اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

توصل بالف سلامة يا اخ اهلى انت شخصية خدومة وتستاهل كل خير يا ترى مين اللى هيتولى موضوع الداتا بيز بتاعتك ولا انت هتعرف تتولاها من كيبيك

I will continue until my departure by next MAY /JUNE isa,

then someone else will take the flag

all i wished is to make something useful for all people and to leave something to help people,

but many people do not care, many people are so selfish and abusives taking only with no intensions to give

ان التاريخ لم يزكر الاشخاص الزين لم يوثرون فية

وقد اثرت فعلا بعقلية المهندس الزكى فى بنك المعلومات

يمكن اشخاص كثيرة تاخزكلامى ماخز الهزل لكن اعتربتك انت مخترع لبنك معلومات الناجحين لان فعلا للمهتميين هى معلومات اكثر من اى محام او اى خبرة

ا نت يكفيك محبة الناس كلها

واتبع المثل القائل ارم خبزك على وجة المياة لانك سوف تجدة ولو بعد حين

وسيبك من الاشخاص الزين لم يتعاونو والانانيين وضعاف النفوس

فانت رجلا والرجال قليلا

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

توصل بالف سلامة يا اخ اهلى انت شخصية خدومة وتستاهل كل خير يا ترى مين اللى هيتولى موضوع الداتا بيز بتاعتك ولا انت هتعرف تتولاها من كيبيك

all i wished is to make something useful for all people and to leave something to help people,

but many people do not care, many people are so selfish and abusives taking only with no intensions to give

يمكن اشخاص كثيرة تاخزكلامى ماخز الهزل لكن اعتربتك انت مخترع لبنك معلومات الناجحين لان فعلا للمهتميين هى معلومات اكثر من اى محام او اى خبرة

فانت رجلا والرجال قليلا

Thank you so much for your pure and true feelings

what makes really surprised and angry that those people who are in the list and have incomplete information or they are not in the list, they enter the forum and send posts when they need only to know something,and many times they encourage others to fill in thier details and they refuse to participate themselves,

for muslims we say:

" هل جزاء الإحسان إلا الإحسان "

and for Christians we say:

مجانا أخذتم مجانا أعطوا أعطوا تعطوا كيلا جيدا ملبدا مهزوزا فائضا يعطون فى أحضانك لانه بنفس الكيل الذى به تكيلون يكال لكم

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

فانت رجلا والرجال قليلا

what makes really surprised and angry that those people who are in the list and have incomplete information or they are not in the list, they enter the forum and send posts when they need only to know something,and many times they encourage others to fill in thier details and they refuse to participate themselves,

for muslims we say:

مجانا أخذتم مجانا أعطوا أعطوا تعطوا كيلا جيدا ملبدا مهزوزا فائضا يعطون فى أحضانك لانه بنفس الكيل الذى به تكيلون يكال لكم

اهلى بجد احييك على روحك وربنا يوفقك فى السفر لان انا فى راى المتواضع ان الاستقرار الحقيقى للانسان مش فى مصر اكيد فى كندا لاننا هنبتدى نبنى حياة هناك من اول وجديد ، ياريت نعرف كل خطواتك وحجزك للطيران والبيت وكل حاجة ، انت انسان محترم وتستاهل كل خير وعقبالنا كلنا

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك من القلب لبات مان === اهلي === هاني متولي

و عقبالنا يااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

bv:-

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

ma7desh 3ando gedid ???? hamedebrahim and hajeer and waleed nour and gerges montreal and lendo and kokishico ya gama3a yareet netabe3 ma3 ba3d 7ad galo medical ? insha2lllah kolo 3an kareeb

صمـــتي ليس جهلا بما حولي,ولكــن ما حولي لا يستحق الكلام

رابط هذا التعليق

homa el nas betoo3 el hegra dool malhom wa2feen keda ?!!! ana bgad 3amal basabar nafsy kol yoom we 2a2ool ya wad bokra tofrag bokra yetla7la7o we yebda2o tany fe el medicals laken wala el hawa ,,,,,taib lama e7na met3ataleen kol da 3ashan el medical omal lama yeege hano3od ad ee 3ashan el visa ??!!!!!!!!!! ana 3an nafsii kol tartebaty bazet....... rabena yostorha

صمـــتي ليس جهلا بما حولي,ولكــن ما حولي لا يستحق الكلام

رابط هذا التعليق

for muslims we say:

بص يا عم الحج ( وش اللمبى فى اى فيلم لمحمد سعد )

هو مش بيقولو اعمل الخير و ارمية فى البحر و فى يوم من الايام ربنا هيبعتلك اللى يساعدك

بص بجد هتلاقى ده فى اى مكان .......... هتلاقى ناس بتحاول تستفيد منك بأقصى حد بدون ان يعطوك حتى كلمة شكرا

فى ناس كتير جدا وحشين لكن .... اكيد اكيد فى ناس تانية بتساعدك على قد ما تقدر

بجد بمحبة و غير منتظرين حتى كلمه شكرا

و عن تجربة شخصية مشوار الهجرة ده عرفنى على نااااااااااااااااس كتير جدا منهم من اتمنى ان يعتبرونى صديقا لهم مثلك مثلا

و منهم من حاول الاستفادة منى و السلام و بعد كده بخ

صوابعك مش زى بعضها بس كفاية الناس اللى بترد عليك و متابعاك و بتحبك يا اهلى

و اتمنى ان تعتبرنى ان سمحت صديقا لك

لا تفكر بالامر كثيرا و دع الامر لمن بيده الامر

يستجيب لك الرب فى يوم شدتك ينصرك اسم إله يعقوب

رابط هذا التعليق

for muslims we say:

بص يا عم الحج ( وش اللمبى فى اى فيلم لمحمد سعد )

هو مش بيقولو اعمل الخير و ارمية فى البحر و فى يوم من الايام ربنا هيبعتلك اللى يساعدك

بص بجد هتلاقى ده فى اى مكان .......... هتلاقى ناس بتحاول تستفيد منك بأقصى حد بدون ان يعطوك حتى كلمة شكرا

فى ناس كتير جدا وحشين لكن .... اكيد اكيد فى ناس تانية بتساعدك على قد ما تقدر

بجد بمحبة و غير منتظرين حتى كلمه شكرا

و عن تجربة شخصية مشوار الهجرة ده عرفنى على نااااااااااااااااس كتير جدا منهم من اتمنى ان يعتبرونى صديقا لهم مثلك مثلا

و منهم من حاول الاستفادة منى و السلام و بعد كده بخ

صوابعك مش زى بعضها بس كفاية الناس اللى بترد عليك و متابعاك و بتحبك يا اهلى

و اتمنى ان تعتبرنى ان سمحت صديقا لك

Thank you for your contribution , it is a great honor to be your friend,

I need true good people to support me in my new coming period

i need true people to compensate leaving my country,my family and my friends

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

أنا كان عندى سؤال مهم : أنا سمعت أن الحكومة فى كيبيك بتساعد علشان تدرس أى كورس أنت عايز تدرسه ( سى جب ) بما يعادل قيمة 30000 دولار كندى

دلوقتى سؤالى لو أنا ذهبت ألى مقاطعة تانية ( أونتاريو مثلا ) الحكومة هتساعد برضه بنفس القيمة ؟ يعنى مساعدة الدراسة دى خاصة بكيبك بس و لا دى من حكومة كندا ؟

طبعا أجابة السؤال ده مهمة لأن هيترتب عليها هاروح أونتاريو ( علشان الانجليش بتاعى أحسن بمراحل من الفرانسيه ) او هانزل كيبيك عادى

أنا عارف أنا بأسأل كتير بس ربنا يعوض تعب محبتكوا خير

شكرا جزيلا"

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

أنا كان عندى سؤال مهم : أنا سمعت أن الحكومة فى كيبيك بتساعد علشان تدرس أى كورس أنت عايز تدرسه ( سى جب ) بما يعادل قيمة 30000 دولار كندى

دلوقتى سؤالى لو أنا ذهبت ألى مقاطعة تانية ( أونتاريو مثلا ) الحكومة هتساعد برضه بنفس القيمة ؟ يعنى مساعدة الدراسة دى خاصة بكيبك بس و لا دى من حكومة كندا ؟

طبعا أجابة السؤال ده مهمة لأن هيترتب عليها هاروح أونتاريو ( علشان الانجليش بتاعى أحسن بمراحل من الفرانسيه ) او هانزل كيبيك عادى

شكرا جزيلا"

u should help others to make the others help you

to take , u have to pay ; and u have not even completed ur details in the data base until this moment

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا"

to take , u have to pay ; and u have not even completed ur details in the data base until this moment

أولا أنا لم أكن أتوقع ردا بهذه الطريقة و خصوصا من حضرتك

ثانيا : أنا قمت بأرسال المعلومات دى من قبل لحضرتك و أنامش عارف أضيقها أزاى

ثالثا أنا وقتى ضيق جدا و الأزمة المالية عندنا فى الشركة عماة لينا خالة هلع

رابعا : انا حاولت اتواصل معاكم أكتر من مرة و لكن أحلامى بأن يكون المنتدى مختلفا عن حال مصر ذهب ثدى حيث تتعامل ادراة المنتدى بشكل ديكتاتورى و ليس ديمقراطى فى حل المشاكل هنا و لن أتكلم عن التكتلات و الصحوبيات و المقربين يعنى المنتدى مش مثالى زى ما كنت بحلم

كل ماجى أقول حاجة علشان نرفع من مستوى المنتدى الافى أتشطب أسمى من حتة . اتدلتت كتاباتى فى حتة . اتحرمت من خاصية التقييم فة مكان تانى و هكذا لحد مازهقت و نجح المنتدى بطريقة غير مباشرة فى تطفيشى

فى برضه معلومات برايقت بالنسبة لى و باحب يكون فيه جزء خصوصية

شThanks for nothing

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا"

أولا أنا لم أكن أتوقع ردا بهذه الطريقة و خصوصا من حضرتك

ثانيا : أنا قمت بأرسال المعلومات دى من قبل لحضرتك و أنامش عارف أضيقها أزاى

ثالثا أنا وقتى ضيق جدا و الأزمة المالية عندنا فى الشركة عماة لينا خالة هلع

رابعا : انا حاولت اتواصل معاكم أكتر من مرة و لكن أحلامى بأن يكون المنتدى مختلفا عن حال مصر ذهب ثدى حيث تتعامل ادراة المنتدى بشكل ديكتاتورى و ليس ديمقراطى فى حل المشاكل هنا و لن أتكلم عن التكتلات و الصحوبيات و المقربين يعنى المنتدى مش مثالى زى ما كنت بحلم

كل ماجى أقول حاجة علشان نرفع من مستوى المنتدى الافى أتشطب أسمى من حتة . اتدلتت كتاباتى فى حتة . اتحرمت من خاصية التقييم فة مكان تانى و هكذا لحد مازهقت و نجح المنتدى بطريقة غير مباشرة فى تطفيشى

فى برضه معلومات برايقت بالنسبة لى و باحب يكون فيه جزء خصوصية

شThanks for nothing

all of us have problems in his life,

ur opinion in egyptiantalks is not related to any one here or any where,

what u wrote proved that u just seeks ur benefits only,

which is totally unacceptable at least for me

to take , u should give

ur details are incomplete and u have not sent it to be added

it is clear that we enter with Nick Names,

so your privacy is safe Mr. bongeorgeo;

so what privacy are u talking about ???

تم تعديل بواسطة ahly

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

بسيطة جدا نحكى فى المحكى من الأول !

- تاريخ التقديم لكيبيك و ارسال الملف سوريا : 2/2009

- الفايل نمبر : 3/2009 و طبعا ضاع فى السكة زى كل حاجة مابتضيع فى مصر بس جالى على الفاكس

- الانترفيو 12/2009 سوريا الحلوة

-تاريخ التقديم فيد : 12/2009 متضيعوش وقت علشان المشوار طويل اصلا

- الميديكال : 9/2010 صبرى غالى و كتبت عنه مداخلة طويلة قبل كدة بس الخلاصة أنه كله فى نفس المكان من غير شحططة ولا تلاكيك و لكن تنكا شوية ة الاجانب هناك أولى من المصريين ( عاشت المعادى مستقلة )

- فلوس اللاندنج : 9/2010

- الفيزا 10/2010 فاليد لمدة سنة الا شوية تقريبا

- المهنة : مهندس

- الحالة الأجتماعية : أعزب و أبحـث عن زوجة

- السن 31 سنة

- لون العينين : بنى

على فكرة لو لاحظت هتلاقى كل الناس تقريبا زى بعض الى حد ما بنسبة 70 % و يتفاوتوا انما نسبة و تناسب!

يعنى الميديكال مثلا بياخد غالبا من 6- 8 أشهر بس لان أحنا اعصابنا تعبت من البلد فاليوم هنا بيعدى كأنه سنة فالناس تبتدى تقلق

بمناسبة المشاركات أنا ليا مشاركات مهمة فى كذا مجال عن كندا و شاركت فى ( توبيك سوريا ) اللى عامله الاستاذ مازن أطرش و حطيت صور فوتوغرافية عن الشوارع هنا و الاكل و لو عايز تشترى حاجة من سوق الحامدية و أرقام تليفونات فندق مار بولس و حبيب السواق و تدفع ايه و تشترى منين و كلام كتير منده و ناس كتيرة استفدت للى راحوا سوريا بعدى

الحكاية زى ماقولتلك أنا باكتب الحاجات المهمة او لو حد سألنى عن حاجة و لو فى عندى وقت أكتر و تقدير من المنتدى ( انا ماقلتش منك ) كنت شاركت اكتر و اكتر

شكرا تانى و سلامى لمازن باشا و الاخ حسام يوسف و الأخت جيسيكا أجدع ناس فى المنتدى هنا

رابط هذا التعليق

حد يقولى بقى فى المنتدى اللذيذ ده أزاى ارجع خاصية التقييم تانى ( انا مش عارف أعلم + أو - ) جنب المشاركات

المشكلة دى بقالها 4 أشهر او اكتر و متحلتش لحد دلوقتى !!!

رابط هذا التعليق

شكرا جزيلا"

From my own readings and search....you can study in any university in canada with the loan...so you can be in quebec and after being accepted in any university in canada you present your letter of acceptance and the fees required and they give you the loan so it's not a must to make the landing in ontario to study in one of its universities...wa allaho a3lam

رابط هذا التعليق

Hi every body Plz if somebody knows anything about the time line of Abu Dhabi plz share it with me

man i applied in abu dhabi office i sent the fedral application in 28/12/2009 i got the confirmation with the immigration number after 1 month 27/01/2010 .man you have to check the p.o box daily

they are very slow iam waiting the medical after 10 days iwill be 1 year .

Thank you a lot for your answer mr.hemp sure isa i 'll check the p.o box god help us all

رابط هذا التعليق

بسيطة جدا نحكى فى المحكى من الأول !

- تاريخ التقديم لكيبيك و ارسال الملف سوريا : 2/2009

- الفايل نمبر : 3/2009 و طبعا ضاع فى السكة زى كل حاجة مابتضيع فى مصر بس جالى على الفاكس

- الانترفيو 12/2009 سوريا الحلوة

-تاريخ التقديم فيد : 12/2009 متضيعوش وقت علشان المشوار طويل اصلا

- الميديكال : 9/2010 صبرى غالى و كتبت عنه مداخلة طويلة قبل كدة بس الخلاصة أنه كله فى نفس المكان من غير شحططة ولا تلاكيك و لكن تنكا شوية ة الاجانب هناك أولى من المصريين ( عاشت المعادى مستقلة )

- فلوس اللاندنج : 9/2010

- الفيزا 10/2010 فاليد لمدة سنة الا شوية تقريبا

- المهنة : مهندس

- الحالة الأجتماعية : أعزب و أبحـث عن زوجة

- السن 31 سنة

- لون العينين : بنى

على فكرة لو لاحظت هتلاقى كل الناس تقريبا زى بعض الى حد ما بنسبة 70 % و يتفاوتوا انما نسبة و تناسب!

يعنى الميديكال مثلا بياخد غالبا من 6- 8 أشهر بس لان أحنا اعصابنا تعبت من البلد فاليوم هنا بيعدى كأنه سنة فالناس تبتدى تقلق

بمناسبة المشاركات أنا ليا مشاركات مهمة فى كذا مجال عن كندا و شاركت فى ( توبيك سوريا ) اللى عامله الاستاذ مازن أطرش و حطيت صور فوتوغرافية عن الشوارع هنا و الاكل و لو عايز تشترى حاجة من سوق الحامدية و أرقام تليفونات فندق مار بولس و حبيب السواق و تدفع ايه و تشترى منين و كلام كتير منده و ناس كتيرة استفدت للى راحوا سوريا بعدى

الحكاية زى ماقولتلك أنا باكتب الحاجات المهمة او لو حد سألنى عن حاجة و لو فى عندى وقت أكتر و  تقدير من المنتدى ( انا ماقلتش منك ) كنت شاركت اكتر و اكتر

شكرا تانى و سلامى لمازن باشا و الاخ حسام يوسف و الأخت جيسيكا أجدع ناس فى المنتدى هنا

الف مبروك للاخ العزيز  

Bongeorgeo

على الفيزا معلش متأخره  حوالى 3 شهور بس

سامحنى انا اسف

روح ربنا يديك على اد نيتك 

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

Dedicated for Batman and Hany Metwally

Felicitations pour vos Visas

Please find attached the updated Quebec in General Data Base revision 25 dated 19/01/2011

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...