوضيح بجد كانت مجننة الواحد حشوفلي حد ايراني هنا ولا افغاني يترجم لي بقى هو بيقول ايه

تحياتي وتقديري

رابط هذا التعليق

إلي جانب خط بينك فلويد أحب أحط خط لل thrash metal، هوا ده الكلام .. نخش في الموضوع علي طول

..............................

مين شقلب الناس أكتر !؟

who rocks harder ?

مستنين خط العتبة .. قصدي التراش يا عم موتو :lol: أيوه هو ده الشغل

انا حختلف مع الدكترة المرادي

Megadeth RULES

في حد بيسمع الفريق الألماني Manowar ؟؟ الفريق مالهوش فانز كتير بس انا حاسس انه من أفضل فرق المعدن التقيل

والأغنية دي علشان خاطر الحبايب

Manowar - Kings Of Metal

رابط هذا التعليق

...... لكن أصحاب الموقع سموها قد وقد على حسب كلماتها لأنهم أكيد مش فاهمين يعنى أيه كريشندو

............

:lol: :roseop:

الكلام ده أنا قريته حاجة شبهه فين ....فين يا تري :ninja:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

...........

وبجد انا سعيد بصداقتك

...............

بالنسبة ليا انا بصراحة بحب الشخص بمزيكته يعني ماينفعش أكره شخص واحب مزيكته

................................

وبجد ألف ألف شكر على التوضيح بجد كانت مجننة الواحد حشوفلي حد ايراني هنا ولا افغاني يترجم لي بقى هو بيقول ايه

تحياتي وتقديري

أنا أسعد يا باشا و الله يعلم :lol:

الحق يتقال أنا ما عنديش قواعد في حكاية المزيكا ديه ...يعني ساعات أحب المزيكا أو أكرهها حسب المؤدي و ساعات المؤدي ما لوش دعوة .... أنا نفسي مش فاهم الأسباب بالظبط ..... عجبت لامر بني أدم :roseop:

العفو يا باشا بس حتجيب منين حد بيتكلم سنكريست .... لو عرفت حاجة ابقى قول لصاحبك :ninja:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

الأغنية مشهورة بإسم قد و قد فعلاَ بس إسمها الحقيقي كريشندو و ميعرفش ده غير اللي إقتنوا شريط الكاسيت بتاع ألبوم شبابيك

اللي هو من أحلي ألبومات منير و أحلي أعمال يحيي خليل أيضاَ .

ألبوم شبابيك في رأيي هو أحلى ما عمل منير .. لكن السر مش في يحيى خليل .. السر في الجيتاريست اللي كان معاه و إسمه عزيز الناصر و الكيبورديست و إسمه فتحي سلامه

هما دول اللي وزعوا الاغاني فعلا لكن المكتوب على الشريط إن التوزيع لفرقة يحيى خليل

و الدليل إن بعد ما عزيز و فتحي سابو الفرقه و راحو امريكا طلع شريط برئ بمزيكا تعبانه و أضعف كتير من ألبومي شبابيك و إتكلمي

و في الاخر منير ساب يحيى خالص و إشتغل مع ناس تانيه من اول ألبوم شيكولاته

كريشندو مصطلح موسيقي يعبر عن البدء الهادئ ثم علو الإيقاع واحدة واحدة حتي تصل للذروة

معلم

خسارتك في الثراش ميتال

هي فعلا معناها كده

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

...... لكن أصحاب الموقع سموها قد وقد على حسب كلماتها لأنهم أكيد مش فاهمين يعنى أيه كريشندو

............

:lol: :roseop:

الكلام ده أنا قريته حاجة شبهه فين ....فين يا تري :lol:

أخيرا حد get it

أنا أصلا نص كلامي تلئيح كلام على كلام ناس تانيه :ninja:

رابط هذا التعليق

(4)

مر عام كامل من العزف وتبادل الخبرات وخفايا الموسيقى

إلى أن جاء هذا اليوم

ــ لن أستطيع أن أستمر (قالها بوب كلوز من دون تفسير)

وهنا سكت الجميع ما بين مذهول وغير مصدق

ولم يفق الجميع إلا بعد أن غادر كلوز

عازف الجيتار

ــ ماذا سنفعل الآن ؟

ــ لن نأسف على من تركنا، وستظل بينك فلويد

وكانت صفحة جديدة أمسك فيها بارت بقيادة الفريق

وقد لمع نجمه كثيراً فقد بدأ بتأليف كلمات أغاني خاصة بهم أقل ما يقال عليها أنها رائعة

وأخذ اتجاه الـ psychedelic rock

وبدأت بعض التنظيمات الغامضة مثل نادي الأطباق الطائرة ونادي السرادق تدعوا الفريق لإحياء حفلات لديها

ــ ألو

ــ بارت يتكلم

ــ معك باول أدامز من مؤسسة أفلام بيتر وايتهيد

ــ سعيد بمعرفتك، تفضل

ــ لقد سمعنا بعض من موسيقاكم ونريدكم معنا في الفيلم

ــ ولكننا لسنا ممثلين يا سيدي

ــ (يضحك بصوت عالي) عذراً ولكني أطلبكم لعمل الموسيقى التصويرية لفيلم بعنوان

Tonite Let's All Make Love In London

ــ متى ستبدأون ؟؟

ــ بداية الشهر القادم

ــ وما هو موضوع الفيلم؟

ــ لا تعجل يا صديقي كلٌ يأتي في وقته

ــ وهو كذلك

ــ سأبقى على اتصال دائم بكم

ــ مرحباً بك في اي وقت

وفعلاً قام الفريق بعمل مقطعين موسيقيين في الفيلم

ثم بدأ الإحتراف في العمل مع زيادة شعبية الفريق

ــ كلامك معقول يا ماسون

ــ أوافقكما الرآي يجب أن نؤسس شركة فنية خاصة بنا

ــ ولكن ليست لدينا خبرة في تلك المجال

ــ إنها كقطعة من الكيك، ولماذا وجد المدراء إذن؟؟

ــ وضح كلامك روجر

ــ وهو كذلك بيتر جينر وأندرو كينج هما مديري الفريق الآن أليس كذلك ؟؟

لما لا نشترك معهم في تكوين شركة فنية ونستفيد من خبرتهم في هذا المجال ؟

وقد كان، مؤسسة بلاك هيل

قاموا بإنتاج أغنيتين هما Arnold Layne" " و "See Emily Play"

وقد حصلتا على ترتيب متقدم ما بين الأغاني المنافسة وقد أدى ذلك لظهورهما لأول مرة على التليفزيون الإنجليزي

وقد كانت خطوة أساسية للفريق على سلم النجاح

رابط هذا التعليق

المعلم بارت سيد بيبعتلكوا التحية ومعاها أغنية

Matilda Mother

من أول ألبوم ليهم the piper at the gates of dawn

مش عارف هو سيد كنت بتحس انه طفل في كتاباته وفي أغانيه بجد بحس أني لسه في الحضانة لما بسمع الأغنية دي

طبعاً مافيش كواليتي خالص احنا بنتكلم في 67 يعني كويس انهم وصلو لكدة

:lol:

رابط هذا التعليق

خط الثراش - المحطة اللي بعديها

ميتاليكا و ميجاديث أول ما بدأوا كانوا باند واحد يتكون من

جيمس هيتفيلد - لارس الرك - ديف ماستين - كليف بيرتون (بعد طرد رون ماجوفني أول بيززست لميتاليكا)

و الباند كان كلهم عندهم مشاكل لأن كان كلهم سكرية لدرجة كانوا مسميينهم alcoholica و لكن ديف ماستين تفوق علي نفسه في الموضوع ده و كان بيضرب مخدرات كمان .. و طبعاَ الموضوع كان بايظ خالص .. لدرجة إن مرة قبل ما رون ماجوفني يمشي من الباند .. ديف مسكوا و نزل فيه ضرب عالستاج من غير ما يكون واعي .

لذلك فديف ماستين كان أضيع الضايعين فيهم .. غير إنه في المرحلة دي كان ميتاليكا كل الأعضاء بتوعها عندهم كاريزما عالية جداَ و كان بيحصل تصادم بين الكاريزمات .. لذلك أياَ كان سبب طرد ديف ماستين، إن كان نفسنة من جيمس أو سبب أخر و لكن كانت نهاية المطاف إن جيمس هيتفيلد أخده و هو ضارب و قعده في أوتوبيس و قطعله تذكرة و قاله : علي أمك .

و بعد طرد ديف ماستين إنضم كيرك هاميت لميتاليكا و سجل معاهم الألبوم الأول اللي إسمه kill 'em all و اللي ميعرفوش البعض إن الألبوم كان إسمه في الأول metal up your A**(they used the name for a live dvd later) و لكن شركة الإنتاج موافقتش .

و إستمر نجاح ميتاليكا لحد ألبوم master of puppets اللي مصنف من جهات كتير the heaviest album of all time و في خلال ال tour بتاعة الألبوم كليف بيرتون ربنا وفقه و مات .

في الوقت ده كان ديف ماستين عمل ميجاديث عشان يتحدي بيها أي حد .. و طول الوقت ميتاليكا و ميجاديث شغالين نفسنة علي بعض في الجرايد قدام اللي يسوي و اللي ميسواش .. و ديف عمل حركة صايعة .. هو كان عامل أغاني كتير لميتاليكا .. و طبعاَ عملوله credit فيها اما نزلوا الألبوم اللي إسمه kill 'em all .. قام أول ألبوم ينزل لميجاديث سماه إيه بقي ؟ killing is MY business .. صايع يبني و الله .

المهم في بدايات ميجاديث مين كان بيلعب جيتار مع ديف ماستين ؟ كيري كينج .. مين كيري كينج ؟! الليد جيتاريست بتاع سلاير .. و كان بيلعب في الباندين .. و في قعدة عرب ديف قاله شوف يا حج كيري إنت تسيبك من ال lame spikes و ال posers اللي بيسمعوكوا في سلاير و تركز في ميجاديث .. إنتوا عاملنلنا فيها قتالين قتلة علي إيه ؟

كيري كينج إعتبر الموضوع إهانة شخصية له خاصة إنه من مؤسسين سلاير و يعتبر عتيد في الإجرام و عنده ميول دموية قديمة .

صورة لكيري كينج

المهم طبعاَ كيري كينج قفل من كلام ديف و قام محاسب علي سندوتشات الكبدة و قايم .

و كل واحد بقي شغال في الباند بتاعه .

جيمس و لارس و كيرك في ميتاليكا

ديف ماستين في ميجاديث

كيري كينج في سلاير

و إلي جانب أنثراكس .. أصبح هناك ال big four of thrash

و ده فيديو لميتاليكا أيام ما كان فيها ديف ماستين و كليف بيرتون ربنا يغفرله خطاياه .

Seek and .. DESTROOOOOY !

http://www.youtube.com/watch?v=PiOnMnwwS4Y

تم تعديل بواسطة MoTo

Releasing my demons again

رابط هذا التعليق

و الباند كان كلهم عندهم مشاكل لأن كان كلهم سكرية لدرجة كانوا مسميينهم alcoholica و لكن ديف ماستين تفوق علي نفسه في الموضوع ده و كان بيضرب مخدرات كمان .. و طبعاَ الموضوع كان بايظ خالص .. لدرجة إن مرة قبل ما رون ماجوفني يمشي من الباند .. ديف مسكوا و نزل فيه ضرب عالستاج من غير ما يكون واعي .

هو في الفورم بتاعهم بيقول انه قعد فتره بيشتغل ديلر كمان :rolleyes: بس عاجبني انه عدل نفسه كتير :rolleyes:

كيري كينج إعتبر الموضوع إهانة شخصية له خاصة إنه من مؤسسين سلاير و يعتبر عتيد في الإجرام و عنده ميول دموية قديمة .

انا بحب كيري , بس هو لو يبطل يكتب الليركس بتاعت سلاير يبقي عمل خير قوووي

رابط هذا التعليق

متقلقوش الأغاني بتاعتنا مفيهاش ألغاز كله علي عينك يا تاجر .. :rolleyes:

انا بحب الأغنية دي و بسمعها للأجانب علي إنها egyptian classic rock n roll :rolleyes:

معلهش يا موتو باشا ....ما خدتش بالي من الجزء ده .... عارف يا صديقي أنا باعتبر قارئة الفنجان لعبد الحليم Psychedelic rock ..... التيمة و الكلام و جمل موسيقية كتير في الأغنية !

الغريب بقي اني كنت (و ما زلت ) باحب الأغنية ديه جدا و باعتبرها من أحلي الأغنيات العربية (إن لم تكن أحلاها علي الاطلاق في رأيي ) سنين طويلة من قبل حتي ما أسمع روك :happy:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بلا شك يعد الفنان سمير غانم واحدا من أهم الممثلين الكوميديين فى التاريخ الفنى العربى إن لم يكن أهمهم عرض المقال كاملاً
    • 108
      عمرك إتعرضت لموقف قفز فيه لذهنك أغنية حسيت انها كانت مكتوبة علشانك مخصوص للموقف ده ..... حسيت باحاسيس سواء كويسة أو وحشة لقيت نفسك بتفتكر أغنية ما سمعتهاش بقالك زمن بس بتعبر عن نفسك أحسن من كلامك حتي ...... افتكرت ذكري بعيدة جت علي بالك و معاها قطعة موسيقية في الخلفية كاحسن ما تكون الموسيقي التصويرية ....... ليك تجربة تانية مع أي متلازمة شكلت أغنية ما أو قطعة موسيقية ما احدي مكوناتها ...... لو تحب تشارك معايا اتفضل يا أفندم :rolleyes: :lol:
    • 0
      بعيد عن قناة اسكوب وحملتها وبعيد عن الاصناف الخارقة للطبيعة اللي قدام ماسبيرو وعلي الرغم ان كاتب المقال كان يقصد بيه قناة سكوب وحملتها وعتابه عليهم لكن انا شايف ان المقال ينفع للتعميم ورسالة كويسة لانصار مبارك __ .. تخيلت نفسي واحدا من شباب «ثورة 25 يناير» في مصر قرر ان يرد على العديد من الكويتيين الذين «يتعاطفون بشدة» مع الرئيس السابق «حسني مبارك» - وبلهجته المصرية المحببة – قائلا: ٭٭٭ .. أعزائي «الكوايته» الحلوين: .. انا عايز اقول لكم انكم.. مش فاهمين حاجة خالص عننا، وعن اللي جرالنا!
    • 13
      نظيف يستبق "قرار" الإقالة في مؤتمر الوطني القادم ويوافق على اقتراح بتحويل ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك كتب حسين عودة (المصريون) : بتاريخ 1 - 8 - 2006 وافق المجلس الشعبي المحلي بمحافظة القاهرة بالإجماع على اقتراح لبعض أعضاء الحزب الوطني بتغيير اسم ميدان رمسيس إلى ميدان مبارك. وحظيت هذه الفكرة التي تقدم بها الأعضاء ومنهم شرين فؤاد عبد العزيز ومحمد بطاح وأحمد فخر، بموافقة رئيس الوزراء الدكتور أحمد نظيف الذي يتعرض لحملة شرسة من قبل أعضاء الحزب الوطني الذين ينون التقدم بمشروع لسحب ثقة عن وزارته. م
    • 1
      في ثاني مبارياته الودية إستعداداً لمبارة ليبيا في مارس القادم فاز منتخبنا الجديد بقيادة المعلم حسن شحاته على نظيره البلجيكي بأربعة اهداف دون رد ... والاهم من ذلك هو الاداء الراقي والرائع الذي ظهر عليه جميع اللاعبين دون إستثناء ، وبالتالي إستبشرنا خيراً بوجود منتخب قوي يؤدي بشكل يُرضي جماهير وعشاق كرة القدم ...
  • أضف...