اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ع الهــــوا ســـوا...؟؟!

بنت شعنونة

Recommended Posts

انا عاوزة جوزي يكون طيب وحنون

اسوء صفاتي اني طيييييييييييبة " يالهوي بالي!!!!!!!!!"

واحسنها اني هادية وحبوبة والناس بتقول عليا دمي خفيف

دا تقريبا كان ملخص الكلام اللي بسمعه من كللللللللللللل البنات اللي بيطلعوا كل يوووووووووووم اكتر من مييييييية مرة على قناة الهوااااااا سوا

وللي ما يعرفش القناة دي او ماسمعش عنها ف القناة دي عبارة عن قناة دعائية زواجية

بمعنى ان كل بنت تطلع تتصور وهيا بتقول صفاتها الشخصية والصفات اللي هيا عاوزاها في زوج المستقبل

وكذلك يطلع رجال والناس تختار من كل 3 بنات واحدا تترشح للدخول في هذا البرنامج اللي ها يوفق راسيين في الحلال على مراي من شهود امممممممممممة محمد وفي حفل زواج اسطووووووووري " دا زي ما القناة بتقول"

ودا بعد ما تقعد البنت 3 شهور تحت متابعة الجمهور في حياتها!!!!!!!!

بيني وبينكم الفكرة غرييييييييييبة جدا

وكل ما افكر فيها الاقي مخي يتقسم نصين

نص يقول دي فكرة جديدة ومادام ما فيهاش حاجا غلط ولا حرام يبقى ايه المشكلة

ماهي زي الخاطبة بتاعت زمان يعني ما كانت بتعمل كدا الفرق ان هنا الفرضة ها تكون عااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللمية

والنص التاني يقولي

انتي اتجننتي والا حاجا؟؟

اولا منظر البنات مثير للشفقة جدا وهما بيتكلموا عن نفسهم وعلى راي واحدا فيهم لما قالت انا خايفة الناس لما تشوفني هنا تقول اني فيا عيب معين او حاجا لكن انا جايا هنا للتجديد بس

وعلى راي واحدا تانية برضه قالت

البنت اللي عاوزا تقدم في البرنامج دا لازم يكون قلبها جامد لآنه اكييييييد ها تسمع كلام يجرحها فلازم تستحمل

وبيني وبينكم المشكلة انه الجمهور لالالالالالازم يختار واحدا من كل 3

يعني الموضوع عامل زي اختيار ملكة جمال لبنان يعني

وكل ما اشوفهم

احسن اني بتفرج على اعلان لعلبة فول او ماكينة تفريخ!!!!!!!!!

واقرف من الدنيا بحااااااااااااااااالها

لكن تفتكروا البرنامج دا

او القناة دي ها تنجح!!!

معقول ممكن رجل شرقيييييييييييي يتجوز واحدا عن طريق التلفزيون!؟؟؟

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اه نسيت اقولكم على حاجا كمان

اكتتتتتتتتتتر كلمة تعبتني اوووووووووي واللع الغظيم وخلت البنات يصعبوا عليا جدا

ان كذا بنت منهم قالت الكلمة دي

وانا ممكن اتأقلم مع اي ناس وبستحملهم حتى لو هما عاملوني وحش بفضل انا اعملهم كويس عشان انا بحب اتعامل كويس مع كل الناس مهما حصل

لا حوووووووووول ولا قوة الا بالله "وش مقهوووووووووور حزن"

رابط هذا التعليق

خلوني أقول الكلام السابق بطريقة تانية..

احنا في مجتمع اتعود على ان البنت تبقى معززة مكرمة و العرسان همة اللي يروحوا يتقدمولها...أما إن واحدة تعرض نفسها على الخطاب بطريقة زي دي اكيد الشباب ح يقولوا ان فيها عيب...او انها من سقط المتاع زي ما بيقول المثقفين!

انا مش مستريح للفكرة دي حتى ولو مش ح اتجوز...

و بيني و بينكم كلمة ع الهوا سوا سيئة السمعة في التليفزيونات العربية...مش كفاية البرنامج السيء على دريم تطلع لنا قناة تانية بنفس الاسم...عجبي!

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

سبحان الله ..

مفارقه عجيبه ان تطرح شانا هذا الموضوع فى نفس وقت طرح موضوع مطلقه ولكن .. ليه باقول كده .. لان هؤلاء الفتيات المسكينات اللى طلعوا -وانا آسفه جدا جدا على هذه الكلمه- يدللوا على عريس البعض بنظرته الى الفتاه التى تاخرت فى الزواج اجبرهن على هذا .. كلنا عارفين ان سن الزواج فى مصر ارتفع .. عادى جدا حقيقه وواقع لابد من التعامل معه ولكن المشكله ان الكثيرين لازالوا ينظرون بفزع الى هذا الامر .. النت ماتجوزتش .. عدت التلاتين .. البنت هتعنس !! طيب اذا كان هذا هو موقفنا من الفتاه التى تاخر زواجها لم نتعجب ان تندفع بعض الفتيات تحت هذا الضغط النفسى المؤلم الى الزواج باى طريقه حتى يهربن من هذه الكلمه المؤلمه : عانس !!

ايه علاقة كلامى بموضوع المطلقه icon_lol.gif لان شانا تحت هذا الضغط فكرت ان تنصح صاحبة المشكله ان تخفى امر زواجها السابق عشان ماتعنسش !! عشان كده باقول ان الضغط الكبير على البنات من الاهل و من المجتمع هو الذى يدفع البعض منهن الى امتهان كرامتهن بهذه الصوره

لا مانع ان يخطب اب لابنته اذا لمس ميلها لاحد مثلا ولكن بطريقه اكثر احتراما من هذه الطريقه .. خصوصا ان تظهر فتاه لتقول انا مستعده اتحمل اى شئ عشان باحب اتعامل مع الناس كويس يبقى ده كلام فارغ لان التعامل الحسن يكون مع من يستحقه ولهذا اقول ان هذا امتهان للكرامه ارجو الله الا يعرض اى منا اليه ابدا ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

يا سلام

الكلام الموزون برضه بيشرح القلب الحزين, والواحد بينشف ريقه على بال ما يلاقي حد بيفهم في الزمن ده

بصراحة ...... الله ينور عليكم

ممكن أضيف لكلام الأخ شريف حاجة

أن لو كان الوضع معكوس, يعني ان المعروض هم الشباب ماذا كان سيحدث؟ هل كان ممكن يكون مقبول؟

أعتقد انه كان برضه يسمى بالنخاسة

مش كده ولا ايه

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

انا ممكن اتأقلم مع اي ناس وبستحملهم حتى لو هما عاملوني وحش بفضل انا اعملهم كويس عشان انا بحب اتعامل كويس مع كل الناس مهما حصل

بصراحة انا مش شايف مشكلة فى الجملة دى ؟ بل بالعكس...برافو!

انا من وجهة نظرى ان النقطة دى تحديدا هى من سر نجاح أى مغترب مثلا ... سواء كانت أمرأة أو رجل، الجملة لو كانت تعنيها قائلتها، فأنا احترمها جدا لما تمثلة من شجاعة و حب...

شجاعة لأنها ليست أنانية من أن تفرض شئ ما تكون قد تعودت عليه طوال حياتها و هذا من وجهه نظرى ما يعنية "التأقلم"...

و حب - لما قد تسطيع ان تفعلة من مبادلة الأساءة بالحب....

و هذه أيضا من خصائص نجاح أى شخص، و أن يكون محبوبا ممن حوله، أعانها الله و ساعدها هى و غيرها ممن قد يسئ اليهن...

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

والله يا اخ وايت هارت هى وجهة نظر جديره بالتفكير

ولكن .. هناك خيط رفيع بين التعامل مع الآخرين بحب و بين التفريط فى الكرامه .. فانا لا اعتقد انه حتى فى الغربه يحترمون من يتنازل عن كرامته لحبه للآخرين .. ومن يتعامل معى معامله سيئه مره و اتنين و تلاته لا يستحق ان اعامله بحب .. قد لا اكرهه ولكن معاملتى له بحب سوف تفهم خطا .. وهناك فرق بين الا افرض ما احبه على الآخرين وبين ان اقبل معامله سيئه من الآخرين باسم الحب .. فالامر الاول لا خلاف عليه اما الامر الثانى فهو محل النقاش .. مع تحياتى :)

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فــيــروز كتبت:

هناك خيط رفيع بين التعامل مع الآخرين بحب و بين التفريط فى الكرامه

بصراحة انا مش شايف فى الموضوع دة أى تفريط فى الكرامة، لكن شايف نوع من أنواع الشجاعة، الفرق بين هذة الفتاة و غيرها هو ببساطة فى السرية و العلنية!!!

فهناك الألوف ممن يسعوا الى تزويج أنفسهن عن طريق وسائل أعلامية مختلفة "أعلانات ... مكاتب زواج.... الخ ..." و يدفعون بالطبع مقابل هذة الخدمة .... و بالطبع ممكن أن نجد فى صيغ اعلاناتهم ما هو أكثر من "التأقلم" أو معاملتها للأخرين بحب" .... و لكن مع الأسف مع تسارع ايقاع الحياة و الأهم تضاعف الأعداد الراغبة و تصاعد صعوبة الظروف المحيطة أصبحت مثل تلك الوسائل غير كافية ... تماما مثلما توقفت مهنه "الخاطبة" و تطورها الى مثل تلك المؤسسات، و ما هذا البرنامج الا تطور أخر و بسيط لنفس المنهاج، فلماذا نشغل نفسنا به الى هذة الدرجة، و نوليه أهمية أكبر مما يستحقة....

انا بصراحة و ببساطة أتفق مع "نص مخ" العزيزة شعنونة اللى بيقول:

دي فكرة جديدة ومادام ما فيهاش حاجا غلط ولا حرام يبقى ايه المشكلة

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

فيروز قالت

ايه علاقة كلامى بموضوع المطلقه  لان شانا تحت هذا الضغط فكرت ان تنصح صاحبة المشكله ان تخفى امر زواجها السابق عشان ماتعنسش !! عشان كده باقول ان الضغط الكبير على البنات من الاهل و من المجتمع هو الذى يدفع البعض منهن الى امتهان كرامتهن بهذه الصوره

وماندوا قال

أن لو كان الوضع معكوس, يعني ان المعروض هم الشباب ماذا كان سيحدث؟ هل كان ممكن يكون مقبول؟ 

أعتقد انه كان برضه يسمى بالنخاسة 

مع اني مش فاهما يعني ايه نخاسةبس خمنتها

و وايت قال

صراحة انا مش شايف فى الموضوع دة أى تفريط فى الكرامة، لكن شايف نوع من أنواع الشجاعة، الفرق بين هذة الفتاة و غيرها هو ببساطة فى السرية و العلنية!!! 

دلوقتي خلونانتكلم من عدة مناظير

مثلا

المجتمع...اكيدومليون المية ها يقول ان البنت دي فيهاحاجا غلط اوعيب معين عشان لسا مااتجوزتش لحد دلوقتي لأننامجتمع يبص على عيوب غيره بس بدون مانشوف نفسنا او اننا ممكن نبقى في نفس المشكلة

البرنامج..

ممكن يكون فرصةهااااايلة للمغترب اللي بيدور على عروسةوما عندوش فرصة يدور في اجازة لا تتعدى الشهر في بلده

ودا يدله الفرصة لرؤية ملييييون واحدة ونقي يا عم "وش محتار"

البنات.... هوا فرصة ةقلة قيمة زي ما سبق وقلت

واقولكم على تجربة عملتها

في عندنا مكاتب زواج بالكمبيوتر

مرة طقت فيدماغي اروح اشوف دي عاملة ازاي وفيها ايه بالضبط لمجرد الفضول والله العظيم

المهم رحت

وسجلت فعلا... وبدا شباب ورجال يتقدموا للأبليكاشين بتاعي ويطلبوا مقابلتي

عشان نتعرف على بعض

لكن كانوا ايه بقى

اشي مطلق واشي ارمل واشي عنده عيال واشي عنده 43 سنه‍‍‍‍‍؟؟؟

ومش عاوزا اقولكم من العدد المهوووووووول اللي سمعته في التلفون ماكانش فيه الا شخص واحد هاه ممكن نشوفه يعني

طبعا انا مااعيبش في حد

لكن قصدي اني دخولي هناك خلا كل من هههببببب ودب يفتكر انه ممكن حتى يفكر يقابلني

مش مهم بقى عنده كام سنة او خريج ايه ما ايه اللي جابها المكتب يا عم

دي اكيد مضروبة

فهمت القصد يا اساتذ وايت؟؟؟

رابط هذا التعليق

بس برضه يا وايت بيبقى فيه نوع من انواع السرية في المكاتب..مش بتتعلن كدة في إذاعة صوت العرب!..سرية بمعنى إن الإعلان ما بيتضمنش بيانات بتشير صراحة للشخص أو الشخصة المتقدمين "الاسم مثلا"...عايز تعرف أكتر تتصل بالجريدة أو بالمكتب...عكس اللي بيحصل تماما في ع الهوا سوا...

بالمناسبة...عنوان "قصة حب عن حق و حقيق" ضحك على الشنبات و الدقون..إذا كان بالطريقة دي!

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

اخى العزيز وايت هارت

انا لم اتكلم فى الموضوع من الاول .. لان طريقة الزواج التى يختارها كل انسان لنفسه حريته الشخصيه ولم اتكلم لا عن سريه او علنيه

الذى دفعنى للتعليق هو جملة شانا الخاصه باستعداد العروسه لتحمل اى شئ واى نوع من المعامله حتى الغير لائقه ..

ان تظهر فتاه لتعلن انها تريد زوج بالمواصفات الفلانيه قد يكون امر مقبول وليس لى ان اتدخل فيه اكيد هى كبيره بما فيه الكفايه لتختار لنفسها ولكن .. لانى فتاه مثلها شعرت انه امتهان لكرامتها ان تعلنها هكذا صريحه : اتعامل بصوره جيده حتى مع من يعاملنى بغير ذلك !! لانه حتى فى العلاقات الاقل حميميه من الزواج هذا امر غير مقبول فما بالنا بعلاقه كالزواج يفترض ان يراعى فيها كل طرف الطرف الآخر !! هذا امر لا ارضاه لنفسى وما لا ارضاه لنفسى لا ارضاه لغيرى ..

كذلك فالاعلان فى جريده او مجله تلتزم بشروط اكثر صرامه مما يحدث فى البرنامج .. ولا يشترك اى طرف خارجى فى اختيار العريس للعروسه او العكس لان المجله او الجريده فى هذه الحاله تحرص على سمعتها وسرية بيانات من يتعامل معها حتى تحميها من العبث .. وكى اكون اقرب للواقع لى زميل يجلس على المكتب المجاور لى تماما و يشترك فى موقع به صور لفتيات و شباب يرغبون فى الزواج ولا تتخيل التعليقات السخفيه التى اسمعها منه عن هؤلاء الفتيات رغم اشتراكه فى الموقع !!

اذا كانت ضغوط الحياه قد صعبت مسالة الارتباط فلنبحث عن حل .. لم نختلف فى هذا بل انى ارى ان ضغط المجتمع على الفتيات قد يكون هو سبب لجوئهن لهذا الحل الغير تقليدى ولكن كما قلت سابقا .. ما دفعنى للتعليق من الاصل هو شعور بالحزن على هؤلاء الفتيات ليس الا .. ولهذا اهميه بالنسبة لى :)

شانا

للاسف الشديد المجتمع يصدر احكاما على الآخرين لمجرد تمضية الوقت فى الثرثره : لابد ان بها عيبا ولهذا لم تتزوج .. وقد تكون تجربة فى مكتب الكمبيوتر خير دليل على هذا التسرع فى سوء الظن بالآخرين .. تحياتى

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

فــيــروز كتبت:

اذا كانت ضغوط الحياه قد صعبت مسالة الارتباط فلنبحث عن حل ..

قبل من فكر فى أى حل سواء للمشكله دى أو غيرها يا فيروز، لازم الأول نحل المصيبة دى:

بنت شعنونة كتبت:

المجتمع...اكيدومليون المية ها يقول ان البنت دي فيهاحاجا غلط اوعيب معين عشان لسا مااتجوزتش لحد دلوقتي لأننامجتمع يبص على عيوب غيره بس بدون مانشوف نفسنا او اننا ممكن نبقى في نفس المشكلة

لأنه ببساطة هى دى بداية المشكلة من وجهة نظرى .... يا ترى ليها حل؟

سرية ... علنية ... ما تفرقش .... لأن المحصلة أو النتيجة النهائية واحدة، بل اننى أفضل طبعا العلنية فى كل شئ، طالما ليس هناك ما يتعارض مع القانون .... هذا ما اسمية شجاعة و الثقة بالنفس...

رابط هذا التعليق

انا اعتقد ان حل هذه المشكله .. مشكلة المجتمع الذى يفضل الحديث عن الآخرين دون محاوله لمساعدتهم او تخفيف معاناتهم محتاجه اننا نفتح الشبابيك icon_lol.gif زى ما بنعمل اما نيجى ننضف البيت و نفتح كل نوافذه ليتعرض للشمس و الهواء النقى النظيف احنا كمجتمع محتاجين ده .. لاننا بنعانى بشده و اغلب الظن فى رايى المتواضع اننا كمجتمع بحاجه الى علاج .. محتاجين يبقى ما بداخلنا مماثل لما بخارجنا حتى نصبح مجتمع متزن نفسيا .. وطبعا ده محتاج مجهود كبير لكنى اظن ان نتيجته علاج كثير من مشاكلنا الاجتماعيه المتفاقمه و احدها مشكلة الزواج ..

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

و رأيي المتواضع جدا هو ان تأخر سن الزواج في بلادنا هو سر كوارث عدة

فنحن في مجتمع لا يسمح للبنت بالتجربة ...

كما لن يجد الشاب تجربة محترمة و بدون خسائر

و من جانب آخر فضغوط الحياة تتزايد على الشباب

ضغوط العمل ... ان وجد

و متطلبات الزواج الباهظة .. بالنسبة للسواد الاعظم

و الوحدة .. و افتقاد السكن و الحنان

و أما البنات

فتكفي دموعهن في الليالي ... دونما ذنب جنوه

و دعوات لله بأن يأتي الشخص المناسب

فمن يأتي غير مناسب

اين الخلل

الخلل هو في المجتمع الذي مازال متمسكا ببعض الافكار البالية من نوع الصالون المدهب و السجاجيد و النجف و خلافه

و الشقة اللي هي 8 غرف و صالة

سيبو الناس تتجوز احسن من لما تنتحر

ملاحظة :

برغم كل ما قلته الا انني مازلت ابحث عن النجف و الستائر و أتعجب ممن يتزوجون في استوديو 53 متر

واضح ان تأثير المظاهر أقوي من سلطان الحاجة!!!!!!!!!!

أمل صغير

يناطح العماليق

يفتح يده و ينثر بذورا

و فرح شروق

هل سبيقى

هل سيعيش

هل سيطيق

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصي يادكتوره....القناه دي من القنوات الأمريكيه الموجه الي الشرق الأوسط و خصوصا الدول العربيه الأسلاميه ...و لا نري هذه القناه في امريكا ....و لم اسمع عنها حتي رايت اعلان عن افكار البرامج المطروحه و زي ما انت قلتي هي قناه تقوم بدور الخاطبه.....و لكن بفكره امريكيه تتوظف حسب العادات شعوب المنطقه ثم يتم بالتدريج فرض الفكر الأمريكي و العقليه الأمريكيه .....علي مشاهديالبرامج و هم الشباب.....علشان تبقي القناه بطبق اسما بالضبط.....في الهوا سوا......اخر اعلان لهذه القناه.....استضافه مجموعه من الفتيات في احد البيوت في لبنان و اتاحه الفرصه ليراها مجموعه من الشباب و ويحكم المشاهدين علي الثنائي في انهم متطابقين لبعضهم للزواج و عمل الفرح علي حساب البرنامج.....نسيت اقول ان الفتاه سوف تقيم في هذا المنزل اللبناني لمده 3 شهور......في المقابل البرنامج الأمريكي الأصلي الذي يعرض مجموع من الرجال علي احدي النساء و يختار المشاهدين الشخص الذي يعتقد انه مناسب لها واذا رضيت العروسه فيتم الزواج و بعدعام يدفع البرنامج مليون دووووووولار للزوجين و اذا تم الأنفصال قبل سنه سوف يخسروا المليون ....و مرفق الموقع الخاص بهذا البرنامج الذي يعرض حاليا في مراحله الأخيره لأختيار الزوج.....

http://www.cbs.com/primetime/cupid/#Scene_1

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

انا شفت الموضوع ده فى فيلم لكنى لم اتخيل انه يحدث فعلا فى امريكا .. افتكرته فيلم بس !!

صدق الله العظيم

قال الصمت:

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انا شفت الموضوع ده فى فيلم لكنى لم اتخيل انه يحدث فعلا فى امريكا .. افتكرته فيلم بس !!

طيب اذا ماحصلش ده في امريكا المجنونه هايحصل فين.....و بعدين ماتندهشيش كل ده هيبقي في مصر قريبا و المسأله مسأله وقت

Egypt is my home , USA is my life.

رابط هذا التعليق

KWA كتب:

كل ده هيبقي في مصر قريبا و المسأله مسأله وقت

الظاهر ان "الهوا" اللى بنتكلم عليه هنا مش بس هيهل على مصر، لأ دة هايهل على دول كثيرة، بعضها لم نكن حتى نتخيل وصوله اليها....

زواج تليفزيوني على الطريقة الباكستانية

رابط هذا التعليق

لا أعتقد

لأن حتى الآن لم يثبت نجاح حتى اتجاه الزواج عن طريق المكاتب المشار إليها أو فشلها

ولعل السببب يكمن في افتقادها للتماشي مع العادات والتقاليد المتعارف عليها لدينا

وعليه أعتقد بفشل موضوع الهوا سوا

وخلينا نشوف

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

Katamando كتب:

لا أعتقد 

لأن حتى الآن لم يثبت نجاح حتى اتجاه الزواج عن طريق المكاتب المشار إليها أو فشلها

كان يمكن ان تكون محقا .. اذا كان يوجد تحت يدك أى احصائية أو دليل ما حتى تكون متاكدا الى هذة الدرجة....

اما انا فأعتقد ان بلدنا كغيرها فعلى الرغم من كبر مساحتها الا انها فى ذات الوقت صغيرة جداـ حيث تنتقل فيها الشائعات أو الأخبار، انتشار النار فى الهشيم، فاذا كانت مثل تلك المكاتب قد فشلت أو فشلت زيجاتها فما بقيت مفتوحة كمشاريع تجارية و أفلست و بالتالى أغلقت أبوابها .... فهل هذا هو الواقع؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...