اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات الناجحين فى مقابلات كيبك 2008 و قدمو الفيدرال

Recommended Posts

على فكره يا جماعه للدقه

انا قلت ان الحاله اتغيرت للديسشن ميد من 3 ايام

لا للدقه دى امبارح الضهر

معليش سامحونى اصل الواحد دماغه مفوته

اصل اللى بيحصل ده كتير ومحبط

وبرضه محدش لسه رد عليا ولا عبرنى

انتو فين يا جماعه

رابط هذا التعليق

• الردود 5.5k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

على فكره يا جماعه للدقه

لا للدقه دى امبارح الضهر

انتو فين يا جماعه

دكتور ابو لمعة الف مبروك مقدما ان شاء الله على الفيزا والى حصل مع حضرتك ده طبيعى وانا ملاحظ من معظم الاخوة ان رد سفارة القاهرة مش بسهولة وممكن ده من ضغط الشغل الى عليهم كيبك وفيدرال وكدة فلو هيرودا على كل ميل مش هيخلصوا على الى فى ايدهم الى هما مش ملاحقين يخلصوه اصلا فتلاقيهم بيبعتوا اسطمبة عندهم فربنا يفك صبرك قريب ان شاء الله وتلاقيهم بتوع الدى اتش ال بيخبطوا عليك وانا بالنسبة ليا ملفى فى سفارة ابو ظبى وطلبوا منى الجوازات وقالولى هتخلص فى خلال 10 ايام عمل وكنت بشيك على الحالة بتاعتى من لحظة ماستلموا الجوازات لاقيتها ان بروسيس وبشيك عليها فى اليوم كتيير ومبتتغيرش لحد ماليوم الثامن لاقيتها اتغيرت لديسشن ميد وان المكتب هيتصل بيا بخصوص الموضوع ده ويا دوب بعدها بساعة بالظبط لاقيت ارامكس بيتصلوا بيا ويبلغونى ان ليا جوازات جاية من سفارة كندا فى ابو ظبى وانها هتيجى بعد يومين وعلشان اجازة العيد بتاعة ارامكس 4 ايام فممكن يسلموهالى بعد 6 ايام ان شاء الله فانا منتظر دلوقتى اول ماتوصل مصر اروح استلمها بنفسى واشوف هل اخدت الفيزا ولا اترفضت وان شاء الله هبلغ حضرتك بس متقلقش هيا مساءلة وقت بس

رابط هذا التعليق

كل سنه وانتو طيبين يا جماعه

مليون مبروك للى جاله الميديكال والفيزا

وربنا يبشر ويهون على اللى لسه منتظرين

انا مشارك معاكو من زمان بس مشاركاتى قليله اعذرونى

ليا بس سؤال

وممكن كلنا نمر بيه

انتو عارفين ان بعد الان بروسس فيه ديسشن ميد

انا جانى ديسشن ميد بقاله 3 ايام ولسه السفاره مبعتتش حاجه

طبعا على السايت الرسمى الديسشن ميد بيقول اننا استلمنا الطبى وتم اتخاذ قرار بشان ملفك والمكتب بتاع الفيزا سيتصل بك لاحقا لاخباك بالقرار

يا ترى القرار دا ممكن قبول او لا قدر الله رفض

ثانيا هل فيه حد من الافاضل حصل معاه كده او تعرفو حد حصل معاه كده

لان الموضوع ده مقلق ليا جدا وخاصه ان السفاره مانتخه

ومبيردوش

شكرا مسبقا ليكم واسف على الاثقال

عيدكم مبارك ان شاء الله

الاستاذ أبو لمع ألأصلى:

ده ممكن يكون رفض أو قبول لكن المهم قولى انت لسة جديد هنا و داخل سخن كدة على طول طيب يافندم ألف مبروك بس لو تقول لينا تواريخ التقديم و ارسال الميديكال يبقى كويس

شكرا على الرد سيد بونجورجيو

انا ان بروسس 30/5/2009

الميديكال 29/4/2010

من 3 ايام بس الفجر بشيك عالسايت كنت ان بروسس

وفى نفس اليوم الضهر كده لقيته ديسشن ميد وبيقولو اننا تلقينا نتايج الطبى بتاعك واخدنا قرار و السفاره هتبلغك بيه

طبعا اللى اعرفه ان اغلب الناس بتاخد الفيزا وبعد اسبوعين مثلا بتتغير الحاله الى ديسشن ميد

طبعا على السايت هما مش بيقولو القرار ده

لان دا دور السفاره

والاسطامبه اللى عالموقع ان الديسشن ميد معناه اننا تلقينا الميكال بتاعك وهنتصل بيك فقط لو احتجنا فحوصات اضافيه

يعنى معنى كده انهم لو فيه حاجه هيتصلو بيك ومش هيخدو قرار مفاجئ وهيعطوك فرصه

لكن بعده اسطامبه تانيه بتقول القرار بعد كده بيبقى موافقه او رفض

دا اللى فهمته

هنا بقه السؤال تانى واسف عالاطاله

على حد من الافاضل يعرف حد حصل معاه كده

يعنى دا طبيعى

وهل بعد كل ده ممكن القرار يجى فعلا رفض ولا موافقه ولا محدش يعرف حد مر بالتجربه دى

العزيز بونجورجيو انت قلت رفض او قبول وبعدين قلت مبروك

يعنى ايه....عالميديكال يعنى؟

ولا الفيزا...هههههههههه

ربنا يطمنك ويوفقك ويرحمنا من طول بال الموظفين المصريين فى السفاره

منتظر رد حضراتكم

ربنا يوفقنا كله

الف مبروك مقدما طبعا و كنت باقصد الميديكال و الفيزا

بس أنا كنت باعرف واحد صحبى انتيمى اتغير الموقف ل decision made دى لأنهم كانوا طالبين منه نتيجة الايلتس ( هو فيدرال مش كبكاوى ) و مبعتهوش ف للأسف أترفض

أنا طبعا ماقصدش لا أتريق و لا أنقل لحضرتك أخساس رخم أو اقلقك لكن انا بانأل اللى شوفته بس و اللى سمعت عنه من حد أى كان الحد ده مين مابكتبوش

لكن ان شاء الله خير , و لازم تبعت أيميلات للسفارة تستفسر فيها عن موقفك ده حقك

السؤال التانى هو حضرتك كنت محلل قبل ماتعمل الميديكال و لا روحت كده و انت على البركة ؟

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

?Dear bongeorgeo, save the following emails in your list:

cairo.visa@international.gc.ca;

re-cairo-im-enquiry@international.gc.ca

شكرا جزيلا أخ أهلى

يا ريت كان المصريين كلهم بيتعاونوا مع بعض زى ماشفت هنا و يا ريت يفضل الحال على كده بعد مانهاجر ان شاء الله مع أنه كل الى بيسافر بيقوللى العبارة اللى بتوجع القلب ( أبعد عن المصريين )

برجاء الضغط على علامة + الخضراء بحوار هذا التعليق

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله و بركاته

كل عام وانتم بخير يا صحبه الخير ,,, انا بقالي فترة مبشركش معاكو بس ده لظروف خاصه والله ,,, والله يعلم .

اهلي باشا جبيبي و حبيب الملايين من قراء التوبيك بتاعك ( بنك معلومات الناجحين في مقابلات كيبيك ومقدمين فيدرال ) ,,, كل عام وانت بخير و الاخ العزيز ابوسمرة و الاخ اوكسيجين و الاخ استروفي و الاخ مازن الاطرش ( ياتري انت عامل ايه الوقتي يا اخ مازن في مونتريال !!!! ان شاء الله تكون بخير انت والاسرة ) و باقي الاعضاء العامليين في التوبيك ده بلا استثناء و ادعو الله القدير رب العرش العظيم انه يهون علي الناس اللي منتظرة المديكال واللي برده منتظرة الفيزا

فاكرين يا جماعه لما كنت بقول ادعو معايا وقولو يارب يارب يارب يارب يارب يارب يارب

النفس تبكي علي الدنيا و قد علمت ان السعاده فيها ترك ما فيها

لا دار للمرء بعد الموت يسكنها الا التي كان قبل الموت بانيها

فان بناها بخير طاب مسكنه و ان بناها بشر خاب بانيها

رابط هذا التعليق

الأخ bongeorgeo

للأسف الشديد اللى قالك إبعد عن المصريين عنده حق

المصريين مش متعاونيين لا فى مصر و لا فى كندا و لا على المنتدى

شوف كام واحد فى قاعدة البيانات و كام واحد بياناته كاملة فيها و كام مرة اتحمل الملف

و كام واحد جاله المديكال و مقلش و كام واحد جاله الفيزا و مقلش

بس ربنا كبير و مطلع على القلوب و عالم بالنوايا

يلا حاجه تتتتتتتتتتتتفطر

تم تعديل بواسطة ahly

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

مهما طال الإنتظار ، إنتصار اليأس عار

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

على فكره يا جماعه للدقه

لا للدقه دى امبارح الضهر

انتو فين يا جماعه

دكتور ابو لمعة الف مبروك مقدما ان شاء الله على الفيزا والى حصل مع حضرتك ده طبيعى وانا ملاحظ من معظم الاخوة ان رد سفارة القاهرة مش بسهولة وممكن ده من ضغط الشغل الى عليهم كيبك وفيدرال وكدة فلو هيرودا على كل ميل مش هيخلصوا على الى فى ايدهم الى هما مش ملاحقين يخلصوه اصلا فتلاقيهم بيبعتوا اسطمبة عندهم فربنا يفك صبرك قريب ان شاء الله وتلاقيهم بتوع الدى اتش ال بيخبطوا عليك وانا بالنسبة ليا ملفى فى سفارة ابو ظبى وطلبوا منى الجوازات وقالولى هتخلص فى خلال 10 ايام عمل وكنت بشيك على الحالة بتاعتى من لحظة ماستلموا الجوازات لاقيتها ان بروسيس وبشيك عليها فى اليوم كتيير ومبتتغيرش لحد ماليوم الثامن لاقيتها اتغيرت لديسشن ميد وان المكتب هيتصل بيا بخصوص الموضوع ده ويا دوب بعدها بساعة بالظبط لاقيت ارامكس بيتصلوا بيا ويبلغونى ان ليا جوازات جاية من سفارة كندا فى ابو ظبى وانها هتيجى بعد يومين وعلشان اجازة العيد بتاعة ارامكس 4 ايام فممكن يسلموهالى بعد 6 ايام ان شاء الله فانا منتظر دلوقتى اول ماتوصل مصر اروح استلمها بنفسى واشوف هل اخدت الفيزا ولا اترفضت وان شاء الله هبلغ حضرتك بس متقلقش هيا مساءلة وقت بس

الاخ العزيز ميزو عشرين الف شكر على ردك

لكن اللى انا فيه وقارفنى انهم مبعتوش ميل اما حضرتك فبعتولك

اللى مطهقنى انهم مش معبريننى والمفروض ان الحاله تتغير بعد ما يبعتولى زى ما حصل مع كل اللى اعرفهم مش العكسومنهم حضرتك

بس كنت بس بستفسر من حضرتك ايه نص الميل اللى طلبو فيه البسبور ويا ترى انت معايا ان لو فيه حاجه هيطلبو منك الحاجه دى الاول ويصبرو عليك ولا القرار سريع ومفاجئ؟

لانى اعتقد هما طلبوه عشان يعطو حضرتك الفيزا مش عشان رفض ولا حاجه لان الرفض ممكن من غير ما تبعت البسبور

ويا رب ميجيب رفض ابدا وانا مش عاوز اكرر الكلمه دى كتير لانها كبير جدا وانا محبط خلقه

يا رب انا وانت وكل السامعين والمستنيين على طياره واحده ان شاء الله

رابط هذا التعليق

كل سنه وانتو طيبين يا جماعه

مليون مبروك للى جاله الميديكال والفيزا

وربنا يبشر ويهون على اللى لسه منتظرين

انا مشارك معاكو من زمان بس مشاركاتى قليله اعذرونى

ليا بس سؤال

وممكن كلنا نمر بيه

انتو عارفين ان بعد الان بروسس فيه ديسشن ميد

انا جانى ديسشن ميد بقاله 3 ايام ولسه السفاره مبعتتش حاجه

طبعا على السايت الرسمى الديسشن ميد بيقول اننا استلمنا الطبى وتم اتخاذ قرار بشان ملفك والمكتب بتاع الفيزا سيتصل بك لاحقا لاخباك بالقرار

يا ترى القرار دا ممكن قبول او لا قدر الله رفض

ثانيا هل فيه حد من الافاضل حصل معاه كده او تعرفو حد حصل معاه كده

لان الموضوع ده مقلق ليا جدا وخاصه ان السفاره مانتخه

ومبيردوش

شكرا مسبقا ليكم واسف على الاثقال

عيدكم مبارك ان شاء الله

الاستاذ أبو لمع ألأصلى:

ده ممكن يكون رفض أو قبول لكن المهم قولى انت لسة جديد هنا و داخل سخن كدة على طول طيب يافندم ألف مبروك بس لو تقول لينا تواريخ التقديم و ارسال الميديكال يبقى كويس

شكرا على الرد سيد بونجورجيو

انا ان بروسس 30/5/2009

الميديكال 29/4/2010

من 3 ايام بس الفجر بشيك عالسايت كنت ان بروسس

وفى نفس اليوم الضهر كده لقيته ديسشن ميد وبيقولو اننا تلقينا نتايج الطبى بتاعك واخدنا قرار و السفاره هتبلغك بيه

طبعا اللى اعرفه ان اغلب الناس بتاخد الفيزا وبعد اسبوعين مثلا بتتغير الحاله الى ديسشن ميد

طبعا على السايت هما مش بيقولو القرار ده

لان دا دور السفاره

والاسطامبه اللى عالموقع ان الديسشن ميد معناه اننا تلقينا الميكال بتاعك وهنتصل بيك فقط لو احتجنا فحوصات اضافيه

يعنى معنى كده انهم لو فيه حاجه هيتصلو بيك ومش هيخدو قرار مفاجئ وهيعطوك فرصه

لكن بعده اسطامبه تانيه بتقول القرار بعد كده بيبقى موافقه او رفض

دا اللى فهمته

هنا بقه السؤال تانى واسف عالاطاله

على حد من الافاضل يعرف حد حصل معاه كده

يعنى دا طبيعى

وهل بعد كل ده ممكن القرار يجى فعلا رفض ولا موافقه ولا محدش يعرف حد مر بالتجربه دى

العزيز بونجورجيو انت قلت رفض او قبول وبعدين قلت مبروك

يعنى ايه....عالميديكال يعنى؟

ولا الفيزا...هههههههههه

ربنا يطمنك ويوفقك ويرحمنا من طول بال الموظفين المصريين فى السفاره

منتظر رد حضراتكم

ربنا يوفقنا كله

الف مبروك مقدما طبعا و كنت باقصد الميديكال و الفيزا

بس أنا كنت باعرف واحد صحبى انتيمى اتغير الموقف ل decision made دى لأنهم كانوا طالبين منه نتيجة الايلتس ( هو فيدرال مش كبكاوى ) و مبعتهوش ف للأسف أترفض

أنا طبعا ماقصدش لا أتريق و لا أنقل لحضرتك أخساس رخم أو اقلقك لكن انا بانأل اللى شوفته بس و اللى سمعت عنه من حد أى كان الحد ده مين مابكتبوش

لكن ان شاء الله خير , و لازم تبعت أيميلات للسفارة تستفسر فيها عن موقفك ده حقك

السؤال التانى هو حضرتك كنت محلل قبل ماتعمل الميديكال و لا روحت كده و انت على البركة ؟

يا حبيب قلبى انا عارف والله انا بهذر معاك وحضرتك رجل خلوق

وكلامك عن زميلك يؤكد انهم مش بيرفضو من الباب للطاق وبيعطو فرصه تجيب المطلوب

وبعدها يرفضو او يقبلو.....صح؟

النصيحه الوحيده اللى اقولهالك عن الميديكال هى ان ساعه الاكس راى خد اقصى نفس واكتمه واوعى تطلعه لغايه ميخلص عشان تطلع كويسه وزى الفل ..لان لو خرجت النفس واخد لقطته هتطلع مش مضبوطه وكان عندك امراض الدنيا وهى مش مستاهله وانت سليم

غير كده لا تعمل تحاليل ولا حاجه العمليه بسيطه ان شاء الله

دعواتك يا مستر بونجورجيو

وقوللى هل بتتفق معايا فى وجهه النظر دى ولا لا فيما يخص موقف صديقك؟

رابط هذا التعليق

دكتور ابو لمعة انت جوازك فى السفارة ولا المفروض يطلبوه انا بالنسبة ليا طلبو الجواز بعد الميدكال ماخلص بحوالى شهرين وطلبو صور جديدة وبس وبعتهم بارامكس بس ادعيلى انى استلمهم لانى بشيك على الشحنة الى جاية ليا من موقع ارامكس عرفت انها محجوزة فى المطار فى انتظار تعليمات من المرسل ايه ومش فاهم تعليمات منى ليه وهى اصلا محجوزة ليه ومش عارف اوصل لحد فى ارامكس وكمان داخلين على اجازة عيد وربنا يستر

رابط هذا التعليق

دكتور ابو لمعة انت جوازك فى السفارة ولا المفروض يطلبوه انا بالنسبة ليا طلبو الجواز بعد الميدكال ماخلص بحوالى شهرين وطلبو صور جديدة وبس وبعتهم بارامكس بس ادعيلى انى استلمهم لانى بشيك على الشحنة الى جاية ليا من موقع ارامكس عرفت انها محجوزة فى المطار فى انتظار تعليمات من المرسل ايه ومش فاهم تعليمات منى ليه وهى اصلا محجوزة ليه ومش عارف اوصل لحد فى ارامكس وكمان داخلين على اجازة عيد وربنا يستر

لا انا جواز سفرى فى السفاره وانا بعته بعد الميديكال بشهر من غير ما يطلبوه ودفعت اللاندينج فيز وبالنسبه لحضرتك ان شاء الله يطلع على خير هى بس لما انا كلمت دى اتش ال قاللى انهم اجازه من الخميس وهيداومو التلات اللى جاى واكيد فيديكس زيهم فمتقلقش وان شاء الله خير

صحيح الميل قالك ابعت البسبور وبس؟ ...ولا قالك عشان الفيزا طلعت...اسف لتكرار الاسئله يا جماعه بس الواحد بصراحه اللى حصل معاه

مبيحصلش فى السينما حتى

رابط هذا التعليق

لا انا جواز سفرى فى السفاره وانا بعته بعد الميديكال بشهر من غير ما يطلبوه ودفعت اللاندينج فيز وبالنسبه لحضرتك ان شاء الله يطلع على خير هى بس لما انا كلمت دى اتش ال قاللى انهم اجازه من الخميس وهيداومو التلات اللى جاى واكيد فيديكس زيهم فمتقلقش وان شاء الله خير

صحيح الميل قالك ابعت البسبور وبس؟ ...ولا قالك عشان الفيزا طلعت...اسف لتكرار الاسئله يا جماعه بس الواحد بصراحه اللى حصل معاه

مبيحصلش فى السينما حتى

لا قالولى ابعت الباسبور علشان الفيزا جاهزة تتحط فى الباسبور وانها هتخلص فى شهر مايو 2011 وكانو كاتبين شوية تعليمات انى المفروض اقعد فى كندا قد ايه علشان احافظ على الاقامة وان اسرتى لازم تدخل معايا او بعدى لكن مينفعش قبلى وان الفيزا لو خلصت مش بتتجدد وانى لازم وقتها اقدم على طلب من جديد وكمان ان حالتى الاجتماعية لو اتغيرت لازم ابلغهم وشوية نصائح كدة

رابط هذا التعليق

كل عام والاخوة المسلمين بخير

عيد الفطر المبارك

تم تعديل بواسطة ميشو سلام

ضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظن انها لن تفرج

رابط هذا التعليق

كل سنه وانتم طيبيين ويارب قريب قوى كلكم تبقوا فى كندا

الحمد لله تم استلا م الفيزا امس بعد طول كفاح وعقبالكم كلكم..................... bv:- cl: :partytime: :yay:

المقابله 6/5/2009

فدرال 30/7/2009

ان بروسيس 30/7/2009

الميديكال 29/7/2010

الفيزا 8/9/2010

كل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله

رابط هذا التعليق

الحمد لله تم استلا م الفيزا امس بعد طول كفاح وعقبالكم كلكم..................... bv:-  cl:  :partytime:  :yay:

الفففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففف

مبروكككككككككككككككككككككككككككك

I am in Montreal now living in 31/2 , if any one wants to share renting my appartment , please contact me on ewwd2007@yahoo.com

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

الحمد لله تم استلا م الفيزا امس بعد طول كفاح وعقبالكم كلكم..................... bv:-  cl:  :partytime:  :yay:

الفففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففففف

مبروكككككككككككككككككككككككككككك

merci .... وعقبالك يا اهلى قريب اوى انشاء الله

المقابله 6/5/2009

فدرال 30/7/2009

ان بروسيس 30/7/2009

الميديكال 29/7/2010

الفيزا 8/9/2010

كل الاشياء تعمل معا للخير للذين يحبون الله

رابط هذا التعليق

الحمد لله تم استلا م الفيزا امس بعد طول كفاح وعقبالكم كلكم..................... bv:- cl: :partytime: :yay:

:roseop:الف مبروك للاخ chemist على الفيزا توصل كندا بالسلامة بس ياريت ماتنساش المحاورات

رابط هذا التعليق

Lesa mestany el moqabla ? Ba2alak ad eih w bet7der m3a meen ? Ya 3am ana 3ayez 27otak fi lesa ba2a

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

ممكن استفسار ؟

هو الفيزا بتيجى على البيت ولا هما بيبعتوا لك ايميل ؟

وبيرسلوا كمان مع الفيزا كل الورق اللى بعته ؟

يعنى انت بيوصلك ايميل انى الفيزا جايه ؟

شكرا

توصل بالسلامه

ضاقت ولما استحكمت حلقاتها فرجت وكنت اظن انها لن تفرج

رابط هذا التعليق

GOD BE WITH YOU AND WITH US !!!!!!!

تم تعديل بواسطة ahly

Egyptian and Proud

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...