اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ابشرو مقابلات كيبك الجديدة مارس 2009

Recommended Posts

لو سمحت انا كنت عايزة اسئل حضرتك كام سوال عن الهجرة اولا انا كان المقابلة بتاعتى فى سوريا فى شهر 11 بس انا طلبت التأجيل فى القاهرة فكان الرد ان المقابلة فى القاهرة 2010 هل عند حضرتك معلومات عن المقابلات فى 2010 ثانيا انا معلمة اقتصاد منزلى اعدادى (تربية نوعية)وجوزى تجارة قسم محاسبة لكن بيشتعل فى التنمية اية راى حضرتك فرصتنا اية بعد تعديلات 14/11/2009

لو سمحتوا ياجماعه كنت عاوزة رد من حضراتكم على الاسئله دى

الاخت ايرين انا بالاصاله عن نفسى وعن باقى الزملاء (ده بعد اذنهم طبعا)اتاسف لحضرتك من اننا مخدناش بالنا من مداخلتك...

اولا مرحبا بيكى ...ثانيامش فاهم سؤالك(يعنى ايه معلومات عن المقابلات فى القاهره؟)...حضرتك وضحيه عشان نقدر نفيدك كلنا

اما بالنسبه لفرصتكم فى التعديلات الجديده فدى هتلاقيها بشرح وافى فى التوبك بتاع الاستاذ /نصار هيفيدك اكتر مننا فيها...

لكن انا معلوماتى ان فرص حضرتك انتى وزوجك انشاء الله عظيمه....لانه بيحسبلكم اثناء المقابله عالنظامين.....بمعنى لو درجاتكم متجيبش عالنظام القديم وبتجيب عالنظام الجديد بيعديها وبينجحكو...وده اللى حصل مع كتير من اصدقائي

ربنا يوفقكم واسفين مره تانيه

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

دلوقتى يا جماعه عاوزين نتفق على حاجه نعملها فى معادلة الصيدله بحيث كلنا نبقى عارفين الطريق و لو فيه كذا سكه يبقى نقولهم كلهم و كل واحد يشوف الأنسب ليه و لظروفه خصوصا ان موضوع الصيدله فى كيبك ده يحير شويه و كان فيه حد من الاعضاء المحترمين قبلى قال برضو اننا لازم نبدأ نشارك بمعلومات عن المعادلات كلها مش الصيدله بس لو الموضوع عاوز توبك جديد او فيه اعتراض من الاداره اننا نتكلم فيه هنا يبقى حد يقولنا عشان برضو الواحد مش عاوز يبوظ النظام ....

ايه رأى الصيادله الكبار بتوعنا د.حسام د.فايزر د.ابوسمره د.بات مان و باقى الصيادله المحترمين

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

وأنا من أشد المهتمين بالبلان بي

المعادلة برضة مش سهلة

مش معنى كدة انى بهرب منها وعايز اشتغل اي حاجة

بس لو الواحد مظبط نفسه على معادلة وبس

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار :)

وأنا عايز أنجح بصراحة

تمام يا ريس ومتنساش ان الواحد راح يقلب عيشه مش يتقلب و لامؤاخذه :) :) :) :)

مساء الفل ياعم ايهاب يا بتاع الكيميا انت يا مترشح(محمود عبد العزيز ليحيى الفخرانى فى فيلم الكيف) :) :)

الموضوع ده كان ليه توبك جامد مخصوص عن المعادله معرفش اتلغت ولا موجوده لانى مدخلتهوش من زمان... انا برضه.بفكر فى البلان بى على رأى الحاج حسام يوسف

المعادله زى منتا عارف وباختصار ياعم ايهاب بتتكون من بارتين الافالويشن والكواليفاينج....اما الافالويشن فده بيكون اسهل حاجه فيها وعن الكواليفاينج فده بيتكون من بارتين(وبياخدله مش اقل من سنه عشان تستعد صح وتعدى)....بارت 1 وده بيكون تحريرى على كيفك يعنى لازم تشربله ديناميت وانت بتذاكر....اما بارت 2 فده بيتكون من الشفوى(فاكره؟) ثم يتبع الكواليفاينج بالعملى (الانترنال شب) ودى اللى هيا التدريب فى صيدليه لمده تتراوح من 3_9 شهور حسب الولايه(ده اذا لقيت حد يدربك عنده ببلاش تبقى نعمه من الله)....ثم بعد ذلك الايلتس عشان تشتغل بيها....وفيه كمان بعض الولايات بتشترط شهادات دراسه عن قانون الولايه....اضف على ذلك كيبك حبيبه الملايين بتشترط شهاده فى اللغه الفرنسيه....يعنى المشوار طويل بس يستاهل (حطه فدماغك)بس برضه خلينى اقولك انى اشتريت صندوق الورنيش من واحد بيبيعه بسعر نار واصلى (ايه رأيك؟) :) :)

الرزق يحب الخفيه يا عسل معلش منتا عارف اذا جاعت البطون فرغت العقول...وعلى راى المثل التانى ان جاعوا زنوا وان شبعوا غنو..واحنا كلنا اكيد عاوزين نغنى

تحياتى يا عم ايهاب يا عسل

الجميل فى الحب هو ان نلتقى بمن نحب,ولكن الأجمل هو أن يبقى الحب وان لم يكن اللقاء

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أتمنى لو الكلام عن الصيادلة سواء معادلة او بلان بي اننا نخليه فى توبيك معادلة الصيادلة فى كندا للزميل ميثراس

لأنى أعتقد أنه هنا فى توبيك أبشروا هيروح فى الرجلين وزحمة موضوعات تانية جواه

ده مجرد اقتراح للأخوة الأعزاء زملاء المهنة والحلم الكندي

رابط هذا التعليق

دلوقتى يا جماعه عاوزين نتفق على حاجه نعملها فى معادلة الصيدله بحيث كلنا نبقى عارفين الطريق و لو فيه كذا سكه يبقى نقولهم كلهم و كل واحد يشوف الأنسب ليه و لظروفه خصوصا ان موضوع الصيدله فى كيبك ده يحير شويه و كان فيه حد من الاعضاء المحترمين قبلى قال برضو اننا لازم نبدأ نشارك بمعلومات عن المعادلات كلها مش الصيدله بس لو الموضوع عاوز توبك جديد او فيه اعتراض من الاداره اننا نتكلم فيه هنا يبقى حد يقولنا عشان برضو الواحد مش عاوز يبوظ النظام ....

ايه رأى الصيادله الكبار بتوعنا د.حسام د.فايزر د.ابوسمره د.بات مان و باقى الصيادله المحترمين

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار :roseop:

وأنا عايز أنجح بصراحة

انا سعيد لان الصيادلة بيفكروا زى بعض

والواحد مش دماغة لوحدة 000وعلى فكرة اكتر من واحد قابلتة مقدم بيفكر فى الحل البديل

ع الرغم ان اعلى الدخول صيدلى

بس فعلا نقدم الحلول البديلة وفى نفس الباب لانة بيعتبر بيتنا الاساسى وزى ما قال نصار بقى دولة داخل دولة هههه زى كيبك وكندا

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

[size="6"]الى اللى بيحضروا للمقابلت

رقم موبيل مدام فاتن مدرسة فى المركز الثقافى الفرنسى

127099800

ودى هايلة ونجحت ناس كتير

(والقادر أن يفعل فوق كل شيء، أكثر جدا مما نطلب أو نفتكر، بحسب القوة التي تعمل فينا (اف3 : 5-6

رابط هذا التعليق

كلام ابو سمره حبيبى صح انا نسيت حاجه ابوسمره قالها انى بعت ليهم صورت اقامتى لانهم طلبوها منى لما عرفوا انى بالسعوديه وبعت ايميل انى افضل تيجى القاهره علشان ظروف ولادى فى مصر واسهل

حاول تبعت وتقول كدا زى ما دكتورنا ابوسمره قال وبامر الله تيجى فى القاهره متقلقش

يا استروفى يا مجننهم.........بيو باشا كلمنى انهارده من ساعه تقريبا عالفون وبيقول انهم بعتوله الجواب بتاع الفيش فيدكس...بس بعد ما اتصل بهم انهارده دايركت وظبطهم وقالهم ملفى هيتقفل وانتم مرديتوش مينفعش كده فقالوله اسفين هنبعتهولك فيدكس انهارده وقد كان...ادعيله ربنا يكرمه وانجز انت كمان

ربنا يوفقك يا استروفى ياجن

ربنا يوفقه يارب ويكون كله تمام له انا رديت على السفاره النهارده وهيبعتوا الجواب فربنا يسهل

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

فيه موضوع كده يا جماعه عاوز اثيره وامرنا لله.......والموضوع ده غايه فى الاهميه وحبيت اثيره عشان كله يشارك فيه (واهو يبقى بومبه فى القش زى عوايدى)

توكلت على الله

فيه ناس هنا عملت مقابله وناس لسه معملتش...تمام؟

قوم الناس اللى عملت فيهم ناس نجحت وناس لم توفق....صح؟________________________تمام

قوم الناس التى لم توفق منهم ناس كتير جابتها فى الحجاب..............................هنا الكلام بقه..............طب ليه تجيبها فى الحجاب؟...انا عارف ان فيه ناس كتير متابعه وغير مشاركه وناس مشاركه وحصل معاها انها لم توفق وجابتها فى الحجاب وناس تالته بقه بتفكر فى الموضوع وخايفه منه.......ياترى اقلع الحجاب قبل المقابله ولا اخليه.....طب يا ترى ابعت الصور من غير الحجاب وانا محجبه ولا اخلينى زى منا.....طب انا بعت الصور بالحجاب طب منحضر المقابله من غير الحجاب وامرنا لله واهى ساعه وتعدى.....

شوفو يا اخواننا....حضرت بحجاب او من غير حجاب الناس دى مش فى دماغها......بعت صور بحجاب او من غير حجاب برضه مش فى دماغها.....قلعته وبعدين لبسته او لبسته وبعدين قلعته.........مش فى دماغها

وانت بتعمل الاعداد قالولك(L"etat est laique) يعنى الولايه علمانيه.....يعنى (IL YA DE SEPARATION EN PARMI LA RELIGION EST LA VIE)....يعنى يوجد فصل بين الدين والدوله او الدين والحياه....وكل شخص بيختار نمط حياته كما يترائي له وله عاداته وتقاليده الخاصه ودينه ولكن شرط ان يكون ذلك فى اطار القانون(يعنى احترام القانون مقدس).....واضح؟

الكل متساوى فى الحقوق والواجبات بغض النظر عن اللو ن والعرق والدين كل ده خد بالك منه فى الاعداد(مهم جدا) ...... الناس دى بتحترم قانونها جدا ومبتوجعش دماغها فى الفاضى________مقابلتك متسجله صوت وصوره ولو حسو انهم ظلموك بيرجعو للشريط صدقنى مش كلام واسأل اللى اتظلمو جابولهم تسجيل لكل اللى قالوه ............ يبقى ليه انا قلت الكلام ده كله.؟

عشان اللى فدماغه انه سقط عشان الحجاب يمسح الكلام ده من راسه نوهائيا(حلوه نوهائيا دى)....ويبطل حجج فارغه.....ويعرف ان كتير ويكاد يكون 90% من اللى نجحو محجبات وان كتير جدا غيرالمحجبات لم يوفق......

اذا يبقى الفيصل هو الاعداد الجيد للمقابله................والأدااااااااااااااااااااء اثنائها....يبقى عامل اللغه المعقوله والخبره الجيده والسن والقبول والدافعيه واحترامك لممتحنك وثقتك بنفسك وبشاشه وجهك اثناء المقابله واقناعك له وعدم تناقضك معه وصدقك واحترامك لذاتك

ارجو المعذره وارجو ان يتفهم الجميع ما قلته ولكنه الحق والذى لا اخشى فيه لومه لائم....الموضوع متروك لتعليقاتكم فى اطار ودى حرصا على مصلحه الجميع

والله الموفق

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقه يارب ويكون كله تمام له انا رديت على السفاره النهارده وهيبعتوا الجواب فربنا يسهل

وابشرك كمان راح بصم انهارده الضهر بعد ما خلص من الخارجيه وهو واقف وهيستلمه بكره....اى خدعه يا عم استروفى..اطمن بقه

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار :happy:

وأنا عايز أنجح بصراحة

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار :lol:

وأنا عايز أنجح بصراحة

تمام يا ريس ومتنساش ان الواحد راح يقلب عيشه مش يتقلب و لامؤاخذه

مساء الفل ياعم ايهاب يا بتاع الكيميا انت يا مترشح(محمود عبد العزيز ليحيى الفخرانى فى فيلم الكيف)

الموضوع ده كان ليه توبك جامد مخصوص عن المعادله معرفش اتلغت ولا موجوده لانى مدخلتهوش من زمان... انا برضه.بفكر فى البلان بى على رأى الحاج حسام يوسف

المعادله زى منتا عارف وباختصار ياعم ايهاب بتتكون من بارتين الافالويشن والكواليفاينج....اما الافالويشن فده بيكون اسهل حاجه فيها وعن الكواليفاينج فده بيتكون من بارتين(وبياخدله مش اقل من سنه عشان تستعد صح وتعدى)....بارت 1 وده بيكون تحريرى على كيفك يعنى لازم تشربله ديناميت وانت بتذاكر....اما بارت 2 فده بيتكون من الشفوى(فاكره؟) ثم يتبع الكواليفاينج بالعملى (الانترنال شب) ودى اللى هيا التدريب فى صيدليه لمده تتراوح من 3_9 شهور حسب الولايه(ده اذا لقيت حد يدربك عنده ببلاش تبقى نعمه من الله)....ثم بعد ذلك الايلتس عشان تشتغل بيها....وفيه كمان بعض الولايات بتشترط شهادات دراسه عن قانون الولايه....اضف على ذلك كيبك حبيبه الملايين بتشترط شهاده فى اللغه الفرنسيه....يعنى المشوار طويل بس يستاهل (حطه فدماغك)بس برضه خلينى اقولك انى اشتريت صندوق الورنيش من واحد بيبيعه بسعر نار واصلى (ايه رأيك؟)

الرزق يحب الخفيه يا عسل معلش منتا عارف اذا جاعت البطون فرغت العقول...وعلى راى المثل التانى ان جاعوا زنوا وان شبعوا غنو..واحنا كلنا اكيد عاوزين نغنى

أتمنى لو الكلام عن الصيادلة سواء معادلة او بلان بي اننا نخليه فى توبيك معادلة الصيادلة فى كندا للزميل ميثراس

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار wst::

وأنا عايز أنجح بصراحة

والواحد مش دماغة لوحدة 000وعلى فكرة اكتر من واحد قابلتة مقدم بيفكر فى الحل البديل

بس فعلا نقدم الحلول البديلة وفى نفس الباب لانة بيعتبر بيتنا الاساسى وزى ما قال نصار بقى دولة داخل دولة هههه زى كيبك وكندا

أخر كلام يا جماعه هنا ولا فى توبيك معادلة الصيدله لو كان لسه شغال اصلا ؟؟؟؟...بصراحه انا نفسى هنا بس لو النظام مينفعش يبقى خلاص احنا تحت امر النظام :sad: بس فى نقطه عاوز الفت نظركم ليها اننا مش عاوزين نتكلم فى تفاصيل المعادله نفسها الحاجات دى كلنا حفظنها عن ظهر قلب و مستعدين نسمعها غيبا لو عاوزين احنا ياجماعه عاوزين نعرف احنا هنعمل ايه باظبط وزى منتو قلتو ايه الخطط البديله حتى لو كنا هنحضر صناديق الورنيش مع د ابو سمره يبقى نجيب كميه مع بعض يكون عليها بونص كويس حتى نبقى نخدها معانا و نكتبها فى الورق بتاع اللاندنج فى المطار و نبقى نوزع الاماكن اللى كل واحد هيقف فيها قبل منروح عشان منقطعش على بعض انا عن نفسى مش هبعد عن مجال الصيدله و هقف قدام باب البورد بتاع الصيادله يمكن الناس بتوع البورد يحنو عليا و يقولولى انت غلبان يبنى تعالى لما نديك الترخيص wst:: :happy: اهو احسن منروح هناك نعد نغنى الملاحه الملاحه و حبيبتى ملو الطراحه :closedeyes: :blink:

ياريت نقرر المكان عشان عاوز ابتدى اول الطرق اللى انا فكرت فيها .....

القى خبزك على وجه الماء فإنك ستجده ولو بعد حين

رابط هذا التعليق

كنت حابب اوضح حاجه مهمه وفى نفس الوقت جعلت العديد من الناس يأجل مقابلته وده نظرا لحاجتين

1)ضيق الوقت اللى لازم يرد فيه على الناس فى سوريا فكان بياخد قراره بسرعه بالتأجيل

2)السبب التانى وده متعلق بالاول وهو صعوبه دخول البلد المحدد فيها المقابله......................ايه هيا البلد دى بقه........الامارات العربيه المتحده الشقيقه

ليا ناس اصحابى كتير فى المهنه وغيرها اجلو لانهم مكنوش يعرفة ازاى هيدخلو....هتقولى مش سالوك ليه ؟هقولك لانى صاحبتهم او عرفتهم بعد المقابله بتاعتى وكانو خلاص اجلو وغالبهم فى الخليج..

الف باء مقابله للعاملين بالخليج هى دوله الامارات بدون ما يفكرو

شوفو يا حضرات العمليه مش صعبه ولا حاجه

لو انت مقيم حالى فى دول الخليج وجتلك المقابله فى الامارات اوعى تأجل(دى فرصه عظيمه)....وهقولك هتدخل ازاى

اذكر الله....لو انت مقيم حالى فى اى دوله من دول الخليج واخدت اجازه زهاب وعوده عشان المقابله يبقى كل اللى عليك انك هتحجز على طيران الاتحاد وكانك قطعت اجازتك وراجع السعوديه الى الدمام بس عامل ترانزيت فى ابو ظبى وخللى شركه السياحه اللى بتحجز منها تعملك اكبر فتره ترانزيت(72)ساعه عشان تلحق تدخل وتعمل المقابله وتخرج تانى....ولو انت فى اى بلد تانى عادى ممكن تحجز على الاتحاد وتروح لمطار ابوظبى عادى وتطلب زياره من المطار

الاهم ازاى هتدخل من المطار(مطار ابو ظبى) وانت ترانزيت...........هتطلع بسبورك لظابط الجوازات وهتقول له انا مقيم فى الخليج وهتوريه التاشيره وعاوز ادخل زياره للامارات اثناء الترانزيت هشترى شويه حاجات واخرج تانى

مفيش مشكله وممكن متقلش كده(قوله انا عاوز زياره).....

اهم واهيف حاجه بقه هى ان يكون معاك صوره الاقامه لو انت مقيم فى السعوديه ولو مش معاك ممكن ترجع زى ما كان هيحصل معايا ( بعتوهالى فاكس).....اما بقيه دول الخليج بيكون بيانات الاقامه مثبته على البسبور (منتو عارفين السعوديه)فاسوخه زى ام الدنيا

اذا لازم وحتما ولابد يكون معاك صوره الاقامه (الورقه الهايفه دى هى اللى هتدخلك الامارات)صورها وخليها فجيبك وانت داخل الامارات.....هياخد منك 100 درهم ويعطيك زياره تلاتييييييييييييييييين يوم وتدخل زى الباشا

ممكن تكون واخد نهائى وبالتالى مش هتعرف تدخل بالطريقه دى...يبقى اذا هتلجأ لشركه سياحه فى مصر وهتخليهم يجيبولك زياره سياحه او تجاريه لو انت صاحب صيدليه او نشاط تجارى على اساس انك رايح تجيب بضاعه او ما شابه ...ودى بتتكلف حوالى 800جنيه(طبعا بيخدو منك صوره البطاقه الضريبيه والسجل التجارى)

بالنسبه لسوريا فهى اسهل ...انت بس بتجيب موافقه ظابط اتصالات لاسلكى من مجمع التحرير....اوعى تطنش وتقول عادى ممكن يطلعوك من مطار القاهره وممكن تعدى....يبقى اذا لازم تجيب الموافقه أأمنلك

المعلومات دى قد تكون مهمه لبعض المتابعين واللى مش عارفين يسجلو فى المنتدى...

اطيب الامنيات واسف للاطاله

اولاً أحب أشكرك يا دكتور علي طرح الموضوع ده لأهميته وبالذات حكاية صورة الأقامة

ثانياً كنت عايز أستفسر عن نقطتين فيه

1) ليه اللفة بتاعة طيران الأتحاد والترانزيت أنا مش فاهم السكة دي وبصراحة تخوف شويه حكاية الترانزيت والوصول في نفس اليوم للمقابلة لأن أي تأخير في الرحلة هتبقي مشكلة كبيرة

2)أنا في السعودية وجاءت لي المقابلة فعلاً في أبو ظبي ولكن طلبت التأجيل فهل المقابلة التانية هتكون هناك برده وهل ممكن أطلب عملها في القاهرة لأنها أفضل لي علشان أعرف أسيب ولادي عند أهلي وأذهب للمقابلة وأنا مطمئن عليهم

ملحوظة : مقابلة د فايق (إبن سينا) كانت في مصر بالرغم من إقامته بالسعودية في ذلك الوقت

شكراً جزيلاً مرة تانية علي طرحك الموضوع ده

ازيك يرحاله باشا اخبارك ايه موضوع المقابله انه يجى فى مصر او سوريا حسب الظروف انت وحظك بسى انا حصلت معايا بطريقه معرفش غريبه ولا عادى انا لما بعتوا ليا على الايميل المقابله كانت فى القاهره وانا طبعا فى السعوديه حطوا ليا خياراين انى ممكن لو عايز اروحها فى سوريا او ابوظبى فبعت موافقه على القاهره علشان بردوا ولادى كانوا فى مصرومعرفش حلصت مع حد تانى ولالا وفعلا مشيت الامور فامتقلقش

ان شاء الله تيجليك فى القاهره

الله يسلم يا أستروفي باشا والله وحشنا الكلام معاك ويارب تكون في أحسن صحة

ومتشكر يا باشا لردك وربنا يسمع منك وتكون المقابلة في مصر

خالص تمنياتي لك بالتوفيق والسعادة

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

لا شكر على واجب اشكر من يستاهل الحمد(الله)..........بقه يا راجل رحاله اد الدنيا ومش عارف تدخل حته امارات اد كدهو. :closedeyes: .....

انا بحب بس لما اقول حاجه انى اقول حاجه حصلت معايا بالفعل او مع حد قريب منى جدا وانا متابعه....عشان الدقه والمسؤليه امام الله

انا يا سيدى باختصار اتبعت الطريقه الاخيره ووكلت شركه سياحه فى مصر تجيبلى تاشيره سياحه او زياره او حتى تجاريه وعطيتهم كل الاوراق المطلوبه...اخد البسبور ولطعنى حوالى شهر وجانى قبل المقابله (كان يوم اربعاء)وقالى مش هينفع الا بعد العيد وانا مقابلتى كانت يوم الوقفه.....قولى بقه ممكن اعمل ايه.؟...طبعا اعصابى شاطت وانفعلت لانى مكنتش اعرف موضوع اتفاقيه دول الخليج دى.....المهم هو قاللى على الحل التانى وهو الترانزيت ولما سالته اشمعن الاتحاد فقاللى لانه الطيران الوحيد اللى بيعمل اكبر ترانزيت هناك..قلت معنديش مشكله انشالله حتى اسافر على طيران باتا...او صيدناوى او حتى عمر افندى...انا عاوز بس ساعه وبعدها يطردونى من هناك مفيش مانع.....وعملت اللى قلتلك عليه...والسكه مفيش فيها لف ولا بتخوف ولا حاجه هما مش هيدخلوك الا اذا كان حقك تدخل (ثق تماما)....ثانيا انت هتحجز مع شركه الطيران بحيث انك هتمشى قبل المقابله بيومين هتعمل المقابله وترجع فى نفس اليوم زى منا عملت...سافرت فجر الجمعه وقعدت الجمعه والسبت وامتحنت الاحد ورجعت نفس اليوم بالليل ولاحظ انى قلتلك انهم بيعطوك زياره 30 يوم ...حتى لو انت ترانزيت طالما دخلت البلد بتبقى زياره....بس انا خلعت بسرعه لان انت عارف عيد وكمان الدنيا هناك ناااااااااااااااار(سعر الليله يا عم الحاج فى الفندق نوم بس من غير حتى شويه ميه حااااف ب 900 درهم)....

بالنسبه لموضوع انها تجيلك هناك تانى.....بنسبه 90 او 95% لا مش هتجيلك هناك واحتمال كبير جدا تجيلك فى مصر ....ولو انت عاوزها فى مصر ابعتلهم ميل قولهم اكون شاكر جدا لو قدرتم تخلوها فى مصر وقولهم على ظروف اولادك دى...وثق تماما انهم هيخدموك بعنيهم هما معندهمش اى مشاكل مع حد ولا بيعقدو الامور...واحد حبيبى زى حالاتك برضه فى السعوديه اجل (كان فى 11 اللى فات )كانت جاياله فى ابو ظبى واجل عشان مكنش عارف او محاولش يدخل (اوعى يكون انت)..المهم قلتله على قصه الميل فبعتلهم وردو عليه بعد 6 ساعات بالظبط وقالوله ابسط يا عم مقابلتك هتبقى فى القاهره...

ابن سينا حبيبى واحنا على اتصال دائم وربنا ييسرله كل عسير...قول امين

على فكره انا قلت ان (معظم)اللى فى السعوديه بيجياهم فى ابو ظبى ومقلتش( كلهم)

اطيب الامنيات ياعم الرحاله وربنا ينولك اللى فبالك

يا باشا أنا متشكر علي ردك واهتمامك وربنا يسمع منك وتيجي المقابلة في مصر. كمان يا باشا أنا عايز أشكرك علي روحك الحلوة وتعليقاتك الظريفة جداً علي المنتدي و روح المساندة والمساعدة اللي أنت عاملها الفترة السابقة ويارب يجعله في ميزان حسناتك

لكن أنت قلقتني علي دكتور فايق ياريت تطمني ولو علي الخاص ويارب يسرله كل عسير أمييييييييييييييييييييييييييييييين

خالص شكري وتحياتي

لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
رابط هذا التعليق

عاوزين استشاره على السريع يا اهل كيبك ,,, سواء الاستاذ نصار او فايزر على الاخص يعنى و اى حد بيدرس فى المركز الثقافى الفرنسى فى القاهره

عاوزين مواعيد امتحانات الديلف و التى اى اف وتكاليفهم وكيفيه الحجز ليهم عشان نظبط الاجازه السنويه على امتحان منهم

الف شكر للجميع

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

بالفعل يا زميلي العزيز دكتور أبو سمرة

لا خوف مطلقا من قصة الحجاب

أنازوجتى محجبة

وخريجة كلية العلوم-جامعة الأزهر

وقعدت الست ان ليجو تسأل يعنى ايه المادة دي وافهمها انها مواد دراسية اسلامية

وفى الاخر نجحتنا

ومن فترة كان ادعي عضو انه ماخدش السي اس كو بسبب تعصب الانترفيور

واللى طلع بعد كدة-الانترفيور-انه من اصل سنغالى ومسلم

وحصل تجاوزات وحظرت عضويته فى المنتدي

وعرفت بعدها أنه نجح

ولا اترفض ولاحاجة

فدي نصيحة بجد ان الحجاب مافيهوش أى مشكلة

وماتصدقوش اللى يتكلم فى النقطة دي

بلا حجج فارغة

وفتاوى سخيفة

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

يبقي لو فشلت لا قدر الله هيرجع مصر متوجا بأكاليل الغار :lol:

وأنا عايز أنجح بصراحة

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

وأنا عايز أنجح بصراحة

تمام يا ريس ومتنساش ان الواحد راح يقلب عيشه مش يتقلب و لامؤاخذه

مساء الفل ياعم ايهاب يا بتاع الكيميا انت يا مترشح(محمود عبد العزيز ليحيى الفخرانى فى فيلم الكيف)

المعادله زى منتا عارف وباختصار ياعم ايهاب بتتكون من بارتين الافالويشن والكواليفاينج....اما الافالويشن فده بيكون اسهل حاجه فيها وعن الكواليفاينج فده بيتكون من بارتين(وبياخدله مش اقل من سنه عشان تستعد صح وتعدى)....بارت 1 وده بيكون تحريرى على كيفك يعنى لازم تشربله ديناميت وانت بتذاكر....اما بارت 2 فده بيتكون من الشفوى(فاكره؟) ثم يتبع الكواليفاينج بالعملى (الانترنال شب) ودى اللى هيا التدريب فى صيدليه لمده تتراوح من 3_9 شهور حسب الولايه(ده اذا لقيت حد يدربك عنده ببلاش تبقى نعمه من الله)....ثم بعد ذلك الايلتس عشان تشتغل بيها....وفيه كمان بعض الولايات بتشترط شهادات دراسه عن قانون الولايه....اضف على ذلك كيبك حبيبه الملايين بتشترط شهاده فى اللغه الفرنسيه....يعنى المشوار طويل بس يستاهل (حطه فدماغك)بس برضه خلينى اقولك انى اشتريت صندوق الورنيش من واحد بيبيعه بسعر نار واصلى (ايه رأيك؟)

معاك طبعا يا دكتور ايهاب

المعادلة برضة مش سهلة

وأنا عايز أنجح بصراحة

أخر كلام يا جماعه هنا ولا فى توبيك معادلة الصيدله لو كان لسه شغال اصلا ؟؟؟؟...بصراحه انا نفسى هنا بس لو النظام مينفعش يبقى خلاص احنا تحت امر النظام wst:: بس فى نقطه عاوز الفت نظركم ليها اننا مش عاوزين نتكلم فى تفاصيل المعادله نفسها الحاجات دى كلنا حفظنها عن ظهر قلب و مستعدين نسمعها غيبا لو عاوزين احنا ياجماعه عاوزين نعرف احنا هنعمل ايه باظبط وزى منتو قلتو ايه الخطط البديله حتى لو كنا هنحضر صناديق الورنيش مع د ابو سمره يبقى نجيب كميه مع بعض يكون عليها بونص كويس حتى نبقى نخدها معانا و نكتبها فى الورق بتاع اللاندنج فى المطار و نبقى نوزع الاماكن اللى كل واحد هيقف فيها قبل منروح عشان منقطعش على بعض انا عن نفسى مش هبعد عن مجال الصيدله و هقف قدام باب البورد بتاع الصيادله يمكن الناس بتوع البورد يحنو عليا و يقولولى انت غلبان يبنى تعالى لما نديك الترخيص :happy: :blink: اهو احسن منروح هناك نعد نغنى الملاحه الملاحه و حبيبتى ملو الطراحه :closedeyes: :sad:

ياريت نقرر المكان عشان عاوز ابتدى اول الطرق اللى انا فكرت فيها .....

والله يا دكتور ايهاب الادارة مش هتفرق معاها نتكلم هنا فى ابشروا أو فى معادلة الصيدلة

المهم عدم فتح موضوعات جديدة الا للضرورة وعدم وجود موضوعات مشابهة وطبعا ده بقى صعب لغزارة الموضوعات

وانا بقترح وانا مجرد عضو

اننا ننقل المناقشات سواء المعادلة

او بلان بي وصناديق الورنيش الى توبيك معادلة الصيدلة لسببين

الأول

لو جه بعدينا صيادلة

هيستفيدوا بدل ما يحتاسوا فى توبيك ابشروا اللى بسم الله ماشاء الله يتوه فيه اي منتدياتى محترف

والتاني

عشان ماناخدش توبيك مفتوح لمهاجرى الكيبيك لحسابنا على حساب باقى الكيبيكوا

ودي مجرد وجهة نظر شخصية

تحتمل الصحة والخطأ والنقد أيضا

وبخصوص التوبيك فهوة قريب انا رفعته

تحياتى يا دكتور يا زميل المهنة والحلم الكندي :happy:

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

يا باشا أنا متشكر علي ردك واهتمامك وربنا يسمع منك وتيجي المقابلة في مصر. كمان يا باشا أنا عايز أشكرك علي روحك الحلوة وتعليقاتك الظريفة جداً علي المنتدي و روح المساندة والمساعدة اللي أنت عاملها الفترة السابقة ويارب يجعله في ميزان حسناتك

لكن أنت قلقتني علي دكتور فايق ياريت تطمني ولو علي الخاص ويارب يسرله كل عسير أمييييييييييييييييييييييييييييييين

خالص شكري وتحياتي

يا عم تقلق ايه بس متبقاش خفيف امال.... wst:: wst::

.....مساء الفل ياحاج رحاله ...ابن سينا واعى وميتخفش عليه انا بس دايما بحب ان الناس تدعيلى باليسر ولذلك أحب ان الدعاء ده يكون لكل حبايبى وغير حبايبى

يالله بقه ادعيلنا ربنا ييسر لنا كل عسير :closedeyes: :happy: :lol:

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

أنا مش بجادل

وكلام حضرتك بخصوص شهادات المركز الثقافي الفرنسي غلط

ولا محل له من الاعراب

شهادات المراكز دي لا قيمة لها

الموضوع سكور

واختبار لغوي شفوي

وأسئلة لاختبار الشخصية والدافعية والمعلومات

ولا شهادات مراكز ولا يحزنون

ثم ثواني معلش

ايه موضوع درجة f

اللى بيحطها الانترفيور في التقدير لراغب الهجرة دي؟

حضرتك مين بقى اللى قال لحضرتك ان مستشار الهجرة بيحط حرف f

?

المستشار؟ :closedeyes:

ولا اللى كان عنده انترفيو؟ :happy:

ياريت حضرتك تقولى كلام منطقى

المحاورات وأعضاءها من أعلى طبقات المجتمع ثقافة وتفكير

وياريت حضرتك تاخدي بالك من الكلام اللى بتقوليه

اظن يا أستا ذ حسام

كف عن هذا المذاح و الاستهزاء بكلامي فيجب ان يكون اسلوب الكلام مهذب اكثر من هذا لاني لا مستشارة و لا قنصل و لكن ما يفوقني عنك هي الخبرة

و إذا كنت علي حق لا يمنع إني اطبق ما اعرفه جيدا و احب ان اوضح لسيادتكم ان ينقصك المعلومات بخصوص الموضوع ده

و الدليل علي كلامي

ان هذا موضح بالتفصيل

فارجو من سيادتكم التأكد من كلامك قبل أن تقذف الناس باتهامات و خلاص فهل انت لديك عكس كلامي

Question 11 : Vous pouvez évaluer vous-même vos connaissances linguistiques, selon une échelle de valeurs se situant entre 0 et 12.

Pour accélérer le traitement de votre demande, joignez à votre demande une attestation délivrée par un organisme reconnu par le

Ministère pour l’évaluation des connaissances linguistiques en français

soit un Test d’évaluation du français adapté pour le Québec

(TEFaQ) ou un Test de connaissance du français pour le Québec (TCFQ).

Vous pouvez également soumettre le résultat d’un des

tests suivants : le Diplôme d’études en langue française (DELF), le Diplôme approfondi de langue française (DALF), le Test de connaissance

de français (TCF) ou le Test d’évaluation du français (TEF). Si vous choisissez le TCF ou le TEF, vous devez joindre à la fois

les résultats de l’épreuve obligatoire et de l’épreuve facultative.

Vous pouvez connaître les centres qui donnent ces tests, à partir des liens suivants :

• tests TCFQ, TCF, DELF et DALF : www2.ciep.fr/tcf/Centres/Liste.aspx

• tests TEFaQ et TEF : www.fda.ccip.fr/tef/centres

وهذا النص مكتوب في اول صفحة un organisme reconnu par le

و يعتبر المركز الثقافي الفرنسي هو المركز الوحيد المعترف للسفارة

demande_certificat_selection_dyn.pdf

رابط هذا التعليق

اظن يا أستا ذ حسام

كف عن هذا المذاح و الاستهزاء بكلامي فيجب ان يكون اسلوب الكلام مهذب اكثر من هذا لاني لا مستشارة و لا قنصل و لكن ما يفوقني عنك هي الخبرة

و إذا كنت علي حق لا يمنع إني اطبق ما اعرفه جيدا و احب ان اوضح لسيادتكم ان ينقصك المعلومات بخصوص الموضوعه

و الدليل علي كلامي

ان هذا موضح بالتفصيل

فارجو من سيادتكم التأكد من كلامك قبل أن تقذف الناس باتهامات و خلاص فهل انت لديك عكس كلامي

Question 11 : Vous pouvez évaluer vous-même vos connaissances linguistiques, selon une échelle de valeurs se situant entre 0 et 12.

Pour accélérer le traitement de votre demande, joignez à votre demande une attestation délivrée par un organisme reconnu par le

tests suivants : le Diplôme d’études en langue française (DELF), le Diplôme approfondi de langue française (DALF), le Test de connaissance

de français (TCF) ou le Test d’évaluation du français (TEF). Si vous choisissez le TCF ou le TEF, vous devez joindre à la fois

Vous pouvez connaître les centres qui donnent ces tests, à partir des liens suivants :

يا انسة ايمان الكلام بتاع حضرتك مظبوط

بس احنا عايزين نعرف يعنى اية f

وناس معاها السى اس كيو ومكتوبn f

وناس s

اية المصدر اللى اخدتى منة المعلومة

رابط هذا التعليق

اظن يا أستا ذ حسام

و إذا كنت علي حق لا يمنع إني اطبق ما اعرفه جيدا و احب ان اوضح لسيادتكم ان ينقصك المعلومات بخصوص الموضوعه

و الدليل علي كلامي

ان هذا موضح بالتفصيل

يا انسة ايمان الكلام بتاع حضرتك مظبوط

بس احنا عايزين نعرف يعنى اية f

وناس معاها السى اس كيو ومكتوبn f

وناس s

اية المصدر اللى اخدتى منة المعلومة

بالنسبة F يتحدث الفرنسية جيدا يعني EXPRESSION او ACCENT جميل

و ده راجع انك بتكون كاتب في الورق بتاع تحديد المستوي مستوي اقل او قريب من مستواك الحقيقي

اما اذا كان مستواك بعيد البعد عن ما هو مكتوب يكتب له NF لا يتحدث الفرنسية جيدا

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة ايمان

دا مكسب كبير للمنتدى وجودك وخصوصا حضرتك خبرة ومش مجتهدة زينا

ولكن عايزينك تطولى بالك ومحدش قصدة حاجة

وما تبخليش عن اى حد باى معلومة لان خير الناس انفعهم للناس

ونيابة عن كل الاخوة المستفدين منك نشكر مشاركاتك وخصوصا انتى تساعدى بدون مقابل

بارك اللة فيكى وكتر من امثالك

حقيقى ربنا عوضنا بناس حلوة بعد ما الطبى جة لناس وبدوا ينسوا الاخوة الباقيي

رابط هذا التعليق

أنا مش بجادل

وكلام حضرتك بخصوص شهادات المركز الثقافي الفرنسي غلط

ولا محل له من الاعراب

شهادات المراكز دي لا قيمة لها

الموضوع سكور

واختبار لغوي شفوي

وأسئلة لاختبار الشخصية والدافعية والمعلومات

ولا شهادات مراكز ولا يحزنون

ثم ثواني معلش

ايه موضوع درجة f

اللى بيحطها الانترفيور في التقدير لراغب الهجرة دي؟

حضرتك مين بقى اللى قال لحضرتك ان مستشار الهجرة بيحط حرف f

?

المستشار؟

ولا اللى كان عنده انترفيو؟

ياريت حضرتك تقولى كلام منطقى

المحاورات وأعضاءها من أعلى طبقات المجتمع ثقافة وتفكير

وياريت حضرتك تاخدي بالك من الكلام اللى بتقوليه

حسام زميلى وحبيبى

مش كل شوية نخلص خناقة

احنا بعد كدة ح نفتح نقطة شرطة ابشروا مقابلت كيبك مارس 2009

نفوت شوية وعااادى ولا اية يا ابو سمرة ما تقول حاجة لحسام

الصيادلة دمهم واعصابهم مالة 00 ىالناس ح تمسك سيرتنا وربنا يستر

وحدوا اللة

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...