اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

Bon Fête

واضح طبعا مستوايا فى الفرنساوي

لو مش عارف معناها راسلني على الخاص منعا للاحراج

:) :hysterical::hysterical::hysterical::hysterical:

حلو الفرنساوى ده

Bonne fête! :lol:

:wub: :roseop:

Without Signature is Much Better

رابط هذا التعليق

الحقوني ارجوكم انا في كارثة ارجوكم دلوني وذي ما وقفتم جنبي من البداية ماتتخلوش عني انا ارسلت الملف في 8 فبراير وبعتولي تاريخ المقابله علي الايميل في 1 فبراير كدة من غير فيل نمبر ولا حاجة المشكلة يا اهل الخير اني بشتغل في السعودية وعقدي ينتهي في27يناير يعني قبل ميعاد المقابلة ب3 ايام فقط ده علي اعتبار اني هرجع مصر في اخر يوم عمل ليا وده مستحيل بالاضافة لان مستوايا في الفرنساوي الرابع وانا كتبت في الابليكيشن السادس يعني لسة محتاجة وقت للدراسه في مصر علي الاقل شهرين قولولي اعمل اية لاني حاسة اني في مصيبة الله يعافيكم ويعافينا جميعا امين ارجو سرعة الرد للاهمية

رابط هذا التعليق

الحقوني ارجوكم انا في كارثة ارجوكم دلوني وذي ما وقفتم جنبي من البداية ماتتخلوش عني انا ارسلت الملف في 8 فبراير وبعتولي تاريخ المقابله علي الايميل في 1 فبراير كدة من غير فيل نمبر ولا حاجة المشكلة يا اهل الخير اني بشتغل في السعودية وعقدي ينتهي في27يناير يعني قبل ميعاد المقابلة ب3 ايام فقط ده علي اعتبار اني هرجع مصر في اخر يوم عمل ليا وده مستحيل بالاضافة لان مستوايا في الفرنساوي الرابع وانا كتبت في الابليكيشن السادس يعني لسة محتاجة وقت للدراسه في مصر علي الاقل شهرين قولولي اعمل اية لاني حاسة اني في مصيبة الله يعافيكم ويعافينا جميعا امين ارجو سرعة الرد للاهمية

مافهاش حاجة ..اطلبي تأجيل المقابلة . .بس لازم تلاقي سبب للتأجيل . ..والزملاء اللي اجلو ممكن يفيدوكي بالموضوع ده

رابط هذا التعليق

افضل حاجه تاجلى زىالاستاذ مازن ماقال بسى خلى بالك احتمال تيجى ليك بعد شهرين يعنى فى شهر 4 او 5

والمستوى السادس قريب من الرابع لما تنزلى بالسلامه تخدى كمان مستوى او اتنين متقلقيش خير ان شاء الله

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بالنسبه لموضع المستوى ....فأنا شايف ان حتى الان لا داعى لقلقك وخاصه ان الرابع قريب جدا من السادس ...والمهم مش بيكون عدد المستويات بقدر ادائك اثناء المقابله لان المهم فى العمليه هو النطق والفهم والاستجابه للمتحن وايضا فهم الممتحن لكى اثناء المقابله......ولو عاوزه تعدى للسادس مفيش مشكله حاولى تجمعى شويه حاجات زى سيديهات ومواد خاصه بالمستوى الخامس والسادس وذاكرى منها حتى ميعاد نزولك وابقى اعملى تحديد مستوى لو انتى شايفه ان الشهاده مهمه ليكى.....ممكن يكون معاكى رابع ومن خلال المقابله الممتحن يشوف انك سابع او تامن..وممكن العكس ...اما ليه بتحددى مستوى او تجيبى شهاده فده لانه ممكن يكون شايف ان مستواكى اقل من المكتوب فى الابلكيشن وفى الحاله دى هتطلعى الشهاده وتقوليله لا يا عم انا مستوايا اعلى من كده بس انا اول مره بس اعمل مقابله فالموضوع جديد عليا شويه ...هيتفهم وضعك عادى جدا....بالنسبه لموضوع التأجيل انا شرحته لحضرتك باستفاضه فى توبك بنك معلومات الناجحين فى كيبك وقدمو فيدرال

بالتوفيق انشاء الله

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

من وجهة نظرى ان كان بأمكانك تجهيز شنطك وحالك قبل يوم 27 يناير والانتهاء من كل مصالحك بالسعودية حتى هذا التاريخ على ان يكون حجز تذاكر الطيران حوالى يوم 28 او 29 او حتى 30 مفيش مشاكل لان فى ناس كثيرة نتسافر على سوريا علشان المقابلة قبل ميعاد المقابلة بيوم وربنا يوصلك بالسلامة

اما بالنسبة لموضوع المستوى فى الفرنساوى مفيش مشكلة لان الفرق بين المستويين مش كبير

اهتمى بالكلام كثير وممارسة اللغة وكل الامور هتكون بخير

رابط هذا التعليق

ياريت تفسرى المواعيد شوية لانى مش فاهم حاجة من التواريخ دى

رابط هذا التعليق

لا داعي للقلق ...

ارجو حضرتك تسارعي بارسال ايميل تكتبي فيه انك مش هتقدري تحضري المقابلة لظروف العمل في السعودية او اي سبب مقنع مش هيدققوا ولا حاجة بس هيأجلوا لشهرين اوشهر تلحقي تنزلي فيهم مصر وتظبطي حالك مع مدام نادية او مسيو عصام او اي حد ...

اعرف زمايلنا كتير أجلوا بأسباب مختلفة وكانوا في نفس موقف حضرتك واتقبل عذرهم ببساطة ...

بالنسبة لمستواكي الرابع مش تقلقي ابدا ابدا ... المهم تحضري للمقابلة كويس مع اي حد متمكن ... وعن تجربة خاصة ... نجحت في المقابلة وفي امتحانات الدلف من غير ما أخد ولا مستوي خالص والحمد لله بسبب ظروف عملي الصعبة نوعا ما في السعودية لانها كانت مشابهه جدا لظروف حضرتك ... والحمد لله تمت علي خير ... يعني مش تقلقي نفسك ...

تم تعديل بواسطة biopasha
رابط هذا التعليق

أولا احب أقول كل سنه و كل اعضاء المنتدى بخير و صحه و عافيه و سلام و أمان . مش عاوز حضرتك تقلقى الموضوع أبسط من كده انا كنت مأجل المقابله برضو بس عشان المدام كانت على وش ولاده فى نفس ميعاد الانترفيو و هما الناس تفهموا الموقف و قالولى عادى مفيش مشكله بس متنساش تبقى تبعت اوراق اضافة البيبى الجديد و انتى ممكن تطلبى من الشغل يدوكى ورقه تقول ان الشغل محتاجك فى الفتره دى و مينفعش تخدى اجازه و هما مش هيقولو حاجه بس رأيى الشخصى متأجليش و متخافيش و لو الوقت ضيق الرابع من السادس مش كتير بس ابقى شوفى حد تحضرى معاه كويس للمقابله وركزى على المحادثه وربنا عليه الباقى

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

اولا شكرا جزيلا لكل من تعاطف معي وافادني بالرأي والنصيحة واحب اصحح لكم التواريخ لاني كتبتها غلط نظرا لانفعالي الزائد وقتها انا ارسلت الملف في8 نوفمبر اي من 22يوم وارسلوا هم لي تاريخ المقابلة يوم 24 من نفس الشهر اي بعد تقديم الملف ب16 يوم فقط وكمان بدون ان يرسلوا لي رقم الملف زي ما بيعملوا مع كل الناس فهل هذا طبيعي اليومين دول اقصد يعني هما سرعوا الموضوع للدرجة دي وللا فيه حاجة غلط تحياتي للجميع ;)

رابط هذا التعليق

اسفة للمرة التانية لأني لم اوضح الامر مش عارفة والله انا حصلي اية هكتب تاني بتركيز ارسال الملف 8 نوفمبر2009 استلام ايميل من السفارة بتحديد ميعاد المقابلةيوم24نوفمبر2009 تاريخ المقابلة سيكون في 1 فبراير القادم فهل هذا طبيعي وللا فيه حاجة غلط مع ملاحظة اني لم امر بالمراحل الطبيعية مثل رقم الملف اللي بياخد لوحده شهرين علي اقل تقدير وبعدين مش كده ظلم انا لسه مش جاهزة للمقابلة بسرعة كدة

رابط هذا التعليق

اسفة للمرة التانية لأني لم اوضح الامر مش عارفة والله انا حصلي اية هكتب تاني بتركيز ارسال الملف 8 نوفمبر2009 استلام ايميل من السفارة بتحديد ميعاد المقابلةيوم24نوفمبر2009 تاريخ المقابلة سيكون في 1 فبراير القادم فهل هذا طبيعي وللا فيه حاجة غلط مع ملاحظة اني لم امر بالمراحل الطبيعية مثل رقم الملف اللي بياخد لوحده شهرين علي اقل تقدير وبعدين مش كده ظلم انا لسه مش جاهزة للمقابلة بسرعة كدة

طبيعى جدا يا أخت منال انا لى واحد صحبى باعت ورقه من اسبوعين بالضبط وجاله ايميل امبارح(29/11) بيقوله ان مقابلتك يوم (1/2)فبراير يعنى فى سوريا فى السفاره وبدون أى فايل نمبر ولا حاجه وانا قراته بنفسى_والراجل طبعا هياجل لانه ممعهوش حتى مستوى واحد ويبدو انها سياسه جديده___اتوكلى على الله واجلى لان انا شايف انه مش منطقى خالص ان عقدك يخلص انهارده وتنزلى بكره او بعده اجازه...........وفى الاخر الرأى لكى

والله الموفق

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

طبيعى جدا يا أخت منال انا لى واحد صحبى باعت ورقه من اسبوعين بالضبط وجاله ايميل امبارح(29/11) بيقوله ان مقابلتك يوم (1/2)فبراير يعنى فى سوريا فى السفاره وبدون أى فايل نمبر ولا حاجه وانا قراته بنفسى_والراجل طبعا هياجل لانه ممعهوش حتى مستوى واحد ويبدو انها سياسه جديده___اتوكلى على الله واجلى لان انا شايف انه مش منطقى خالص ان عقدك يخلص انهارده وتنزلى بكره او بعده اجازه...........وفى الاخر الرأى لكى

والله الموفق

ممكن يادكتور ابوسمره يكونوا فى الوظائف المطلوبه علشان كدا بعتوا ليهم بسرعه ولا انت ايه رايك حتى ممكن يعملوا الطبى قبلنا علشان الوظائف دى فيها عجز فى كيبيك او الاحتمال التانى ان دا نظام جديد والموضوع عاد فيه سرعه كبيره خالص وبالتالى الاجراءات هتتسرع فى كل حاجه مقابلات وطبى وفيزا

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

اخي مونتريال

ثانياً ، انا عارف ايمان جابر و هي ساعدتني كثير في ترتيب الورق مع انني من القاهرة بس المدام اسكندرانية، ايمان كويسة جداً و برشحها لكل الناس و خصوصاً الاسكندرانية

طبعا الاسكندرانية عارفين ايمان كويس جدا لان مميزاتها لاتوجد فى حد من اللى بيساعدوا على الهجرة الى كيبيك

1- المادة ليست فى المقام الاول

2- الفيل لو كويس تقبلة لو شايفة انة ضعيف ترفضة

3- خبيرة فى النت -- عارفة كل انواع المعادلات فى كل التخصصات

4- التعامل الاخوى وليس المصلحة

5- الاهتمام الشخصى والنصائح المستمرة

6- الايميلات اليومية المجانية -- والامداد بالمعلومات والابديت عن كل شىء

7-تعتبر كوكتيل عمل ملف كيبيك -- كورسات فرنساوى -- كورس اعداد للمقابلة --عمل ملف الفيدرال -- الامداد بتفاصيل المعادلة

بس

اشكر كل منكما بجد علي اي كلمة اتقالت في حقي بس انا لم افعل غير واجبي تجاه كل مهاجر علشان اساعده في اجتياز المقابلة

لكن عايزة اقول حاجة اني آنسة و ليس مدام لأن مفهوم الشعب المصري غلط بالنسبة للكلمة ده

ثانيا اللي فعلا محتاج اي مساعدة علشان مقبلته قربت انا علي استعداد بمساعدته

بالنسبة لعروض العمل او المعادلة أو حياته في كيبك لان هناك في السفارة منهم من يسألكم عن الكلام ده و فيه ناس معندهاش فكرة بالمرة فيترفضوا

و عايزة اقول لكم ان فيه مقابلات اول شهر يناير و لسه ناس كلمتني امبارح تاني يوم العيد يفتحوا الايملات يتصدموا ده شكلها العدية ياجماعة

رابط هذا التعليق

اخي مونتريال

ثانياً ، انا عارف ايمان جابر و هي ساعدتني كثير في ترتيب الورق مع انني من القاهرة بس المدام اسكندرانية، ايمان كويسة جداً و برشحها لكل الناس و خصوصاً الاسكندرانية

طبعا الاسكندرانية عارفين ايمان كويس جدا لان مميزاتها لاتوجد فى حد من اللى بيساعدوا على الهجرة الى كيبيك

1- المادة ليست فى المقام الاول

2- الفيل لو كويس تقبلة لو شايفة انة ضعيف ترفضة

3- خبيرة فى النت -- عارفة كل انواع المعادلات فى كل التخصصات

4- التعامل الاخوى وليس المصلحة

5- الاهتمام الشخصى والنصائح المستمرة

6- الايميلات اليومية المجانية -- والامداد بالمعلومات والابديت عن كل شىء

7-تعتبر كوكتيل عمل ملف كيبيك -- كورسات فرنساوى -- كورس اعداد للمقابلة --عمل ملف الفيدرال -- الامداد بتفاصيل المعادلة

بس

اشكر كل منكما بجد علي اي كلمة اتقالت في حقي بس انا لم افعل غير واجبي تجاه كل مهاجر علشان اساعده في اجتياز المقابلة

لكن عايزة اقول حاجة اني آنسة و ليس مدام لأن مفهوم الشعب المصري غلط بالنسبة للكلمة ده

ثانيا اللي فعلا محتاج اي مساعدة علشان مقبلته قربت انا علي استعداد بمساعدته

بالنسبة لعروض العمل او المعادلة أو حياته في كيبك لان هناك في السفارة منهم من يسألكم عن الكلام ده و فيه ناس معندهاش فكرة بالمرة فيترفضوا

و عايزة اقول لكم ان فيه مقابلات اول شهر يناير و لسه ناس كلمتني امبارح تاني يوم العيد يفتحوا الايملات يتصدموا ده شكلها العدية ياجماعة

اهلا بحضرتك فى المنتدى

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

ياريت تفسرى المواعيد شوية لانى مش فاهم حاجة من التواريخ دى

اولا اسمح لي بالرد علي حضرتك لانك كاتب مستوي في الفرنساوي عالي

ثانيا مهنة حضرتك اكيد من section A,B,C علشان كده حددوا معاك المقابلة بسرعة

رابط هذا التعليق

ارجو حضرتك تسارعي بارسال ايميل تكتبي فيه انك مش هتقدري تحضري المقابلة لظروف العمل في السعودية او اي سبب مقنع مش هيدققوا ولا حاجة بس هيأجلوا لشهرين اوشهر تلحقي تنزلي فيهم مصر وتظبطي حالك مع مدام نادية او مسيو عصام او اي حد ...

بس لازم ترفق السبب مع الجواب من شغلك لان في المقابلة بيسألوك بسبب موضوع التأجيل و هل في ورقة خاثة بذلك

رابط هذا التعليق

اولا اسمح لي بالرد علي حضرتك لانك كاتب مستوي في الفرنساوي عالي

ثانيا مهنة حضرتك اكيد من section A,B,C علشان كده حددوا معاك المقابلة بسرعة

اولا مرحبا بك يا انسة ايمان في منتدانا وحقيقي نورتينا وزادنا شرف وجودك معنا ثانيا شكرا جزيلا لاهتمامك بالرد علي سؤالي واحب اجاوب علي حضرتك بخصوص مهنتي انادارسةبكالوريوس تمريض وليسانس اداب وان كنت اعمل بالتمريض فقط وبالمناسبة اذا حضرتك سمحتيلي ممكن لو عندك فكرة عن الدرجات الاضافية بالنسبة لمهنتي حيث انها في الليستة ولكن الدرجات بتختلف من مهنة لاخري ذي ما سمعت شكرا مرة اخري علي اهتمامك ومساعدتك محل تقدير ;)

رابط هذا التعليق

ياريت تفسرى المواعيد شوية لانى مش فاهم حاجة من الهة

انا فعلا كتبت التوارخ غلط والصح اني قدمت الملف يوم8 نوفمبر يعني من 22 يوم واستلمت ايميل يوم24 من نفس الشهر بتحديد ميعاد المقابله يوم 1 فبراير يعني بعدشهرين من اليوم وبدون ان يرسلوا لي رقم الملف وهذا معناه انهم حددولي المقابلة بعد 12 يوم من استلامهم للملف ومعناه ايضا ان الفترة من تقديم الملف الي معاد المقابلة شهرين و21يوم فهل فيه حد حصل معاه كدة لاني متابعة معاكم في المنتدي ومعلوماتي بتقول ان ما بين تقديم الملف الي استلام رقمه شهرين علي الاقل وبعد كدة 4 شهور علي اقل تقدير علي المقابلة يعني كله 6 شهور ويكون كمان سريع جدا

رابط هذا التعليق

انا فعلا كتبت التوارخ غلط والصح اني قدمت الملف يوم8 نوفمبر يعني من 22 يوم واستلمت ايميل يوم24 من نفس الشهر بتحديد ميعاد المقابله يوم 1 فبراير يعني بعدشهرين من اليوم وبدون ان يرسلوا لي رقم الملف وهذا معناه انهم حددولي المقابلة بعد 12 يوم من استلامهم للملف ومعناه ايضا ان الفترة من تقديم الملف الي معاد المقابلة شهرين و21يوم فهل فيه حد حصل معاه كدة لاني متابعة معاكم في المنتدي ومعلوماتي بتقول ان ما بين تقديم الملف الي استلام رقمه شهرين علي الاقل وبعد كدة 4 شهور علي اقل تقدير علي المقابلة يعني كله 6 شهور ويكون كمان سريع جدا

اخت منال نرجو منك قرايه كل المداخلات بعنايه منعا لتكرار الاسئله وحتى تصلى الى ما ينفعك

ربنا يوفقك

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...