اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

لو فكره الصيادله طلعت صح ................

يبقى تأخر الميديكال للتخصصات الاخرى ........... مقصود وليس منسى زى ما احنا معتقدين لانهم مش فاضيين لنـــــــــــــــــــــــــا :closedeyes:

للاسف لا هو و لا مراته ليهم علاقة بالصيدلة. وكمان انا اعرف صيدلي الموضوع اتأخر معاه جدا.

انا اعتقد ان موضوع التأخير ده له علاقة بسرعة و نوعية التحريات اللي بتعملها السفارة عن الشخص يعني في ناس لا بيتصلوا بأشغلهم ولا اي حاجة و ناس تانية بيتصلوا بكل شغلانة اشتغلوها. و اعتقد الموضوع ده بيتم بطريقة عشوائية - يعني مش كل الملفات بيطبق عليها نفس او كل الخطوات الا لو فيه شك في حاجة.

و احتمال كمان سرعة انجاز و دقة الموظف اللي مساك الملف- صحيح هو اكيد مش موظف واحد بس ممكن حظنا ان في احد المراحل الملف وقع في ايد واحد ممل شوية او دقيق حبتين او مش منظم.

دي وجهة نظري المتواضعة.

على العموم كل تأخيرة و فيها خيرة.

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حبيبى استروفى وحشنى جدا جدا طمنى عليك عامل ايه شفت ازاى شهر 7 نسوه خالص وحطوه على الرف ولا يا عم استروفى المحاسبيين مالهمش حظ حتى فى الميدكال المهم انت طمنى عليك وهتيجى امتى

!!!!!! Ouvrent toujours leurs portes à ceux qui ont souffert !!!!!

.

رابط هذا التعليق

الصبر يا جماعة ..احنا لازم نستأنف حياتنا وكأننا باقين ببلادنا ابدا :lol: ونخطط لكندا كأننا مسافرين غدا :lol:

تم تعديل بواسطة مازن أطرش
رابط هذا التعليق

لو فكره الصيادله طلعت صح ................

يبقى تأخر الميديكال للتخصصات الاخرى ........... مقصود وليس منسى زى ما احنا معتقدين لانهم مش فاضيين لنـــــــــــــــــــــــــا :lol:

للاسف لا هو و لا مراته ليهم علاقة بالصيدلة. وكمان انا اعرف صيدلي الموضوع اتأخر معاه جدا.

انا اعتقد ان موضوع التأخير ده له علاقة بسرعة و نوعية التحريات اللي بتعملها السفارة عن الشخص يعني في ناس لا بيتصلوا بأشغلهم ولا اي حاجة و ناس تانية بيتصلوا بكل شغلانة اشتغلوها. و اعتقد الموضوع ده بيتم بطريقة عشوائية - يعني مش كل الملفات بيطبق عليها نفس او كل الخطوات الا لو فيه شك في حاجة.

و احتمال كمان سرعة انجاز و دقة الموظف اللي مساك الملف- صحيح هو اكيد مش موظف واحد بس ممكن حظنا ان في احد المراحل الملف وقع في ايد واحد ممل شوية او دقيق حبتين او مش منظم.

دي وجهة نظري المتواضعة.

على العموم كل تأخيرة و فيها خيرة.

يا جماعة هى القعدة والانتظار حيخلونا تخرف ونهيس انا متفق تماما مع الاخوة

فعلا ليس لها علاقة بالصيادلة وفعلا صيدلى ومراتة صيدلانية 11 شهر لحد ماجالهم الطبى يعني مش كل الملفات بيطبق عليها نفس او

كل الخطوات الا لو فيه شك في حاجة

فى مقولة مشهورةدايما هى غباء الانجليز. وكندا اللى حاكمينها التاج البريطانى زى استراليا

ويدققوا فى حاجات ويسيبوا بلاوى وكلو بتساهيل

هى فعلا بال

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

نورت التوبيك ياعم جوو :happy: الكلام ده مضبوط خليك بقى هنا وسيبك من أبناء الجيل الموكوس ونساء للايجار wst::

رابط هذا التعليق

مكرم كمال 25-5 -2009

مازن أطرش6-7 - 2009 -هبورسا 26 - 7 - 2009 -كيميست 30-7-2009 - رامي جاك 16-8-2009

-فرنسوا 8- 9- 2009 -الزعيم 27-9-2009 -بيو باشا 3 -11-2009استروفى 23- 11 -2009 - بيبو غول 30-11-2009

هانى متولى 7-12 -2009 -مونتريال اليكس 15-12-2009 -كابتن احمد 22-12 -2009 - مدام رحاب 12 - 1 -2010 - حامد ابراهيم 26 -1 -2010 - وليد نور 8- 2- 2010

مستنين الباقي :roseop: ...وبالنسبة للي ذكرتهم عزيزي مونتريال اللي جالهم الميدكال مع انهم بالشهر العاشر وبالشهر الثاني عشر ...ربنا يكملها معاهم وعقبال عندنا :roseop: ..بس المهم

انو الوقت الطبيعي اليومين دول .. هو حوالي 9 اشهر تقريبا ..حبة فوق ..حبة تحت ما يضرش .. :wub:

الاخ فرانسوا

ا هى الطريقة التى نراسل بها سفارة كندا للاستفسار عن الميديكال

ولكم جزيل الشكر

To: cairo.visa@international.gc.ca

Cc: re-cairo-im-enquiry@international.gc.ca

cairo-im-enquiry@international.gc.ca هو ده الايميل الخاص بطلبات الهجرة،

الاخوة مازن و كيميست و اوكسجين

هل فى اخبار جديدة حلوة تفرحونا بها ؟ عايزين نطمن عليكم

من bbs والجزيرة وجميع قنوات الاخبار نبث لكم اهم الانباء :

لقد تم تغير اسم francois الى اللون الاخضر وعقبالك كلم

ملحوظة ان السيد فرانسوا ليس له علاقة بالصيدلة

ومع اطيب الامانى للجميع بالميديكال القريب

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك فرانسوا ..وعقبالنا كلنا

رابط هذا التعليق

مليون مبروك فرانسوا ربنا يتم لك على خير وعقبــــال الفيزا ان شاء الله

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

فترة الانتظار طولت شويا لشهر 7 اعتقد بامر الله الشهر دا ممكن يبعتوا كتير زى الشهور الماضيه

ربنا يسهل

كيف حالك استاذ استروفى وكيف حال الاولاد والمدام ؟

ليه مشاركاتك اصبحت قليله؟

نتمنى لك ولاسره التوفيق والصحه وسرعه الاجراءات للجميع لو فيها خير يارب

ازيك يمدام رحاب اخبار حضرتك ايه وازى الباشمهندس محمد

انا مشغول الايام دى والله ربنا يوفقكم يارب والمديكال عما قريب يوصلكم

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

حبيبى استروفى وحشنى جدا جدا طمنى عليك عامل ايه شفت ازاى شهر 7 نسوه خالص وحطوه على الرف ولا يا عم استروفى المحاسبيين مالهمش حظ حتى فى الميدكال المهم انت طمنى عليك وهتيجى امتى

ازيك يالافى اخبارك ايه والله انت الى واحشنى اكتر عامل ايه اصبر فرج ربنا جاى ان شاء الله والمديكال هيجى هيجى هيروح فين يعنى

انا نفسى انزل والله مصر واقضى رمضان بسى كله حسب المديكال مش هعرف انزل الا لما يوصل انا متوقع شهر 8 بامر الله

واعذرونى مش بشارك كتير لانشغالى ومشاكل ليا

لاول مره اتعرض النهارده لعنصريه رهيبه وتخيل فى الرياض مش فى المانيا وايطاليا او هولندا

شىء تعب نفسيتى جدا وعندى احباط رهيب

بردوا حمدت ربنا وشكرت فضله انى مشيت فى موضوع الهجره

عموما انا هوجع دماغكم ليه ربنا يوفقكم يارب وكل الجدول يكون اخضر قريبا ونتقابل فى كندا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

الف مبروك يافرانسوا اهو دى الاخبار الى ترفع المعنويات تمام ربنا يوفقك يارب اقبال الفيزا والسفر دعواتك لينا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

لو سمحتم يا جماعه هو الملف بيكون ان بروسسسنج امتى بعد تقديمه للسفاره ؟

تقريبا قد ايه ؟

من معلوماتى المتواضعه

لو حضرتك مقدم الملف بنفسك للسفاره ممكن يكون ان بروسيس فى نفس الشهر اللى قدمت فيه

لكن لو مع محامى من شهرين الى ثلاثه بالكثير

والله اعلم

رابط هذا التعليق

مبروك الف مبروك يا اخ فرنسوا و عقبلنا كلنا ,,, طبعا زي ما هو واضح ان انا مشارك جديد في التوبيك ده و بالتالي معنديش خلفيه كبيرة عن تاريخ حضرتك فاياريت حضرتك و معلش انا هتقال علي حضرتك,,, في سطور بسيطه تقول تاريخ تقديم ملفك و ياريت تحكي لينا كيفيه حصولك علي جواب الكشف الطبي ؟؟؟؟؟

اولا جالك ايميل من السفارة ؟؟؟؟ وبعدين حضرتك عملت اية بعد كده ؟؟ ياريت حضرتك تجاوب علي اسئله الناس امثالي اللي هم قلقين علي طول

احنا كلنا في الانتظار وربنا يهونها علينا كلنا و يكرمك انت كما و يكملهالك علي خير سلام

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...