اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

عزيزي فرانسوا ..تضغط مكان المكتب اللي قدمت فيه وراقك الفيدرال ..يطلعلك صفحة الموقع للمكتب ده ..تضغط على الرابط اللي جنب Case Specific Enquiry تخش صفحة تتابع ..بعدها توافق على الشروط ..بعدها تحط الأحرف اللي بالمربع ..بعدين افتح يا سمسم ,,تشوف الصفحة المطلوبة ..تحط بياناتك وسؤالك عن البروسيسنج ..بس خلاص

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

رابط هذا التعليق

على ياخواتى الاعزاء اهل المنتدى الرائع احب اطمنكم انا الميديكال بتاعى وصل والحمدللة بس الغريب انة وصل متاخر عن ميعادة بشهرين والسفارة لم ترسل اى شى يفيد بميعاد الميديكال وانا ارسلت شركة البريد علشان تسال لقت الميديكال جاهز وعملت الميديكال والحمدللة ودفعت فلوس الفيزا وكلة تمام انا بس عايز اطمنك بعدم القلق وانا ارسلت ايميل للسفارة وقلت لهم انة مفيش اى اميل وصلنى ردو على بايميل يفيد بتجديد الكشف الطبى ومفيش مشكلة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

الاخ مكرم كمال هو حضرتك الاخ اللي كان بيحكي عنه باتمان ولا حاله تانية ؟؟؟؟؟؟

و حضرتك رسلت اي شركه بريد سريع (الدي اتش ال ) ولا أي شركه تانية !!!!!! يعني جيبت قائمه بشركات البريد السريع و قعدت تراجع معاهم بالواحده علشان تستدل علي جوابك و اذا كانت دي حالتك ياريت تبعتي لي القائمه دي ......

انا بصراحه معنتش عارف هي السفارة الوقتي بدات تخرف ولا اية !!!!!!!!!!! اللي اعرفه كويس ان الناس دي عارفه شغلها كويس ثم ان جواب المديكال تستلمه شركه البريد و يفضل عندها الفترة دي غلط اللي انا برده اعرفه في حاله عدم الاستدلال علي الشخص صاحب الجواب شركه البريد بترجع الجواب تاني لاخلاء طرفها علشان السفارة تتصل بيك بالتليفون علشان تقولك جوابك موجود و تعال استلمه صح ولا انا غلطان !!!!!!!!

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

على ياخواتى الاعزاء اهل المنتدى الرائع احب اطمنكم انا الميديكال بتاعى وصل والحمدللة بس الغريب انة وصل متاخر عن ميعادة بشهرين والسفارة لم ترسل اى شى يفيد بميعاد الميديكال وانا ارسلت شركة البريد علشان تسال لقت الميديكال جاهز وعملت الميديكال والحمدللة ودفعت فلوس الفيزا وكلة تمام انا بس عايز اطمنك بعدم القلق وانا ارسلت ايميل للسفارة وقلت لهم انة مفيش اى اميل وصلنى ردو على بايميل يفيد بتجديد الكشف الطبى ومفيش مشكلة

و حضرتك رسلت اي شركه بريد سريع (الدي اتش ال ) ولا أي شركه تانية !!!!!! يعني جيبت قائمه بشركات البريد السريع و قعدت تراجع معاهم بالواحده علشان تستدل علي جوابك و اذا كانت دي حالتك ياريت تبعتي لي القائمه دي ......

انا بصراحه معنتش عارف هي السفارة الوقتي بدات تخرف ولا اية !!!!!!!!!!! اللي اعرفه كويس ان الناس دي عارفه شغلها كويس ثم ان جواب المديكال تستلمه شركه البريد و يفضل عندها الفترة دي غلط اللي انا برده اعرفه في حاله عدم الاستدلال علي الشخص صاحب الجواب شركه البريد بترجع الجواب تاني لاخلاء طرفها علشان السفارة تتصل بيك بالتليفون علشان تقولك جوابك موجود و تعال استلمه صح ولا انا غلطان !!!!!!!!

الخطا وارد فى اى مكان او التاخير

ولى صديق راح وجة وجواب اليديكال كان طبيعى يطلع معاة بعد 11 شهر

ودلوقتى هوة فى مونتريال

لو اتاخر عن 9 شهور نبتدى نهاتى مهاهم بس

لا داعى للقلق مش كام حالة ح تعمم الامر

دا على حسب معلوماتى لحد 5-2009 كانوا 980000 فيل

يعنى قرب المليون

دى الناس اللى بتستنى حد فة كندا بيضحكوا ويقولوا هوة محدشقاعد فى مصر من كتر الناس اللى بتروح

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

الخطا وارد فى اى مكان او التاخير

ولى صديق راح وجة وجواب اليديكال كان طبيعى يطلع معاة بعد 11 شهر

ودلوقتى هوة فى مونتريال

لو اتاخر عن 9 شهور نبتدى نهاتى مهاهم بس

لا داعى للقلق مش كام حالة ح تعمم الامر

دا على حسب معلوماتى لحد 5-2009 كانوا 980000 فيل

يعنى قرب المليون

دى الناس اللى بتستنى حد فة كندا بيضحكوا ويقولوا هوة محدشقاعد فى مصر من كتر الناس اللى بتروح

الاخ باتمان باتمان تحيه طيبة وبعد

انا كنت ارسلت لك رساله علي الخاص و حضرتك لسة مردتش ياريت ترد علي الخاص و شكرا

رابط هذا التعليق

الاخ مكرم قبل كل شئ 1000 مبروك على وصول الميديكال وربنا يتمم لك على خير وتاخد الفيزا بس اسمح لى انت بتدعى كل المنتظرين للميديكال بعدم القلق دة انت كدة

يا راجل قلقتنا جميعا انت بتقول الميديكال وصل متاخر عن ميعادة بشهرين طيب ممكن نعرف الميعاد الطبيعى كم شهر ؟ ولو عدى الميعاد الطبيعى نتصرف ازاى ؟

وازاى السفارة متبعتش ايميل تعلم الواحد بان الميديكال جاهز وممكن سؤال عاوزين الرد علية

لو الميديكال اتأخر والواحد مقدم من القاهرة وملفة بيتعالج فى ابوظبى يرسل ايميل لسفارة كندا بالقاهرة ؟ ولا سفارة كندا بابوظبى

تحياتى

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

الاخ مازن بعون الله قبل كل شئ الميديكال جايلك قريب اوى وابقى ادعيلى يا ريس

بالنسبة للصفحة الى انت بتقول عليها للاخ فرانسوا عاوز استفسر بالنسبة للجملة دى

Consultant CSIC No

دى يتكتب فيها اية خصوصا لو الواحد مقدم عن طريق محامى

ثانيا بالنسبة لرقم التليفون انا مقدم عن طريق مكتب ومش عارف هو كتب رقم تليفونه ولا رقم تليفون فرعة بمصر ولا جوال ....الخ هل اكتب رقم جوالى وخلاص؟

شكرا

وليد نور

يا باب يا مقفول ... إمتي الدخول

صبرت ياما و اللي يصبر ينول

دقيت سنين ... و الرد يرجع لي : مين ؟

لو كنت عارف مين أنا كنت أقول

عجبي

رابط هذا التعليق

انا عايز اقول لحضراتكم ان الميديكال بتاعى طلع بتاريخ 9/2/2010 والسفارة لم ترسل اى اميل او تليفون يفيد بان الميديكال بتاعى جاهز علشان اروح استلمة ودة بامانة الى حصل ولما لقيت كل اصحابى الى بعدى بشهرين جالهم الميديكال انا قلقت جامد بس فى صديق لى نصحنى ان ارسل شركة بريد علشان تسال عن الميديكال بتاعى على اساس انة طالع عندهم فى السفارة وانا بعت استلمة وفعلا هو دة الى حصل وبكل صدق وامانة واصدقائى عارفين الكلام دة كويس ولما استلمت الميديكال من شركة البريد لقيتة طالع بتاريخ 9/2/2010 ونا استلمتة بتاريخ 1/4/2010 ارسلت اميل للسفارة يفيد باننى لم استلم الميديكال الا فى 1/4/2010 وردو على باميل يفيد بتجديد جواب الميديكال دة علشان الناس ماتفسرش الموضوع غلط وشكرا

رابط هذا التعليق

عزيزي فرانسوا ..تضغط مكان المكتب اللي قدمت فيه وراقك الفيدرال ..يطلعلك صفحة الموقع للمكتب ده ..تضغط على الرابط اللي جنب Case Specific Enquiry تخش صفحة تتابع ..بعدها توافق على الشروط ..بعدها تحط الأحرف اللي بالمربع ..بعدين افتح يا سمسم ,,تشوف الصفحة المطلوبة ..تحط بياناتك وسؤالك عن البروسيسنج ..بس خلاص

شكرا جزيلا وصلت للمعلوم

رابط هذا التعليق

الاخ مازن بعون الله قبل كل شئ الميديكال جايلك قريب اوى وابقى ادعيلى يا ريس

بالنسبة للصفحة الى انت بتقول عليها للاخ فرانسوا عاوز استفسر بالنسبة للجملة دى

Consultant CSIC No

دى يتكتب فيها اية خصوصا لو الواحد مقدم عن طريق محامى

ثانيا بالنسبة لرقم التليفون انا مقدم عن طريق مكتب ومش عارف هو كتب رقم تليفونه ولا رقم تليفون فرعة بمصر ولا جوال ....الخ هل اكتب رقم جوالى وخلاص؟

شكرا

وليد نور

[size="5"]أخ وليد ..أنا رايي تكتب رقم جوالك ..وبالنسبة لConsultant CSIC No متكتبش حاجة ..

رابط هذا التعليق

لسه ..للأسف ..بس من شوية بعتت واحد تاني ,,وجاني الرد الاليكتروني المعتاد...مع انو حتى الرد الاليكتروني ده ..ماجانيش على الايملات اللي ارسلتها من قبل ..بتأمل يجينا الميدكال الاسبوع الجاي ..ادعولنا

رابط هذا التعليق

لسه ..للأسف ..بس من شوية بعتت واحد تاني ,,وجاني الرد الاليكتروني المعتاد...مع انو حتى الرد الاليكتروني ده ..ماجانيش على الايملات اللي ارسلتها من قبل ..بتأمل يجينا الميدكال الاسبوع الجاي ..ادعولنا

ما تعمل زى ما عمل الاخ مكرم

ماهى فكرة وجابت معاة

انت ح تخسر حاجة

يلا عشان تفرحنا

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

أيه يا جماعه مفيش جديد ؟؟؟ معتش في حد بيجيله جوابات المديكال من السفارة ولا ايه ؟؟؟!!!! ايه خلاص ؟؟؟ هنبقي نسال في شركات البريد يمكن تكون جوبتنا هناك و احنا مش اخدينا بالنا

هههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

أخ مكرم ..هل كنت تبعتلهم ايميلات تسألهم عن وضعك ..وهل كنت بتدخل الصفحة بتاعة حالتك بموقع الحكومة الكندية باستمرار ..ولا ايه العبارة ؟ لأني بفكر اعمل زيك ..بس متردد عشان من حوالي شهر ونص بعتولي رد غتت انو كل شي بوقتو ..ولما تنتهي مرحلة سكريينج باك غراوند حيبعتولي الميدكال..لذلك قبل ما اعمل زيك وأسأل شركة شحن زي فيدكس ..عاوزك تجاوب على أسئلتي لو سمحت ..

رابط هذا التعليق

الاخ مازن انا كنت تقريبا كل يوم اتابع ملفى على النت وبعت ليهم 4 فاكسات وكل اسبوع ابعت ايملات استفسر عن الميديكال بس دة طبعا لما لقيت الميديكال اتاخر عن ميعادة والناس الى بعدى بشهرين جالهم وانا ارسلت لهم شركة البريد بالصدفة على اساس ان الميديكال جاهز عندهم بعد ماوصلت ل11شهر انتظار وهما كانو ارسلو الميديكال فى اول شهر 2 على كلامهم على اساس انهم ارسلو ايميل لى لكن انا لم استلم اى شى وبعت لهم ايميل بعد استلامى لخطاب الميديكال فى اول شهر 4 وذكرت لهم هذا اكلام ردو على بايميل يفيد بتجديد خطاب الكشف الطبى وبيطالبونى بسرعة الانتهاء من اجراءات الكشف ارجو انى اكون وحتلك كل شى يااخ مازن شكرا

رابط هذا التعليق

شكرا اخ مكرم على سرعة الرد ..بس سؤال اخير .هو ملف الميدكال بتاعك كان بسفارة القاهرة ولا بدمشق ؟؟ وماهي شركة الشحن اللي طلبت منها .فيدكس ولا دي اتش ال ...ولا شركة تالتة ؟؟ وايه اللي قلتو للشركة دي ..قلتلهم أنا لي ملف ميدكال باسم فلان ورقم ملف كذا ..وعاوزكم تجيبوه ؟؟ اعذرني على الاسئلة بس انت اكتر واحد تقدر وضعي

رابط هذا التعليق

ايه االاخبار يا اهل كيبك اخباركم واقفة من 3 ايام هيبقى انتم والكشف الطبى!!!!! :sad:

طيب انت بتصبرونا لح ميظهر اخبار جديدة من الطبى

ويا ترى اخبار اخونا مازن ايه هل من جديد عنده ؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

[]مفيش جديد اخ فرانسوا

تم تعديل بواسطة مازن أطرش
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...