اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الف مبروك ياماجد اقبال الفيزا ان شاء الله

ياترى فى حد تانى من وصله المديكال النهارده ولالا ياريت تعرفنا لان انا كنت معتقد ان الدنيا نامت خالص اعتقد ممكن الاسبوع القادم يتحركوا شويه قبل العيد

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة

ألف مبروك لكل الناس اللى عندها أخبار سعيدة وبإذن الله مجبوري الخاطر :)

انا لياكم سؤال بس عن كيبيك بما إنكم اهل الخبرة فيها هنا

هي كيبيك لحد دلوقتى ملهاش ليستة وظايف ؟؟ هل متوقع يتحدد لها ليستة بعد الشر؟؟

طيب انا صفر فى الفرنساوي انا و زوجي كمان .. عشان اوصل للمستوى المطلوب فى الانتر فيو محتاجة وقت اد ايه؟؟

والسؤال الأهم..

هو ليه الناس بعد ما بتتقبل فى كيبيك بتقدم فيدرال؟؟ هو مش من حقك عادي انك تعمل لاندينج فى كيبيك وتسكن فى اى مقاطعة انت عايزها فى كندا؟؟ ولا ايه؟؟

يااااااااااااارب عايزة اهاجر كندا

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة

طيب انا صفر فى الفرنساوي انا و زوجي كمان .. عشان اوصل للمستوى المطلوب فى الانتر فيو محتاجة وقت اد ايه؟؟

والسؤال الأهم..

هو ليه الناس بعد ما بتتقبل فى كيبيك بتقدم فيدرال؟؟ هو مش من حقك عادي انك تعمل لاندينج فى كيبيك وتسكن فى اى مقاطعة انت عايزها فى كندا؟؟ ولا ايه؟؟

لو حضرتك صفر يبقى محتاج سنه كامله 12 شهر فرنساوي و انصحك انك تحضر مع مذرس خاص قبل الذهاب للمركز الفرنس لمذه لا تزيذ عن 3 شهور و بعذين تقوم رايح المركز الثقافي كورسات مكثفه لمذه 7 لفل و مذاكره جيذه بضمير وي قبل الأنترفيو بشهر لازممممممم تحضر للمقابله سين و جيم مع حذ متخصص و شكرا

تم تعديل بواسطة TIMON
رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة

والسؤال الأهم..

لو حضرتك صفر يبقى محتاج سنه كامله 12 شهر فرنساوي و انصحك انك تحضر مع مذرس خاص قبل الذهاب للمركز الفرنس لمذه لا تزيذ عن 3 شهور و بعذين تقوم رايح المركز الثقافي كورسات مكثفه لمذه 7 لفل و مذاكره جيذه بضمير وي قبل الأنترفيو بشهر لازممممممم تحضر للمقابله سين و جيم مع حذ متخصص و شكرا

شكرا يا تيمون على النصايح المفيدة دي :roseop:

ومش مهم الكي بورد ألدغ ألدغ المهم انه بيقول كلام زي الفل bv:-

طيب محدش عنده فكرة عن بقيت أسئلتى ؟؟ :blush2:

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة

والسؤال الأهم..

Quebec is a province in Canada which has the rights to select its immigrants but you can not enter Canada until you have the Visa of Entrance.Only the Fedreal offices can give you the Visa that is why all Quebec applicants must apply for visa after passing the interview of Quebec.

There is a list for Quebec now for the recommended professions but until now it is not obligatory.

But sure one day it will , so always the sooner  you apply, the better

as Timon said the average studying of French is from 10 to 12 months, may be 6 months may be 18 months , it depends about your time, ability, money, private lessons, public lessons, previous knowledge from school, your self study and efforts.

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

الف مبروك للطبى

وعلى فكرة لى 2 اصدقاء 15-12 جالهم

عقبال كل الناس

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

الف مبروك للطبى

وعلى فكرة لى 2 اصدقاء 15-12 جالهم

عقبال كل الناس

يعنى حنفية الميديكال أشتغلت على شهر 12 ! أنا جاهز !

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

<BR>الف مبروك للطبى<BR><BR>وعلى فكرة لى 2 اصدقاء 15-12 جالهم<BR><BR>عقبال كل الناس<BR>
<BR><BR><BR><BR><FONT color=#4b0082 size=7>بات مان يا ترى تعرف هل فى ناس ان بروسيس فى شهر 1 او 2 جالهم المديكال ولالا<BR><BR>لان زى ما انت توقعت قبل كدا هيخلصوا 2009 الاول وبعدين يدخلوا على 2010<BR><BR></FONT>

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

sorry for being lazy in participating topics with you

that's because i had many things & problemes i went through the last 4 weeks

but it very important to share my happiness with you guys

hopping that all of you taste it soooooooooooon

let's count

1

2

3

4

5

6

7

VISA IS ARRIVED TODAY woooooooooooooooooooooooow

شفاعتك يامناهرى

رابط هذا التعليق

سلام عليكم يا جماعة

والسؤال الأهم..

Quebec is a province in Canada which has the rights to select its immigrants but you can not enter Canada until you have the Visa of Entrance.Only the Fedreal offices can give you the Visa that is why all Quebec applicants must apply for visa after passing the interview of Quebec.

There is a list for Quebec now for the recommended professions but until now it is not obligatory.

But sure one day it will , so always the sooner  you apply, the better

as Timon said the average studying of French is from 10 to 12 months, may be 6 months may be 18 months , it depends about your time, ability, money, private lessons, public lessons, previous knowledge from school, your self study and efforts.

شكرا ألف شكر على الرد الوافي ده :) يا أهلى

وانابعبر عن إعجابي بتوقيعك .. وأزيد عليه " لو لم أكن مصريا لوددت ان أكون اى حاجة تانية بصراحة"

جزاك الله خيرا وربنا يوفقك بإذن الله

ألف ألف مبرووووووووك للأخ سمسم على الفيزا ..ربنا يجعلها قدم السعد بإذن الله :roseop:

ساعدني لو كان فيها خير

رابط هذا التعليق

يا جماعه انا سمعت حاجه كذه و عايزكم تشاركوني رأيكم طبعا انتو عارفين مسيو عصام التونسي هو انا كنت اعذ معاه من كام يوم و قال ليه ان في 3 يعرفهم كيبك و عملو لانذنج في تورنتو و واحذ في فانكوفر ولم يحث اي مشاكل في الذخول ايه رأيكم في الحكايه ذي و هل حذ يعرف حكايه مشابه ؟

رابط هذا التعليق

[quote name=سمسم كندا' timestamp='1283627380' post='638645

الف مبرووووووووووووووووووووووووووووووك

وعقبال الاستقرار واستلام PR

رابط هذا التعليق

شكر واجب للأخ اهلي علي مجهوه الرائع ومشاركاته الفعاله و المفيذه و ربنا يجعله في ميزان حسناتك :closedeyes:و من قذم خير بيذاه التقاه و هنيالك يا فاعل الخير

تم تعديل بواسطة TIMON
رابط هذا التعليق

يا جماعه انا سمعت حاجه كذه و عايزكم تشاركوني رأيكم طبعا انتو عارفين مسيو عصام التونسي هو انا كنت اعذ معاه من كام يوم و قال ليه ان في 3 يعرفهم كيبك و عملو لانذنج في تورنتو و واحذ في فانكوفر ولم يحث اي مشاكل في الذخول ايه رأيكم في الحكايه ذي و هل حذ يعرف حكايه مشابه ؟

The Visa will be for all Canada not Quebec, so it can be.

But why you take such a risk in the begining at least we need to go to register our names in Quebec, obtaining the PR, Social insurance and medical insurance.That is why we have a copy from CSQ with us.

you will tell me that they can be sent you but at least you should apply for them yourself in Quebec.

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

sorry for being lazy in participating topics with you

that's because i had many things & problemes i went through the last 4 weeks

but it very important to share my happiness with you guys

hopping that all of you taste it soooooooooooon

let's count

1

2

3

4

5

6

7

Alf mabrooook ya sa7by

isa allah teb2a adam el sa3d 3aleek we 3ala el3ela el karema

we noshkor rabena en 2ala2ak entaha we etma2aneet badry

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...