اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

انا عايز اقول حاجة للناس اللى  منفضانى وبتحمل الداتا بييز

انا   كنت عملها كده بمحبة والناس حواليا

حاجة أخيرة انا عايز اقولها للى منفضين اظن لذيذة

كل واحد فينا ليه استياله واي واحد فينا له ميزة

فى اللي بيعجب واللي ما يعجب واللى  مش عجبه  ياخد فيزا

----------

انا بقى مش عجبنى و اخدت الفيزا

انتصار الأهلى التاريخى على الأبيض 6/1

اول تمرين للأهلى مع جوزيه يوم 6/1

اول مؤتمر  صحفى للأهلى مع جوزيه يوم 6/1

وصول الفيزا للأهلى يوم6/1

اهلى

الف الف الف مبروك على وصول الفيزا و عقبال اللاندنج و الباسبور و ربنا يكملك على خير و يسهلك طريقك فى كندا و يساعدك فى طريقك و عقبالنا يارب

و ربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الف مبروك يا اهلي و عقبالنا كلنا انشالله :happy:

صمـــتي ليس جهلا بما حولي,ولكــن ما حولي لا يستحق الكلام

رابط هذا التعليق

الف مبروووووووووووك يا استاز اهلي الواحد صحيح ملحقش يعرفك كويس بس من كلام الناس هنا في المنتدي حضرتك تستاهل كل خير

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا استاذ اهلي و ربنا يوفقك

انا جديده في اليسته بتاعتك بس انا كنت في ليسته دكتوره جيجي معايا وسطه يعني :give_rose:

احنا مقدمين باسم زوجي

المهنه مهندس ميانيكا

9سنين خبره

السن 34

الزوجه 30

عدد الاولاد 2

المحامي نعم

المقابله كانت 8-12-2010

بس لسه المحامي مقدمش فيدرال اول ما يقدم هابتلكم التاريخ و التوفيق للجميع ان شا الله

[اناهو ربكم" رب حياتكم " مدبر كل ايامكم" حاضركم و مستقبلكم

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك للاستاذ اهلى وعقبالنا جميعا يا رب

وان شاء الله الشهر ده يكون كله مديكال وفيزا للجميع .....قولوا أمين

لا اله الا الله الحليم الكريم سبحانه وتعالى تبارك الله رب العرش العظيم

رابط هذا التعليق

انا عايز اقول حاجة للناس اللى منفضانى وبتحمل الداتا بييز

انا كنت عملها كده بمحبة والناس حواليا

حاجة أخيرة انا عايز اقولها للى منفضين اظن لذيذة

كل واحد فينا ليه استياله واي واحد فينا له ميزة

فى اللي بيعجب واللي ما يعجب واللى مش عجبه ياخد فيزا

----------

انا بقى مش عجبنى و اخدت الفيزا

انتصار الأهلى التاريخى على الأبيض 6/1

اول تمرين للأهلى مع جوزيه يوم 6/1

اول مؤتمر صحفى للأهلى مع جوزيه يوم 6/1

وصول الفيزا للأهلى يوم6/1

الففففففففففف مبروووووووووووووووك يا أهلي باشا وعقبال اللاندينج والباسبور إن شاء الله

حلوة حكاية 6/1 ملعوووووووووووووووووبة bv:-

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

ايه ده بقى اغيب شوية بسبب النت كان مقطوع عندى ارجع الاقى الاخبار الحلوة دى بجد الف مبروووووك لستروفى وانت كمان يا اهلى اخيرا الحمدلله ربنا تمم على خير بجد الف مبرووك وعقبال الباقى وانا منهم ، اوعوا تنسونا

يا ترى اخبار باقى الناس ايه عقبال ما اسمع ان الحنفية اتفتحت بقى وان شاءالله قريب قوى يا تيمون وفارم والرحالة وباقى الناس :clappingrose:

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

هى الجنسية الكندية بتتاخد بعد اد اية من الوصول لكندا

After staying 1095 days in the last 1460 days

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك يا اهلى

انت بجد تستاهل كل خير على تعبك معانا.

ربنا يوصلك بالسلامة وابقى طمنا عليك.

وعقبالنا

تَوَكَّلْ عَلَى الرَّبِّ بِكُلِّ قَلْبِكَ، وَعَلَى فَهْمِكَ لاَ تَعْتَمِدْ

لاَ تَمْنَعِ الْخَيْرَ عَنْ أَهْلِهِ، حِينَ يَكُونُ فِي طَاقَةِ يَدِكَ أَنْ تَفْعَلَهُ. لاَ تَقُلْ لِصَاحِبِكَ: «اذْهَبْ وَعُدْ فَأُعْطِيَكَ غَدًا» وَمَوْجُودٌ عِنْدَكَ.

رابط هذا التعليق

الف مبروك ليك يا أهلى و مبروك لastrophy و يا رب عقبلنالما نفرح كلنا ان شاء الله

kokishico kont 3aiz as2alak low 3andak ay akhbar 3an el medical ??? ya reet netabe3 ma3 ba3d eashan e7na el 2 fe nafs el wa2t

رابط هذا التعليق

الف شكر لكل من هنأنى و عقبال عندكم جميعا

Please find attached the revision 24 of the data base dated 09/01/2011

Dedicate for

الاهلى و جوزيه و الفيزا

و بداية المرحله الجديدة

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

kokishico kont 3aiz as2alak low 3andak ay akhbar 3an el medical ??? ya reet netabe3 ma3 ba3d eashan e7na el 2 fe nafs el wa2t

انا للاسف معنديش اى اخبار جديدة يا تيمو من اول ديسمبر مفيش حد اتبعتله مديكال من اللى مقدمين فى فبراير و مارس كله كان فيزا وبس والمفروض والمتوقع انهم يبتدوا يبعتوا مديكال تانى من بعد نهاية اجازات الاعياد اللى اخرها المفروض النهاردة 10 يناير. انا على اتصال بناس مقدمين اول فبراير مجالهمش حاجة للاسف احنا داخلين على 11 شهر انتظار ودة مكنش متوقع . كان نفسى يبقى عندى اخبار جديدة . ربنا يطمنا ويفرحنا كلنا و يقللنا فترة التوتر دى

رابط هذا التعليق

انا للاسف معنديش اى اخبار جديدة يا تيمو من اول ديسمبر مفيش حد اتبعتله مديكال من اللى مقدمين فى فبراير و مارس كله كان فيزا وبس والمفروض والمتوقع انهم يبتدوا يبعتوا مديكال تانى من بعد نهاية اجازات الاعياد اللى اخرها المفروض النهاردة 10 يناير. انا على اتصال بناس مقدمين اول فبراير مجالهمش حاجة للاسف احنا داخلين على 11 شهر انتظار ودة مكنش متوقع . كان نفسى يبقى عندى اخبار جديدة . ربنا يطمنا ويفرحنا كلنا و يقللنا فترة التوتر دى

After my journey up to Visa, I can say that for the Embassy there is no fixed rules at all ,

not there are rules and we do not know

There is a lot of mistakes happened, no supervision exists

Why I am saying that ?

1) Due to the random waiting periods we have for medical and Visa, no priority is proved to exist for Lawyers, families, children, ages, singles, engineers , doctors, ..etc.

2) The mistakes they did, one time they sent me as being investor and after my clarification they replied as being fedreal skilled worker not quebec skilled worker

3) One friend working abroad, they called him to return to Egypt to submit his passports, he came back and sent them his passport.

Three days later , they sent him a letter stating that his papers are complete and they will send him the medical letter soon on his lawyer address

My friend has cancelled his lawyer three ago

4) No system for notifying the people with letters or emails

5) I have submiited any insurance cerificates and the last information they know about me was in November 2009, and I have changed my work later

6) I have submitted only copies from my papers , no originlas ,Because i was afraid that they will lose them

7) I spoke with the embassy they said that my medical has not arrived from London yet and many people made the medical and paid the landing fees with me are now in Canada

8) many visas are issued with printing errors, I can not imagine how they can make such a mistake in issuance of a visa- it is a standard form

Stop Expecting any thing or any action from the Embassy

because there are no rules to have any good expectations

All of us should pray to have the correct Visas on passports without any unreasonable delaying problems even if you finish late.

God Bless you all

تم تعديل بواسطة ahly

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

اية يا جماعة يعني مفيش حد جايب سيرة عن الفايل نمبر هو مفيش حد لسة جالة ولا اية من المجموعة الجديدة

انا بعت جواب يوم 9 -12 الى سفاره هنا فى القاهره جالى الفايل نمبر يوم الخميس 6 -1 جالى عن طريق البريد المصرى عبال كل المنتظريننننن

رابط هذا التعليق

اية يا جماعة يعني مفيش حد جايب سيرة عن الفايل نمبر هو مفيش حد لسة جالة ولا اية من المجموعة الجديدة

انا بعت جواب يوم 9 -12 الى سفاره هنا فى القاهره جالى الفايل نمبر يوم الخميس 6 -1 جالى عن طريق البريد المصرى عبال كل المنتظريننننن

دودو

الف الف مبروك

بس ممكن تقولنا على تخصصك

و هل لما جه الفايل نمبر لقيت نفسك ان بروسس من امتى

و شكرا

وَلَدي إذا مـا بِالسَّلاسِـلِ كَبَّلـوكْ

وَرَموكَ فـي قَعْـرِ السُّجونِ وَعَذَّبوكْ

وَبِرايَـةِ الأَجْـدادِ يَوْمـًا كَفَّنـوكْ

فَغَـداً سينْشُـرُهَـا وَيَرفَعُهـا بَنُوكْ

رابط هذا التعليق

ايه ده بقى اغيب شوية بسبب النت كان مقطوع عندى ارجع الاقى الاخبار الحلوة دى بجد الف مبروووووك لستروفى وانت كمان يا اهلى اخيرا الحمدلله ربنا تمم على خير بجد الف مبرووك وعقبال الباقى وانا منهم ، اوعوا تنسونا

يا ترى اخبار باقى الناس ايه عقبال ما اسمع ان الحنفية اتفتحت بقى وان شاءالله قريب قوى يا تيمون وفارم والرحالة وباقى الناس :clappingrose:

الف الف الف مبروك لكل لاستروفى باشا واهلى الحبيب ويارب عقبالنا وعقبال كل الناس

يارب يا توتا يكرمنا كلنا شدى حيلك انتى بس وقولى يارب واذكرينا فى صلاتك

ازيك يا تيمو عامل ايه يا راجل يارب تكون بخير

ونرجع يا حبيبى ونقول

ياااااااااااااااااااااااااااااااااااارب ميديكال

رابط هذا التعليق

ربنا يسهل يا صحبي انشاءالله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...