اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الرحلة اللاندنجية فى الأراضى الكندية


Recommended Posts

  • الردود 103
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

يا ريت تكبر الحلقة انا بارجع من الدوام علي التوبك بتاعك

وتسجيل متابعة

بسم الله الرحمن الرحيم

والأرض وضعها للأنام

صدق الله العظيم ,الرحمن 10,

الأرض كل الأرض للأنام أى الناس كل الأنام

كلها بلاد الله أينما تكون

رابط هذا التعليق
شارك

تسجيل متابعة واعجاب

ما شاء الله عرض موجز ووافي

جزاك الله كل الخير wst::

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق
شارك

الحلقة الرابعة:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

شوية حاجات مهمة للسفر و صدقونى مش كلام كتب و أعذرونى لو حيبان الكلام زى المدرسة بس لازم أقوله للتنبيه و الإفادة.

المفروض تكون موجود قبل ميعاد الإقلاع بثلاثة ساعات على الأقل فى المطار. لو المطار زحمة حتبقى مشكلة و أنا لى تجربة سابقة كنا مسافرين إنجلترا و رحنا قبل الطيارة بساعتين و نصف و قلت كفاية قوى ساعتين لاقيت أمم واقفة على الدخول من البوابة الأولى بتاعة الأمن و قاعدنا كثير جدا لحد ما دخلنا و طبعا كان ال"تشيك إن" زحمة جدا هو كمان و يادوبك لحقنا الطيارة و الباب بيتقفل.

الشنط اللى حتتحط فى بطن الطيارة لازم ماتعديش وزن معين (43 بوند أو 20 كيلو جرام) و أبعاد الشنطة متعديش (158 سم) و إلا حتدفع وزن زيادة. كل فرد له شنطتين.

بالنسبة للشنط اللى حتطلع بيها الطيارة لازم متكونش أكبر من 58*45*25 سم. كل فرد له شنطة واحدة و شنطة لابتوب.

ده بالنسبة لمصر للطيران بس لازم تتأكد من الشركة اللى إنت حاجز معاها قبل السفر – الموضوع ده بقى على تركيز جامد جدا .

السوائل عليها حظر جامد جدا – لازم نخلى بالنا مانتخدش تقريبا ألا أقل القليل فى حدود 100 مل – بالنسة لى كان لبن لبنتى الصغيرة و مع ذلك فى بعض مطارات أمريكا أصروا نرمى اللبن مع إنه من أمريكا و ماركة معروفة بالنسبة لهم – أنا فى الرحلة دى سافرت أمريكا بس مفيش مجال للحديث عن الرحلة دى دلوقت - .

توكلنا على الله و رحنا على المطار يوم السفر و التنبيهات على الأولاد إن الرحلة طويلة و ماتتعبوناش علشان نعرف نتفسح هناك و نشوف الثلج و طبعا ما تعبوناش خالص :) . و أخذنا معانا شوية لعب و ألوان لزوم الطيارة.

الغريب – و أعذرونى إنى أقول إن ده مش العادى - إن مصر للطيران كانوا كويسين جدا و متفاهمين و حقيقى إتبسطنا معاهم التفسير اللى عندى إنهم لما إنضموا "للستار ألاينس" بقى فيه "كواليتى كونترول " عليهم.

وصلنا بالسلامة لمطار هيثرو فى لندن و إبتدينا ماراثون جرى للوصول من البوابة اللى حنسافر منها على تورونتو – أنا رحت مطار هيثرو مرتين قبل كده و سمعت عن التوسعات الجديدة بس أول مرة أشوفها و لإن الوقت بتاع الترانزت كان قليل كان لازم نشد حلنا و نحر الاولاد و الشنط. الظريف منظرنا بالشنط اللى معانا و لا كأننا مهاجرين!! أمال إحنا إيه! :lol:

وصلنا بوابة الأمن اللى بتودى على البوابة بتاعة الطيارة على تورنتو و كان لازم كل المسافرين يقلعوا الجواكيت و الجزم و تمر على الشاشة بتاعة الأمن – بينى و بينكم الواحد مش واخد يمشى بالشراب –بس ما باليد حيلة كله كان بيقلع! .

بس علشان الواحد واخد على السفر فيه حيله دايما بأستخدمها حطيت كل حاجة فى جيوبى معدن و مش معدن فى شنطة السفر اللى معايا زى الحزام و الساعة و المحفظة و الأقلام - و الشنطة كده كده بتعدى على الشاشة لحد ما أعدى من البوابة و أخد الحاجة تانى أحطها فى جيبى.

يا دوبك عدينا من هذه البوابة لقيت كعب جزمة بنتى اليمين إتخلع! يا حلاوة – ماشى الحال كان لسه فيه طبقة صغيرة فى قعر الجزمة مخليياها مش ماشيه على الأرض - بس كانت ماشيه بتعرج علشان فرق الكعب. و أدى أول مشوار إن شاء الله فى كندا.

عدينا و رحنا على ال"تشيك إن" ( و إحنا فى مصر الراجل بتاع مصر للطيران إدانى "بوردينج باص" بتاع الرحلة الأولى و قال لى حتاخد ال"بوردنج باص"بتاع الرحلة الثانية من مطار هيثرو) فرحت على الكونتر بتاع إير كندا و دار الحديث الأتى:

موظفة إير كندا (هى بنت إنجليزية): هاى أى خدمة (بإبتسامة عريضة )

أنا: هاى أنا و العائلة مسافرين كندا و عاوزين "بوردنج باص" و إديتها التذاكر

موظفة إير كندا: طبعا .. قالت امال هم فين .. شاورت لها عليهم كانوا واقفين على جنب علشان الشقاوة المعتادة كانوا بيخربوا فى المطار فقلت يخربوا بعيد عن الكاونتر ... إبتسمت لما شافتهم و بدأت تشتغل على الكمبيوتر و فجأة وقفت عن الكتابة و ملامحها متحهمةو قالت هو فين و قالت إسم إبنى الأوسط "خمس سنين" فشاورت لها عليه ..

فلقيت ملامح وشها إستريحت بعد ما كانت مشدودة.

أنا: هو فيه حاجة؟

موظفة إير كندا –بإبتسامة-: إصل إسمه شبه إسم واحد مطلوب أمنيا!!!!

إبتديت أفكر هم لحقوا يعرفوا التخريب اللى عملوه فى المطار و إشمعنى هو بس ما الثلاثة أولاد قربوا يخلصوا على المطار – طب أعترف باللى عملوه و اللا أستنى شوية.. أفقت على صوتها قالت : أظن ده تشابه أسماء و رفعت سماعة التليفون و كلمت واحد شوية تشرح له الموقف و سمعتها بتقول له "معاك حق .. مين عارف ممكن هو!" إديته شوية بيانات

إبتديت أفكر "ممكن هو !" رحنا فى أبو نكلة حيدفعونا تمن المطار.

بعد شوية قفلت مع الراجل و قالت هى خلاص كله كويس .. قلت لها إتأكدتى إنه مش هو .. إبتسمت و قالت أيوه.

أخدت ال"بوردنج باص" و قلت يالا يا أولاد بينا....على طيارة كندا.

أستأذنكم كفاية كده النهاردة – متنسوش الدعاوى

رابط هذا التعليق
شارك

موضوع جميل يا استاذ عبدالله بس اخبار مطار القاهره معاك التعامل كان شكله ايه و مفيش امين شرطه ميل عليك و قالك اى خدمه يا باشا او قالك افتكر اخاوتك اللى هنا باى حاجه

رابط هذا التعليق
شارك

اية يا عم ghallap

ما انا على طول بسافر من مطار القاهرة لا عمر امين شرطة قالى افتكر اخواتك ولا اى خدمة يا باشا ولا اى حاجة من الكلام دة ومش بس مطار القاهرة مطار اسكندرية كمان طلعت منة كام مرة ونزلت علية كمان ولا عمر ظابط ولا امين شرطة عمل كدة لا معايا ولا شوفتة بيعمل كدة مع حد.

ما فيش غير العامل الى بيحطلك الشنط على السير بس وانت بتوزن او بيشيلهالك وانت طالع بس بتديلة حاجة كدة بس مساعدة مش اكتر.

رابط هذا التعليق
شارك

أتفق مع باسم ... فى المطار محدش طلب شاى و لا قهوة و لا حتى حتة حشيش.

تحياتى

اية يا عم ghallap

ما انا على طول بسافر من مطار القاهرة لا عمر امين شرطة قالى افتكر اخواتك ولا اى خدمة يا باشا ولا اى حاجة من الكلام دة ومش بس مطار القاهرة مطار اسكندرية كمان طلعت منة كام مرة ونزلت علية كمان ولا عمر ظابط ولا امين شرطة عمل كدة لا معايا ولا شوفتة بيعمل كدة مع حد.

ما فيش غير العامل الى بيحطلك الشنط على السير بس وانت بتوزن او بيشيلهالك وانت طالع بس بتديلة حاجة كدة بس مساعدة مش اكتر.

رابط هذا التعليق
شارك

الحلقة الخامسة:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

خبطنا السكة من هيثرو إلى بيرسون ووصلنا على الساعة 11 مساءا ... نزلنا من الطيارة على المطار و مشينا نبص على العلامات علشان نروح على الجوازات ... و إحنا ماشيين بنجر رجلنا و العيال و الشنط كان فيه عربيو من العربيات الكهربائية الصغيرة اللى بتستخدم فى الخدمة فى المطارات و راكبها واحد ملامحة قمحية زى بتوع أمريكا الجنوبية. لما شفنا وقف بالعربية بتاعته و قال لى إنتم رايحين على الجوازات فقلت له نعم فقال طب أركبوا أوصلكم!! طبعا ده لأنه شاف إننا معانا أولاد و شنط .. أنا كنت بأسمع قد إيه هم بيحترموا الأطفال و بيعملوا أى حاجة لراحتهم ... بس ده أول إحتكاك فعلى ... طبعا قبلنا العرض و أخذنا بالعربية لمنطقة الجوازات و إحنا ماشيين بالعربية عماليين نعدى على الناس اللى ماشية على رجلها و كانوا بيبصوا لنا بصة "منفسنة" - البصة دى طبعا كلنا عارفنها و بنبصها لما نكون واقفين 3 ساعات على شباك المصالح الحكومية و فجأة ييجى ضابط و يدخل على الموظف من غير ما يقف على الطابور ... وصلنا الجوازات و شاور لنا عليها ... شكرته جدا و رحنا على الجوازات.

كانت هناك حوالى 8 ضباط جوازات كل واحد على شباك و كلهم فاضيين ... يظهر عرفوا إننا جايين ففضوا المطار!!.

دخلت على ضابطة منهم و أعطيتها الجوازات و قلت لها إحنا هنا لعمل اللاندنج ... كانت ملامحها أسيوية ... و بدون أى إنفعال على وجهها قالت فين الورق بتاع الوصول ( كان فيه ورقة إتوزعت علينا فى الطيارة فيها بيانات بسيطة عن الإسم و رقم الجواز و رقم الرحلة و سبب الزيارة ..... ) و فيها بيان مهم جدا و هو هل معك أى خضروات أو فاكهة و بيان أخر عن منتجات الألبان ... أنا كان معايا موزتين للأولاد فى الشنطة اللى فى إيدنا لزوم الرحلة فعلمت فى الورقة إننى معيش حاجة بس لما الضابطة سألتنى قلت لها إنى معايا الموزتين دول قالت يبقى لازم تعلم إنك معاك فاكهة و خضروات ( كانت مؤدبة جدا) و طلبها حسسنى إن الموضوع مهم جدا لهم و سألت بعد كده عن السبب إنهم مش عاوزين أى فاكهة أو خضروات تدخل البلد إنهم بيخافوا من الحاجة اللى فيها حبوب (زى المانجو مثلا) علشان متزرعش البذرة بتاعتها و ده ممكن يأثر على الزراعات هناك (أنا مش متأكد أوى من المعلومة دى .. ياريت حد يأكدها ) و بالمناسبة نفس الأسئلة دى كانت موجودة و أنا رايح أمريكا.

خلصنا الجوازات و شاورت الضابطة لنا على غرفة فى الخلف (بعد ما نعدى الجوازات) مكتوب عليها الهجرة .. دخلنا لاقينا ضابط واقف قلت له إننا هنا لعمل اللاندنج قال لى تعالوا معايا و مشى لغرفة جوا غرفة الهجرة و كان فيه ضابطة صغيرة فى السن على كاونتر عالى و قدامها كراسى كثيرة و كنا الوحيدين فى الغرفة ...

الضابط اللى دخلنا دخل عند الضابطة و كلمها كلمتين – شكله بيتلكك علشان يتكلم معاها – و ضحكوا ضحكتين و مشى ( نسى يطلب البقشيش بتاعة منى على التوصيلة) ...

الضابطة قالت: أى خدمة

أنا: إحنا جايين نعما لاندنج .. و إديتها الأوراق

الضابطة: (بعد ما بصت فى الأوراق) معاك 22 ألف دولار كندى

أنا: أيوه

- (الرقم ده اللى أنا كتبت حيبقى معايا لما أروح كندا وقت التقديم على الهجرة) بس ما طلبتش تشوفهم(صدقت الكلمة اللى قلتها).

قالت لى : تحب نبعث لك ال"بى أر" على فين؟

أنا كنت طبعت العنوان اللى أنا عاوز أبعث الكروت عليه من مصر قبل السفر .. و ده أحسن علشان يسهل العملية فى اللاندنج بدل ما تغلط فى حاجة و إنت هناك .. و هو كمان أسهل للضباط قراءة طباعة الكمبيوتر.

العنوان كان فى مدينة مونتريال مقاطعة كيبيك ... قالت لى هل معك "سى إس كيو نمبر"؟ بصراحة فوجئت بالسؤال و قلت لها لا أنا مقدم فيدرالى .. قالت ما ينفغش أبعث الكروت هناك إلا لو معك الرقم ده!!! أنا حأخلص الإجراءات و أديك رقم تتصل به لما تأخذ ال"سى إس كيو نمبر" و تكلمهم و بعدين يبعثوا لك الكروت!! أنا كنت قراءت أن ممكن تستخدم إى عنوان فى أى حتة فى كندا و لذلك إستغربت.

قلت لنفسى و بعدين بقى .. كده الموضوع حيتأخر جدا ..

بس خلوا بالكم ربنا كريم جدا.

كان معايا عنوان صديق فى ميساساجا كنت ناوى أزوره و كان و أنا فى مصر عرض على أخلى العنوان عليه ... ربنا ألهمنى و جت فى دماغى الفكرة و أنا قدامها.

قلت لها: طب أنا معايا عنوان فى ميساساجا .... ممكن أستخدمه.

هى: طبعا ... هو فين؟ طلعت العنوان و إديته لها و تنفست الصعداء (حلوه دى تنفست الصعداء)

الضابطة: إستريح خمس دقائق.

كان المدام و الاولاد قاعدين على الكراسى من ساعتها ... أقصد المدام قاعدة و الأولاد بيتأكدوا إن الصناعة الكندية كويسة زى الإنجليزية و بدأوا يخلصوا على غرفة الهجرة قبل الخروج لتدمير باقى مطار بيرسون زى ما دمروا مطار هيثرو.

الضابطة خلصت و نادت عليا مضيت أوراق اللاندنج لى و للأولاد ثم المدام مضت الورقة بتاعتها ... و بعدين إديتنى نسخة من الورق و كتاب صغير عن كندا و رقم التليفون اللى أتصل به لو فيه إستفسار عن الهجرة.

و خرجنا لأخذ الشنط.

ملحوظة هامة : لاحظت إن المتهم برىء حتى تثبت إدانته ... و أنت مصدق مالم يثبت أنك تكذب..... و ده يخليك تحس إنك بنى أدم و دى حاجة جميلة قوى ساعات بنفتقدها فى بلادنا.

أستأذنكم كفاية كده النهاردة – متنسوش الدعاوى

رابط هذا التعليق
شارك

تسجيل متابعة ياستاذ عبدالله.

ربنا يكرمك ويديك على قد نيتك. ويوفقك في هجرتك انشاء الله.

بالنسبة لموضوع المانجا وبذرة المانجا الكلام دة صحيح بنسبة 100\100 . وبالمناسبة هو دة سبب خراب البصل في مصر وكذلك القطن. وكان السبب في ذلك اسرائيل طبعا. وبعض الموظفين الحكوميين المرتشين السذج اللي كانو فاكرين المضوع حبه تقاوي وتعدي. بس للاسف بووظو الانتاح المصري وجودة وسمعتة العالمية من البصل والقطن ودول هما اكتر منتجين كانت بتتميز بجودتهم مصر.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق
شارك

اية يا عم ghallap

ما انا على طول بسافر من مطار القاهرة لا عمر امين شرطة قالى افتكر اخواتك ولا اى خدمة يا باشا ولا اى حاجة من الكلام دة ومش بس مطار القاهرة مطار اسكندرية كمان طلعت منة كام مرة ونزلت علية كمان ولا عمر ظابط ولا امين شرطة عمل كدة لا معايا ولا شوفتة بيعمل كدة مع حد.

ما فيش غير العامل الى بيحطلك الشنط على السير بس وانت بتوزن او بيشيلهالك وانت طالع بس بتديلة حاجة كدة بس مساعدة مش اكتر.

انت فين ياعم بسام وفين اراضيك. انت كنت بتشارك باستمرار ومشاركاتك كانت قوية. وفاجئة اختفيت. اخبارك اية ووصلت لفين في هجرتك. انا فكر انك كنت في الاخر. انت استلمت الباسبورات ولا لسة؟

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق
شارك

والله يا سامح يا اخويا انا كنت عايز اكتبلك بس مش عارف كنت هتفتكرنى ولا لا

انا اختفيت الفترة الى فاتت كنت فى اجازة فى مصر كنت بتجوز عقبال عندك ولسة راجع من اسبوع

انا بقى المحامى طلب منى الابديت الحقيقى فى شهر 10 وطلب كمية من الاوراق غير طبيعية بالاضافة انى ضفت زوجتى على الملف .

الحمد لله خلصت كل اوراقى وبعتهالة وفى الانتظار. وربنا ييسر

انت بقى عملت اية بعد الابديت جالك الكشف الطبى ولا لسة؟

رابط هذا التعليق
شارك

شكرا يا استاذ عبدالله علي التفصيل ده

بارك الله فيك

و متابعك باهتمام

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

635569846.gif

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق
شارك

الحلقة السادسة:

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

رحنا نأخذ الشنط .. من صالة كبيرة جدا فيها كذا سير شنط و كل سير عليه رقم الرحلة بتاعتها و كانت الصالة فاضية تقريبا .. مفيش غير رحلتين بس .. و السير بتاع الرحلة بتاعتنا كان فاضى خالص يظهر علشان إتأخرنا فى مكتب الهجرة شوية ... لاقينا الشنط كلها موجودة بس مالاقناش عربية بنتى الصغيرة! فضلت أدور حوالين السير بتاع الشنط بس مالاقتهاش خالص ... قلت فى سرى : كده طمعوا فى العربية؟ يعنى حأشيلها على كتفى فى الرحلة دى كلها و اللا إيه؟.

بأضرب بعينى لاقيت غرفة مرسوم عليها كل أنواع العربيات .. رحت عليها لاقيت العربية هناك مستنية ... يا سلام على النظام .. حطين العربيات بعيدة عن الشنط علشان ماتتكسرش .. و بعدين بقى إحنا يظهر حنتعب مع الناس دى..

أخدنا الشنط و طلعنا على الجمارك و كنت مجهز لستتين واحدة للحاجات اللى فى الشنط و واحدة للحاجات اللى حتيجى بعدين .. و لما رحت عند الضابط إديته اللستتين .. بص فيهم شوية و بعدين قال لى حطهم لى فى لسته واحدة و إدانى لستة فاضية و قلم .. و قعدت أملى اللستتين فى واحدة و مضتها و إدتها له .. قال لى أروح على شباك مكتوب عليه "كاشير" بيعمل تقييم للحاجات اللى معايا بالدولار الكندى .. إستقبلتنى سيدة جوه بإبتسامة و أخذت منى اللستة و عملت تقييم للحاجات و رجعت الحاجة لى .. رجعت للضابط و أعطيته الورق (منتهى البيروقراطية ... مشاوير رايح جاى بين الضابط و ال"كاشير" .. (المسافة حوالى خمسة متر!)).

إدانى نسخة من اللستة و صور من ورقة ال"كاشير" و قال لى خلاص إتفضل ...!

مابصش فى ولا شنطة و ما إتأكدش إن اللى أنا كاتبه هو اللى معايا فى الشنط .. و هو أصلا ما بصش فى اللستة اللى كتبتها و لا تقديرى لأسعار الحاجات (فى اللستة بتكتب سعر كل حاجة معاك)..

نرجع و نقول : المتهم برىء حتى تثبت إدانته ... و أنت مصدق مالم يثبت أنك تكذب..... و ده يخليك تحس إنك بنى أدم و دى حاجة جميلة قوى ساعات بنفتقدها فى بلادنا.

خرجنا من الجمارك و على الباب الأخير فيه سيدة بصت فى الورقة اللى كنا إديناها للجوازت (اللى فيها موضوع الحبوب و البذر) و شافت إنى عامل علامة إنى معايا خضرواتو فاكهة و سألتنى إنت معاك إيه؟ قلت لها هم هم الموزتين اللى قلت قلت لضابطة الجوازات عليهم ... قالت لى معكش برتقال؟ تفاح؟ قلت لها هم الموزتين بس للأولاد ... قالت لى إتفضل .. ماطلبتش تشوف الشنط أو أى حاجة.

نرجع و نقول : المتهم برىء حتى تثبت إدانته ... و أنت مصدق مالم يثبت أنك تكذب..... و ده يخليك تحس إنك بنى أدم و دى حاجة جميلة قوى ساعات بنفتقدها فى بلادنا.

المهم خرجنا من الجمارك و لسه إحنا جوا المطار .. الدنبا هادية و فاضية فى المطار.. لقيت واحد واقف و قال لى "تاكسى سير" .. بصيت حواليا مالاقتش حد خالص غيرى .. يعنى هو بيكلمنى .. الحقيقة إستغربت إن فيه فى تورنتو واحد بيعمل كده ... و ده مؤشر إن فيه ناس مش لاقيه شغل ... و هو مسموح حد يعمل كده أصلا؟ أنا مش عارف .. المهم قلت شكرا (أنا فى دماغى إنى مظبط التاكسى بره و كنت لسه ما أعرفش إنه باعنى).. و خرجنا على الباب و دارت معركة التاكسى الشهيرة (راجع الحلقة الثالثة).

جه التاكسى من الشركة الثانية و فيه الراجل الباكستانى و دخلنا الشنط ... و أنطلق فى إتجاه الفندق و دار الحديث التالى..

السائق : إنتم مهاجرين جدد؟

أنا: نعم

السائق : إنتم منين؟

أنا: مصر .. (أم الدنيا) .. و إنت ملامحك باكستانى.

السائق : أيوه ..

أنا: و حضرتك بقى لك كام سنة هنا؟

السائق: ثلاث سنوات

أنا: أخذت الجنسية؟

السائق: لسه .. أنا ماكملتش المدة المحددة

أنا: أنا كنت عاوز أروح جديقة حيوانات تورنتو؟ تعرف أروحها بإيه؟

عند النقطة دى إتقلب الراجل وهب فى و قال: فيه حاجات أهم لازم تعملها أهم من زيارة حديقة الحيوان .. زى ال"بى أر" و "سيت نمبر" و تدور على شغل!!

حسيت إنى دوست على جرح قديم عنده .. فأخذته على الهادى .. و لم أنفعل زى ما هو إنفعل و كلمنى زى ما بيكلم إبنه اللى فى ثانوية عامة و إمتحانه بكرة و عاوز يخرج يلعب ما أصحابه... حسيت إنه عاوز ينصحنى نصيحة صادقة..

أنا: هو الشغل صعب كده هنا؟

السائق: أنا مهندس كيميائى و أول ماجيت دورت على تخصصى فمالقتش و ضيعت 70 ألف دولار و فى الأخر إشتغلت سواق تاكسى علشان أقدر أصرف.. (70 ألف دولار) ده لتأكيد الرقم .. ماأعرفش هو كان بيسرح بيا و اللا لأ بس أنا حسيت بصدقه خاصة لما إنفعل أول مرة لما سألته عن حديقة الحيوان.

أنا: هو إنت متجوز و عائلتك هنا؟

السائق: أيوه .. و علشان كده كان لازم أشتغل علشان أصرف عليهم..

سرحت شوية و قلت أنا قرأت كذا قصة فى الإنترنت قبل أن أحضر بس أول مرة أشوف قصة حقيقية...

كملنا الرحلة للفندق .. الجو كان جميل و تورونتو حلوة قوى و بالذات الدنيا كانت بالليل و الرحلة كانت مجهدة جدا و الواحد كان محتاج شوية هدوء ...

وصلنا الفندق و .....

أستأذنكم كفاية كده النهاردة – متنسوش الدعاوى

رابط هذا التعليق
شارك

لاحظت إن المتهم برىء حتى تثبت إدانته ... و أنت مصدق مالم يثبت أنك تكذب..... و ده يخليك تحس إنك بنى أدم و دى حاجة جميلة قوى ساعات بنفتقدها فى بلادنا.

:roseop:

متابعين يا باشا و ربنا يصلح لك الأمر كله

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

×
×
  • أضف...