اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مزيكا حياتي يا عين

د هشام ابراهيم

Recommended Posts

عمرك إتعرضت لموقف قفز فيه لذهنك أغنية حسيت انها كانت مكتوبة علشانك مخصوص للموقف ده .....

حسيت باحاسيس سواء كويسة أو وحشة لقيت نفسك بتفتكر أغنية ما سمعتهاش بقالك زمن بس بتعبر عن نفسك أحسن من كلامك حتي ......

افتكرت ذكري بعيدة جت علي بالك و معاها قطعة موسيقية في الخلفية كاحسن ما تكون الموسيقي التصويرية .......

ليك تجربة تانية مع أي متلازمة شكلت أغنية ما أو قطعة موسيقية ما احدي مكوناتها ...... لو تحب تشارك معايا اتفضل يا أفندم :rolleyes: :lol:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حابتدي بنفسي ....الحكاية ديه بتحصلي كتير ......علي طول فيه ارتباط ما بين المزيكا و الأغاني و ما بين المواقف و الأحاسيس و حتي الكلام و النقاش اليومي في حياتي ....ساعات بتبقى أغاني عربي و ساعات أجنبي ..... مزيكا حزينة ......أغاني وطنية ......دعاء أو موشح ..... أغنية رزع حلل من اياهم

مش حاطول عليكم ...النهارده رحت أجيب المدام من المطار بعد زيارة سريعة لمصر حضرت فيها خطوبة أختها .....المطار مكان مليان مشاعر و الموقف كله كان مشحون بالمشاعر زاي ما بيقولوا emotionally charged يعني :rolleyes:

المهم ما فيش علي ذهني غير أغنية عبد الوهاب يا مسافر وحدك اللي بقالها أسبوع صاحي نايم في مخيلتي

رابط للاغنية علي يوتيوب

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

حمدالله على سلامة المدام...

كندا نورت بوصول الدكتورة :rolleyes:

أنا مش عارفة أشارك بأغنية معينة

لكن ممكن أقولك إن ألبومات عمرودياب و أغانيه...كل واحدة بتفكرنى بمرحلة من حياتى

هو إبتدى من 89 و مستمر معايا لحد دلوقت

مريت فى طفولتى و مراهقتى و شبابى بأغانيه

حبيت و إتخطبت و إتجوزت على ألبومه أنا أكتر واحد بيحبك

خلفت بناتى..

سافرت الكويت

حتى وصولى لكندا تزامن مع ألبومه الجديد...ودى حاجة بسطتنى قوى

أحكيلك حاجة سريعة...

يوم ما الألبوم الجديد نزل على النت...كنا بننقل الشقة اللى أخدناها

قلت ألحق أحمله بسرعة من عند الناس اللى أستضافونا لأن لما هننقل ما فيش نت

المهم لسه بقول يا هادى

جوزى بينادينى...يلا العربية وصلت إنزلى حالا

يا عم أصبر...أستنى

مافيش فايدة :lol:

سبت الكومبيوتر ورحت ألم حاجتى...أرجع ألاقى اللآب توب فصل شحن بعد 93% تحميل للألبوم :wub:

شفت شلل أكتر من كدة :lol:

بس قعدت أسبوعين وزيادة منعزلة عن العالم و مافيش نت لحد لما خلصت الأمتحان المنحوس اللى أنت عارفه

وخدت اللاب و تصعلكت على أصدقاء عشان أحمل الألبوم wst::

بصراحة يستاهل...باسمعه حاليا

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يادكتور ولا يادكتره ؟؟

موضوع اكثر من رائع واقولك بجد والله انا كنت بفكر فى حاجه زى كده بس مكنتش عارف اصيغها ازى وخصوصا الواحد اليومين دول مشغول شويه

انا بجد جتلى فتره كنت كل لما اسمع اغنيه حزينه كنت احس انها متغنيه ليا مخصوص معرفش ليه

لكن طبعا انا فيه اغانى بحب اسمعها لمجرد انها بتذكرنى بحاجه معينه يعنى زى البوم اكتر واحد بحبك الالبوم ده بتاع عمرو دياب انا مكنتش بحب اسمع الالبوم ده اساسا لكن كنت كل لما اركب فى اى مواصله الاقيه مشغله وخصوصا كنت لسه فى اولى او تانيه كليه دلوقتى انا حاطط الالبوم ده على MP3 بتاع السياره وبشغله علشان افتكر ايام الكليه

فيه بقى الادعيه بتعت عبد الحليم حافظ زى على التوته والساقيه دى كل لما بسمعها بتفكرنى بايام الطفوله بجد انا بعشق اقوى الادعيه دى

وفيه برضه مرحلة الثانويه العامه يعنى ممكن البوم سحرانى بتاع ايهاب توفيق برضه مرتبط معى اقوى بموضوع الثانويه العامه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

هتلاقي فين أيامنا؟

اغلب أيامي القديمة مرتبطة بألبوماته من ابتدائي لغاية جوازي :rolleyes:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

شكرا يا دوك على الموضوع الجميل :rolleyes:

الليل عاوزنا نسهر ... وليه ما نسهروش؟

ليالي الصيف في العجمي مرتبطة بألبومات هشام في الوقت ده

لدرجع ان لو صدفة سمعتها ... احس اني ركبت آلة الزمن وبقيت هناك

رابط هذا التعليق

انت وأنا ... انت وأنا

ياريت فينا نطير ... ع جوانح عصافير

نطير ...

ليالي السهر في الكلية على المشاريع

سماعات كبيرة على الودان ... انفصال عن العالم الخارجي

وع جوانح عصافير ... نطير

رابط هذا التعليق

أخيراً فتحته؟! مبروك يا سيدي ع التوبيك الجديد :blink:

وتقوللي هافتحه حالاً دلوقتي؟! شكل العيد ميلاد كان حلو :blink:

عموماً أنا جيت بس أبارك ع الافتتاح ، ولي عودة ؛ مانا قلتها قبل كده... دماغ الأغاني :blink:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

توبيك لطيف يا دكتور هشام ميرسي

فعلا كل أغنية لها ذكرى عندي

و أول ما بأسمعها بأفتكر وقتها كأني لسه عايشاه

اول حاجة خطرت في بالي دلوقت هي السهرة تحلى لمدحت صالح

دي بتفكرني بفترة جميلة اوي

كنت في اعدادي و كنا في السعودية و لما نزلنا مصر في الأجازة كانت خطوبة أخويا

كنت واخدة معايا الشريط

و الوش الأول كان عليه السهرة تحلى

أما الوش التاني فكان عليه أغنية

أنا مش ليكي أنا

تخيلوا ان حطيت الشريط على الوش التاني

و لكم ان تتخيلوا وجوه الحاضرين عندما بدأت الأغنية في حفلة الخطوبة :blink:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..... موضوع بجد جميل يادكتور هشام الموسيقى دى اجمل شئ ممكن الانسان يتمتع بيه وبترجع بينا الذكريات مع كل اغنيه نسمعها يعنى انا اوقات كتير بسمع اغانى بحس ان الاغنيه دى كل كلامها بيلمس مشاعرى ومكتوبه عشانى زى مثلا افتكر اغنية عمرو دياب حبيبى ولا على بالو شوقى اليه وانا شاغل بالى انادى عليه وليالى كتير افكر فيه ولا دارى دى لحد دلوقتى بتفكرنى بايام الاعدادى كنت بسمعها فى مواقف معينه واتاثر بيها جدا

رابط هذا التعليق

لو تعرفو ل اليسا

لو تعرفو ل اصالة

الاماكن لمحمد عبدة

تايتانك ل سلنديون

وحشتنى ل سعاد محمد

شكرا يادك هشام على مواضيعك المميزة

تم تعديل بواسطة Alrefaey

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

أنا مش عارفة أشارك بأغنية معينة

لكن ممكن أقولك إن ألبومات عمرودياب و أغانيه...كل واحدة بتفكرنى بمرحلة من حياتى

هو إبتدى من 89 و مستمر معايا لحد دلوقت

مريت فى طفولتى و مراهقتى و شبابى بأغانيه

حبيت و إتخطبت و إتجوزت على ألبومه أنا أكتر واحد بيحبك

خلفت بناتى..

سافرت الكويت

حتى وصولى لكندا تزامن مع ألبومه الجديد...ودى حاجة بسطتنى قوى

بصرة يا باشا ...مع اختلاف المزيكا طبعا انما برضه كل مرحلة في حياتي مرتبطة باغنية ....عمرو دياب باحب له تملي معاك ...أغنية الخطوبة :lol:

تحياتي يا أفندم :roseop:

war nerve ديه كانت شعار مرحلة

فيه أغاني كده بترتبط معاك بمواقف حياتية و تبقى شعار مرحلة في حياتك

Yes sir I can boogie ديه الطفولة

Someone belonging to someone ديه كانت المراهقة

No prayer for the dying ديه كانت وفاة والدي و التحاقي بكلية الطب

The Wall التخرج و الامتياز

War nerve ديه النيابة

I don't wanna miss a thing ديه كانت بعثة اليابان

Diamond ring ديه الجواز

Boulevard of broken dreams الدكتوراه و قرار الهجرة

كندا بقي Englishman in New York wst::

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

اولا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيك يادكتور ولا يادكتره ؟؟

موضوع اكثر من رائع واقولك بجد والله انا كنت بفكر فى حاجه زى كده بس مكنتش عارف اصيغها ازى وخصوصا الواحد اليومين دول مشغول شويه

انا بجد جتلى فتره كنت كل لما اسمع اغنيه حزينه كنت احس انها متغنيه ليا مخصوص معرفش ليه

منورني يا سعادة الكميائي الروش :roseop:

حكاية الاغاني الحزينة اللي بتسمع مع الواحد ديه متهيألي فيه ناس كتير كده و العبد لله منهم

بما اني سبقتك في طرح الموضوع فلازم بقي ما تسيبوش سعادتك و كل يوم و التاني مشاركة ...ده حكمي عليك wst::

تحياتي يا باشا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

شكرا يا دوك على الموضوع الجميل wst::

يا أفندم العفو ..الشكر موصول لحضرتك و كل المشاركين علي تفاعلهم ...ذوق عالي جدا يا باشا ...في انتظار المزيد من المشاركات و المتلازمات :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أخيراً فتحته؟! مبروك يا سيدي ع التوبيك الجديد :roseop:

وتقوللي هافتحه حالاً دلوقتي؟! شكل العيد ميلاد كان حلو :lol:

عموماً أنا جيت بس أبارك ع الافتتاح ، ولي عودة ؛ مانا قلتها قبل كده... دماغ الأغاني wst::

مش عارف ليه يا تهامي يا أخويا حاسس إن الموضوع ده شكله حيقلب موضوع عن دنيا و مش بعيد ابتدي أسمع ليها

حبيب هارتي يا كابتن تي bv:-

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

توبيك لطيف يا دكتور هشام ميرسي

فعلا كل أغنية لها ذكرى عندي

و أول ما بأسمعها بأفتكر وقتها كأني لسه عايشاه

يا أفندم العفو و سعيد بالمشاركة و التفاعل ...أنا كنت متأكد اني مش أنا لوحدي اللي الاغاني بتشكل جزء لا يتجزء من الذكريات و الاحاسيس و المتلازمات الشعورية و حضرتك و المشاركين أكدتوا ليا الموضوع

طبعا موقف مضحك جدا يا رب يكون عدي علي خير يوميها wst::

في انتظار المزيد من المشاركات :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

السلام عليكم..... موضوع بجد جميل يادكتور هشام الموسيقى دى اجمل شئ ممكن الانسان يتمتع بيه وبترجع بينا الذكريات مع كل اغنيه نسمعها يعنى انا اوقات كتير بسمع اغانى بحس ان الاغنيه دى كل كلامها بيلمس مشاعرى ومكتوبه عشانى زى مثلا افتكر اغنية عمرو دياب حبيبى ولا على بالو شوقى اليه وانا شاغل بالى انادى عليه وليالى كتير افكر فيه ولا دارى دى لحد دلوقتى بتفكرنى بايام الاعدادى كنت بسمعها فى مواقف معينه واتاثر بيها جدا

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته ...موافق حضرتك جدا علي كل كلمة ...مع اختلاف نوع المزيكا طبعا من شخص لاخر ...و لو إن شكل عمرو دياب فكرة ثابتة مع الكل حتي اللي بيحب المزيكا الصاخبة :roseop:

نورتي الموضوع يا أفندم

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

لو تعرفو ل اليسا

لو تعرفو ل اصالة

الاماكن لمحمد عبدة

تايتانك ل سلنديون

وحشتنى ل سعاد محمد

شكرا يادك هشام على مواضيعك المميزة

العفو يا دكتورنا العزيز كلك ذوق .......سواء كلامك أو اختياراتك الموسيقية كمان

تحياتي يا باشا و امتناني لحضرتك :roseop:

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

عدي أول شهر في مشوار طويل مش عارف حياخد مني قد إيه .... كل ما أتعب شوية افتكر الاغنية ديه ..... الراجل ده ليه كام أغنية في الجول صراحة cr((:

A wonderful world - Louis Armstrong

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

أنا كل ما اقول التوبه

أنا كل ما قول التوبه يا بوي ترميني المقادير يا عين

وحشاني عيونه السودة يابوي ومدوبني الحنين يا عين

متغرب والليالي يا بوي مش سايباني في حالي يا عين

والرمش اللي مجرحني يا بوي ضيعني وأنا كان مالي يا عين

يا رموش قتاله وجارحه يا بوي وعيون نيمانة وسارحة ياعين

أديكي عمري بحاله يا بوي واديني انتي الفرحة ياعين

القلب الأخضراني يا بوي

دبلت فيه الأماني يا عين

ولا قادر طول غيبتكوا يا بوي

يشرب من بحر تاني يا عين

أنا كل ما قول التوبه يا بوي ترميني المقادير

رابط للاغنية علي يوتيوب

حاسس إن الأغنية ديه أنا اللي مألفها :roseop:

الله يرحمك يا حليم

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بلا شك يعد الفنان سمير غانم واحدا من أهم الممثلين الكوميديين فى التاريخ الفنى العربى إن لم يكن أهمهم عرض المقال كاملاً
    • 118
      (1) استوقفني و أنا في طريقي إلى جهاز الكومبيوتر صوت يهمس باسمي توقفت لأرى من يحدثني فلم أجد أحدا واصلت السير و إذا بالصوت يزداد وضوحا نظرت حولي لم أجد أحدا هل أتخيل؟ كلما اقتربت أكثر ازداد الصوت وضوحا حتى بات كأنه يرجوني أن أرد سحبت الكرسي لأجلس و هنا تدحرج القلم بجانب فأرة الكومبيوتر واستقر ملامسا يدي التي شرعت في استخدام الفأرة انتظري!! هذه المرة كان الصوت شديد الوضوح -ما بك؟ هجرتني و ما عدت تأبهين بي نظرت محدقة *ماذا تريد؟ -اشتقت لأناملك الرقيقة متى تلتف حولي من جديد
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- عبرّت الفنّانة التونسية هند صبري، عن حزنها العميق لرحيل مواطنتها المخرجة مفيدة التلاتلي، التي قدمتها سينمائياً في أوّل أفلامها "صمت القصور"، الفائز بجائزة الكاميرا الذهبية من مهرجان كان السينمائي سنة 1994. وكتبت هند صبري في رثاء الراحلة التلاتلي: "المرأة التي غيّرت حياتي رحلت اليوم..المرأة الّتي اكتشفتني ورأت ما لم يره غيرها، رحلت اليوم وطوت صفحة لم أكن جاهزة لطيّها..." واعتبرت أنّ "السينما العربية افتقدت إحدى عظمائها" برحيل من... View the full
    • 1,383
      الموضوع بسيط .....مزيكا رزع الحلل ... الميتال و الهارد روك بانواعها كلها موسيقي مثيرة للجدل مش بس في مصر موسيقي صاخبة و مواضيعها جريئة و مغنينها غريبي الأطوار في كثير من الأحوال طب ليه ؟ إيه موقفك منها ....إيه حكايتك معاها ....أخي المواطن شارك و لو باغنية
    • 3
      السلام عليكم انا اول مره اكتب موضوع بس انا متابع المحاورات من سنين واعرفكم واحترمكم كتير جداا انا محتاج احكي ليكم ﻻني حاسس اني هتجنن انا عمري 29 سنه سودا وملخبطه خطبت من فتره قصيره حبيت خطيبني جداا وهيه كمان جداا جدااا وكل الناس بيحسدونا علي سعادتنا وعلي توافقنا مع بعض والضحكه ما بتفارقناش من يوم ما عرفنا بعض انا اتعلقت بيها جدااا وبدات اكون انسان جديد انا كان ليه علاقات سيئه جداا قبل ما اعرفها بس لما عرفتها اتغيرت قطعت كل علاقاتي وبقيت مؤدب ومحترم وبغض بصري كمان وما بفكرش اﻻ فيها ح
  • أضف...